Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός - Shën Kozma Etollosi


“Εκοσμος φθης κσμος, Κοσμ μκαρ,
Κσμον λγοις σος αμασι τ αγλασας”.
Ο Άγιος Κοσμάς υπήρξε φωτοφόρος απόστολος του Ευαγγελίου, στα μαύρα χρόνια της τουρκικής σκλαβιάς. Η Εκκλησία του Χριστού, για να τιμήσει τον αγώνα και την προσφορά του, τον ονόμασε Ισαπόστολο.
Ο Άγιος Κοσμάς γεννήθηκε στο χωριό Ταξιάρχης της επαρχίας Αποκούρου που βρίσκεται κοντά στο χωριό Μεγάλο Δένδρο Ναυπακτίας, το 1714 μ.Χ., από γονείς ευσεβείς, που τον ανέθρεψαν εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου. Είκοσι χρονών μετέβη στο Άγιο Όρος, για να σπουδάσει στο εκεί νεοσύστατο σχολείο του Βατοπεδίου. Ο Ο Άγιος Κοσμάς, ονομαζόταν αρχικά Κωνσταντίνος και μετά την αποφοίτηση του, πήγε στη Μονή Φιλόθεου, όπου έγινε μοναχός (1759 μ.Χ.) και κατόπιν Ιερομόναχος και έλαβε το όνομα Κοσμάς.
Ο Άγιος γνωρίζοντας ότι το Έθνος κινδύνευε, δεν ησύχαζε και φλεγόταν νύχτα-μέρα από τον πόθο να βγει και να διδάξει στους σκλαβωμένους Έλληνες τα Άγια Γράμματα. Όμως, θεωρούσε τον εαυτό του ταπεινό και αδύνατο να επωμισθεί τέτοιο φορτίο. Με θεία αποκάλυψη, πήγε στην Κωνσταντινούπολη, όπου συνάντησε τον αδελφό του Χρύσανθο, που ήταν δάσκαλος. Αυτός του έκανε μερικά μαθήματα ρητορικής, που θα βοηθούσαν τον Κοσμά στο κήρυγμα. Έπειτα, αφού πήρε την άδεια του Πατριάρχη Σεραφείμ, όργωσε στην κυριολεξία την Ελλάδα, διδάσκοντας στους «ραγιάδες» το λόγο του Θεού.
Έτσι, ο Άγιος Κοσμάς, αρχικά κήρυξε στην Κωνσταντινούπολη και στην συνέχεια μετέβη στην Αιτωλοακαρνανία. Με νέα άδεια περιήλθε τα Δωδεκάνησα και το Άγιο Όρος. Ακολούθως περιόδευσε στην Θεσσαλονίκη, Βέροια, σε ολόκληρη την Μακεδονία, έφθασε στην Χειμάρα, επέστρεψε στην Νότιο Ήπειρο και από εκεί κατέληξε στη Λευκάδα και την Κεφαλληνία. Πήγε ακόμη στη Ζάκυνθο, Κέρκυρα και ξανά στην Βόρειο Ήπειρο.
Απ’ οπού περνούσε, έκτιζε σχολεία, εκκλησίες, και πλήθος λαού συνέρεε και «ρουφούσε» το «νέκταρ» της αγίας διδασκαλίας του.
Τελικά, ο φθόνος των Εβραίων, σε συνεργασία με τους Τούρκους, είχε σαν αποτέλεσμα τον απαγχονισμό του Αγίου στο Κολικόντασι, στα χώματα της Βορείου Ηπείρου το 1779 μ.Χ. Το λείψανο του το έριξαν στα νερά του πόταμου Άψου. Παρά την πέτρα που του είχαν δέσει στον λαιμό, το λείψανο επέπλεε. Βρέθηκε από τον ιερέα Μάρκο κι ενταφιάσθηκε στη μονή της Θεοτόκου Αρδονίτσας Β. Ηπείρου, όπου και ανευρέθη.
Η κανονική πράξη της αναγνωρίσεως του ως αγίου έγινε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο στις 20 Απριλίου 1961 μ.Χ. Ακολουθία και βίο του έγραψαν ο Όσιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, ο Σαπφείριος Χριστοδουλίδης, ο Θωμάς Πασχίδης και ο μοναχός Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης. Πολλοί νεώτεροι συγγραφείς ασχολήθηκαν με τον βίο και το έργο του μεγάλoυ αγίου. Πλήθος εικόνων, χαλκογραφιών, ζωγραφιών και σχεδίων φανερώνουν την τιμή και την ευγνωμοσύνη του Γένους για τον λαμπρό αστέρα του Αγίου Όρους.
Τα λόγια του ήταν προφητικά, γεμάτα θεία χάρη και απλότητα. Κάποτε είπε στους κατοίκους κάποιου χωριού: «Ήρθα στο χωριό σας και σας κήρυξα. Δίκαιο είναι λοιπόν να με πληρώσετε για τον κόπο μου. Με χρήματα μήπως; Τι να τα κάνω; Η πληρωμή η δική μου είναι να βάλετε τα λόγια του Θεού στην καρδιά σας, για να κερδίσετε την αιώνια ζωή».
πολυτκιον
χος α’. Τν ταφον σου Σωτρ.
Τν μγαν θλητν, ρθοδξων τ κλος, Χριστο τν μιμητν κα διδσκαλον θεον, Κοσμν τν σαπστολον, Ατωλας γλϊσμα, τν παιδεσαντα τ δολον Γνος νθως κα συντρξαντα ες τν νστασιν τοτου ν μνοις τιμσωμεν.
τερον πολυτκιον
χος γ’. Μέγαν ερατο ν τος κινδύνοις.
Κσμον ηγασας Πνεματι θείῳ, κσμον νεγκας τ ᾿Εκκλησίᾳ, κσμημα θεον, πιστν τ προπργιον, τας διδαχας σ τ Γνος φτισας κα τς δουλεας τ σκτη διλυσας, Κοσμ Αγιε· τν ᾿Αποστλων μτροπε, Χριστν τν Θεν κτευε κοσμσαι τς ψυχς τν νυμνοντων σε.
τερον πολυτκιον
χος γ’. Μέγαν ερατο ν τος κινδύνοις.
Θεον κσμημα ᾿Ορθοδοξας κα γλϊσμα τς ᾿Εκκλησας νεδεχθης, Κοσμ σαπστολε· δι πυρς διελθν τε κα δατος, ναψυχν σ κτσω δι’ αματος. Εκοσμτατε, διδχων το Γνους κσμημα, Χριστν τν Θεν κτευε κοσμσαι ρετας κα τς ψυχς μν.
τερον πολυτκιον
χος δ’. Ταχ προκατάλαβε.
Τν εηχον σλπιγγα Εαγγελου Χριστο, Προφτην τν πρινον κα μιμητν ᾿Ηλιο, Κοσμν τν ᾿Ισαπστολον, πντων τν ρθοδξων δηγν κα προσττην, δμων τς Ατωλας κα τυρννου τ σβας, μνοις κα γκωμοις θρως τιμσωμεν.
τερον πολυτκιον (Κατέβασμα)
χος γ’. Θείας πίστεως.
Θείας πίστεως, διδασκαλία, κατεκόσμησας, τν κκλησία, ζηλωτς τν ποστόλων γενόμενος κα κατασπείρας τ θεία διδάγματα, μαρτυρικς τν γνα τέλεσας. Κοσμ νδοξε, Χριστν τν Θεν κέτευε, δωρήσασθαι μιν τ μέγα λεος.
Κοντκιον
χος δ’. πεφάνης σήμερον.
ς φωστρ νεόφωτος τν κκλησίαν, καταυγάζεις πασαν, Εαγγελίου διδαχας, Κοσμ Χριστο σαπόστολε· δι ξίως γεραίρει τν μνήμην σου.
Μεγαλυνριον
Χαίροις ποστόλων μιμητής, Κοσμ Θεοφόρε, εσεβείας φηγητά, το Εαγγελίου θεηγόρος κρυξ, κα τν πιστν πάντων, θεον γλάϊσμα.
τερον Μεγαλυνριον
Κσμον φρων θεον τν ρετν κα το μαρτυρου τ διδημα τ σεπτν, κσμησον εχας σου ε τν ᾿Εκκλησαν κα σν παντ τ κσμ, Κοσμ μγιστε.

“Si yll u shfaqe në këtë jetë,o Kozma,dhe botës,me fjalë e me gjak,i dhe dritë”.
Shën Kozmai,apostulli dritëprurës,jetoi në vitet e skllavërisë turke.Rridhte nga një fshat i vogël i Etolisë.Prindërit e tij ishin njerëz që e dëgjonin fjalën e Zotit dhe si të tillë e edukuan me mësimet dhe këshillat e të Plotfuqishmit”.
Në moshën  20 vjecare, filloi të marrë mësimet e para nga Jerodiakoni Anania Dervisani.Por pasi në atë kohë u hap në  Malin e Shenjtë shkolla e Vatopedhit,Shën Kozmai shkoi aty me shumë moshatarë të tjerë.Atëherë ishte akoma laik,me emrin Kostandin.Qysh atëherë ai digjej nga dëshira të ndihmonte vëllezërit e krishtrerë.Duhej thoshte të mos vrapojmë në shtëpitë e të pasurve dhe në oborret e të mëdhenjve,ku i bëjnë të pavlefshme dituritë e tyre me mendimin të fitojnë pasuri,por duhet të mësojmë njerëzit e thjeshtë të cilët jetojnë në padituri.
Në vitin 1759,shkoi në manastirin e Filotheut dhe u bë murg dhe morri emrin Kozma.
Shën Kozmai,duke i ditur rreziqet që rrethonin të krishterët,mendonte ditë-natë si  mund t’i ndihmonte.Por e quante veten të “dobët” për të ndërmarrë këtë detyrë.
Me ndricim hyjnor,shkoi në Stamboll për të takuar të vëllain,Krisanthon,i cili ishte mësues.Ai i bëri disa mësime retorike të cilat do e ndihmonin Shenjtorin për predikimin.
 Më pas,me lejen dhe bekimin e Patriarkut Serafim,filloi të predikoj fjalën e Perëndisë.
Filloi predikimin e tij në Stamboll dhe më pas vazhdoi në Etoloakarnani,Selanik,Veria dhe në gjithë zonën e Maqedonisë.Udhëtoi dhe në Shqipëri,Korfuz dhe Zakintho.Kudo që shkonte,ngrinte kisha dhe shumë nga ata që e dëgjonin,merrnin “nektarin” e mësimeve të tij.
Por zilia e Hebrenjve në bashkpunim me Turqit pruri si rezultat varjen e shenjtorit në 1779 në Kolkondas.Hebrenjve nuk u pëlqente që përhapte fjalën e Perëndisë dhe kështu e akuzuan shenjtin se ishte i dërguar nga rusët për të mashtruar popullin.E mbajtën në mbijqyrje dhe nuk e lanë të dilte jashtë oborrit deri sa ta conin tek Kurt Pashai.Por Perëndia e nxorri të pastër nga kjo akuzë.
Një ditë ata e morrën Shën Kozmain duke i thënë se do e conin te pashai.Shën Kozmai kishte kuptuar ditë më parë se do e vrisnin dhe lutej duke lavdëruar Perëndinë.Ai shkoi me ekzekutuesit si në ndonjë festë dhe jo i frikësuar nga vdekja.Donin t’i lidhnin duart por Shën Kozmai kërkoi t’i mbante duart në forëm kryqi sikur t’i kishte të lidhura.Më pas i lidhën një litar në qafë dhe e mbytën.
Lipsanin e tij e hodhen në lum por megjithese i kishin lidhur nje gur të madh në qafë,lipsani i tij qëndronte mbi ujë.U gjend lipsani i Shën Kozmait nga një prift me emrin Marko i cili e varrosi trupin e shenjtorit në manastirin e Ardenicës.
Kremtimi i Shën Kozmait festohet më 24 Gusht.

Përkthyer nga A.Marini
http://www.orthodhoksiaebashkuar.al/

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι ΗΠΑ αποστέλλουν 950 τεθωρακισμένα οχήματα στην Αλβανία.

Οι ΗΠΑ αποστέλλουν εσπευσμένα 70 θωρακισμένα οχήματα στην Αλβανία (πρώτη  αποστολή) ενώ τους επόμενους  μήνες θα αποσταλούν άλλα 180 τα οποία  θα ανέλθουν συνολικά σε  950, εξοπλίζοντας τον αλβανικό στρατό για χερσαίες επιχειρήσεις . Πρόκειται για μια σαφή και κατηγορηματική κίνηση της Ουάσιγκτον στα τεκταινόμενα στο Κοσσυφοπέδιο και την ένταση  που έχει αναπτυχθεί τις τελευταίες ημέρες.

Ηπειρώτες Ευεργέτες της Τουρκοκρατίας και Ελληνοκρατίας

Το Ισλαμικό Κράτος στρατολογεί «φουρνιές» Αλβανών από Σκόπια και Κοσσυφοπέδιο