Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Ενδυμασία Κορυτσάς - Δάρδας - Veshjet e Dardhës së Korçës


                                                         Ενδυμασία Περιοχής Δάρδας-Κορυτσάς


Η Κορυτσά βρίσκεται  νοτιοανατολικά της Αλβανία κοντά στην λίμνη Πρέσπα  και είναι πρωτεύουσα του ομώνυμου Νομού. Απο τον 18ο και 19ο αιώνα η Κορυτσά ήταν κέντρο του διαμετακομιστικού εμπορίου μεταξύ Κωνσταντινούπολης, Ιωαννίνων, Θεσσαλονίκης κ.α.

Η Γυναικεία Ενδυμασία της Κορυτσάς αποτελούνταν απο ένα άσπρο εσωτερικό μεσοφώρι, απο το φόρεμα το οποίο ήταν φτιαγμένο από υφάσματα όπως βελούδο και άλλοτε απο υφαντό που έφτιαχναν η ίδιες η γυναίκες σε σκούρα χρώματα (μπορντό, σκούρο καφέ κ.α.) . Το σιγκούνι το οποίο έκλεινε μπροστά , γύρω απο την περιοχή του στήθους ήταν χρυσοκέντητο. πάνω απο το συγκούνι συνήθως έμπενε ένα 

ζωνάρι, η ποδιά και η αργυρή ζώνη και το μαντήλι συνήθως ήταν βαμβακερό και σκουρόχρωμο . Η εύπορες γυναίκες φορούσαν κοσμήματα τα οποία ήταν χρυσέ λύρες , ρολόι το οποίο ήταν τύπου κιοστέκι κ.α.
- Korça gjendet në juglindje të Shqipërisë pranë liqenit të Prespës dhe është qyteti kryesor i prefekturës me të njejtin emër. Nga shek i 18-të dhe i 19-të Korça ishte qëndra e tregtisë ndërmjet Konstandinupojës, Janinës, Thessalonikit etj.
Veshja e grave të Korçës përbëhej kryesisht nga një mesofor i brendshëm i bardhë i bërë nga copë kadife ose e endur të cilën e bënin vetë gratë, në ngjyra të errëta (bordo, kafe e errët etj). Sigurni i cili mbyllej përpara rreth gjoksit ishte i qëndisur me ngjyrë floriri, mbi sigunin zakonisht hynte brezi, ose mësalla dhe një rrip prej argjendi dhe shami e cila ishte prej pambuku dhe ngjyrë të errët. Gratë e pasura vishnin stoli të cilat ishin të bërë nga lira floriri, orë të llojit qostek etj.





Η Ανδρική ενδυμασία θα μπορούσαμε να πούμε οτι είναι όμοια με αυτή της Κόνιτσας και του Μετσόβου καθώς κύριο εξάρτημα ήταν ο ντουλαμάς. Η άνδρες  φορούσαν κοσμήματα  όπως το ρολόι τύπου κιοστεκι γύρω απο τον λαιμό και κατέληγε στην τσέπη , χιαστό κιοστέκι κ.α.
Veshja burrërore do të mund të thoshim se janë të ngjashme me ato të Konicës dhe të Metsovos pasi veshja kryesore ishte dulamaja. Burrat vishin dhe stoli si ora të llojit qostek rreth qafës që përfundonin në xhep të kryqëzuar.



 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ηπειρώτες Ευεργέτες της Τουρκοκρατίας και Ελληνοκρατίας

Αποκαλύπτουμε : Αίτημα στον ΟΗΕ για την εδαφική αποκατάσταση της Αλβανίας με Ελληνικά εδάφη, ετοιμάζει ο Αλβανός πρωθυπουργός Έντι Ράμα.

Το αίτημα αυτό προς ΟΗΕ και Διεθνείς Οργανισμούς έχουν ήδη υπογράψει όλοι οι βουλευτές που ¨ελέγχει ¨ ο Έντιι Ράμ , Αλβανοί βουλευτές των Σκοπίων, αλλά και του Μαυροβουνίου . 


Το αίτημα αυτό θα συνοδεύεται από χιλιάδες υπογραφές Αλβανών που θα δηλώνουν μόνιμη κατοικία ή τόπο εργασίας "Ελλάδα¨ και φυσικά από τους "Τσάμηδες" που υπογράφουν από τους πρώτους, ως "δεδιωγμένοι" από τις "αλύτρωτες" εστίες τους. 


Μην ξεχνάμε ότι , το 52% των αλλοδαπών ̟ που διαµένουν στην Ελλάδα έχουν Αλβανική υπηκοότητα. ( δεν θέλουμε να τους κάνουμε την ζωή δύσκολη ). 


Οι οπαδοί της ¨Μεγάλης Αλβανίας ¨ και του Αλβανικού Μεγαλοϊδεατισμού , με τις ευλογίες και την ενθάρρυνση του Αλβανού πρωθυπουργού ¨γυρίζουν¨ στα προς προσάρτηση "Αλβανικά εδάφη" και συλλέγουν χιλιάδες υπογραφές. 


Ξυπνήστε ! 
Το πρόβλημα που θα ανακύψει εξαιτίας της αδράνειά μας , κρίνεται εξαιρετικά σοβαρό , αφού , θα δημιουργήσει ¨προ ανάχωμα¨ υπέρ της Αλβανίας στο διεθνές δίκαιο με σκοπό να γίνει πεπ…

Αναμνήσεις από το άνοιγμα των εκκλησιών στη Β. Ήπειρο και η πρώτη ελεύθερη Ανάσταση το 1992

Ἡ Ἀλβανία κάτω ἀπό τήν ἐξουσία τοῦ κομμουνιστικοῦ κόμματος ὑπῆρξε τό μοναδικό συνταγματικά ἀθεϊστικό κράτος στόν κόσμο, κατά τήν περίοδο 1967-1990. Τήν περίοδο αὐτή ἀπαγορεύθηκε κάθε θρησκευτική ἱεροπραξία, καταστράφηκαν ἐκ θεμελίων οἱ περισσότεροι τόποι λατρείας, ἐνῶ ἀπεσχηματίστηκαν ὅλοι οἱ ἱερεῖς, καί πολλοί ἀπό αὐτούς ἐξορίστηκαν ἤ πέθαναν μαρτυρικά στίς φυλακές. Ἀπό τό 1976 ἐπίσης ἀπαγορεύθηκαν διά νόμου ὅλα τα χριστιανικά ὀνόματα. Ἡ ἀπαγόρευση αὐτή ἔπληξε ὅλους τούς ἀλβανούς πολίτες, ἀλλά ἰδιαίτερα τούς βορειοηπειρῶτες ἀδελφούς μας, γιά τούς ὁποίους ἡ ὀρθόδοξη πίστη ἦταν βασικό συστατικό τῆς ἐθνικῆς τους ἰδιοπροσωπίας. Βασική ἀρχή τοῦ Κόμματος Ἐργασίας τῆς Ἀλβανίας ἦταν: «Κύριος σκοπός τοῦ κράτους εἶναι ἡ παραγωγή. Ὅποιος δέν παράγει, ὅπως οἱ ἱερεῖς, δέν ἔχει θέση στή νέα μας κοινωνία». Ἔτσι μέχρι τό 1990 οἱ ἀδελφοί μας ἔμεναν ἀβάπτιστοι, ἀστεφάνωτοι, ἀλειτούργητοι, ἀκήδευτοι, (μέ ἐλάχιστες ἐξαιρέσεις ἱερέων πού μέ κίνδυνο τῆς ζωῆς τους τελούσανν κρυφά κάποια μυστήρια).          …