Ενίσχυση του έργου!

Ενίσχυση του έργου!

Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2016

Ο ναός της Παναγίας στο Λάμποβο του Σταυρού - Kisha e Shën Mërisë, Labovë e Kryqit

Ένας από τους παλαιότερους ναούς στη Β Ήπειρο. Κάποτε κρατούσε ιερό κειμήλιο που πιστεύεται πως ήταν ένα κομμάτι από το πραγματικό Σταυρό του Χριστού. Ο ναός είναι βυζαντινός με ψηλό τρούλο στο κέντρο,  με το κύριο ναό και τις κλίτες να δημιουργούν ένα εγγεγραμμένο σταυροειδές ναό. Έχει τουλάχιστον 9 ζώνες αγιογραφημένες στα εσωτερικά τοιχώματα. Ο ναός στην σημερινή του μορφή διαμορφώθηκε κατά το 13-το αιώνα κατά την εποχή του Δεσποτάτου της Ηπείρου, αν και τα παλαιότερα θεμέλια φτάνουμε μέχρι την εποχή του Αυτοκράτορα Ιουστινιανού κατά τα έτη 527-565 μ Χ
...........
Një nga më të vjetrat në Shqipëri. Dikur përmbante një relike të shenjtë që besohej se ishte pjesë e kryqit të vërtetë të Krishtit. Ndërtesa është tipike bizantine me një kupolë të lartë qendrore, me navën dhe aislet e ndërtuara në mënyrë që të krijojnë figurën e kryqit. Ka të paktën 9 nivele të dallueshme afreskesh të pikturuara në sipërfaqen e mureve të brendshme. Kisha, siç shihet sot, është kryesisht ndërtim i shekullit të 13-të dhe kohës së Despotatit të Epirit, megjithëse një themel fillestar mund të shkojë thellë në kohën e Perandorit Justinian në vitet 527-565 e.s..

Οι Τρεις Ιεράρχες και σύγχρονοι προβληματισμοί.

Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2016

H φυλάκιση του Σπύρο Ξέρα, η απούσα δικαιοσύνη και η εθνική καταγωγή του. - Arrestimi i Spiro Kserës, drejtësia e munguar dhe përkatesia etnike e tij

barka

Του Παναγιώτη Μπάρκα, δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΤΕΜΑ 01.02.2016

Προχθές συνελήφθη ο Σπύρος Ξέρας αλβανικής και ελληνικής υπηκοότητας και ελληνικής εθνικότητας, τέως βουλευτής του Δημοκρατικού Κόμματος και πρώην Υπουργός στην τελευταία κυβέρνηση του Σαλί Μπερίσια. Σήμερα, (δλδ χθές) το πρωτοδικείο Τιράνων δέχτηκε την πρόταση της εισαγγελίας και αποφάσισε η εκδίκασή του Ξέρα να γίνει όντας εκείνος κρατούμενος στη φυλακή. 
Ναι, αληθεύει, ότι η φυλάκισή του είχε έντονο απόηχο και είναι πολύ λογικό. Μετά από 23 χρόνια, όταν φυλακίστηκε ο Φάτος Νάνο, (χωρίς να αναφερθούμε στα πρώην μέλη του Πολίτ Μπυρό), είναι το δεύτερο υψηλόβαθμο κρατικό στέλεχος που καταλήγει πίσω από τα κάγκελα. Εκ΄ πρώτης όψεως η πράξη αυτή φαίνεται ότι εξυπηρετεί στο μέγιστο τη δηλωμένη υπόθεση για την πάταξη της κρατικής διαφθοράς. Τα μηνύματα που φέρει η μέχρι τώρα εμπειρία μηνύουν ότι επιδιώκεται ώστε η υπόθεση να τραφεί με θύματα και με κρίκους που δεν αποτελούν μέρος του πραγματικού εγκεφάλου στο σύστημα διαφθοράς, (δηλαδή, να τραφεί με κρίκους που δεν μπορούν να προκαλέσουν το φαινόμενο ντόμινο, ή έκρηξη), με φαπτόμενες με το σύστημα αυτό και που δεν μπορεί να παράγουν αντίσταση λόγω της καταγωγής. Δύο στιγμές που απορρέουν από τη διαδικασία στην απόφαση του πρωτοδικείου Τιράνων για τη φυλάκιση του Ξέρα μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης, - το γεγονός ότι για περισσότερο από ένα χρόνο ανακρίσεων ο Ξέρας δεν εκλήθη στην εισαγγελέα για να καταθέσει ούτε μια φορά και ότι εκείνος είχε όλες τις δυνατότητες να απομακρύνονταν εκτός χώρας για να απόφευγε τη δυσμενή αυτή θέση, όπως έχουν πράξει πολλοί άλλοι κρατικοί λειτουργοί, αλλά τον συλλάβανε έξω από το σπίτι του όταν μόλις είχε επιστρέψει από την Ελλάδα, -δημιούργησαν προηγούμενο που προδικάζει και την έκβαση της δίκης, που μόλις άρχισε. 
Σε σχέση με την τελευταία διαπίστωση επιβεβαιώθηκε και μια φορά ότι το να είσαι Έλληνας μειονοτικός και σε υψηλές κρατικές θέσεις αποτελεί μεγάλο ρίσκο, διότι πληρώνεις για άλλους και για εκείνο που είσαι, περισσότερο απ΄ αυτό που κάνεις. Στην ιστορία του, αρχίζοντας από τις κυβερνήσεις του Ζώγκου, ιδιαίτερα κατά την κομμουνιστική περίοδο, αλλά και κατά την μεταπολίτευση, η ελληνική μειονότητα έχει δοκιμάσει σε δεκάδες περιπτώσεις, ότι οι υπηρεσίες των Ελλήνων στον κρατικό μηχανισμό αποτέλεσε ρίσκο θυσίας στην υπηρεσία της πολιτικής κυριαρχίας. Στη σκέψη έρχεται ο Λευτέρης Τάλλιος, ο Μανόλης Κονόμης, ο Μιχάλης Γιώργης, Ο Μιλτιάδης Παπάς και άλλα ονόματα υψηλού βεληνεκούς από την ελληνική μειονότητα. Εννοείται, από άποψη βεληνεκούς δεν μπορεί να συγκριθεί ο Σπύρος Ξέρας, λόγου χάρη με τον Μανόλη Κονόμη, αλλά οι ίδιες θέσεις του βουλευτή και υπουργούν τους εξισώνουν ιστορικά. Ασφαλώς, και η αιτία τιμωρίας τους διαφοροποιεί. Ο δικτάτορας Χότζα φυλάκισε 20 χρόνια τον Μανόλη Κονόμη, διότι εκείνος ως Υπουργός Δικαιοσύνης της Αλβανίας δεν παραδέχτηκε την πολιτικοποίηση της δικαιοσύνης. Ο Σπύρος Ξέρας κατηγορείται για διαφθορά από μια δικαιοσύνη για την οποία οι πάντες ζητούν την απαλλαγή από το έγκλημα και τη διαφθορά. 
Δεν επιδιώκω με τίποτε να είμαι ο υπερασπιστής της ενοχής του Ξέρα, αν υπάρχει. Αλλά από την άλλη πλευρά, όλοι καταλαβαίνουν ότι, και στην περίπτωση που η κατηγορία επιβεβαιωθεί, τις δημοπρασίες που αποτελούν το αντικείμενο κατηγορίας εις βάρος του έγιναν παράνομες με εντολή άλλων και για λογαριασμό της προεκλογικής εκστρατείας του Δημοκρατικού Κόμματος. Από την οπτική αυτή γωνία ο Ξέρας είναι θύμα και ηθικός αυτουργός αλλά με ποινικές ευθύνες. Δηλαδή θα του τεθεί το κεφάλι στο σινί , όπου το Δ. Κόμμα μπορεί να προσφέρει και το σινί. Η αντίδραση του Δ. Κόμματος βεβαιώνει την λογική αυτή. Καμιά θεσμική πολιτική υπεράσπιση από το κόμματου ανεξαρτήτως, που αυτός συνελήφθηκε ως πολιτικό πρόσωπο. Στην προκειμένη περίπτωση δεν τίθεται θέμα δικαιολογίας από μέρος του Δ. Κόμματος, ότι από τη στιγμή που οι διεθνείς φορείς ζητούν επίμονα την καταδίκη διεφθαρμένων υψηλόβαθμων κρατικών στελεχών, το Δ. Κόμμα δεν μπορεί να ενοχοποιηθεί υπερασπιζόμενο τον Ξέρα. (Στην ουσία το Δ. Κόμμα μέσω της επίσημης δήλωσής του δέχτηκε την ενοχή του Ξέρα και ζητάει δίκαιη ανάκριση και εκδίκαση της υπόθεσης;;;!!! Και το απαιτεί αυτό από μια δικαιοσύνη την οποία κατηγορεί για έλλειψη ή πληρωμένης δικαιοσύνης. Όλο αυτό το σκηνικό μοιάζει με φόρμουλα συμβιβασμού όπου η καταδίκη του Ξέρα να εξυπηρετήσει τη δυνατότητα να μη θιχτούν οι βασικοί ένοχοι της κρατικής διαφθοράς. Η διαφορετική στάση, ή στη δική του γραμμή, που τήρησε ο πρώην πρωθυπουργός Σαλί Μπερίσια, δεν αλλάζει τίποτε στη λογική της ευρείας συνεννόησης σε υπεράσπιση του πραγματικού συστήματος διαφθοράς.) 
Είναι πολύ εύκολο να κατανοηθεί, διότι είναι γνωστό, ότι η κρατική διαφθορά και κλοπή, τόσο στο παρελθόν όσο και στο παρόν είναι σε ασύλληπτα μεγέθη. Στο σκεπτικό αυτό, τα στοιχεία που αναφέρονται εις βάρος του Ξέρα είναι γελοία συγκριτικά με εκείνα των άλλων υψηλών κρατικών λειτουργών. Είναι επίσης, γνωστό ότι μηνύσεις και κατηγορίες στα κρατικά όργανα δικαιοσύνης και στα ΜΜΕ, έχουν γίνει για πολλά υψηλόβαθμα τέτοια στελέχη …. όμως το ψύχος των χειροπεδών της αστυνομίας δοκίμασε πρώτος ο έλληνας μειονοτικός Σπύρος Ξέρας. Αρκεί έστω και μόνο αυτό το στοιχείο ώστε και σάμπως πραγματική να είναι η κατηγορία εις βάρος του Ξέρα, ή αληθές το γεγονός ότι θα ακολουθήσουν συλλήψεις και άλλων υψηλόβαθμων στελεχών, η διαδικασία αυτή δεν μπορεί να άρχιζε με τον Ξέρα. 
Τα στοιχεία αυτά από κοινού με την πικρή εμπειρία της πολιτικής δικαιοσύνης στη χώρα, εξουδετερώνει την νομιμότητα της αγριότητας αυτής της δικαιοσύνης κατά του Ξέρα. Μουντότερη θα είναι η εικόνα της δικαιοσύνης, σε περίπτωση που δε θα ακολουθήσουν συλλήψεις άλλων ανώτατων στελεχών με πιο δραστική και πολλαπλή διαφθορά. (!) Τότε η υπόθεση Ξέρα θα αποτελεί μια επιλεκτική περίπτωση που θα μεταφέρει πολλά αρνητικά μηνύματα και θα προκαλέσει άλλες καταστάσεις. 
Το συμπέρασμα αυτό δεν στηρίζεται μόνο στη μέχρι τώρα εμπειρία, αλλά και στο στοιχείο «της Παρασκευής» που επέλεξε η εισαγγελία για την εφαρμογή από την αστυνομία του εντάλματος συλλήψεως του πρώην υπουργού. Στην περίπτωση του Ξέρα η επιλογή της Παρασκευής δε συμβαδίζει με τις άλλες περιπτώσεις, όπου η επιλογή της ημέρας αυτής για μια όποια θορυβώδη σύλληψη γινόταν με σκοπό να μεσολαβούσαν οι μέρες ανάπαυσης που ακολουθούν, για να αποφθεχτούν οι όποιες αντιδράσεις. (Δηλαδή δεν είχε σημασία η ταχτική αυτή, διότι για το Ξέρα δεν υπήρξαν αντιδράσεις) Ο Ξέρας πρέπει πλέον να έχει αντιληφτεί ότι η μάχη με τη δικαιοσύνη θα είναι μια προσωπική υπόθεση. (Το «λάθος» του Ξέρα έγκειται στο γεγονός ότι ενώ γνώριζε πως υπήρχε προ πολλού ανοιχτή μια ποινική υπόθεση εις βάρος του, ούτε τόσκασε, ούτε εξαγόρασε το κλείσιμό της) Η άρνηση του Ντούλε να τοποθετηθεί σχετικά, μάλιστα και όταν ρωτήθηκε από τους δημοσιογράφους είναι ένας επιπλέον κακός οιωνός για τον Ξέρα. Ο Ντούλες είναι πρόεδρος του Κόμματος για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στην Αλβανία, είναι βουλευτής με κοινή καταγωγή από ένα γειτονικό χωριό με τον Ξέρα. (Όποιος γνωρίζει έστω και λίγο την ιστορία της εθνικής ελληνικής μειονότητας μια τέτοια στάση θυμίζει τις περιπτώσεις όταν ο κομμουνιστής δικτάτορας χρησιμοποιούσε έλληνες μειονοτικούς για να εξουδετερώσει τους αντιπάλους του επίσης έλληνες. Η μη τοποθέτηση του Ντούλε τον καθιστά υπεύθυνο σε έναν τέτοιο ρόλο, τον οποίο όμως αυτός τον αναλαμβάνει για χυδαίους και προσωπικούς λόγους και διόλου ξεκινώντας από κάποιες αρχές.)
Σε ένα τελευταίο σημείο της ανάλυσης, φαίνεται ότι κάποιοι έχουν υπολογίσει ότι η ίδια η ελληνική μειονότητα δε θα αντιδράσει, θα αδιαφορήσει προς την πράξη αυτή (η αυξημένη παρουσία της αστυνομίας κατά τη σύλληψη Ξέρα, μιλάει περί του αντιθέτου), ότι η ελληνική μειονότητα ξέρει να αποστασιοποιείται από τη διαφθορά και τους παραβάτες του νόμου, και όταν αυτοί είναι δικοί της άνθρωποι. Αληθές είναι ότι οι πολιτικοί εκπρόσωποι της ε. μειονότητας, περίπτωση Ντούλε, έχουν τους δικούς τους λόγους να μη αντιδράσουν. Αληθές είναι όμως και το γεγονός ότι στην προκειμένη περίπτωση η ελληνική μειονότητα αισθάνεται περιθωριοποιημένη. Και η περιθωριοποίηση αυτή δεν εκδηλώνεται με την αύξηση των μετοχών του Ξέρα μεταξύ τους, αλλά με την επανάκληση από τους έλληνες μειονοτικούς των δυσφημιστικών εμπειριών του παρελθόντος, λόγω εθνικότητας.
Τέλος Αργυρόκαστρο 31.01.2016

Nga Panajot Barka

Pardje u arrestua Spiro Kserën, me shtetësi shqiptare e greke dhe kombësi greke, ish deputet i PD-së dhe ish ministër i qeverisë së fundit të kryeministrit Sali Berisha. Sot gjykata e Tiranës pranoi kërkesën e prokurorisë dhe vendosi masën e sigurisë arrest me burg.
Po, është e vërtetë se arëstimi i Kserës bëri shumë bujë dhe është mëse e logjikshme. Pas 23 vjetesh, kur u arrëstua Fatos Nano, (pa zenë në gojë ish Byroistët), është zyrtari i dytë i lartë i nomeklaturës shtetërore që përfundon në pranga. Në pamje të parë ky akt duket se i shërbën maksimalisht kauzës së deklaruar të luftës kundër korrupsionit shtetëror. Mesazhet që vijnë nga përvoja e deritanishme flet se kauza synohet të ushqehet me koka turku dhe me hallka që nuk janë pjesë të sistemit të vërtetë kupolar, (pra, të ushqehet me hallka që nuk mund të prodhojnë efekte domino, apo fondanë) por tagente të këtij sistemi dhe që nuk mund të prodhojnë rezistencë për shkak edhe të origjinës së tij. Dy momente që rrjedhin nga procesi i vendimarrjës së gjykatës për masën e sigurisë, – ajo që për më shumë se një vit hetimesh Ksera nuk u thirr nga prokuroria asnjëherë për t’u pyetur dhe fakti se ai i kishte të gjitha mundësitë të largohej jashtë shtetit si shumë shtetarë të tjerë, por e arëstuan jashtë shtepisë dhe i sapo kthyer nga Greqia, krijuan handikapin edhe në aspektin procedurial të procesit të sapo nisur gjyqësor.
Në lidhje me këtë konstatim të fundit u vërtetua edhe një herë se fati i të qenit minoritar grek dhe në pozita të larta shtetërore është me një risk të lartë se paguan për të tjerët dhe për atë që je, më shumë se për atë që bën. Në historinë e vet, duke filluar nga qeveritë e Zogut, sidomos përgjatë diktaturës komuniste, por edhe në atë post komuniste, minoriteti grek ka provuar me dhjetra raste ku shërbimi i ofruar në strukturat shtetërore përbënte një risk flijimi në shërbim të sundimit politik.Në vëmendje vijnë Lefter Tallio, Manol Konomi, Mihal Jorgji, Miltiadh Papa e të tjerë emra të kalibrit të lartë nga minoriteti etnik grek. Kuptohet që nga pikëpamja e kalibrit, nuk mund të krahasohet Spiro Ksera, ta zemë me Manol Konomin, por funksionët e njejta, deputet e ministër, i barazojnë ata në aspektin historik. Edhe shkaku i denimit i diferencon. Diktatori Hoxha e rasi në burg për 20 vjet Manol Konomin se ai, si ministër i drejtësisë shqiptare, nuk pranoi politizimin e saj. Spiro Ksera akuzohet për korrupsion nga një drejtësi për të cilën të gjitha palët kërkojnë të dekriminalizohet dhe të pastrohet nga korrupsioni.
Nuk dua kursesi të bëhem mbrojtës i fajit të Kserës nëse ai egziston. Por nga ana tjetër, të gjithë e kuptojnë se, edhe nëse akuza është e vërtetë, tenderi apo tenderat që përbëjnë objekt akuze ndaj tij u zhvillua(n) me shkelje të ligjit me urdhër të tjetërkujt dhe për llogari të fushatës elektorale të PD-së. Në këtë kendvështrim Ksera është viktimë dhe fajtor moral, por me përgjegjesi penale. Pra të kthehet në kokë turku, ku PD-ja mund të ofrojë edhe sininë. Reagimi i PD-së vërteton analizën e mësipërme. Asnjë mbrojtje politike institucionale për Kserën nga partia e tij edhe pse ai u arrëstua si person politik. Dhe këtu nuk shtrohet çeshtja e shfajësimit nga ana e PD-së, se në kushtet kur nga faktorët ndërkombëtarë kërkohet dënimi i funksionarëve të lartë të korruptuar, PD-ja nuk mund të kompromentojë vetën me mbrojtjen e Kserës. (Në fakt PD-ja nëpërmjet deklaratës së vet e pranoi fajin e tij dhe kërkoi hetim dhe gjykim të drejtë ?!! Dhe e kërkon këtë nga një drejtësi që e akuzon për padrejtësi ose drejtësi të paguar. E gjithë kjo duket si një formulë kompromisi që denimi i Kserës të shërbëjë si një mundësi që të mos preken përgjegjesit kryesorë të sistemit të korrupsionit shtetëror. Qëndrimi ndryshe, ose në linjën e vet, i mbajtur nga ish kryeministri Sali Berisha nuk ndryshon asgjë në arsyetimin për një konsensus me hapje te gjerë në mbrojtje të sistemit )
Eshte fare e lehtë të kuptohet kjo, pasi dihet, se korrupsioni dhe vjedhja shtërore, si në të shkuarën dhe në të tashmën është galopan. Në këtë sens, shifrat e artikuluara në ngarkim të Kserës janë qesharake para atyre të zyrtarëve të tjerë të lartë. Eshtë gjithashtu e ditur se padi dhe akuza në organe shtetërore të drejtësisë, apo edhe në medja janë bërë për shumë syresh…. por ftohtësinë e byzilikëve të policisë e të drejtesise po i provon i pari, minoritari grek Spiro Ksera. Mjafonte vetem kjo, që edhe nëse është e vërtet akuza për Kserën, apo e vërtetë se do të ketë dhe arrestime të tjera funksionarësh të lartë, ky proces të mos fillohej me Kseren.
Pikërisht këto fakte bashkë me përvojën e hidhur të afërme dhe të largët të drejtësisë politike neutralizon lergjitimitetin e ashpërsisë së kësaj drejtësie ndaj Kserës. Aq me i rendë do të jetë imazhi për drejtësinë nëse në të ardhmen nuk do ketë arrëstime të tjera zyrtaresh të lartë me korrupsion shumë më drastik e të shumëfishtë. (!) Atëherë çeshtja Ksera do të përbëjë një rast selektiviteti që do të përcjellë shumë mesazhe negative dhe që do të provokonte situata të tjera).
Ky kongluzion nuk  mbështetet vetëm te përvoja e deri tanishme, por edhe te detaji i ditës së premte të zgjedhur nga prokuroria për zbatimin e urdhër arëstit të ish ministrit. Në rastin e Kserës zgjedhja e së premtes nuk shkon paralelisht me rastet e tjera, që pushimet e fund javës që pasojnë të premten të shfrytëzohen për të mënjanuar reagimet e ndryshme. Ksera duhet ta ketë kuptuar tanimë se beteja me drejtësinë do të jetë personale. (“Gabimi” i tij qendron tek fakti se e dinte padinë e dyfisht ndaj tij shumë kohë para vendimit të arëstit dhe as u arratis dhe as u përpoq të blinte pushimin e çeshtjës penale.) Mos prononcimi i Dulës ishte një ogur i keq për të. Dulja është kryetar i partisës së të drejtave të njeriut në Shqipëri, është deputet dhe me origjinë të përbashkët nga një fshat ngjitur me Kserën. (Kush njeh pak nga historia e minoritetit një qendrim i tillë të kujton rastet kur diktatori komunist përdorte minoriatrët për të eliminuar kundërshtarët e tij minoritarë grekë. Mosprononcimi i Dulës e ngarkon me një rol të tillë. Por që e ndërmerr për arsye banale e personale dhe aspak parimore)
Në një pikë të fundit, duket se është menduar se edhe vet minoriteti do të tregohet intiferent ndaj këtij akti, (prania e shtuar e policisë gjatë arëstimit tregoi të kundërtën), se minoriteti di të distancohet nga korrupsioni dhe nga shkelësit e ligjit, qofshin këta dhe njerez të tij. E vërteta është se përfaqësuesit politikë të minoritetit, si rasti i Dulës, kanë arsyet e tyre për të mos reaguar. Por është e sigurt  se minoriteti ndjehet sot i margjinalizuar. Dhe ky margjinalizim nuk është se shprehet me rritjen e aksioneve të Kserës, porse me vendosjen nga ana e minoritarëve të urave me të kaluarën diskriminuese për shkak të kombësisë.

Έργα τέχνης κλεμμένα στην Ελλάδα βρέθηκαν σε σπίτι Κορυτσαίου - Vepra arti të vjedhura në Greqi u gjendën në shtëpinë e një korçari


Rreth 40 objekte të dyshuara vepra arti janë trafikuar nga Greqia për në Shqipëri nga një 44­vjeçar korçar i cili është shpallur në kërkim. Sipas një njoftimi zyrtar të Policisë, Lluka Binjaku me banim në fshatin Ravonik, akuzohet se në periudha të ndryshme nga trafikuar objektet nga shteti grek për në vendin tonë përmes pikës kufitare të pashoqëruara me dokument deklarues.
Sipas Policisë, 44­vjeçari ka pasur qëllim shitjen e tyre kundrejt vlerave të konsiderueshme të parave. Ndërkohë, blutë e Korçës po hetojnë për zbulimin e personave të tjerë të përfshirë në trafikun e veprave të artit dhe të kulturës, siç mund të jenë punonjës të kufirit. Lluka Binjaku akuzohet edhe për armëmbajtje pa leje, pasi në banesë ju gjetën armë të ftohta.
Objektet e sekuestruara në banesën e Binjakut
13 ikona kishtare.
3 panaorama.
1 tabaka material me ngjyrë si ajo e argjendit.
1 pasqyrë, ku pjesa e pasme është material metalik, me ngjyrë si ajo e argjendit.
5 pjata të lugëta, material metalik me ngjyre si ajo e argjendit dhe ajo e bakrit.
3 disqe, material metalik dhe prej druri.
2 vepra, punime druri.
1 medalion metalik, me ngjyrë si ajo e bronxit.
1 ibrik , material metalik me ngjyrë si ajo e bakrit.
5 ora tavoline, material metalik, me ngjyrë si ajo e bronxit.
2 kama me tehe, me përmasa nga 30 cm secila .

Περίπου 40 ύποπτα αντικείμενα, έργα τέχνης, έχουν μεταφερθεί από την Ελλάδα στην Αλβανία από έναν κορυτσαίο 44 ετών, ο οποίος καταζητείται. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της αστυνομίας ο Λουκά Μπινιάκου, κάτοικος Ραβονίκ, έχει κατηγορηθεί ότι ανά περιόδους έχει μεταφέρει από το ελληνικό κράτος για την χώρα μας μέσω του τελωνείου αντικείμενα χωρίς τα απαραίτητα έγραφα. Σύμφωνα με την αστυνομία, ο συγκεκριμένος πουλούσε τα αντικείμενα αυτά έναντι χρηματικής αμοιβής. Εντωμεταξύ οι αστυνομικοί της Κορυτσάς ερευνούν με στόχο να ανακαλύψουν και άλλους εμπλεκόμενους στην υπόθεση που μπορεί να είναι και  συνοριοφύλακες.
Τα αντικείμενα που βρέθηκαν στο κτίριο του Μπινιάκου είναι τα παρακάτω:
13 εκκλησιαστικές εικόνες
3 πανοραμικές
1 δίσκο ασημένιο
1 καθρέπτη με ασημένιο πλαίσιο
5 πιάτα μεταλλικά ασημένια αι χρυσαφένια.
3 δίσκους, μεταλλικούς και έναν ξύλινο
2 έργα, ξύλινες κατασκευές
1 μεταλλικό μενταγιόν χάλκινο
1 μπρίκι  χάλκινο
5 επιτραπέζια ορολογία,  επιχαλκωμένα
2  μεγάλα μαχαίρια 30 εκατοστών


Ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος στο CNN Greece: Παγκόσμιος ασύμμετρος πόλεμος σε εξέλιξη - Kryepiskopi i Shqipërisë Anastasi në Cnn Greece: Një luftë botërore asimetrike është në zhvillim. (e gjithë intervista)


anastasios cnn greece

Ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος στο CNN Greece: Παγκόσμιος ασύμμετρος πόλεμος σε εξέλιξη



Ο Αναστάσιος Γιαννουλάτος, ο τότε επίσκοπος Ανδρούσης, ανέλαβε στις αρχές της δεκαετίας του ‘90 να αναστηλώσει την Εκκλησία της Αλβανίας, μετά τα «πέτρινα» χρόνια του Χότζα, που άφησαν τις εκκλησίες συντρίμμια και την Ορθοδοξία κουρνιασμένη βαθιά στην καρδιά, που δίσταζε να ανασάνει ελεύθερη.
Ο νέος Αρχιεπίσκοπος Τιράνων Δυρραχίου και Πάσης Αλβανίας Αναστάσιος έχει κάνει «αγροτικό» στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, στα βάθη της ζούγκλας, στη Αφρικανική Ήπειρο και στη δικτατορία, το 1973, φορτωμένος με τρόφιμα φορώντας το ράσο του και το σταυρό του, μετέφερε τρόφιμα στους φοιτητές της Νομικής.
Ο λόγος του ανθρώπινος, αιρετικός, καυστικός  δεν προσεγγίζει τα κοινωνικά θέματα μόνο υπό το πρίσμα του Λόγου του Θεού αλλά με τη ρομφαία του λόγου του δεν διστάζει να καυτηριάσει τα κακώς κείμενα εκκλησιαστικών και πολιτικών ηγετών. Το συγγραφικό του έργο ευρύ. Έχει γράψει δεκάδες βιβλία θρησκευτικού περιεχομένου που δεν αφορούν μόνο την Ορθοδοξία και το Χριστιανισμό αλλά και για άλλες θρησκείες οπως το Ισλάμ, το Βουδισμό, τον Ινδουισμό, τις Αφρικανικές θρησκείες.
Ο Αρχιεπίσκοπος Τιράνων, Δυρραχίου και Πάσης Αλβανίας, Αναστάσιος, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο CNN Greece, μιλά για τους πρόσφυγες –μετανάστες. Λυγίζει όταν αναφέρεται στις μανάδες που θηλάζουν τα παιδιά των μεταναστών, όταν φτάνουν στη χώρα μας. Μιλά όμως και έξω από τα δόντια για την τρομοκρατία, τους τζιχαντιστές και διερωτάται ποιος τους προμηθεύει με όπλα και ποιος αγοράζει το πετρέλαιό τους. Αναφέρεται, επίσης, στην οικονομική κρίση και στο ρόλο που διαδραμματίζει η Ευρωπαϊκής Ένωση.
«Η Ευρώπη έχει μία παράδοση που πρέπει να σεβαστεί. Θεμελιώθηκε στον Αρχαίο Ελληνικό Πολιτισμό, στο Ρωμαϊκό Δίκαιο και στη Χριστιανική Πίστη», λέει χαρακτηριστικά.
"Αυτό είναι το μεγαλείο της Ορθοδοξίας, όταν γυναίκες δεν διστάζουν να βυζάξουν τα παιδιά των πονεμένων ανθρώπων"
Για την αντιμετώπιση του προσφυγικού – μεταναστευτικού προβλήματος, ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος, αναφέρει ότι πρέπει να πρέπει να σεβαστούμε την ανθρώπινη δημιουργία. «Αυτή είναι η Ορθοδοξία τελικά, όταν βλέπω Ορθόδοξες γυναίκες, μεγάλες στην ηλικία, να μην διστάσουν να κάνουν το πιο τολμηρό να βυζάξουν τα παιδιά των πονεμένων αυτών που έρχονται».
Στην Κρήτη, μιλώντας σε ακροατήριο, στο οποίο υπήρχαν και επιφανείς Γερμανοί, τους ζήτησε να δείξουν σεβασμό στο, Ευρωπαϊκό Νότο και να μιλήσουν στην κοινωνία τους για το σεβασμό στον αντίπαλο και στον εχθρό. Τους διηγήθηκε, όπως λέει στο CNN Greece και ένα περιστατικό που δείχνει το μεγαλείο ψυχής της Ορθοδοξίας. «.. (τους είπα) Για μια ηλικιωμένη γυναίκα που πηγαίνει στο νεκροταφείο και ανάβει τα καντήλια για τους Γερμανούς που έχουν ταφεί στην Κρήτη. Και όταν τη ρώτησαν γιατί το κάνει αυτό εκείνη απάντησε: παιδάκι μου αυτοί δεν έχουν την μανούλα τους να τους ανάψει το καντήλι».
«Και τώρα με τους πρόσφυγες να κάνουμε το ίδιο», συνεχίσει ο κ. Αναστάσιος, «Να υψώσουμε τη φωνή μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και να τους πούμε, κοιτάξτε δεν μπορείτε να μιλάτε για μία Ένωση αλληλεγγύης, όταν δείχνετε αυτή την περίεργη εγωκεντρική στάση για τον δικό σας τον τόπο».
Η Δύση δεν έχει προσέξει την αδικία και τη φτώχεια
Σε ερώτησή μας για το εάν η Δύση έχει ευθύνες για την έξαρση της τρομοκρατίας και εάν το φαινόμενο που μοιάζει σαν τη Λερναία Ύδρα έχει και θρησκευτικές προεκτάσεις απάντησε: «Θα σας πω κάτι προκλητικό. Έχω την εντύπωση ότι η Δύση δεν έχει προσέξει τί σημαίνει αδικία και τί σημαίνει ανέχεια και που μπορεί να οδηγήσει τους λαούς η φτώχεια».
Ο Προκαθήμενος της Εκκλησίας της Αλβανίας λέει ότι οι Ευρωπαίοι έχουν σνομπάρει το Χριστιανισμό, άφησαν ένα τεράστιο κενό, το οποίο εκμεταλλεύονται οι ερμηνευτές του Ισλάμ και εισάγουν άλλα στοιχεία.
Έχουμε παγκόσμιο ασύμμετρο πόλεμο
«Υπάρχουν ερμηνευτές του Ισλάμ που τονίζουν άλλες διαστάσεις. Είμαστε σε ένα σύνθετο παγκόσμιο πρόβλημα. Η τρομοκρατία δεν αντιμετωπίζεται με πυραύλους και αεροπλάνα μόνο είναι ένας ιδεολογικός πόλεμος . Δεν έχουμε συμφιλιωθεί ότι είμαστε ήδη σε έναν άλλο παγκόσμιο πόλεμο, ασύμμετρο που καμία από τις στρατιωτικές σχολές δεν τον είχε προβλέψει με ακτίβεια και δεν τον είχε αντιμετωπίσει επιτελικά. Όλοι αυτοί που βρίσκουν τα όπλα; Ποιός τους τα δίνει; Δεν είναι οι μεγάλες δυνάμεις, οι οποίες βγάζουν λεφτά; Όλοι αυτοί που αγοράζουν το πετρέλαιο που συντηρεί τους τζιχαντιστές από πού προέρχονται; Κάποτε πρέπει να έχουμε το θάρρος να έχουμε έναν αυτοέλεγχο και μια αυτοκριτική. Φταίνε όλες οι κοινωνίες... Εάν δεν αντιμετωπίσεις τη φτώχεια δεν αντιμετωπίζεις αυτές τις καταστάσεις. Η μεγαλύτερη βία είναι η ανέχεια".
Χάσαμε την αγάπη στον ερωτισμό και το γνήσιο έρωτα στο sex
Παραφράζοντας τη φράση του Νομπελίστα Τόμας Έλιοτ «Πού είναι η σοφία που τη χάσαμε στη γνώση. Και πού είναι η γνώση που τη χάσαμε στην πληροφόρηση», περιγράφει τον ιδεολογικό απροσανατολισμό της σύγχρονης κοινωνίας.
«Που είναι η ελευθερία που τη χάσαμε στον φιλελευθερισμό. Που είναι ο γνήσιος φιλελευθερισμός που τον χάσαμε στην ιδιοτέλεια. Που είναι η αγάπη που την έχουμε χάσει στον ερωτισμό. Και που είναι ο γνήσιος έρωτας που τον έχουμε χάσει στο sex. Και για να μιλήσω και για εμάς τους θρησκευόμενους. Που είναι η πίστη που την έχουμε χάσει σε μια τυπική θρησκευτικότητα. Και που είναι η γνήσια θρησκευτικότητα που την έχουμε χάσει σε μια τυπολατρεία».
Λατρεύουμε την ελευθερία των αγορών

Σε ερώτηση του CNN Greece για την οικονομική κρίση ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας κ.Αναστάσιος απάντησε: «Μιλάμε για την ελευθερία του ανθρώπου και ουσιαστικά λατρεύουμε την ελευθερία των αγορών. Ανώνυμες ομάδες έχουν κάνει την οικονομία μια λογιστική αξία την οποία την χειρίζονται και από ελεύθερα πρόσωπα έχουμε καταντήσει να είμαστε υποψήφιοι υπόδουλοι σε συμφέροντα που δεν τα ξέρουμε, ανωνύμων. Όλα αυτά είναι μία κρίση ηθική. Μία κρίση αξιών».


Kryepiskopi i Shqipërisë Anastasi në Cnn Greece:
Një luftë botërore asimetrike është në zhvillim.

Anastas Janullatos, episkopi i atëhereshëm i Andhrusis, mori përsipër në fillim të dhjetëvjeçarit të 90 që të rindërtojë Kishën e Shqipërisë pas viteve të ngurrta të Hoxhës, që i lanë kishat gërrmadha dhe Orthodhoksinë të mbledhur kruspull thellë në zemër që nuk kishte as kurajon që të merrte frymë e lirë.

Kryepiskopi i ri i Tiranës Durrësit dhe gjithë Shqipërisë Anastasi kishte dhënë provën e vështirë në Patriarkanën e Aleksandrisë, në thellësi të xhunglës, në Kontinentin Afrikan dhe në diktaturë, më 1973, i ngarkuar me ushqime duke pasur të veshur rason dhe kryqin e tij mbarte ushqime për nxënësit e Juridikës.
Fjala e tij njerëzore, heretike, përvëluese nuk trajton çështjet shoqërore vetëm nga pikëpamja e Fjalës së Zotit por me shpatën e fjalës së tij nuk nguron që të dënojë gabimet e udhëheqësve kishtarë dhe politikë. Vepra e tij shkruese e madhe. Ka shkruar me dhjetra libra me tema fetare, të cilat nuk i përkasin vetëm Orthodhoksisë dhe Krishtërimit por dhe të gjitha feve si Islami, Budizmi, Induizmi, fetë Afrikane.

Kryepiskopi i Tiranës, Durrësit dhe i Gjithë Shqipërisë Anastasi, në një intervistë që dha për CNN Greece, flet për emigrantët- rrefugjatë. Preket kur përmend nënat që usheqjnë foshnjat e emigrantëve, kur arrijnë në vendin tonë. Por flet dhe jashtë dhëmbëve për terrorizmin,  xhihadistët dhe ngre pyetjen se cilët i furnizojnë me armë  dhe kush e  ble naftën e tyre. I rreferohet gjithashtu, krizës ekonomike dhe rolit që luan Komuniteti Europian. “Europa ka një traditë që duhet të respektojë. U themelua në Kulturën e Lashtë Helene, në të Drejtën Romake, dhe në besimin e Krishter”, thotë në mënyrë karakteristike.
“Kjo është madhështia e Orthodhoksisë, kur gratë nuk ngurrojnë që të ushqejnë me gji fëmijët e njerëzve të munduar”.

Për përballimin e valës së rrefugjatëve – emigrantëve, Kryepiskopi Anastas, përmend se duhet që të respektojmë krijimin njerëzor. “Kjo është Orthodhoksia si përfundim, kur shikoj gratë orthodhokse, të mëdha në moshë, që të mos ngurojnë që të bëjnë atë që është me e guximshmia, të ushqejnë fëmijët e atyre personave të munduar që vijnë”.
Në Kretë duke folur tek spektatorët në të cilin kishte dhe Gjermanë të njohur, ju kërkoi që të tregojnë respekt ndaj Jugut Europian dhe të flasin në shoqërinë e tyre për respektin ndaj kundërshtarit dhe armikut.
Ju tregoi siç raporton CNN Greece dhe një  ndodhi që tregon madhështinë e shpirtit Orthodhoks. “ .. ( ju thashë). Për një grua të moshuar që shkonte tek varrezat dhe ndizte kandilet për Gjermanët që janë varrosur në Kretë. Kur e pyetën përse e bën këtë ajo u përgjigj: biri im këta nuk e kanë nënën e tyre që t’iu ndezë kandilen”.

“Tani me emigrantët do të bëjmë të njejtën gjë”, vazhdoi imzot Anastasi. “Të ngrejmë zërin tonë në Komunitetin Europian dhe t’iu themi, shikoni, nuk mund të flisni për një Bashkim solidariteti, kur tregoni këtë pozicion egocentrik të çuditshëm për  vëndin tuaj”.

Perëndimi nuk ka qënë i kujdesshëm ndaj padrejtësisë dhe varfërisë.

Në pyetjen tonë nëse Perëndimi ka përgjegjësi për shpërthimin e terrorizmit dhe nëse fenomeni që ngjason me Lernea Hidhra ka dhe rrjedhime fetare, u përgjigj: “Do t’iu them diçka provokative. Kam përshtypjen se Perëndimi nuk ka vënë re se çfarë do të thotë padrejtësi dhe çdo të thotë skamje dhe ku mund të udhëzojë varfëria popujt”.


Udhëheqësi i Kishës së Shqipërisë thotë se Europianët kanë snobuar Krishtërimin, lanë një boshllëk të stërmadh, të cilin e shfrytëzojnë interpretuesit e Islamit që shtojnë elementë të tjerë.

Kemi një luftë botërore asimetrike.

“Ekzistojnë interpretues të Islamit që theksojnë aspekte të tjera. Jemi përballë një problemi sintetik botëror. Terrorizmi  nuk përballohet me rraketa dhe aeroplanë vetëm sepse është një luftë ideologjike. Nuk jemi pajtuar që jemi tashmë në një luftë botërore, asimetrike të cilën asnjë prej shkollave ushtarake nuk  e kishte parashikuar me saktësi dhe nuk e kishte përballuar përfundimisht. Të gjithë ata ku i gjejnë armët? Kush ja u jep? Nuk janë fuqitë e mëdha që nxjerrin para? Të gjithë ata të cilët blejnë naftën që mban ekonomikisht xhihadistët që nga vijnë? Duhet të kemi kurajon që të kemi vetëkontrroll dhe të bëjmë autokritikë. E kanë fajin të gjitha shoqëritë... Nëse nuk përballon varfërinë nuk përballon këto situata.  Dhuna më e madhe është skamja”.

Humbëm dashurinë në erotizëm dhe dashurinë e vërtetë tek seksi.

Duke interpretuar frazën e Nobelisitit Eliot “Ku është mençuria që e humbëm tek njohuria. Ku është njohuria që e humbëm tek informacioni”, përshkruan çorientimin ideologjik të shoqërisë së sotme.

“Ku është liria që humbëm tek liberalizmi. Ku është liberalizmi i vërtetë që e humbëm tek interesi. Ku është dashuria që e kemi humbur tek erotizmi. Ku është dashuria e vërtetë që e humbëm tek seksi. Dhe që të flas për ne fetarët. Ku është besimi që e kemi humbur në një fetari formale. Ku është besimtaria origjinale që e kemi humbur në  adhurimin e formalitetit”.

Adhurojmë lirinë e tregjeve.

Në një pyetje të CNN Greece për krizën ekonomike, Kryepiskopi i Shqipërisë imzot Anstasi u përgjigj: “Flasim për lirinë e njeriut dhe në esencë adhurojmë lirinë e tregjeve. Grupe anonime kanë bërë ekonominë një vlerë logjisitke të cilën e menaxhojnë dhe nga persona  të lirë kemi katandisur që të jemi kandidatë për skllevër në interesa që nuk i njohim, të njerëve anonime. Të gjitha këto janë ë krizë morale. Një krizë vlerash”.
Katia Ciblaki, CNN Greece
Përktheu Pelasgos.

anastasios cnn greece8
anastasios cnn greece7

anastasios cnn greece5

Η γιορτή των Τριών Ιεραρχών και η Κοπή της Βασιλόπιτας στο Ελληνοαλβανικό Σχολείο Όμηρος.

Όπως κάθε χρόνο και όπως το θέλει η παράδοση, στο Ελληνο-Αλβανικό Σχολείο Όμηρος εορτάστηκε η γιορτή των Τριών Ιεραρχών. Των τριών αυτών μεγάλων Αγίων και Πατέρων της Εκκλησίας μας που έμπρακτα έδειξαν το πως πρέπει να είναι ένας παιδαγωγός. Κατά την εορτή αυτή έγινε και η κοπή της βασιλόπιτας σε κάθε τάξη αλλά και της βασιλόπιτας για όλους τους εκπαιδευτικούς. Τις εκδηλώσεις τίμησαν  με την παρουσία τους ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδος κ Γιώργος Αλαμάνος, ο Συντονιστής Εκπαίδευσης κ Βασίλειος Σωτηρούδας ( ο οποίος, την επομένη,  ήταν παρών και κατά την Θεία Λειτουργία που τελέστηκε στο ναό της Ζωοδόχου Πηγής στην Κορυτσά. )
  














Κυριακή ΙΕ΄ Λουκά Η μετάνοια του Ζακχαίου, Αρχιμ Επιφάνιος Χατζηγιάγκου Φλώρινα 31 1 2016-E Djela e 15-të e Llukait, Predikon Atë Mihail Sanellari, Korçë 31 1 2016


Ο Ελληνισμός της Χιμάρας εκπέμπει SOS

Πριν λίγες μέρες ο Αλβανός πρωθυπουργός Έντι Ράμα επισκέφθηκε στην Χιμάρα τον τεράστιο σκαμμένο χώρο, στα Σπήλια, που είναι το οικονομικό και εμπορικό κέντρο της πόλης, στην παραλία. Εδώ υλοποιούνται τα σχέδιά του για την δημιουργία της «νέας ταυτότητας της Χιμάρας» όπως χαρακτηριστικά δήλωσε. Μαζί του ήσαν και οι στενοί του συνεργάτες, ο μεγαλοεπιχειρηματίας και βουλευτής του Σοσιαλιστικού Κόμματος Αλβανίας Κώτσο Κοκδήμα και ο πρόσφατα παντιοτρόπως επανεκλεγείς δήμαρχος Χιμάρας Γκέργκη Γκόρο, Αλβανός, όπως ο ίδιος προσδιορίζεται στην Αλβανία ή Γιώργος Γκόρος του Σωκράτη και της Σεμινέ, Έλληνας, όπως δήλωσε όταν έλαβε την ελληνική ιθαγένεια από την Ελληνική Πολιτεία..
Οι ανωτέρω τρεις ονειρεύτηκαν την παραλία της Χιμάρας σαν αμφιθέατρο όπου η ξηρά θα αγγίζει την θάλασσα και η θάλασσα θα αγγίζει τον επισκέπτη, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις τρικυμίας.
Ο παράλιος δρόμος, στα Σπήλια, είχε όλη την εμπορική, οικονομική και τουριστική δραστηριότητα. Τώρα όλα είναι σκαμμένα, τουρίστες δεν πατάνε, οι καταστηματάρχες κλαίνε την μοίρα τους και τα αυτοκίνητα δεν μπορούν να περάσουν. Οι επιχειρήσεις αυτές, όλες Ελλήνων, αναρωτιούνται πόσο μπορούν να αντέξουν με αυτό το έργο που ξεκίνησε. Με πολλά ερωτηματικά για τους λόγους της υλοποίησής του αλλά και τον χρόνο της ολοκλήρωσής του.
Παράλληλα ο δήμος της Χιμάρας εξέδωσε μία απόφαση με την οποία καλούνται όλοι οι ιδιοκτήτες ακινήτων στο κέντρο της πόλης, του οποίου τα όρια ορίζονται πάνω σε δορυφορική αποτύπωση, να προσκομίσουν άμεσα τους τίτλους που έχουν στον δήμο. Επιπλέον προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό για την εκδήλωση ενδιαφέροντος αναδόχου μελέτης για την «ανακατασκευή και την αρχιτεκτονική αποκατάσταση των υπαρχόντων κτηρίων».
Η κλήση για προσκόμιση τίτλων έχει βάλει σε πολλές σκέψεις τους Χιμαριώτες. Το παραθαλάσσιο κτήμα στην θέση Λάμανα η οικογένεια Κυρίτση το επανάκτησε το 1999 με τον νόμο περί επιστροφής περιουσιών (επί Κομμουνισμού όλα είχαν περιέλθει στο κράτος). Όμως το είχαν βάλει στο μάτι γιατί είναι ένα εξαιρετικό τουριστικό φιλέτο. Ανακριτής στην Αυλώνα κάλεσε τον τότε δήμαρχο Χιμάρας Ανέστη Δημογιάννη να δηλώσει πως η υπογραφή του στους τίτλους είναι πλαστή. Ο δήμαρχος αρνήθηκε και δήλωσε πως τα έγγραφα είναι γνήσια και πως η οικογένεια αυτή είναι οι νόμιμοι ιδιοκτήτες. Παρόλα αυτά ο εισαγγελέας κήρυξε τόσο την οικογένεια Κυρίτση όσο και τον τέως δήμαρχο ενόχους για πλαστογραφία!!! Σε μια παρόμοια υπόθεση ο εισαγγελέας Αυλώνας άσκησε επίσης δίωξη για πλαστογραφία εναντίον του Τιμόθεου Δημολέα για κτήμα 128 στρεμμάτων που του επεστράφη από την Εθνική Επιτροπή Επιστροφής Περιουσιών. Εντύπωση προκαλεί πως αυτές και άλλες παρόμοιες διώξεις και αποφάσεις ουσιαστικά τείνουν να μετατρέψουν ιδιωτική περιουσία σε κρατική.
Είναι χρήσιμο να αναφέρουμε για την καλλίτερη κατανόηση του θέματος πως νόμος του αλβανικού κράτους επιτρέπει στην κυβέρνηση, με την σύμφωνη γνώμη του δημάρχου, να παραχωρεί σε ιδιώτες κρατικές εκτάσεις για επενδύσεις με τίμημα ένα ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Ακόμα άξιες να παρατεθούν εδώ είναι δηλώσεις του Αλβανού πρωθυπουργού πριν ένα περίπου χρόνο στην αλβανική βουλή πως «συνέχεια έχουμε προβλήματα με την Χιμάρα και με το σχέδιο «Νέα Χιμάρα» που καταρτήσαμε θα τελειώσουμε μια για πάντα με το πρόβλημα αυτό».
Το σχέδιο «Νέα Χιμάρα» θέλει να αλβανοποιήσει την Χιμάρα, έχει όμως και την μυρωδιά του χρήματος. Με απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Πολεοδομίας Αρ.7 της 7 Μαρτίου 2014 και με την υπογραφή του ίδιου του πρωθυπουργού Έντι Ράμα έχει εγκριθεί άδεια οικοδόμησης τουριστικού χωριού σε κτήμα με έκταση 19.100 τμ, στην εταιρεία EUROCOL Shpk. H εταιρεία αυτή ανήκει στον Παντελή Τσαραπούλη ο οποίος είναι ο εργολάβος που έχτισε την καινούργια βίλα του πρωθυπουργού Έντι Ράμα στην οποία ήδη διαμένει, και είναι η εταιρεία που παίρνει τις μεγαλύτερες αναθέσεις από την κυβέρνηση Ράμα. Η άδεια εγκρίθηκε για την έκταση των 19.100 τμ και περιλαμβάνει και τον αιγιαλό, την παραλία Δραλέος. Η έκταση αυτή ανήκει στις οικογένειες Μπούα και Μάρκου από το κοντινό χωριό Δρυμάδες Χιμάρας. Όμως οι οικογένειες αυτές δεν πούλησαν την έκταση, στα συμβόλαια πωλητές εμφανίζονται κάποιοι Αλβανοί από το Φίερι και την Μαλακάστρα!!
Παρά το ότι οι πραγματικοί ιδιοκτήτες προσέφυγαν στην δικαιοσύνη και με απόφαση έθεσαν την έκταση υπό συντηρητική κατάσχεση, ο δήμος της Χιμάρας έδωσε και άδεια περίφραξης. Οι περιπτώσεις είναι πολλές και θα ήταν ίσως κουραστικό να τις μνημονεύσουμε όλες, όμως σίγουρα ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει η διαμάχη που ξέσπασε ανάμεσα στον νυν Αλβανό πρωθυπουργό Έντι Ράμα και στον προκάτοχό του Σαλί Μπερίσα. Μέσα από την ανταλλαγή δηλώσεων φαίνεται πως και οι δυο ασχολήθηκαν με το έργο της εθνικής αλλοίωσης του βορειοηπειρωτικού χώρου. Κατά λέξη ο Ράμα είπε «Έχουν πάρει τα κτήματα των Χιμαραίων με πλαστογραφίες και διαφθορά, άτομα που δεν έχουν καμία σχέση ή καταγωγή με την περιοχή. Άτομα που έφερε από τις Άλπεις ο Σαλί Μπερίσα και τους έκανε ιδιοκτήτες στο Ιόνιο». Απαντώντας ο Σαλί Μπερίσα δήλωσε από το βήμα της αλβανικής βουλής: «Εγώ έχω δουλέψει με πρόγραμμα. Στους Αγίους Σαράντα έχω κατεβάσει Λιάπηδες και μόνο Λιάπηδες». Όλες οι αλβανικές κυβερνήσεις έχουν προσπαθήσει να αλλοιώσουν πληθυσμιακά την Βόρειο Ήπειρο. Αυτοί όμως είναι οι πρώτοι που το παραδέχονται δημόσια.
Φαίνεται πως η αίσθηση πως δεν μπορούν να έχουν συνέπειες για τις πράξεις τους από πουθενά αποθρασύνει τον λόγο και τις πράξεις. Εξ άλλου γνωρίζουν πως οι ανθελληνικές δηλώσεις ενθουσιάζουν μεγάλο μέρος του εκλογικού σώματος. Όμως και τα ΜΜΕ συντηρούν με μεγάλη ευχαρίστηση τον αλβανικό ανθελληνισμό. Πρόσφατο παράδειγμα, το τμήμα Ελληνικής Γλώσσας, Λογοτεχνίας και Πολιτισμού του πανεπιστημίου του Αργυροκάστρου δημιούργησε δυο ντοκυμαντέρ που προβλήθηκαν διαδικτυακά από τον ιστότοπο του τμήματος. Το ένα αναφερόταν στον διαχρονικό ελληνικό πολιτισμό στην Ήπειρο με αφετηρία το μαντείο της Δωδώνης. Το δεύτερο ήταν επετειακό για τα 75 χρόνια του ελληνοιταλικού πολέμου με τίτλο «Οι ήρωες πολεμούν σαν Έλληνες». Και οι δύο ήσαν εργασίες καθαρά ακαδημαϊκές με αναφορά σε πηγές και χωρίς φυσικά εθνικιστική ρητορική.
Το τμήμα και ο διευθυντής του καθηγητής Παναγιώτης Μπάρκας δέχθηκαν μεγάλη επίθεση από τα αλβανικά ΜΜΕ με επιχειρήματα πως οι εργασίες αυτές είναι… αντιαλβανικές (βλέπετε ο αλβανικός αλυτρωτισμός θέλει όλη την Ήπειρο αλβανική) ή πως αναπτύσσουν τις ελληνικές βλέψεις κατά της Αλβανίας.
Η Αλβανία ήδη από το 1920, για να γίνει μέλος της Κοινωνίας των Εθνών αναγνώρισε εγγράφως την ύπαρξη Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας και υποσχέθηκε πως θα την σεβαστεί. Επιπλέον για την περιοχή της Χιμάρας υποσχέθηκε πως θα σεβαστεί τα αρχαία προνόμιά της. Η Ελλάδα λοιπόν είναι η χώρα που έχει όχι μόνο το δικαίωμα αλλά και την υποχρέωση προστασίας της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας που διαβιεί ως αυτόχθων πληθυσμός σε αυτά τα εδάφη που βρίσκονται μέσα στην επικράτεια της Αλβανίας.
Οι διεθνείς συνθήκες, και ιδιαίτερα η Ευρωπαϊκή Συνθήκη προστασίας των μειονοτήτων, που την έχει υπογράψει και την έχει αποδεχθεί και η Αλβανία ορίζουν ότι: Καμία προσπάθεια πληθυσμιακής, εδαφικής, γλωσσικής και πολιτισμικής αλλοίωσης της μειονότητας δεν είναι αποδεκτή.
Η Αλβανία βέβαια δηλώνει πως στην Χιμάρα δεν υπάρχουν Έλληνες αλλά κάποιοι Αλβανοί που ξέρουν Ελληνικά, πόσο πιστευτό είναι αυτό όμως;
Οι Χιμαριώτες βλέποντας πως διακυβεύεται η υπόστασή τους στον τόπο όπου διαβιούν από αρχαιοτάτων χρόνων προσπαθούν να συσπειρωθούν για να αντιμετωπίσουν την κατάσταση. Σε αυτά τα πλαίσια οι ομογενείς Χιμαριώτες που ζουν στις Ηνωμένες Πολιτείες καλούν τους απανταχού Χιμαριώτες σε μια έκτακτη Παγκόσμια Συνέλευση Χιμαριωτών που θα διεξαχθεί στις 19 - 22 Φεβρουαρίου στο Μαίριλαντ των Ηνωμένων Πολιτειών, κατά το οποίο θα εξετασθεί η κατάσταση και θα ληφθούν αποφάσεις. Οι Χιμαριώτες των Ηνωμένων Πολιτειών έχουν δημιουργήσει μία ιδιαίτερη οργάνωση και μεταξύ των μελών τους βρίσκονται ομογενείς που διαπρέπουν, κάποιοι δε έχουν φτάσει σε υψηλότατες κυβερνητικές θέσεις.
Το ζητούμενο όμως είναι η παρέμβαση της Ελληνικής Κυβέρνησης, απευθείας ή και μέσω της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπάρχει η υποχρέωση αλλά και οι δυνατότητες, ζητείται και ουσιαστική πολιτική βούληση για να μην μοιρολογήσουμε μια ακόμα χαμένη πατρίδα.
Δημήτρης Περδίκης
Δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Επίκαιρα» της 22 Ιανουαρίου 2016



Αργυρόκαστρο 1992: Διαδήλωση Ελλήνων κατά των επιθέσεων απο τις Αλβανικές Αρχές

Αργυρόκαστρο 1992- Βουλευτικές Εκλογές 
Τον Φεβρουάριο του 1992 απαγορεύεται επίσημα και με διάταξη η συμμετοχή της ΟΜΟΝΟΙΑΣ στις επερχόμενες εκλογές. 
Το ΚΕΑΔ (Κόμμα Ένωσης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων) δημιουργήθηκε για να εκπροσωπήσει την ΟΜΟΝΟΙΑ και κατά συνέπεια τον Ελληνισμό της Βορείου Ηπείρου στην Αλβανική Βουλή. 
Την εμφάνιση του ΚΕΑΔ προσπάθησαν να υπονομεύσουν οι αλβανικές αρχές και 2 ημέρες πριν τις εκλογές του 1992, στο χωριό Γράψη αστυνομικοί ανοίξανε πυρ σε αυτοκίνητο το οποίο μετέφερε τον πολιτευτή του ΚΕΑΔ Μιχάλη Νταλιάνη. Απ την επίθεση τραυματίστηκε σοβαρά ο 23χρονος Αριστείδης Ζάκος. Σκοπός της επίθεσης ήταν να τρομοκρατηθεί ο Ελληνισμός της Βορείου Ηπείρου.Το γεγονός αυτό ξεσήκωσε τον κόσμο σε ειρηνική διαδήλωση με την συμμετοχή 2000 Ελλήνων έξω απ το αστυνομικό τμήμα του Αργυροκάστρου.

Το ΚΕΑΔ στις εκλογές του 1992 εκλέγει 2 Έλληνες βουλευτές.

Αρχείο ΕΡΤ

Αλβανός βουλευτής: ‘ Στη Χιμάρα δεν υπήρξε ποτέ, πραγματική ελληνική μειονότητα’…


Τίτλος: «Ο Κοκεντίμα επιτίθεται στον Ντούλε: Είμαι Αλβανός, είμαι Χιμαριώτης!»



Ο σοσιαλιστής βουλευτής Κότσο Κοκεντίμα (Koço Kokëdhima)-  γνωστός για τις επιθέσεις του κατά της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία- σε μια συνάντησή του με οπαδούς του σοσιαλιστικού κόμματος στον Αυλώνα, δήλωσε ότι ( τα μέλη του) ΚΕΑΔ έχουν χτίσει χωρίς άδειες στη Χιμάρα, αναφερόμενος στις καταγγελίες της μειονότητας για υφαρπαγή της περιουσίας των Ελλήνων στην περιοχή.



Ο Κοκεντίμα δήλωσε, ακόμη, ότι  «δεν υπήρξε ποτέ μια πραγματική ελληνική μειονότητα» στη Χιμάρα.


Αναφερόμενος στον επικεφαλής του Κόμματος της Ένωσης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων – ΚΕΑΔ (PBDNJ) Βαγγέλη Ντούλε είπε: 

« Ο Ντούλε είναι ένας Έλληνας μειονοτικός, εγώ είμαι Αλβανός, είμαι Χιμαριώτης», είπε χαρακτηριστικά ο Κοκεντίμα.


Σύμφωνα με τον ίδιο, ο Ντούλε έχει κερδίσει χάρη στις ψήφους του Σοσιαλιστικού Κόμματος –SP.

“Ο Ντούλε πρόδωσε τη Χιμάρα προκάλεσε την μειονότητα και ως εκ τούτου είναι μειοψηφία στο κόμμα του”.


Και πρόσθεσε:

«Εγώ δεν θα συγχωρήσω ό, τι έκανε ο Σαλί (Μπερίσα) στον Αυλώνα και σε όλη την ακτή», είπε σε μια προσπάθεια να δικαιολογήσει τις ενέργειες της αλβανικής κυβέρνησης κατά των περιουσιών των Ελλήνων στην περιοχή.


--

Ράμα: Ο Κοκδήμα είναι ο Αγάς του Νότου‏

Αγά του Νότου αποκάλεσε ο πρωθυπουργός της Αλβανίας Έντι Ράμα, τον βουλευτή Κότσο Κοκδήμα σε μια συνάντηση των βουλευτών του Σοσιαλιστικού Κόμματος που έγινε στις 29 Ιανουαρίου στην Αυλώνα.
Η συνάντηση που έγινε αμέσως μετά την μεγάλη διαδήλωση του Σοσιαλιστικού Κόμματος στην Αυλώνα, όπου ο Κότσο Κοκδήμα έκανε δηλώσεις για την Αλβανική (όπως αυτός την θεωρεί) Χιμάρα και επιτέθηκε κατά του βουλευτή Βαγγέλη Ντούλε. Η συνάντηση έγινε παρουσία και άλλων βουλευτών του ΣΚ στην νότια Αλβανία, σε πανηγυρικό κλίμα για τα τελευταία κατορθώματα του Κοκδήμα στην Χιμάρας.
Ο τίτλος του Αγά στον Κoκδήμα σχετίζεται με τον χαρακτηρισμό που του έδωσε ένας άλλος βουλευτής του Σοσιαλιστικού κόμματος o Fatmir Toci, ο όποιος στο παρελθόν τον είχε αποκαλέσει Αλί Πάσα, συσχετίζουντας το έργο του Κοεδήμα με αυτήν του Αλί Πάσα ο όποιος ήταν ο πρώτος Τουρκαλβανός που δάμασε την Χιμάρα. Αλλά για πρώτη φορά αυτόν τον χαρακτηρισμό το χρησιμοποιεί δημόσιος και ο πρωθυπουργός Ράμα.
Στην εν λόγω συνάντηση ο βουλευτής Toci άλλαξε τον χαρακτηρισμό για τον Κοκεδήμα τον οποίο αποκάλεσε Ενβέρ Χότζα, κάτι που προκάλεσε γέλια χαράς στον βουλευτή Κοκδήμα και στον Πρωθυπουργό Ράμα.
Ο βουλευτής Κοκδήμα ο όποιος ένιωσε κολακευμένος από τους χαρακτηρισμούς αυτούς, δεν δήλωσε ποιους απ' τους δύο χαρακτηρισμούς προτιμά περισσότερο καθώς του είναι δύσκολο να διαλέξει ανάμεσα στα δύο του λατρεμένα είδωλα.