Ενίσχυση του έργου!

Ενίσχυση του έργου!

Κυριακή 24 Μαΐου 2020

Ο ΤΥΦΛΟΣ

Ο τυφλός Βαρτίμαιος | Αιρετικός

Ο ΤΥΦΛΟΣ

 

Τὶ εἶν' ἡ βοὴ στὸ Γολγοθᾶ ποὺ κόσμος τρέχει ἀπάνω;

-Πηγαίνουν νὰ σταυρώσουν δυὸ μαζί μὲ κάποιον πλᾶνο.

-Ποιοὶ νἆν οἱ δυὸ, ποὺ ἐκδικητής ὁ χάρος τοὺς προσμένει;

-Κλέφτες, φονιάδες, ἄρπαγες, κακούργοι ξακουσμένοι.

-Καὶ ποιὸς ὁ πλᾶνος ποὺ κι αὐτὸς θὰ σταυρωθῇ μαζὶ τους;

-Τοὺς Φαρισαίους ρώτησε, εἰναι δουλειὰ δικὴ τους!

-Θὰ πάω νὰ δῶ... Εἶπα «νὰ δῶ» κι ἦρθαν στὸ νοῦ μου πάλι.

Τὰ χρόνια ποὺ ἤμουνα τυφλός. Τυφλός! Ἐσεῖς οἱ ἄλλοι

δὲν ξέρετε πόσο ἡ ψυχή μέσα στὰ στήθη εἶν' ἄδεια,

ὅταν μὲ μάτια ὁρθάνοιχτα βαδίζει στὰ σκοτάδια!

Πῶς τὴ θυμοῦμαι τὴ στιγμή ποὺ ἐστάθη αὐτός μπροστὰ μου

καὶ μ' εὐσπλαχνίσθη, κ’ ἔσκυψε, πῆρε πηλὸ ἀπὸ χάμου

κι ἀλείφοντας τὰ μάτια μου μὲ τὸν πηλό ἐκεῖνο,

μοῦ εἶπε νὰ πάω στοῦ Σιλωάμ τὴ στέρνα νὰ τὰ πλύνω!

Ὅταν τὸν πρωτοακτίκρυσα τὸν Φωτοδότη ἐμπρός μου,

στὴν ὄψη του εἶδα ὅλες μαζὶ τὶς ὀμορφιὲς τοῦ κόσμου. Μοσχοβολοῦσε κ’ ἔλαμπε τὸ κάθε κίνημά του...

Φῶς καὶ τὰ χείλη, κ’ ἡ φωνή, τὰ μάτια κ’ ἡ ματιά του.

Στὰ χείλη του ἡ παρηγοριά, στὰ μάτια του ἡ ἐλπίδα...

Ἔστρεψα τότε ὁλόγυρα τὰ δυὸ μου μάτια κι εἶδα

κάθε ποὺ ζεῖ καὶ ποὺ δὲν ζεῖ, κ’ εἶδα παντοῦ γραμμένη

τὴν ὄψη του, λὲς κ’ ἤτανε καθρέπτης του ἡ οἰκουμένη.

Φῶς ἡ ζωή, χαρὰ τὸ φῶς! … Ἂς πάω νὰ δῶ τὸν πλᾶνο

ποὺ θὰ καρφώσουν στὸ Σταυρό. Κατὰ τὸ λόφο ἐπάνω

κόσμος, περιγελάσματα, κι ὀχλοβοή, κ’ ἀντάρα,

χίλιες φωνὲς σὰν μιὰ φωνή, κι ὅλες σὰν μιὰ κατάρα.

Ποῦ πάει; Σπρώχνει καὶ σπρώχνεται καὶ πνίγεται καὶ πνίγει,

καὶ σταματᾶ προσμένοντας. Παράμερα ξανοίγει

τρεῖς μαυροφόρες ποὺ κρατοῦν μιὰ λιγοθυμισμένη. 

Θὲ νἆναι μάνα, ἡ δύστυχη! Ξάφνω, μὲ μιᾶς σωπαίνει

τὸ πλῆθος ποὺ ἀνταριάζονταν. -Γκάπ! Γκούπ!

 Καρφώνουν, κρότοι πνιγμένοι μὲς στὰ βογγητά!  Ὑψώνονται οἱ δυὸ πρῶτοι

σταυροί· κανείς δὲν στρέφεται. Γκάπ! Γκούπ!  Ξανακαρφώνουν,

μὰ βόγγος δὲν ἀκούγεται. Νὰ, καὶ τὸν τρίτον ὑψώνουν.

… Πῶς; Σὺ ποὺ μοῦ ’δωσες τὸ φῶς, ἐσένα πλᾶνο λένε;

Κ’ ἦταν γραφτὸ τὰ μάτια μου νὰ βλέπουν γιὰ νὰ κλαῖνε;

Τί νὰ τὰ κάνω καὶ τῆς γῆς καὶ τ' οὐρανοῦ τὰ κάλλη;

Πάρε τὸ φῶς ποὺ μοῦ 'δωσες καὶ τύφλωσέ με πάλι!


Πέμπτη 21 Μαΐου 2020

ΕΚΔΗΜΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΜΠΑΚΟΥ

ΕΚΔΗΜΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΜΠΑΚΟΥ

Η ΣΦΕΒΑ με συγκίνηση αποχαιρετά τόν Γεώργιο Μπάκο, τον εμβληματικό φύλακα και την “ψυχή” του στρατιωτικού  νεκροταφείου των ηρώων του 1940, στο χωριό Βουλιαράτες του Αργυροκάστρου.

            Γνήσιος Ηπειρώτης  με καρδιά γεμάτη αγάπη για τον Χριστό και την Ελλάδα, αρετές που διδάχθηκε από την οικογένειά του στα δύσκολα χρόνια της αθεϊστικής δικτατορίας του Ενβέρ Χότζα ανέλαβε με υψηλό αίσθημα ευθύνης  και παρά τον κίνδυνο,   την διαφύλαξη της μνήμης των νεκρών αξιωματικών και οπλιτών, που έδωσαν τη ζωή τους είτε στις μάχες που έγιναν για την απελευθέρωση της Δρόπολης τον Νοέμβριο του 1940, είτε πέθαναν στο ορεινό νοσοκομείο που λειτουργούσε κατά την διάρκεια του πολέμου στο χωριό του, στους Βουλιαράτες. Ο πατέρας του Δημήτρης διέσωσε σε σχεδιάγραμμα τα ονόματα και τις θέσεις που είχαν ταφεί οι νεκροί, και όταν στη δικτατορία του  Χότζα, καταστράφηκαν οι πρόχειροι σταυροί που είχαν στηθεί, πέτυχε με τη συνεργασία των κατοίκων του χωριού, να μην ανασκαφεί ο χώρος αλλά να διατηρηθεί  προς μελλοντική κοινοτική εκμετάλλευση και στην ουσία να παραμείνει άθικτος. Αυτός είναι και  ο λόγος που στην περίπτωση του νεκροταφείου στους Βουλιαράτες είχαμε από την πρώτη στιγμή τα ονόματα και την ακριβή θέση ταφής των περίπου 60 νεκρών που αναπαύονται εκεί, κάτι που δεν συνέβη πουθενά αλλού στα μέτωπα του πολέμου στη Βόρειο Ήπειρο,

            Όταν πέθανε ο κ. Δημήτρης  το 1972, έδωσε τα στοιχεία στον γιό του Γεώργιο, “ορκίζοντάς” τον  να τα διαφυλάξει με κάθε θυσία, και να τα παραδώσει σε εκπρόσωπο του ελληνικού κράτους, όταν  θα ερχόταν η κατάλληλη στιγμή. Η στιγμή αυτή ήλθε το 1991 όταν με την πτώση του καθεστώτος και το άνοιγμα των συνόρων, το υλικό παρεδόθη σε εκπρόσωπο της πρεσβείας για να αξιοποιηθεί κατάλληλα και να βρούνε οι  ήρωες νεκροί την δικαίωση και την τιμή που τους άξιζε αλλά και να μπορούν οι συγγενείς τους να αποτίσουν τον οφειλόμενο φόρο τιμής μετά από 50 σχεδόν χρόνια.

            Με πρωτοβουλία του χωριού και την αμέριστη στήριξη του Αρχιεπισκόπου Αναστασίου (και λίγα χρόνια αργότερα  και της ελληνικής κυβέρνησης) οριοθετήθηκε και διαμορφώθηκε κατάλληλα ο χώρος και οι τάφοι, ενώ κτίστηκε και το εκκλησάκι της Αγίας Σκέπης. Στην πορεία το στρατιωτικό νεκροταφείο στους Βουλιαράτες έγινε το κεντρικό σημείο τιμής και μνήμης του έπους του 1940 για την Βόρειο Ήπειρο και αυτό που ξεκίνησε με τη συμμετοχή μόνο των κατοίκων του χωριού και μετρημένων στα δάχτυλα Ελλαδιτών στη δεκαετία του 1990, είναι σήμερα μία μεγαλειώδης εκδήλωση μνήμης με τη συμμετοχή πολλών επισήμων και εκατοντάδων προσκυνητών από την Ελλάδα και άλλες περιοχές της Βορείου Ηπείρου.

            Ο κ. Μπάκος πιστός στην υπόσχεση που έδωσε στον πατέρα του, ανέλαβε την ευθύνη της φύλαξης και περιποίησης του νεκροταφείου. Από τότε ως σήμερα, παρά τα 80 χρόνια που κουβαλούσε στην πλάτη του, και το γεγονός ότι δεν είχε αυτοκίνητο και το σπίτι του απείχε αρκετά από το νεκροταφείο, κάθε φορά που ένα λεωφορείο με προσκυνητές ερχόταν στο χωριό, οποιαδήποτε ημέρα και ώρα και κάτω από  οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες , ο κ. Γιώργος ήταν εκεί, εθελοντικά και με νεανική διάθεση, για να υποδεχθεί τους συμπατριώτες του στην ιδιαίτερη πατρίδα του , να τους ξεναγήσει στο ηρώο, και να ανάψει μαζί τους ένα κερί στη μνήμη των παλικαριών που έδωσαν τη ζωή τους  για την Ελευθερία. Δεκάδες φορές και εμείς, τα μέλη της ΣΦΕΒΑ είχαμε την χαρά να τον συναντήσουμε στο νεκροταφείο, να τον  ακούσουμε να μας εξιστορεί με εθνική υπερηφάνεια  τα γεγονότα εκείνης της εποχής αλλά και τα βάσανα του καθεστώτος του Χότζα, ενώ με συγκίνηση τον θυμόμαστε να δακρύζει συχνά για τους αξιωματικούς και οπλίτες που “αναπαύονται” στον ιερό εκείνο τόπο. Όταν τον ρωτούσαμε αν κουράζεται από το διακόνημά του αυτό, μας απαντούσε εμφατικά: Οι ήρωες αυτοί δώσανε τα νιάτα τους για την ελευθερία της Ελλάδος αλλά και τη δική μας και εγώ θα σκεφτώ την ώρα που θα αφιερώσω για να έλθω να ανοίξω το νεκροταφείο για να προσκυνήσετε; Όσο ζω και αναπνέω, θα έρχομαι εδώ να κάνω αυτό που δεν μπόρεσαν να κάνουν οι γονείς, οι σύζυγοι και τα παιδιά τους, που τους θρήνησαν και τους έκλαψαν από μακριά χωρίς να μπορούν να αφήσουν ένα λουλούδι στον τάφο τους και να τους ανάψουν το κανδήλι”!

            Ας είναι αιωνία η μνήμη του κ. Γεώργιου Μπάκου! Είμαστε σίγουροι ότι οι ψυχές των ηρώων του 1940 που τόσο τους αγάπησε και τίμησε την μνήμη τους , θα τον υποδεχθούν με αγάπη και ο Άγιος Θεός,  που με άδολη πίστη  υπηρετούσε τόσα χρόνια στην τοπική ενορία, θα τον αναπαύσει από τους κόπους του!

ΣΦΕΒΑ, 15/5/2020

ΕΚΔΗΜΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΜΠΑΚΟΥ

Τετάρτη 20 Μαΐου 2020

Οι 114 πεσόντες Κορυτσαίοι κατά τον Αυτονομιακό Αγώνα (1914)! - 114 helenët korçarë të rrënë në betejën për liri (1914)!


Την νύχτα της 19 προς 20 Μαρτίου 1914 ημέρα Τετάρτη ξεκίνησε η επανάσταση, η εξέγερση των Ελλήνων της Κορυτσάς ενάντια στους Αλβανούς και τους Ολλανδούς που τους βοηθούσαν. Δύο ώρες μετά την έναρξη της επανάστασης δολοφονείται  μπροστά από τον Ναό του Αγίου Γεωργίου ο διάκων  Βασίλειος Γκιώνης. Ένας άξιος επαναστάτης από το Λάμποβο του Αργρυροκάστρου. Τον άφησαν άταφο για τέσσερις μέρες μέχρι που έγινε αγνώριστος.

Κατά τις πενθήμερες μάχες  όπου 5000 γέγκιδες ήρθαν από την Άνω Αλβανία και περιέζωσαν την πόλη , έπεσαν 114 (μεταξύ των οποίων και 7 γυναίκες) άτομα στην Κορυτσά.

Ακολούθησε άγριος διωγμός. Εκδιώχθηκαν οι Έλληνες και μόνο για έναν χαιρετισμό όπως είναι το "καλημέρα" και οι Άθλιοι αλβανίζοντες χριστιανοί χρησιμοποίησαν τα πάντα για να αλλάξουν την ιστορία του τόπου, να εισάγουν την αλβανική ως την μόνη γλώσσα στην εκκλησία κ.α. Στις 24 Ιουνίου 1914 οι αυτονομιακές δυνάμεις υπό την αρχηγία του ταγματάρχου  κ Γεωργίου Τσόντου Βάρδα και του λοχαγού Γεωργίου Μουρατζά μπήκαν στην Κορυτσά θριαμβευτικά δίνοντας ένα τέλος στην Αλβανική αρχή στην Κορυτσά που διήρκησε τέσσερεις μήνες και οκτώ ημέρες.

Τα ονόματα των ηρώων από όλη την περιοχή που έπεσαν στην μάχη για την ελευθερία είναι:

 

 

Natën e 19 duke u gëdhirë 20 Mars  1914 ditë e Mërkurë filloi kryengritja e helnëve të Korçës kundër forcave shqiptare dhe hollandeze që i ndihmonin. Dy orë pas fillimit të kryengritjes u vra  para Kishës së Shën Gjergjit  dhiakon Vasil Gjioni një kryengritësi i denjë.  U qëllua nga një vrimë. Kishte origjinë nga Labova e Gjirkoastrës. E lanë të pavarosur për katër ditë deri sa nuk njihej më.

 

Gjatë luftimeve pesëditore ku 5000 gegë erdhën nga Shqipëria e sipërme dhe rrethuan qytetin, ranë në betejë 114 (ndërmjet tyre 7 gra) persona në Korçë.

Vrasjet u pasuan nga përndjekjet ndaj helenëve të qytetit të cilët u mbyllën në burg dhe për fjalën “mirëmëngjes” në greqisht. Filoshqiptarët e mjerë gjoja të krishterë përdorën çfarëdo që kishin mundësi që të ndryshonin historinë e vendit dhe të futnin në kisha, si gjuhë të vetme, shqipen etj.

Më 24 Qershor 1914 forcat autonome nën udhëheqjen e kolonelit Gjeorgjio Tsontou Varda dhe oficerit Gjeorgi Muratza  hynë në Korçës triumfuese duke i dhënë fund udhëheqjes shqiptare e cila zgjati 4 muaj dhe tetë ditë.

Emrat e heronjëve që ranë nga e gjithë zona në luftë për liri janë:






Tabelë e të vrarëve dhe e të maskaruarve nga shqiptarët  gjatë kryengritjes së helenëve të Korçës
       
1 Heriodiakon Vasil  Gjoni Epirot
2 Alip  Gjergji Fundo Korçë
3 Nikola Kotta Korçë
4 Dhimitër  Kocijorgji Korçë
5 Sokrati  Qirjako Korçë
6 Grigor Konstandin Orgocka Korçë
7 Stavro Adham Orgocka Korçë
8 Theodhos Vasil Lubonja Korçë
9 Haralllamb Ilia Qesaraka Korçë
10 Lluka  Vasil Kuku Korçë
11 Sotir Mele Korçë
12 Konstandin Joan Alabashi Korçë
13 Anastas Krosnoridhi Korçë
14 Nikola Joan Rëmbeci Korçë
15 Theodhos Kristo Milonas Korçë
16 Konstandin Kovi Malaveci Korçë
17 Petro  Puriki Korçë
18 Nikola Shipska Korçë
19 Kristo Maliqiari Korçë
20 Dhionis Kristo Maliqiari Korçë
21 Llazar Anastas Kashta Korçë
22 Rafail  Anastas Boboshtica Korçë
23 Ilia Papasotiriu Gjyresi Korçë
24 Efthim Llazar Sovjani Korçë
25 Grigor Kristo Grabocka Korçë
26 Andrea  Naum Mborja Korçë
27 Apostol Konstandin Bodhica  Korçë
28 Athanas Karelis Korçë
29 Vasil Kristo Skorovoda Korçë
30 Joan Polena Korçë
31 Konstandin Vasil Gjançi Korçë
32 Guri Vani Rizo Korçë
33 Gjergj Athanas Lialiazis Korçë
34 Nikola Pula Korçë
35 Vasil Kristo Civici Korçë
36 Joan Treska Korçë
37 Joan Anastasiu Korçë
38 Konstandin Dhimitri  Kamenicë
39 Anastas Dhimitri  Bellovodë
40 Irakli Theodhosi Bellovodë
41 Ilia Mano Bradvicë 
42 Adam Evangjel Sepi Bradvicë 
43 Kristo Gargara Bradvicë 
44 Petro  Antoniu Dadi Grapsh
45 Gjergj Vasil Pipuli Grapsh
46 Andon Lionu Grapsh
47 Nikola Dhimitri  Malavec
48 Grigor Joani Malavec
49 Nikola Kristo Pendavinj
50 Nikola Llambi Pendavinj
51 Athanas Tasi Pendavinj
52 Kristo Koçi Pendavinj
53 Konstandin Nasi Pendavinj
54 Konstandin Jani Pendavinj
55 Papa Vasili   Pendavinj
56 Efthim  Joani Kalvarës
57 Nikola Treni Hoçisht
58 Jakov  Sotir Plaku Hoçisht
59 Evangjel Konstandin Tredu Bilisht
60 Jakov  Vasili Bilisht
61 Dhimitër  Sotiri Pojan
62 Dhimitër  Kreshu Pojan
63 Joan Boiku Pojan
64 Vasil Kolie Pojan
65 Perikli Cega Pojan
66 Llazar Sotiri Gjyrez
67 Haralllamb Kovi   Rembec
68 Ilia  Kristo Nuni Rembec
69 Athanas Moni Rembec
70 Efthim  Moni Rembec
71 Andon Nikolla Tërova
72 Pavllo Papakristo Tërova
73 Apostol Meliu Tërova
74 Konstandin Penu Ormançiflig
75 Filip Harallamb Viso Ormançiflig
76 Dhiamand Josif Ormançiflig
77 Athanas  Taqe Ormançiflig
78 Stavro Luaresi Mborje
79 Llazar Theodhor Nasi Shipskë
80 Gjergj Anastas Miti Shipskë
81 Efthim Gjergj Gusho Boboshticë
82 Themistokli  Anastasiu Pumirë
83 Aleks Vasili Pumirë
84 Stavro Gjergj Binziu Osojë
85 Nikola Anastasiu Korçë
86 Thomai Anastas Vasili Korçë
87 Eleni  e veja e Josif Manos Korçë
88 Ksanthipi e veja e Dhimitër Piperit Korçë
89 Sofia  Naum Bardhi Korçë
90 Vasiliqi bashkëshortja e Aleks Kristos Korçë
91 Llazar Nikolla Skorovodë
92 Grigor Qirici Skorovodë
93 Argjir Sotiri Skorovodë
94 Llazar Athanasi Skorovodë
95 Aleks Mihail Skorovodë
96 Aleks Kristo Bellush
97 Pandeli Gjeorgjiu Bellush
98 Naum Llazari Orgockë
99 Gjergj  Anastasi  Gostivisht
100 Anastas Evangjeli Gozhdarasda
101 Josif Gjergji Fundo Gozhdarasda
102 Sotir K. Dhimashi Bezhan
103 Kristo Athanas Dede Bezhan
104 Llazar Athanas Dede Bezhan
105 Llazar G. Shtragu Bezhan
106 Athanas Zatu Bezhan
107 Haralllamb V. Kristo Lubonja
108 Kosta Kristo Lubonja
109 Spiri Jo. Martini Borovë
110 Kristo Gjergj Lina Borovë
111 Kristo A. Qiriaqidhi Rehovë
112 Anastas Qiriaqidhi Rehovë
113 Thoma  Panajotu Rehovë
114 Vasil Jako Skorovodë


Πηγή : Τα κατά τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας της πόλεως και επαρχίας Κορυτσάς- Γεωργίου Μπαϊρακτάρη, Τυπογραφείο Π.Α Πετράκου, Αθήναις 1921

Αλβανία: Η γειτονική και συγγενική μας χώρα...

Η Αλβανία από το 1955 είναι μέλος – κράτος του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) και από το 1995 μέλος του Συμβουλίου της Ευρώπης. Διακαής επιθυμία και στόχος είναι η ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.). Από μέρους των αλβανικών κυβερνήσεων καταβάλλονται προσπάθειες για την έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η Ελλάδα συνδράμει με κάθε τρόπο την Αλβανία στην προσπάθειά της να ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή οικογένεια. Η εξωτερική πολιτική της στα Βαλκάνια επικεντρώνεται στις σχέσεις με τη Σερβία (το αλβανόφωνο Κόσοβο απέκτησε ανεξαρτησία) και την (Π.Γ.Δ.Μ.) – Βόρεια Μακεδονία στην οποία ζουν Αλβανοί στο Τέτοβο, Κίτσεβο και Γκόστιβαρ) και κυρίως με την Ελλάδα.
Οι σχέσεις της Αλβανίας με την Ελλάδα επιρεάζονται από τον τρόπο που πολιτεύονται με την Ελληνική μειονότητα που ζει στην Αλβανία και χαρακτηρίζονται από πολύ άσχημες έως αγαθές.
Είναι γνωστό ότι με την ίδρυση του αλβανικού κράτους (1912) ένα κομμάτι της Ενιαίας Ηπείρου, το οποίο έμελλε να ονομάζεται στη διπλωματική γλώσσα, Βόρειος Ήπειρος, παραχωρήθηκε από τις τότε Μεγ. Δυνάμεις στην Αλβανία.
Μετά την παραχώρηση του βόρειου ηπειρωτικού τμήματος στο αλβανικό κράτος στα γεωγραφικά όρια της Αλβανίας παρέμεινε η Βόρειος Ήπειρος, η οποία από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα κατοικείται από αυτόχθονους ελληνικούς πληθυσμούς.
Η Αλβανία τον Οκτώβριο του 1921 έγινε μέλος της Κοινωνίας των Εθνών (ΚτΕ), αφού προηγουμένως υποσχέθηκε ότι θα σεβαστεί πλήρως τα ανθρώπινα δικαιώματα (πολιτικά, θρησκευτικά, εκπ/κά, κλπ.) της ελληνικής μειονότητας.

Δυστυχώς, αθέτησε τις υποχρεώσεις της και άρχισε τους διωγμούς των Ελλήνων της Βορ. Ηπείρου. Μια πολιτική ανθελληνική που συνεχίστηκε σφοδρότερη μετά το 1939 που η φασιστική Ιταλία κατέλαβε την Αλβανία και την χρησιμοποίησε ως ορμητήριο εναντίον της Ελλάδας. Αυτή την περίοδο οι άγριοι διωγμοί κατά του ελληνικού στοιχείου αυξήθηκαν. Κατά δε την περίοδο του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου οι διωγμοί εναντίον των Ελλήνων απέκτησαν μεγαλύτερη ένταση.

Πολλές προσωπικότητες από τις βορ/κές περιοχές φυλακίστηκαν, εξορίστηκαν και θανατώθηκαν, με απώτερους στόχους την τρομοκράτηση των ελληνικών πληθυσμών. Η ίδια και χειρότερη μεταχείρηση της μειονότητας συνεχίστηκε μετά τον πόλεμο, από το τυραννικό και βάρβαρο καθεστώς του Ενβέρ Χότζα. Οι διωγμοί την περίοδο αυτή συστηματοποιήθηκαν με σκοπό τον πλήρη αφανισμό της μειονότητας.
Το 1946 στο Συνέδριο της Ειρήνης στο Παρίσι η Ελλάδα διεκδίκησε την Βόρειο Ήπειρο, αλλά αντέδρασε ο υπουργός των Εξωτερικών της Ρωσίας και η Βόρειος Ήπειρος παρέμεινε στην αλβανική επικράτεια.

Μετά το τέλος του πολέμου οι σχέσεις των δύο χωρών επιδεινώθηκαν. Η αλβανική πλευρά απροκάλυπτα ετήρησε εχθρική στάση απέναντι στην Ελλάδα. Είναι η εποχή των διωγμών των Ελλήνων από το καθεστώς του Χότζα και η πολιτική της βίαιης αφομοίωσης και του αφελληνισμού, σε όλους τους τομείς δραστηριότητας.
Τότε έγινε ο αυθαίρετος γεωγραφικός περιορισμός της μειονότητας μόνο στις δύο επαρχίες Αργυροκάστρου και Αγίων Σαράντα. Από τις λεγόμενες μειονοτικές ζώνες αποκλείστηκαν οι επαρχίες της Χιμάρας, της Πρεμετής, της Ερδέκας, της Κοριτσάς.

Είναι η καταστρεπτική εποχή κατά την οποία οι αλβανικές αρχές μεθόδευσαν την αλλοίωση των απογραφικών στοιχείων της μειονότητας και επιδιώχθηκε εθνολογική αλλοίωση του πληθυσμού και των ελληνικών χωριών με την εκδίωξη των Ελλήνων από τον τόπο τους και τη μεταφορά και εγκατάσταση Αλβανών αποίκων από το Βορρά.

Ακόμη, στα σχολικά βοηθητικά βιβλία της μειονότητας παραποιήθηκε η ελληνική ιστορία και απαγορεύτηκε η χρήση στα νεογέννητα κατά τη βάπτιση ελληνικών ονομάτων. Το τελικό χτύπημα ήρθε με την κατάργηση της θρησκείας.

Το 1971 έχουμε την αποκατάσταση των διπλωματικών επαφών. Τα πράγματα, κάπως ομαλοποιήθηκαν. Μετά την κατάρρευση του κομμουνιστικού καθεστώτος οι σχέσεις των δύο χωρών άρχισαν βαθμιαίως να βελτιώνονται. Αντηλλάγησαν πρεσβευτές και ξεκίνησαν εμπορικές και τουριστικές επαφές μεταξύ Αθηνών και Τιράνων.
Το 1984 υπογράφτηκαν μεταξύ των δύο χωρών αρκετές συνεργασίες σε πολλούς τομείς. Οι δύο χώρες το 1986 συμφώνησαν την άρση του εμπολέμου που είχε επιβληθεί τον Οκτώβριο του 1940 και άνοιξε ο συνοριακός σταθμός της Κακαβιάς.
Το 1990 με την κατάρρευση του κομμουνιστικού καθεστώτος στην Αλβανία, η Ελλάδα υποδέχτηκε εκατοντάδες χιλιάδες Αλβανούς λαθρομετανάστες, οι οποίοι βρήκαν στέγη και εργασία. Και σήμερα σε χιλιάδες υπολογίζονται οι Αλβανοί που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα. Με τα εμβάσματά τους κρατούν ακόμη, ως ένα μέτρο, και την αλβανική οικονομία.
Η Ελλάδα πάντοτε ερχόταν αρωγός στα προβλήματα της γειτονικής μας χώρας και πρόθυμα συνέβαλε στην αποκατάσταση και εδραίωση της δημοκρατίας.

Τέλος, ουσιαστική και, θα λέγαμε, καταλυτική, ήταν η βοήθεια που προσέφερε η χώρα μας προς τους κατοίκους της Αυλώνας και των περιχώρων που δεινοπάθησαν από τον σεισμό του προηγούμενου έτους.

Σήμερα οι σχέσεις των δύο χωρών θεωρούνται καλές ως πολύ καλές. Η συμβολή της Ελλάδας στην ανάπτυξη της Αλβανίας, στην προσπάθειά της να πραγματοποιήσει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις και στην ένταξή της στην Ευρωπαϊκή ένταξη, είναι αξιοσημείωτη.
Το καλό κλίμα, όπως είναι φυσικό, εξαρτάται και από τον τρόπο με τον οποίο οι αλβανικές κυβερνήσεις συμπεριφέρονται προς την ελληνική μειονότητα, να ζει ήσυχα και με ασφάλεια στις πατρογονικές της εστίες, γεγονός που θα βοηθήσει στην ανάπτυξη φιλικών σχέσεων και στην πρόοδο των δύο συγγενικών λαών.

Γράφει ο Νίκος Υφαντής

Πηγη: Πρωινός Λόγος 

πηγή