Ενίσχυση του έργου!

Ενίσχυση του έργου!

Δευτέρα 27 Οκτωβρίου 2014

Η Χιμάρα τίμησε την επέτειο του ΟΧΙ (βίντεο)

Όπως κάθε χρόνο, οι κάτοικοι της Χιμάρας και οι μαθητές του Ελληνικού σχολείου ΟΜΗΡΟΣ, τίμησαν την επέτειο του ΟΧΙ στα χώματα όπου ο ελληνικός στρατός πολέμησε ψυχείτε και σώματι.
Μετά το τρισάγιο που τελέσθηκε στην μνήμη των πεσόντων, έγινε η κατάθεση στεφάνων απ' την ΟΜΟΝΟΙΑ Χιμάρας, την Ένωση Χειμαρριωτών, την Κίνηση για την Αναγέννηση της Βορείου Ηπείρου, το Ελληνικό σχολείο ΟΜΗΡΟΣ Χιμάρας και απ' τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων του σχολείου ΟΜΗΡΟΣ.
Οι παρευρισκόμενοι τραγούδησαν τον Εθνικό ύμνο και ύστερα ξεκίνησε η σχολική εκδήλωση όπου οι μαθητές του ελληνικού σχολείου απήγγειλαν ποιήματα για το έπος του 40.





Πηγή: www.himara.gr

Σάββατο 25 Οκτωβρίου 2014

Με κεντρικό σύνθημα «Μην αγγίζεις τον γείτονά μου» - Me parullë kryesore “Mos e prek fqinjin tënd”.

Με κεντρικό σύνθημα «Μην αγγίζεις τον γείτονά μου»

Πολίτες της Βοϊβοντίνας και ακτιβιστές από μη κυβερνητικές οργανώσεις συμμετείχαν στην αντιφασιστική συγκέντρωση που διοργανώθηκε στην πόλη Νόβι Σαντ της Σερβίας, απ' όπου εστάλη το μήνυμα ότι «η πλειοψηφία σε μία χώρα είναι υπεύθυνη για τη μειοψηφία και πρέπει να την προστατεύει».

Η συγκέντρωση πραγματοποιήθηκε χθες, ημέρα συμπλήρωσης 70 χρόνων από την απελευθέρωση του Νόβι Σαντ από το φασισμό και με αφορμή τις πρόσφατες επιθέσεις σε καταστήματα Αλβανών μετά τα επεισόδια στον ποδοσφαιρικό αγώνα Σερβίας - Αλβανίας και την αυξημένη δράση ακροδεξιών και φασιστικών οργανώσεων στο Νόβι Σαντ και τη Βοϊβοντίνα.

Ο εκπρόσωπος της μη κυβερνητικής οργάνωσης Κέντρο Πολιτών Βοϊβοντίνας, Ζέλικο Στάνετιτς τόνισε ότι ο φασισμός καθημερινά είναι παρών στην πόλη του Νόβι Σαντ.

«Το τελευταίο διάστημα, ο φασισμός ξεχειλίζει από τις σελίδες εφημερίδων και από τα κεφάλια διάφορων πολιτικών πλημμύρισε τα καταστήματα των γειτόνων μας. Γι' αυτό σήμερα φορώ μπλούζα με το σύνθημα 'Μην αγγίζεις τον γείτονά μου', το οποίο είναι και κεντρικό μήνυμα της σημερινής συνάντησης» είπε ο κ. Στάνετιτς.

Ο Σέρβος δημοσιογράφος και αναλυτής, Τεόφιλ Πάντσιτς τόνισε πως δεν πιστεύει ότι η κυβέρνηση βρίσκεται ειλικρινά πίσω από αντιφασιστικές αξίες, επειδή όταν εμφανίζεται η αφορμή για μαζική διαδήλωση πολιτών, όπως αυτή στο Νόβι Σαντ, "ποτέ δεν κάνει αυτό που είναι καθήκον της".

«Σκοπός της συγκέντρωσης είναι η έκφραση αλληλεγγύης προς τους συμπολίτες μας που είναι θύματα επιθέσεων. Αν για την καταστροφή τεσσάρων καταστημάτων Αλβανών δεν υπάρχει ξεκάθαρη αντίδραση των πολιτών του Βρσατς, αυτό δείχνει ότι στην πόλη μας σύντομα θα βλέπουμε θηριωδίες μέσα από τις χαραμάδες στα κατεβασμένα ρολά» τόνισαν εκπρόσωποι επτά μη κυβερνητικών οργανώσεων από την πόλη Βρσατς, που συμμετείχαν στη συγκέντρωση.

Τη συγκέντρωση διοργάνωσε ο συνασπισμός στον οποίο μετέχουν οι μη κυβερνητικές οργανώσεις, Κέντρο για την Περιφερειοποίηση, Δράση Πολιτών Πάντσεβο, Ανεξάρτητη Κοινωνία Δημοσιογράφων Βοϊβοντίνας, Πράσινο Δίκτυο Βοϊβοντίνας, Κέντρο για την ανάπτυξη της κοινωνίας πολιτών, Μέτωπο Πολιτών Πανόνιγιε, Επιτροπή του Ελσίνκι για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στη Σερβία, Κέντρο για τη Διαπολιτισμική Κοινωνία και Κέντρο Πολιτών Βοϊβοντίνας.

Μετά τη συγκέντρωση πραγματοποιήθηκε πορεία στο κέντρο της πόλης έως το μνημείο «Οικογένεια», όπου έγινε κατάθεση στεφάνων στη μνήμη όλων των θυμάτων του φασισμού.

Me parullë kryesore “Mos e prek fqinjin tënd”.

Qytetarë të Vojvodinës dhe aktivistë organizatash jo-qeveritare morrën pjesë në aktivitetin antifashist që u organizua në qytetin e Novi Sadit në Serbi, nga ku u dërgua mesazhi se “shumica në një vënd është e përgjegjëshme për pakicën dhe duhet që ta mbrojë atë”.


Demostrata u realizua dje, ditën e 70 vjetëve nga çlirimi i Novi Sadit nga fashistët  dhe me shkak sulmet e fundit në dyqanet e shqiptarëve pas episodeve të shkaktuara në deshjen Serbi-Shqipëri dhe me një rritje të aktivitetit të të djathtëve ekstrem si dhe të organizatave fashiste në Novi Sad dhe në Vojvodinë.


Përfaqësuesi i organizatës jo –qeveritare  Qëndra e Qytetarëve të Vojvodinës, Zeliko Stanetits theksoi se fashizmi çdo ditë është prezent në qytetin e Novi Sadit.


“Gjatë kohëve të fundit, fashizmi derdhet në faqet e gazetave dhe nga kokat e politikanëve të ndryshëm mbyti dyqanet e fqinjëve tanë. Për këtë arsye sot kam veshur bluzën me parullën “Mos e prek fqinjin tënde”, e cila është dhe mesazhi kryesor i takimit të sotëm” dhe z Stanetic


Gazetari Serb  dhe analisti Teofil Pantic theksoi se nuk beson se qeveria gjendet me sinqeritet prapa vlerave antifashishte, sepse kur shfaqet shkaku për një demostratë masive, si ajo e Novi Sadit “kurrë nuk bën atë që është dhe detyra e saj”.



“Qëllimi i kësaj proteste është shprehja e solidaritetit kundrejt bashkëqytetarëve tanë që janë viktima sulmesh. Nëse për shkatërrimin e katër dyqaneve të shqiptarëve nuk ka reagim të pastër të qytetit të Vrsaç kjo tregon se në qytetin tonë shpejt do të shikojmë brutalitete nëpërmjet të çarave të qepenave të mbyllur” theksuan përfaqësuesit e shtatë organizatave nga qyteti Vrsaç, të cilët merrin pjesë në këtë protestë.


Protestën e organizoi aleanca në të cilën marrin pjesë organizata jo- qeveritare. Qëndra për Decentralizim, Qytetarët aktivë Paçevo, Komuniteti i Gazetarëve të Vojvodinës, Rrjeti Jeshil i Vojvodinës, Qëndra për zhvillimin e shoqërisë civile, Balli Qytetar Panogije, Këshilli i Helsinkit për të drejtat e njeriut në Serbi. Qëndër për Shoqërinë Ndërkulturore dhe Qëndër e Qytetarëve të Vojvodinës.



Pas protestës që u realizua në qëndër të qytetit deri në monumentin “familja” ku dhe u vendosën kurora në kujtim të të gjitha viktimave të fashizmit.

26 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ1912,Η ΚΑΤΑΛΗΨΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ


Η 26η Οκτωβρίου αποτελεί την πλέον σημαντική ημέρα για τη Θεσσαλονίκη, καθώς είναι η γιορτή του πολιούχου της Αγίου Δημητρίου και συνδυάζεται με την επέτειο της απελευθέρωσης της πόλης, το 1912 .Συνοπτικά θα παραθέσουμε τα παρακάτω ιστορικά γεγονότα:

Η Θεσσαλονίκη που αλώθηκε από τους Οθωμανούς το 1430. Μετά την κήρυξη του Α' Βαλκανικού είχε την ευκαιρία για να απελευθερωθεί.Τον Οκτώβριου του 1912, μετά την κήρυξη του Α' Βαλκανικού πολέμου με συμμάχους της Ελλάδας την Σερβία και την Βουλγαρία, εναντίον της καταρρέουσας Οθωμανικής αυτοκρατορίας, ο Ελληνικός στρατός εφορμώντας από τη Λάρισα Βόρεια, απελευθέρωσε την Ελασσόνα, την Κατερίνη, την Βέροια. Αρχηγός του Ελληνικού στρατού ο διάδοχος Κωνσταντίνος καιΠρωθυπουργός ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Ο Ελευθέριος Βενιζέλος, γνωρίζοντας ότι οι Βούλγαροι ήδη κατέλαβαν την Καβάλα και τις Σέρρες, θέλησε να προχωρήσει ο στρατός προς ανατολάς, προκειμένου να προλάβει  πρώτος ,την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, ενώ η βασιλική οικογένεια επιθυμούσε να προχωρήσει ο στρατός βόρεια, προς απελευθέρωση του Μοναστηριού για να προλάβει τους Σέρβους που κατέβαιναν νότια.
Ο Βενιζέλος, με την διπλή ιδιότητα του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εθνικής Αμύνης, ήρθε σε ρήξη με το παλάτι και επέμεινε στην άποψή του, στέλνοντας τηλεγράφημα στον αρχηγό του Στρατού Κωνσταντίνο να στραφεί ανατολικά προς Θεσσαλονίκη χωρίς να χάνει χρόνο.
Πραγματικά, ο Ελληνικός Στρατός, μετά την απελευθέρωση της Βέροιας, στις 20 Οκτωβρίου πολιορκεί την πόλη των Γιαννιτσών και κατορθώνει και διασπά το Τουρκικό μέτωπο και εισέρχεται στα Γιαννιτσά. Οι Τούρκοι, οπισθοχωρούν προς την Θεσσαλονίκη. Προκειμένου να καθυστερήσουν τον Ελληνικό στρατό, καταστρέφουν τις γέφυρες του Λουδία, του Αξιού και του Γαλλικού. Αγγελιοφόροι αναφέρουν ότι η ΙΙ Βουλγαρική μεραρχία βρίσκεται στην πεδιάδα του Λαγκαδά.
Ο Αξιός τεράστιος και αδιάβατος. Τη νύχτα της 23ης προς 24η Οκτωβρίου οι Ελληνικές εμπροσθοφυλακές απελπίζονται καθ΄όσον η κατασκευή γέφυρας απαιτεί τουλάχιστον τρείς μέρες και υλικά δεν υπάρχουν. Η Θεσσαλονίκη κινδυνεύει να χαθεί διαπαντός απο τους Βουλγαρους, αν αυτοι προλαβαινανε να μπουνε πρωτοι στην πολη. Σε μια κίνηση απόγνωσης, στρατιώτες απευθύνονται στα γύρω χωριά, τα Μάλγαρα, τα Κύμινα, τη Χαλάστρα και τη Σίνδο. Η ανταπόκριση των κατοίκων είναι άμεση. Χιλιάδες άνθρωποι προσφέρουν ότι ξύλινο υπάρχει στο σπίτι τους και στο βιός τους, τις βάρκες τους, τα ξύλινα βαρέλια, τις πόρτες από τα σπίτια τους, ακόμα και τις κάσες. Δουλεύουν ασταμάτητα χιλιάδες κόσμου και στρατιωτών, άυπνοι και το πρωί της 24ης Οκτωβρίου η γέφυρα είναι έτοιμη.
Η διάβαση των ποταμών κρατάει μέχρι το πρωί της 26ης Οκτωβρίου, και από το μεσημέρι της ίδιας μέρας, οι προφυλακές της VII είναι ορατές πλέον από τους  Τούρκους που βρισκόταν σε ακόμη αθλιότερη κατάσταση. Το απόγευμα της 26ης οκτωβριου διάσπαρτες ομάδες της VII μπαίνουν στο Χαρμάνκιοϊ (Κορδελιό) και στα υψώματα του Ευόσμου. Αντίθετα, η Ελληνική χωροφυλακή προωθείται και εισέρχεται από τη Δυτική πύλη στη Θεσσαλονίκη. Η Βουλγαρική ΙΙ Μεραρχία βρίσκεται 4,5 χιλ. μακριά από το κέντρο της πόλης και στρατοπεδεύει τη νύχτα στην περιοχή του σημερινού Τιτάν.Εν τω μεταξύ ο διοικητής της Θεσσαλονίκης, Ταξίμ Πασάς, διαπραγματεύεται την παράδοση της πόλης στους Έλληνες, λέγοντας "από τους Έλληνες την πήραμε, στους Έλληνες θα την παραδώσουμε".ο διοικητης της θεσσαλονικης ταξιμ πασας γνωριζε οτι η θεσσαλονικη οση αντισταση και να προβαλε ηταν χαμενη υποθεση, γιαυτο το λογο προτιμουσε να παραδοσει την πολη στους ελληνες και οχι στους βουλγαρους! Γνωριζε πως οι βουλγαροι θα χτυπουσαν και θα προχωρουσανε σε πραξεις καταστροφης και βιαιοτητας εναντιον του μουσουλμανικου πληθυσμου. Ο Κωνσταντίνος όμως απέρριψε δύο φορές τους όρους του Τούρκου αρχιστράτηγου Χασάν Ταξίν πασά με αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος και να επίκειται η κατάληψη της Θεσσαλονίκης από τον βουλγαρικό στρατό. Τότε ο Βενιζέλος διέταξε τον Κωνσταντίνο νακαταλάβει τη Θεσσαλονίκη χωρίς καθυστέρηση, καθιστώντας τον μάλιστα προσωπικά υπεύθυνο για ενδεχόμενη απώλειά της.
Διαπραγματεύεται τους όρους παράδοσης και τελικά την νύχτα της 26ης προς 27η Οκτωβρίου υπογράφεται το πρωτόκολλο παράδοσης της πόλης. Την επομένη, ο Ελληνικός στρατός εισέρχεται πανηγυρικά στην πόλη.Ο βουλγαρικος στρατος αργησε να φτασει στην θεσσαλονικη,και ετσι η πολη απελευθερωθηκε πρωτη απο τον ελληνικο στρατο! Ο βουλγαρος στρατηγος θεωδωροφ,ζητησε απο τον ταξιμ πασα την παραδοση της πολης και στους βουλγαρους.Ο Ταξιμ πασα αρνηθηκε να κανει διπλη παραδοση της πολης λεγοντας πως η πολη ηδη παραδοθηκε στον ελληνικο στρατο!Μετα την εισοδο του ελληνικου στρατου στη θεσσαλονικη,
Τελείται πανηγυρική δοξολογία στον ιερό ναό του Αγίου Μηνά. Είναι συγκλονιστικές οι μαρτυρίες ανθρώπων από την υποδοχή του στρατού. Η πόλη ανοίγει τις πύλες της στους απελευθερωτές.
Το βράδυ λοιπόν της 26ης Οκτωβρίου, ημέρα της γιορτής του πολιούχου και προστάτη της πόλης Άγιου Δημητρίου απελευθερώθηκε η Πόλη μας. Ο Αγ. Δημήτριος έχει συνδέσει το όνομά του με την πόλη αυτή και τιμάται ως πολιούχος, καθ' όσον υπάρχουν μαρτυρίες από θαύματα του Αγίου, που κατά την περίοδο πολιορκίας της πόλης από αλλοφύλους .Πολύς κόσμος έβλεπε τον Άγιο Δημήτριο στα τείχη της πόλης.....
Αυτά για να μην ξεχνιόμαστε ….

Έντι Ράμα, η βαλκανοποίηση ενός Ευρωπαίου

Του Ιλιρ- Δημήτρη Πατσο
Ο Αλβανός πρωθυπουργός Έντι Ράμα, συνεχίζει να ρίχνει λάδι στην φωτιά με τις δηλώσεις του μετά την απόφασή της UEFA για τον αγώνα μεταξύ Σερβίας - Αλβανίας που αποφάσισε την κατακύρωση υπερ των Σέρβων με τέρματα 3-0.
«Πήρα την απόφαση να ορίσω μία ημερομηνία για τα εγκαίνια του νέου γηπέδου της Σκόνδρας, σύμφωνα με τις παραμέτρους της UEFA, που θα είναι η 15η Οκτωβρίου του 2015. Στον επαναληπτικό αγώνα Αλβανίας - Σερβίας, θα υπάρχει χώρος για τουλάχιστον είκοσι χιλιάδες ερυθρόμαυρες καρδιές», δήλωσε ο πρωθυπουργός της Αλβανίας.
Τα Αλβανικά ΜΜΕ σχολίασαν τις δήλωσης αυτές ως μια προαναγγελία, δηλαδή οι Αλβανοί φίλαθλοι να επιφυλάσσουν παρόμοια υποδοχή στην εθνική Σερβίας στις 11 Οκτωβρίου του 2015, όπως υποδέχτηκαν την εθνική Αλβανίας στο Βελιγράδι.
Τέτοιες απαράδεκτες τοποθετήσεις ενός πρωθυπουργού, που δεν έχει γιατί να εμπλακεί σε τέτοιο βαθμό στα αθλητικά, αποτελούν την σπίθα που ίσως ανάψει στο γήπεδο της Σκόνδρας και το μετατρέψει σε ένα άλλο κολαστήριο για τους Σέρβους ποδοσφαιριστές.
Και σαν να πρόκειται για αγώνα μονομάχων συνεχίζει: «Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα παιδιά αυτά πήγαν ως ποδοσφαιριστές στο Βελιγράδι και επέστρεψαν ως ενσάρκωση του έθνους μας. Αυτή είναι η μεγαλύτερη νίκη τους... Η υποστήριξή μου για την εθνική ομάδα έχει μόλις αρχίσει».
Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι ότι οποίος γνωρίζει από κοντά τον Έντι Ράμα, ξέρει ότι δεν έχει τίποτα κοινό με το ρόλο του εθνοπατέρα που υποδύεται τελευταία μετά την άνοδο του στον πρωθυπουργικό θώκο. Μάλιστα ήταν από εκείνες τις αμφιλεγόμενες προσωπικότητες που "κορόιδευε" κόμματα, σύμβολα και σημαίες. Όμως η εξουσία και ο πειρασμός των ψήφων, καθώς πλησιάζουν οι δημοτικές εκλογές, παραμορφώνουν τον "κοσμοπολίτη" Εντι Ράμα σε ένα συνηθισμένο Βαλκάνιο πολιτικό, που λίγο διαφέρει από τον προκάτοχό του.
Λίγους μήνες πριν ο ίδιος ο Αλβανός πρωθυπουργός σε μια από τις λαμπρές ομιλίες του ανέφερε: «Τα σύνορα είναι το χθες, το μέλλον δεν έχει σύνορα. Για να μην καθορίσει το χθες το μέλλον μας, υπάρχει μόνο ένα πράγμα που πρέπει να κάνουμε, με την αόρατη αυτή γραμμή: να μην την δούμε. Εξίσου το ίδιο απομένει να πράξουμε με εκείνους που ασχολούνται με τα σύνορα για να περιορίσουν το όραμα μας και το δρόμο του μέλλοντος μας με την εθνικιστική ρητορική τους: να μην τους ακούμε».
Αυτά λοιπόν έλεγε ο Έντι Ράμα, η μάλλον ένας άλλος Έντι Ράμα, ο Ευρωπαίος, ο οποίος είναι πλέον άφαντος μέσα στο πυκνό βαλκανικό δάσος του εθνικισμού.




Πηγή: www.himara.gr

Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2014

Επειγόντως μέτρα για τους Βορειοηπειρώτες

Οι βιαιοπραγίες φανατικών Αλβανών μουσουλμάνων εναντίον Ελλήνων στη Δερβιτσάνη της Βορείου Ηπείρου δεν είναι ούτε το πρώτο ούτε το τελευταίο περιστατικό αυτού του είδους. Η παρουσία του Ελληνισμού στις πανάρχαιες εστίες της ηπειρωτικής γης ενοχλεί τα μεγάλα κόμματα στα Τίρανα και οι Αρχές ενθαρρύνουν διάφορες ενέργειες καταπιέσεως, εκφοβισμού και αφελληνισμού. Βεβαίως, για να είμαστε προσγειωμένοι, πρέπει να μιλήσουμε και για τις ευθύνες των ιδίων των Βορειοηπειρωτών. Πολλοί από αυτούς έχουν εγκατασταθεί μονίμως στην Ελλάδα και έχουν αφήσει τους ηλικιωμένους στα χωριά της ελληνικής εθνικής κοινότητας.


Πάντως, το μεγάλο πρόβλημα είναι ο αυξανόμενος εθνικιστικός και αλυτρωτικός πυρετός των Αλβανών στα Βαλκάνια. Για να φθάσουν στον τελικό στόχο, που είναι η «Φυσική Αλβανία», δηλαδή η ένωση της σημερινής Αλβανίας με εδάφη που ανήκουν στην Ελλάδα, τη Σερβία, τα Σκόπια και το Μαυροβούνιο, πρώτο βήμα θα είναι η εθνοκάθαρση με ήπιους τόνους εις βάρος των Βορειοηπειρωτών. Δεν πρόκειται για εθνοκάθαρση με αεροπλάνα και τανκς, όπως έκανε ο Αττίλας στην Κύπρο. Είναι μια δόλια πολιτική, η οποία αρχίζει να αποδίδει αποτελέσματα.


Οι Ελληνες στη Βόρειο Ηπειρο και σε άλλα σημεία της Αλβανίας καταπιέζονται ως προς την εκπαίδευση, τα ιδιοκτησιακά δικαιώματά τους, την πρόσβασή τους σε δημόσιες θέσεις, το δικαίωμα ηρεμίας και ασφάλειας, και εμποδίζονται βιαίως να εκλέξουν Ελληνες τοπικούς άρχοντες, π.χ. στη Χιμάρα. Η Ελλάς οφείλει να προστατεύσει τον Ελληνισμό της Αλβανίας, ζητώντας τα εξής:
-Να καταργηθεί το κομμουνιστικό διάταγμα το οποίο αναγνωρίζει ως μειονοτικές περιοχές μόνο λίγα χωριά του Αργυροκάστρου και να αποδοθεί το δικαίωμα για ελληνόγλωσση δημοτική εκπαίδευση σε όλες τις ελληνικές κοινότητες ανά την Αλβανία.
-Να παύσει η χρήση χαρτών που παρουσιάζουν ελληνικά εδάφη ως αλβανικά, και μάλιστα σε σχολεία της Βορείου Ηπείρου.



-Να διενεργηθεί έντιμη απογραφή εθνικών και θρησκευτικών ομάδων με διεθνή έλεγχο. Η προηγούμενη καταγγέλθηκε από την Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας και από την ΟΜΟΝΟΙΑ, οργάνωση της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας, ως κίβδηλη και ανακριβής.
-Να σταματήσει κάθε αναφορά αλβανικών κομμάτων και υπουργείων στο ζήτημα των μουσουλμάνων Τσάμηδων, των οποίων οι γονείς καταδικάστηκαν στην Ελλάδα ως εγκληματίες πολέμου και ως συνεργάτες των Ιταλών φασιστών επί Κατοχής.



- Να συνδεθεί η οποιαδήποτε οικονομική παροχή της Ελλάδος και της Ευρωπαϊκής Ενώσεως προς την Αλβανία με την τύχη και τα δικαιώματα της ελληνικής εθνικής κοινότητος.
- Να καταγγελθεί στον ΟΗΕ, στο ΝΑΤΟ και στην Ευρωπαϊκή Ενωση η υπέρπτηση λαβάρου με τη διεκδίκηση ελληνικών εδαφών, όπως είδαμε κατά τον πρόσφατο αγώνα Σερβίας -  Αλβανίας. Το λάβαρο της Μεγάλης Αλβανίας περιελάμβανε την Κέρκυρα, την Ηπειρο και τη δυτική Μακεδονία, και επικροτήθηκε από τον Αλβανό πρωθυπουργό Εντι Ράμα. Σημειωτέον ότι το λάβαρο ανέγραφε στα αγγλικά τη λέξη ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ, δηλώνοντας ότι στα εδάφη που διεκδικούν από γειτονικές χώρες οι Αλβανοί θεωρούν ότι ζει αυτόχθων (γηγενής) αλβανικός πληθυσμός!



Και μία επισήμανση: Ο πολιτικός ηγέτης τον οποίο παρουσίαζε το λάβαρο ήταν ο Ισμαήλ Κεμάλ Βλόρα, ο οποίος ανακήρυξε την ανεξαρτησία της Αλβανίας στις 28/11/1912. Ο Βλόρα (το όνομα σημαίνει τον καταγόμενο από τον Αυλώνα) σπούδασε στη Ζωσιμαία Σχολή στα Ιωάννινα. Παρά την ελληνική παιδεία του, εργάστηκε ως πρωθυπουργός εναντίον του Ελληνισμού. Ας μην αυταπατώμεθα, λοιπόν, ότι όλα τα παιδιά αλβανικής καταγωγής που φοιτούν σε ελληνικά σχολεία θα απομακρυνθούν από τον αλβανικό εθνικισμό. Πιθανότατα, τα περισσότερα από αυτά θα επιδείξουν φιλική και νομοταγή συμπεριφορά. Ομως, δεν πρέπει να αποκλείουμε και φαινόμενα τύπου Ισμαήλ Βλόρα.
Δεν πρέπει να υποτιμήσουμε ούτε να υπερεκτιμήσουμε τον αλβανικό εθνικισμό. Και ας μην ξεχνάμε ότι φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τον αυτονομιακό αγώνα των Βορειοηπειρωτών.



Κωνσταντίνος Χολέβας


*Πολιτικός Επιστήμων

Αναστάσιος: «Κάποιοι πιστεύουν πως βρίσκομαι υπό την επιρροή ενός κράτους και θεωρούν την Εκκλησία ΜΚΟ. - Kryepiskopi Anastas: “Disa besojnë që gjendem nën ndikimin e një shteti dhe e konsiderojnë Kishën OJQ”.

Αναστάσιος: «Κάποιοι πιστεύουν πως βρίσκομαι υπό την επιρροή ενός κράτους και θεωρούν την Εκκλησία ΜΚΟ.

 «Δεν είμαστε συνομοσπονδία Εκκλησιών, αλλά η μία Καθολική Εκκλησία», μας είπε χαμογελαστός και ήρεμος ο Αρχιεπίσκοπος της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Αλβανίας Αναστάσιος και συνέχισε: «Υπάρχουν κύκλοι που θέλουν να δείξουν την Εκκλησία ως ΜΚΟ και ότι βρίσκομαι κάτω από επιρροή ενός κράτους-χώρας.
Δεν έχουμε τίποτε να φοβηθούμε. Ούτε ακόμη και από τον αδύναμο εαυτό μας. Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας αποτελείται από πολλές Εθνοτικές Ομάδες. Ολοι οι ορθόδοξοι της Αλβανίας είμαστε περίπου 30% του πληθυσμού. Επικοινωνούμε με όλους μέσω του Ευαγγελίου της αγάπης. Δεν είμαστε παράρτημα κάποιας Εκκλησίας. Φτιάξαμε την Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας με αλβανικής υπηκοότητας κληρικούς».
Του θύμισα το 1993 όταν τον είχα επισκεφθεί, τότε σε μια άλλη δημοσιογραφική μου αποστολή, μόλις είχε αναλάβει. Οταν είχε παύσει ο διωγμός έναντι της Εκκλησίας, «διωγμός» που δεν είχε κατανοήσει ποτέ η Ελλαδική Εκκλησία και οι «υπερπατριώτες» κληρικοί και λαϊκοί και είχε αρχίσει «η Ανάσταση της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Αλβανία» από το μηδέν.
* Από το 1992 άρχισε και λειτουργεί η Ορθόδοξη Θεολογική Ακαδημία τεσσάρων ετών, στην οποία παρακολουθούν απόφοιτοι Λυκείου. Χειροτονήθηκαν πάνω από 190 κληρικοί, ενώ από το 1998 λειτουργεί στο Αργυρόκαστρο το Εκκλησιαστικό Λύκειο (αλβανοελληνικό) με την ονομασία «Τίμιος Σταυρός». Λειτουργεί επίσης οικοτροφείο με δικά του ιδιόκτητα κτήρια.
* Με την Τεχνική Υπηρεσία που έχει οργανωθεί κτίσθηκαν περίπου 460 εκκλησιαστικά κτήρια. Από αυτά άλλα είναι ναοί που κτίσθηκαν από την αρχή ( περίπου 170), άλλα είναι πολιτιστικά μνημεία (περίπου 65) που αναστηλώθηκαν, άλλοι 160 ναοί που επισκευάσθηκαν και άλλα 75 διάφορα κτήρια. Διορθώθηκε επίσης το μοναστήρι του Αγίου Βλασίου με διάφορα εργαστήρια και αγοράσθηκαν τα κτήρια ή επισκευάσθηκαν για να στεγαστούν η Αρχιεπισκοπή Τιράνων, η Μητρόπολη Αργυροκάστρου, το Εκκλησιαστικό Λύκειο Αργυροκάστρου, το πνευματικό κέντρο Λούσνιας, το Φοιτητικό κέντρο «Θαβώρ», μοναστηράκι στα Τίρανα, Νηπιαγωγείο στην Κορυτσά και Καβάγια. Διορθώθηκαν τα κτήρια των Μητροπόλεων Κορυτσάς και Βερατίου, των Μοναστηριών της Παναγίας στην Αρδενίτσα, και σε διάφορες άλλες περιοχές όπως Σβερνέτς, Αυλώνα, Χιμάρα, Ελμπασάν, Αργυρόκαστρο.
* Στη γενική δραστηριότητα της Εκκλησίας συγκαταλέγεται το τυπογραφείο που εκδίδει τη μηνιαία αλβανική εφημερίδα « Ανάστασις», το περιοδικό «Χαίρε», το φοιτητικό δελτίο «Λόγος», παιδικά και νεανικά περιοδικά, τα τετραμηνιαία επιστημονικά περιοδικά «Αναζήτηση» και «Ναός» και θρησκευτικά βιβλία. Υπάρχει και Εκκλησιαστικός Ραδιοφωνικός Σταθμός.
* Επίσης, η Εκκλησία οργανώθηκε και σε θέματα υγείας, εκπαίδευσης, κοινωνικής πρόνοιας, αγροτικής ανάπτυξης, πολιτισμού και οικολογίας. Στο πλαίσιο της αλβανικής νομοθεσίας ίδρυσε δύο Ιδρύματα: Το Ιδρυμα «Ορθόδοξοι Κλινικαί Ευαγγελισμού» και το Ιδρυμα «Πνοή αγάπης». Επίσης στα Τίρανα από το 1999 ίδρυσε και λειτούργησε Διαγνωστικό Ιατρικό Κέντρο με 24 ειδικότητες. Πολυιατρεία της Εκκλησίας λειτουργούν επίσης στην Καβάγια, τη Λούσνια, το Γεωργουτσάτι Αργυροκάστρου και την Κορυτσά.
Το «Ιατρικό Διαγνωστικό Κέντρο Ευαγγελισμός» έχει όλες τις ειδικότητες. Εργάζονται 45 μόνιμοι ιατροί, νοσηλευτικό και παραϊατρικό προσωπικό και 75 με μειωμένο ωράριο. Από την ημερομηνία ίδρυσής του μέχρι σήμερα νοσηλεύτηκαν πάνω από 1.500.000 ασθενείς. Οι εργαζόμενοι προσλαμβάνονται με δήλωση της διευθύντριας αδελφής Αθανασίας, με αξιοκρατικό τρόπο και όχι με βάση τη θρησκευτική και εθνοτική τους καταγωγή. Καθημερινά εξετάζει 250 ασθενείς. «Δεν κρατάμε στεγανά», δηλώνει η αδελφή Αθανασία και προσθέτει ότι παρέχεται περίθαλψη Α'βαθμού και στα υπόλοιπα πολυϊατρεία.
Εκπαίδευση
* Η Εκκλησία παρέχει και εκπαιδευτικές υπηρεσίες. Λειτουργεί σε διάφορες πόλεις κατασκηνώσεις, οικοτροφεία, κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης, 22 νηπιαγωγεία στις πόλεις και κωμοπόλεις της Αλβανίας με 850 παιδιά και 93 νηπιαγωγούς. Στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση 3 δημοτικά σχολεία ( Τίρανα, Δυρράχιο, Αργυρόκαστρο) γυμνάσια και λύκεια με σύνολο 900 περίπου μαθητές και 95 εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, ορφανοτροφείο «Το Ορθόδοξο Σπίτι της Αγάπης», ενώ η αλβανική κυβέρνηση το 2010 έδωσε την άδεια στην Ορθόδοξη Αλβανική Εκκλησία να ιδρύσει ιδιωτικό Πανεπιστήμιο με την ονομασία «Λόγος».
Εχει δύο σχολές και κατευθύνσεις. Η πρώτη Σχολή έχει κατεύθυνση Οικονομική με σχολές Τουρισμού, Λογιστικής και Διοίκησης Επιχειρήσεων. Η δεύτερη Σχολή έχει κατεύθυνση στις εφαρμοσμένες επιστήμες με σχολές ιατρικών και μικροβιολογικών εργαστηρίων, πληροφορικής και ερευνητικού κέντρου. Στη Σχολή Ιατρικών και Μικροβιολογικών Εργαστηρίων λειτουργεί τμήμα μεταπτυχιακό, ενώ σε όλο το Πανεπιστήμιο φοιτούν περίπου 200 φοιτητές. Γίνονται αποδεκτοί όλοι, ενώ το προσωπικό ξεπερνά τους 30 καθηγητές.
Αξιο προσοχής, τέλος, είναι το «Ιδρυμα Ναζαρέτ» το οποίο εκπαιδεύει σπουδαστές στις ειδικότητες κηροπλαστικής, αγιογραφίας, ξυλουργικής, εκδόσεις και τυπογραφείο. Εργάζονται περίπου 25 άτομα, ενώ σπουδάζουν αρκετοί οι οποίοι μαθαίνουν τέχνη. Σπουδαία θεωρείται η κατεύθυνση της ζωγραφικής-αγιογραφίας την οποία διδάσκει ο γνωστός Λαρισαίος Χρήστος Παπανικολάου, δημιουργός μιας ειδικής τεχνοτροπίας της «γραμμικής» - την οποία τεχνική του παρουσίασε σε πολλά μέρη όπου έχει εκθέσει έργα του. Το σημαντικότερο όμως όλων θα είναι το παρεκκλήσι της «Γέννησης», δίπλα στον Καθεδρικό Ναό της Αναστάσεως, το οποίο κοσμούν παραστάσεις από την Παλαιά και Καινή Διαθήκη, καθώς και από αγιογραφίες και σύγχρονες μορφές.
Υπό την εποπτεία της Αλβανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας λειτουργεί επίσης στον Μεσοπόταμο Τεχνικό Λύκειο και 2 Εκκλησιαστικά Λύκεια: στο Σουκ με 30 υποτρόφους μαθητές και στο Αργυρόκαστρο με 35 υποτρόφους μαθητές. Τέλος, στο Μοναστήρι του Αγίου Βλασίου, περίπου 30 χιλιόμετρα από τα Τίρανα, λειτουργεί Θεολογική Ακαδημία με 38 φοιτητές και φοιτήτριες, οι οποίοι διαμένουν εκεί και στον περίβολο του μοναστηριού υπάρχει και ορφανοτροφείο με 35 παιδιά.
Επιπλέον η Εκκλησία σχεδίασε και εφάρμοσε προγράμματα αγροτικά, ύδρευσης, υγείας προσφέροντας υπηρεσίες στον ανθρώπινο παράγοντα, ενώ από το 2001 υλοποιεί πρόγραμμα Προστασίας Περιβάλλοντος και κατάρτισης στελεχών και επιστήμονες για την προστασία του οικοσυστήματος.
Στο τέλος της συνομιλίας μας με τον Αρχιεπίσκοπο και αφού του υπενθύμισα ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας υπηρετεί τον άνθρωπο υλικά και πνευματικά, δημιουργεί με σκοπό να δικαιολογηθεί πλήρως το ρηθέν «και τα έργα των χειρών σου εισίν οι ουρανοί», τον ρώτησα πώς αισθάνεται με όλες τις επιθέσεις που δέχεται από το εσωτερικό της χώρας και μερίδας της Ελλαδικής Εκκλησίας, κλήρου και λαού, ο σοφός Ιεράρχης μού απάντησε: «Αγάπα σιωπώντας και σιώπα αγαπώντας», βάζοντας τα πράγματα στη θέση τους.
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΕΘΝΟΣ

Kryepiskopi Anastas: “Disa besojnë që gjendem nën ndikimin e një shteti dhe e konsiderojnë Kishën OJQ”.


“Nuk jemi federatë Kishash, por një Kishë e Përgjithshme”, na tha duke buzëqeshur dhe i qetë Kryepiskopi i Kishës Orthodhokse të Shqipërisë Anastasi dhe vazhdoi: “Ekzistojnë qarqe që duan ta shfaqin Kishën si një OJQ dhe që unë gjendem nën ndikimin e një shteti –vend.


Nuk kemi asgjë për t’u frikësuar. As nga vetë vetja jonë e dobët. Kisha Orthodhokse e Shqipërisë përbëhet nga shumë Grupime Etnike. Të gjithë orthodhoksët e Shqipërisë jemi afërsisht 30% e popullatës. Komunikojmë me të gjithë nëpërmjet Ungjillit të dashurisë. Nuk jemi degë e ndonjë Kishe. Ndërtuam Kishën Orthodhokse të Shqipërisë  me klerikë që janë nënshtetas shqiptarë”.



I kujtova 1993-shin kur e kisha vizituar, atëhere në një mision tjetër gazetaresk timin, sapo e kishte marrë detyrën. Kur kishte pushuar përndjekja ndaj Kishës, “Përndjekjën” që nuk e kishte kuptuar kurrë Kisha në Greqi dhe “superpatriotët” klerikë dhe laikë që kishte filluar “Rringjallja e Kishës Orthodhokse të Shqipërisë” nga zeroja.


·        Nga 1992 filloi dhe funksionoi Akademia Orthodhokse Teologjike  4 vjeçare, në të cilën studionin  të gjithë sa kishin deftesë gjimnazi.
U shunguruan mbi 190 klerikë, ndërsa nga 1998 funksionon në Gjirokastër Liceu Kishtar (greko-shqiptar) me emërtimin “Kryqi i Nderuar”. Funksionon gjithashtu dhe konvikt me ndërtesat e tij.



·        Me shërbimin teknik që është organizuar u ndërtuan rreth 460 ndërtesa kishtare. Nga ato të disa janë tempuj që u ndërtuan nga fillimi (rreth 170), por janë ndërtesa kulturore (rreth 65) që u rindërtuan, 160 kisha që u ndërtuan  dhe 75 të tjera u rindërtuan. U rindërtua gjithashtu manastiri i Shën Vlashit me punishte të ndryshme dhe u blenë ndërtesa ose u ndërtuan për të strehuar Kryepiskopatën e Tiranës, Mitropolinë e Gjirokastrës, Liceun Kishtar të Gjirokastrës, qëndrën shpirtërore të Lushnjës, qëndrën studentore “Tabor”, manastir i vogël në Tiranë, Kopësht në Korçë dhe në Kavajë. U korrigjuan ndërtesa të Mitropolisë së Korçës dhe Beratit, të Manastirëve të së Tërshenjtës në Ardenicë, dhe në vende të ndryshme si Zvërneci, Himara, Elbasan, Gjirokastër.


·        Në aktivitetin e përgjithshëm të Kishës rënditen dhe shtypshkronja që boton gazetën e përmuajshme “Ngjallja”, revista “Gëzohu”, “Fjala”, revista rinore dhe për fëmijë, revistat 4 mujore shkencore “Kërkim” dhe “Tempulli” dhe libra fetarë. Ekziston dhe një kanal radiofonik Kishtar.


·        Gjithashtu Kisha u organizua dhe mbi çështjet e shëndetit, arsimit, përkujdesjes shoqërore, zhvillimit bujqësor, kulturor dhe ekologjisë. Në kontekstin e legjislacionit shqiptar themeloi dy Institucione: Institucionin “Klinka Orthodhokse Ungjillëzimi”, dhe Institucionin “Frymë Dashurie”. Gjithashtu në Tiranë që prej 1999 themeloi dhe funksionoi Qëndra Mjekësore Diagonstifikuese me 24 specializime. Multiqëndëra mjekësore të Kishës funksionojnë gjithshtu në Kakavijë, në Lushnjë, në Jergucat të Gjirokastrës dhe në Korçë.
“Qëndra diagnostikuese Mjekësore Ungjillëzimi” ka shumë specialitete. Punojnë 45 mjekë të përhershëm, personel mjekësor dhe paramedikal dhe 75 me orar të zvogëluar. Nga data e themelimit të saj deri më sot u mjekuan rreth 1 500 000 pacientë. Punëtorët merren në punë me deklaratë të drejtoreshës motrës Athanasi, me meritokraci dhe jo me bazë prejardhjen kombëtare të tyre. Çdo ditë vizitohn 250 pacientë. “Nuk izolojmë askënd”, deklaron motër Athanasia dhe shton se ofrohet përkujdesje e nivelit të parë dhe në qëndrat e tjera shëndetësore.


Arsim.


·        Kisha ofron dhe shërbime arsimore. Funksionojnë në qytete të ndryshme kampingje, jetimore, qëndra të edukimit profesional, 22 kopshte në qytet dhe qyteza të Shqipërisë me 850 fëmijë dhe 93 edukatore. Në arsimin e nivelit të Parë (fillor) dhe të dytë 3 Shkolla fillore në (Tiranë Durrës, Gjirokastër) gjimnaze dhe lice me përafërsisht 900 nxënës dhe 95 arsimtarë të të gjithave niveleve, jetimore “Shtëpia Orthodhokse të Dashurisë”, ndërsa qeveria Shqiptare më 2010 i dha lejën Kishës Orthodhokse që të themelojë Universitetin privat me emrin “Logos”.



Ka dy shkolla dhe drejtime. Shklla e parë Ekonomi-turizëm dhe Menaxhim Biznesi.
Shkolla e dytë ka si drejtime shkencat e praktikuara me degë të mjekësisë, mikrobiologjisë, informatikës dhe qëndrat kërkimore. Në Shkollën e Mjekësisë dhe Laboratorëve Mikrobiologjikë funksionon degë e masterit, ndërsa në të gjithë Universitetin studiojnë rreth 200 studentë. Pranohen që të gjithë, ndërsa personeli i kalon 30 arsimtarët.



Ja vlen të përmendet në fund dhe “Institucioni Nazaret” i cili edukon nxënës në profesionet e qiribërjes, ikonave të shenjta, përpunimit të drurit, botimeve dhe shtypshkronjave. Punojnë rreth 25 veta, ndërsa studjojnë mjaft të cilët mësojnë profesione.
E rëndësishme konsiderohet dhe drejtimi i pikturës- afreskeve në të cilën jep mësim dhe Kristo Papanikolla nga Larisa që është mjaft i njohur, dhe krijues i një stili të veçantë të “vijëzore”- teknikë të cilën e paraqiti në shumë vende, ku do të të botojë veprat e tij. Por më e rëndësishmja nga të gjitha është kishëza e “Lindjes”, pranë Katedrales, së Ngjalljes, të cilën e zbukurojnë shfaqje nga Dhjata e Vjetër dhe e Re, si dhe afreske me figura moderne.

Nën përkujdesjen e Kishës Orthodhokse të Shqipërisë funksionon në Mesopotam një Shkollë Teknike dhe 2 Lice Shqiptarë: në Sauk me 30 nxënës me bursë dhe në Gjirokastër me 35 nxënës bursantë. Në fund, në Manastirin e Shën Vlashit, rreth 30 km nga Tirana funksionon Akademia Teologjike me 38 studentë dhe studente, të cilët banojnë atje dhe në kopshtin e manastirit ekziston jetimore me 35 fëmijë. Për më tepër Kisha planifikoi dhe praktikoi programe bujqësore, ujitëse, shëndetësore duke ofruar shërbime tek faktori njeri, ndërsa në 2001  ka kokretizuar programin e Mbrojtjes së Ambjentit dhe aftësimit të personelit dhe shkencëtar për mbrojtjen e ikosistemit.



Në fund të bisedës sonë me Kryepiskopin dhe pasi i kujtova se Kisha Orthodhokse e Shqipërisë i shërben njeriut materialisht dhe shpirtërisht, krijon me qëllim të justifikohet plotësisht fjala e thënë “ dhe veprat e duarve të tua janë qiejtë”, e pyet si ndjehet me të gjitha këto sulme në brendësi të shtetit dhe të një pjese të Kishës Greke, nga kleri dhe populli, Jerarku i mençur u përgjigj: “Duaj në heshtje dhe hesht duke dashur”, dhe i vendosi të gjitha në vendin e tyre.


Gazeta “Ethnos”.