Ενίσχυση του έργου!

Ενίσχυση του έργου!

Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2015

Τα μειονοτικά δικαιώματα και οι αλβανικές… ζαβολιές


Γράφει ο Δημήτρης Περδίκης

        Όταν η Αλβανία έγινε μέλος της Κοινωνίας των Εθνών (1921) κατέθεσε έγγραφο προς τον οργανισμό με το οποίο δήλωσε πως θα σεβαστεί τα δικαιώματα της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας. Από τότε σε κάθε βήμα και σε κάθε ερώτηση απαντά πως σέβεται την Ε.Ε.Μ. Αυτό βέβαια καθησυχάζει τόσο τους Έλληνες όσο και τους διεθνείς θεσμικούς συνομιλητές της. Αν όμως κάποιος ρωτούσε γιατί δεν επιτρέπει όσα απορρέουν από την συνθήκη για τις μειονότητες στην, για παράδειγμα, Χιμάρα, θα άκουγε από τον Αλβανό συνομιλητή του πως… δεν υπάρχουν Έλληνες στην Χιμάρα. Βλέπουμε λοιπόν πως ο Αλβανός έχει κάτι άλλο στο μυαλό του όταν μιλάει για ελληνική μειονότητα και κάτι άλλο ο ξένος συνομιλητής του. Η Αλβανία έχει υπογράψει την ευρωπαϊκή συνθήκη πλαίσιο περί προστασίας των εθνικών μειονοτήτων και η συνθήκη έχει ψηφιστεί και έχει γίνει νόμος από την αλβανική βουλή. Ένα πολύ βασικό σημείο είναι πως ενώ στην Συμφωνία Πλαίσιο υπάρχει το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού (Σύμβαση Πλαίσιο: Άρθρο 3.1), η Αλβανία αρνείται αυτό το δικαίωμα, θεωρώντας αυθαίρετα πως μειονοτικό δικαίωμα υπάρχει μόνο μέσα στις καλούμενες μειονοτικές ζώνες. Ακόμα δεν αποδέχεται ούτε την ελληνική εθνική καταγωγή των Ελληνόβλαχων παρά την επιθυμία τους να αυτοπροσδιορίζονται έτσι. Αυτό είναι σημαντικό επειδή όπου κατοικεί εθνική μειονότητα η εδαφική έκταση της περιοχής αυτής πρέπει να είναι προστατευόμενη από υφαρπαγή από ξένα προς την μειονότητα στοιχεία ακόμα και με νόμιμες κατά τα άλλα αγορές εδαφικών εκτάσεων. Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία στην περιοχή της Χιμάρας όπου είναι φανερή η πρόθεση των Αλβανών να υφαρπάξουν την γη των γηγενών κατοίκων για να κάνουν τουριστικές μπίζνες. Οι μεθοδεύσεις των αλβανικών αρχών για να περάσουν… τις απόψεις τους είναι πολλές αλλά και κραυγαλέες. Οι εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης που πραγματοποιήθηκαν τον περασμένο Ιούνιο έδειξαν πως η ανάδειξη των δικών τους ανθρώπων ως δημάρχων για τον πλήρη έλεγχο της περιοχής όπου διαβιεί η Ελληνική Εθνική Μειονότητα περιλαμβάνει τα εξής 1. Υποσχεσιολογία των πάντων για τα πάντα. Θέλεις διορισμό; Παραθαλάσσιο οικόπεδο; Νομιμοποίηση αυθαιρέτου; Την αυλή του γείτονα; 2. Αγορά ψήφων. Για λίγα ευρώ εξαγοράζονται ψήφοι, οι δύσκολοι λαμβάνουν τα διπλά. 3. Άνοιγμα καλπών, αφαιρείται ποσότητα ψηφοδελτίων που αντικαθίσται με ίση ποσότητα άλλων ετοιμασμένων ψηφοδελτίων. Η οικειοποίηση του χώρου όπου κατοικούν, αυτόχθονες από χιλιετιών, τα μέλη της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας προχωρά με την παραχάραξη των πραγματικών δεδομένων όσο και της ιστορίας. Έχουν γραφτεί και έχουν δηλωθεί τόσα πολλά και τόσα απίστευτα από τα πιο επίσημα χείλη, αναφέρω μερικά: «Στην Χιμάρα πριν από το 1990 κανείς δεν δήλωνε Έλληνας, μετά όσοι πήγαν στην Ελλάδα έπαιρναν χρήματα για να δηλώνουν Έλληνες» «Οι Χιμαριώτες μάθανε ελληνικά κάνοντας εμπόριο με την Κέρκυρα», «Ποιο εύκολα θα βρείτε Εσκιμώο στην Σαχάρα παρά Έλληνα στην Χιμάρα», «Οι αρχαίες μας επιγραφές είναι στα ελληνικά γιατί τότε αυτά ήσαν διεθνής γλώσσα». Όλες οι αρχαίες ελληνικές πόλεις και τα μνημεία βαφτίζονται ιλλυρικά, και με αυτό εννοούν αλβανικά. Άλλα βαφτίζονται ρωμαϊκά ή ακόμα εβραϊκά. Οτιδήποτε άλλο εκτός από ελληνικά. Τα τελευταία χρόνια όμως έχουμε μια αύξηση όλων των μεθοδεύσεων και των δηλώσεων που σκοπό έχουν την εξαφάνιση κάθε ελληνικού ίχνους, την μείωση της ορθοδοξίας και την μεγιστοποίηση κάθε απαίτησης απέναντι στην Ελλάδα. Σε αυτά τα πλαίσια η τελευταία αλβανική απογραφή έδειξε… ως δεύτερη μεγαλύτερη θρησκευτική ομάδα στην Αλβανία την καθολική ενώ είναι στους πάντες γνωστό πως μετά την μουσουλμανική που είναι βέβαια πρώτη, η δεύτερη μεγαλύτερη είναι η ορθόδοξη, ενώ η καθολική είναι μικρή, κυρίως στην βορειοδυτική Αλβανία.
      Από την άλλη πλευρά οι αλβανικές εδαφικές διεκδικήσεις γίνονται πιο συχνές και μάλιστα δια στόματος και του ίδιου του πρωθυπουργού. Το θέμα των Τσάμηδων έχει αναδειχθεί από τα Τίρανα σε «γενοκτονία» από τους Έλληνες όπως λένε, ενώ στην πραγματικότητα το 1940 ως 1944 οι Τσάμηδες είναι αυτοί που διέπραξαν φρικτά εγκλήματα κατά των Ελλήνων στην Θεσπρωτία. Αυτά όλα χρειάζονται μεθοδική αντιμετώπιση για να μη παγιωθούν με το χρόνο. 


Τετάρτη 7 Οκτωβρίου 2015

Παιδιά!!!-CHILDREN [self-produced animation] - FËMIJËT.

Ένα εκπληκτικό animation βίντεο που αποτυπώνει το σκληρό πρόσωπο του εκπαιδευτικού συστήματος και την προσπάθειά του για ομογενοποίηση της σκέψης και ενοχοποίησης του διαφορετικού
- Film i animuar dedikuar sistemit arsimor antinjerëzor që synon të krijojë njerëz pa personalitet dhe me mendim të njejtë duke mos paranuar dhe ndëshkuar ato që janë të ndryshme!

Περπατώντας στον τόπο μας

Η ελληνική εκπομπή Περπατώντας στον τόπο μας (βίντεο)
Παρακολουθήστε την νέα ελληνική εκπομπή "Περπατώντας στον τόπο μας" που προβλήθηκε την Παρασκευή 02/10/2015 από την δημόσια ραδιοτηλεόραση Αργυροκάστρου (RTGJ) με παρουσιαστή τον δημοσιογράφο κ. Δημήτρη Κίκη.
himara.gr

Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2015

Επίθεση εναντίων της Ορθοδοξία! Βεβήλωσαν το Ναό της Παναγίας στην Κορυτσά.- Sulm kundër Orthodhoksisë, përdhosën dhe vodhën Kishën e së Tërëshenjtës në Korçë!

Ο ναός της Παναγίας στην Κορυτσά βεβηλώθηκε για πολλοστή φορά από ανεύθυνα και επικίνδυνα άτομα. Χτες το πρωί στις 6 η ώρα ο νεωκόρος βρήκε κατεστραμμένες πόρτες και παράθυρα, κλεμμένες αλυσίδες και κλειδαριές. Είχαν κλαπεί και τα παγκάρια. Αμέσως κάλεσε την αστυνομία για να βρει τους ενόχους. Προκαλεί ανησυχία, όμως, το γεγονός πως η καταστροφή ήταν τέτοια που δεν σου έδινε την εντύπωση πως οι δράστες είχαν ως στόχο την κλοπή. Αυτό μάλλον αποτελεί την δικαιολογία και δημιουργεί άλλοθι για όσα είχαν γίνει. Οι καταστροφές σ' όλες τις πλευρές και στο εσωτερικό του ναού αλλά και το γεγονός πως αφού αφαίρεσαν κάθε κάγκελο και μπορούσαν να μπουν από την πόρτα επέλεξαν το παράθυρο απλώς επιβεβαιώνει τις υποψίες μας πως πρόκειται για βεβήλωση που είχε στόχο τη τρομοκράτηση των ορθοδόξων και ως κίνητρο το θρησκευτικό μίσος.Οι βάνδαλοι είχαν την άνεση και το χρόνο να καταστρέψουν ότι θέλουν μέσα στο ναό, ανενόχλητοι.  Ο ναός της Παναγίας καταστράφηκε από το Χότζα και τώρα αυτό που υπάρχει είναι μόνο ένα παρεκκλήσι. Φυσικά οι ορθόδοξοι ναοί βρίσκονται στο έλεος των εξτρεμιστικών στοιχείων. Εμείς ενημερώσαμε και στα αλβανικά για την καταστροφή που είχε γίνει στα παρεκκλήσια στα χωριά Δάρδας και Σινίτσας αλλά κανένα αλβανικό ΜΜΕ δεν μετέδωσε τίποτα. Αυτή η σκόπιμη και επικίνδυνη φίμωση των ειδήσεων που αναδεικνύουν ένα σημαντικό πρόβλημα είναι μια εχθρική πράξη εναντίων των ορθοδόξων και των Ελλήνων.


..........................................................................  
Kisha e së Tërëshenjtës (Shen Marise) ne qytetin e Korces eshte dhunuar dhe përdhosur nga persona te papergjegjshem te cilet pasi kane thyer dritaren kane hyre ne brendesi te saj jo vetem duke demtuar arkat ku besimtaret hedhin te hollat por nje prej tyre e kane mare me vete. Menjehere pas ngjarjes eshte njoftuar policia e cila po kryhen hetimet e nevojshme per kapjen e autoreve. 
Ο Ναός της Κοιμήσεως της Θεοτόκου όπως ήταν πριν την καταστροφή! - Kisha e së Tërëshenjtës ashtu siç ka qënë në të shkuarën. 




Κυριακή 4 Οκτωβρίου 2015

Ελληνική παιδεία –προβληματισμοί και προτάσεις για τη νομική κατοχύρωση και αναβάθμισή της


Ελληνική παιδεία –προβληματισμοί και προτάσεις για τη νομική κατοχύρωση και αναβάθμισή της
Ελληνική παιδεία –προβληματισμοί και προτάσεις για τη νομική κατοχύρωση και αναβάθμισή της
Αυτό ήταν το θέμα  της Ημερίδας που διοργανώθηκε στην πόλη των Αγίων Σαράντα, υπό την αιγίδα του κόμματος ΜΕΓΚΑ.
Εκπαιδευτικοί, καθηγητές, εμπειρογνώμονες της παιδείας, πολιτικοί, μα και γονείς  που συμμετείχαν στην Ημερίδα αυτή,  κατάθεσαν τις δικές τους απόψεις, θέσεις   και προτάσεις για την διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου κειμένου διεκδικήσεων  προς την αλβανική πολιτεία.
Παρευρέθηκαν και ο βουλευτής της ζώνης, πρώην υφυπουργός της Παιδείας, Ανδρέας Μάρτος, ο Πρόεδρος του κόμματος ΜΕΓΚΑ, Χριστάκης Κίτσιος, ο νεοεκλεγμένος Δήμαρχος της Φοινίκης, Λεωνίδας Χρήστος, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Συνταξιούχων Ελληνοδιδασκάλων, Γιώργος Ζαφειράτης και ο Πρόεδρος του Συλλόγου εν ενεργεία Ελληνοδιδασκάλων, Παναγιώτης Μπόλης.
Ο εμπειρογνώμονας  καθηγητής Ζήσος Λούτσης, που ήταν ο κυριότερος εισηγητής της Ημερίδας, έκανε μια αναφορά στην κατάσταση της παιδείας στο χώρο της Ελληνικής Κοινότητας. «Την εφαρμογή της Σύμβασης Πλαίσιο για τις Μειονότητες, τους κανόνες του  Συνταγματικού Δικαίου απαιτούμε και ζητούμε να εφαρμοστούν, τόνισε ο κ. Λούτσης, σε μια εποχή που μολονότι πέρασαν είκοσι πέντε χρόνια δημοκρατίας, στην εφαρμογή των κανόνων και των νόμων περί παιδείας στην Ελληνική Εθνική Μειονότητα στερούμαστε. Ξαναστείλαμε μια ανοιχτή επιστολή στο Υπουργείο Παιδείας της Αλβανίας το 2010 και η κατάσταση παραμένει η ίδια: Να προβληματιζόμαστε αν οι μαθητές μας  θα έχουν βιβλία ή όχι, να μην υπολογίζεται και να μην εφαρμόζεται  η αναλογία των ωρών διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας, που βάση της εγκυκλίου 19, που κερδήθηκε με κόπο και αγώνα από την Ομόνοια το 1992, είναι 70% με 30% υπέρ της ελληνικής γλώσσας. Να μην υπάρχουν κείμενα από δικούς μας επιστήμονες και καθηγητές, βάση των ιδιαιτεροτήτων της Μειονότητας, μέσα στα πλαίσια της αλβανικής νομοθεσίας, αλλά να είναι μεταφρασμένα από τα αλβανικά. Στο Υπουργείο Παιδείας να μην υπάρχει κανένας αρμόδιος για την παιδεία των μειονοτήτων. Στις Διευθύνσεις Παιδείας των νομών Αργυροκάστρου και Αγίων Σαράντα να μην υπάρχουν επιθεωρητές για την ελληνική γλώσσα, μια γλώσσα που συρρικνώνεται και αμελείται από τους αρμοδίους. Αν για την μητρική αλβανική γλώσσα το πρόγραμμα στην εννιάχρονη παιδεία καθορίζει άνω των 1900 ωρών, για την μητρική ελληνική γλώσσα  γύρω στις 1200 ώρες…» 
Της έρευνας για την κατάσταση της παιδείας στην Ε. Ε. Μειονότητα, εισηγήθηκε ο καθηγητής στο Τμήμα Ελληνικής Γλώσσας στο Πανεπιστήμιο Αργυροκάστρου, Παναγιώτης Μπάρκας.
Από τις συζητήσεις και προτάσεις και των άλλων ομιλούντων στην Ημερίδα, κατατέθηκαν οι προτάσεις για την ολοκλήρωση του κειμένου προς την Αλβανική Πολιτεία:  Η αλβανική πολιτεία έχει την κυριότερη ευθύνη για την εκτύπωση και των ελληνικών σχολικών βιβλίων και να μην υπάρχει το μπαλάκι μεταξύ των δύο Υπουργείων Παιδείας Αλβανίας και Ελλάδος. Να γίνει η κάθαρση του εθνικιστικού περιεχομένου, που δηλητηριάζει  τους Βορειοηπειρώτες μαθητές, με τις εθνικιστικές αναρτήσεις που υπάρχουν. Κρατικό Γραφείο Παιδείας Μειονοτήτων. Διορισμός εμπειρογνωμόνων για τα μειονοτικά σχολεία. Η δημιουργία σχολικών κέντρων και η ευθύνη της πολιτείας για την λειτουργία τους. Η ανάγκη ανέγερσης ξεχωριστού σχολικού κτιρίου για τους ελληνικής καταγωγής μαθητές στην πόλη των Αγίων Σαράντα που κάθε χρόνο υπερβαίνουν τους 200.  Φροντιστήρια για την επαγγελματική κατάρτιση και των δασκάλων της Ελληνικής Κοινότητας. Διγλωσσία στα σχολικά έντυπα.
Αναμένεται η σωστή διατύπωση  του κειμένου από την Επιτροπή, η αντίδραση και η εφαρμογή του από την Αλβανική Πολιτεία.
(από συνεργάτη της ΣΦΕΒΑ στη Β. Ήπειρο)

30 αλήθειες που… μάλλον δε γνωρίζετε!


perierga.gr - Ξέρετε ότι υπάρχουν 30 πράγματα που... δεν ξέρετε!Πρόκειται για ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες που προκαλούν το θαυμασμό και πολύ συχνά την έκπληξη σε όσους τις διαβάσουν. Τις περισσότερες φορές, όμως, δίνουν απάντηση στις όποιες απορίες μπορεί να έχουμε…
1. Στη Νέα Υόρκη πληρώνει πρόστιμο όποιος βάλει την τσάντα του σε άδεια θέση λεωφορείου.
2. Το 1997, οι αμερικάνικες αεροπορικές εταιρίες γλύτωσαν 40,000 $ μόνο και μόνο… βάζοντας μια ελιά λιγότερο σε κάθε σαλάτα.
3. Εκατομμύρια δέντρα φυτεύονται κατά λάθος από σκίουρους που θάβουν σπόρους και μετά ξεχνάν πού τους κρύψανε.
4. Οι κροκόδειλοι καταβροχθίζουν πέτρες για να βουτήξουν πιο βαθιά.
5. Τα ψηλά τακούνια ανακαλύφθηκαν στη Μέση Ανατολή για να μην καίγονται τα πόδια στην άμμο.
6. Το να φας ένα μήλο είναι πιο αποτελεσματικό από ένα καφέ για να κρατηθείς ξύπνιος.
7. Ο μαϊντανός είναι το βότανο που χρησιμοποιείται περισσότερο σε όλο τον κόσμο.
8. Το ανθρώπινο όργανο που μπορεί να αυξήσει το μήκος του 20 φορές είναι. . . .Η κόρη του ματιού!
9. Υπάρχει ένα μόνο τρόφιμο που δεν χαλάει: Το μέλι
10. Τα δελφίνια κοιμούνται με το ένα μάτι ανοιχτό.
11. Το μάτι της στρουθοκαμήλου είναι μεγαλύτερο από τον εγκέφαλό της.
12. Οι δεξιόχειρες ζουν κατά μέσο όρο 9 χρόνια περισσότερο από τους αριστερόχειρες.
13. Ο πιο δυνατός μυς του ανθρώπινου σώματος είναι… η γλώσσα.
14. Είναι αδύνατο να φταρνιστείς με τα μάτια ανοιχτά.
15. Μια μόνο σταγόνα λάδι μηχανής είναι ικανή να κάνει 25 λίτρα νερού μη πόσιμο.
16. Οι χιμπατζήδες και τα δελφίνια είναι τα μόνα ζώα μαζί με τον άνθρωπο που μπορούν να αναγνωρίσουν τον εαυτό τους στον καθρέπτη.
17. Το γέλιο κατά τη διάρκεια της ημέρας κάνει τον βραδινό ύπνο καλύτερο.
18. H ψηλότερη γυναίκα που μετρήθηκε ποτέ είναι μια Κινέζα με ύψος 2.47 μέτρα.
19. Τα καζίνο στο Λας Βέγκας δεν έχουν ρολόγια.
20. Τα χαρτονομίσματα δεν κατασκευάζονται από χαρτί -όπως πιστεύουν πολλοί. Στην πραγματικότητα είναι 74% βαμβάκι και 25% λινό.
21. Η ποσότητα χαλκού που περιέχει ο ανθρώπινος εγκέφαλος, είναι αρκετή για να φτιαχτεί μια κάρτα ήχου Η/Υ (6mg).
22. Το πιο δυνατό ζώο είναι ένα …σκαθάρι (Scarabaeidae) που συναντάται κυρίως σε τροπικές ζώνες. Μετρήθηκε ότι μπορεί να σηκώσει 850 φορές το βάρος του. Σαν να σήκωνε ένας μέσος άνθρωπος 64 τόνους.
23. Οι γυναίκες ανοιγοκλείνουν τα μάτια τους 2 φορες συχνότερα απ’ ότι οι άντρες.
24. Το 90% των γυναικών που περπατά σε ένα πολυκατάστημα στρίβει δεξιά.
25. Σε όλη του τη ζωή ο άνθρωπος παράγει τόσο σάλιο που φτάνει για να γεμίσει δύο πισίνες.
26. Στα ΚΨΜ της Τουρκίας το αντικείμενο που πωλείται περισσότερο είναι οι σερβιέτες, και μάλιστα αυτές με φτερά. Οι στρατιώτες τις βάζουν στις αρβύλες τους για να μην τους χτυπάνε.
27. Οι άνθρωποι φοβούνται περισσότερο τις αράχνες από το θάνατο.
28. Η μοναδική χώρα που το όνομα της ξεκινά με “Α” και δεν τελειώνει σε “Α” είναι το Αφγανιστάν. (ή τουλάχιστον ήταν μέχρι να ανεξαρτητοποιθεί το Αζερμπαϊτζάν)
29. Ο Thomas Edison, ο εφευρέτης της ηλεκτρικής λάμπας, φοβόταν το σκοτάδι.
30. Στον κόσμο υπάρχουν 6.909 διαφορετικές γλώσσες.

Συνδιάσκεψη ΟΑΣΕ στη Βαρσοβία: Ο ΕΣΒΗ 1914 έθεσε το Βορειοηπειρωτικό Ζήτημα -"ENVI 1914" sends for the first time the Protocol of Corfu in OSCE


Στην Συνδιάσκεψη για την Εφαρμογή των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων 2015 του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Σταθερότητα στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ), που πραγματοποιήθηκε στην Βαρσοβία της Πολωνίας, από τις 21 Σεπτεμβρίου έως τις 2 Οκτωβρίου, συμμετείχε ο Εθνικός Σύλλογος Βόρειος Ήπειρος 1914. 

Συγκεκριμένα την Πέμπτη 1 Οκτωβρίου, στο πλαίσιο της 17ης Συνεδρίας, η οποία είχε ως θέμα τα Δικαιώματα των ατόμων που ανήκουν σε εθνικές μειονότητες, οι εκπρόσωποι του ΕΣΒΗ 1914 Άννα Γκάγκαλη και Θοδωρής Ασβεστόπουλος έθεσαν τα προβλήματα του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού τόσο κατά τη διάρκεια των εργασιών όσο και στο περιθώριο.

Η κυρία Άννα Γκάγκαλη, με καταγωγή από το χωριό Βουλιαράτες Αργυροκάστρου, κατά την τοποθέτηση της στην Εργασιακή Συνεδρία 17, που αποτελούσε το δεύτερο μέρος της θεματολογίας "Ανοχή και μη διάκριση", κατήγγειλε το αλβανικό κράτος και σημαντικό μέρος της αλβανικής κοινωνίας για την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας. 

Ενδεικτικά ανέφερε την δολοφονία του Αριστοτέλη Γκούμα στην Χιμάρα επειδή μιλούσε ελληνικά το 2010, την υφαρπαγή της ιδιοκτησίας των Ελλήνων με πλαστά έγγραφα, την  δημογραφική αλλοίωση των μειονοτικών περιοχών με αλλοεθνείς και αλλόθρησκους, την λεηλασία της αρχαίας ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς, την τρομοκρατία των Ελλήνων Βορειοηπειρωτών όπως συνέβη στην Δερβιτσάνη στις 14 Οκτωβρίου 2014, την κατεδάφιση του Ιερού Ναού Αγίου Αθανασίου στους Δρυμάδες στις 26 Αυγούστου 2015 και τον άγριο ξυλοδαρμό του ηλικιωμένου ιερέα Χρήστου Παπά, στους Άγιους Σαράντα, στις 7 Σεπτεμβρίου 2015.

Ολοκληρώνοντας την παρέμβαση της η εκπρόσωπος του ΕΣΒΗ 1914 ζήτησε τον σεβασμό της διεθνώς κατοχυρωμένης Εθνικής Ελληνικής  Μειονότητας της Αλβανίας, την άμεση εφαρμογή του Πρωτοκόλλου της Κέρκυρας που υπέγραψε το αλβανικό κράτος  στις 17 Μαΐου 1914 και την απόδοση καθεστώτος αυτονομίας στους Έλληνες της περιοχής που ιστορικά ονομάζεται Βόρειος Ήπειρος.

Στο τέλος της συνεδρίας κατά τις παρεμβάσεις των εκπροσώπων των κρατών - μελών του ΟΑΣΕ, ο πρώτος γραμματέας της αλβανικής πρεσβείας στη Βαρσοβία Shkelzen Macukulli, απαντώντας στην εκπρόσωπο της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας ισχυρίστηκε με τα γνωστά γενικά και αόριστα επιχειρήματα ότι η χώρα του σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα των εθνικών μειονοτήτων. Μάλιστα σε κάποιο σημείο είπε ότι υπάρχει μία καλή παράδοση κατανόησης και ανοχής ανάμεσα στην πλειοψηφία και τις εθνικές μειονότητες. Η τοποθέτηση του όμως προκάλεσε τον γέλωτα και τον εκνευρισμό του προεδρείου και των υπολοίπων συνέδρων, αφού χρησιμοποίησε τον διπλάσιο χρόνο από τον επιτρεπόμενο (τέσσερα λεπτά από τα δύο που δόθηκαν σε κάθε εκπρόσωπο κράτους), στο οποίο συνέβαλε και η μετριότατη απόδοση του στην αγγλική γλώσσα.

Στο περιθώριο των εργασιών οι εκπρόσωποι του Συλλόγου μοίρασαν έντυπο υλικό που περιείχε την ιστορική πορεία του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού περιληπτικά και την σημερινή κατάσταση του, στα μέλη του προεδρείου της Συνεδρίασης, σε Πρέσβεις κρατών - μελών του ΟΑΣΕ και σε εκπροσώπους άλλων εθνικών μειονοτήτων, με αρκετούς από τους συνέδρους να δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον κατά τις συζητήσεις που ακολούθησαν. 

Ιδιαίτερη σημασία είχε η συνομιλία με την Ύπατη Εκπρόσωπο του ΟΑΣΕ για τις Εθνικές Μειονότητες Astrid Thors, η οποία ήταν ενήμερη από προηγούμενες μέρες για την κατεδάφιση του Ιερού Ναού του Αγίου Αθανασίου στους Δρυμάδες. 
Η κυρία Thors ζήτησε τακτική ενημέρωση και επικοινωνία με τον ΕΣΒΗ 1914 για τα ζητήματα που αφορούν την Εθνική Ελληνική Μειονότητα, ενώ οι εκπρόσωποι του Συλλόγου ζήτησαν να μεταφραστούν από τον ΟΑΣΕ στα ελληνικά τα εγχειρίδια του Οργανισμού που αφορούν τις εθνικές μειονότητες.     

Η παρουσία του ΕΣΒΗ 1914 μαζί με αυτήν της Οικουμενικής Ομοσπονδίας Κωνσταντινουπολιτών αποτέλεσαν στην Συνεδρία για τις Εθνικές Μειονότητες την εκπροσώπηση του αυτόχθονου Ελληνισμού που διαβιεί και αγωνίζεται εκτός συνόρων ελλαδικού κράτους. 

Να τονιστεί παράλληλα ότι ο Εθνικός Σύλλογος Βόρειος Ήπειρος 1914 αποτέλεσε μετά από μία τουλάχιστον δεκαετία τον πρώτο φορέα που εκπροσώπησε τον Βορειοηπειρωτικό Ελληνισμό σε διεθνή οργανισμό. Αυτή ήταν και η αρχή της σειράς ανάλογων δράσεων για την προώθηση του Βορειοηπειρωτικού Ζητήματος σε διεθνές επίπεδο. 



Η τοποθέτηση της εκπροσώπου του ΕΣΒΗ 1914 Άννας Γκάγκαλη από το 32:07 έως το 34:07

Η απάντηση του εκπροσώπου της αλβανικής πρεσβείας στην Βαρσοβία από το 2:37:04 έως το 2:41:26


Η Έκθεση για την καταπάτηση των δικαιωμάτων του Ελληνισμού της Βορείου Ηπείρου που καταχώρησε ο ΕΣΒΗ 1914 στα πρακτικά της Συνδιάσκεψης για την Εφαρμογή των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων 2015 του ΟΑΣΕ


Η τοποθέτηση της αλβανικής πρεσβείας στην Βαρσοβία η οποία δεν είχε προβλέψει την παρέμβαση του ΕΣΒΗ 1914, γι' αυτό και η σύγχυση του αλβανού διπλωμάτη κατά την απάντηση του στο τέλος. 




Οι εκπρόσωποι του ΕΣΒΗ 1914 στην Συνδιάσκεψη του ΟΑΣΕ στη Βαρσοβία  
για την Εφαρμογή των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων 2015, 
Θοδωρής Ασβεστόπουλος και Άννα Γκάγκαλη 


Η εκπρόσωπος του ΕΣΒΗ 1914 Άννα Γκάγκαλη στο μέσο της φωτογραφίας, 
δεξιά η εκπρόσωπος της Οικουμενικής Ομοσπονδίας Κωνσταντινουπολιτών Ελίζα Φερεκίδου


Το βιβλιαράκι του ΕΣΒΗ 1914 για την ιστορική πορεία 
και την σημερινή κατάσταση του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού 
ανάμεσα στα έντυπα άλλων εκπροσώπων μειονοτήτων 


................................................................................................................................
 "ENVI 1914" opens the Northern Epirus Issue during OSCE Conference in Warsawia 


Concluding his intervention spokeswoman of "ENVI 1914" called for the respect of internationally matters of the National Greek Minority in Albania, the direct application of the Protocol of Corfu signed the Albanian state on May 17, 1914 and the return of autonomy to the Greeks of the region historically called North Epirus. 

In the meeting, after the speech of the representative of AlbaniaShkelzen Macukulli, who stressed "the greater religious tolerance in the country", then all the participants laughed at large, so that was interrupted by moderators. 

 "ENVI 1914" the National Association of Northern Epirus 1914, take a part at the Conference on the Implementation of Human Rights 2015 by the Organization for Security and Stability in Europe (OSCE), held in Warsaw, Poland, from 21 September to 2 October, 2015

Specifically Thursday, October 1, in the 17th Session, which was on the Rights of persons belonging to national minorities, representatives of ESVI 1914 Anna Gagales and Theodore Asvestopoulos raised the problems of Northern Epirus Hellenism both during the work as and marginalized.

Ms. Anna Gagales, a native of the village Vouliarati Gjirokastra, during installation of the Work Session 17, was the second part of the agenda "Tolerance and non-discrimination", denounced the Albanian state and an important part of the Albanian society for the violation of human rights of the Greek National Minority.

Indicative reported the murder of Aristotelis Goumas in Himara for speaking Greek in 2010, the seizure of property of Greeks with falls documents, the demographic change of the minority areas to foreigners and infidels, the looting of ancient Greek heritage, terrorism Greek Northern Epirus as Dervitsani happened on October 14, 2014, the demolition of the Church of St. Athanasius in Dhermi on August 26, 2015 and the brutal beating of the elderly priest Christos Papa, in Saranda, on September 7, 2015.

Concluding his intervention spokeswoman of "ENVI 1914" called for the respect of internationally matters of the National Greek Minority in Albania, the direct application of the Protocol of Corfu signed the Albanian state on May 17, 1914 and the return of autonomy to the Greeks of the region historically called North Epirus.

At the end of the session by the interventions of representatives of states - members of the OSCE, the First Secretary of the Albanian Embassy in Warsaw Shkelzen Macukulli, in reply to a representative of the National Greek Minority claimed the known general and vague arguments that his country respects human rights of national minorities. In fact at one point he said that there is a good tradition of understanding and tolerance between the majority and ethnic minorities. The placement but caused the laughter and irritation of the Bureau and other participants, having used it twice as long as the allowed (four minutes of the two given to any representative of the State), which contributed to the modest performance in English .

On the sidelines of the representatives of the Association distributed printed material containing the history of Northern Epirus Greeks summarized and the current situation of the members of the Bureau of the Meeting at Ambassadors states - members of the OSCE and representatives of other national minorities, with several of delegates to show particular interest in the discussions that followed.

"ENVI 1914" particular importance was the conversation with the High Representative of OSCE for National Minorities Astrid Thors, who was aware of previous days for the demolition of the Church of St. Athanasius in Dhermi.

Mrs Thors requested a regular update and communication with "ESVI 1914" on issues related to the Greek National Minority, and representatives of the Association asked to be translated from the Greek OSCE manuals Agency concerning national minorities.

The presence of ESVI 1914 together with that of the Universal Federation of Constantinople were in session on National Minorities representation of indigenous Greeks living abroad and struggling Greece State.

Emphasise that while the National Association of Northern Epirus 1914 was after a decade at least the first player who represented the Greeks in Northern Epirus to an international organization. This was the beginning of such a set of actions to promote the Northern Epirus issue at international level.

Παρασκευή 2 Οκτωβρίου 2015

Ανάγκη συνεννόησης του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού!

-  Γράφει ο ΝΙΚΟΣ Θ. ΥΦΑΝΤΗΣ
  Στο τελευταίο φύλλο της ομογενειακής εφημερίδας «Το Όραμα» (αριθ. Φυλ. 218-20ος χρόνος- Αύγουστος 2015), πριν από το θανατηφόρο αυτοκινητιστικό ατύχημα, που κόστισε τη ζωή στον ιδιοκτήτη και εκδότη της, Θεόδωρο Βεζιάνη, καταχωρήθηκε πρωτοσέλιδο άρθρο του με τον εύγλωττο και πειστικό τίτλο: «Να σταματήσει ο βραχνάς εσείς κι εμείς- Είμαστε όλοι Έλληνες».

  Αναφέρεται με πόνο στις δικαστικές τάσεις που παρατηρούνται στη Μειονότητα και σε διακρίσεις σε κακούς και καλούς, σε προδότες Πήλιο Γούσηδες και σε πατριώτες, καταλήγοντας στον αφορισμό: «Ντροπή μας γι’ αυτή την κατάντια, να διαιρέσουμε ένα ηρωικό και αξιόλογο λαό». Οι όποιες διαφωνίες, συνεχίζει,μεταξύ των ηγετών της Μειονότητας, αποτελούν θεμιτό και υγιές φαινόμενο, αρκεί οι θέσεις και αντιθέσεις να συντείνουν στην ομόνοια και ενότητα του βορειοηπειρωτικού στοιχείου, κάτω από τη σκέπη της οργάνωσης «Ομόνοια» που εκπροσωπεί όλον τον μειονοτικό κόσμο.

  Με το σημερινό σημείωμα εκπληρώνω την τελευταία επιθυμία του Θοδωρή Βεζιάνη γράφοντας δύο λόγια για την ανάγκη ουσιαστικής και πραγματικής ομοψυχίας των Ελλήνων που ζουν στην αλβανική επικράτεια. Ο δρόμος αυτός της ενότητας είναι ο μοναδικός για τη σωτηρία του τόπου και των ανθρώπων που ζουν και βιώνουν την αβεβαιότητα σ’ αυτόν τον ευλογημένο και μαρτυρικό τόπο, που άντεξε την άμπωτη και παλίρροια στην μακραίωνη ιστορική του πορεία.
  Οι ηγέτες της Μειονότητας δεν βλέπουν τι συμβαίνει; Δεν βλέπουν τους λύκους που επιπίπτουν ακάθεκτοι να κατασπαράξουν ότι έχει απομείνει στον βορειοηπειρωτικό χώρο; Δεν παραδειγματίζονται από τις αρπαγές των ελληνικών περιουσιών από Αλβανούς που προσκομίζουν ψεύτικα «κιτάπια» από τη δολοφονία του Χιμαριώτη Αριστοτέλη Γκούμα, για μόνο το λόγο ότι μιλούσε ελληνικά, από το γκρέμισμα του ναού στην Πρεμετή πριν από λίγα χρόνια και τώρα από την κατεδάφιση του ναού του Αγίου Αθανασίου στους Δρυμάδες της Χιμάρας;

  Δεν ακούν τις ανθελληνικές κραυγές σοβινιστικών αλβανικών κύκλων, που μεθοδεύουν τον ολοκληρωτικό αφανισμό της Μειονότητας; Δεν προβληματίζονται από τις δηλώσεις του ίδιου του Αλβανού Πρωθυπουργού, ο οποίος με έπαρση καταφέρεται εναντίον της Ελλάδας και με κομπασμό απειλεί ότι οι Έλληνες θα δουν και άλλα; Δεν είναι αρκετά όλα αυτά να συνετίσουν τους ηγέτες της Μειονότητας και να σταματήσουν να χωρίζουν τους Έλληνες σε πατριώτες και προδότες, σε «Εσείς και Εμείς;». Έλεος πια, καιρός να συνέλθουμε.
  Όπως έγραψε ο Θοδωρής Βεζιάνης, που απρόσμενα και άδικα έφυγε από τη ζωή, «όλοι είμαστε Έλληνες». Πριν να είναι αργά, πριν διαρραγεί ο κοινωνικός ιστός και επέλθει η αποσύνθεση της κοινωνικής συνοχής, είναι ανάγκη η σύγκλιση των βορειοηπειρωτικών δυνάμεων με σύνεση και συναινετικό λόγο να αντιμετωπίσουν τα αδιέξοδα και να δώσουν ελπίδες στον βορειοηπειρωτικό κόσμο.

  Σήμερα ο βορειοηπειρωτικός ελληνισμός ασφυκτιά κάτω από το βάρος ψυχολογικών και άλλων πιέσεων από τις παράλογες θέσεις των Αλβανών, οι οποίοι καταβάλλουν φιλότιμες προσπάθειες ισοπέδωσης των πολιτιστικών διαφορών, συνδέοντας το ακαθόριστο «ιλλυρικό» στοιχείο με τον ντόπιο, τον ελληνικό πολιτισμό.

  Με τα όσα συμβαίνουν και η ελληνική πολιτεία έχει καθήκον και υποχρέωση να εγκαταλείψει την ενδοτικότητα και υποχωρητικότητα απέναντι στη θρασύτητα των Αλβανών και να απαιτήσει την απόδοση και τον σεβασμό των κατοχυρωμένων Δικαιωμάτων στην Μειονότητα. Καθήκον και υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας προς τις επερχόμενες γενιές να συνδράμει τον βορειοηπειρωτικό ελληνισμό και να μην τον εγκαταλείψει στην τύχη του. Η κρίση που μαστίζει την Ελλάδα (οικονομική, κοινωνική, ηθική, πολιτιστική, εθνική) διαχέεται και στην Αλβανία και κατά κύριο λόγο στον βορειοηπειρωτικό χώρο. Η κρίση αυτή έχει συνέπειες και επιπτώσεις και γι’ αυτό απαιτείται συσπείρωση όλων των δυνάμεων του έθνους για να ανακοπεί η πορεία προς την καταστροφή.
  Για τους Έλληνες Βορειοηπειρώτες ειδικότερα η εμπλοκή σε εσωτερικές αντιπαλότητες και αντιπαραθέσεις αποτελεί πολυτέλεια και δημιουργεί αδιέξοδα.

  Για την αντιμετώπιση αυτών των αδιεξόδων απαιτείται αλληλεγγύη, συνεννόηση και προβολή των αξιών του Βορειοηπειρωτικού ελληνισμού, συμπαράταξη όλων των δυνάμεων και εμπλουτισμός με νέες δυνάμεις που προέρχονται από τα σπλάχνα του βορειοηπειρωτικού λαού. 

  Είναι καιρός όλες οι τοπικές δυνάμεις να υπερβούν τις προσωπικές μικροφιλοδοξίες και να ενστερνιστούν την πατριωτική εθνική συνείδηση. Όλοι μαζί, ηγέτες και λαός, θεσμικά και μη όργανα, καλούμαστε να αποδείξουμε πως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις όποιες προκλήσεις εις βάρος μας. Η πορεία μας μέσα στους αιώνες, οι πολιτιστικές μας αξίες, αποδεικνύουν ότι ο Βορειοηπειρωτικός Ελληνισμός αντέχει στις πιέσεις και τους κατατρεγμούς και όταν οι περιστάσεις το επιβάλλουν, ενώνεται απέναντι εκείνων που επιδιώκουν να τον διαιρέσουν και να τον αναγκάσουν να υποκύψει στις επιθυμίες του.
  Να έχουμε πάντοτε υπόψη μας τις θυσίες όλων εκείνων που στάθηκαν όρθιοι στη λαίλαπα του ενβερικού καθεστώτος και μπόρεσαν να διατηρήσουν ανόθευτη την πίστη τους και την εθνική τους συνείδηση, να κρατήσουν τον τόπο ζωντανό και τους κατοίκους ριζωμένους στέρεα στα πατρογονικά χώματα, αλλά και για την ελληνική κληρονομιά που μας κληροδότησαν και στήριξαν με το αίμα της καρδιάς τους.
  Η Βόρειος Ήπειρος είναι κοινότητα ελληνική με αρχές και αξίες. Γι’ αυτές τις αξίες οι Βορειοηπειρώτες είναι περήφανοι. Οι αρχές αυτές είναι εγγεγραμμένες στα ήθη και έθιμα του τόπου και ποτέ δεν τις απαρνήθηκαν και ούτε τις απεμπόλησαν. Δυστυχώς, τελευταία μας προβληματίζει το γεγονός ότι ολοένα και περισσότερο απομακρύνονται. Διαπιστώνουμε, προς όφελος εκείνων που υποβλέπουν τους κατοίκους του μειονοτικού χώρου και επιθυμούν την καταστροφή του, αλληλοκατηγορίες, δικαστικές τάσεις, καθώς και ένα παιγνίδι επίρριψης ευθυνών μεταξύ τους (εμείς και εσείς), το οποίο, προς στιγμή, ικανοποιεί, αλλά που στην πραγματικότητα, περιπλέκει και δεν λύνει κανένα πρόβλημα. Όταν υπερισχύουν οι αυτοπροβολές, οι εγωισμοί, η ταύτιση, πολλές φορές, με εκείνους που μας επιβουλεύονται, αποτυγχάνουμε. Όταν όμως συνεργαζόμαστε, όταν υπάρχει αλληλοκατανόηση και αγάπη προς τον μαρτυρικό μας τόπο, τότε πετυχαίνουμε τους στόχους μας.

πηγή

Η Δερόπολη στα χρόνια της Τουρκοκρατίας...

-  Γράφει ο ΝΙΚΟΣ Θ. ΥΦΑΝΤΗΣ
Η Δερόπολη στα σκοτεινά χρονιά της Τουρκοκρατίας, ακολούθησε την τύχη του υπόλοιπου ηπειρωτικού κορμού. Υπέκυψε στα σουλτανικά στίφη και η μοίρα των κατοίκων της είναι και μοίρα ολόκληρου του ελληνισμού.
Από τον ΙΔ’ αιώνα και μετά αρχίζουν οι επιδρομές των Αλβανών φυλάρχων, οι οποίοι προβαίνουν σε λεηλασίες και καταστροφές και συμπεριφέρονται σκληρά στουςκατοίκους της Δερόπολης και του ελληνικού πληθυσμού του βορείου τμήματος της Ηπείρου.
Στα 1417 οι Τούρκοι, σύμφωνα με το «χρονικόν των Τούρκων» (Νικ. Παπαδοπούλου: «Η Δερόπολις της Βορείου Ηπείρου»), αφού δεν βρήκαν ισχυρή αντίσταση κατέλαβαν την Δρυϊνούπολη και πολιόρκησαν το Αργυρόκαστρο. Δεν μπόρεσαν όμως να το καταλάβουν και το 1418 το κυριεύουν με προδοσία. Η κατάκτηση του Αργυρόκαστρου είχε ιδιαίτερη σημασία για ολόκληρη την περιοχή.
Τότε οι Τούρκοι προχώρησαν σε διοικητική διαίρεση (σαντζάκια, βιλαέτια, ναχιγιέ), για να διευκολυνθούν στην είσπραξη των σουλτανικών φόρων.
Στα πρώτα χρόνια της υποδούλωσης οι Τούρκοι συμπεριφέρθηκαν με ηπιότητα και ανεκτικότητα απέναντι των κατακτημένων περιοχών. Μετά όμως την άλωση της Πόλης (1453), γίνονται κύριοι της Βαλκανικής και η συμπεριφορά τους αλλάζει. Παίρνουν αυστηρά μέτρα για τους χριστιανικούς λαούς της Βαλκανικής, οι οποίοι, αφού στερήθηκαν την προστασία της Βασιλεύουσας, από κανέναν πια δεν περιμένουν βοήθεια και υποστήριξη.
Παραστατική φαίνεται η μεταστροφή των Τούρκων προς τους Αργυροκαστρίτες και τους χριστιανούς του Βιλαετίου στο «χρονικόν της Δρυοπόδος» (Α. Πετρίδου: «Χρονικόν Δρυοπόδος», σελ. 23): «Και οι Αγαρηνοί εστέκοντο με μεγάλην υπομονήν έως ότου επάρθη και η δυστυχής βασιλεία των πόλεων. Και ευθύς τότε έγειναν ως λύκοι άγριοι κατά των χριστιανών, εχάλασαν εκκλησίας και Μοναστήρια, εχάλασαν την Φοινικόπολιν, την Κόνιτσαν, εύβγαλαν τους χριστιανούς έξω από το Αργυρόκαστρον, έκτισαν σπίτια, έκοψαν πολλούς πρώτους χριστιανούς, και έγινε θρήνος και κλαυθμός απαρηγόρητος, και εις τους 1456 χρόνους έστειλεν ο Βασιλεύς προσταγήν εις τα μέρη ταύτα και ειρήνευσαν οι χριστιανοί».
Ο Μωάμεθ ο πορθητής θέλοντας να αυξήσει τον πληθυσμό της Πόλης, μετά τους διωγμούς και τις σφαγές των πρώτων ημερών παρακίνησε μετοίκηση κατοίκων στην Κων/πολη. Ανάμεσα σ’ αυτούς που μετοίκησαν ήταν και πολλοί Αργυροκαστρίτες.
Η περιοχή της Δερόπολης και το Αργυρόκαστρο καταλήφτηκαν οριστικά από τους Τούρκους το 1430. Επειδή παραδόθηκαν χωρίς αντίσταση τους παραχωρήθηκαν θρησκευτικά, οικονομικά και κοινοτικά προνόμια. Ο Σινάν Πασάς, που κατέλαβε τα Γιάννενα και το Αργυρόκαστρο, σεβάστηκε τα προνόμια και το κοινωνικό καθεστώς των Αργυροκαστρινών.
Αργότερα οι Δεροπολίτες, ακολουθώντας το παράδειγμα και των άλλων ελληνικών περιοχών, ξεκινούν επαναστατικές ενέργειες (ΙΣΤ’ αι.), κυρίως μετά τη ναυμαχία της Ναυπάκτου (1571), που τόσες ελπίδες έδωσε στους υπόδουλους  Έλληνες. Παργινοί, Χειμαριώτες και Δεροπολίτες συμμετέχουν στα επαναστατικά κινήματα.
Ακριβώς γι’ αυτή τους τη συμμετοχή οι Τούρκοι σκληρύνουν τη στάση τους και η ζωή του χριστιανικού πληθυσμού της περιοχής γίνεται δύσκολη. Τότε αυξάνουν επικίνδυνα οι περιπτώσεις εξισλαμισμού και κρυπτοχριστιανισμού. Πείνα και δυστυχία μαστίζει τη Δερόπολη και τις άλλες ηπειρωτικές περιοχές στα δύσκολα χρόνια της Τουρκοκρατίας.
Εξαιτίας των διωγμών και της πείνας πολλά χωριά της Δερόπολης εξαφανίστηκαν, διαλύθηκαν ή μετοίκησαν οι κάτοικοί τους σε άλλες κοντινότερες ή μακρινότερες περιοχές. Τον ΙΖ’ και ΙΗ’ αι. αναφέρονται φοβερές αρρώστιες και κυρίως πανώλη, που αποδεκάτισε τις ηπειρωτικές επαρχίες και τη Δερόπολη. Συγκεκριμένα αναφέρεται η αρρώστια στα 1604 στην περιοχή Αργυροκάστρου, στα 1642 και 1814 στην περιοχή Δελβίνου. Πολλοί τούρκεψαν για να αποκτήσουν χρήματα, πλούτο και δύναμη. Κατά το ΙΣΤ’ αι. πολλοί εκτουρκισθέντες Αλβανοί ανέλαβαν ηγετικές θέσεις στο Οθωμανικό κράτος.
Οι Τούρκοι διατήρησαν το βυζαντινό διοικητικό σύστημα και αναγνώρισαν το δικαίωμα του γαιοκτήμονα και τιμαριούχου σε πλούσιες οικογένειες. Οι τιμαριούχοι αυτοί είναι οι λεγόμενοι «σπαχήδες». Οι σπαχήδες διατήρησαν τη θρησκεία τους, αλλά με τον χρόνο και με τις κοινωνικές και πολιτικές μεταβολές ασπάστηκαν τον ισλαμισμό.
Μετά το 1650 αρχίζουν οι φοβεροί εξισλαμισμοί στην περιοχή του Αργυροκάστρου. Είναι η εποχή που συστηματικά οι πληθυσμοί εξισλαμίζονται και παρατηρείται εθνική αλλοίωση με καταστρεπτικές συνέπειες για το ελληνικό στοιχείο.
Την εποχή αυτή παρουσιάζονται και οι κρυπτοχριστιανοί. Αυτοί, βλέποντας τα βάσανα των χριστιανών από τους Τούρκους και περισσότερο από εξωμότες Αλβανούς της Λιαμπουριάς και μη θέλοντας να απαρνηθούν την θρησκεία τους, φόρεσαν τούρκικο κάλυμμα για να τους νομίζουν μουσουλμάνους, ενώ κρυφά παρέμεναν χριστιανοί.
Είναι αξιοσημείωτο ότι κατά το μεγάλο διάστημα που κράτησε ο εξισλαμισμός των επαρχιών της κεντρικής Αλβανίας και βορειοδυτικής Ηπείρου, η Δερόπολη όχι μόνο αντιστέκεται, αλλά και αναχαιτίζει το ρεύμα της αλλαξοπιστίας. Ασφαλώς σ’ αυτή την προσπάθεια σοβαρό λόγο έπαιξε η ελληνική γλώσσα. Όπου παρατηρήθηκε έντονος εκμουσουλμανισμός, αυτός γινόταν σε αλβανόφωνους και όχι ελληνόφωνους χριστιανούς.
Οι εξισλαμιζόμενοι αντιμετώπιζαν την αντίδραση των Δεροπολιτών και αισθάνονταν ξένοι σε τέτοιο περιβάλλον. Για το λόγο αυτό κατάφευγαν σε χωριά που είχαν μεγάλο αριθμό εξωμοτών Αλβανόφωνων. Τέτοια χωριά στη Δερόπολη ήταν το Λιμπόκοβο και η Μεπράβιστα και στο κάτω Πωγώνι η Χρυσόδουλη. Ο εξισλαμισμός όλο και περισσότερο διαδιδόταν προς νότο και ο κίνδυνος για ολόκληρη την Ήπειρο ήταν άμεσος.
Ο Ν. Πατσέλης (Ηπειρ. Μελέται, Β’, 1968), σελ. 17 γράφει: «Όλα τα χωρία του κάμπου της Δροπόλεως διετήρησαν την πίστην των, την γλώσσαν των και τα παλαιά των ήθη και έθιμα, με απίστευτον δε φανατισμόν προσεπάθησαν να τα διατηρήσουν και να τα σώσουν από τον πέριξ κατακλυσμόν της εξωμοσίας, της βιαιοτέρας σκληρότητος και απανθρωπίας. Ο ελληνισμός της Δροπόλεως, αγωνιζόμενος με αφάνταστον καρτερίαν και εμμένων με απίστευτον πίστιν εις τα πάτρια, κατώρθωσε να διατηρήση τον ελληνικόν χαρακτήρα και μάλιστα εις τοιαύτην μορφήν, ώστε να θεωρήται ούτος, εξ όσων επεσκέφθησαν το τμήμα τούτο της Ηπείρου, ιδικούς μας και ξένους, ως ο ακραιφνέστερος και αμιγέστερος εξ όσων διεσώθησαν από τους αρχαιοτάτους χρόνους μέχρι τούδε».    
Το δημοτικό τραγούδι η «Δεροπολίτισσα», που και σήμερα τραγουδιέται στα χωριά της Δερόπολης και του Πωγωνίου, διεκτραγωδεί κατά τον πιο παραστατικό τρόπο τους βίαιους εξισλαμισμούς και τις θηριωδίες μιας εποχής, που άφησε βαθιά σημάδια υπομονής και καρτερικότητας.
Σχετικά γράφει ο Ν. Κ. Παπαδόπουλος («Η Δρόπολις της Βορείου Ηπείρου», 1976, σελ.69): «Την μεγάλην όμως τραγωδίαν του εξισλαμισμού απηχεί καλύτερον το πασίγνωστον δημοτικόν τραγούδι της «Δροπολίτισσας», το οποίον επί αιώνας τραγουδούν οι Δροπολίται με πάθος εις τας συγκεντρώσεις των και τας άλλας των εκδηλώσεις. Και είναι το τραγούδι της «Δροπολίτισσας» μία αληθής ελεγεία διά τον βίαιον εξισλαμισμόν των κατοίκων της Δροπόλεως, οι οποίοι ανηρπόγησαν υπό των θηριωδών τουρκαλβανών του Αργυροκάστρου και υπεβλήφησαν εις βίαιον εξισλαμισμόν, ιδιά δε αι ωραίαι γυναίκες της Δροπόλεως.
Οι δυστυχείς Δροπολίται, όσοι υποχρεώθησαν δια της βίας να εξισλαμισθούν και να εγκατασταθούν ακολούθως εις το Αργυρόκαστρον, παραμείναντες κατά βάθος κρυπτοχριστιανοί, παρακαλούν θερμώς τους μη εξισλαμισθέντας αδελφούς των να προσεύχωνται και δι’ αυτούς εις την εκκλησίαν. Το Δημοτικόν τούτο τραγούδι χρονικώς πρέπει ν’ αναχθή εις την εποχήν του εξισλαμισμού και εις την περίοδον του 1650-1700».
Η «Δεροπολίτισσα» είναι ένα πονεμένο τραγούδι με συγκινητικούς και ανθρώπινους στίχους:
Μωρ’ Δεροπολίτισσα, μωρ’ καμμένη
Μωρ’ Δεροπολίτισσα, ζηλεμένη.
Βάλ’ το φέσι σου στραβά, μωρ’ καμμένη,
Βάλ’ το φέσι σου στραβά, ζηλεμένη.
Σίντα πας στην εκκλησιά
με λαμπάδες και κεριά
και με μοσχομυθιστά,
για προσκύνα και για μας
για τ’ εμάς τους χριστιανούς,
τι μας πλάκωσ’ η Τουρκιά
και μας πάνε στα τζαμιά
και μας σφάζουν σαν τ’ αρνιά,
σαν τ’ αρνιά την Πασχαλιά,
τα κατσίκια τ’ Αηγιωργιού.
Χρειάζεται εδώ να μνημονεύσουμε όλους εκείνους, επώνυμους και ανώνυμους, που ενίσχυσαν και εμψύχωσαν με πολλούς τρόπους την πόλη των Δροπολιτών εναντίον της λαίλαπας του εξισλαμισμού και συγκράτησαν τον χείμαρρο της εξωμοσίας.
Πρώτα τα μοναστήρια της εποχής, που δεν ήταν λίγα σ’ όλο τον βορειοηπειρωτικό χώρο. Οι μοναχοί κρυφά περιέρχονταν στα χωριά και κατηχούσαν τους χριστιανούς να μείνουν πιστοί στη θρησκεία των πατέρων τους.
 Από τον 16ο μέχρι και τον 18ο αι. παρατηρείται ζωηρή θρησκευτική κίνηση στη Δερόπολη, όπως βγαίνει από εκκλησιαστικά κατάστιχα και δίπτυχα. Στην περιοχή της Δερόπολης κατά τον Αραβαντινό, κτίζονται τα εξής μοναστήρια: Της Πέπελης, Κοσοβίτσας, Κατούνας, Φραστανής, Δερβιτσιάνης, Καλογορατζής, Βάνιστας, Δουβιανής, Γεωργουτσατιού, Δρυάνου (ανάμεσα στους Μπουλιαράτες, Ζερβάτες και Δρόβιανης).
Στις τελευταίες δεκαετίες του ΙΗ’ αι. παρουσιάζεται η σεπτή μορφή του Εθνομάρτυρα Κοσμά του Αιτωλού, του κατεξοχήν σωτήρα του βορειοηπειρωτικού ελληνισμού.
Ακούραστος, αψηφώντας τους κινδύνους και τις κακουχίες, περιόδευσε όλες τις πόλεις και τα χωριά και με θέρμη προσπαθούσε να στηρίξει τους κατοίκους, ιδρύοντας σχολεία, γιατί ήθελε τα παιδιά των χριστιανών να μαθαίνουν γράμματα.Καμιά ελληνική περιοχή δεν τίμησε το όνομα του Κοσμά του Αιτωλού, όσο το βόρειο τμήμα της Ηπείρου στο οποίο και μαρτύρησε (1779).
Πολύ σύντομα αναφερθήκαμε στην ιστορική πορεία της Δερόπολης στα χρόνια της Οθωμανικής κυριαρχίας. Θα κλείσουμε με ένα χαρακτηριστικό τραγούδι του ταξιδεμένου Δεροπολίτη, στο οποίο καθρεφτίζεται  όλος ο ψυχικός πόνος και ο νοσταλγικός πόθος του γυρισμού:
Το τραγούδι περιέχεται στο βιβλίο των Γ. Κ. Καλυβόπουλου – Χρ. Γ. Καλυβόπουλου (Μπουλιαράτι – Δερόπολη , 1975), σελ. 164:
Μικρό χελιδονάκι μου για μια στιγμούλα στάσου,
για μια στιγμή λυπήσου με και δόσμου τα φτερά σου:
Θέλω να ιδώ την μάνα μου, τ’ αδέρφια να φιλήσω,
στον τάφο του πατέρα μου να πάω να προσκυνήσω.

Θα αναγνωρίσει η Ελλάδα την Ανεξαρτησία του Κοσσόβου; - A do ta njohë Greqia Pavarësinë e Kosovës?

Θα αναγνωρίσει η Ελλάδα την Ανεξαρτησία του Κοσσόβου; Την απάντηση στο ερώτημα αυτό το δίνουν τα Σερβικά ΜΜΕ. Στην καθημερινή εφημερίδα Blic αναφέρεται πως ο Υπ Εξ της Ελλάδας κ Νίκος Κοτζιάς κατά τις εργασίες του ΟΗΕ έχει υποσχεθεί στον Πρωθυπουργό του Κοσσόβου  Ισά Μουστάφα και στο Χασίμ Θάτσι πως η Ελλάδα θα στηρίξει την ένταξη του Κοσσόβου σε όλους τους Διεθνής Οργανισμούς. 
Κατά την συνάντηση που πραγματοποίησε ο Κοτζιάς με το Κοσσοβάρο ομόλογο του, τον κάλεσε για επίσκεψη στην Αθήνα, αλλά η εφημερίδα πάει και παραπέρα, ενώ γράφει πως η ανακοίνωση της συνάντησης αυτής στην ιστοσελίδα του Υπ Εξ είναι στην ουσία αναγνώριση της ανεξαρτησίας του Κοσσόβου. 
Ο πολιτικός σέρβος αναλυτής  Dragomir Andjelkovic είπε για την Blic πως ο Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας είναι ένας ασταθής πολιτικός που κοιτάει τα συμφέροντα του.
...............................................................

A do ta njohë Greqia Pavarësinë e Kosovës? Kësaj pyetjeje i kanë dhënë përgjigje mediat serbe. E përditshmja Blic shkruan se shefi i diplomacisë greke Nikos Kotzias gjatë punimeve të OKB i ka premtuar kryeministrit të Kosovës, Isa Mustafës e Hashim Thaçit se Greqia do të mbështesë anëtarësimin në të gjitha organizatat ndërkombëtare. 

Gjatë takimit që zhvilloi Kocias me homologun e tij kosovar, ai e ka ftuar për një vizitë në Athinë, por Blic shkon edhe më tej, ndërsa shkruan se publikimi i këtij takimi në faqen e Ministrisë së Jashtë të Greqisë, është një njohje e Pavarësisë së Shtetit të Kosovës. 

Analisti politik serb Dragomir Andjelkovic, ka thënë për Blic se kryeministri grek Aleksis Cipras është një politikan i paqëndrueshëm që shikon vetëm interesat e tij. - See more at: 





Υπουργός Εξωτερικών Αλβανίας: Οι ελληνοαλβανικές σχέσεις; Στο σωστό δρόμο! - Bushati: Marrëdhëniet Shqipëri-Greqi? Jemi në rrugë të mbarë

Shqipëria dhe Greqia janë në rrugë të mbarë në zgjidhjen përmes dialogut të mosmarrëveshjeve që shqetësojnë të dyja vendet dhe kësaj fryme i shërbeu edhe takimi Rama-Tsipras në Nju Jork.

Ministri i Jashtëm, Ditmir Bushati, në një intervistë dhënë për Zërin e Amerikës, e vlerësoi këtë takim si të frytshëm.

“Ishte një takim i frytshëm, një takim njohës dhe u zhvillua në frymën e mirëkuptimit dhe besojmë që shtron mundësinë për një kontakt edhe më të thelluar në nivelin e dy kryeministrave, që është mjaft i domosdoshëm për të adresuar çështjet mes dy vendve”, tha Bushati.

Në marrëdhëniet mes Tiranës dhe Athinës ndodhen në mes çështje si kufiri detar dhe ligji i luftës.

“Marrëdhëniet mes Shqipërisë dhe Greqisë do t’i konsideroja të mira, por jo aty ku ne do të dëshironim që këto marrëdhënie të ishin. Besoj që është edhe një shqetësim i palës greke  për të identifikuar rrugët që do të përmirësonin edhe më shumë marrëdhëniet ndërmjet dy vendeve tona. Ka patur zhvillime pozitive gjatë kësaj periudhe, siç ishte adresimi i çështjes së toponimeve dhe riaktivizimi i komiteteve të përbashkëta”, thotë Bushati.

Ministri i Jashtëm shqiptar foli edhe për fluksin e emigrantëve. Ai tha se Shqipëria është një vend me kapacitete të kufizuara për pritjen e tyre, por shtoi se po punohet bashkë me organizata dhe shoqata ndërkombëtare për të gjithë skenarët e mundshëm, njëri prej të cilëve është edhe ai se me ardhjen e dimrit, vala e emigrantëve do të zhvendoset nga Ballkani Qendror drejt Perëndimit, ku moti është më i butë.

/ Top Channel 

Ο Αλβανός Υπουργός Εξωτερικών Ντιτμίρ Μπουσάτη αναφέρθηκε σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Φωνή της Αμερικής» για τις Ελληνοαλβανικές Σχέσεις.
Μεταξύ άλλων είπε:
« Η Αλβανία και η Ελλάδα βρίσκονται στο  σωστό δρόμο για την επίλυση δια της οδού του διαλόγου,  των διαφωνιών που ενοχλούν τις δύο χώρες και αυτό το πνεύμα το ενίσχυσε και η συνάντηση Ράμα- Τσίπρας στη Νέα Υόρκη.
Ήταν μία συνάντηση εποικοδομητική, μία συνάντηση γνωριμίας και αναπτύχθηκε σε πνεύμα αλληλοσεβασμού και πιστεύουμε πως αυξάνει την πιθανότητα για μια επαφή ακόμη  μεγαλύτερη στο επίπεδο των δύο πρωθυπουργών πράγμα που είναι απαραίτητο για να διευκρινιστούν οι υποθέσεις μεταξύ των δύο χωρών», είπε ο Μπουσάτη.»
Στις σχέσεις μεταξύ Τιράνων και Αθήνας βρίσκονται υποθέσεις όπως τα θαλάσσια σύνορα και η εμπόλεμη κατάσταση.
«Οι σχέσεις μεταξύ Αλβανίας και Ελλάδας θεωρούνται καλές, αλλά όχι εκεί που θα θέλαμε να είναι αυτές οι σχέσεις. Πιστεύω πως είναι και  ανησυχία της Ελληνικής πλευράς για να ταυτοποιηθούν    οι δρόμοι που θα βελτίωναν τις σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών μας. Υπήρχαν θετικές εξελίξεις κατά την περίοδο αυτή, όπως είναι η τακτοποίηση του θέματος που προέκυπτε από τις τοπωνυμίες και η επανενεργοποίηση των κοινών επιτροπών» λέει ο Μπουσάτη.
Ο Αλβανών Υπουργός Εξωτερικών Υποθέσεων αναφέρθηκε και σε σχέση με τους μετανάστες. Αυτός είπε πως η Αλβανία είναι μια χώρα με περιορισμένες δυνατότητες για την υποδοχή τους, αλλά πρόσθεσε ότι υπάρχει μία συνεργασία με τις διεθνής οργανώσεις και συλλόγους για πιθανά σενάρια, ένας εκ των οποίων είναι ότι το κύμα μεταναστών θα μετατεθεί από τα Κεντρικά Βαλκάνια προς την Δύση όπου και ο καιρός είναι μαλακός.

Top Channel
Μετάφραση Πελασγός.