Ενίσχυση του έργου!

Ενίσχυση του έργου!

Τετάρτη 1 Νοεμβρίου 2017

Ο Νότης Μαριάς καταγγέλλει την αλβανική αυθαιρεσία στη Βόρειο Ήπειρο


Θεσσαλονίκη, 1/11/2017
 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ / ΗΧΗΤΙΚΟ

Ο Νότης Μαριάς  καταγγέλλει την Αλβανική αυθαιρεσία στη Βόρειο Ήπειρο
Ο Πρόεδρος του Κόμματος «ΕΛΛΑΔΑ – Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ», Ευρωβουλευτής, Καθηγητής Νότης Μαριάς, κατήγγειλε τις αυθαιρεσίες της Αλβανίας κατά  της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας της Βορείου Ηπείρου, στους ραδιοφωνικούς σταθμούς ΕΡΤ 3 και ΣΑΜΟΣ 2000, χθες 31/10/2017.

Ο Πρόεδρος του Κόμματος «ΕΛΛΑΔΑ – Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ», προέβη στις καταγγελίες μετά τις παράνομες και αυθαίρετες κατεδαφίσεις σπιτιών στη Χειμάρρα, που ανήκουν σε μέλη της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας της Βορείου Ηπείρου. 
«Έχει αρχίσει η κατεδάφιση των σπιτιών της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας της Βορείου Ηπείρου» τόνισε ο Νότης Μαριάς και συνέχισε «γίνεται μια τεράστια κινητοποίηση και κατατρομοκράτηση των συμπατριωτών μας και νομίζω ότι πρέπει να εκφράσουμε τη συμπαράστασή μας στα αδέλφια μας, στη Βόρειο Ήπειρο και να πούμε ότι θα πρέπει να καταλάβει η Αλβανία ότι δεν μπορεί να κάνει ό,τι της γουστάρει».

Ο Έλληνας Ευρωβουλευτής, αφού υπενθύμισε ότι έχει καταψηφίσει την Ευρωπαϊκή προοπτική της Αλβανίας, σημείωσε ότι «θα πρέπει να στείλει ένα  αποφασιστικό μήνυμα η Ελληνική πλευρά» γιατί όσο αυτό δεν γίνεται «οι Αλβανοί θα το παίζουν σε διπλό ταμπλό» αφού από τη μια θα ασκούν  «σκληρή πολιτική εναντίον της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας της Βορείου Ηπείρου» και από την άλλη  «θα έχουν εδώ οκτακόσιες χιλιάδες συμπολίτες τους, οι οποίοι εργάζονται και απολαμβάνουν το Ελληνικό Κοινωνικό Κράτος».
«Χρειάζεται μία αποφασιστική στάση απέναντι στην Αλβανική ηγεσία, στον κύριο Ράμα και στην παρέα του» ξεκαθάρισε ο Νότης Μαριάς  γιατί «δεν μπορούμε να έχουμε Ευρωβουλευτές και κόμματα, που στηρίζουν την Ευρωπαϊκή προοπτική της Αλβανίας και μετά να διαμαρτυρόμαστε ότι οι Αλβανοί κάνουν αυτά που κάνουν».
Υπενθυμίζεται ότι ο Νότης Μαριάς με επιστολή του προς τον Ευρωπαίο Επίτροπο Διαπραγματεύσεων Διεύρυνσης, κ. Johannes Hahn, τον περασμένο Ιούλιο, ζήτησε «την ηθική και υλική αποζημίωση των ζημιωθέντων οικογενειών της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας, από την προκλητική κατεδάφιση δύο κτιρίων στο χωριό Δρυμάδες της Χειμάρρας, αλλά και την λήψη μέτρων ώστε να υποχρεωθεί η Αλβανία να σέβεται τα δικαιώματα της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας της Βορείου Ηπείρου».

Ο Πρόεδρος του Κόμματος «ΕΛΛΑΔΑ – Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ», με άρθρο του στις 16/7/2017 είχε επίσης καταγγείλει την προκλητική και ανθελληνική πολιτική Ράμα και την παραβίαση των δικαιωμάτων της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας της Βορείου Ηπείρου επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι «η εκλογική νίκη Ράμα στην Αλβανία ενίσχυσε τον αλβανικό εθνικισμό, αύξησε  τις διώξεις κατά της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας της Βορείου Ηπείρου και αποθράσυνε τους τσάμιδες που συνεχίζουν τις προκλήσεις τους. Η αναβίωση του αλβανικού εθνικισμού είναι ιδιαίτερα ανησυχητική καθώς τα Τίρανα προωθούν με μοχλό το Κόσοβο την αλυτρωτική ιδέα της μεγάλης Αλβανίας, που διεκδικεί αλλαγή συνόρων στα Βαλκάνια και εδάφη, τα οποία ανήκουν στην Ελλάδα. Όσο, όμως, η Αλβανία ασκεί μια παράνομη και παράλογη αλυτρωτική πολιτική κατά της Ελλάδας, η οποία φιλοξενεί επί δεκαετίες και δίνει ψωμί και δουλειά σε χιλιάδες αλβανούς οικονομικούς μετανάστες, που ζουν στην Πατρίδα μας, το μόνο που θα πετύχει η αλβανική ηγεσία είναι να βλάψει ανεπανόρθωτα τις Ελληνο-Αλβανικές σχέσεις».

Κ.Γκιουλέκας: «Πρωτοφανείς πιέσεις και προκλήσεις της αλβανικής κυβέρνησης σε βάρος των αδελφών μας Βορειοηπειρωτών στην Χειμάρρα» - 1.11.2017

Ο βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Π. Γκιουλέκας, με αφορμή τις κατεδαφίσεις κτισμάτων που ανήκουν σε μέλη της εθνικής ελληνικής μειονότητας στη Χειμάρρα από την αλβανική κυβέρνηση, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
 
«Παρακολουθούμε εμβρόντητοι εδώ και μήνες τις πρωτοφανείς πιέσεις και προκλήσεις που ασκεί η αλβανική κυβέρνηση σε βάρος των αδελφών μας Βορειοηπειρωτών στην Χειμάρρα - και όχι μόνον εκεί.

Παρά το γεγονός ότι η απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αυλώνος της γείτονος χώρας διέταξε το «πάγωμα» του σχεδίου ανάπλασης στην Χειμάρρα, οι αλβανικές αρχές συνεχίζουν τις κατεδαφίσεις κτισμάτων που ανήκουν σε Βορειοηπειρώτες. Η ελληνική κυβέρνηση δεν μπορεί να παραμένει απλός παρατηρητής σε όσα εξελίσσονται στην Βόρειο Ήπειρο.

Όλοι επιθυμούμε καλές σχέσεις με τους γείτονές μας. Εμείς τουλάχιστον το έχουμε αποδείξει εμπράκτως. Οι σχέσεις αυτές, όμως, πρέπει να χτίζονται στην βάση του αμοιβαίου σεβασμού και του διεθνούς δικαίου. Ειδικά για την Αλβανία, οι καλές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών περνούν μέσα από τον σεβασμό των δικαιωμάτων και της ιστορίας της εθνικής ελληνικής μειονότητας. 

Εκφράζουμε την οργή και την θλίψη μας για όσα συμβαίνουν. Είναι απαράδεκτο το γεγονός από τη μία η Αλβανία να ζητεί την βοήθεια της Ελλάδας για την είσοδό της στην Ευρωπαϊκή Ένωση και, από την άλλη, να ακολουθεί ψυχροπολεμικές πολιτικές και τακτικές εκφοβισμού, εκβιάζοντας τον βορειοηπειρωτικό Ελληνισμό και καταπατώντας τα δικαιώματά του. 

Η ελληνική κυβέρνηση οφείλει να ζητήσει άμεσα από τις αλβανικές αρχές να σεβαστούν τα δικαιώματα των Βορειοηπειρωτών και να συμμορφωθούν προς τις υποχρεώσεις τους, όπως οφείλει να πράττει κάθε ευνομούμενο κράτος και κάθε χώρα που θέλει να είναι υποψήφια προς ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση». 

Επιστολή Μητσοτάκη προς Γιοχάνες Χαν για τη μειονότητα στην Αλβανία

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Την έντονη ανησυχία του για την κατάσταση που βιώνει η Ελληνική Μειονότητα της Αλβανίας εξέφρασε με επιστολή του στον αρμόδιο Επίτροπο για τη διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κ. Γιοχάνες Χαν, ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκος Μητσοτάκης.
Επισήμανε μεταξύ άλλων ότι τα τελευταία χρόνια οι αλβανικές Αρχές έχουν επιδοθεί σε μια διαρκή προσπάθεια καταπάτησης περιουσιακών και άλλων δικαιωμάτων της Ελληνικής Μειονότητας στην Αλβανία. Προσπάθεια που κορυφώθηκε με τα χθεσινά γεγονότα στην Χειμάρρα, όπου, με την αδικαιολόγητη συνδρομή ισχυρής αστυνομικής δύναμης, επιχειρήθηκε η κατεδάφιση σπιτιών που ανήκουν σε μέλη της Ελληνικής Μειονότητας.
Σημείωσε ακόμη, ότι η Ελλάδα, όπως και τα υπόλοιπα κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμφώνησε στην ενταξιακή πορεία της Αλβανίας, προκειμένου η γειτονική μας χώρα να προχωρήσει ταχύτερα στη υιοθέτηση δημοκρατικών και άλλων μεταρρυθμίσεων, στο σεβασμό στα ανθρώπινα και μειονοτικά δικαιώματα, όπως επίσης και στην καταπολέμηση της διαφθοράς και του οργανωμένου εγκλήματος. Δυστυχώς, όμως, όπως διαπιστώνεται και από τα τελευταία γεγονότα, οι προσδοκίες αυτές τίθενται όλο και συχνότερα εν αμφιβόλω.

Νίκος Κοτζιάς για Βορειοηπειρώτες: «Πρέπει να υπάρχει το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης της μειονότητας» - “Himara”, Kotzias: T’u jepen titujt e pronësisë minoritarëve, objektet e shembura ishin pa pronarë…!

Νίκος Κοτζιάς για Βορειοηπειρώτες: «Πρέπει να υπάρχει το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης της μειονότητας»

Νίκος Κοτζιάς για Βορειοηπειρώτες: «Πρέπει να υπάρχει το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης της μειονότητας»

 

Στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε την Τρίτη ο Νίκος Κοτζιάς στους διπλωματικούς συντάκτες, μετά το πέρας των εργασιών της 2ης Διεθνούς Διάσκεψης για τον Θρησκευτικό και Πολιτιστικό Πλουραλισμό και την Ειρηνική Συνύπαρξη στη Μέση Ανατολή, δέχθηκε ερώτηση δημοσιογράφου για τα σημερινά θλιβερά γεγονότα στη Χειμάρρα, όπου ισχυρές αλβανικές αστυνομικές δυνάμεις «κατέλαβαν» την κυρίως ελληνική πόλη και άρχισαν κατεδαφίσεις ελληνικών ιδιοκτησιών.

Διαβάστε τι απάντησε ο Νίκος Κοτζιάς:

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άκουσα τον Υπουργό Εξωτερικών της Αιγύπτου, κ. Υπουργέ, να μιλά για προβλήματα στις μειονότητες στην Ευρώπη. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, όπως μας είπατε, θα συναντηθείτε με την ηγεσία του αλβανικού Υπουργείου Εξωτερικών. Σήμερα είχαμε στη Χειμάρρα κάποιες κατεδαφίσεις. Θα ήθελα ένα σχόλιό σας επ’ αυτού.
Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Στην απόδοση του καθεστώτος υποψήφιας προς ένταξη στην ΕΕ χώρας στην Αλβανία, δεν τέθηκαν όροι όπως έπρεπε να είχαν τεθεί.
Στη διαδικασία αφετηρίας των διαπραγματεύσεων, η Επιτροπή έθεσε έναν όρο, τη Δικαιοσύνη. Εμείς θέσαμε άλλους τέσσερις και υιοθετήθηκαν.
Και μάλιστα είχαμε χαρακτηρίσει τότε τη διαπραγμάτευση ως ένα είδος «κεντήματος», γιατί ενώ η Επιτροπή επέμενε σε ένα και μοναδικό όρο, εμείς μαζί με όσους είχαν την ίδια αντίληψη, αλλά εμείς βασικά, θέσαμε πέντε όρους.
Σε αυτούς τους πέντε όρους περιλαμβάνεται το θέμα της ιδιοκτησίας και της προστασίας της, καθώς και το θέμα της προστασίας της μειονότητας.
Είμαστε σε διαδικασία διαπραγματεύσεων για το Συμβούλιο Σύνδεσης.
Στον τελευταίο γύρο διαπραγμάτευσης που γινόταν κατά τη διάρκεια που ήμουν εδώ -αλλά παρακολουθώ όπως ξέρετε πάντα και δίνω οδηγίες- νομίζω ότι έχουμε καλές διατυπώσεις στο κείμενο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Βέβαια επισημαίνουμε ότι πρέπει να υπάρχει το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης της μειονότητας, όχι στη βάση των παλαιών πράξεων του καθεστώτος Χότζα που αναγνώριζε τη μειονότητα μόνο σε ζώνες, αλλά όχι εκτός αυτών των ζωνών, καθώς έπρεπε να είναι κανείς γραμμένος στο ληξιαρχείο αυτών των ζωνών.
Υπήρξε μια διάθεση στη γείτονα χώρα να παραμείνουν σε αυτό. Νομίζω ότι η διαπραγμάτευση στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα πάει καλά και θα υπερβούμε δημιουργικά αυτόν τον περιορισμό.
Ο δεύτερος όρος αφορά την ιδιοκτησία. Είχε γίνει η λεγόμενη τότε «κοινωνικοποίηση» από το καθεστώς Χότζα που συμπεριελάμβανε και τη μικρή ατομική ιδιοκτησία.
Όταν έπεσε το καθεστώς Χότζα δεν αποδόθηκαν τίτλοι ιδιοκτησίας.
Τους τελευταίους μήνες παλέψαμε να καθυστερήσει το όποιο πολεοδομικό σχέδιο υπάρχει από την πλευρά των αλβανικών Αρχών ώστε να αποδοθούν οι ιδιοκτησίες.
Η απόδοση των ιδιοκτησιών έχει δυο αγαθά: Πρώτον, μπορεί να πάρεις ασφαλιστικά μέτρα για την προστασία της ιδιοκτησίας σου και δεύτερον, εάν το Δημόσιο κάνει απαλλοτρίωση, όπως σε όλο τον κόσμο, πρέπει να σε πληρώσει. Αλλά στην πραγματική αξία της ιδιοκτησίας, όχι σε ψεύτικη.
Αυτά που κατεδαφίστηκαν σήμερα δεν αφορούν ιδιοκτησίες με διασφαλισμένους τίτλους ή για τις οποίες ζήτησαν ασφαλιστικά μέτρα.
Είναι ιδιοκτησίες ουσιαστικά χωρίς ιδιοκτήτες, ή που οι ιδιοκτήτες τους δεν είχαν ασκήσει ασφαλιστικά μέτρα.
Μία εξαίρεση είναι το βενζινάδικο από το οποίο άρχισαν οι κατεδαφίσεις.
Για το βενζινάδικο έγινε μια συζήτηση στο Υπουργείο Ενέργειας και υπήρξε μια υπόσχεση από την πλευρά του Υπουργού Ενέργειας και του Υφυπουργού του, χτες το απόγευμα αργά, ότι θα δοθεί άδεια να ανοίξει βενζινάδικο αλλού. Εμείς επιμένουμε και θα επιμείνουμε αυτή η υπόσχεση να υλοποιηθεί.
Εμείς δε μπορούμε να απαγορεύουμε την ανάπλαση μιας τρίτης χώρας. Θέλουμε όμως τα δικαιώματα ιδιοκτησίας, ιδιαίτερα της μειονότητας -συνδυασμός δυο παραγόντων- να προστατεύονται.
Προς το παρόν έχουν σταματήσει τις εργασίες κατά τα άλλα. Προς το παρόν, εννοώ πριν είκοσι λεπτά που γνώριζα.


Ministri i Jashtëm grek, Nikos Kotzias, ka komentuar zhvillimet e fundit në Himarë.
Në një deklaratë për mediat pas përfundimit të një konference ndërkombëtare për pluralizmin fetarë, Kotzias tha se Athina kërkon që minoritarëve t’u jepen titujt e pronësisë.
Sipas tij  dhënia e titujve të pronësisë u jep ,mundësi qytetarëve që të mbrojnë në rrugë gjyqësore pronën dhe u siguron edhe dëmshpërblimet.
Ministri i jashtëm grek tha se objektet që u shembën paraditen e të martës në Himarë nuk kishin tituj pronësie. “Në thelb, ishin prona pa pronarë, që pronarët e tyre nuk kishin kërkuar mbrojtje në rrugë gjyqësore”.
Sipas Kotzias garantimi i të drejtës së pronës për minoritetin është një nga pesë kushtet që i janë vënë Shqipërisë për çeljen e negociatave për anëtarësim.
“Ne nuk mund të ndalojmë urbanizimin e një vendi të tretë. Ne duam që e drejta e pronës, veçanërisht për minoritetin, të mbrohet”, përfundoi ministri i jashtëm grek.

Kreu i PBDNJ, Vangjel Dule në Himarë: Rama kërkon shpërnguljen e banorëve

Kreu i PBDNJ, Vangjel Dule ka deklaruar nga Himara se kryeministri Edi Rama po shpërngul banorët himarjotë

Sipas tij, banorët e prekur nga prishjet e ndërtimeve nuk po dëmshpërblehen, ndërsa zgjidhje për ta mbetet vetëm shpërngulja, atë që do edhe kryeministri, shtoi ai. “Situata në Himarë është alarmante. Kryeministri Edi Rama do shpërnguljen e banorëve të Himarës”, tha Dule, ndërsa deklaroi se himarjotët nuk do dorëzohen lehtë. Ai theksoi gjithashtu se banesat që po prishen i takojnë minoritetit etnik grek.
…Sjellja e kryeministrit Rama ndaj Himarës dhe himariotëve mund të krahasohet me sjelljen e një pushtuesi. Prej orëve të mëngjesit, Himara sikurse të jetonim në shtet policorë  është në cdo cep të saj në prani të forcave të policisë. E shikoni po cënohen të drejta stërgjyshore pronësore. Cënohen parime elementare të shtetit të së drejtës…
…Nëpërkëmben në mes të ditës demokracia funksionale dhe respektimi  i të drejtave të pjesëtarëve të minoritetit. Himara që u ka rezistuar shekujve me identitetin dhe idealet e veta, që u ka rezistuar stuhive shumë më të vështira se këto të sotmet nuk do të mund të mposhtet nga perversitetet ligjore dhe institucionale aventureske të zotit Rama….

….Pa asnjë dokument me fuqi ligjore, pa respektuar asnjë procedurë, krijohen situata si këto që po shikoni. Të cilat për komunitetin e Himarës janë të pa pranueshme, asnjë fakt i kryer nga politikat e z. Ramës nuk do të pranohet. Zoti Rama  duhet që ta marri veshë njëherë e mirë  se Himara që ju ka rezistuar shekujve me identitetin e idealet e veta, nuk mund të mposhtet nga perversitetet ligjore  dhe institucionale aventureske të z. Rama. Jemi të gjithë këtu  do vazhdojmë të jemi të gjithë këtu sot dhe deri sa të fitoi dhe të triumfoi e drejtat. Zotërinjtë që kini si të IKMT-së ashtu edhe të Organeve të Rendit operojnë me shkresa njëra të datës 22.02.2017 dhe Forcat e Rendit me një shkresë që është kërkuar mbështetja e tyre me 18 tetor  për datën  23 tetor 2017. Vete mund të konstatoni se vetë kjo histori është në shërbim të interesave shumë të dyshimta të Kryeministrit Rama…




Η παιδαγωγική διάσταση του εορτασμού της 28ης Οκτωβρίου


 
Όταν το παρελθόν παιδεύει…Η παιδαγωγική διάσταση του εορτασμού της 28ης Οκτωβρίου
 Του Αθανάσιου Γκότοβου* από την ιστοσελίδα huffingtonpost.gr
Θεωρητικά ο οπαδός ενός πρωτόγονου ωφελιμισμού θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι η διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς αφορά το παρόν ή το μέλλον και ότι γνώσεις γύρω από το παρελθόν και την εξέλιξή του είναι απώλεια πολύτιμου για άλλα πεδία μάθησης χρόνου. Δεν είναι, άλλωστε, λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι η παιδεία πρέπει να οδηγεί σε κάτι πρακτικό, σε χειροπιαστές δεξιότητες. Ότι πρέπει να έχει εφαρμογές στην καθημερινότητα, να είναι χρηστική και να λειτουργεί ως εργαλείο «επίλυσης προβλημάτων».
Δεν είναι, επίσης, δύσκολο να φανταστεί κανείς α-ιστορικούς (ή ανιστόρητους) ανθρώπους, πολίτες που ούτε γνωρίζουν, αλλά ούτε και ενδιαφέρονται ή επιθυμούν να μάθουν ποιο ήταν το παρελθόν, και που αισθάνονται πολύ άνετα με την κατάσταση αυτή. Τουλάχιστον τόσο άνετα, όσο και εκείνοι που δεν μπορούν να λύσουν εξισώσεις, επειδή δεν είναι μαθηματικοί ή δεν μπορούν να διαβάσουν Θουκυδίδη από το πρωτότυπο, διότι δεν είναι φιλόλογοι.
Έτσι και με την Ιστορία: η ενασχόληση με το παρελθόν, λένε, είναι ιδιαιτερότητα των ιστορικών και η γνώση του παρελθόντος είναιυποχρέωση των ειδικών.
Η σχέση της νέας γενιάς με την Ιστορία στην Ελλάδα – και όχι μόνον εδώ – είναι προβληματική και υπάρχουν λόγοι γι αυτή την εξέλιξη. Ένας από τους πιο βασικούς είναι η κατάσταση που επικρατεί με τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας στο Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο. Για λόγους που δεν μπορούν να συζητηθούν εδώ, η Ιστορία στο σχολείο έγινε ένα αποτυχημένο μάθημα, χωρίς να φταίει η ίδια γι αυτό και μάλλον χωρίς η αποτυχία να βαρύνει πρωτίστως τους διδάσκοντες.
Το παρελθόν, έτσι όπως το προδιαγράφουν τα αναλυτικά προγράμματα και το εμφανίζουν στους μαθητές τα σχολικά εγχειρίδια, προκαλεί φόβους και ενεργοποιεί άμυνες. Αντί να δημιουργεί έλξη και έρωτα για την ιστορία, χαρά στην απόκτηση της ιστορικής γνώσης, εσωτερική ικανοποίηση και ευφορία από την αντικατάσταση του σκότους της άγνοιας για τα συμβάντα με το φως της ιστορικής γνώσης για τη δράση ατόμων, ομάδων και οργανισμών, προκαλεί τάσεις φυγής, περιχαράκωση στο παρόν, έλξη για τις εφαρμογές και τις επιστήμες των εφαρμογών, επιθυμία απαλλαγής από την ιστορική αφήγηση.
Κάποιο μερίδιο ευθύνης για την κατάσταση αυτή έχει και ο ιστορικός λόγος που παράγεται έξω από τον γυάλινο πύργο της επιστημονικής κοινότητας των ιστορικών, δηλαδή η λεγόμενη δημόσια Ιστορία. Και δεν εννοώ με αυτό μόνον τις απλουστεύσεις ή τις ενίοτε δυσεξήγητα σφοδρές αντιπαραθέσεις στον δημόσιο χώρο γύρω από ιστορικά συμβάντα με τις σχετικές αρνήσεις, σιωπές, αφαιρέσεις, προσθήκες και μεταποιήσεις, όσο τη σύγχυση που προκαλούν απόψεις για την ιστορική πραγματικότητα, σύμφωνα με τις οποίες οι απεικονίσεις του παρελθόντος ούτε λίγο ούτε πολύ δεν δεσμεύονται από τα γεγονότα, ότι επομένως είναι ενδεχομενικές, εξαρτώνται ως «κατασκευές» από τη βούληση και τις επιδιώξεις του αφηγητή και κρίνονται εντέλει όχι τόσο από το αν είναι ακριβείς και περιεκτικές απεικονίσεις μιας εποχής, μιας κατάστασης ή ενός γεγονότος, αλλά από το αν υπηρετούν κάποιον πολιτικά επιθυμητό (καλό) σκοπό, όπως π.χ. την καταπολέμηση του ρατσισμού, τη συναδέλφωση των λαών, την προώθηση των ελληνο-τουρκικών σχέσεων – ο κατάλογος των καλών σκοπών είναι ανοικτός.
Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και του νέου κώδικα αξιών που αυτή πρεσβεύει και επιχειρεί να καθιερώσει όπου συναντά πρόσφορο έδαφος, ο ιστορικός σχετικισμός και αγνωστικισμός ενισχύεται από την πολιτική ορθότητα, δηλαδή από τη γνώριμη σε ολοκληρωτικά (πολιτικά ή πολιτισμικά) καθεστώτα επιβολή κανόνων λόγου, οι οποίοι να ενθαρρύνουν συγκεκριμένες αφηγήσεις και εκδοχές – μέχρι και επιλογές λεξιλογίου – και να απαγορεύουν άλλες, καταγγέλλοντάς τες ως «ρατσιστικές», «ξενοφοβικές», «οπισθοδρομικές» κλπ. Ο συνδυασμός των δύο αυτών ιδεολογικών ρευμάτων του ιστορικού σχετικισμού και της πολιτικής ορθότητας τείνει να ακυρώσει οποιαδήποτε προσπάθεια γνήσιας και ανιδιοτελούς ιστορικής παιδείας ως στοιχείου μόρφωσης και διαμόρφωσης της προσωπικότητας του μαθητή και του πολίτη.
Η υπέρμετρη ιδεολογικοποίηση της ιστορικής αφήγησης δεν δημιουργεί μόνο σύγχυση, αλλά και απώθηση της ιστορικής γνώσης. Ποιος θα αποφάσιζε να δαπανήσει χρόνο και να καταβάλει μόχθο προκειμένου να αποκτήσει θεμελιωμένες ιστορικές γνώσεις, για να πληροφορηθεί λίγο αργότερα από κάποιον ειδήμονα και επαΐοντα ότι αυτό που εκείνος θεωρεί έγκυρη γνώση δεν είναι παρά μια απλή εκδοχή για το παρελθόν, ανάμεσα σε πολλές άλλες, «αφήγημα» που προέκυψε μέσα από τις ιδεολογικές επιλογές, τη βούληση, την ταυτότητα, τους σχεδιασμούς, τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις του παραγωγού της ιστορικής αφήγησης, του ιστοριογράφου, και ότι ούτε λίγο ούτε πολύ έχασε το χρόνο του αναζητώντας να ανακαλύψει κάτι που είναι αδύνατον να προκύψει: αντικειμενική απεικόνιση της δράσης των ιστορικών υποκειμένων και ρεαλιστική ερμηνεία των κινήτρων τους;
 Κάπου εδώ βρισκόμαστε, όταν διαβάζουμε και ακούμε ειδικούς και άλλους να προτείνουν την αναθεώρηση εκ μέρους του σχολείου και της κοινωνίας των μέχρι τώρα πρακτικών και παραδόσεων σχετικά με τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου ως εθνικής επετείου, αφού, όπως ισχυρίζονται, η ημερομηνία αυτή σηματοδοτεί κάτι δυσάρεστο – την έναρξη για την Ελλάδα του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου – και όχι κάτι ευχάριστο, όπως είναι η λήξη του πολέμου με την αποχώρηση των γερμανικών κατοχικών δυνάμεων από τη χώρα.
Το ενδιαφέρον στοιχείο αυτής της (όχι και τόσο) νεωτερικής πρότασης για τη μετάθεση του σχολικού εορτασμού από την 28η Οκτωβρίου σε κάποια από τις ημερομηνίες αποχώρησης των γερμανικών στρατευμάτων – οι ημερομηνίες είναι πολλές, και αυτό συνιστά ένα πρακτικό πρόβλημα για τον αριθμό των απελευθερώσεων που θα εορτάζονται – είναι το δηλωμένο, καθώς είναι πιθανό να υπάρχει και άδηλο ή αδήλωτο, σκεπτικό: η αλλαγή γίνεται στο όνομα κάποιας (υπερβατικής) «προόδου» και η «πρόοδος» συνίσταται στην καταπολέμηση του (υποτιθέμενου) εθνικισμού ή εθνοκεντρισμού που μαστίζει το ελληνικό σχολείο.
Ο ελληνοκεντρισμός, σύμφωνα πάντοτε με την άποψη αυτή, προτιμά συγκρουσιακά γεγονότα, όπως είναι π.χ. η ελληνο-ιταλική σύγκρουση στην Ήπειρο το 1940, ενώ το (πολιτικά) ορθό θα ήταν να δίνεται έμφαση στη συνεργασία των λαών και την ειρήνη. Να μην εορτάζεται, λοιπόν, στο σχολείο η 28η Οκτωβρίου, διότι τότε οι Ιταλοί εμφανίζονται ως «εχθροί» και διαταράσσονται οι ελληνο-ιταλικές σχέσεις, ενώ αν υπάρχουν στο σχολείο και μαθητές ιταλικής καταγωγής, η γιορτή θα δημιουργήσει αισθήματα ενοχής και ντροπής στους συγκεκριμένους μαθητές.
Το επιχείρημα για τη διατάραξη των ελληνο-ιταλικών σχέσεων εξ αιτίας του εορτασμού της 28ης Οκτωβρίου δεν χρειάζεται σχολιασμό, αυτοσχολιάζεται. Το επιχείρημα, όμως, της πιθανής δημιουργίας δυσάρεστων ψυχικών καταστάσεων σε μαθητές με ιταλική καταγωγή (και σε άλλες περιπτώσεις εορτασμού ιστορικών γεγονότων στο σχολείο σε μαθητές με άλλες εθνικές ή εθνοτικές ταυτίσεις) χρειάζεται κάποιον σχολιασμό, διότι αυτός είναι ουσιαστικά ο πυρήνας της παιδαγωγικής πολιτικής ορθότητας.
Δεν αποκλείεται πράγματι οι σχολικοί εορτασμοί παρόμοιων επετείων να σχεδιαστούν με τόσο αντιπαιδαγωγικό τρόπο, ώστε η συγκεκριμένη σύγκρουση να παρουσιαστεί ως εθνοτική σύγκρουση, ως πολεμική αντιπαράθεση δύο εθνών (των Ιταλών και των Ελλήνων) για την οποία πρέπει να ντρέπεται κάθε σημερινός Ιταλός και να αισθάνεται υπερήφανος κάθε σημερινός Έλληνας. Ο πρώτος, για την εγκληματική πρωτοβουλία της ιταλικής ηγεσίας να εκδηλώσει στρατιωτική επίθεση εναντίον της Ελλάδας, ενώ ο δεύτερος για την απόφαση της ελληνικής πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας, αλλά και της μεγάλης πλειοψηφίας των Ελλήνων πολιτών, να επιλέξουν ως απάντηση τη σύγκρουση, αντί της συμμόρφωσης στη βούληση της ηγεσίας του ιταλικού φασιστικού καθεστώτος.
Είναι περισσότερο από προφανές ότι ο Ιταλός μαθητής στην Ιταλία ή ο μαθητής με ιταλική καταγωγή στο ελληνικό σχολείο δεν αποτελούν τη «συνέχεια» των ιταλικών δυνάμεων που με τη βοήθεια κάποιων Αλβανών ομοϊδεατών τους επιτίθενται τον Οκτώβριο του 1940 στους Φιλιάτες, τον Παρακάλαμο, το Πωγώνι και το Καλπάκι. Μόνο μια άτσαλη αντιπαιδαγωγική προσέγγιση του σχολικού εορτασμού θα μπορούσε να τον κάνει να αισθανθεί έτσι.
Άλλωστε, αν ακολουθήσουμε αυτό το σκεπτικό της δήθεν προστασίας του μαθητή από τυχόν επικίνδυνες για την ψυχική του υγεία ταυτίσεις εξ αιτίας παιδαγωγικών σφαλμάτων του σχολείου, δεν έπρεπε να μιλάμε στη Γερμανία, αλλά ούτε και στην Ελλάδα όταν υπάρχουν στην τάξη μαθητές με γερμανική καταγωγή, για το Ολοκαύτωμα ή για τα φρικτά «μέτρα εξιλέωσης» των γερμανικών κατοχικών δυνάμεων, από το φόβο τυχόν λανθασμένων ταυτίσεων. Το ζήτημα αυτό η παιδαγωγική επιστήμη το έχει λύσει εδώ και δεκαετίες και μόνον όσοι δεν το γνωρίζουν μπορούν να εκδηλώνουν φόβους ότι ο σχολικός εορτασμός της 28ης Οκτωβρίου οδηγεί στη δημιουργία στερεοτύπων και προκατάληψης εναντίον του «άλλου».
Αναρωτιέμαι, όμως, μήπως οι παραπάνω φόβοι είναι εντέλει προσχηματικοί και μήπως η πραγματική αιτία για την φερόμενη ως αναγκαία μετάθεση της ημερομηνίας εορτασμού και του αντίστοιχου συμβολισμού της είναι κάποιο ενοχλητικό παράδοξο με το οποίο συνδέεται ο εορτασμός της 28ης Οκτωβρίου από της σκοπιά της ιδεολογίας της «προόδου». Από τη σκοπιά αυτής της ιδεολογίας δεν ταιριάζει να είναι – σε επίπεδο ηγεσίας – φορέας της ένοπλης αντίστασης κατά της ιταλικής εισβολής και εισηγητής της στρατιωτικής αναμέτρησης ένας κυβερνήτης που σκιαγραφείται κατά τα άλλα ως η απόλυτη άρνηση στην «πρόοδο». Αυτή η «ανορθογραφία» της Ιστορίας μπερδεύει, και όταν δεν μπορεί να θεραπευθεί, για λόγους ιδεολογικής ευταξίας είναι προτιμότερο να μπαίνει σε παρένθεση. Η πρόταση για μετάθεση της ημερομηνίας του εορτασμού της 28ης Οκτωβρίου ίσως να κρύβει (υποσυνείδητα για ορισμένους, εντελώς συνειδητά για άλλους) και μια απόπειρα τακτοποίησης της ιστορικής μνήμης, ώστε αυτή να είναι συμβατή με την έννοια της «προόδου».
Είναι δυνατόν στην εποχή μας κάποιοι να πιστεύουν ακόμη ότι μπορούν να θεσπίσουν κανόνες μνήμης; Όπως φαίνεται, κάθε εποχή έχει τους δικούς της αιθεροβάμονες.
*καθηγητής Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του βιβλίου "Τα ταξίδια της Φηγού" στη Δερβιτσάνη


Παραμονές του ιστορικού και θρυλικού ΟΧΙ, έγινε στη Δερβιτσάνη και υπό την αιγίδα του Δήμου Δρόπολης, η παρουσίαση του βιβλίου μου "Τα ταξίδια της φηγού" , ήταν η πέμπτη κατά σειρά παρουσίαση και θα έλεγα μια από τις καλύτερες.

Πρόκειται για ένα αξιόλογο κοινό, την αφρόκρεμα της κοινότητάς μας σε Δρόπολη και Αργυρόκαστρο, δείγμα ότι δεν στερεύουμε εύκολα και ποτέ.

Τίμησε την παρουσίαση και χαιρέτισε ο Γραμματέας 'Α της Πρεσβείας μας στα Τίρανα κ. Γρηγόρης Δελαβεκούρας.
Παρευρέθηκε επίσης και η πρόεδρος της επιτροπής μειονοτήτων παρά τω Πρωθυπουργό, Κωνσταντίνα Βεζιάνη.

Ευχαριστώ όλους που μας τίμησαν με την παρουσία τους. (Όχι βέβαια και τους πολιτικούς εκείνους που αρνούνται τα βιβλία γιατί τους χαλάνε την ηρεμία).
Ευχαριστώ ιδιαίτερα τους παρουσιαστές, τον κύριο Ιωάννη Λάμπρο, πολιτικό επιστημών και τον Νίκο Κύργο ερευνητή που ήρθαν από πολύ μακριά γιατί όπως ανέφεραν,θεώρησαν όχι απλώς τιμή αλλά και χρέος.

Ευχαριστώ επίσης τη συντονίστρια της εκδήλωσης, την συνάδελφο κα Μιρέλα Καραντζά, όπως ακόμα τον εκδοτικό οίκο Ελίκρανον, τους ευγενικούς χορηγούς, οι οποίοι επιμένοντας στη διατήρηση της ανωνυμίας είναι περισσότερο τιμημένοι και όσους άλλους συνέβαλαν με τον δικό τους τρόπο στο να βρεθούν τα εφόδια και η δύναμη για την συγγραφή του έργου, στους οποίους αφιερώνεται και το βιβλίο!


Παναγιώτης Μπάρκας
29 Οκτωβρίου 2017

http://apenadi.blogspot.al/ 

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η εκδήλωση "Το Έπος του 1940 μέσα από ένα λογοτεχνικό βιβλίο"


Με επιτυχία και τη συμμετοχή πλήθος κόσμου ολοκληρώθηκε η χθεσινή εκδήλωση <<Το Έπος του 1940 μέσα από ένα λογοτεχνικό βιβλίο>>.

Με τη στήριξη της Δ.Ε.Ε.Ε.Μ. <<ΟΜΟΜΟΙΑ>> και υπό την αιγίδα της Κοινότητάς μας, είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε τη συγγραφέα κα Σταματία Καραγεωργίου - Πάπιστα, η οποία παρουσιάζοντας το αξιόλογο μυθιστόρημά της <<Ξύλινος Σταυρός>>, μας έφερε πιο κοντά στην ιστορία του Έθνους μας!

Την όλη παρουσίαση πλαισίωσε καλλιτεχνικά το συγκρότημα του κ. Αντώνη Τούνη, με τη στήριξη των μαθητών του σχολείου της Δερβιτσάνης.

Αξιοπρόσεκτη ήταν η πολυφωνική του <<κομπανία>>, η οποία τραγούδησε άσματα αφιερωμένα στο Έπος του '40!

Οι άταφοι νεκροί του Μετώπου του '40 - Μια άγνωστη εκκρεμότητα 76 ετών (28/10/2017)