Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου 2019

Diyanet, από θρησκευτική αρχή οικονομικός κολοσσός

Symbolbild Türkei Amt für Religionsangelegenheiten Diyanet Moschee (Ozan Kose/AFP/Getty Images)
Η Διεύθυνση Θρησκευτικών Ζητημάτων της Τουρκίας διαθέτει αστρονομική περιουσία και επιδίδεται σε αμφιλεγόμενα οικονομικά πρότζεκτ, όπως την κατεδάφιση της ιστορικής ζυθοποιίας Bromonti.
Η Bromonti ήταν η πρώτη επαγγελματική ζυθοποιία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Βρίσκεται στη συνοικία Σισλί στην καρδιά της Κωνσταντινούπολης. Οι ιστορικές εγκαταστάσεις έχουν περιέλθει εδώ και καιρό στη δικαιοδοσία του τοπικού μουφτή. Σύμφωνα με απόφασή του θα πρέπει να κατεδαφιστούν σύντομα ώστε στη θέση τους να ανεγερθεί τζαμί και κοιτώνας. Ωστόσο υπάρχουν ήδη έντονες αντιδράσεις.
«Η ζυθοποιία Bromonti είχε ιστορική σημασία. Ένα νέο κατασκευαστικό πρότζεκτ θα καταστρέψει τη γοητεία της περιοχής μας και θα ενισχύει περαιτέρω την οικοδομική έκρηξη, που δεν είναι κάτι καλό για εμάς» ανέφερε στη DW o δήμαρχος του Σισλί, Μουαμέρ Κεσκίν. Πολέμιος της κατεδάφισης είναι και ο Αλίφ Μπουράκ Αλτάρ, επικεφαλής του τουρκικού Επιμελητηρίου Πολιτικών Μηχανικών και Αρχιτεκτόνων. «Η παλιά ζυθοποιία έχει εγκαταλειφθεί εδώ και χρόνια. Ωστόσο αυτό που θα έπρεπε να συζητάμε δεν είναι η κατεδάφισή της αλλά η αποκατάστασή της».
Πόσο πλούσια είναι στην πραγματικότητα η Diyanet;
Moυαμέρ Κεσκίν, ο δήμαρχος του Σισλί που αντιτάσσεται στα κατασκευαστικά σχέδια της Diyanet
Moυαμέρ Κεσκίν, ο δήμαρχος του Σισλί που αντιτάσσεται στα κατασκευαστικά σχέδια της Diyanet
Η κατεδάφιση της Bromonti, όπως και άλλα μεγάλα κατασκευαστικά πρότζεκτ φέρουν την υπογραφή της Diyanet, της αμφιλεγόμενης Διεύθυνσης Θρησκευτικών Ζητημάτων στην Τουρκία. Πρόκειται για μια κρατική υπηρεσία που απασχολεί πάνω από 107.000 εργαζομένους και διαχειρίζεται εκατοντάδες παρόμοια πρότζεκτ στην Τουρκία και το εξωτερικό. Σύντομα, λένε πολλοί, η Diyanet δεν θα διαφέρει πολύ από μια επιχείρηση. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα τους, ο προϋπολογισμός της ισοδυναμεί με 825 εκατομμύρια ευρώ - ποσό που υπερβαίνει κατά πολύ τον προϋπολογισμό των περισσότερων υπουργείων. Η τουρκική στατιστική υπηρεσία TÜIK εκτιμά ποσό αυτό υψηλότερα: ο προϋπολογισμός της το 2019 θα υπερδιπλασιαστεί, αγγίζοντας περίπου 1,7 δισεκατομμύρια ευρώ. Επιπλέον η Θρησκευτική Διεύθυνση διαθέτει ήδη πολλά ακίνητα και συγκεκριμένα 2017 στον αριθμό, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Αλί Ερμπάς.
Σύμφωνα με τον συγγραφέα Ομέρ Σαγκλάμ η Diyanet έχει και μια άλλη σημαντική πηγή εσόδων: μέσω των διαφόρων θρησκευτικών προσκυνημάτων και γιορτών ανά τον κόσμο αντλεί υπέρογκα ποσά. Μόνο μέσω αυτών έχουν εισρεύσει στα ταμεία της περίπου 52,4 εκατομ. ευρώ. Για τα έσοδα αυτά υπάρχει υπόνοια ότι δεν καταγράφονται πλήρως. Πολλά εξ αυτών θεωρούνται δωρεές. Αλλά σε κάθε περίπτωση πολλές πτυχές της Diyanet, όπως αναφέρει ο συγγραφέας, ούτως ή άλλως δεν ελέγχονται.
Ένα «κράτος εν κράτει» με αδιαφανείς δομές
Η Diyanet απομακρύνεται ολοένα περισσότερο από τους ιδρυτικούς της στόχους, εκτιμά ο θεολόγος Τσεμίλ Κίλιτς
Η Diyanet απομακρύνεται ολοένα περισσότερο από τους ιδρυτικούς της στόχους, εκτιμά ο θεολόγος Τσεμίλ Κίλιτς
Η δομή της Diyanet είναι επίσης σκιώδης. Έχει παραρτήματα σε 145 χώρες και επιδίδεται κυρίως σε πολιτιστικές, εκπαιδευτικές και φιλανθρωπικές δράσεις. Ειδικότερα το ίδρυμα Diyanet Türkiye Vakfi διαθέτει πολυάριθμες εταιρείες. Ξεκίνησε το 1975 ως φιλανθρωπική οργάνωση και μέχρι σήμερα διαθέτει περίπου 1000 παρακλάδια στην Τουρκία. Τα κέρδη της είναι υψηλά διότι από το 1977 είναι απαλλαγμένη από φόρους. Επίσης η θυγατρική του Komas Α.S. που λειτουργεί από το 1983 είναι μια προσοδοφόρα κατασκευαστική, που έχει κατασκευάσει εκατοντάδες κοιτώνες, σχολεία, τζαμιά, νοσοκομεία αλλά και ξενοδοχεία.
Με όλα αυτά η Diyanet μοιάζει πραγματικά με ένα «κράτος εν κράτει» με έντονα επιχειρηματικά στοιχεία. Σύμφωνα με τον θεολόγο Τσελίμ Κιλίτς «δεν θα πρέπει ωστόσο να δρα ως οικονομική δύναμη» αλλά θα πρέπει να εστιάζει μόνο στον σκοπό για τον οποία συστάθηκε: τη διδασκαλία της ισλαμικής πίστης και την κατανόηση της δικαιοσύνης και της αρετής. Αν δεν συνεχίσει στο δρόμο αυτό, θα καταλήξει να αντίκειται στις αρχές του ίδιου του Ισλάμ, σύμφωνα με τον Τούρκο θεολόγο.
Εκίν Αράμ Ντουράν / Nτάνιελ Μπελούτ
Επιμέλεια: Δήμητρα Κυρανούδη

Η τρομοκράτηση των Βορειοηπειρωτών στα μνημόσυνα Κατσίφα και τις εκδηλώσεις μνήμης στην Σύνοδο του ΟΑΣΕ



Την Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου η Κίνηση για την Αναγέννηση της Βορείου Ηπείρου στο πλαίσιο της συμμετοχής της στην Σύνοδο του ΟΑΣΕ 2019 στην Βαρσοβία, πήρε μέρος στην 6η Εργασιακή Συνεδρία με θέμα: "Θεμελιώδεις Ελευθερίες - Δικαίωμα του συνέρχεσθε και συνεταιρίζεσθε".

Ο πρόεδρος της Κίνησης κ. Δημήτριος Περδίκης στην παρέμβαση του ανέφερε ότι: 
"Τα τελευταία πέντε χρόνια το αλβανικό κράτος χρησιμοποιεί διάφορες μεθοδεύσεις με τις οποίες ασκεί ψυχολογική τρομοκρατία σε μέλη της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας τα οποία δραστηριοποιούνται για τα ανθρώπινα δικαιώματα της κοινότητας τους.
Συνήθως τα άτομα αυτά, κρατούνται από την αλβανική αστυνομία επί ώρες στα σύνορα Ελλάδας – Αλβανίας, χωρίς να τους δίνονται οι απαραίτητες εξηγήσεις, με αποτέλεσμα να παρεμποδίζεται η διέλευση τους".  

Στην συνέχεια σημείωσε:
"Ειδικά όμως τον τελευταίο χρόνο, μετά την άδικη και αδικαιολόγητη δολοφονία του Έλληνα της Βορείου Ηπείρου Κωνσταντίνου Κατσίφα στο χωριό Βουλιαράτες στις 28 Οκτωβρίου 2018, τα φαινόμενα αυτά έχουν πολλαπλασιαστεί.
Στις 8 Δεκεμβρίου 2018 οι αλβανικές αρχές απαγόρευσαν σε περίπου 200 Έλληνες πολίτες, ακόμα και σε άτομα που είναι παράλληλα και πολίτες της Αλβανίας, να εισέλθουν στην αλβανική επικράτεια, για να μην παραβρεθούν στο σαρανταήμερο μνημόσυνο του Κωνσταντίνου Κατσίφα.

Το μέλος της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας Σταύρος Γκίνος, βρέθηκε  στα κρατητήρια των Αγίων Σαράντα για επτά ώρες για να δεχθεί διάφορες ερωτήσεις. Την ίδια ημέρα όμως οδηγήθηκε και στα κρατητήρια του Αργυροκάστρου με αποτέλεσμα να κρατηθεί άλλες οκτώ ώρες για να δεχθεί τις ίδιες ερωτήσεις.
Ανάλογη ταλαιπωρία δέχθηκαν εκείνη την ημέρα και πολλοί άλλοι Έλληνες της Βορείου Ηπείρου, οι οποίοι κρατήθηκαν επί ώρες αδικαιολόγητα από την αλβανική αστυνομία για να μην μεταβούν στο μνημόσυνο του συμπατριώτη τους.

Παράλληλα η αλβανική αστυνομία έστησε μπλόκα κοντά στο χωριό Βουλιαράτες ελέγχοντας όλους όσους θα μετέβαιναν εκεί για να προσευχηθούν για τον αδικοχαμένο νέο. Υπάρχουν επίσης περιπτώσεις Ελλήνων μειονοτικών, οι οποίοι, ύστερα από απειλές αλβανών αστυνομικών τις προηγούμενες ημέρες, δεν επιχείρησαν να μεταβούν στους Βουλιαράτες. 

Η αλβανική αστυνομία επανέλαβε τις ίδιες τακτικές και στις 11 Μαΐου 2019, απαγορεύοντας σε δεκάδες Έλληνες πολίτες να παραβρεθούν στο εξάμηνο μνημόσυνο του Κωνσταντίνου Κατσίφα.
Πουθενά σε δημοκρατική χώρα δεν έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο να εμποδίζονται ή να τρομοκρατούνται άνθρωποι που θέλουν να παραβρεθούν σε μία θρησκευτική τελετή μνήμης".

Ακολούθως  ο κ. Περδίκης παρέθεσε:

Ο Κολοκοτρώνης για την Παιδεία και οι τωρινοί Νενέκοι

Image result for κολοκοτρώνης
O συριζαίος μέλος της ΕΛΜΕ Κερκύρας, χημικός καθηγητής, ο καντιποτένιος που μαγάριζε Κολοκοτρώνη και Παύλο Μελά, επανέλαβε αυτά που τόσα χρόνια κυκλοφορούν στα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα από τους νεοταξίτες λέκτορες, «ινστρούχτορες» της αριστεράς. Είναι τα διαπιστευτήρια για προαγωγές και ανέλιξη. Όποιος ροκανίζει τα θεμέλια της πατρίδας είναι «ο άνθρωπός τους». Όσοι σκύβουμε και προσκυνούμε την ιερή μνήμη του Γέρου του Μοριά διδάσκουμε την αλήθεια, γιατί σεβόμαστε τους μαθητές μας, γι’ αυτό τα παιδιά μας αγαπούν και μας θυμούνται διά βίου.

Θα συλλέξουμε, στο παρόν κείμενο, όσα σπουδαία και τιμαλφή είπε ο Γέρος του Μοριά για την Παιδεία και τα παιδιά. Θα σκύψουμε κάτω, όχι από την πένα, αυτήν δεν την κάτεχε, αλλά από το απροσκύνητο σπαθί του.

«Κάλλιο για την πατρίδα

κανένας να χαθεί

ή να κρεμάσει φούντα

για ξένον στο σπαθί», έλεγε ο Ρήγας και σημειώνει ο Κολοκοτρώνης στα απομνημονεύματά του, διά χειρός Τερτσέτη.

«Εφύλαξα πίστην εις την παραγγελίαν του Ρήγα. Και ο Θεός με αξίωσε και κρέμασα φούντα εις το Γένος μου ως στρατιώτης του. Χρυσή φούντα δεν εστόλισε ποτέ το σπαθί μου, όταν έπαιρνα δούλευσιν εις ξένα κράτη».

Από το εξαίσιο λόγο του Κολοκοτρώνη στην Πνύκα, το 1838, ενώπιον όλης της τότε Αθήνας, θα ερανιστούμε τις περισσότερες σκέψεις του. Ξεκινώ από τον επίλογο όπου διαβάζω τούτα τα λόγια: «Εγώ, παιδιά μου, κατά κακή μου τύχη εξ αιτίας των περιστάσεων έμεινα αγράμματος, και διά τούτο σας ζητώ συγχώρησι, διότι δεν ομιλώ καθώς οι δάσκαλοί σας». Τι μεγαλειώδες μάθημα, ελεγκτικό πολλές φορές για μας τους δασκάλους! Τα παιδιά τα διδάσκεις με ταπείνωση και όχι ταπεινώνοντάς τα. Πόσες φορές μπαίνουμε στην τάξη, παραφουσκωμένοι από έπαρση και αλαζονεία, εξουδενώνοντας τους μαθητές μας, γιατί αδυνατούν να παρακολουθήσουν τις υψηλόφρονες φλυαρίες μας. Και όμως «η γνώσις φυσιοί, η δε αγάπη οικοδομεί» κατά τον απ. Παύλο. Και χωρίς να το γνωρίζει ο ανυπερήφανος ήρωας επαναλαμβάνει λόγια του αγίου Κοσμά του Αιτωλού, γιατί τα λιοντάρια του Εικοσιένα ήταν πνευματικοπαίδια του.

Το τρομερό καριοφίλι ευλογήθηκε από το πετραχήλι, γι’ αυτό η Επανάσταση του ’21, ήταν αγιασμένη, όπως γράφει ο Κόντογλου.

Έλεγε ο άγιος όταν έστηνε τον σταυρό του σ’ έναν τόπο: «Και όχι μόνον δεν είμαι άξιος να σας διδάξω, αλλά μήτε τα ποδάρια σας να φιλήσω. Διότι ο καθένας από λόγου σας είναι τιμιώτερος απ’ όλον τον κόσμον». (επ. Αυγουστίνου Καντιώτη, «Κοσμάς ο Αιτωλός», σελ. 101).

«Εις εσάς μένει να ισάσετε και να στολίσετε τον τόπο, όπου ημείς ελευθερώσαμεν, και, διά να γίνη τούτο, πρέπει να έχετε ως θεμέλια της πολιτείας την ομόνοια, την θρησκεία και την φρόνιμον ελευθερία». Ποια είναι τα θεμέλια της πολιτείας, πώς ισάζετε και στολίζετε; Με τα μεγάλα έργα, τις πανάκριβες επαύλεις και τις τενεκεδοκρόταλες δόξες και λόξες; Όχι, με την ομόνοια, γιατί ακόμη και σήμερα δεν επουλώθηκαν και είναι «θυμωμένες» οι πληγές των εμφυλίων.

Βλέποντας ο Κολοκοτρώνης το μεγάλο κακό που γινόταν από την «δολερή διχόνοια», το 1824 - αφού σκοτώθηκε ο σπουδαίος γιός του Πάνος-παραδόθηκε και τον «έκλεισαν» στην Ύδρα. Ήρθε ο Ιμπραϊμ και τον αναζήτησαν. Στο Ανάπλι που επέστρεψε είπε: «Πριν έβγω στο Ανάπλι έριξα στη θάλασσα τα πικρά τα περασμένα, κάνετε κι εσείς το ίδιο! Στο δρόμο που περνούσαμε να ‘ρθουμε στην εκκλησιά, είδα να σκάβουν κάτι άνθρωποι. Ρώτησα και μου ‘πανε πως για να βρούνε κρυμμένο θησαυρό. Εκεί, στο λάκκο μέσα, ρίχτε κι εσείς τα μίση τα δικά σας. Έτσι θα βρεθεί κι ο χαμένος θησαυρός!».

Η θρησκεία, η πίστη των πατέρων ημών, η αγία μας Ορθοδοξία, είναι λιθάρι ριζιμιό του Γένους διότι «όταν επιάσαμε τα άρματα, είπαμε πρώτα υπέρ Πίστεως και έπειτα υπέρ Πατρίδος», όπως κανοναρχεί τους νέους λίγο ενωρίτερα. Αν ο τωρινός πρωθυπουργός της Ελλάδας, διάβαζε στα εφηβικά του χρόνια τον Κολοκοτρώνη ή τον Μακρυγιάννη και όχι τις μαρξιστικές τιποτολογίες και... οζωδίες, θα είχε άλλη γνώμη για την Εκκλησία και την πίστη μας. Αλλά «τις εκ των αρχόντων (σσ. των τελευταίων δεκαετιών) επίστευσε» ποτέ στο Χριστό; Την πατρίδα μας την απελευθέρωσαν ήρωες, Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Όταν του Κολοκοτρώνη του διάβασαν την απόφαση θανάτου στο δικαστήριο της ντροπής των Βαυαρών, είπε: «Μνήσθητί μου, Κύριε, όταν έλθεις εν τη βασιλεία σου». Το είπε με φωνή άτρεμη και έκαμε το σταυρό του.

Στη μάχη του Σαραβαλίου, το 1821, ο Ανδ. Ζαΐμης είχε καταφύγει στη μονή Ομπλού. Ο Κολοκοτρώνης τον ονείδιζε με τις λέξεις: «κυρ Ανδρέα, κυρ Ζαΐμη, τοις ελάφοις όρη τα υψηλά και πέτρα τοις λαγωοίς καταφυγή». Αγράμματος μεν, αλλά γνώριζε το Ψαλτήρι, γιατί λειτουργούνταν συχνά και όρθρου βαθέος και όχι δύο λεπτά πριν από την απόλυση, όπως οι σημερινές ποικιλώνυμες ασημαντότητες.

Μιλά ο Γέρος του Μοριά για την «φρόνιμον ελευθερίαν», γιατί υπάρχει και η άφρων, η ασυδοσία, η ατιμωρησία.

Πολύτιμες, μεταξένιες και οι παρακάτω παραινέσεις του γερο-Κολοκοτρώνη, η άγρυπνη συνείδηση του Γένους. Ούτε Ευρωπαίους παιδαγωγούς διάβασε ούτε γνώση των σύγχρονων του «ρευμάτων» είχε. Γνώριζε όμως την ελληνορθόδοξη παράδοση και βίωνε τα καθαρά ήθη του Γένους, την ηθική του Ευαγγελίου που ζούσε από μικρός. Ο λόγος του μας θυμίζει τους δικαίους στρατηγούς της Παλαιάς Διαθήκης, που ήσαν στην υπηρεσία του λαού του Θεού.

Διαβάζω και αγαλλιώ: «Παιδιά μου να μην έχετε πολυτέλεια, να μην πηγαίνετε εις τους καφενέδες και τα μπιλιάρδα. Να δοθήτε εις τας σπουδάς σας, και καλλίτερα να κοπιάσετε ολίγον δύο και τρεις χρόνους και να ζήσετε ελεύθεροι εις το επίλοιπο της ζωής σας, παρά να περάσετε τέσσαρους πέντε χρόνους τη νεότητά σας και να μείνετε αγράμματοι. Να σκλαβωθήτε εις τα γράμματά σας. Να ακούετε τα συμβουλάς των διδασκάλων και γεροντοτέρων, και, κατά την παροιμία, μύρια ήξευρε και χίλια μάθανε. Η προκοπή σας και η μάθησή σας να μην γίνη σκεπάρνι μόνο διά το άτομό σας, αλλά να κυττάζη το καλό της Κοινότητος, και μέσα εις το καλό αυτό ευρίσκεται και το δικό σας». Η μόνη σκλαβιά που μας αρμόζει, λέει ο Κολοκοτρώνης, είναι στα γράμματα. Σε ποιό όμως γράμματα; «Στα γράμματα που διαβάζουνε/ οι αγράμματοι κι αγιάζουνε» (Ελύτης), τα γράμματα των Πατέρων, των αγίων, των μεγάλων φιλοσόφων της αρχαιότητας, τους οποίους ζωγράφιζε η Εκκλησία στους νάρθηκες.

Να κλείσω μ’ αυτό που εντόπισα στις υποσημειώσεις της «Διηγήσεως Συμβάντων» του Τερτσέτη. Ένας Ιταλός περιηγητής ονόματι Πέκιο, συναντά τον φυλακισμένο στην Ύδρα, στο μοναστήρι του προφήτη Ηλία, Κολοκοτρώνη. Η συζήτηση έφτασε στις νίκες του Μπραΐμη. Του λέει ο στρατηγός: «Ηξεύρεις τι έφερε την νίκη των Αιγυπτίων; Η ενότης της πολεμικής δυνάμεως, ενώ οι Έλληνες αφανίζονται από την μανίαν του να θέλουν να καπιτανεύουν, χωρίς την απαιτούμενην εμπειρίαν».

Θα φθάναμε σε κρίσεις, αν «καπιτάνευαν» έμπειροι και όχι μνημονιακοί λακέδες και πειθήνια ενεργούμενα του Βερολίνου; Θα είχαμε Παιδεία που προκαλεί ναυτία στα παιδιά, αν διδάσκαμε στα αναλυτικά προγράμματα αυτά τα σπουδαία και όχι τις ακαθαρσίες του κάθε Φίλη ή Γαβρόγλου ή τα αξιολύπητα ψεύδη του κάθε Νενέκου, κάθε ανισόρροπου που έτυχε να γίνει εκπαιδευτικός;

Νατσιός Δημήτρης

δάσκαλος-θεολόγος

Κιλκίς

Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου 2019

Προσκυνηματική εκδρομή της Μητροπόλεως Καστοριάς στην Αλβανία [ΦΩΤΟ]-BASHKEMESHIM NE KISHEN E KRYEENGJEJVE NE VITHKUQ -

Προσκυνηματική εκδρομή της Μητροπόλεως Καστοριάς στην Αλβανία [ΦΩΤΟ]
Κάθε εκδρομή, κάθε ιερή αποδημία, κάθε επίσκεψη των μελών μιας εκκλησιαστικής κοινότητας αποτελεί μια ευκαιρία για πνευματική ανάταση, μα και για ψυχαγωγία και γνωριμία των ανθρώπων αυτών. Υπό αυτό το πνεύμα κινούμενη, η Ιερά Μητρόπολη Καστοριάς οργάνωσε και πραγματοποίησε προσκυνηματική εκδρομή το Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου 2019 στη γειτονική Αλβανία και συγκεκριμένα στην Κορυτσά, στη Μοσχόπολη και στο Βιθκούκι.
Η συγκίνηση ήταν έκδηλη καθώς η περίσταση ήταν ιστορική. Όπως μαρτυρεί και η επιγραφή στην είσοδο του Ιερού Ναού των Αρχαγγέλων όπου τελέστηκε η Θεία Λειτουργία, ο Ναός καθαγιάσθηκε από τον Μητροπολίτη Καστορίας Χρύσανθο τον 18ο αιώνα. Άλλωστε οι κατάγραφοι Ναοί της περιοχής φέρουν παντού ελληνικές επιγραφές αλλά και οι αγιογραφίες ονοματίζουν τους Αγίους στην ελληνική γλώσσα. Εμφανές λοιπόν ήταν σε όλο το Βιθκούκι το ελληνικό στοιχείο... Θα πρέπει δε να σημειωθεί ότι τα όρια της επαρχίας της Καστοριάς δεν έφθαναν όπως σήμερα μέχρι την Κρυσταλλοπηγή, αλλά επεκτείνονταν και στο έδαφος της σημερινής Ιεράς Μητροπόλεως Κορυτσάς της Βορείου Ηπείρου. Μάλιστα, από το χωριό Βιθκούκι καταγόταν ο Άγιος Οσιομάρτυρας Νικόδημος ο εκ Βιθκουκίου ο οποίος μαρτύρησε στο Μπεράτι και τιμάται στην Μητρόπολη Καστοριάς.
Έτσι, οι εκδρομείς με επικεφαλής τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Καστορίας κ. Σεραφείμ, Κληρικούς της Μητροπόλεως αλλά και 150 περίπου προσκυνητές, βρέθηκαν αρχικά στο Βιθκούκι προκειμένου να τελέσουν τη Θεία Λειτουργία. Εκεί τους περίμενε ο Μητροπολίτης Κορυτσάς κ. Ιωάννης ο οποίος συλλειτούργησε με τον Μητροπολίτη Καστοριάς και τους Κληρικούς ενώ η Θεία Λειτουργία τελέστηκε στις δύο γλώσσες, ελληνικά και αλβανικά.
Μέσα σε αυτό το έντονα φορτισμένο κλίμα τελέστηκε η Θεία Λειτουργία η οποία επισφραγίστηκε με τη συμμετοχή των πιστών στο Ποτήριο της Ζωής, αλλά και με την ανταλλαγή ευχών και αντιφωνήσεων μεταξύ των δύο Μητροπολιτών.
Στη συνέχεια, οι εκδρομείς προσκύνησαν τον μεγαλοπρεπή Ναό της Αναστάσεως του Κυρίου στην Κορυτσά και κατευθύνθηκαν στην όμορφη Μοσχόπολη, όπου κι εδώ το ελληνικό άρωμα ήταν έντονο προκειμένου να γευματίσουν.
Η εκδρομή έκλεισε με έναν σύντομο καφέ στην Κορυτσά και με τη βοήθεια του Θεού αργά το απόγευμα πήραν όλοι το δρόμο της επιστροφής, πλήρεις από τη χάρη των Αγίων αλλά και από τη συγκίνηση για την έκδηλη παρουσία του ελληνικού στοιχείου σε όλες αυτές τις περιοχές.
.................
BASHKEMESHIM NE KISHEN E KRYEENGJEJVE NE VITHKUQ
Me rastin e 500 vjetorit të martirizimit të Shën Jakovit, oshënarit dhe martirit të ri, për të cilin thuhet se ishte nga zona e Vithkuqit, Mitropoliti i Korçës, imzot Joani, i kërkoi Mitropolitit të Kosturit, imzot Serafimit, një pjesë të lipsanit, meqenëse lipsani i këtij shenjtori ndodhet sot në Mitropolinë e Kosturit. Mitropoliti i Kosturit, me shumë dëshirë, solli një pjesë të lipsanit si dhuratë për Mitropolinë e Korçës dhe ditën e shtunë në datë 21.09.2019, në mbylljen e të kremtes së Lartësimit të Kryqit të Nderuar, u kremtua liturgjia hyjnore në kishën e Kryeengjëjve, në fshatin Vithkuq të Korçës.

Në këtë bashkëmeshim të dy mitropolitëve, si edhe të shumë klerikëve, morën pjesë shumë besimtarve nga Korça, Vithkuqi dhe Kosturi. Në mbarim të Liturgjisë Hyjnore besimtarët nderuan lipsanin e hirshëm të shenjtorit me lutje e përkushtim.
Lutemi që lipsani i oshënarit dhe martirit të ri të jetë një bekim dhe mbrojtje për të gjithë vendin tonë.


ΗΠΑ: Τα δικαιώματα της μειονότητας στη συνάντηση Μητσοτάκη - Ράμα -Takimi me Mitsotakis në New York, mesazhe të qarta për Ramën

ΗΠΑ: Τα δικαιώματα της μειονότητας στη συνάντηση Μητσοτάκη - Ράμα
Στο τετ α τετ των δυο ανδρών συζητήθηκαν και τα βήματα που πρέπει να κάνει η Αλβανία για την ενταξιακή της πορεία στην ΕΕ.
Οι διμερείς σχέσεις των δύο χωρών και η ενταξιακή πορεία της Αλβανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενόψει του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Οκτωβρίου, συζητήθηκαν στη συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Αλβανό ομόλογό του Έντι Ράμα στο περιθώριο της Συνόδου του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη.
Ειδικότερα συζητήθηκαν τα βήματα που θα πρέπει να γίνουν για την εκπλήρωση των όρων που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που άπτονται των δικαιωμάτων της ελληνικής εθνικής μειονότητας. Ο κ. Μητσοτάκης έδωσε έμφαση στο ζήτημα του αυτοπροσδιορισμού και της κατοχύρωσης των περιουσιακών δικαιωμάτων της ελληνικής εθνικής μειονότητας στην Αλβανία. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ο κ. Ράμα δήλωσε ετοιμότητα να συνεργαστεί με την Ελλάδα για τα ζητήματα ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για τη χώρα μας.
Ο Έλληνας πρωθυπουργός τόνισε ότι τάσσεται υπέρ της ενταξιακής προοπτικής των Δυτικών Βαλκανίων με την προϋπόθεση να πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι δύο πρωθυπουργοί συμφώνησαν να προχωρήσουν σε μία ευρύτερη συζήτηση των διμερών μας σχέσεων, από κοντά, στο περιθώριο της Ευρωαραβικής Συνόδου στην Αθήνα στις 29-30 Οκτωβρίου 2019.
...........................
Kryeministri shqiptar, Edi Rama ka marrë një mesazh të qartë nga homologu i tij grek Kyriakos Mitsotakis gjatë takimit disa minutësh që patën në New York në kuadër të punimeve të sesionit të asamblesë së Kombeve të Bashkuara.
Të paktën nga sa raportohet nga mediat greke, zotit Rama i është bërë e qartë se integrimi europian i Shqipërisë kalon përmes respektimit të të drejtave të minoritetit grek në Shqipëri, qëndrim që i është bërë i ditur edhe më herët palës shqiptare. Vetë kreu i qeverisë postoi një foto në rrjetin social Facebook, ku tregon se takoi  edhe kryeministrin grek, emrin e të cilit e ka shkruajtur gabim. (Kiriakos Mitzotaqis)
“OKB, Nju Jork – Me kryeministrin e Greqisë, Kiriakos Mitzotaqis. Prezantim miqësor dhe bashkëbisedim i hapur”-shkruan Rama. Kryeministri shqiptar nuk dha më shumë detaje, por la të kuptohet se  mesazhet e mikut ishin të prera. Edhe Sipas televizionit shtetëror ERT , Mitsotakis kishte shkuar në këtë takim me pozicionimin tashmë të njohur të Athinës zyrtare se vazhdimisht mbështet rrugën europiane të Tiranës, me kusht respektimin e të drejtave të minoritetit kombëtar grek.

Ο Κορυτσάς Ιωάννης στη Διεθνή Συνάντηση «Ειρήνη χωρίς σύνορα» (ΦΩΤΟ)


koritsas eirini 4
Γράφει ο π. Ηλίας Μάκος στην Romfea.gr

Για το Θεό της ειρήνης μίλησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Κορυτσάς κ. Ιωάννης στη διεθνή συνάντηση «Ειρήνη χωρίς σύνορα», που πραγματοποιήθηκε στη Μαδρίτη Ισπανίας με τη συμμετοχή 300 και πλέον θρησκευτικών αξιωματούχων απ' όλο τον κόσμο.
Από τον Ορθόδοξο χώρο εκπροσωπήθηκαν με ιεράρχες το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, το Πατριαρχείο Μόσχας, το Πατριαρχείο της Σερβίας, το Πατριαρχείο της Ρουμανίας, η Εκκλησία της Ελλάδος και η Εκκλησία της Αλβανίας.
Στις ετήσιες αυτές συναντήσεις κατά το κλείσιμο των εργασιών συνήθως κηρύττουν ένας Ορθόδοξος, ένας Καθολικός και ένας Προτεστάντης.
Εφέτος εκ μέρους των Ορθοδόξων μίλησε ο Μητροπολίτης Κορυτσάς Ιωάννης, που έδωσε την πραγματική και ουσιαστική διάσταση της ειρήνης, που είναι το ζητούμενο και το αιτούμενο των ανθρώπων όλων των εποχών.
Μεταξύ άλλων τόνισε: «Πριν από το Πάθος, ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός, γνωρίζοντας ότι οι μαθητές του θα αντιμετωπίσουν μια σκληρή ζωή, γεμάτη κακουχίες και βάσανα, τους έδωσε ένα ισχυρό δώρο, την ειρήνη Του. Η ειρήνη του Θεού είναι αληθινή και αιώνια, ενώ η ειρήνη του κόσμου είναι παροδική και ψεύτικη. Η ειρήνη του κόσμου είναι ασταθής, είναι μόνο στα λόγια και δε διαρκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, επειδή δεν υπάρχει καμία βάση. Εξαρτάται από τις επιθυμίες των ανθρώπων, οι οποίοι συχνά δηλητηριάζονται από τον εγωισμό και την απληστία, αλλάζοντας αισθήματα και συμφέροντα».
Ακόμη τόνισε ότι «δεν μπορεί να υπάρξει ειρήνη χωρίς την παρουσία του Θεού και χωρίς την παρουσία της δικαιοσύνης Του. Η ειρήνη, που προέρχεται από τη συμφιλίωση του ανθρώπου με τον Θεό, είναι μια εσωτερική ειρήνη, μια ειρήνη της καρδιάς, η οποία μπορεί να αντέξει όλες τις ισχυρές καταιγίδες, που εκπορεύονται από εξωτερικούς παράγοντες. Η ειρήνη του Χριστού ηρεμεί τις προβληματικές ψυχές και τις γεμίζει με αγάπη».
Αναλύοντας θεολογικά την ειρήνη σημείωσε ότι «έχει πνευματικό και μυστηριακό, αλλά και εσχατολογικό νόημα. Είναι μια πρόγευση της Βασιλείας του Θεού, που δηλώνει την παρουσία του ίδιου του Θεού, ο οποίος είναι η μόνη και η μοναδική πηγή της ειρήνης. Από την ίδρυσή του ο Χριστιανισμός ήταν μια συλλογική πραγματικότητα, μια κοινότητα. Το να είσαι Χριστιανός σημαίνει ότι ανήκεις στην κοινότητα και δεν είσαι ένα απομονωμένο άτομο. Ως εκ τούτου, η ειρήνη που δίνει ο Χριστός, δεν είναι μόνο ένα προσωπικό αγαθό, αλλά πραγματοποιείται στο πλαίσιο της κοινότητας και παίρνει κοινωνική διάσταση».
Ο καθάριος λόγος του Μητροπολίτη Κορυτσάς, που μετέφερε και το πνεύμα ειρήνης, που εδώ και δεκαετίες προωθεί ως τρόπο και στάση ζωής ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος, είχε απήχηση στο πολυπληθές ακροατήριο, που στην πλειοψηφία του αποτελούνταν από νέους.
Και αυτό γιατί απάντησε στο βασικό ερώτημα τι είναι η ειρήνη του Θεού και τι είναι η ειρήνη του κόσμου. Η ειρήνη του Θεού είναι καρπός της αγάπης, που απομακρύνει τον φόβο, ενώ η ειρήνη του κόσμου είναι καρπός του φόβου, που απομακρύνει την αγάπη, δηλ. τελικά τον ίδιο τον Θεό, που είναι η ενσάρκωση της ειρήνης.

koritsas eirini 1
koritsas eirini 1
koritsas eirini 1
koritsas eirini 1
koritsas eirini 1

Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2019

Σύνοδος ΟΑΣΕ 2019: Στην Βαρσοβία η Κίνηση για την Αναγέννηση της Βορείου Ηπείρου



Άρχισε την Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2019 στην Βαρσοβία, η ετήσια Σύνοδος του Γραφείου για τους Δημοκρατικούς Θεσμούς και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, που αποτελεί τμήμα του Οργανισμού για την Ασφάλεια και την Συνεργασία στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ). 

Στην Σύνοδο OSCE HUMAN DIMENSION  IMPLEMENTATION MEETING 2019
η οποία θα ολοκληρωθεί στις 27 Σεπτεμβρίου, συμμετέχει και η Κίνηση για την Αναγέννηση της Βορείου Ηπείρου, η οποία έχει προγραμματίσει σειρά παρεμβάσεων όπου θα θέσει σε διεθνές επίπεδο τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Βορειοηπειρωτικός Ελληνισμός σε διάφορους τομείς των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Την Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου η Κίνηση για την Αναγέννηση της Βορείου Ηπείρου συμμετείχε στην 3η Εργασιακή Συνεδρία με θέμα: "Δημοκρατικοί θεσμοί, η δημοκρατία σε εθνικά, περιφερειακά και τοπικά επίπεδα και δημοκρατικές εκλογές".

Στην παρέμβαση του ο πρόεδρος της ΚΑΒΗ κ. Δημήτριος Περδίκης 
κατήγγειλε την αυθαιρεσία της αλβανικής κυβέρνησης στην διεξαγωγή των δημοτικών εκλογών της 30ης Ιουνίου 2019, οι οποίες στους περισσότερους Δήμους πραγματοποιήθηκαν με μόλις έναν υποψήφιο, αυτόν που είχε την υποστήριξη του κυβερνώντος Σοσιαλιστικού Κόμματος. 

Ο κ. Περδίκης τόνισε ότι την εκλογική διαδικασία δεν αναγνώρισε ούτε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας της Αλβανίας Ιλίρ Μέτα, ούτε η αντιπολίτευση, ωστόσο η κυβέρνηση του Έντι Ράμα έδρασε με μεθόδους που οδηγούν στην εγκαθίδρυση μονοκομματικού καθεστώτος. Άλλωστε επικαλέστηκε και την έκθεση του ΟΑΣΕ, στην οποία υπογραμμιζόταν ότι στην ψηφοφορία για την ανάδειξη των τοπικών αρχόντων προσήλθε περίπου το 15% του εκλογικού σώματος, κάνοντας λόγο για ιδιαίτερα χαμηλή συμμετοχή των πολιτών, η οποία δεν νομιμοποιεί τα αποτελέσματα. 

Ο πρόεδρος της ΚΑΒΗ έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις εκλογές του Δήμου Χιμάρας, όπου υπήρξε σαφής καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας με την απόρριψη της υποψηφιότητας του κ. Φρέντη Μπελέρη για το αξίωμα του Δημάρχου. 

Παράλληλα έθεσε χρονίζοντα θέματα όπως τη μη ποσοτική εκπροσώπηση του Ελληνισμού στο αλβανικό κοινοβούλιο, τον εκλογικό νόμο που δεν προβλέπει άμεση συμμετοχή εκπροσώπων των μειονοτικών κομμάτων στις εφορευτικές επιτροπές, παρά μόνο μέσω αναγκαστικών συμμαχιών, τον γεωγραφικό διαμοιρασμό της ενιαίου χώρου της αναγνωρισμένης Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας στην Αλβανία σε δύο Περιφέρειες και την διοικητική διαίρεση του 2015 που αλλοιώνει πληθυσμιακά τον Δήμο Χιμάρας.

Κατά την διάρκεια της τοποθέτησης του κ. Περδίκη η εκπρόσωπος της Αλβανίας κατέθεσε ένσταση, λέγοντας ότι "ακούγονται για άλλη μία φορά ζητήματα  τα οποία έχουν απαντηθεί" και ότι η χώρα της "σέβεται τα δικαιώματα των μειονοτήτων". Ωστόσο ο συντονιστής της εργασιακής συνεδρίας απέρριψε την ένσταση απαντώντας ότι αυτή την θέση μπορεί να την εκφράσει την ώρα που προβλέπεται για τις απαντήσεις των κρατών. 

Στον χρόνο του δικαιώματος απάντησης των κρατικών αντιπροσωπειών, η εκπρόσωπος της Αλβανίας υποστήριξε ότι η χώρα της κατοχύρωσε τα δικαιώματα των εθνικών μειονοτήτων με την ψήφιση του "Νόμου για τις Μειονότητες" που ψηφίστηκε τον Οκτώβριο του 2017 (σ.σ. αλλά ακόμα δεν έχει εφαρμοστεί γιατί πρέπει να ψηφιστούν επί μέρους νομοσχέδια) και ότι αντιμετωπίζει την Εθνική Ελληνική Μειονότητα και τις άλλες μειονότητες ως ισότιμα μέλη της αλβανικής κοινωνίας.  


Ολόκληρο το κείμενο της ΚΑΒΗ για την 3η Εργασιακή Συνεδρία στα πρακτικά της Συνόδου στην ιστοσελίδα του ΟΑΣΕ



Δείτε στο βίντεο από το 24:55 την παρέμβαση του προέδρου της ΚΑΒΗ Δημήτριου Περδίκη.
Από το 2:59:50 η απάντηση της Αλβανίας


Η Μονή του Αγίου Νικολάου Μεσοπόταμο Αγ Σαράντα-Manastiri i Shën Nikollës, Mesopotam, Sarandë!

Αρχές 13-αιώνα. Fillimi i shek të 13-të

Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2019

Αλβανία: Ανησυχία για την ελληνική μειονότητα από Ελλάδα και Βερολίνο…




Για πρώτη φορά από την εμφάνιση του πολιτικού πλουραλισμού στην Αλβανία και την έναρξη της πορείας της χώρας προς στην Ευρωπαϊκή Ένωση,  η γειτονική μας χώρα, η Ελλάδα,  ενδέχεται να ψηφίσει κατά της έναρξης των διαπραγματεύσεων.



Ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας, έγραψε πρόσφατα σε άρθρο που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ‘Τα Νέα’ - πριν ανακοινωθεί η συνάντηση των δύο πρωθυπουργών στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη:


«Όσον αφορά την Αλβανία, είναι σαφές το αμοιβαίο όφελος από τη βελτίωση των διμερών σχέσεων. Ωστόσο, πρέπει να επισημάνω ότι η Αλβανία εξακολουθεί να παραλείπει τις υποχρεώσεις της όσον αφορά τα μειονοτικά και ιδιοκτησιακά δικαιώματα της ελληνικής εθνικής μειονότητας», γράφει ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών.


Νωρίτερα, πριν από περίπου μία εβδομάδα, ο ίδιος ο πρωθυπουργός της Ελλάδας, Κυριάκος Μητσοτάκης, δήλωσε ανοιχτά «η Ελλάδα δεν θα εγκρίνει την έναρξη των διαπραγματεύσεων  της Αλβανίας στην ΕΕ, εκτός να δω συγκεκριμένες πράξεις για την κατάργηση των διακρίσεων εναντίον της ελληνικής εθνικής μειονότητας»…


Σε αυτήν την κατάσταση, πολλά ελληνικά μέσα ενημέρωσης έχουν εικάσει για πιθανή αποτυχία της συνάντησης, Μητσοτάκη- Ράμα στις ΗΠΑ, παρόλο που τα αντίστοιχα γραφεία εργάζονται  εντατικά για την αποφυγή της αποτυχίας.


Αλλά, γιατί η ελληνική κυβέρνηση είναι τόσο νευρική με την αλβανική κυβέρνηση, όπως ποτέ άλλοτε σε όλα αυτά τα 30 χρόνια;


Και τι συμβαίνει, πράγματι, με όλη αυτήν την «ιστορία της ιδιοκτησίας» που ανησύχησε όχι μόνο την Ελλάδα, αλλά και το Βερολίνο και άλλες χώρες;


Ο Ράμα παρουσιάζεται να ληστεύει ότι απέμεινε από τα περιουσιακά στοιχεία των πολιτών της Αλβανίας υπέρ των πλέον γνωστών του ολιγαρχών, όπως αποκάλυψε, εξάλλου, και ο πρώην πρωθυπουργός Σαλί Μπερίσα.


Ο Μπερίσα εξήγησε αναλυτικά την ουσία της ελληνικής αντίδρασης για την μειονότητα και το πιθανό βέτο στην έναρξη των διαπραγματεύσεων  που σχετίζεται, σαφώς,  με την τεράστια πίεση που ασκεί ο Ράμα σε όλα τα ακίνητα στην Αλβανία και ιδιαίτερα εκείνα που έχουν μεγάλη αξία στην παραθαλάσσια ζώνη (που ανήκουν στην ελληνική εθνική μειονότητα), σημειώνει, μεταξύ άλλων, το δημοσίευμα.


telegraf.al


--
               

Επιτρέπεται η αναδημοσίευση μόνον με αναφορά  της ενεργής ηλεκτρονικής διεύθυνσης  του ιστολογίου παραγωγήςhttp://www.echedoros-a.gr

Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!

Ετικέτες

ενημέρωση (2161) ενημέρωση-informacion (1415) Αλβανία (904) ορθοδοξία (422) ιστορία-historia (372) Εθνική Ελληνική Μειονότητα (366) ελληνοαλβανικές σχέσεις (311) ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks (277) Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek (251) Β Ήπειρος (237) ορθοδοξία-orthodhoksia (231) ορθόδοξη πίστη (222) εθνικισμός (195) διωγμοί (162) τσάμηδες (122) shqip (119) Κορυτσά-Korçë (118) Κορυτσά Β Ήπειρος (103) informacion (100) Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος (97) ορθόδοξη ζωή (96) ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse (75) διωγμοί - përndjekje (60) ορθόδοξο βίωμα (59) εθνικισμός-nacionalizmi (56) ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας (55) Ελλάδα-Αλβανία (48) ανθελληνισμός (44) Ελληνικό Σχολείο Όμηρος (43) πολιτισμός - kulturë (43) Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë (42) besimi orthodhoks (40) Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά (39) Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare (37) ιστορία ορθοδοξίας (36) βίντεο (34) Shqipëria (32) ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821 (32) κομμουνισμός- komunizmi (30) πνευματικά (27) Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës (23) απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës (22) πολιτική-politikë (22) αλβανικά (21) εκπαίδευση (21) Αρχαία Ελλάδα (20) helenët-Έλληνες (19) κομμουνισμός (19) Greqia (17) Βλαχόφωνοι Έλληνες (15)