«Η παρουσία του αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστάσιου στη 14η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης αποτελεί τη σημαντικότερη στιγμή της φετινής διοργάνωσης». Με αυτά τα λόγια υποδέχθηκε και σύστησε στο κοινό τον Αναστάσιο ο Πασχάλης Κιτρομηλίδης, καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Αθηνών, το μεσημέρι του Σαββάτου 13 Μαΐου στη Θεσσαλονίκη.
Μιλώντας για το έργο του Αναστάσιου, ο Π. Κιτρομηλίδης το χώρισε σε θρησκειολογικό, ιεραποστολικό (στην Αφρική και σε πολλά άλλα σημεία του κόσμου) και οικουμενικό (ο αγώνας συμπαράστασης στη «βίωση των προβλημάτων της ανθρωπότητας»).
Αφού εξέφρασε την έκπληξή του για το πλήθος και τη θερμότητα του ακροατηρίου του, ο Αναστάσιος μίλησε για τους αγώνες της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Αφρική: «Η Αφρική δεν είναι απλός χώρος.
Ο Θεός είχε δώσει εκεί τη μαρτυρία του, αλλά θα έπρεπε να προηγηθούν της αποστολής μελέτες για την αφρικανική θρησκευτικότητα. Δεν θα πηγαίναμε να πείσουμε τους ανθρώπους με καραμελίτσες και εικονίτσες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα δυο τρίτα του πληθυσμού της γης δεν συμμερίζονται τις δικές μας απόψεις και τη δική μας οπτική για τον κόσμο. Όταν εξελέγην καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970, κατάλαβα πως θα έπρεπε να μελετήσουμε τις θρησκείες των άλλων: τον βουδισμό και το Ισλάμ, επί παραδείγματι. Επισκέφθηκα εν συνεχεία όχι μόνο την Αφρική, αλλά και την Ασία, την Αμερική και την Καραϊβική. Κάθε φορά που επέστρεφα από ένα ταξίδι μου, επέστρεφα όχι από μιαν έρευνα βιβλίων, αλλά από μιαν εμπεριστατωμένη προσέγγιση της θρησκευτικής πραγματικότητας. Μόνο κατ? αυτόν τον τρόπο είναι δυνατόν να κατανοηθεί το σύνθετο φαινόμενο της θρησκείας στις παγκόσμιες διαστάσεις του».
Η μεγάλη περιπέτεια της ιεραποστολής ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1950, όταν εκδόθηκε το περιοδικό «Πορευθέντες». Μέσα από την αρθρογραφία του περιοδικού «αναζητούσαμε», παρατήρησε ο Αναστάσιος, «όχι μια ρομαντική φυγή σε δύσκολες και όμορφες χώρες, αλλά την υποταγή στο Ευαγγέλιο. Και χρειαζόταν όχι να παρακολουθήσουμε και να εφαρμόσουμε τις εντολές του Θεού κατ επιλογήν, αλλά να τις θέσουμε όλες μαζί στο κέντρο της προσοχής μας. Θέλαμε να πλησιάσουμε τη θεολογία από μιαν εντελώς διαφορετική, ριζικά καινούργια άποψη, και μας σνόμπαραν. Οι μεν έλεγαν πως αυτά είναι προτεσταντικά πράγματα και πως δεν χρειάζονταν, οι δε φαντάζονταν πως θα πηγαίναμε στο εξωτερικό και πως θα κάναμε διαμιάς τους πάντες ορθόδοξους. Εμείς πάλι ήμασταν πεπεισμένοι πως επιχειρούσαμε κάτι καινοφανές, κάτι όχι φερμένο από τη δύση, αλλά ολοζώντανο και ενσωματωμένο στη δική μας παράδοση».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ιστοσελίδα μας προάγει τον πολιτισμένο διάλογο και τη γόνιμη ανταλλαγή απόψεων. Παρακαλούμε θερμά, πριν σχολιάσετε:
Να διατηρείτε ευγένεια και σεβασμό προς όλους τους συνομιλητές.
Να αποφεύγετε προσβλητικούς ή υποτιμητικούς χαρακτηρισμούς.
Να στηρίζετε τις απόψεις σας με επιχειρήματα και καλή διάθεση.
Να μην κάνετε χρήση λεκτικής βίας, ειρωνείας ή φανατισμού.
Τα σχόλια με υβριστικό, ρατσιστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο δεν θα δημοσιεύονται.
📌 Θυμηθείτε: η ελεύθερη έκφραση είναι πολύτιμη όταν συνοδεύεται από σεβασμό, σοβαρότητα και αληθινό ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο και την αλήθεια.
Σας ευχαριστούμε που συμβάλλετε σε έναν πολιτισμένο και δημιουργικό διάλογο.
..........................
Komentet e lexuesve
Faqja jonë promovon dialogun e qytetëruar dhe shkëmbimin e frytshëm të mendimeve. Ju lutemi, para se të komentoni:
Tregoni mirësjellje dhe respekt ndaj çdo bashkëbiseduesi.
Shmangni fjalët fyese apo përçmuese.
Mbështetni mendimet tuaja me argumente dhe frymë bashkëpunimi.
Mos përdorni gjuhë të dhunshme, ironi poshtëruese apo fanatizëm.
Komentet me përmbajtje fyese, raciste apo përçarëse nuk do të publikohen.
📌 Mbani mend: liria e shprehjes është e vlefshme vetëm kur shoqërohet me respekt, maturi dhe dashamirësi ndaj të tjerëve dhe ndaj së vërtetës.
Ju falënderojmë që kontribuoni në një dialog të qytetëruar dhe konstruktiv