Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2020

Ο πρωθυπουργός της Αλβανίας, Έντι Ράμα, αποκλειστικά στο MEGA

 Αποκλειστική συνέντευξη παραχώρησε ο πρωθυπουργός της Αλβανίας, Έντι Ράμα, στο MEGA και στον δημοσιογράφο Γιάννη Μούτσο. 

Ο κ. Ράμα αναφέρθηκε στην πανδημία του κορωνοϊού, στην ελληνοαλβανική οριοθέτηση ΑΟΖ που κατέπεσε από το συνταγματικό δικαστήριο της γειτονικής χώρας, στα ελληνοτουρκικα αλλά και στην ελληνική μειονότητα της Βορείου Ηπείρου.

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Έντι Ράμα στο MEGA:

Γιάννης Μούτσος (Γ.Μ.): Κύριε Πρωθυπουργέ αρχικά να σας ευχαριστήσω και να σας καλωσορίσω στο MEGA και στην Αθήνα

Εντι Ράμα (Ε.Ρ.): Ευχαριστώ… είναι ευχαρίστησή μου…

(Γ.Μ.): Ένα από τα μείζονα ζητήματα είναι η πανδημία του κορωνοϊού, την οποία όλοι μας κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε. Η Αλβανία -μια γείτονα χώρα- επίσης χρειάστηκε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, το οποίο κλιμακωνόταν έντονα και σε μεγάλο βαθμό. Πως το αντιμετωπίσατε;

(Ε.Ρ.): Δεν κάναμε κάτι διαφορετικό από τους υπόλοιπους. Γνωρίζοντας τις αδυναμίες μας προχωρήσαμε πιο άμεσα σε ένα  lockdown ώστε να περιορίσουμε (την πανδημία) και να προετοιμαστούμε. Τώρα αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα, όπως συμβαίνει παντού, με τους αριθμούς να αυξάνονται, ωστόσο τα κρούσματα δεν έχουν ξεπεράσει τα αναμενόμενα, κάτι που είναι πολύ θετικό. Οι απρόβλεπτες καταστάσεις και οι εκπλήξεις σε αυτή τη μάχη, μπορεί να είναι επιζήμιες, και τώρα με το άνοιγμα των σχολείων ανησυχούμε περισσότερο από το σύνηθες, γιατί δεν γνωρίζουμε τι έχουμε να  αντιμετωπίσουμε. Μέχρι τώρα όμως όλα είναι καλά, αλλά νιώθουμε βαθιά λύπη για τις ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν.

(Γ.Μ.): Σε ότι αφορά την πανδημία του κορωνοϊού, υπήρξαν πολλοί Αλβανοί πολίτες οι οποίοι ταξιδεύουν στην Ελλάδα καθημερινά και υπήρξαν  αρκετά κρούσματα εκείνων οι οποίοι ταξίδευαν για να εργαστούν στην Ελλάδα. Υπάρχουν μέτρα που έχετε λάβει ως χώρα για να αποτρέψετε αυτή την παράνομη μετάβαση από την μια χώρα στην άλλη;

(Ε.Ρ.): Πώς να το αποτρέψεις; Είναι αδύνατον. Πρακτικά τα σύνορά μας είναι ανοιχτά εδώ και πολύ καιρό. Θεωρώ ότι είναι ζήτημα προσωπικής ευθύνης και εφόσον το κράτος μπορεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του… Τα υπόλοιπα πρέπει να γίνουν κατανοητά. Στα σύνορα Ελλάδας Αλβανίας επικρατεί ένα ειδικό καθεστώς που επέβαλε η ελληνική κυβέρνηση με βάση τις εισηγήσεις των ελληνικών αρχών. Υπάρχει μια απόλυτα ελεγχόμενη η ροή ανθρώπων, πολύ μικρότερη από την συνηθισμένη. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάποια συνέπεια εξαιτίας αυτού. Εκτιμώ ότι αυτό το καθεστώς βοηθάει.

(Γ.Μ.): Να προχωρήσουμε στην συμφωνία μεταξύ Ελλάδα και Ιταλίας για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών. Πίσω στο 2009 υπήρξε μια παρόμοια συμφωνία (με αυτή της Ιταλίας) μεταξύ Αλβανίας και Ελλάδας για την ΑΟΖ. Ωστόσο, αυτή δεν επικυρώθηκε εξαιτίας του Αλβανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου. Ποια καθεστώς επικρατούσε τότε και που βρισκόμαστε σήμερα;

(Ε.Ρ.): Μετά την συμφωνία, υπήρξαν ορισμένες κοινωνικές ομάδες οι οποίες εξέφρασαν τον έντονο προβληματισμό τους, υποστηρίζοντας ότι η συμφωνία δεν ήταν σωστή. Εκείνη την εποχή ήμουν επικεφαλής της αντιπολίτευσης και αποφασίσαμε να θέσουμε το ζήτημα στο συνταγματικό δικαστήριο, αντί αυτό να γίνει θέμα πολιτικής αντιπαράθεσης, όπως είθισται στα Βαλκάνια, όταν παρουσιάζεται η ευκαιρία να συμπεριφερθεί κανείς «πατριωτικά», υπονομεύοντας με αυτόν τον τρόπο την έννοια του πατριωτισμού. Το δικαστήριο αποφάσισε ότι η συμφωνία δεν ήταν σωστή. 

(Γ.Μ.): Για ποιους λόγους;

(Ε.Ρ.): Το δικαστήριο αποφάνθηκε ότι η συμφωνία ήταν επιζήμια για τα εθνικά μας συμφέροντα. Από τότε μπήκαμε στην φάση των διαφωνιών, και έπειτα του διαλόγου. Τώρα οφείλω να πω πως εκπλήσσομαι θετικά από την ελληνική κυβέρνηση, τον πρωθυπουργό κύριο Μητσοτάκη και τον υπουργό εξωτερικών κύριο Δένδια, γιατί είναι εκπληκτικοί άνθρωποι, με ανοιχτή καρδιά και με την θέληση να προχωρήσουν, χωρίς κρυφή ατζέντα και την φιλοδοξία να φέρουν τις σχέσεις των χωρών στο ίδιο επίπεδο των σχέσεων των λαών, οι οποίες είναι εξαιρετικές. Θα ήμουν ευτυχής αν δεν κόβατε αυτό το μέρος της συνέντευξης. Ο ΠΘ Μητσοτάκης υπήρξε γενναιόδωρος μετά τον σεισμό, όταν λίγες μόνο ώρες μετά την τραγωδία που συνέβη εκείνο το βράδυ μου τηλεφώνησε και με ρώτησε «τι μπορώ να κάνω για εσένα και την χώρα σου;». Οι ελληνικές διασωστικές ομάδες ήταν εκπληκτικές. Τους είδα εν δράσει. Έκαναν μια επιχείρηση και έσωσαν ένα νεαρό παιδί που βρισκόταν σε μια απόλυτα εφιαλτική κατάσταση. Μπήκαν κάτω από τα χαλάσματα με γενναιότητα. Βλέποντας αυτούς τους ανθρώπους που μιλάνε άλλη γλώσσα, ζο9υν σε άλλη χώρα, ανήκουν σε άλλο κράτος, έτοιμοι να θυσιάσουν τις ζωές τους – γιατί θα μπορούσε να έχει συμβεί- ήταν πράγματι σπουδαίο. Επικοινωνήσαμε μετά, για να ανταλλάξουμε τις απόψεις μας και τις εμπειρίες μας στο θέμα του κορωνοϊού  και –παρεμπιπτόντως η Ελλάδα τα πάει πολύ καλά στο θέμα αυτό, και είναι προς όφελος του (Μητσοτάκη). Είμαι πολύ ευγνώμων τόσο σε εκείνον όσο και στον Υπουργό Εξωτερικών για την θέληση του να οικοδομήσουν και όχι να καταστρέψουν, την ταπεινότητά τους που αποτελεί ξεχωριστό στοιχείο εκείνων που είναι υπεύθυνοι αλλά έχουν και τον έλεγχο των πραγμάτων.

(Γ.Μ.): Κύριε Πρωθυπουργέ επιτρέψτε μου να επανέλθω στο θέμα της ΑΟΖ. Την περίοδο που η Ελλάδα υπέγραψε αυτή τη συμφωνία, η Αλβανία την χαιρέτησε, γεγονός που αποτέλεσε έκπληξη να βλέπει κανείς την Αλβανία να καλωσορίζει την συμφωνία, όταν στο παρελθόν σε μια ανάλογη περίπτωση, η συμφωνία δεν είχε υπογραφεί, εξαιτίας του Συνταγματικού δικαστηρίου της Αλβανίας. Πρόκειται για συγκρουόμενες καταστάσεις… Συμμερίζεστε αυτή την άποψη;

(Ε.Ρ.): Δεν χαιρετήσαμε καμία συμφωνία. Απλά περάσαμε μέσα από μια παράλογη τυπική Βαλκανική και κλασική εμπειρία ψεύτικου πατριωτισμού, η οποία τροφοδότησε την πιο ακραία μορφή φωτιάς, μετά την ομιλία του πρωθυπουργού σας στο κοινοβούλιο, κατά την συζήτηση των συμφωνιών με την Ιταλία και την Αίγυπτο για τις θαλάσσιες ζώνες. Έγινε συζήτηση για το δικαίωμα της χώρας να επεκτείνει τα χωρικά ύδατα στα 12 μίλια, το οποίο βασίζεται στην διεθνή συνθήκη του Μοντέγκο Μπει. Κάθε χώρα που έχει πρόσβαση στη θάλασσα έχει το δικαίωμα και δεν είναι κάτι που διαπραγματεύεσαι ή ρωτάς τους άλλους για να επεκτείνεις τα ύδατα σου, όπου αυτό είναι εφικτό. Όπου αυτό είναι αδύνατο, οι χώρες θα πρέπει να έρθουν σε συμφωνία, ενώ η περίπτωση μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας είναι ιδιαίτερη, γιατί και οι δυο χώρες δεν μπορούν να προχωρήσουν στην επέκτασή τους μονομερώς, χωρίς την μεταξύ τους συμφωνία, γιατί φυσικά κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατόν. Βρισκόμαστε δίπλα ο ένας στον άλλο, δεν μπορούμε να κάνουμε πράγματα μονομερώς ή δεν μπορούμε να ζήσουμε χωρίς να συνειδητοποιούμε και να σεβόμαστε το γεγονός ότι ο άλλος βρίσκεται δίπλα μας. Πρέπει να φτάσουμε σε συμφωνία και είμαι πεπεισμένος ότι θα βρούμε τη λύση.

Είχα πάντοτε την άποψη ότι δεν έπρεπε να επιτρέψουμε αυτό να γίνει βορά του ψεύτικου πατριωτισμού και των ανόητων τρελών εθνικιστών εδώ και εκεί, ενώ θα μπορούμε να επιτύχουμε μια συμφωνία βασισμένη στη καλή πίστη θέτοντας το ζήτημα σε ένα διεθνές δικαστήριο με ένα αντικειμενικό αποτέλεσμα και να ζήσουμε όλοι ειρηνικά από εκεί και έπειτα. Ήταν κάτι που επανειλημμένα μοιράστηκα με τον πρωθυπουργό και τον υπουργό εξωτερικών. Σε λίγες εβδομάδες θα υποδεχτώ τον υπουργό εξωτερικών στην Αλβανία για να συζητήσουμε για το θέμα αυτό και αμέσως μετά ελπίζω να υποδεχτώ και τον Έλληνα πρωθυπουργό. Ο ίδιος έχει επισκεφτεί την Αλβανία προτού αναλάβει πολιτικά καθήκοντα και είναι η ώρα για εκείνον να ξαναέρθει. Ο πατέρας του υπήρξε ο πρώτος Έλληνας αξιωματούχος που επισκέφτηκε την χώρα μα πριν ακόμη την πτώση του καθεστώτος. Τον θυμάμαι. Ήταν πολύ ενδιαφέρουσα και σημαντική επίσκεψη. Το μήλο κάτω από την μηλιά.

(Γ.Μ.): Προφανώς η Αλβανία έχει μια θετική και οπτική του διεθνούς δικαίου της Θάλασσας και της σχετικής συνθήκης για τις ΑΟΖ.  Ποια είναι η άποψη της Αλβανίας στο ζήτημα της ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας και της παρούσας κρίσης με το Oruc Reis   στην Ανατολική μεσόγειο;

(Ε.Ρ.): Η άποψή μου είναι πολύ απλή. Η Ελλάδα και η Τουρκία είναι αρκετά ώριμες να λύσουν το θέμα μόνες τους. Δεν χρειάζονται την άποψη της Αλβανίας ή οποιουδήποτε άλλου για το ζήτημα αυτό. Κάθε μια από τις χώρες έχει την δική της άποψη, οι οποίες προφανώς συγκρούονται, ωστόσο και οι δυο τους, έχουν τόσα πολλά να κερδίσουν από την επίλυση του ζητήματος και την μεταξύ τους καλή συνύπαρξη, με τέτοιο τρόπο που μπορεί να βοηθήσει τόσο τους πολίτες όσο και τις χώρες να συνυπάρχουν με ειρήνη και αρμονία.

Η Τουρκία είναι κρίσιμη για την ασφάλεια της Ευρώπης. Η Ελλάδα είναι σημαντική για την  ασφάλεια της Ευρώπης. Η Τουρκία είναι ο μεγαλύτερος και πιο κοντινός φίλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Τουρκία είναι το απέναντι ευρωπαϊκό σύνορο. Όλα τα στοιχεία συνηγορούν ότι Ελλάδα και Τουρκία θα πρέπει να συνευρεθούν, να το λύσουν μεταξύ τους και να συνυπάρξουν στο μέλλον.  Μην ξεχνάτε και να σας υπενθυμίσω την φιλία μεταξύ του πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου και του Κεμάλ Ατατούρκ…

(Γ.Μ.): Τα πράγματα έχουν αλλάξει από τότε… 

(Ε.Ρ.): Ναι αλλά φανταστείτε τι αντιμετώπιζαν αυτοί οι δυο σπουδαίοι άντρες από το παρελθόν τους και αναλογιστείτε το μεγαλείο της ηγεσίας που έδειξε ο Βενιζέλος όταν έστειλε στην κηδεία του Ατατο΄ύρκ φρουρά για να τον τιμήσει. Ο φίλος που έγινε φίλος αφού προηγουμένως ήταν εχθρός.  Για αυτά τα πράγματα προορίζονται οι μεγάλοι άνδρες και νομίζω ότι τόσο ο Ερντογάν, όσο και ο Μητσοτάκης είναι σπουδαίοι άνδρες.

(Γ.Μ.): Ωστόσο στην παρούσα φάση η Τουρκία είναι αυτή που παραβιάζει τα ελληνικά χωρικά ύδατα και την ελληνική υφαλοκρηπίδα, γεγονός που προκαλεί προβλήματα. Όταν υπάρχουν δυο  χώρες οι οποίες δεν έχουν κοινές θέσεις, τότε ποιο είναι το επόμενο βήμα;

(Ε.Ρ.): Οι ανίκανοι κατηγορούν ο ένας τον άλλο. Οι σπουδαίοι άνδρες λύνουν τα προβλήματα. Είμαι πεπεισμένος ότι αν υπάρχει θέληση, υπάρχει και ο τρόπος και πιστεύω -με βάση της προσωπικής μου γνωριμίας και με τους δυο άνδρες- ότι υπάρχει προοπτική να λύσουν το ζήτημα και να μετατρέψουν την κρίση σε μια νέα ευκαιρία και μια νέα λύση. Η Τουρκία και η Ελλάδα είναι πολύ σημαντικές και θα πρέπει και οι δυο να συνυπάρξουν, γιατί είναι κρίσιμες για το μέλλον της Ευρώπης και των παιδιών της.

(Γ.Μ.): Επιτρέψτε μου να αναφερθώ ωστόσο γεγονός γιατί ήμουν παρόν στην συζήτηση που είχατε νωρίτερα με την παρουσία της κυρίας Ντόρας Μπακογιάννη, πρώην υπουργού εξωτερικών το 2009 η οποία υπέγραψε και την συμφωνία για την ΑΟΖ. Αναφέρω τις δηλώσεις της ότι υπήρξαν τρίτες χώρες οι οποίες παρενέβησαν και κατέστρεψαν την συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας… Συμμερίζεστε στην άποψη αυτή;

(Ε.Ρ.): Όχι μόνο υπαινίχθη… αλλά το είπε ξεκάθαρα ότι η Τουρκία ενεπλάκη…

(Γ.Μ.): Ενεπλάκη πράγματι;

(Ε.Ρ.): Δεν ήταν αληθές … ήταν το 2009… εκείνη την εποχή ήμουν ο επικεφαλής του σοσιαλιστικού κόμματος, δηλαδή της αντιπολίτευσης, και δεν είχα συναντήσει,   ακούσει ή μιλήσει με τον Ερντογάν, όταν εκείνος ήταν πρωθυπουργός. Το θέμα πήγε στο συνταγματικό δικαστήριο, το οποίο έβγαλε αυτή την απόφαση. Επομένως η Τουρκία δεν υπήρχε πουθενά. Το είπα και κατά την παρουσία της Ντόρας και κατανοώ τον εκνευρισμό της, γιατί εκείνη υπέγραψε την συμφωνία, αλλά αυτά τα πράγματα συμβαίνουν…

(Ε.Ρ.): Είμαι περήφανος που είμαι φίλος του Ερντογάν. Ποτέ δεν προσπάθησε να μου πει οτιδήποτε για το θέμα αυτό. Ήταν ένα θέμα από το 2009 το οποίο πρέπει να επιλυθεί. Μπορούμε να το λύσουμε. Η Αλβανία έχει στρατηγική συνεργασία με την Τουρκία και την Ελλάδα, αλλά δεν νιώθω ότι βρίσκεται μεταξύ Σκύλας και Χάρυβδης. Είναι τιμή για την Αλβανία να έχουμε αυτούς τους φίλους. Η Ελλάδα είναι κάτι περισσότερο από γείτονας, γιατί έχουμε και Έλληνες που ζούνε στη χώρα μας, πολλά χρόνια τώρα.

(Γ.Μ.): Υπάρχουν Έλληνες που ζουν στην Βόρεια Ήπειρο ή στην Αλβανία αν προτιμάτε…

(Ε.Ρ.): Προτιμάω το «Αλβανία…»

(Γ.Μ.): Υπάρχουν ισχυρισμοί πως τα δικαιώματα τους καταπατώνται και πως δεν τους επιτρέπεται ο αυτοπροσδιορισμός…

(Ε.Ρ.): Δεν είναι αληθές αυτό… Πρέπει να κατανοήστε ότι εργαζόμαστε τώρα σε ένα νέο σχέδιο νόμου για τις μειονότητες  και πρέπει να πω ότι πρόκειται για έναν υπόδειγμα νόμου βασισμένο στις οδηγίες του Συμβουλίου της Ευρώπης. Προχωρήσαμε σε βελτιώσεις όχι γιατί κάποιος μας ζήτησε να το κάνουμε, ούτε γιατί είμαστε υποχρεωμένοι. Ο παλιός νόμος ήταν ελλιπής και τον βελτιώσαμε, γιατί υπάρχει μεγάλη ευκαιρία να αφήσουμε στις επόμενες γενιές μια κληρονομιά και μια διαθήκη ενός θησαυρού. Όταν ζεις με άλλους στο ίδιο σπίτι, όπου αναμειγνύονται πολιτισμοί, εμπειρίες και παραδόσεις γίνεσαι πιο πλούσιος.

Τα ζητήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική μειονότητα στην Αλβανία είναι το ίδιο κοινά με τα ζητήματα που αντιμετωπίζει όλη η χώρα. Κληρονομήσαμε ένα χάος με τα περιουσιακά ζητήματα. Αν ρωτήσετε κάποιον πολίτη από την βόρεια έως τη νότια Αλβανία -ανεξάρτητα από την αλβανική ή άλλη εθνικότητα- θα σας πει ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα, είναι τα περιουσιακά δικαιώματα, εξαιτίας της μετά το ‘90 περιόδου.

(Γ.Μ.): Πώς θα το λύσετε το πρόβλημα;

Προσπαθούμε να σταθεροποιήσουμε την κατάσταση. Έχουν γίνει βελτιώσεις αλλά ακόμα  δεν τελειώσαμε. Τώρα έχουμε ένα νέο νόμο, νέα εργαλεία, προχωρήσαμε σε μια μεταρρύθμιση στο κτηματολόγιο… Τα πράγματα θα βελτιωθούν.

Υπάρχει κάτι που στην Ελλάδα, την Αλβανία, τα Βαλκάνια, είναι πολύ σπάνιο… η υπομονή.


https://www.megatv.com/

Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου 2020

Η Κορυτσά.... - Korça....

 




Οι Αλβανοί παρουσιάζουν την Κορυτσά ως ''κέντρο της αλβανικής πνευματικής κίνησης και φιλολογίας'' από εκείνα τα χρόνια (1916)...

Αυτές τις απόψεις τις ανακυκλώνουν και Ελληνες μπαρουφολόγοι (βλέπε Πάγκαλος κ.α.).

Πως είναι δυνατόν να μιλούν από τότε για φιλολογία ενώ μόλις λίγο πριν (1908) είχαν λάβει αποφάσεις για το αλφάβητο που θα υιοθετούσαν; Τι είδους φιλολογία θα μπορούσε να έχει αναπτύξει ένας λαός χωρίς αλφάβητο;

Πως είναι δυνατόν να παρουσιάζουν την Κορυτσά ως κέντρο, στην οποία ακόμη και με αλβανική διακυβέρνηση κατά το σχολικό έτος 1920-21, στο αλβανικό σχολείο του Αμερικανού πράκτορα Κένεντυ φοιτούσαν το πολύ 300 παιδιά, ενώ χιλιάδες παιδιά φοιτούσαν στο ελληνικό;

Αν διαβάσετε την διδακτορική διατριβή της Teodora Toleva, η οποία μελέτησε τα αυστριακά κρατικά αρχεία, θα διαπιστώσετε ότι οι ισχυρισμοί των Αλβανών είναι φαιδροί και ανεδαφικοί. Και θα βρείτε όλες τις αποδείξεις.

Η αλβανική εθνική κίνηση ξεκίνησε από τον καθολικό παράγοντα της Πρισρένης που βρισκόταν υπό Αυστριακή επιρροή από νωρίς, επεκτάθηκε στους καθολικούς της βόρειας Αλβανίας κι αργότερα στους μουσουλμάνους, τους οποίους προσέγγισαν οι Αυστριακοί, αφού ήξεραν ότι χωρίς αυτούς, που αποτελούσαν και την πλειονότητα του πληθυσμού, δεν θα μπορούσαν να πετύχουν τίποτα.

Στην Κορυτσά δραστηριοποιούνταν μόνο η οικογένεια Κυριαζή από το Μοναστήρι (με καταγωγή από την Κολώνια), που χρηματοδοτούνταν από τους Αμερικανούς προτεστάντες και αργότερα έλαβε χρηματοδότηση και από τους Αυστριακούς. Δεν υπήρχε κάτι άλλο! Ο απλός λαός τους χαρακτήριζε ως ''μασόνους''. Η θεία δίκη ήρθε μετά από μερικές δεκαετίες. Επειδή έχει ο καιρός γυρίσματα, στην εποχή του Χότζα πήραν, ως ''πράκτορες της Δύσης και εχθροί του καθεστώτος'', αυτό που στην πραγματικότητα τους άξιζε για την δράση τους ενάντια στη βούληση του πληθυσμού -άσχετα αν ο Χότζα δεν το είδε από τέτοια πλευρά.

Για το θέμα κατασκευής αλβανικής εθνικής συνείδησης και ενιαίας γλώσσας, θα βρείτε στην διατριβή της Toleva ολόκληρα κεφάλαια -για το πώς φτιάχτηκε στα εργαστήρια των Αυστριακών (εισαγωγή νεολογισμών κ.α.), οι οποίοι στη συνέχεια χρηματοδότησαν εφημερίδες, βιβλία, σχολεία (μέσω των οποίων επεδίωκαν να εμφυσήσουν την κατασκευασμένη εθνική συνείδηση), προσωπικό κ.α. Ουσιαστικά νωρίτερα μιλάμε απλά για ένα σύνολο φτωχών ιδιωμάτων δίχως ενιαία μορφή, με τα οποία δεν μπορούσαν να επικοινωνήσουν οι ομάδες που βρισκόταν σε απόσταση μεταξύ τους στον αλβανικό γεωγραφικό χώρο. Στην περιοχή της Κορυτσάς ομιλούνταν ένα επίκτητο φτωχό αλβανικό ιδίωμα (παράλληλα με την ελληνική γλώσσα που ήταν η κύρια γλώσσα στην παιδεία και εκκλησία) λόγω συγκεκριμένων ιστορικών συγκυριών και κυρίως ως αποτέλεσμα της μακραίωνης τουρκαλβανικής κατοχής και των εξισλαμισμών.

Πηγή φωτο: Τα κατά τον αγώνα της ανεξαρτησίας της πόλεως και επαρχίας Κορυτσάς / Υπό Γεωρ. Χ. Μπαϊρακτάρη, 1916, σ. 35.

 http://vlahofonoi.blogspot.gr/

Shqiptarët e paraqitin Korçën si “qëndrën e lëvizjes shpirtëore dhe filologjisë” që prej atyre viteve (1916)..

 

Këto opinione i riciklonin dhe grekë fjalëkotë (shiko Pangalon etj).

 

Si mund të flasin që atëhere për filologji ndërsa vetëm pak para vitit (1908) kishin marrë vendim për alfabetin të cilin do të adoptonin? Çfarë lloj filologjie do të kishte zhvilluar një popull, pa alfabet? Si është e mundur të paraqesin Korçën si qëndër në të cilën akoma dhe me qeverisje shqiptare gjatë  vitit shkollor 1920-21, në shkollën shqiptare të agjentit Amerikan Kenedi studionin 300 fëmijë, ndërsa me mijëra fëmijë studionin në shkollat greke?

Nëse lexoni doktoraturën e Teodora Tolevas, e cila studio arkivat shtetërorë austriakë, do të konstatoni se pretendimet e Shqiptarëve janë të përciptë e të pabazë. Do të gjeni të gjitha vërtetimet.

Lëvizja kombëtare shqiptare filloi nga faktori i përgjithshëm i Prizrenit i cili ishte nën ndikimin Austriak që herët dhe u shri në katolikët e Shqipërisë së Veriut dhe më vonë tek myslymanët të cilët i afruan austriakët, pasi e dinin se pa ata, që përbënin dhe shumicën e popullatës, nuk do të mund të arrinin diçka.

Në Korçë ishte aktivizuar vetëm familja Qiriazi nga Manastiri ( me prejardhje nga Kolonjia), që financoheshin nga amerikanët protestantë. Nuk kishte diçka tjetër! Populli i thjeshtë i quante “masonë”. Ndëshkimi hyjnor erdhi pas disa dhjetvjeçarëve.

Mëqënëse kohët ndryshojnë gjatë kohës së E Hoxhës, u quajtën  “agjentë të Perëndimit dhe armiq të pushtetit”,  atë që me të vërtetë meritonin për aktivitetin e tyre kundër vullnetit të popullit-pavarësisht se Hoxha nuk e pa nga kjo pikëpamje.

Për çështjen e ndërgjegjies kombëtare shqiptare dhe gjuhës së përbashkët do të gjeni në doktoraturën e Tolevas (qarkullon dhe në shqip) kapituj të tërë – për mënyrën se si u ndërtua në laboratortët e austriakëve ( futja e nelogjizmave etj) të cilët në vijim financuan gazeta, libra, shkolla (nëpërmjet të cilave synonin që të instalonin që të frymëzonin ndërgjegjien kombëtare të ndërtuar), personel etj.

Në esencë më herët flasim thjesht për një grup dialektesh të varfëra pa një formë të përbashkët, me të cilat nuk mund të komunikonin grupet që gjendeshin në distancë ndërmjet tyre në ambientin gjeografik shqiptar. Në zonën e Korçës, flitej një dialekt i varfër dhe i përftuar i shqipes (paralelisht me gjuhën greke që ishte dhe gjuha bazën e arsimit dhe kishës) për shkak të konjukturave historike dhe kryesisht si rezultat i pushtimit të gjatë turkoshqiptar dhe të islamizimeve.

 

Burimi: Fotografi: Ndodhitë gjatë betejës së pavarësisë së qytetit dhe zonës së Korçës – Gjeorgjios Bajraktaris 1916 fq 35.

Përkthimi Pelasgos


Προσέξτε την πέμπτη φάλαγγα

 

. Για να δείτε πως γίνεται η «μάχη της ενημέρωσης» στην Ελλάδα, βγήκαν το Σαββατοκύριακο διάφορα ΜΜΕ με φωτογραφίες παιδιών λαθρομεταναστών να έχουν «εγκατασταθεί» σε νεκροταφεία γύρω από το Μόρια.

Με λεζάντες για «τα καημένα τα παιδάκια» που ταλαιπωρούνται γιατί δεν έχουν που να κοιμηθούν…

Εννοείται ότι και στο διεθνή τύπου κυκλοφόρησαν τέτοιες φωτογραφίες από το «δράμα» της Μόριας…

Υπήρξαν ακόμα και κάποια σχόλια για το πόσα γεύματα παιδιών ή σχολεία για παιδιά (λαθρομεταναστών) θα μπορούσαμε να προσφέρουμε με τα χρήματα που δόθηκαν για τα πολεμικά αεροσκάφη Ραφάλ, τις φρεγάτες και το υπόλοιπο εξοπλιστικό πρόγραμμα που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη Θεσσαλονίκη…

Μερικές διευκρινίσεις:

–Πρώτον, τα παιδάκια αυτά στις φωτογραφίες βρέθηκαν χωρίς καταλύματα όχι επειδή εμείς οι «άκαρδοι» τα εγκαταλείψαμε, αλλά επειδή οι γονείς τους ή οι λοιποί ενήλικοι των καταυλισμών έκαψαν τις εγκαταστάσεις όπου ζούσαν! Και τις οποίες εμείς τους είχαμε προφέρει…

–Δεν έκαψαν μόνο τις σκηνές. Έκαψαν και τις νοσοκομειακές εγκαταστάσεις του καταυλισμού που είχαν πρόσφατα εγκαινιαστεί.

–Και επειδή δεν τα κάηκαν όλα με τη μία, έβαλαν και δεύτερη και τρίτη και τέταρτη φορά πυρκαγιές μέχρι να γίνουν όλα στάχτη

–Και όχι μόνο έβαλαν φωτιές, αλλά είχαν φροντίσει ήδη να απομακρύνουν όλους όσους διέμεναν μέσα, μαζί με τα υπάρχοντά τους. Δηλαδή ήταν σχεδιασμένο και προμελετημένο.

Και φρόντισαν να εμποδίσουν την πυροσβεστική να πάει και να σβήσει τις φωτιές.

Δηλαδή ήταν εγκληματική πράξη – από την αρχή ως το τέλος!

Το έγραψε και ο διεθνής Τύπος: Ότι έβαλαν φωτιά στους καταυλισμούς τους, γιατί ήθελαν να εκβιάσουν την ελληνική κυβέρνηση να τους μεταφέρει στην ενδοχώρα.

–Κι ακόμα όπως αποκαλύπτεται από έρευνα των ελληνικών αρχών – από τα κινητά τους κλπ. – για την οργάνωση των εμπρησμών ήταν σε επαφή με τρείς τουλάχιστον ξένες ΜΚΟ, εκ των οποίων η μία δηλώνει ως έδρα την Αθήνα!

–Κι ύστερα απ’ όλα αυτά, αντί να ψάχνουμε να βρούμε ποιος διέπραξε το έγκλημα (γιατί ο εμπρησμός και η φθορά δημόσιας περιουσίας είναι έγκλημα), εμείς ασχολούμαστε με το πού θα μείνουν τα παιδάκια – που ο γονείς τους έκαψαν τις εγκαταστάσεις όπου διέμεναν.

Αντί να ψάχνουμε ποιοί οργάνωσαν και με ποιους διασυνδέονται όσοι διέπραξαν το έγκλημα, ασχολούμαστε πώς θα φροντίσουμε τα παιδάκια…

Για τα παιδάκια το πρόβλημα είναι πολύ απλό: Τα παίρνουμε από τους γονείς τους και τα φροντίζουμε σε ίδρυμα, να έχουν στέγαση, σίτιση, περίθαλψη κλπ.

Ασφάλεια και θαλπωρή! (Μιλάμε για αληθινλα παιδάκια όχι για…20αρηδες «ασυνόδευτους»!)

Καμία αντίρρηση.

Αλλά όσους έκαψαν τα πάντα,

όσους κατέστρεψαν την φιλοξενία που τους προσφέραμε,

όσους στράφηκαν ανοικτά κατά τους κράτους που τους φιλοξενεί,

ενώ οι ίδιοι μπήκαν παράνομα και με το έτσι θέλω,

γι’ αυτούς καμία επιείκεια και καμία ανοχή!

Αυτοί έχουν παραβιάσει πλέον το… μισό Ποινικό Κώδικα και θα έπρεπε ήδη να βρίσκονται υπό απέλαση.

Τίποτε λιγότερο και τίποτε περισσότερο…

Τα παιδιά δεν μας φταίνε σε τίποτε, ποτέ δεν αρνηθήκαμε να περιθάλψουμε αθώα παιδιά, αλλά οι ενήλικες είναι πολλαπλά εγκληματίες – και μια ακόμα φορά: γιατί χρησιμοποιούν ως «ασπίδα» τους ανήλικα παιδιά!

Και αυτούς δεν τους ανεχόμαστε πλέον.

Ούτε έχουμε κανενός είδους «υποχρέωση» να τους ανεχθούμε.

Αντίθετα έχουμε κάθε υποχρέωση να τους απομακρύνουμε

Σκεφτείτε να πάει κάποιος Έλληνας πολίτης να βάλει φωτιά στο σπίτι του κι ύστερα να επικαλείται ότι «πεινάνε τα παιδιά του» για να μην… διωχθεί ο ίδιος.   

Θα ήταν γελοίο αν το έκανε ένας Έλληνας. Είναι ακόμα πιο γελοίο και προκλητικό, όταν το κάνουν παράνομοι μετανάστες που δεν τίμησαν ποτέ τη φιλοξενία που τους προσφέρθηκε…

–Έχουμε ήδη καταγγείλει, ως κράτος, εργαλειοποίηση των λαθρομεταναστών. Κι όταν αρχίζουν κι εκδηλώνουν τις πραγματικές προθέσεις τους, εμείς ασχολούμαστε να τα… παιδάκια.

–Έχουμε ήδη καταγγείλει ότι η Τουρκία ετοιμάζει «υβριδική επίθεση» κατά των ακριτικών νησιών μας (και στον Έβρο). Κι όταν εκδηλώνεται πλέον η υβριδική επίθεση, εμείς μιλάμε για… «τα παιδάκια που υποφέρουν», χωρίς σκηνές (γιατί τις έκαψαν οι γονείς τους!)

–Έχουν ξαμοληθεί 12,5 χιλιάδες λαθρομετανάστες στα βουνά και τα λαγκάδια της Λέσβου, απέναντι από την Τουρκία, εκ των οποίων, αρκετοί φέρουν και «αγχέμαχα» όπλα πλέον, έχουν επαφή με τους «απέναντι» – συντονίζονται και καθοδηγούνται από ΜΚΟ που συνεργάζονται με τους «απέναντι» – κι εμείς μιλάμε …«για παιδάκια», που δεν έχουν που θα κοιμηθούν.

Τα παιδάκια αυτά δεν έπρεπε – εδώ και πολύ καιρό – να βρίσκονται σε καταυλισμούς όπως η Μόρια.

Υπάρχουν φήμες – που τις έχει δημοσιεύσει από καιρό και ο διεθνής τύπος – ότι τα παιδιά αυτά και βιάζονταν και κάποιες φορές εκδίδονταν! Κι όμως τα άφησαν να μένουν με τους βιαστές τους για χρόνια…

Και ενώ κανείς δεν τα νοιάστηκε, τώρα ξαφνικά τα «θυμήθηκαν».

Το πιο σωτήριο μέτρο – που έπρεπε να είχε ληφθεί από καιρό – είναι κλειστά κέντρα που σημαίνει τρία πράγματα:

–Πρώτον κλειστά δηλαδή φρουρούμενα κέντρα. Προαναχωρησιακές φυλακές…

–Δεύτερον, χωριστά για άνδρες και χωριστά για γυναικόπαιδα – όπως συμβαίνει σε κάθε φυλακή – για να προστατευθούν οι γυναίκες και τα παιδιά από τους βιασμούς, τους βιαστές και την εκμετάλλευση…

–Τρίτον, η ευθύνη για την εσωτερική τάξη και την εξωτερική φρούρηση αυτών των κέντρων στις ελληνικές αρχές – ΚΑΙ ΜΟΝΟ!

Δεν μπορεί να συμβαίνουν τέτοια αίσχη στο έδαφός μας και το ελληνικό κράτος να μην έχει κανένα έλεγχο – και καμία ευθύνη!

Όποιος ενδιαφέρεται λοιπόν, για τα «παιδάκια», ζητάει κλειστά, φρουρούμενα προαναχωρησιακά κέντρα αμέσως!

Όποιος ενδιαφέρεται να ακυρωθούν τα σχέδια «υβριδικής επίθεσης» – που έχει ήδη αρχίσει – από την πλευρά της Τουρκίας, απαιτεί κλειστά, χωριστά και προαναχωρησιακά κέντρα αμέσως.

Και άμεση απομάκρυνση όλων των ΜΚΟ από τα νησιά. Μετά απ’ όσα έγιναν στη Μόρια δεν δικαιολογείται – και δεν συγχωρείται – καμία καθυστέρηση.

Όποιος αυτά δεν τα βλέπει και δεν τα απαιτεί, παίζει το παιγνίδι των ΜΚΟ και εξυπηρετεί την «υβριδική επίθεση» της Τουρκίας.

Κι όποιος ζητά να πάψουμε να ξοδεύουμε για την άμυνά μας – που βρίσκεται υπό άμεση απειλή πλέον – για να «φροντίζουμε παιδάκια» που μας ήλθαν παράνομα και που οι γονείς τους καίνε και καταστρέφουν ό,τι τους έχουμε προσφέρει ως τώρα – αυτός δεν είναι απλά ηλίθιος!

«Κατευθυνόμενος» είναι… 

ΥΓ. Η Τουρκική επιθετικότητα δεν «πέρασε» επειδή απομακρύνθηκε το Όρουκ Ρέϊς από την ελληνική υφαλοκρηπίδα στην Ανατολική Μεσόγειο. Ελιγμός είναι για να αποφύγει η Τουρκία τις ευρωπαϊκές κυρώσεις στο επόμενο δεκαήμερο.

Έκλεισαν προσωρινά το ένα «μέτωπο», αλλά φρόντισαν να ανοίξουν άλλα: Στα νησιά μας!

Και στο μεταξύ απομάκρυναν το πολεμικό ναυτικό τους, αλλά επιστρατεύουν την «Πέμπτη φάλαγγα» των ΜΚΟ στα ελληνικά νησιά.

Προσέξτε την Πέμπτη φάλαγγα! Από αυτήν πλέον κινδυνεύουμε περισσότερο…



http://www.antibaro.gr/

Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!

Ετικέτες

ενημέρωση (2161) ενημέρωση-informacion (1422) Αλβανία (904) ορθοδοξία (422) ιστορία-historia (373) Εθνική Ελληνική Μειονότητα (366) ελληνοαλβανικές σχέσεις (311) ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks (277) Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek (253) Β Ήπειρος (239) ορθοδοξία-orthodhoksia (232) ορθόδοξη πίστη (222) εθνικισμός (195) διωγμοί (162) τσάμηδες (122) shqip (119) Κορυτσά-Korçë (118) Κορυτσά Β Ήπειρος (103) informacion (100) Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος (97) ορθόδοξη ζωή (96) ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse (75) διωγμοί - përndjekje (61) ορθόδοξο βίωμα (59) εθνικισμός-nacionalizmi (56) ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας (55) Ελλάδα-Αλβανία (48) Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë (45) ανθελληνισμός (44) Ελληνικό Σχολείο Όμηρος (43) πολιτισμός - kulturë (43) besimi orthodhoks (40) Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά (39) Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare (37) ιστορία ορθοδοξίας (36) βίντεο (34) Shqipëria (32) ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821 (32) κομμουνισμός- komunizmi (30) πνευματικά (27) Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës (24) πολιτική-politikë (23) απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës (22) αλβανικά (21) εκπαίδευση (21) Αρχαία Ελλάδα (20) helenët-Έλληνες (19) κομμουνισμός (19) Greqia (17) Βλαχόφωνοι Έλληνες (15)