Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Φωτο: Χαράλαμπος (Λάμπρος) Μπαλαμάτσης με καταγωγή από την Πλιάσα Κορυτσάς - Fotografi Harallamb Ballamaçi me origjinë nga Plasa e Korçës



[Φωτο: Χαράλαμπος (Λάμπρος) Μπαλαμάτσης με καταγωγή από την Πλιάσα Κορυτσάς - Ρουμανίζων ιερέας και σημαντική προσωπικότητα των ρουμανιζόντων]
Οι Μακεδόνες οπλαρχηγοί, Κωνσταντίνος Γκούτας και Λάκης Νταηλάκης, διαλύουν την ένοπλη ομάδα των κομιτατζήδων :

''Κατά τον Μακεδονικό Αγώνα, μεγάλο μέρος των χριστιανών κατοίκων της Πλιάσας όντες ρουμανικής εθνικής συνείδησης, τάχτηκαν στο πλευρό των κομιτατζήδων αλλά και των ρουμανιζόντων ενόπλων που συνεργάζονταν με το Βουλγαρικό Κομιτάτο, αναδεικνύοντας διάφορους αρχηγούς ένοπλων ομάδων, με κυριότερους τους Βούλγαρους κομιτατζήδες Μήτρο Βλάχο και Αποστόλ Κοτσκόνα αλλά και τον ρουμανίζοντα οπλαρχηγό Ατανάς Νάστα. Παράλληλα δεν αναγνώριζαν την εκκλησιαστική δικαιοδοσία της ελληνορθόδοξης μητρόπολης Κορυτσάς. Το 1905 σώμα μακεδονομάχων υπό τον Κωνσταντίνο Γκούτα εισέβαλε στον οικισμό και κατέστρεψε ρουμάνικα λειτουργικά βιβλία σε μια προσπάθεια να εξαναγκάσει τον πληθυσμό να επιστρέψει στους κόλπους της μητρόπολης. Τον Απρίλιο του ίδιου έτους άλλο σώμα Ελλήνων ανταρτών υπό τον Λάκη Νταηλάκη πραγματοποίησε επιχείρηση εναντίον τοπικών βουλγαρικών και ρουμανικών σωμάτων ενώ δύο μήνες αργότερα, ο ίδιος οπλαρχηγός κατάφερε να διαλύσει την ένοπλη ομάδα των ντόπιων Κοτσκόνα και Νάστα.'' 
Διαβάστε περισσότερα για την Πλιάσα:

Ο Μητροπολίτης Κορυτσάς, Πρεμετής και Μοσχόπολης Φώτιος Καλπίδης:

''Τον Ιούνιο του 1906 άνθρωποι του Κωστούρη πηγαίνουν στο χωρίο Πλιάσσα, καταλαμβάνουν αυθαίρετα την εκκλησία και αρχίζουν τις βαρβαρότητες σε βάρος των κατοίκων.
Πληροφορείται τα γεγονότα ο Φώτιος και σπεύδει στην Πλιάσσα. Ελευθερώνει την εκκλησία, αλλά δέχεται επίθεση με πέτρες των οργάνων του Κωστούρη, που τον τραυματίζουν αρκετά σοβαρά. Όμως ούτε ο Φώτιος περιορίζει τη δράση του ούτε οι εχθροί του εγκαταλείπουν τα σχέδια τους.
[ ] Στις 9 Σεπτεμβρίου 1906 ο Φώτιος ξεκίνησε για το χωριό Βρατοβίτσα. Τον συνόδευαν ο πρωτιερέας Ιωσήφ, ο διάκος και ο κλητήρας της μητρόπολης.
Την άλλη μέρα θά τελούσε τα εγκαίνια του ναού του χωριού, καθώς και τη θεια λειτουργία.
Τον είχαν ειδοποιήσει εκείνη τη μέρα να μην πάει στο χωριό, γιατί η ζωή του κινδύνευε, και όμως πήγε!
«Τι θα πουν οι χριστιανοί μου», απάντησε, «όταν δουν ότι ο ποιμενάρχης τους λιποτάκτησε από φόβο κι αφήνει απροστάτευτο το ποίμνιό του; Είμαι στρατιώτης της Εκκλησίας».

Και για να τους καθησυχάσει δέχτηκε την πρόταση τους να ζητήσει από το μουτεσαρίφη της Κορυτσάς να του διαθέσει ένα μικρό ένοπλο τμήμα για την ασφάλεια του. Μα εκείνος του αρνήθηκε...
Κατά το ηλιοβασίλεμα και σ’ απόσταση δρόμου ενός τέταρτου της ώρας από το χωριό είχαν στημένη την ενέδρα τους οι δολοφόνοι.

[ ] Πάνω στη σύγχυση και στη γενική κατακραυγή το έγκλημα αποδόθηκε στον Κωστούρη. Σε μια κάθοδό του μάλιστα στη Θεσσαλονίκη τον επισήμανε το «εκτελεστικό» της πόλης και τον έβγαλε από τη μέση.
Όμως αργότερα προέκυψαν στοιχεία που φανέρωναν πως οι δολοφόνοι ήταν ρουμανίζοντες και φανατισμένοι μουσουλμάνοι Αρβανίτες.
Τέσσερα χρόνια αργότερα άνθρωποι της ίδιας σχεδόν υφής κατακρεούργησαν και το μητροπολίτη Γρεβενών Αιμιλιανό Λαζαρίδη.

~ Επίσης, πληροφορίες σχετικά με την δράση των ρουμανιζόντων στην περιοχή Κορυτσάς θα βρείτε στην εργασία του πάτερ Ελ. Καρακίτσιου ''Ο Ελληνισμός στην μητροπολιτική περιφέρεια Κορυτσάς'':


Να προστεθεί ότι, ο Ρουμανίζων ιερέας Χαράλαμπος Μπαλαμάτσης είχε πρωτοστατήσει στις προσπάθειες του ρουμανικού κομιτάτου να επανενταχθεί η Θεσσαλία υπό τουρκική κατοχή ταξιδεύοντας μάλιστα για το σκοπό αυτό στην Κωνσταντινούπολη.


(Foto: Harallamb (Llambro) Ballamaçi me origjinë nga plasa e Korçës – prift përkrahës i vllehëve pro-rumunë dhe personalitet i rëndësishëm i vllehëve mbështetin rumunët)
Kapedanët maqedonas Konstandin Gkuta dhe Laki Ntailaki shpërbëjnë grupin e armatosur të komitaxhinjëve: “Gjatë Betëjës për Maqedoninë, një pjesë e madhe e banesave të krishtera të plasës duke qënë me ndërgjegjie kombëtare rumune, kaluan në krahun e komitaxhinjëve por dhe vëllehëve përkrahës së rumunëve të armatosur që bashkëpunonin me komitetin Bullgar, duke nxjerrrë udhëheqës së ndryshëm të grupeve të armatosura, me kryesorë komitaxhinjtë Bullgarë Mitro Vllahon dhe Apostol Kockonën por dhe komandantin me ndërgjegjie rumune Atnas Nasta. Në të njejtën kohë nuk njihnin juridiksionin kishtar të mitropolisë greko-orthodhokse të Korçës. Më 1905 një grup prej luftëtarë për Maqedoninë nën udhëheqjen e Konstandin Gutës hyri në këtë komunitet dhe shkatërroi librat fetarë në rumanist në një përpjekje për të detyruar popullatën që të kthehej në gjirin e Mitropolisë së tyre. Në Prill të të njejtit vit një trup tjetër me luftëtarë grekë nën udhëheqjen e Laki Dailakit kreu një aksion kundër forcave rumune e bullgare të zonës ndërsa dy muaj më vonë, ai vetë udhëheqësi arriti që të shpërbënte grupin e armatosru të vëndasve Kockona dhe Nasta.”

Për më tepër lexoni këtu:


Mitropoliti i Korçës, Përmetit, Voskopojës Foti Kalpidhi: “Në Qershor të vitit 1906 njerëz të Kosturit shkuan në fshatin Plasë, duke marrë me forcë kishën dhe filluan të kryen veprime të dhunëshme kundër banorëve.

Këto ngjarje i mori vesh Foti dhe nxitoi në Plasë. Çliroi kishën dhe u sulmua me gurë nga veglat e Kosturit, të cilët e plagosën mjaftë rëndë. Por as foti nuk ndaloi aktivitetin e tij as armiqtë nuk braktisën planin e tyre. (Më 9 Shtator 1906 Foti u nis për në fshatin Vratovicë. E shoqëronte protopresviteri Josif, dhjaku dhe një punonjës i Mitropolisë.


Ditën tjetër do të përuronte kishën e fshatit dhe do të kryente Meshën Hyjnore.
E kishin lajmëruar që atë ditë të mos shkonte në fshat, sepse jeta e tij do të ishte në rrezik megjithatë ai shkoi! “Çfarë do të thonë të krishterët e mi”, u përgjigj, “kur të shikojnë se kryebariu i tyre ia mbathi nga frika dhe e la kopenë e tij të pambrojtur? Jam një ushtar i Kishës”.

Që t’i qetësonte pranoi propozimin e tyre që të kërkonte nga Mutasefiri i Kishës që ti jepte një grup të vogël të armatosur për sigurinë e tij pro, ai nuk pranoi....


Kur djelli po perëndonte dhe në një distancë rruge prej çerek ore nga fshati i kishin ngritur pusi vrasësit. () Nën turbullimin dhe revoltën e përgjithëshme krimi ju ngarkua Kosturit. Në një zbritje të tij në Thessaloniki  e priti “trupi ekzekutues” i qytetit dhe e hoqi qafe. Por më vonë dolën të dhëna të cilat tregonin që vrasësit ishin vllehë pro- rumunë dhe arvanitë myslymanë fanatikë.

Katër vjet më vonë njerëzit e të njejtës forme coptuan dhe Mitropolitin e Grevenasë Emiliano Lazaridhi.

-          Gjithashtu, informacionet, në lidhje me përkrahësit të propagandës rumune do të gjeni në librin e papa El Karakitsios “Helenizmi në zonën Mitropolike të Korçës”.http://ikee.lib.auth.gr/reco…/127006/files/GRI-2011-7052.pdf
-          Të shtohet këtu dhe fakti që Prifti pro rumun Harallamb Ballamaçi kishte mbajtur stafetën gjatë përpjekjeve të komitetit rumun që të Thessalia të bëhet pjesë e pushtimit turk , bile dhe udhëtoi për këtë qëllim në Konstandinupojë.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ηπειρώτες Ευεργέτες της Τουρκοκρατίας και Ελληνοκρατίας

Αποκαλύπτουμε : Αίτημα στον ΟΗΕ για την εδαφική αποκατάσταση της Αλβανίας με Ελληνικά εδάφη, ετοιμάζει ο Αλβανός πρωθυπουργός Έντι Ράμα.

Το αίτημα αυτό προς ΟΗΕ και Διεθνείς Οργανισμούς έχουν ήδη υπογράψει όλοι οι βουλευτές που ¨ελέγχει ¨ ο Έντιι Ράμ , Αλβανοί βουλευτές των Σκοπίων, αλλά και του Μαυροβουνίου . 


Το αίτημα αυτό θα συνοδεύεται από χιλιάδες υπογραφές Αλβανών που θα δηλώνουν μόνιμη κατοικία ή τόπο εργασίας "Ελλάδα¨ και φυσικά από τους "Τσάμηδες" που υπογράφουν από τους πρώτους, ως "δεδιωγμένοι" από τις "αλύτρωτες" εστίες τους. 


Μην ξεχνάμε ότι , το 52% των αλλοδαπών ̟ που διαµένουν στην Ελλάδα έχουν Αλβανική υπηκοότητα. ( δεν θέλουμε να τους κάνουμε την ζωή δύσκολη ). 


Οι οπαδοί της ¨Μεγάλης Αλβανίας ¨ και του Αλβανικού Μεγαλοϊδεατισμού , με τις ευλογίες και την ενθάρρυνση του Αλβανού πρωθυπουργού ¨γυρίζουν¨ στα προς προσάρτηση "Αλβανικά εδάφη" και συλλέγουν χιλιάδες υπογραφές. 


Ξυπνήστε ! 
Το πρόβλημα που θα ανακύψει εξαιτίας της αδράνειά μας , κρίνεται εξαιρετικά σοβαρό , αφού , θα δημιουργήσει ¨προ ανάχωμα¨ υπέρ της Αλβανίας στο διεθνές δίκαιο με σκοπό να γίνει πεπ…

Αναμνήσεις από το άνοιγμα των εκκλησιών στη Β. Ήπειρο και η πρώτη ελεύθερη Ανάσταση το 1992

Ἡ Ἀλβανία κάτω ἀπό τήν ἐξουσία τοῦ κομμουνιστικοῦ κόμματος ὑπῆρξε τό μοναδικό συνταγματικά ἀθεϊστικό κράτος στόν κόσμο, κατά τήν περίοδο 1967-1990. Τήν περίοδο αὐτή ἀπαγορεύθηκε κάθε θρησκευτική ἱεροπραξία, καταστράφηκαν ἐκ θεμελίων οἱ περισσότεροι τόποι λατρείας, ἐνῶ ἀπεσχηματίστηκαν ὅλοι οἱ ἱερεῖς, καί πολλοί ἀπό αὐτούς ἐξορίστηκαν ἤ πέθαναν μαρτυρικά στίς φυλακές. Ἀπό τό 1976 ἐπίσης ἀπαγορεύθηκαν διά νόμου ὅλα τα χριστιανικά ὀνόματα. Ἡ ἀπαγόρευση αὐτή ἔπληξε ὅλους τούς ἀλβανούς πολίτες, ἀλλά ἰδιαίτερα τούς βορειοηπειρῶτες ἀδελφούς μας, γιά τούς ὁποίους ἡ ὀρθόδοξη πίστη ἦταν βασικό συστατικό τῆς ἐθνικῆς τους ἰδιοπροσωπίας. Βασική ἀρχή τοῦ Κόμματος Ἐργασίας τῆς Ἀλβανίας ἦταν: «Κύριος σκοπός τοῦ κράτους εἶναι ἡ παραγωγή. Ὅποιος δέν παράγει, ὅπως οἱ ἱερεῖς, δέν ἔχει θέση στή νέα μας κοινωνία». Ἔτσι μέχρι τό 1990 οἱ ἀδελφοί μας ἔμεναν ἀβάπτιστοι, ἀστεφάνωτοι, ἀλειτούργητοι, ἀκήδευτοι, (μέ ἐλάχιστες ἐξαιρέσεις ἱερέων πού μέ κίνδυνο τῆς ζωῆς τους τελούσανν κρυφά κάποια μυστήρια).          …