Σάββατο 4 Νοεμβρίου 2017

Για να είμαστε σαφείς!

 
Για να είμαστε σαφείς! Μετά το Πρωτόκολλό της Κέρκυρας του 1914 με το οποίο Ελλάδα, Αλβανία και ο Διεθνής παράγοντας αναγνωρίζουν στον Ελληνισμό Αλβανίας το δικαίωμα αυτονομίας, το 1922 η Αλβανία αναγνώρισε μονομερώς στην Κοινωνία των Εθνών, μέσω του Έλληνα μεταλλαγμένου σε Αλβανό Φαν Νόλι, την ύπαρξη βστο νεοσύστατο αλβανικό κράτος "μιας ελληνο-ορθόδοξης" μειονότητας (και καμιάς άλλης). 
Η Ελλάδα δεν ταυτίστηκε με τη δήλωση του Νόλι και έμεινε στην διεθνή αναγνώριση του 1914. 
Το 1946 στη Συνδιάσκεψη Ειρήνης των Παρισίων, η Ελλάδα επανέφερε το θέμα του δικαιώματός της επί της Βορείου Ηπείρου. Οι μεγάλες δυνάμεις παρέπεμψαν την υπόθεση στο μέλλον, δλδ όταν θα λύνονταν το Αυστριακό και το Γερμανικό ζήτημα, που σημαίνει ότι το 1990, με την ένωση των δύο Γερμανιών, η Ελλάδα δικαιούνταν να επανέλθει στις διεκδικήσεις της. Δεν το έκανε και δεν νομίζουμε ότι εμπόδιζαν οι δηλώσεις της Χούντας το 1972, όταν για την αποκατάσταση των σχέσεων με την Αλβανία, ο εκπρόσωπος της Χούντας στον ΟΗΕ δήλωσε ότι η Ελλάδα δεν είχε διεκδικήσεις επί της γείτονας. 
Αυτό σημαίνει ότι σε ό τι αφορά τον Ελληνισμό της Αλβανίας η Ελλάδα αναγνωρίζει de facto την πραγματικότητα που διαμορφώνει η Αλβανία, η οποία το 2017 αναγνωρίζει πλέον ονομαστικά την ύπαρξη εθνικής ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία, αλλά στο πλαίσιο άλλων 8 (εθνοπολιτιστικών και γλωσσικών μειονοτήτων) 
Το 2003, οι Ντούλες και Μαλλιάς (πρέσβης τότε της Ελλάδας στα Τίρανα), επικαλούμενοι την αρχή ότι τα ανθρώπινα και κατ΄επέκταση τα εθνικά δικαιώματα είναι ατομικά και όχι ομαδικά, καθώς και την πραγματικότητα ότι Έλληνες υπήρχαν σε όλη την αλβανική επικράτεια, ζήτησαν την κατάργηση των μειονοτικών ζωνών που είχε καθιερώσει αυθαίρετα και ο Χότζα. (Ο Χότζα όμως δεν είχε εκδώσει ποτέ κανένα νόμο περί αυτού) Οι κύριοι αυτοί απαίτησαν την κατάργηση των "αναγνωρισμένων" μειονοτικών ζωνών για να κατοχυρώσουν την Χιμάρα ως ελληνική μειονοτική ζώνη (!!!) Όμως τι συνέβη. Οι αναγνωρισμένες μειονοτικές ζώνες, στο όνομα της κατάργησής τους, άνοιξαν τις πύλες τους (εννοείται οι τοπικοί άρχοντες που διόριζε ο Ντούλες) για την πολιτογράφηση εκατοντάδων αλβανικών οικογενειών, με αποτέλεσμα την δημογραφική, πολιτιστική, οικονομική και εθνική αλλοίωσή τους. Στο θέμα κατοχύρωσης της ελληνικής μειονοτικής ζώνης της Χιμάρας οι δικοί μας δεν είχαν κανένα πλάνο, παρά μόνο δηλώσεις κούφιου εθνικισμού, που προκαλούσαν κατά της απροστάτευτης Χιμάρας τον οργανωμένο και ανοδικό αλβανικό εθνικισμό και να που φτάσαμε....!!! 
Συνεπώς, όποιος σήμερα, ύστερα από 27 χρόνια μεταπολίτευσης επικαλείται την πραγματικότητα Χότζα, δεν κάνει τίποτε άλλο παρά μόνο αναζητεί άλλοθι για να σώσει τις ευθύνες του και των πολιτικών μας.!!
Και όλη αυτή πραγματικότητα έχει μια αφετηρία ! Της δήλωσης Νόλι το 1922 είχε προηγηθεί η αυθαίρετη πραγματικότητα καθιερωμένη από τους Ιταλούς του 1917-20 κατά την οποία η ελληνορθόδοξη μειονότητα επεκτείνονταν σε κάποια χωριά δίπλα στα αναμενόμενα σύνορα της Αλβανίας με την Ελλάδα. Δεν περιλαμβάνονταν κανένα μεγάλο αστικό κέντρο, εκτός από μια συνοικία στο Δέλβινο !!! (Ήταν τότε που οι Ιταλοί έκλεισαν την συντριπτική πλειοψηφία των 375 ελληνικών σχολείων στο Βόρειο τμήμα της Ηπείρου.) Την ίδια περίοδο , στην πρώτη και δεύτερη διοικητική διαίρεση η Χιμάρα αποτελούσε αναπόσπαστο μέρος των μειονοτικών ζωνών που αυθαιρέτως είχαν χαράξει οι Ιταλοί. Μετά το 1922, η Χιμάρα αποσπάστηκε διοικητικά, de Jure από τις "μειονοτικές" ζώνες αλλά στην πράξη αποτελούσε μια κοινή οντότητα. Αυτό συνεχίστηκε μέχρι το 1946 όταν το καθεστώς Χότζα κατάργησε τα ελληνικά σχολεία στη Χιμάρα. Ωστόσο, το καθεστώς Χότζα συνέχισε την ίδια ταχτική του αυθαιρέτου στην αναγνώριση "μειονοτικών ζωνών" με το επίσης αυθαίρετο δικαίωμα μείωσης και αλλοίωσής τους

Παρασκευή 3 Νοεμβρίου 2017

Εδώ Χειμάρρα

«Για όλους τους φίλους που ρωτάνε τι συμβαίνει στην Χειμάρρα.
Όταν η κυβέρνηση της Αλβανίας πριν από δύο χρόνια ξεκίνησε ένα σχέδιο αστικής ανάπλασης, κατεδαφίστηκαν κάποια κτίρια εμπορικής χρήσεως στο κέντρο της Χειμάρρας. Ήταν φρικτό. Και βίαιο. Γρήγορα όμως ξεχάστηκε, βοήθησε βέβαια το ότι οι ιδιοκτήτες ‘μετακόμισαν’, μετανάστευσαν εκεί που το αποκαλούμε Δύση. Έτσι βρεθήκαμε με ένα καινούργιο παραλιακό μέτωπο στρωμένο με φτηνό χαλίκι αναμεμειγμένο με σκυρόδεμα και με το ένα τρίτο περίπου της παραλίας χτισμένο με μπετονιένες πλατφόρμες.
Πριν από ενάμιση χρόνο η κοινότητα της Χειμάρρας πληροφορήθηκε για την δεύτερη φάση του σχεδίου που αφορά το υπόλοιπο κέντρο της πόλης. Ο πεζόδρομος πίσω από το παραλιακό μέτωπο θα δοθεί σε κυκλοφορία, όλα τα σπίτια προς το λιμάνι θα χάσουν τις αυλές τους, θα κατασκευαστεί δρόμος ακριβώς δίπλα στο ρέμα, πλήθος μικρών οδών θα κόψει τις περιουσίες των ανθρώπων στην μέση, μία έκταση 15.000 τετραγωνικών μέτρων με ελαιόδεντρα θα μετατραπεί σε πάρκο όπου θα φυτευτούν οπωροφόρα δέντρα, φοίνικες και μπανανιές, και ορισμένοι όχι και τόσο τυχεροί κάτοικοι θα χάσουν τα σπίτια τους, τμήματα από τις οικίες τους, ή τις επιχειρήσεις τους.
Σε αντίθεση με άλλες κοινότητες στην Αλβανία, οι Χειμαρριώτες έχουν το σθένος να αντιδράσουν. Οι ντόπιοι εκφράζουν κυρίως μία ανησυχία: θέλουμε να γίνουμε οι νόμιμοι ιδιοκτήτες των περιουσιών μας, ούτως ώστε να μπορούμε να συμμετάσχουμε στην διαδικασία ως ισότιμα μέλη.
Αναφέρονται στο τεράστιο πρόβλημα των τελευταίων τριών δεκαετιών της μη κατοχής των νομίμων τίτλων ιδιοκτησίας. Οι τοπικές αρχές δεν βοηθούν με το να αποκαλούν τους κατοίκους που διαμαρτύρονται «ταραχοποιούς». Οι τοπικές αρχές ζουν σε ένα παράλληλο σύμπαν όπου η κυβέρνηση έχει πάντα δίκιο και μας κάνει χάρη, κάτι που δεν είμαστε σε θέση να το αναγνωρίσουμε διότι είμαστε αφελείς. Όταν οι κάτοικοι δεν εισακούστηκαν, άρχισαν να αναζητούν βοήθεια σε αρχές του εξωτερικού. Όταν οι φωνές δυνάμωσαν, η κυβέρνηση όρισε συνάντηση. Για την ακρίβεια τρεις συναντήσεις, μία με τον Πρωθυπουργό και δύο με την Υπουργό Πολιτισμού και τον Υπουργό Υποδομών. Στην τελευταία συνάντηση δόθηκε μία υπόσχεση: να δοθούν τίτλοι ιδιοκτησίας στους κατοίκους των οποίων οι περιουσίες θίγονται από το σχέδιο ανάπλασης. Και εν αναμονή αυτής της διαδικασίας, ένα ωραίο πρωινό κατέφθασαν μπουλντόζες συνοδεία αστυνομικής δύναμης τουλάχιστον τριακοσίων αντρών, προς διασφάλιση ότι οι Χειμαρριώτες θα συμμορφωθούν με την νέα τάξη πραγμάτων.
Tην στιγμή που οι περισσότεροι Αλβανοί εγκαταλείπουν την χώρα, και όσοι μένουν πίσω σχεδιάζουν πως θα φύγουν σύντομα, οι Χειμαρριώτες, -καίτοι πολλοί και από αυτούς φεύγουν-, ανήκουν σε εκείνους τους τυχερούς που μπορούν να βιοποριστούν από την ευλογημένη γη τους. Ως αρχιτέκτονας εκτιμώ την πρόθεση της κυβέρνησης να δημιουργήσει ένα καλύτερο αστικό περιβάλλον, αλλά ως άνθρωπος αισθάνομαι βαθύτατα τρομοκρατημένη και βιασμένη από τις μεθόδους και το έλλειμμα κοινής λογικής. Αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμά μας η ιδιοκτησία των περιουσιών μας, είναι αναφαίρετο δικαίωμά μας να έχουμε λόγο στην ανάπτυξη της πόλης μας.
Με πολύ ήλιο από Χειμάρρα!»
Αυτά έγραψε σε άπταιστη αγγλική μία συνομήλική μου σχεδόν Χειμαρριώτισσα, ξημερώματα της 2ης Νοεμβρίου στο Facebook. Γεννήθηκα τέλη δεκαετίας του ΄70 σε μία πόλη που στο χάρτη είναι πιο ψηλά, βορειότερα από την Χειμάρρα, και μεγάλωσα σε μία πόλη που είναι πιο ψηλά, βορειότερα από τους Σαράντα. Και ούτε που μου είχε περάσει ποτέ από το μυαλό ότι όσα εγώ παιδαριωδώς θεωρούσα από γεννησιμιού μου αυτονόητα και δεδομένα, συνομήλικοί μου, Έλληνες στην καταγωγή και την συνείδηση, γηγενείς, αυτόχθονες κάτοικοι της Νοτίου Αλβανίας, δεν τους επιτρεπόταν ούτε να τα ονειρευτούν. Όταν κανείς τους γνωρίζει, έστω και αργά, μόνο ένα αταλάντευτο αίσθημα απύθμενης οφειλής μπορεί να τον κατακλύσει. Όταν μία γυναίκα κυοφορεί, καταλαβαίνει τι σημαίνει να χτυπάνε μέσα της δύο καρδιές. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει όταν γνωρίζει κανείς αυτούς τους ανθρώπους. Μέσα του για πάντα χτυπάει μία δεύτερη καρδιά.
Τόσο κατά την εκπόνηση, όσο και κατά την υλοποίηση του σχεδίου ανάπλασης της Χειμάρρας δεν τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες από τον αλβανικό νόμο διαδικασίες. Το κατέθεσε ο τέως Συνήγορος του Πολίτης στην Αλβανία, Ίγκλι Τοτοζάνι, έτσι έκρινε πρωτοδίκως το δικαστήριο του Αυλώνα. Οι ιδιοκτήτες των περιουσιών που προσβάλλονται από το σχέδιο δεν κατέχουν τους νόμιμους τίτλους των περιουσιών τους, διότι αποτελούν πατρογονικές εστίες ή περιουσίες προ συστάσεως αλβανικού κράτους, εν έτη 1912. Το 1945 ο Δικτάτορας Χότζα δήμευσε όλες τις ιδιωτικές περιουσίες, και μετά από το 1991, κατά την μεταπολίτευση δεν υπήρξε καμία κρατική μέριμνα προκειμένου να επιλυθεί ο ακανθώδης περιουσιακός λαβύρινθος της χώρας.
Οι Χειμαρριώτες και οι Έλληνες Μειονοτικοί, οι οποίο αποκαλούνται ταραχοποιά στοιχεία, αποτελούν στην πραγματικότητα τις πιο νηφάλιες, μετριοπαθείς και δημοκρατικές φωνές. Είναι εκείνοι που προσπαθούν να αποδώσουν οι διαπραγματεύσεις, προκειμένου να εκτονωθούν οι διαμαρτυρίες των κατοίκων. Προτείνουν συνεχώς στην αλβανική κυβέρνηση μέσες οδούς και εναλλακτικές προτάσεις και λύσεις. «Στο κάτω-κάτω, εμείς κάνουμε πολιτική, τους ανθρώπους όμως που χάνουν τα σπίτια τους και το βιός τους, ποιος θα τους σταματήσει;».
Αρχές καλοκαιριού, ένας Χειμαρραίος, λίγο μικρότερός μου, ανήρτησε στο Facebook το παρακάτω κείμενο, καθώς ολόκληρη η Ελλάδα γιόρταζε τα είκοσι έτη της νίκης της Εθνικής Ελλάδος μπάσκετ επί της Ρωσίας. Αναλογιζόμενη την αιθρία των ανυποψίαστων δικών μου βιωμάτων εκείνης της βραδιάς όταν το διάβασα εντράπηκα, με κατέβαλε μία ακατάβλητη αίσθηση εντροπής.
«Το 1987 ο Ενβέρ Χότζα είχε πεθάνει. Ο διάδοχός του, Ραμίζ Αλία, δεν φαινόταν πως θα φέρει κάποια αλλαγή. Ο θάνατος όμως του Χότζα είχε συνταράξει την πεποίθηση ότι ο κομμουνιστής ηγέτης είναι υπεράνθρωπος, και συνεπώς το σύστημα ακλόνητο. Έτσι δεν υπήρχε κανείς σχεδόν στην Χειμάρρα που να μην είχε στραμμένη την κεραία της τηλεόρασης προς τον Παντοκράτορα της 14η Ιουνίου του 1987. Κατά πάσα πιθανότητα δεν θα την θυμόμουν την νύχτα εκείνη, -ήμουν μόλις πέντε ετών-, αν δεν ήταν οι επινίκιες εκδηλώσεις στην γειτονιά. Ο πατέρας και τα ξαδέρφια μου, είχαν ασφαλίσει μερικά μασούρια δυναμίτη τα οποία με την λήξη της αναμέτρησης έκαναν τους φαντάρους του παρακείμενου φυλακίου να τρέχουν να κρυφτούν από τους μοναρχοφασίστες. Θυμάμαι έντονα τους κρότους από τα αυτοσχέδια βαρελότα, -ήταν η πρώτη φορά και χρειάστηκε να περάσουν τέσσερα χρόνια για να ακούσω κάτι αντίστοιχο σε Ανάσταση στην Νέα Σμύρνη-. Το γλέντι στο σπίτι κράτησε μέχρι πολύ αργά.
Η νίκη αυτή που γέμισε περηφάνια όλη την Ελλάδα, για τους δικούς μου ανθρώπους ήταν κάτι πολύ παραπάνω. Στο δικό τους μυαλό ήταν μια δικαίωση για την περηφάνια που πάντα ένοιωθαν για την διωκόμενη από το σύστημα, αλλά ποτέ νικημένη ελληνικότητά τους. Στο δικό τους μυαλό, ήταν μια μεγαλειώδης νίκη κατά του σταλινισμού, η οποία μάλιστα είχε έρθει από τα δικά μας παιδιά. Μπορεί οι ελπίδες και οι ιδεοληψίες τους να μην είχαν καμία σχέση με την πραγματικότητα, αλλά τους έδωσε κουράγιο και πίστη πως μπορεί μια μέρα να πέσει ο φασισμός, όπως έπεσε η κραταιά ΕΣΣΔ στο παρκέ του ΣΕΦ. Την επομένη μέρα θα πήγαιναν να εργαστούν για την κοοπερατίβα και τα βλέμματα θα ήταν περίεργα. Μειδιάματα, ψίθυροι και σχολιασμός του αγώνα από την μία, και από την άλλη η προσπάθεια του μπριγκαντέρη να αντιληφθεί αν οι πολιορκημένοι είναι ελεύθεροι».
Οι Χειμαρραίοι, όταν με βλέπουν συνοφρυωμένη, με συνετίζουν πάραυτα. «Μην στεναχωριέσαι, το θέμα μας έχει από το 1912, έχουμε μέλλον μπροστά μας. Εμείς έχουμε μάθει και νηστικοί και φαγωμένοι, και με παπούτσια και ξυπόλητοι, και με σπίτια και χωρίς σπίτια. Και όσους μείνουν χωρίς σπίτια, θα τους μαζέψουμε εμείς που έχουμε, και θα επιβιώσουμε. Έτσι επιβιώσαμε».
Πηγη:kathimerini.gr / ΕΙΡΗΝΗ ΑΛΥΚΑΤΗ

Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2017

Νέα αλβανική πρόκληση: «Δεν υπάρχουν Έλληνες στη Χειμάρρα» – Οι Αλβανοί «ξύνονται στη γκλίτσα»

Νέα αλβανική πρόκληση: «Δεν υπάρχουν Έλληνες στη Χειμάρρα» – Οι Αλβανοί «ξύνονται στη γκλίτσα»
Η Χειμάρρα ήταν πάντα αλβανική και δεν υπάρχουν Έλληνες στη Χειμάρρα, υποστήριξε με δηλώσεις του που δημοσιεύτηκαν σε αλβανικά ΜΜΕ ο γνωστός ανθέλληνας Αλβανός σοσιαλιστής πολιτικός και «ιστορικός» Πελλούμπ Τζούφι
Ο Τζούφι, που παριστάνει τον ιστορικό, έχει διατελέσει πρώην βουλευτής, πρώην υφυπουργός Εξωτερικών και πρώην Πρέσβης της Αλβανίας στη Ρώμη.
Θα είχε ενδιαφέρον να μας προσκομίσει και τις ιστορικές αποδείξεις για τους ισχυρισμούς του ο Τζούφι.
Αλλά αυτό θα του είναι μάλλον δύσκολο, γιατί οι Αλβανοί -αυτό το «περίοπτο» έθνος της Βαλκανικής- απέκτησε αλφάβητο μόλις πριν 100 χρόνια.
Προηγουμένως δεν είχαν γραφή, άρα δεν είχαν και ιστορία, άρα δεν μπορούν να μιλάνε οι Αλβανοί για ιστορικά θέματα.
Αφού λοιπόν απαντήσαμε πόση βαρύτητα μπορεί να έχουν οι ισχυρισμοί των Αλβανών ψευδοϊστορικών, ας περάσουμε στο τι είπε ο Τζούφι.
Ισχυρίστηκε ότι τα γεγονότα στη Χειμάρρα και οι δηλώσεις από την Αθήνα, είναι ένα πρόσχημα που η ελληνική κυβέρνηση το εκμεταλλεύεται για τη «διεθνοποίηση» του θέματος Χειμάρρα, το οποίο «είναι ένα στημένο θέμα».
«Τι την νοιάζει την Αθήνα τι κάνουν τα Τίρανα στη Χειμάρρα», αναρωτιέται ρητορικά ο Τζούφι, «σε μια επαρχία που ήταν πάντα αλβανική και ποτέ ελληνική;».
«Η Αθήνα προσπαθεί να δημιουργήσει τεχνητά προβλήματα στις διμερείς σχέσεις, ώστε στη συνάντηση της Κρήτης να πιέσει την αλβανική κυβέρνηση να μην θέσει τα γνωστά και καυτά για την Ελλάδα θέματα. Η Αθήνα επιδιώκει πολιτικές παραχωρήσεις από την Αλβανία».
Ο θόρυβος των ολίγων εκείνων «παλικαριών» στη Χειμάρρα, συνεχίζει ο Τζούφι, δεν είναι μεμονωμένος, ήταν οι ίδιοι άνθρωποι που πριν από μερικά χρόνια επιτέθηκαν στο αστυνομικό τμήμα της Χειμάρρας, είναι αυτοί που δεν θέλουν την ανάπτυξη της πόλης.
Εκείνο που με αγανακτεί, λέει ο Τζούφι, είναι το γεγονός ότι στις γελοίες εμφανίσεις τους κρατούν σημαίες των ΗΠΑ και της Ε.Ε, λες και ο πολιτισμένος κόσμος συμβιβάζεται με τις παρωχημένες ιδέες τους.
[σ.σ. καλά κάνει και τον «αγανακτεί» τον Τζούφι διότι οι Χειμαρριώτες εκτός από Αλβανοί πολίτες έχουν και την ελληνική -άρα ευρωπαϊκή- ή την αμερικανική υπηκοότητα. Το πρωτόγονο αλβανικό καθεστώς επιτίθεται σε πολίτες της ΕΕ και των ΗΠΑ. Η Χειμάρρα είναι εκτός από ελληνική πόλη θύλακας πολιτών της ΕΕ και των ΗΠΑ.].
Ο Τζούφι επιτέθηκε και στον Βορειοηπειρώτη βουλευτή Βαγγέλη Ντούλε. «Όλοι γνωρίζουμε το ρόλο του Ντούλε στην αλβανική πολιτική», είπε ενώ πρόσθεσε ότι «στη Χειμάρρα δεν υπάρχει ελληνική μειονότητα για την οποία μιλάει. Ο Ντούλες απλώς μεταφέρει τις εντολές που λαμβάνει από την Αθήνα».
Προφανώς όλοι αυτοί οι χιλιάδες Έλληνες που ζουν στη Χειμάρρα είναι… φαντάσματα, σύμφωνα με τον Αλβανό «ιστορικό» και πρώην πολιτικό.
Με αυτές τις προκλήσεις το αποτυχημένο-κράτος της Αλβανίας επιθυμεί να ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση; Ποτέ οι Αλβανοί δεν θα γίνουν μέλη της ΕΕ. Θα μείνουν εκεί, απομονωμένοι, μέχρι να χαθούν από την απόλυτη εξαθλίωση. Αυτή είναι η μοίρα του αλβανικού λαού εξαιτίας των ανόητων ψυχοπαθών που έχει για ηγέτες και ιστορικούς του.

Η Ιστορία της ελληνικής ανυπότακτης Χειμάρρας

Η περιοχή κατοικούνταν κατά την αρχαιότητα από τους Χάονες, αρχαίο ελληνικό φύλο της Ηπείρου.
Οι Χάονες ήταν μια από τις τρεις κύριες Ελληνικές φυλές της Ηπείρου, μαζί με τους Θεσπρωτούς και τους Μολοσσούς.
Η πόλη της Χειμάρρας πιστεύεται ότι είχε ιδρυθεί ως «Χίμαιρα», (εξ ου και το όνομα Χιμάρα) από τους Χάονες ως εμπορικός σταθμός στη Χαονική ακτή.
Μια άλλη όμως θεωρία σχετική με το όνομα υποστηρίζει ότι προέρχεται από τη λέξη «χείμαρρος».
Στην κλασική αρχαιότητα η Χειμάρρα ήταν τμήμα του Βασιλείου της Ηπείρου υπό την ηγεσία της δυναστείας των Αιακιδών Μολοσσών, που περιελάμβανε το Βασιλιά Πύρρο της Ηπείρου.
Όταν η περιοχή καταλήφθηκε από τη Ρωμαϊκή Δημοκρατία το 2ο αιώνα π.Χ. οι οικισμοί της υπέστησαν σοβαρές ζημιές και άλλοι καταστράφηκαν από το Ρωμαίο Στρατηγό Αιμίλιο Παύλο.
Η Χειμάρρα και τα υπόλοιπα νότια Βαλκάνια πέρασαν στα χέρια της ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (Βυζάντιο) μετά την πτώση της πρεσβυτέρας Ρώμης αλλά, όπως η υπόλοιπη περιοχή έγινε συχνός στόχος διάφορων εισβολέων, όπως οι Γότθοι, οι Άβαροι, οι Σλάβοι, οι Βούλγαροι, οι Σαρακηνοί και οι Νορμανδοί.
Η Χειμάρρα αναφέρεται στο έργο του Προκόπιου εκ Καισαρείας του 544 Περί Κτισμάτων, ως Χιμαίριαι. Τη μνημονεύει ως τμήμα της Αρχαίας Ηπείρου και ότι στη θέση της είχε χτιστεί ένα καινούριο φρούριο.
Το 614 η Σλαβική φυλή των Βαϊουνιτών εισέβαλε στην περιοχή και απέκτησε τον έλεγχο μιας έκτασης από τη Χειμάρρα ως το Μαργαρίτι, που λεγόταν Βαγκενετία.
Η χρήση του ονόματος Χαονία σχετικά με την περιοχή φαίνεται να εξέλιπε κατά το 12ο αιώνα, οπότε καταγράφεται για τελευταία φορά (σε Βυζαντινό έγγραφο είσπραξης φόρων).
Το 1278 ο Νικηφόρος, Δεσπότης της Ηπείρου παρέδωσε στους Ανδεγαυούς τα λιμάνια Χειμάρρας, Σόποτ και Βουθρωτό.
Έτσι ο Κάρολος ο Ανδεγαυός έλεγχε την ακτή του Ιονίου από τη Χειμάρρα ως το Βουθρωτό.
Το 1372 η Χειμάρρα, μαζί με τον Αυλώνα, το Κανίνα και την περιοχή του Βερατίου δόθηκε ως προίκα στον Μπάλσα Β΄ (Σέρβο πρίγκιπα) για το γάμο του με την κόρη του με τον Ιωάννη Κομνηνό Ασέν (αδελφού του Ιβάν Αλεξάνταρ).
Μετά το θάνατο του Μπάλσα Β΄ η χήρα και η κόρη του, που παντρεύτηκε το Μρκσα Ζάρκοβιτς, κατάφεραν να διατηρήσουν την κατοχή της περιοχής μέχρι το 1417, οπότε οι Οθωμανοί κατέλαβαν τον Αυλώνα.
Η Οθωμανική Αυτοκρατορία είχε καταλάβει τη Βόρεια Ήπειρο από τα τέλη του 14ου αιώνα, αλλά όντας φυσικό οχυρό, η Χειμάρρα ήταν η μοναδική περιοχή που δεν υποτάχθηκε στην Οθωμανική Τουρκική εξουσία.
Έγινε σύμβολο αντίστασης στους Οθωμανούς αλλά υπέφερε από μια σχεδόν διαρκή κατάσταση πολέμου.
Μετά τη πτώση της Κωνσταντινούπολης οι κάτοικοί της διεξήγαγαν σκληρούς αγώνες κατά των Τούρκων με επικεφαλής τον Γεώργιο Καστριώτη («Σκεντέρμπεη»).
Μετά τον θάνατο αυτού τον αγώνα συνέχισε ο Γεώργιος Αρέσιος.
Το καλοκαίρι του 1473 ο οπλαρχηγός Ιωάννης Βλάσης με μια μικρή ομάδα από τη γειτονική Κέρκυρα καθώς και με υποστήριξη ντόπιων Χειμαρριωτών απέκτησε τον έλεγχο όλης της παραλιακής περιοχής από τη Σαγιάδα μέχρι τη Χειμάρρα, αλλά όταν έληξε ο εν εξελίξει Τουρκο-βενετικός Πόλεμος (1479) η περιοχή περιήλθε πάλι σε Οθωμανικό έλεγχο.
Το 1481, ένα χρόνο μετά την απόβαση των Οθωμανών στο Οτράντο της νότιας Ιταλίας, οι Χειμαρριώτες ενώθηκαν με τις δυνάμεις του Ιωάννη Καστριώτη, γιου του «Σκεντέρμπεη» στην εξέγερση του κατά των Οθωμανών.
Η εξέγερση απέτυχε αλλά οι Χειμαρριώτες ξεσηκώθηκαν πάλι το 1488 και μεταξύ 1494-1509, αποσταθεροποιώντας τον τουρκικό έλεγχο αλλά αποτυγχάνοντας να απελευθερώσουν τα εδάφη τους.
Το 1518 ο αρνησίθρησκος Χειμαρριώτης Αγιάς πασάς κατάφερε να πείσει τους πατριώτες του να δεχθούν τη κυριαρχία των Τούρκων έναντι μεγάλων ανταλλαγμάτων με οικονομικά προνόμια, τα οποία αργότερα οι Τούρκοι αφαίρεσαν.
Έτσι μια μεγάλη σειρά από εξεγέρσεις και επαναστάσεις εναντίον των Τούρκων αλλά και των Αλβανών χαρακτηρίζουν την πόλη της Χειμάρρας.
Ο Οθωμανός Σουλτάνος Σουλεϊμάν Α΄ ο Μεγαλοπρεπής πραγματοποίησε προσωπικά μια αποστολή το 1537 και κατέστρεψε ή κατέλαβε πολλά γύρω χωριά, αλλά δεν κατόρθωσε να υποτάξει την περιοχή.
Έτσι οι οθωμανικές Αρχές, με σκοπό να αποτρέψουν εξεγέρσεις, συνέταξαν σειρά προνομίων για την περιοχή της Χειμάρρας και τους κατοίκους της.
Τα προνόμια αφορούσαν την απαλλαγή από την καταβολή φόρων και τελωνειακών δασμών.
Οι κάτοικοι είχαν το δικαίωμα να οπλοφορούν, ακόμα και όταν οι Χειμαρριώτες καπεταναίοι επισκέπτονταν τον εκπρόσωπο του Σουλτάνου στα Ιωάννινα.
Επίσης, η Χειμάρρα εκπροσωπούνταν στην Κωνσταντινούπολη, με δικό της αντιπρόσωπο, που είχε το προνόμιο της προσωπικής ακροάσεως προς την Υψηλή Πύλη.
Έναντι αυτών των προνομίων οι Χειμαρριώτες είχαν την υποχρέωση να συμμετέχουν στις οθωμανικές εκστρατείες.
Τα προνόμια διατηρήθηκαν ως το τέλος της τουρκοκρατίας. Εντούτοις, παρά τα προνόμια, οι Χειμαρριώτες επαναστάτησαν κατά της Οθωμανικής εξουσίας στον Τρίτο Βενετοτουρκικό Πόλεμο (1537–40), στον Τέταρτο Βενετοτουρκικό Πόλεμο (1570–73), στον Πόλεμο του Μοριά (1684–99), στον Έβδομο Βενετοτουρκικό Πόλεμο (1714–18) και στους Ρωσοτουρκικούς Πολέμους του 18ου αιώνα.
Αφ’ ετέρου τα Οθωμανικά αντίποινα ερήμωσαν την περιοχή και οδήγησαν σε αναγκαστικούς εξισλαμισμούς, που τελικά περιόρισαν το Χριστιανικό πληθυσμό της περιοχής στην πόλη της Χειμάρρας και έξι χωριά.
Εξάλλου οι Χειμαρριώτες υφίσταντο συχνά επιθέσεις των Λιάπηδων, γειτονική Αλβανική φυλή, λόγω διαφορετικής φυλής.
Σε μια περίπτωση, το 1577, οι οπλαρχηγοί της Χειμάρρας έκαναν έκκληση στον Πάπα για όπλα και προμήθειες, υποσχόμενοι να πολεμήσουν τους Οθωμανούς.
Υποσχέθηκαν επίσης να υπαχθούν θρησκευτικά στη Ρώμη, υπό την προϋπόθεση να διατηρήσουν τα Ορθόδοξα λειτουργικά τους έθιμα, αφού η πλειοψηφία του πληθυσμού ήταν Ελληνική και δεν καταλάβαινε τη Φράγκικη γλώσσα.
Εκείνη την εποχή οι κάτοικοι της Χειμάρρας ανέπτυξαν στενούς δεσμούς με τις Ιταλικές πόλεις-κράτη, ιδιαίτερα τη Νάπολη και τη πανίσχυρη Δημοκρατία της Βενετίας, που έλεγχε την Κέρκυρα και τα άλλα νησιά του Ιονίου, και αργότερα με την Αυστροουγγαρία.
Μάλιστα το 18ο αιώνα πολλοί Χειμαρριώτες μετανάστευσαν στην Ιταλία, όπου ακόμη διατηρούν την Ελληνική τους ταυτότητα.
Το 1627 άνοιξε στην περιοχή το πρώτο σχολείο, όπου τα μαθήματα γίνονταν στην Ελληνική γλώσσα.
Τα επόμενα χρόνια (μέχρι το 1633), άνοιξαν επίσης Ελληνόγλωσσα σχολεία στα χωριά Δρυμάδες και Παλάσα.
Το 1775 περιόδευσε στην περιοχή ο Κοσμάς ο Αιτωλός, όπου και ίδρυσε σχολείο, την Ακροκεραύνειο σχολή.
Το 1797 ο Αλή Πασάς, ο μουσουλμάνος Αλβανός κυβερνήτης του Οθωμανικού Πασαλικίου των Ιωαννίνων έκανε επιδρομή στην πόλη της Χειμάρρας, γιατί υποστήριζε τους εχθρούς του Σουλιώτες.
Δύο χρόνια αργότερα ο Αλή Πασάς προσπάθησε να δημιουργήσει καλές σχέσεις με τους Χειμαρριώτες, ανακηρύσσοντας το θύλακα τους τμήμα του υπό διαμόρφωση ημιανεξάρτητου κράτους του, χρηματοδοτώντας διάφορα δημόσια έργα και εκκλησίες.
Μία εκκλησία που έχτισε κοντά στη Χειμάρρα, απέναντι από το Κάστρο Πόρτο Παλέρμο, είναι η μεγαλύτερη και μεγαλοπρεπέστερη στην περιοχή και διατηρείται ακόμη και σήμερα ως σημαντικό τουριστικό αξιοθέατο.
Η εξουσία του Αλή Πασά στη Χειμάρρα κράτησε περίπου 20 χρόνια, μέχρι που τερματίστηκε απότομα με τη δολοφονία του από Οθωμανούς πράκτορες.
Η Χειμάρρα στη συνέχεια επανήλθε στο προηγούμενο καθεστώς της ενός θύλακα περικυκλωμένου από Οθωμανικά εδάφη.
Για να τονίσουν το ειδικό καθεστώς της πόλης, οι όροι που οι Χειμαρριώτες είχαν συμφωνήσει με το Σουλεϊμάν το Μεγαλοπρεπή χαράχτηκαν σε χάλκινες πλάκες κατ’ απαίτηση των ηγετών τους, που ήθελαν να καταγράψουν τη συμφωνία σε ανεξίτηλο μέσο.
Οι πλάκες αυτές διασώζονται στο μουσείο-ανάκτορο Τοπ Καπί της Κωνσταντινούπολης.
Όταν ξέσπασε η Ελληνική Επανάσταση (1821–1830) οι κάτοικοι της Χειμάρρας εξεγέρθηκαν.
Η τοπική εξέγερση απέτυχε αλλά πολλοί Χειμαρριώτες, βετεράνοι του Ρωσικού και του Γαλλικού Στρατού, εντάχθηκαν στις επαναστατικές δυνάμεις στη σημερινή νότια Ελλάδα, όπου έπαιξαν σημαντικό ρόλο στον αγώνα, όπως τμήμα Χειμαρριωτών με επικεφαλής τον στρατηγό Σπύρο Μήλιο που συμμετείχε στις ένοπλες συγκρούσεις κατά των Τούρκων, στο Μεσολόγγι και στο Φάληρο.
Το 1854, κατά τον Κριμαϊκό Πόλεμο, ξέσπασε μια μεγάλη τοπική εξέγερση, με τη Χειμάρρα να συμμετέχει από τους πρώτους.
Αν και το νεοϊδρυθέν Ελληνικό κράτος προσπάθησε σιωπηρά να την υποστηρίξει, η εξέγερση κατεστάλη από τις Οθωμανικές δυνάμεις μετά από λίγους μήνες.
Κατά τον Α΄ Βαλκανικό Πόλεμο, στις 5/18 Νοεμβρίου του 1912, η πόλη εξεγέρθηκε υπό τον ταγματάρχη Σπύρο Σπυρομήλιο που αποβιβάστηκε στην περιοχή με μικρή δύναμη Χειμαρριωτών και Κρητών εθελοντών υπό τους Γαλερό, Πολυξύγγη, Παπαγιαννάκη και Τζουλιάκη, χωρίς να συναντήσει αρχικά ιδιαίτερη αντίσταση, και εκδίωξε τις Οθωμανικές δυνάμεις για να ενωθεί με την Ελλάδα.
Η περιοχή παρέμεινε υπό τον έλεγχο του Ελληνικού Στρατού καθ’όλη τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων και κήρυξε την αυτονομία της τον Φεβρουάριο του 1914, αντιδρώντας στην απόφαση των μεγάλων δυνάμεων να την εντάξουν στο νεοσύστατο αλβανικό κράτος.
Την 28 Φεβρουαρίου προσχώρησε στην Προσωρινή Κυβέρνηση της Βορείου Ηπείρου, με επικεφαλής τον Γεώργιο Χρηστάκη-Ζωγράφο.
Το Μάρτιο του 1914 υπεγράφη το Πρωτόκολλο της Κέρκυρας, που ίδρυε την Αυτόνομο Δημοκρατία της Βορείου Ηπείρου, όπου εντάχθηκε και η Χειμάρρα, αν και η ίδια η Αυτόνομη Δημοκρατία παρέμενε τυπικά τμήμα του νεοϊδρυθέντος Αλβανικού κράτους.
Στα τέλη Ιουλίου 1914 συγκλήθηκε Πανηπειρωτική Διάσκεψη στο Δέλβινο, για να επικυρωθούν οι όροι του Πρωτοκόλλου της Κέρκυρας από τους Βορειοηπειρώτες εκπροσώπους.
Οι εκπρόσωποι της Χειμάρρας, παρ’όλες τις πιέσεις του Ελληνικής Κυβέρνησης για αποδοχή του Πρωτοκόλλου για αυτονομία εντός της αλβανικής επικράτειας, αποχώρησαν ζητωκραυγάζοντας υπέρ της Ένωσης με την Ελλάδα.
Κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο η Χειμάρρα ήταν υπό Ελληνική διοίκηση (Οκτώβριος 1914 – Σεπτέμβριος 1916) και κατόπιν καταλήφθηκε από την Ιταλία.
Οι Ιταλοί χρησιμοποιώντας αιχμαλώτους πολέμου της Αυστροουγγαρίας για να κατασκευάσουν ένα δρόμο, που μείωσε σημαντικά την απομόνωση της περιοχής, που το 1921 πέρασε στον έλεγχο του Αλβανικού κράτους.
Οι ντόπιοι εξεγέρθηκαν το 1924 διαμαρτυρόμενοι για σειρά μέτρων που αποσκοπούσαν στον εξαλβανισμό τους και απαιτώντας τα ίδια προνόμια που απολάμβαναν πριν ενσωματωθούν στην Αλβανία.
Εξεγέρσεις και διαμαρτυρίες ακολούθησαν επίσης το 1927 και το 1932, οι οποίες καταπνίγηκαν από τον βασιλιά Ζόγου.
Αργότερα η Χειμάρρα καταλήφθηκε πάλι από τους Ιταλούς κατά την Ιταλική εισβολή στην Αλβανία.
Στις 22 Δεκεμβρίου 1940, κατά τη διάρκεια του Ελληνοϊταλικού Πολέμου, η 3η Μεραρχία Πεζικού του Ελληνικού Στρατού μπήκε στη Χειμάρα για τρίτη φορά, μετά τη νικηφόρα μάχη κατά των Φασιστικών Ιταλικών δυνάμεων, που είχαν αναπτυχθεί στην περιοχή.
Η πόλη επανενώθηκε για λίγο με την Ελλάδα μέχρι τη Γερμανική εισβολή το 1941.
Ενώ, αρχικά η περιοχή υπαγόταν στην αναγνωρισμένη μειονοτική ζώνη από τις αλβανικές Αρχές, το 1945 εξαιρέθηκε από αυτήν, ως αποτέλεσμα να κλείσουν τα ελληνικά σχολεία.
Το 2006 επαναλειτούργησε ελληνικό σχολείο (υπό μορφή δίγλωσσου ιδιωτικού) μετά από 61 χρόνια, στο οποίο έχει απονεμηθεί και τιμητική διάκριση από το ελληνικό υπουργείο εθνικής παιδείας και θρησκευμάτων.

ΕΓΓΡΑΦΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ

Αθήνα, 30/07/2014

Από:    «ΕΘΝΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ 1914»

Προς:  ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Κοιν.:  ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ


ΕΓΓΡΑΦΗ  ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ

Ως Εθνική Ελληνική Μειονότητα του Αλβανικού κράτους, η οποία είναι διεθνώς αναγνωρισμένη βάσει του Πρωτοκόλλου της Κέρκυρας που υπεγράφη στις 17-5-1914, που κατοικούμε στο νότιο τμήμα της Αλβανικής επικράτειας, στην περιοχή που εμείς αποκαλούμε Βόρειο Ήπειρο και τη θεωρούμε εθνολογικά άρρηκτα συνδεδεμένη με τον Ελληνικό κορμό,

ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΟΥΜΕ

Τις μεταβολές τις οποίες επιχειρεί να επιφέρει η Αλβανική κυβέρνηση στις περιοχές που κατοικούμε σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης, με στόχο την δημογραφική αλλοίωση της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας και την εν καιρώ εξαφάνιση της, κάτι το οποίο επιχειρείται διαρκώς από το Αλβανικό κράτος τα τελευταία εκατό χρόνια.

Οι ενέργειες αυτές της αλβανικής κυβέρνησης έρχονται σε αντίθεση με τους διεθνείς κανόνες που διέπουν την ύπαρξη μειονοτήτων, όπως περιγράφονται στη Χάρτα των Ηνωμένων Εθνών και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Συγκεκριμένα αναφερόμαστε στην παράβαση των άρθρων 5 & 16 της Σύμβασης – Πλαισίου του Συμβουλίου της Ευρώπης για τις Εθνικές Μειονότητες.

Βάσει των ανωτέρω καταγγέλλουμε ότι επιχειρείται από Αλβανικής πλευράς η δημογραφική Εθνική αλλοίωση:

1)   του Δήμου Χιμάρας, με την ένωση του με την επαρχία Βρανίστι
2)   της Επαρχίας Άρτας ή Νάρτας με την ένταξη της στον Δήμο Αυλώνα
3)   της Επαρχίας Τζάρας με την ένταξη της στον νεοσύστατο Δήμο Τσαμουριάς με κέντρο την Κονίσπολη
4)   της Κοινότητας Βαγγαλιάτες με την απόσπαση της από την μειονοτική επαρχία Λιβαδειάς και την ένταξη της στον νεοσύστατο Δήμο Τσαμουριάς με κέντρο την Κονίσπολη
5)   της Κοινότητας Σωπίκι με την απόσπαση της από την μειονοτική επαρχία Λιβαδειάς και την ένταξη τους στον νεοσύστατο Δήμο Τσαμουριάς με κέντρο την Κονίσπολη
6)   της Κοινότητας Μουζίνα, με την απόσπαση της από την μειονοτική επαρχία Μεσοποτάμου και την ένταξη της στο Δήμο Δελβίνου
7)   της Κοινότητας Πετσά με την απόσπαση της από την μειονοτική επαρχία Μεσοποτάμου και την ένταξη της στο Δήμο Δελβίνου
8)   της Κοινότητας Γαρδικάκι με την απόσπαση της από την μειονοτική επαρχία Μεσοποτάμου και την ένταξη της στο Δήμο Δελβίνου
9)   της Κοινότητας Μαυρόπουλο με την απόσπαση της από την μειονοτική επαρχία Φοινίκης και την ένταξη της στον Δήμο Δελβίνου
10) της Κοινότητας Βρωμερό με την απόσπαση της από την μειονοτική επαρχία Φοινίκης και την ένταξη της στον Δήμο Αγίων Σαράντα
11) της Κοινότητας Τσούκα με  την απόσπαση της από την μειονοτική επαρχία Αλύκου και την ένωσή της με το Δήμο Αγίων Σαράντα.

Ως εκ τούτου παρακαλούμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όλα τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επέμβει προς την Αλβανική κυβέρνηση προκειμένου να τερματιστεί η πολιτική η οποία περιγράψαμε στο χώρο της τοπικής αυτοδιοίκησης και στρέφεται ευθέως κατά της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας στην Αλβανία.


«ΕΘΝΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ 1914»  


Κόμμα MEGA-EEMM: Από το 1990 το αλβανικό κράτος εποικίζει τη Βόρεια Ήπειρο με μουσουλμάνους

Κόμμα MEGA-EEMM: Από το 1990 το αλβανικό κράτος εποικίζει τη Βόρεια Ήπειρο με μουσουλμάνουςΚαι μετά από τόσες αντιδράσεις της χειμαρριώτικης κοινότητας και επανειλημμένες επιπλήξεις της Ελληνικής κυβέρνησης, η κυβέρνηση των Τιράνων προχώρησε και σε άλλες κατεδαφίσεις με έντονη παρουσία αστυνομικών δυνάμεων, γκρεμίζοντας κτίρια που δεν έτυχαν των ασφαλιστικών μέτρων του Διοικητικού Δικαστηρίου του Αυλώνα, αναφέρει σε ανακοίνωσή του το δεύτερο ελληνικό μειονοτικό κόμμα στην Αλβανία, το MEGA (ΕΘΝΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ).
Η άσκηση του καθεστώτος κρατικής βίας στη Χειμάρρα και μετά από τη μεσολάβηση διαλόγου μεταξύ εκπροσώπων της Χειμάρρας και κυβέρνησης, καθώς και η επιβαλλόμενη εφαρμογή ενός σχεδίου ανάπλασης χωρίς να λυθούν οριστικά τα ιδιοκτησιακά, επιβεβαιώνουν περίτρανα την αδιαλλαξία και την αρνητική στάση του αλβανικού κράτους απέναντι στις οποιεσδήποτε αυθαιρεσίες συμβαίνουν εδώ και 27 χρόνια συνέχεια εις βάρος των Ελλήνων όχι μόνο στην περιοχή αυτή, αλλά σε όλο το χώρο της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας, συνεχίζει το MEGA.
Το γεγονός αυτού καθ’ αυτού αλλά και όλη η συμπεριφορά της αλβανικής πολιτείας σε σχέση με το περιουσιακό και με όλα τα ανθρώπινα και μειονοτικά δικαιώματα των Ελλήνων της Αλβανίας, θα πρέπει να μας αφυπνίσει όλους ώστε να προβάλλουμε όπως έχει στο μέγεθός της τη συνεχόμενη καταπάτησή τους, σε κάθε χωριό, σε κάθε πόλη και σε κάθε κατοικία όλα αυτά τα χρόνια. Δεν είναι μόνο η εκτελεστική εξουσία εκείνη που χτυπάει αλύπητα τους Έλληνες, αλλά όλο το κατεστημένο της νομοθετικής, της δικαστικής εξουσίας από την κορυφή μέχρι τη βάση, τονίζει το MEGA.
Σκόπιμες και προγραμματισμένες είναι οι καθυστερήσεις στην κατοχύρωση των τίτλων ιδιοκτησιών από το νόμο 7501 στα Υποθηκοφυλάκεια, στα Πρακτορεία Νομιμοποίησης αυθαιρέτων.
Εσκεμμένες και κατευθυνόμενες είναι οι αποφάσεις δικαστηρίων όλα αυτά τα χρόνια για την υφαρπαγή των λιβαδικών και δασικών εκτάσεων στα προαύλια των χωριών Κώσταρη, Κουλουρίτσα, Καισαράτι, Γράβα, Ντερμίσι, Δίβρη, Μεσοπόταμο, Μπραϊλάτι, Πωγώνι, Δερόπολη κλπ. Καλά μελετημένη από το αλβανικό κράτος είναι η εκστρατεία δημογραφικής αλλοίωσης δια της παροχής εδαφικών εκτάσεων εντός του αμιγούς χώρου.

Εποικισμός με μουσουλμάνους

Μετά το 1990 και ειδικά τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης διενεργείται μια άναρχη μετακίνηση πληθυσμών προς τους Άγιους Σαράντα και γενικότερα σε όλη την παραλία του Ιονίου.
Οι νέοι έποικοι, επωφελούμενοι και από τη μεγάλη έξοδο του ντόπιου πληθυσμού προς την Ελλάδα, εγκαθίστανται σε αδέσμευτες μέχρι τότε εκτάσεις της παραλίας και συγκροτούν τους δικούς τους οικισμούς.
Συγκεκριμένα, 4 χιλιόμετρα από την πόλη των Αγίων Σαράντα και μόλις μετά τη διώρυγα της Τσούκας, στην τοπωνυμία Μπερντενέσι εγκαταστάθηκαν 230 οικογένειες από Τεπελένι, Πρεμετή, Αυλώνα, Μπεράτι, Μαλακάστρα κλπ.
Δύο χιλιόμετρα από το πάρκο του Βουθρωτού κτίστηκε ένα άλλο χωριό στους λόφους του Αι Λια (Σεντελί) με πάνω από 700 κάτοικους.
Στην Πολίχνη των Εξαμιλίων που μέχρι το 1991 κατοικούσαν 427 οικογένειες (το 50% ήταν ελληνικής καταγωγής) προστέθηκαν άλλες 570 οικογένειες από τη Μέση και Βόρεια Αλβανία, οι οποίες άρπαξαν με την ευλογία του επίσημου κράτους τις περιουσίες και τα οικόπεδα και σήμερα ο οικισμός αυτός είναι στα χέρια εξ ολοκλήρου φερόμενου πληθυσμού. Οι 427 οικογένειες δεν πήραν γης και οπωροφόρα δέντρα όπως όριζε ο νόμος 7501, ενώ οι ξένοι έκτισαν τις τουριστικές κατοικίες σαν να είχαν εκεί τις περιουσίες των προγόνων τους.
Στην πόλη των Αγίων Σαράντα επίσης έχουμε έντονη εισβολή όπου πολλαπλασίασε τον πληθυσμό από 17.000 το 1990 σε 30.000 το 2000 και άλλαξε τους συσχετισμούς εις βάρος του ελληνικού στοιχείου.
Συνολικά με τον ερχομό των ξένων στην πόλη και στα δύο αναφερόμενα χωριά ο πληθυσμός αυξάνεται κατά 17.700 κάτοικους, αύξηση η οποία διαμορφώνει νέα δημογραφική και θρησκευτική εικόνα.
Εντωμεταξύ το κράτος δημιουργεί συνθήκες ευνοϊκές για τους φερόμενους να ενεργήσουν ανεξέλεγκτα, ενώ για τους ντόπιους απαιτεί σεβασμό των νόμων, αναφέρει το κόμμα MEGA. Η κυβέρνηση παίρνει απόφαση να δώσει 70 εκτάρια γης στο αλβανικό χωριό Γιάννιαρη, ενώ στους ξεριζωμένους κάτοικους του Περδικαριού που εξορίστηκαν επί Χότζα, δεν έδωσε ούτε ένα οικόπεδο στην παραλία των Αγίων Σαράντα, αλλά και ούτε τα κτήματά τους έδωσε στο δικό τους χωριό.
Υπάρχουν πληθώρα τέτοια παραδείγματα που μπορούμε να αναφέρουμε. Και δεν είναι μόνο η Χειμάρρα το πρόβλημα. Η Χειμάρρα ήταν και παραμένει στην επικαιρότητα γιατί ιστορικά αδικήθηκε και αδικείται βάναυσα. Και οι Χειμαρραίοι διαχρονικά αντιστέκονται.
Στον υπόλοιπο χώρο της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας η αδικία υποβόσκει και αποτελειώνει οριστικά επί δεκαετίες την ύπαρξή μας.
Δε γνωρίζουμε ποιοι ιδιοκτήτες νομιμοποιούνται στα δικαστήρια, ποια έγγραφα αλλοιώνονται στο Κεντρικό Αρχείο του Κράτους. Στα κέντρα αποφάσεων οι Έλληνες απόντες. Κάθε χρόνο και χειρότερα.
Μια ώρα αρχύτερα ας συσπειρώσουμε τις δυνάμεις μας σε ένα κοινό μέτωπο να αποκαλύψουμε την πραγματική διάσταση των παραβάσεων που επιτελέστηκαν και επιτελούνται εις βάρος μας από το κράτος και το παρακράτος, όχι μόνο στη Χειμάρρα, αλλά όπου ζουν παραδοσιακά οι Έλληνες στην Αλβανία, καταλήγει στην ανακοίνωσή του το κόμμα MEGA.
http://www.tribune.gr/

Εκδήλωση με θέμα τα νέα βιβλία των θρησκευτικών στην Φλώρινα.


Τετάρτη 1 Νοεμβρίου 2017

Τι είν’ η σημαία μας...- Çdo shqiptar që dëshiron, mund të bëhet grek*


Το ερώτημα «Τι είν’ η σημαία μας;» επιδέχεται τόσες απαντήσεις όσες και το ερώτημα «Τι είν’ η πατρίδα μας»: πολλές. Και σίγουρα αλληλοσυγκρουόμενες, ακόμα κι αν προέρχονται από μέλη των ίδιων ιδεολογικών, κοινωνικών ή και αιματικών οικογενειών. Δεν εννοούμε όλοι με τον ίδιο τρόπο τον όρο «πατρίδα», την Ελλάδα ή όποια άλλη. Για τους στοιχειωδώς ενημερωμένους, για όσους εννοούν την Ελλάδα με ενσωματωμένη την ιστορία της, οι άνθρωποι που εμψυχώνουν τον τόπο δεν έζησαν και δεν ζουν σε κάποιο κλειστό μικροσύμπαν, παράλληλο προς τον υπόλοιπο πλανήτη. Πορεύτηκαν και πορεύονται σε διαρκή επαφή, πολεμική ή ειρηνική, σε ατελεύτητο δούναι και λαβείν, εξαναγκαστικό ή εθελοντικό, με τους σύνοικους λαούς αλλά και με τους περιοίκους. Κι αυτό ούτε την αντίληψή τους για τον κόσμο αφήνει ανεπηρέαστη ούτε τα γονίδιά τους.

Η δοκιμασία της σημαίας, με επετειακή συνήθως αφορμή, είναι μόνιμη τα τελευταία χρόνια στον δημόσιο βίο. Η «ατυχία» για τους εθνικιστές μας, σαφώς περισσότερους απ’ όσους ψηφίζουν ακροδεξιά κόμματα, ήταν ότι υπήρξαν μαθητές αλβανικής καταγωγής που αρίστευσαν. Και δεύτερη ατυχία ότι υπήρξαν και δάσκαλοι ή καθηγητές που, είτε είχαν τον Ισοκράτη στα μυαλό τους είτε όχι, έκριναν –ορθότατα– ότι όφειλαν να μην αδικήσουν τους αριστούχους. Και τους όρισαν σημαιοφόρους ή παραστάτες, προκαλώντας την «ιερή οργή» όσων ούρλιαζαν «Δεν θα γίνεις Ελληνας ποτέ, Αλβανέ». Ελληνας θα γίνει ο Αλβανός που θα το θελήσει, για τους δικούς του λόγους και με τον δικό του τρόπο. Περίπου όπως συνέβη, σε άλλους καιρούς, με τους Αρβανίτες, ορισμένοι από τους οποίους ίσως είναι παππούδες των φανατικών μας ελληνοφυλάκων· αν δεν φοβούνται, ας είναι πιο τίμιοι με τον εαυτό τους όταν ζωγραφίζουν το γενεαλογικό τους δέντρο.

Ο εντεκάχρονος Αφγανός Αμίρ, μαθητής του 6ου Δημοτικού της Δάφνης, ο οποίος κληρώθηκε να κρατήσει τη σημαία του σχολείου του, είχε πει χαρούμενος ότι θέλει να ζήσει στην Ελλάδα, και ας είναι ο πατέρας του στη Γερμανία. Τη χαρά του την έκανε πίκρα μια φοβική διευθυντική απόφαση, που ακύρωσε το αποτέλεσμα της κλήρωσης. Την ίδια πίκρα γεύτηκε η Αλβανοπούλα σημαιοφόρος στο Εμπορειό της Σαντορίνης, όπου οι χρυσαυγίτες, φιλοναζιστές πλην ναρκισσευόμενοι σαν ούλτρα πατριώτες, προσπάθησαν να διαλύσουν την παρέλαση. Το μάθημα ήρθε και πάλι από τη Μυτιλήνη: Εκεί παρέλασαν έντεκα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα, από το Αφγανιστάν και το Πακιστάν. Ανάμεσά τους ο Χαντί. Αριστούχος. Αν θελήσει να γίνει Ελληνας (ή Γερμανός ή...), κανένας «καθαρός» δεν θα μπορέσει να τον εμποδίσει.

Të pyesësh për rëndësinë e flamurit të një kombi çon në po aq shumë përgjigje sa do kishim nëse do të pyesnim për nocionin e vetë kombit. Përgjigjet çojnë në shumë përfundime edhe mes njerëzve të të njëjtës familjeje ideologjike, sociale apo biologjike.

Jo të gjithë nënkuptojnë të njëjtën gjë me “komb”, grek apo jo, por shumica prej nesh kuptojnë se njerëzit që formojnë këtë komb nuk kanë jetuar për asnjë çast në një mikrokozmos të izoluar dhe pa kontakte me pjesën tjetër të planetit. Ata evoluan dhe vijojnë të evolojnë në kontakt të përhershëm – në paqe apo në luftë – me marrje dhe dhënie të përhershme – të pvullnetshme ose jo – me të gjitha kombet e tjera fqinje – të afërt apo jo. Ky proces ndikon përbërjen genetike po aq sa ndikon perceptimin e tyre.

Kontradiktat mbi paradën e nxënësve në paradën e Ditës së Jo-së, më 28 tetor ka qenë pjesë e përhershme e festimeve vjetore në vitet e fundit, teksa nacionalistët tanë – që janë qartazi më të shumtë në numër sesa ata që votuan për Agimin e Artë – kanë patur fatin e “keq” që të shohin nxënës shqiptarë mes atyre që kanë nota maksimale në klasat e tyre.

Fatkeqësia e dytë për ta ishte të shihnin mësuesit që vendosën aty për aty, të mbronin të drejtën e nxënësve të tyre të shkëlqyer për të mbajtur flamurin në krye të grupit të shkollës së tyre në paradën vjetore(siç ka qenë zakoni për nxënësit me notat më të larta deri këtë vit) – duke provokuar kështu tërbimin e shenjtë të atyre që u pëlqen të jenë dekori i thirrjeve “Ti nuk do të jesh kurrë grek, ti shqiptar”.

Por çdo shqiptar që dëshiron të bëhet grek mund të bëhet, siç ka qenë në kohë të ndryshme, rasti i Arvanitëve, disa prej të cilëve mundet edhe të jenë paraardhësit e këtyre rojtarëve të sotshëm fanatikë të identitetit etnik grek - nëse ata janë aq krenarë sa pretendojnë për origjinën e tyre, atëherë ndoshta duhet të ishin më të ndershëm në rindërtimin e pemës së tyre familjare.

11 vjeçari afgan, Amir, që u zgjodh nga shumë nxënës në shkollën e tij në periferinë e Athinës, Dafni, që të mbante flamurin në paradën e këtij viti, është shprehur se ai është i lumtur që jeton në Greqi edhe pse babai i tij ishte në Gjermani. Gëzimi i tij për zgjedhjen ishte i shkurtër sepse autoritetet e shkollës e refuzuan rezultatin e barabartë dhe vendosën që Amir të mbante shenjën e shkollës.

E njëjta gjë u përjetua nga një vajzë e vogëël shqiptare në fshatin Emborio në Santorini, kur mbështetësit e Agimit të Artë sabotuan paradën.

Edhe njëherë këtë vit, ne morëm mësimin nga ishulli i Lesbosit, që është në vijnë e parë të krizës europiane të refugjatëve. Aty, 11 fëmijë të pashoqëruar nga Afganistani dhe Pakistani morën pjesë në paradë, mes tyre Hadi një nxënës me A+. Nëse ai do të bëhet greke apo gjerman apo çdo gjë tjetër, askush nuk mund ta ndalë atë.

Përshtati shqip: ResPublica

*Titulli original: Çështje të identitetit

Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!

Ετικέτες

ενημέρωση (2161) ενημέρωση-informacion (1419) Αλβανία (904) ορθοδοξία (422) ιστορία-historia (373) Εθνική Ελληνική Μειονότητα (366) ελληνοαλβανικές σχέσεις (311) ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks (277) Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek (253) Β Ήπειρος (238) ορθοδοξία-orthodhoksia (232) ορθόδοξη πίστη (222) εθνικισμός (195) διωγμοί (162) τσάμηδες (122) shqip (119) Κορυτσά-Korçë (118) Κορυτσά Β Ήπειρος (103) informacion (100) Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος (97) ορθόδοξη ζωή (96) ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse (75) διωγμοί - përndjekje (61) ορθόδοξο βίωμα (59) εθνικισμός-nacionalizmi (56) ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας (55) Ελλάδα-Αλβανία (48) ανθελληνισμός (44) Ελληνικό Σχολείο Όμηρος (43) Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë (43) πολιτισμός - kulturë (43) besimi orthodhoks (40) Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά (39) Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare (37) ιστορία ορθοδοξίας (36) βίντεο (34) Shqipëria (32) ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821 (32) κομμουνισμός- komunizmi (30) πνευματικά (27) Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës (23) απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës (22) πολιτική-politikë (22) αλβανικά (21) εκπαίδευση (21) Αρχαία Ελλάδα (20) helenët-Έλληνες (19) κομμουνισμός (19) Greqia (17) Βλαχόφωνοι Έλληνες (15)