Δευτέρα 25 Ιουνίου 2018

Οι κρυφοί όροι της συμφωνίας Ελλάδας - Αλβανίας και οι «περιουσίες των Τσάμηδων»


 

Άρθρο στο Himara.gr
Του Αντώνη Μπέζα (*)
Μετά την απαράδεκτη και επιζήμια για τα εθνικά συμφέροντα συμφωνία με τα Σκόπια έρχεται η σειρά της Αλβανίας, αφού ο Νίκος Κοτζιάς μας «απείλησε» ότι πριν πάει για διακοπές θα έχει «λύσει» και τα ζητήματα που εκκρεμούν με τη γειτονική χώρα. Ήδη, απ’ ότι φαίνεται, στην 3η Διάσκεψη για την Ασφάλεια και τη Σταθερότητα στη Ρόδο, μπήκαν οι τελευταίες «πινελιές» στη μυστική διαπραγμάτευση των προηγούμενων μηνών.
Εκτός από το ζήτημα του καθορισμού των θαλάσσιων ζωνών σε σύγκριση με την αρχική συμφωνία Ελλάδας - Αλβανίας και παρά τα όσα αντίθετα διαδίδονται από το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών, οι Αλβανοί με τις δημόσιες τουλάχιστον δηλώσεις τους εγείρουν αξιώσεις και για το λεγόμενο τσάμικο ζήτημα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρωθυπουργός Έντι Ράμα έχει θέσει ευθέως θέμα ανθρωπίνων δικαιωμάτων των Τσάμηδων και αναγνώρισης της γενοκτονίας τους από τους Έλληνες (δικαίωμα στη μνήμη), όπως και τη δυνατότητας ελεύθερης διακίνησης και δικαστικής διεκδίκησης περιουσιών για τους απόγονους της τσάμικης κοινότητας (δικαίωμα στην περιουσία).
Παράλληλα, έχει θεωρήσει ως «παραλογισμό τη διατήρηση του εμπολέμου Ελλάδος- Αλβανίας και ζωντανό φάντασμα που αιωρείται με νομικές συνέπειες και αφόρητα εμπόδια στους πολίτες», γεγονός που έχει αποδεχθεί και ο έλληνας υπουργός Εξωτερικών, δηλώνοντας ότι «αυτές είναι ανοησίες ιστορικές τις οποίες πρέπει να τις τελειώνουμε».
Δικαιώματα στη μνήμη και την περιουσία
Σε σχέση με τα υποτιθέμενα δικαιώματα στη μνήμη και την περιουσία, είναι ιστορικά αποδεδειγμένο ότι όχι μόνο δεν έγινε γενοκτονία των Τσάμηδων από τους Έλληνες, αλλά oι Τσάμηδες, ως συνεργάτες των Ιταλών και των Γερμανών, επιχείρησαν την εκκαθάριση του ελληνικού πληθυσμού, είτε μέσω του φυσικού του αφανισμού, είτε μέσω της τρομοκράτησης και φυγής του, και έχοντας ως αποδεδειγμένο σκοπό την ενσωμάτωση περιοχών της Ηπείρου στο αλβανικό κράτος.
Απέναντι στη φασιστική βαρβαρότητα, το ελληνικό στοιχείο κράτησε στάση άμυνας και νομιμότητας. Η εκκένωση της Θεσπρωτίας από τον αλβανομουσουλμανικό πληθυσμό το Νοέμβριο του 1944 - μετά από απόφαση της ηγεσίας τους για αποχώρηση υπό το βάρος των εγκλημάτων τους - υπήρξε συντεταγμένη και δε συνοδεύτηκε από ενέργειες στρατιωτικών μονάδων.
Για τους Τσάμηδες, μάλιστα, που είχαν εμπλακεί σε εγκλήματα έγιναν δίκες από το Ειδικό Δικαστήριο Δωσιλόγων Ιωαννίνων.Εκδόθηκαν περίπου 1.700 αποφάσεις και 1.930 από αυτούς καταδικάστηκαν ως εγκληματίες πολέμου και συνεργάτες των κατακτητών. Ταυτόχρονα, τους αφαιρέθηκε μαζικά η ελληνική ιθαγένεια με αποφάσεις δικαστηρίων και με επικουρικές διοικητικές πράξεις και δημεύθηκαν οι περιουσίες τους με δεδομένο ότι έφυγαν από την Ελλάδα εκούσια και χωρίς πρόθεση να επανέλθουν σ’ αυτή.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι με βάση την υφιστάμενη ελληνική και ευρωπαϊκή νομολογία, η διεκδίκηση από τους Τσάμηδες αυτών των δημευθέντων περιουσιών δεν μπορεί να σταθεί, αφού η ευρωπαϊκή προστασία περιουσιακών δικαιωμάτων δεν εκτείνεται σε γεγονότα προ του 1950 (γνωμοδοτήσεις και σχετική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για τους Σουδήτες της Τσεχοσλοβακίας, αποφάσεις Δικαστηρίου Ευρωπαϊκής Ένωσης και Αρείου Πάγου σε προσφυγές κατοίκων Φλώρινας που είχαν καταδικασθεί για δωσιλογισμό κλπ).
H άρση του εμπολέμου
Ποιο είναι όμως το «ζωντανό φάντασμα» του εμπολέμου (ή των εμπολέμων, γιατί υπάρχει «αλβανικό» και «ελληνικό» εμπόλεμο), που τίθεται επίσης στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης και πως δημιουργήθηκε;
Τον Απρίλιο του 1939, επί βασιλείας Αχμέτ Ζώγου, η αλβανική Βουλή αποφάσισε ότι όποια χώρα βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση με την Ιταλία, θεωρείται εχθρική για την Αλβανία. Η απόφαση αυτή, της κήρυξης δηλαδή της εμπολέμου καταστάσεως με την Ελλάδα, συνοδεύτηκε από την ενίσχυση των ιταλικών μεραρχιών που εισέβαλλαν στην Ελλάδα με επτά τάγματα του αλβανικού στρατού. Το Νοέμβριο του 1940, με τον Α.Ν. 2636/1940, αμέσως μετά την εισβολή της Ιταλίας διαμέσου της Αλβανίας, και η Ελλάδα κήρυξε με τη σειρά της εμπόλεμη κατάσταση με την Αλβανία.
Το 1944 ο Ενβέρ Χότζα, στο συνέδριο της Πρεμετής, όπου έθεσε τις βάσεις του κομμουνιστικού αλβανικού κράτους, διακήρυξε την ακύρωση όλων των αποφάσεων των προηγούμενων κυβερνήσεων. Τον Ιούλιο του 1992, η κυβέρνηση Μπερίσα ακύρωσε με τη σειρά της όλες τις αποφάσεις του κομμουνιστικού καθεστώτος και επανέφερε σε ισχύ εκείνες των κυβερνήσεων του βασιλιά Ζώγου. Έτσι, έχουμε μέχρι σήμερα το «αλβανικό εμπόλεμο», που θέσπισε η αλβανική βουλή το 1939, το οποίο δεν καταργήθηκε με νόμο, ούτε από το κομμουνιστικό καθεστώς, ούτε από τις μετέπειτα δημοκρατικές κυβερνήσεις.
Από ελληνικής πλευράς, επί κυβερνήσεως Ανδρέα Παπανδρέου, στις 28.8.1987, με απόφαση του υπουργικού συμβουλίου για άρση της εμπολέμου καταστάσεως με την Αλβανία, ο χαρακτήρας της Αλβανίας ως εχθρικού κράτους έπαψε να υφίσταται. Το 1996 μάλιστα, εκτός από την άρση του «ελληνικού εμπολέμου», με νέα πράξη του υπουργικού συμβουλίου, η Ελλάδα προχώρησε και στην υπογραφή Συμφώνου Φιλίας με την Αλβανία (Ν.2568/1998).
Παρόλα αυτά, η αλβανική πλευρά δεν αρκείται στην απόφαση του υπουργικού συμβουλίου του 1987 για την άρση του εμπολέμου και επιμένει ότι πρέπει να υπάρξει κύρωση μέσω του ελληνικού Κοινοβουλίου. Η υποκρισία είναι ότι ενώ ζητούν από την Ελλάδα την τυπική ολοκλήρωση της διαδικασίας, οι ίδιοι με τη σειρά τους δεν έχουν προωθήσει νομοθετική ρύθμιση ακύρωσης της απόφασης του «αλβανικού εμπολέμου» του 1939.
Το εμπόλεμο, όμως, εκτός από τη διεκδίκηση των περιουσιών της τσάμικης κοινότητας σχετίζεται και με τις περιουσίες αλβανών υπηκόων (οι Τσάμηδες τότε είχαν ελληνική υπηκοότητα) που βρίσκονταν εκείνη την περίοδο στο ελληνικό έδαφος και χαρακτηρίστηκαν ως «εχθρικές» με τον Α.Ν. 2636/1940. Αυτές τέθηκαν σε καθεστώς μεσεγγύησης έως, θεωρητικά, το τέλος των εχθροπραξιών (περίπου 200 στον αριθμό) και το ελληνικό κράτος έκτοτε τις διαχειρίζεται μέσω της ενοικίασης σε ιδιώτες.
Σ’ ένα ευρωπαϊκό περιβάλλον ειρήνης και συνεργασίας, είναι φυσικό να μην υπάρχει εμπόλεμη κατάσταση και θα πρέπει προφανώς και τυπικά να καταργηθεί. Η ελληνική κυβέρνηση οφείλει όμως να καταστήσει σαφές στην αλβανική πλευρά, και να το αποτυπώσει ρητά στην επικειμένη συμφωνία, ότι οι περιουσιακές διεκδικήσεις και τα υποτιθέμενα δικαιώματα των παλιών συνεργατών του φασισμού, είναι αξιώσεις ανυπόστατες επί της ουσίας και δε βασίζονται, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, στο διεθνές και ευρωπαϊκό δίκαιο. Επίσης, με δεδομένο ότι η Αλβανία κήρυξε πρώτη το εμπόλεμο προς την Ελλάδα, θα πρέπει να υπάρξει επωφελής για την ελληνική πλευρά μέριμνα και για τις «εχθρικές» περιουσίες. Σχετικές πρακτικές έχουν εφαρμοστεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Δυστυχώς, η καταστροφική συμφωνία των Πρεσπών και οι τυχοδιωκτικοί χειρισμοί τετελεσμένων του κ. Κοτζιά, αποτελούν το χειρότερο προηγούμενο.
(*) Ο Αντώνης Μπέζας είναι πρώην υπουργός και βουλευτής Θεσπρωτίας της ΝΔ

Αλβανία: «Οι Έλληνες παίρνουν τα εδάφη μας»

Αυτοκίνητο που εχει πατήσει «γκάζι» στο αντίθετο ρεύμα θυμίζει η τακτική ακραίων Αλβανών. Μέχρι τώρα μας θύμιζαν τις αλυτρωτικές τους διαθέσεις είτε μέσα απο ντοκιμαντέρ…
Είναι η Πάργα μια από τις πιο όμορφες περιοχές της Τσαμουριάς. Πόλεις , χωριά ..όλα εδάφη της Τσαμουριάς, που το 1913 στη διάσκεψη του Λονδίνου «ξεριζώθηκαν » από την Αλβανία και δόθηκαν στην Ελλάδα .
Είτε απειλώντας μας μέσω τραγουδιών με την «Ενωμένη Αλβανία» που είναι ο μεγάλος τους καημός….
Τώρα το πήγαν ένα βήμα παραπέρα φτάνοντας μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Τσάμηδες συγκεντρώθηκαν σήμερα στο μνημείο που εχουν ανεγείρει στους Αγίους Σαραντα για τα θύματα της γενοκτόνιας απο τους Ελληνες ,οπως ισχυρίζονται , και στη συνέχεια με σημαίες και συνθήματα κατευθύνθηκαν προς το Μαυρομάτι Θεσπρωτίας (χαρτης που βρίσκεται)
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΑIΡΝΟΥΝ ΤΑ ΕΔAΦΗ ΜΑΣ

Το παιχνίδι των υποτιθέμενων χαμένων εδαφών φαίνεται πως παίζει και ο πρώην πρωθυπουργός Σαλί Μπερίσα.
Όλα αυτά με τη συμφωνία μεταξύ των δυο χωρών να είναι κοντά και με τον Ραμα να κάνει περιοδείες στη Βόρεια Ήπειρο μιλώντας ελληνικά όπως έκανε χθες στου Αγίους Σαράντα .
ΚΟΚΚΙΝΟΜΑΥΡΗ ΑΠΕΙΛΗ ΣΤΟ ΜΟΥΝΤΙΑΛ
Οι Αλβανοί δεν έχασαν πάντως ευκαιρία να μας δείξουν τις διαθέσεις τους ούτε στο μουντιαλ.Οι αλβανικής καταγωγής παίχτες της Ελβετίας Τζάκα και Σακίρι πανηγύρισαν τη νίκη τους σχηματίζοντας προκλητικά με τα χέρια τους τον αλβανικό αετό μπροστα στους σέρβους φιλάθλους.
Δείτε το βίντεο
Πηγή: star.gr

Σάββατο 23 Ιουνίου 2018

Οι θρησκευτικοί ηγέτες της Αλβανίας απευθύνουν έκκληση σε Μέρκελ και Μακρόν για την έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την Ε.Ε

 
Σε κοινή τους επιστολή που απευθύνεται στη γερμανίδα Καγκελάριο, Άγγελα Μέρκελ και στο γάλλο Πρόεδρο, Εμμανουήλ Μακρόν, οι επικεφαλείς των θρησκευτικών Κοινοτήτων στην Αλβανία, ο πρόεδρος της Μουσουλμανικής Κοινότητας, ο Α Σκεντέρ Μπρούτσαϊ, ο Αρχιεπίσκοπος Τιράνων, Δυρραχίου και Πάσης Αλβανίας, Αναστάσιος, ο Γενικός Γραμματέας της Επισκοπικής Συνδιάσκεψης κι Αρχιεπίσκοπος του Ρεσέν, Γκιέργκι Μέτα, ο Παγκόσμιος Αρχιμπαμπάς των Μπεκτασήδων, Χατζί Ντεντέ Εντμόντ Μπραχίμαϊ, ο Πάστορας Ύλι Ντότσι, απευθύνουν έκκληση για θετική απόφαση για την έναρξη των διαπραγματεύσεων ένταξης της Αλβανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η επιστολή παραδόθηκε σήμερα στον Υπουργό Ντιτμίρ Μπουσάτι από τους επικεφαλείς αυτών των κοινοτήτων, μετά από συνάντηση που είχαν στο Υπουργείο για την Ευρώπη κι Εξωτερικών. Την παράδοση της επιστολής, ως ο αρχαιότερος στο καθήκον και μεγαλύτερος σε ηλικία έκανε ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος, που συνοδεύονταν από τον Επίσκοπο Βύλιδος, Άστιο.
«Εσείς έχετε δώσει το πιο σωστό παράδειγμα ότι εμείς είμαστε Ευρωπαίοι και τώρα είναι η στιγμή ώστε ο καθένας από μας να ακολουθήσουμε το παράδειγμά σας», - είπε ο υπουργός Μπουσάτι.
Στην ανακοίνωση αναφέρεται:
«Αυτές τις στιγμές ιδιαίτερης σημασίας, επιθυμούμε να επισημάνουμε γι άλλη μια φορά όσα έχουμε εκφράσει τελευταία στην κοινή ανακοίνωσή μας, στις 21 Απριλίου 2018: εμείς οι Αλβανοί είμαστε κομμάτι της Ευρώπης. Πρόκειται για ιστορία με χιλιόχρονες ρίζες. Μας συνδέουν κοινές πολιτιστικές και κοινωνικές ρίζες. Είμαστε πεπεισμένοι ότι ο δρόμος προς την Ευρωπαϊκή Ένωση ενσαρκώνει την μόνιμη επιθυμία των ανθρώπων μας, καθώς και τις αξίες μιας ελεύθερης κοινωνίας όπου ο καθένας μπορεί να ασκεί τα δικαιώματά του και, ανάμεσά τους, το δικαίωμα το δικαίωμα της ελευθερίας και της θρησκευτικής πίστης είναι θεμελιώδες δικαίωμα. Εμείς ευγνωμονούμε το Θεό για το γεγονός ότι η ιστορία του αλβανικού λαού έχει αποδείξει μια σταθερή μακροζωία της αξίας του σεβασμού της ιδιαιτερότητας της θρησκείας, ζώντας μαζί και σε αρμονία ως μια οικογένεια.
«Η πορεία προς την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τη νεολαία μας. Οι αλβανοί νέοι συγκαταλέγονται μεταξύ των πιο ισχυρών ευρω-ενθουσιασμένων και, μολαταύτα, νιώθουν πιο απογοητευμένοι, διότι, αν και ζουν κοντά με τους ευρωπαίους συνομήλικούς τους, νιώθουν περιθωριοποιημένοι στις ίσες ευκαιρίες. Η υποστήριξη σας για την Αλβανία κατά τη διαδικασία ένταξης, αυτή την κρίσιμη στιγμή, όπου οι αξίες της ανοχής, της αλληλεγγύης και των δικαιωμάτων του ανθρώπου απειλούνται από τις ακρότητες, τον φανατισμό και παρόμοια ιδεολογήματα, σας απευθύνουμε, κρίνεται αναγκαία. Σας απευθύνουμε έκκληση όπως αποδεχτείτε την ειλικρινή προθυμία όλων των Αλβανών και να μας στηρίξετε στην ανεπιστρεπτί δέσμευσή μας για την Αλβανία ως κομμάτι της Ευρώπης.
Μέσα από τη θερμή μας παράκληση, εμείς διατρανώνουμε τη δέσμευσή μας όπως παραμείνουμε ακλόνητοι υποστηρικτές των ευρωπαϊκών αξιών μιας κοινωνίας με ελευθερία, δικαιοσύνη και ακεραιότητα για όλους».

Π. Θεμιστοκλής Μουρτζανός : Νεο-Αθεΐα Και Νέοι

 Î— αθεΐα σήμερα είναι λαίλαπα
Οι νεο-άθεοι προβάλλουν ως βάση του αγνωστικισμού τους, της άρνησής τους να αποδεχθούν ότι υπάρχει Θεός, την επιστήμη, την λογική, τον υποκειμενισμό, τον πλουραλισμό των θρησκειών που δείχνει ότι κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για το ποιος θεός είναι αληθινός και επομένως η ενασχόληση με την θρησκεία θεωρείται απώλεια χρόνου.
Οι νεο-άθεοι πάλι παραπλανούν, διότι αρνούνται την ωφελιμιστική θέαση της Εκκλησίας. Καλό είναι να υπάρχει, για να κάνει φιλανθρωπίες ή να τηρεί έθιμα και παραδόσεις, αλλά η πίστη είναι προσωπική υπόθεση και δεν χρειάζεται να υπεισερχόμαστε σε λεπτομέρειες που δεν μας αφορούν.
Οι νεο-άθεοι δεν πιστεύουν ότι υπάρχει μία αλήθεια και επομένως η απαίτηση της θρησκείας να θεωρεί ότι ο θεός της είναι ο μόνος αληθινός ξεπερνά τις δυνατότητες αποδοχής του ανθρώπινου νου. Άλλοι πάλι ειρωνεύονται όσους πιστεύουν ότι ακολουθούν έναν δρόμο οπισθοδρομικό, που δεν επιτρέπει την χαρά, την ευχαρίστηση, το να ζήσει κάποιος την ζωή του ελεύθερα.
Η αθεΐα σήμερα δεν είναι ιδεολογική. Ο νεο-άθεος δεν είναι κατ’ ανάγκην οργανωμένος σε κοινότητες με γνώμονα την άρνηση του Θεού.
Δεν είναι απαραίτητα στρατευμένος σε υλιστικές θεωρήσεις. Μπορεί κιόλας να είναι σκεπτόμενος.
Να αγαπά τη τέχνη και τον πολιτισμό. Να είναι δηλαδή ένας σχετικά καλλιεργημένος άνθρωπος.
Η παρουσία του Θεού όμως στην ζωή του κόσμου παραμένει γι’ αυτόν κόλαφος. Δεν του χρειάζεται ο Θεός και επομένως δεν Τον θέλει να υπάρχει.
Η νεο-αθεΐα εμφανίζεται τελικά με την έμπρακτη αδιαφορία για την θρησκευτική χρησιμοθηρία.
Οι νέοι γοητεύονται από την στάση ζωής που περιλαμβάνει την άρνηση σε κάθε μορφής αυθεντία. Απλώς η αντίσταση δεν γίνεται με μαχητικότητα, προβληματισμό, κατάθεση γνώμης με επιχειρήματα.
Ο νέος δεν ασχολείται με υπαρξιακά ερωτήματα, κορυφαίο εκ των οποίων είναι ο Θεός που υπάρχει προσωπικά για τον καθέναν.
Το πολιτισμικό σύστημα, με τα ΜΜΕ και το Διαδίκτυο, καθώς και με την χρήση συσκευών που απορροφούν και τον χρόνο και τον νου, έχει καταφέρει τους πολλούς να κλείνονται στο εγώ τους και στους λίγους με τους οποίους μοιράζονται την ζωή τους.
Όμως η έν-θεη ζωή περιλαμβάνει τόσο τη εμπιστοσύνη στην ύπαρξη του Θεού, όσο και την επίγνωση Ποιος είναι Αυτός.
Ταυτόχρονα, η έν-θεη ζωή προϋποθέτει το άνοιγμα του ανθρώπου στην ζωή της Εκκλησίας, δηλαδή στον πλησίον, στην αγάπη, στο μοίρασμα.
Αυτοί οι τρόποι δεν συγκινούν τους πολλούς, οι οποίοι αρκούνται στο να είναι καταναλωτές των όσων ο κόσμος προβάλλει ως προϋποθέσεις ευχαρίστησης.
Η έν-θεη ζωή προϋποθέτει κόπο, αγάπη, σκέψη, άποψη, εμπειρία ευχαριστίας σε έναν κόσμο που ολοένα και περισσότερο γίνεται αγνώμων.
Δεν είναι εύκολη η αντίσταση στην νεο-αθεΐα, η οποία κάποτε κάνει θόρυβο. Δεν είναι καν θέμα επιχειρημάτων από την πλευρά της Εκκλησίας, παρότι υπάρχουν.
Το «ου με πείσεις καν με πείσεις» ισχύει. Δεν ωφελεί όμως και η σιωπή. Η παθητική αποδοχή ότι έτσι είναι ο κόσμος.
Η Εκκλησία καλείται να καταθέτει την μαρτυρία της και να γεννά εστίες αντίστασης στο νεοαθεΐστικο κλίμα. Ας προβληματίζει, χωρίς να αδιαφορεί, και ας αγκαλιάζει τους νέους με την μαρτυρία της Αλήθειας που είναι Πρόσωπο και όχι ιδέα. Και ας κάνει και υπομονή, αφού όμως έχει μιλήσει!

Ish-ambasadori grek Mallias: Faktori shqiptar nxiti marrëveshjen e Prespës


Ish-ambasadori grek në Shqipëri dhe në Maqedoni, Alexandros Mallias vlerëson se faktori shqiptar në Maqedoni është shumë i rëndësishëm dhe ishte pikërisht ai që shtyu qeverinë Zaev drejt kërkimit të një zgjedhjeje dhe marrëveshjeje me Greqinë. Në një intervistë për “TemA TV”, Mallias shprehet se Greqia dhe Shqipëria janë në një fazë të pjekur të bisedimeve mes tyre, por zgjidhjet që duhen bërë janë kompromise të vështira.
"Ekzistojnë zgjidhje të vështira kompromisi dhe ky kompromis duhet përkrahur. Unë besoj dhe veproj, nxis promovimin e marrëdhënieve të Greqisë me Shqipërinë, ashtu dhe me Kosovën. Po Greqia për 25 vjet ka marrëdhënie të ngushta me partitë shqiptare të ish-Republikës Jugosllave të Maqedonisë, dhe së shpejti shpresoj Maqedonisë Veriore. Është shumë i rëndësishëm bashkëpunimi midis Shqipërisë dhe Greqisë, shqiptarëve dhe grekëve, është një faktor vendimtar", deklaroi Alexandros Mallias ish-ambasadori grek në Tiranë.
Mallias flet edhe për njohjen e Kosovës nga shteti grek. Sipas tij marrëdhëniet e Greqisë me Kosovës janë të mira dhe janë kryesisht komerciale dhe financiare, por sipas tij kjo nuk është e mjaftueshme.
"Marrëdhëniet tona me Kosovën janë të mira, ato tregtare, financiare në apsketin e lëvizjes së shtetasve por për mua kjo nuk mjafton. Unë jam sinqerisht pro njohjes së Kosovës, dhe kjo të jetë rezultat jo i një deklarate të Ministrisë, por i një pakti dypalësh. Besoj në atë që thoshte Gandi i Ballkanit, udhëheqësi i Kosovës, Ibrahim Rugova, se Kosovën dhe Greqinë nuk i ndan as etnia, as historia dhe as gjeografia. Kjo është shumë e rëndësishme pasi zakonisht problemet mes vendeve i kanë rrënjët te historia dhe Gjeografia", tha Mallias për "TemA Tv".
Mallias shpjegon se marrëveshja e Prespës ishte një marrëveshje e vështirë, për të dyja vendet dhe që ka krijuar shumë tension në Maqedoni. Ai rithekson se pas kësaj marrëveshje ka shumë tension në të dy vendet, por se duhet parë me realizëm se si mund të rregullohet aq sa është e mundur situata dhe më pas të fillojnë bisedimet për Kosovën.
TemaTv

Τετάρτη 20 Ιουνίου 2018

Προκήρυξη υποτροφιών του Υπουργείου Εξωτερικών για προπτυχιακές ή μεταπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ - Η Ελλάδα στην Αλβανία
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Η Ελλάδα στην ΑλβανίαΠρεσβεία της Ελλάδος στα Τίρανα
Η Πρεσβεία της Ελλάδας στα Τίρανα ενημερώνει ως προς την προκήρυξη υποτροφιών, από το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών, οι οποίες δύναται χορηγηθούν και σε Αλβανούς υπηκόους, για σπουδές (σε προπτυχιακό, μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο), σε ελληνικά Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι., για το ακαδημαϊκό έτος 2018-2019.
Η προθεσμία υποβολής αιτήσεων των ενδιαφερομένων, οποίες πρέπει να κατατεθούν στην Πρεσβεία της Ελλάδος στα Τίρανα, στο Γενικό Προξενείο Αργυροκάστρου ή στο Γενικό Προξενείο Κορυτσάς, λήγει στις 25.7.2018.
Οι αιτήσεις των υποψηφίων δεν θα γίνονται δεκτές, εάν δεν είναι πλήρως συμπληρωμένες ή δεν συνοδεύονται από πλήρη δικαιολογητικά.
Για περισσότερες πληροφορίες παρακαλούμε ανοίξτε τα κατωτέρω αρχεία:

ΤΩΡΑ ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΚΑΙ ΤΟ ΑΛΒΑΝΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ!

- Ανησυχία για νέες υποχωρήσεις, ώστε να διευκολυνθεί η ένταξη της Αλβανίας στην Ε.Ε.

- Η υπόσχεση άρσης του εμπολέμου, θέτει σε κινητικότητα τους «Τσάμηδες» που οργανώνουν εκδηλώσεις το Σάββατο στην Κονίσπολη

TSAMHDES
 • Μετά τα «πανηγύρια» Τσίπρα- Κοτζιά για την άνευ όρων παράδοσή τους στις επιθυμίες των Σκοπιανών, όλα δείχνουν ότι έρχεται η σειρά του… Αλβανικού Μετώπου! 
Οι γείτονες μας, αναθερμαίνουν τις διεκδικήσεις τους βάζοντας μπροστά τους Τσάμηδες, οι οποίοι ενθαρρημένοι από το «Ναι σε όλα» της Συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, προγραμμάτισαν για το ερχόμενο Σάββατο εκδήλωση για τη  λεγόμενη γενοκτονία τους στην Κονίσπολη των Αγίων Σαράντα, (κοντά στα σύνορα με τη Θεσπρωτία), επιδιώκοντας να ικανοποιηθούν οι ανιστόρητες απαιτήσεις τους από την Ελλάδα.
 Για  τις επικείμενες εξελίξεις και για την πρόθεση υπαναχώρησης από τις πάγιες ελληνικές θέσεις, προϊδέασε  ο  Υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς. Σε μια ακόμη επίδειξη της αλαζονείας που τον διακατέχει, την περασμένη μόλις εβδομάδα, κάνοντας  και επίδειξη κακόγουστου χιούμορ, δήλωσε ότι θα πρέπει να κλείσει και τις Ελληνοαλβανικές εκκρεμότητες, ώστε να μπορέσει να πάει διακοπές!!!

Σε προχωρημένο στάδιο!

Μετά τα όσα αποκαλύφθηκαν για τη συμφωνία για το «Σκοπιανό» και μόνο στο άκουσμα ότι ο κ. Κοτζιάς είναι έτοιμος να υπογράψει συμφωνία και με την Αλβανία, οι εικασίες για νέες ελληνικές υποχωρήσεις, έγιναν πλέον  ενδείξεις  ότι οι συζητήσεις βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο.  
Αυτές  ενισχύονται από  τη διαπίστωση  ότι ο κ. Κοτζιάς αρέσκεται στη μυστική διπλωματία και ενημερώνει τους πολιτικούς αρχηγούς, τη Βουλή, αλλά και εν γένει τους πολίτες, όταν πλέον έχουν δημιουργηθεί τετελεσμένα, όπως ακριβώς συνέβη και με τη συμφωνία για τη «Βόρεια Μακεδονία». Έχοντας ήδη νωπό αυτό το παράδειγμα, εκφράζονται και υπόνοιες ότι δεν είναι και απίθανο να έχει υπογραφεί κάποιο προσύμφωνο μεταξύ των Υπουργών Ελλάδος και Αλβανίας, στις δύο «κλειστές» συναντήσεις που είχαν σε Κρήτη και Κορυτσά. 

Μήνυμα Αλβανίας

Την υπογραφή της Ελληνο- Σκοπιανής συμφωνίας, οι πρώτοι άλλωστε που τη χαιρέτησαν είναι οι Αλβανοί. Μάλιστα χθες το Υπουργείο Εξωτερικών της Αλβανίας, έστειλε το δικό του μήνυμα, ανακοινώνοντας  «πως είναι ώρα για μείζονες λύσεις στην περιοχή μας, με  βάση την κοινή βούληση να σταθεροποιηθεί τελικά ο χώρος μας, με στόχο να γίνει αναπόσπαστο μέρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης». Αναφορά κάθε άλλο παρά αθώα, καθώς η Αλβανία, όπως και τα Σκόπια είναι αυτά που «καίγονται» για προώθηση των διαδικασιών ένταξης στην Ε.Ε. (και στο ΝΑΤΟ οι Βόρειοι γείτονες), αλλά η Ελλάδα είναι εκείνη που κάνει μόνο παραχωρήσεις.
Η υπόθεση των Σκοπίων, αποτελεί το πλαίσιο το οποίο- κατά πάσα πιθανότητα- χρησιμοποιεί η Ελληνική Κυβέρνηση και ως «πιλότο» για τη συμφωνία με την Αλβανία. Ήτοι υποχωρήσεις των γειτόνων μας σε επουσιώδη θέματα, όπως π.χ. η χορήγηση της Αλβανικής υπηκοότητας στον Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο, υποχωρήσεις όμως σε καίρια ζητήματα της Ελλάδος, όπως είναι η κατάργηση του εμπόλεμου.  Ακόμη και αυτονόητες υποχρεώσεις των Αλβανών, όπως π.χ. η οριοθέτηση της Α.Ο.Ζ., η αντιμετώπιση της εγκληματικότητας, η περισυλλογή των οστών των πεσόντων των Ελλήνων στον πόλεμο του 1940, μπαίνουν στην ίδια «ζυγαριά» με την  αντιμετώπιση του αλυτρωτισμού εκ μέρους των γειτόνων μας.

Η Ελληνική Μειονότητα

Η συμφωνία με την Αλβανία, έχει ωστόσο και πολλούς «αστερίσκους», τους οποίους δεν μπορούν να «προσπεράσουν» ελαφρά τη καρδία Τσίπρας- Καμμένος- Κοτζιάς: Ο πρώτος έχει να κάνει με την ύπαρξη αναγνωρισμένης Ελληνικής Μειονότητας στην Αλβανία, η οποία σήμερα εξακολουθεί να υφίσταται διώξεις, να αρπάζονται περιουσίες της και να επιδιώκεται η «ειρηνική», αλλά εκβιαστική εκδίωξή της από τον τόπο της. Για την Αλβανική Κυβέρνηση, δεν υφίσταται ζήτημα Βορείου Ηπείρου. Αντίθετα, προβάλλει το «Τσάμικο», τον δεύτερο μεγάλο «αστερίσκο» στις σχέσεις των δύο χωρών. Οι «Τσάμηδες» αναμένουν πως και πως την άρση του εμπολέμου, ώστε να αποκατασταθεί η αδικία, όπως χαρακτηρίζουν την εκδίωξή τους από τη Θεσπρωτία, ως συνεργάτες των Ναζί.
Μετά την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος Χότζα- Αλία,   χρησιμοποιούνται ως «μοχλός πίεσης» από τις εκάστοτε Αλβανικές Κυβερνήσεις. Το 1994 μάλιστα επί θητείας Σαλί Μπερίσα, η 27η Ιουνίου αναγνωρίστηκε ως «ημέρα γενοκτονίας των Τσάμηδων», ενώ επί κυβέρνησης Έντι Ράμα, υπήρξε συνεργασία με το κόμμα των «Τσάμηδων» που στις περυσινές εκλογές έμεινε όμως εκτός Βουλής. 

Καταργεί το «εμπόλεμο»!

Ο κ. Κοτζιάς έχει αφήσει «ορθάνοιχτη» την πόρτα κατάργησης του εμπολέμου, που αποτελεί διακαή πόθο της Αλβανίας. Ο Υπουργός υποστηρίζει δε με την Άρση του εμπολέμου, η «δικαίωση» των «Τσάμηδων» θα αφορά μόνο τη διεκδίκηση των περιουσιών τους που τελεί υπό τη μεσεγγύηση του κράτους, όχι όμως και επιστροφή τους στα χωριά που έδρασαν οι πρόγονοί τους και οι οποίοι οδήγησαν σε εκατοντάδες δολοφονίες, απαγωγές, βιασμούς ελλήνων, πυρπολήσεις σπιτιών και λεηλασίες 53 χωριών! 
 Οι διεκδικήσεις όμως των «Τσάμηδων» θεωρείται σχεδόν βέβαιο, ότι σταδιακά θα μεγαλώνουν καθώς ολόκληρες γενιές τους έχουν γαλουχηθεί με επιθετικό αλυτρωτισμό.  Οι  διεκδικήσεις  για  αποζημιώσεις  των περιουσιών τους είναι ίσως οι πιο «ελαστικές». Στις χειρότερες, θέτουν είτε θέμα προσάρτησης ελληνικών εδαφών ή επιστροφή στα προπολεμικά τους σπίτια.

Ιδεολογικές αγκυλώσεις

Υπάρχει και ένας επιπρόσθετος παράγοντας ανησυχίας για το τι είδους συμφωνία θα υπογράψουν οι Τσίπρας – Κοτζιάς με την Αλβανία. Και οι δύο τους εκπροσωπούν πολιτικές δυνάμεις, που πριν λίγες δεκαετίες δεν μπορούσαν καν να ακούν για καταπίεση των δικαιωμάτων των Βορειοηπειρωτών και δεν δέχονταν κριτική για τον «σοσιαλιστικό παράδεισο» που είχαν  εγκαταστήσει οι Χότζα- Αλία. Η δε χρήση του κατοχυρωμένου με διεθνείς συμβάσεις όρου Βόρειος Ήπειρος, τους οδηγούσε σε ακραίους χαρακτηρισμούς σε βάρος όσων αμφισβητούσαν τη … δημοκρατία και τα επιτεύγματα του Χότζα. Κορυφαίο κυβερνητικό στέλεχος σήμερα, όντας φοιτητής στις αρχές της δεκαετίας του 1980, πρωταγωνιστούσε, σύμφωνα με μαρτυρίες, στις επιθέσεις κατά του αοίδιμου μητροπολίτη Κόνιτσας Σεβαστιανού.  Με ένα τόσο «φορτισμένο» ιδεολογικά παρελθόν (από το οποίο είναι άγνωστο αν έχουν απαλλαγεί οι σημερινοί κυβερνώντες), με νωπά τα … επιτεύγματα με τους Σκοπιανούς, ποιος άραγε μπορεί να έχει εμπιστοσύνη στους χειρισμούς τους για μια συμφωνία προς όφελος της Ελλάδος και όχι για «λευκή επιταγή» προς την Αλβανία;  

Ας προσέξουν την υπογραφή τους

Αν ισχύσει το δεύτερο, τότε θα συνεχίσει να μας «δείχνει» το δάχτυλο και να απαιτεί συνεχώς διευκολύνσεις και πάσης φύσεως συνδρομή,  χωρίς να αντιμετωπίζει ούτε καν την εγκληματικότητα, που είναι η πρώτη σε… εξαγωγές δραστηριότητα προς την Ελλάδα! Ας τα λάβουν υπόψη πριν βάλουν την υπογραφή τους οι Τσίπρας- Κοτζιάς.
https://proinoslogos.gr/

ΕΣΤΙΑ: Ἐγκαταλείπουμε καί τό ὄνομα Βόρειος Ἤπειρος!

Ἀλλά καί 12 μίλια στό Ἰόνιο σέ 2 δόσεις: Κέρκυρα - Κεφαλλονιά καί Ζάκυνθος – Κρήτη
ΡΑΓΔΑΙΕΣ ἐξελίξεις μέ θετικές καί ἀρνητικές προεκτάσεις γιά τά ἐθνικά συμφέροντά μας δρομολογοῦνται στίς ἑλληνο-αλβανικές σχέσεις καθώς, ὅπως ἀποκαλύπτει σήμερα ἡ «Ἑστία», οἱ διαπραγματεύσεις γιά τήν ἐπίτευξη συμφωνίας-πλαίσιο μεταξύ τῶν δύο χωρῶν εὑρίσκονται σέ προχωρημένο στάδιο. Προκαλεῖ, βεβαίως, αἴσθηση τό γεγονός ὅτι αὐτές θά καταλήξουν σέ συμφωνία μέ βάση τίς δημόσιες δηλώσεις τοῦ ὑπουργοῦ Ἐξωτερικῶν– ἀρχές Ἰουλίου, ἐνῶ ἡ Σύνοδος Κορυφῆς τῆς ΕΕ κατά τήν διάρκεια τῆς ὁποίας θά κριθεῖ ἡ ἐνταξιακή πορεία τῆς γείτονος ἔχει προσδιορισθεῖ γιά τίς 28 Ἰουνίου.
Ὑποθέτουμε, ὅμως, ὅτι αὐτό θά διευκρινισθεῖ γιά ποιό λόγο συμβαίνει. Αὐτό γιά τό ὁποῖο ὑπάρχει δυσκολία διευκρινίσεως εἶναι ἡ πρόθεσις τῆς ἑλληνικῆς Κυβερνήσεως (δέν ἔχει ὁριστικοποιηθεῖ ἀκόμη) νά δεσμευθεῖ ὅτι δέν θά χρησιμοποιήσει ποτέ ξανά στό μέλλον Ἕλλην ἀξιωματοῦχος ἤ ἀκόμη καί ἰδιωτικές ὀργανώσεις τόν ἱστορικό ὅρο «Βόρειος Ἤπειρος», ἐπειδή κατά τήν κυβέρνηση Ράμα ἀποπνέει ...ἑλληνικό ἀλυτρωτισμό. Οἱ Ἀλβανοί θέτουν ὡς ὅρο ἀπαράβατο τήν ἐγκατάλειψη τοῦ ὅρου Βόρειος Ἤπειρος, προκειμένου νά ἀποσύρουν καί αὐτοί τίς ἀλυτρωτικές ἀναφορές τους γιά τήν Τσαμουριά ἀπό τίς ὁποῖες βρίθουν τά σχολικά βιβλία τους. Βιβλία πού ἐμφανίζουν σέ κάποιες περιπτώσεις τά σύνορα τῆς Ἀλβανίας νά φθάνουν μέχρι καί τήν Πρέβεζα.
Βεβαίως, ἔχει ἐνδιαφέρον ἡ ἑλληνική Κυβέρνησις νά δέχεται ὅτι τό ὄνομα «Βόρειος Μακεδονία» δεν εἶναι ἀλυτρωτικό, ἀλλά περιέχει γεωγραφικό προσδιορισμό, καί ἀπό τήν ἄλλη, τήν ἴδια στιγμή, νά δέχεται ὅτι μία ἄλλη «Βόρειος», ἡ Βόρειος Ἤπειρος, σηματοδοτεῖ ἀλυτρωτισμό καί πρέπει, ἐάν διαγραφεῖ ἀπό τό λεξιλόγιο τοῦ ἐπισήμου τομέα της.
Σημειωτέον ὅτι στό παρελθόν (2013) ὁ ὑπουργός Ἐξωτερικῶν Νῖκος Κοτζιᾶς εἶχε ἐκφράσει τήν ἄποψη ὅτι ἡ Ἑλλάς μπορεῖ νά ἀναγνωρίσει τό Κοσσυφοπέδιο, πού ἐνδιαφέρει πολύ τήν Ἀλβανία, καί σέ ἀντάλλαγμα νά λάβει τήν ἀναγνώριση καθεστῶτος αὐτονομίας τῆς Βορείου Ἠπείρου ἐντός ἐπικρατείας.
Ὡστόσο, ὅπως εἶναι εἰς θέσιν νά γνωρίζει ἡ «Ἑστία», τό μεῖζον θέμα πού ἀπασχολεῖ αὐτή τήν στιγμή τήν ἡγεσία τοῦ Ὑπουργείου Ἐξωτερικῶν δέν εἶναι οὔτε τό Πρωτόκολλο τῆς Κερκύρας τοῦ 1914 πού ἀνεγνώριζε τό αὐτόνομο κράτος τῆς Βορείου Ἠπείρου οὔτε τό Πρωτόκολλο τῆς Καπεστίτσης γιά περιορισμένη αὐτονομία τῆς Βορείου Ἠπείρου. Θέμα προτεραιότητος εἶναι ἡ χάραξις νέας αἰγιαλίτιδος ζώνης στό Ἰόνιο κατά περιοχές καί ἡ αὔξησις τῶν χωρικῶν μας ὑδάτων σέ αὐτή τήν περιοχή, ἕως τά 12 μίλια. Ὑπάρχει μάλιστα κατ’ ἀρχήν συμφωνία ὅτι πρῶτον τό νησιωτικό σύμπλεγμα τῆς Ἐρεικούσας θά ἔχει ἐπήρεια στήν διαμόρφωση τῆς ΑΟΖ σέ ποσοστό σχεδόν 100% καί δεύτερον ὅτι ἡ Ἑλλάς θά ἐπεκτείνει τά χωρικά ὕδατά της στόν μεταξύ Ἰονίου Πελάγους καί Νοτίου Κρήτης θαλάσσιο χῶρο σέ δύο δόσεις. Ἀρχικά θά αὐξηθοῦν τά χωρικά ὕδατα σέ 12 μίλια στήν θαλασσία περιοχή μεταξύ Κερκύρας καί Κεφαλλονιᾶς. Μῆνες ἀργότερα θά προκύψει καί νέα ὁριοθέτησις στήν θαλασσία περιοχή μεταξύ Ζακύνθου καί Νοτίου Κρήτης. Οἱ συζητήσεις μεταξύ τῶν δύο ἀντιπροσωπειῶν θεωρεῖται πώς προχωροῦν κανονικῶς μετά ἀπό τήν διεξαγωγή δύο γύρων συζητήσεων πού ἔχει ἀνακοινώσει τό ἡμέτερο Ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν καί ἀπό ὅ,τι φαίνεται θά προκύψει φῶς στό βάθος τοῦ τοῦννελ στίς ἀρχές Ἰουλίου. Ἴδωμεν.
Τελευταῖο ἀλλά ὄχι ἔλασσον· ἡ συμφωνία-πλαίσιο θά περιλαμβάνει ρυθμίσεις γιά τά διπλώματα καί τίς ἰθαγένειες τῶν ἐν Ἑλλάδι Ἀλβανῶν, ρυθμίσεις γιά τήν ἀναγνώριση τῶν ἀλβανικῶν διπλωμάτων ὁδηγήσεως, γιά ἀποζημιώσεις σέ ἀλβανούς πολῖτες τῶν ὁποίων οἱ περιουσίες τελοῦν ὑπό μεσεγγύησιν μετά τόν Β΄ παγκόσμιο πόλεμο, γιά τά περουσιακά δικαιώματα τῶν μελῶν τῆς μειονότητος κ.ἄ.
Εφημερίδα ΕΣΤΙΑ 19/06/2018
Πηγή: Himara.gr | Ειδήσεις απ' την Βόρειο Ήπειρο

Πηγή: Himara.gr | Ειδήσεις απ' την Βόρειο Ήπειρο

Τρίτη 19 Ιουνίου 2018

Γκάρι Κασπάροφ: Ο επίμονος σκακιστής - Kasparov: Ka injorancë të të rinjve mbi komunizmin

Λίγο προτού βρεθεί στην Αθήνα, στο πλαίσιο του Summer Nostos Festival του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, ο πιο διάσημος γκραν μετρ του κόσμου μιλάει στο ΒΗΜΑgazino για την τέχνη τού να κάνεις τη διαφορά στην παγκόσμια σκακιέρα

Ο Γκάρι Κασπάροφ δεν πίνει τσάι με αγνώστους. Δεν είναι ότι έχει μεταφέρει τον απόηχο μιας γονικής απαγόρευσης στην ενήλικη ζωή του, απλώς γνωρίζει πολύ καλά τι συμβαίνει τον τελευταίο καιρό σε συμπατριώτες του που τα βάζουν με τον Πούτιν. Οπως στην πρόσφατη περίπτωση του Σεργκέι Σκριπάλ, και κυρίως στην παλαιότερη του Αλεξάντερ Λιτβινένκο, ο οποίος το 2006 δηλητηριάστηκε με πολώνιο-210. Και τι μ' αυτό, εκείνος επιμένει να μιλάει όπου σταθεί κι όπου βρεθεί για τον «δικτάτορα Πούτιν». Είναι μια θέση που τον οδήγησε στην αυτοεξορία, καθώς από το 2013 κατοικεί μόνιμα στη Νέα Υόρκη. «Ο,τι και να κάνεις, πάντα πληρώνεις ένα τίμημα. Ημουν ένας πολύ επιτυχημένος παίκτης σκακιού από πολύ νωρίς, αλλά το τίμημα ήταν ότι δεν ζούσα την ανέμελη ζωή των συνομηλίκων μου. Ολα είναι δούναι και λαβείν. Οταν αποφάσισα να υπερασπιστώ τη δημοκρατία στη Ρωσία, γνώριζα πολύ καλά ότι θα υπήρχε ένα τίμημα. Με συνέλαβαν, πέρασα λίγες ημέρες στη φυλακή (σ.σ. μία φορά τουλάχιστον ήταν όταν εκδικαζόταν η υπόθεση των Pussy Riot σε δικαστήριο της Μόσχας το 2012). Δεν μετανιώνω, όμως, για την επιλογή μου, πιστεύω πως είναι σημαντικό ότι υπερασπίστηκα τις ιδέες μου και μπορώ να κοιτάζω τα παιδιά μου και να λέω: "Εκανα αυτό που θεωρούσα σωστό"» λέει με έμφαση στο BHMAgazino.

Τα παιδιά του, βέβαια, τέσσερα στον αριθμό από τρεις διαφορετικούς γάμους, έχουν αρκετούς λόγους να είναι υπερήφανα για τον πατέρα τους. Ο πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής σκακιού, ο νεότερος με αυτή τη διάκριση στον κόσμο (μόλις στα 22 του) και για πολλούς ο κορυφαίος παίκτης όλων των εποχών, πρώτος στη λίστα κατάταξης της Διεθνούς Σκακιστικής Ομοσπονδίας (FIDE) για περισσότερο από είκοσι χρόνια (1985-2006), μπορεί να έχει «κρεμάσει τα γάντια» από το 2005 για να αφοσιωθεί στον «πολιτικό ακτιβισμό», αλλά εξακολουθεί να δικαιώνει τον τίτλο «Αστέρι του Μπακού», της πρωτεύουσας του Αζερμπαϊτζάν όπου γεννήθηκε το 1963. Συνεχίζει να προωθεί το σκάκι μέσω του μη κερδοσκοπικού Kasparov Chess Foundation, δουλεύει με τα ανερχόμενα ταλέντα στην Αμερική, γράφει βιβλία για το σκάκι και εμφανίζεται σε διεθνή συνέδρια, όπως αυτό του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος για την κοινωφελή δράση (21-23/6), προκειμένου να μιλάει για θέματα που τον απασχολούν ιδιαίτερα, όπως η τεχνητή νοημοσύνη. Το «αστέρι» έχει γίνει «τυφώνας» και σαρώνει τα πάντα στο πέρασμά του και στη μετα-σκακιστική εποχή του. «Στη ζωή δεν μπορείς να κάνεις συνέχεια τα ίδια, ακόμη κι αν είσαι ο καλύτερος, γιατί χάνεις την ικανότητα να βλέπεις τα πράγματα με φρέσκο τρόπο. Αλλά είναι πολύ σημαντικό να αναφέρω ότι τη χρονιά που ξεκίνησαν όλα, το 2005, παντρεύτηκα και μπήκα σε έναν γάμο (σ.σ. τον τρίτο), ο οποίος είναι ιδιαίτερα επιτυχημένος» θα υπογραμμίσει.

Η αφορμή για τη συνέντευξή μας είναι η παράσταση «Χορεύοντας στη σκακιέρα», η χορευτική αναβίωση του επικού σκακιστικού αγώνα που είχε δώσει στο τουρνουά του Λινάρες το 1993 με αντίπαλό του τον μεγάλο ανταγωνιστή του Ανατόλι Καρπόφ. Ο Φωκάς Ευαγγελινός χορογραφεί και σκηνοθετεί τη μεγάλη αναμέτρηση στη σκηνή του Λαβυρίνθου του Πάρκου Σταύρος Νιάρχος, στο πλαίσιο του Summer Nostos Festival, στις 21 και 22 Ιουνίου, όσο ο θρυλικός σκακιστής θα δίνει το «παρών» σχολιάζοντας την έκβαση του αγώνα. Να ένας ρόλος που θα υποδυθεί για πρώτη φορά. «Ανυπομονώ να δω το αποτέλεσμα, είμαι σίγουρος ότι μας επιφυλάσσει πολλές εκπλήξεις. Πολλά παιδιά θα γοητευτούν από το παιχνίδι όταν θα δουν αυτή την παράσταση» θα πει με ενθουσιασμό. Δεν είναι, βέβαια, η πρώτη φορά που έρχεται στη χώρα μας, ούτε η πρώτη φορά που γνωρίζεται με το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Η σύμπραξή τους για το διεθνές πρόγραμμα «Σκάκι στα σχολεία» (σε συνεργασία με το Kasparov Chess Foundation και την Ενωση Σκακιστών Θεσσαλονίκης) την περίοδο 2013-15 έφερε περισσότερους από 6.000 μαθητές σε επαφή με το σκάκι. Καθόλου άσχημα για ένα παιχνίδι που, όπως και να το κάνεις, δεν είναι αυτό που λέμε «mainstream».
«Συμφωνώ, δεν είναι σαν το ποδόσφαιρο, αλλά ο αριθμός των παιδιών που ασχολούνται με το σκάκι έχει σημειώσει εντυπωσιακή αύξηση μέσα στα χρόνια. Ο λόγος που δεν το βλέπετε είναι γιατί γίνονται ένα σωρό άλλα πράγματα ταυτόχρονα. Πριν από πενήντα χρόνια δεν υπήρχε CNN  ή Internet, όταν έπαιζα με τον Καρπόφ έκανε τα πρώτα της βήματα η καλωδιακή τηλεόραση. Το σκάκι αρέσει στα παιδιά γιατί είναι ένα πολύ διασκεδαστικό παιχνίδι, αλλά αρέσει και στους γονείς γιατί ξέρουν ότι τα προετοιμάζει για τις προκλήσεις της σύγχρονης εκπαίδευσης. Είναι ένας έξοχος συνδυασμός ψυχαγωγίας και πνευματικής άσκησης. Η καλύτερη ηλικία για να ξεκινήσει κάποιος που θα ήθελε να ασχοληθεί και επαγγελματικά με αυτό είναι μεταξύ 6 και 9. Γιατί το σκάκι είναι σαν μια γλώσσα, ό,τι μαθαίνεις πριν από τα δέκα γίνεται το hardware, χαράσσεται δηλαδή στο μυαλό, και μένει εκεί ακόμη και για πάντα, ενώ ό,τι ακολουθεί αντιστοιχεί με το "λογισμικό". To σκάκι σε βοηθάει να έχεις εποπτεία μιας κατάστασης και βελτιώνει τον τρόπο με τον οποίο παίρνεις αποφάσεις».

Δεν χρειάζεται μια ιδιαίτερη κλίση, έστω ένα κάποιο ταλέντο; «Ταλέντο χρειάζεται για τα πάντα. Για να γίνεις μουσικός, συγγραφέας ή αθλητής. Το σκάκι δεν αποτελεί εξαίρεση. Μπορεί να έχει ιδιαιτερότητες αλλά τελικά είναι ένα παιχνίδι που απαιτεί την ικανότητα να δουλεύεις σκληρά και να είσαι σε θέση να βλέπεις την αρμονία στα πιόνια της σκακιέρας. Είναι σαν ένα κεφάλαιο το οποίο ανάλογα με το πώς θα το επενδύσεις θα σου αποφέρει τα ανάλογα κέρδη. Πάντως, να ξέρετε, το ταλέντο υπάρχει παντού, σε όλες τις ηπείρους. Η διαφορά ανάμεσα στην Αμερική, στην Ευρώπη, στην Ασία και στην Αφρική είναι ότι δεν υπάρχουν παντού οι ίδιες ευκαιρίες για να το καλλιεργήσεις».

Ή, ας πούμε, η ενθάρρυνση από το σπίτι. Γιατί για τον Κασπάροφ όλα ξεκίνησαν στα έξι του, όταν σύμφωνα με τον «θρύλο» οι γονείς του τον προσκάλεσαν να βρει τη λύση σε ένα σκακιστικό πρόβλημα. «Ποιος θυμάται, αλήθεια, τι ακριβώς συνέβη εκείνο το χειμωνιάτικο βράδυ στο Μπακού; Δεν είχαμε και Facebook ή Twitter για να κάνουμε ανάρτηση και να περιγράψουμε με λεπτομέρεια την εμπειρία μας. Eλυσα το πρόβλημα, βρήκα συναρπαστικό το παιχνίδι και ενστικτωδώς κατάλαβα πόσο ταίριαζε στον χαρακτήρα μου. Αρχισα να μαθαίνω τις κινήσεις παρακολουθώντας τους γονείς μου να παίζουν» θα πει και θα αδράξει την ευκαιρία για να σχολιάσει ότι κάθε φορά που τον προλογίζουν στις παρουσιάσεις του περιμένει να ακούσει τι θρυλείται για τη ζωή του χωρίς ο ίδιος να το γνωρίζει προσωπικά.

«Οσοι γίνονται δέκτες της πληροφορίας που ρέει ανεξέλεγκτη στο Internet είναι σημαντικό να την υποδέχονται με μια κάποια αμφιβολία, να κατανοούν ότι δεν μπορείς να πιστεύεις άκριτα ό,τι μεταδίδεται. Ολοι έχουμε πρόσβαση στη Wikipedia και στο Διαδίκτυο, οπότε μπορούμε να διασταυρώσουμε ό,τι μας φαίνεται ύποπτο. Απλώς πιστεύω ότι είναι πολλοί εκείνοι που βαριούνται να εφαρμόσουν αυτούς που θα αποκαλούσα "κανόνες ιντερνετικής υγιεινής". Ξέρουμε ότι είναι σημαντικό να πλένουμε τα χέρια μας γιατί έτσι μειώνονται, χωρίς να εξαφανίζονται, οι πιθανότητες να κολλήσουμε κάποιον ιό».

«Το ίδιο συμβαίνει με τα social media» υπογραμμίζει. «Δεν σημαίνει ότι μπορούμε να προστατέψουμε τον υπολογιστή ή το κινητό μας από όλους του ιούς που μπορεί να κολλήσουν, αλλά μπορούμε να προστατέψουμε το μυαλό μας από την επίδραση των fake news. Είναι εκπληκτικό ότι ενώ οι ηλεκτρονικές συσκευές μάς δίνουν μεγαλύτερη ελευθερία, την ίδια στιγμή μετατρέπουν τους ανθρώπους σε κοπάδια. Αισθάνονται πιο άνετα να αποτελούν μέρος μιας μεγάλης ομάδας παρά να ασκούν το δικαίωμα στην προσωπική ελευθερία».


Κάτι ξέρει ο Κασπάροφ, άλλωστε ανάμεσα σε όλες τις άλλες ασχολίες του συμπεριλαμβάνεται και εκείνη του προέδρου του Ιδρύματος για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Φλογερός υπέρμαχος της ελευθερίας του λόγου «όπως προβλέπεται από την πρώτη τροπολογία του αμερικανικού Συντάγματος», μιλάει με ζέση και έχει έντονη άποψη για τα πάντα.

Οπως για τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία των Δεδομένων (GDPR): «Χαίρομαι να βλέπω νόμους που προστατεύουν τους ευρωπαίους καταναλωτές, αλλά το πρόβλημά μου είναι ότι θέτουν επί τάπητος το θέμα της ιδιωτικότητας σε έναν κόσμο που είναι ελεύθερος. Οι μεγάλες επιχειρήσεις όπως η Apple, η Microsoft ή το Facebook θα σεβαστούν αυτούς τους κανονισμούς σε Ευρώπη και Αμερική, όμως τι θα γίνει με τους ανθρώπους που ζουν στη Ρωσία, στην Κίνα ή στο Ιράν; Θα ήθελα να δω να γίνονται διεθνείς αυτοί οι κανονισμοί και εάν τα απολυταρχικά καθεστώτα δεν θέλουν να τους ακολουθήσουν ας απαγορεύσουν τελείως την πρόσβαση στο Facebook ή στην Apple. Δεν θα το κάνουν όμως. Είναι πολύ σημαντικό να ασκήσουμε πίεση στις πολυεθνικές, οι οποίες είναι καταγεγραμμένες στον ελεύθερο κόσμο και βγάζουν και τα περισσότερα χρήματά τους σε αυτόν, να μην πουλάνε τα στοιχεία εκατομμυρίων πελατών τους από τον ανελεύθερο κόσμο».

Ο Κασπάροφ έχει βαλθεί να «κάνει τη διαφορά» σε αυτόν τον κόσμο. «Αυτό έμαθα από τη μητέρα μου. Oτι το σημαντικό δεν είναι μόνο να νικάς αλλά να μπορείς να χρησιμοποιείς το ταλέντο σου για να βοηθάς τους υπόλοιπους». Από τη μητέρα του πήρε και το όνομα Κασπάροφ (το οποίο είναι η ρωσική εκδοχή του αρμένικου Κασπαριάν), λίγα χρόνια αφότου ο πατέρας του πέθανε από λευχαιμία, όταν εκείνος ήταν μόλις επτά ετών. Γιατί ο Κασπάροφ γεννήθηκε ως Γκάρικ Κίμοβιτς Βαϊνστάιν στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν από ρωσοεβραίο πατέρα και αρμένια μητέρα, με μητρική γλώσσα του τα ρωσικά. Παρά την απόστασή του από τη χώρα και τη σφοδρή κριτική στον Πούτιν, αυτή (η γλώσσα) θα είναι πάντα η πατρίδα του.

«Μεγάλωσα μέσα στη ρωσική κουλτούρα ως κάτοικος της ΕΣΣΔ, αυτής της μεγάλης ρωσικής αυτοκρατορίας. Είναι σαν να λέει κάποιος ότι γεννήθηκε στην Ινδία και είναι πολίτης της βρετανικής αυτοκρατορίας. Oταν έπεσε η αυτοκρατορία, μετακόμισα στη Μόσχα, άλλωστε δεν είχα ποτέ δεσμούς ούτε με το Αζερμπαϊτζάν ούτε με την Αρμενία. Εξακολουθώ να προσπαθώ να βοηθήσω τη Ρωσία όσο μπορώ. Θα κάνει καλό και στον υπόλοιπο κόσμο να σταματήσει αυτή η χώρα να είναι ένας φοβερός πονοκέφαλος».

Του λείπει άραγε η σοβιετική τάξη και ασφάλεια; (Αλλωστε η σιδηρά πειθαρχία που επέβαλλε το καθεστώς πρέπει να συνέβαλε ιδιαίτερα στη δημιουργία πρωταθλητών.) «Το μόνο που μου λείπει είναι ότι ήμουν νεότερος. Εζησα κάποιες φοβερές στιγμές όταν έγινα παγκόσμιος πρωταθλητής με την ΕΣΣΔ. Θα σας πως όμως αυτό: υπάρχουν δύο είδη νοσταλγίας. Αυτή που νιώθουν οι ηλικιωμένοι επειδή θρηνούν για τα χαμένα νιάτα τους και αυτή που νιώθουν οι νέοι επειδή είναι αδαείς. Δεν γνωρίζουν τίποτε για τα δεινά του κομμουνισμού, για τα εγκλήματα που διέπραξε το κομμουνιστικό καθεστώς. Η Σοβιετική Ενωση ήταν μια επική αποτυχία όπως αποδείχθηκε και στα χρόνια του Ψυχρού Πολέμου, καθώς δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί έναν κόσμο που ήταν ελεύθερος. Το τέλος της ήταν θλιβερό και τώρα βλέπουμε τα απομεινάρια της, κοινώς την KGB που κυβερνάει τη χώρα και αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημά της. Γιατί ο Πούτιν αποτελεί έμπνευση για τους απανταχού δικτάτορες... Δεν πιστεύω ότι ο Ερντογάν ή ο Βίκτορ Ορμπαν στην Ουγγαρία θα ακολουθούσαν την ίδια πορεία εάν δεν είχαν γίνει μάρτυρες της επιτυχίας του Πούτιν. Ελπίζω μια μέρα να καταφέρει η Ρωσία να αποκοπεί από το εγκληματικό σοβιετικό παρελθόν της».

Βέβαια η ειρωνεία στην περίπτωση του αυτοεξόριστου Κασπάροφ είναι ότι έφυγε από τη Ρωσία του Πούτιν για μια Αμερική η οποία έχει καταλήξει να είναι η χώρα του Ντόναλντ Τραμπ. «Δεν θα εξίσωνα τον Τραμπ με τον Πούτιν» θα διαφωνήσει ευθύς εξαρχής με τη σύγκριση. «Στη Ρωσία ο Πούτιν είναι ένας πανίσχυρος δικτάτορας και δεν υπάρχει ένας θεσμός που να λειτουργεί στη χώρα αν δεν εγκρίνει εκείνος τις διαδικασίες και τις αποφάσεις. Στην Αμερική του Τραμπ τα πράγματα είναι διαφορετικά, γιατί ακόμη και ο πρόεδρος είναι υποχρεωμένος να σέβεται τις αποφάσεις του Ανώτατου Δικαστηρίου».

«Ναι, ο Τραμπ έχει τεράστια δύναμη, αλλά οι αμερικανικοί θεσμοί, προς έκπληξη πολλών που δυσκολεύονται να το πιστέψουν, εξακολουθούν να λειτουργούν αρκετά καλά» τονίζει ο Γκάρι Κασπάροφ. «Δεν λέω, έχει γίνει μεγάλη ζημιά με την εκλογή του, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί και μια ηχηρή προειδοποίηση ότι η δημοκρατία χρειάζεται τον πολιτικό ακτιβισμό. Εδώ και χρόνια μιλάω στους Αμερικανούς για τα προβλήματα στη Ρωσία, αλλά και σε άλλες χώρες όπως η Κίνα ή το Ιράν και τα λοιπά απολυταρχικά καθεστώτα στον κόσμο. Παλαιότερα ανασήκωναν τους ώμους και έλεγαν: "Eμείς δεν έχουμε τέτοια προβλήματα", ενώ τώρα όλο και περισσότεροι κινητοποιούνται και ασχολούνται με τα κοινά, ενώ έχουν αποκτήσει επίγνωση των εσωτερικών προβλημάτων της χώρας και των τρόπων με τους οποίους αυτά συνδέονται με τα διεθνή. Ο καταστροφικός τρόπος που χειρίζεται ο Τραμπ την εξωτερική πολιτική είναι μια απόδειξη ότι κανείς σήμερα δεν μπορεί να διαχωρίσει την εσωτερική πολιτική ατζέντα από τη διεθνή ατζέντα». l

v «Χορεύοντας στη σκακιέρα»: Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, Λαβύρινθος, στις 21 και 22 Ιουνίου. Είσοδος με δελτία προτεραιότητας.
v 7ο Ετήσιο Διεθνές Συνέδριο του ΙΣΝ για την Κοινωφελή Δράση: ΚΠΙΣΝ, Εθνική Λυρική Σκηνή, Αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος», 
21 έως 23 Ιουνίου.


* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 17 Ιουνίου 2018.

Gary Kasparov nuk pi çaj me të huajt. Nuk bëhet fjalë për ndonjë zakon që e ka trashëguar nga mosha e adoleshencës, por e di shumë mirë se çfarë po ndodh kohët e fundit me bashkatdhetarët e tij që janë kundër Putinit. Si në rastin e fundit të Sergei Skripal, apo Aleksander Litvinenkos, i cili u helmua në vitin 2006, me polonium. Por kjo nuk e pengon të flasë për "diktatorin Putin". Një pozicionim që e detyroi të emigrojë në Nju Jork, ku jeton prej vitit 2013.
"Çfarëdo që të bëni, ju gjithmonë do paguani një çmim. Unë kam qenë një lojtar shumë i suksesshëm shahu, por çmimi ishte se unë nuk jetova jetën e lumtur të shokëve të mi. Kur vendosa të mbroja demokracinë në Rusi, e dija shumë mirë që kjo do të kishte një çmim. Ata më arrestuan, kam kaluar disa ditë në burg. Asnjë keqardhje për zgjedhjen time, edhe pse mendoj se është e rëndësishme që kam mbrojtur idetë e mia dhe mund të shikoj fëmijët e mi ne sy dhe t’u them: "Bëra atë që mendova se ishte e drejtë”. thotë ai për gazetën BHMAgazino.
Pavarësisht nga largësia dhe kritikat e ashpra kundër Putinit, ai thotë se Rusia është atdheu i tij. Ajo që e shqetëson më shumë është injoranca që karakterizon brezin e ri.
"Unë u rrita me kulturën ruse si një banor i Bashkimit Sovjetik, kësaj perandorisë së madhe. Kur perandoria ra, u zhvendosa në Moskë dhe kurrë nuk kam pasur lidhje as me Azerbajxhanin apo Armenin.Gjithçka që më mungon është se kur isha më i ri kam jetuar momente të paharrueshme kur u bëra kampion bote me BRSS. Por në Rusi do të gjeni dy lloje të nostalgjisë. Ajo që ndjejnë të moshuarit, të cilët “mbajnë zi” për të rininë e tyre dhe atë që nuk kuptojnë të rinjtë sot, sepse  janë injorantë. Ata nuk dinë asgjë për gjendjen e vështirë të komunizmit, për krimet e kryera nga regjimi komunist. Bashkimi Sovjetik ishte një dështim epik siç treguan në vitet e Luftës së Ftohtë, pasi nuk mund të konkuronte me një botë që ishte e lirë. Fundi i saj ishte i trishtuar dhe tani i shohim mbetjet e saj, KGB-ja që qeveris vendin dhe ky është problemi më i madh”
Fëmijët e tij, natyrisht, katër nga tri dasma të ndryshme, kanë shumë arsye për të qenë krenarë për babanë e tyre. Ish-kampioni botëror i shahut, (vetëm 22 vjeç kur e mori) dhe i konisderuar si lojtari më i mirë i të gjitha kohërave, renditet i pari në listën e Federatës së Shahut Ndërkombëtar (FIDE-s). Nga viti 2005 i është përkushtuar "aktivizëm politik", por ende justifikon titullin "Ylli i Bakusë," kryeqyteti Azerbajxhanit, ku ai ka lindur në vitin 1963. Ai vazhdon të promovojë shahun përmes Kasparov Shah Foundation, punon me talentet në Amerikë, shkruan libra rreth shahut dhe shfaqet në konferenca ndërkombëtare duke qenë, partner në programin ndërkombëtar të “shahut në shkolla”
"Në jetën nuk mund të bëni të njëjtën gjë, edhe nëse jeni më i miri, sepse humbisni aftësinë për të parë gjërat në një mënyrë të re. Shahu u pëlqen fëmijëve sepse është një lojë shumë e bukur, por gjithashtu e duan prindërit, sepse ata e dinë se po i përgatisin ata për sfidat e arsimit modern. Është një kombinim i madh i stërvitjes argëtuese dhe shpirtërore. Mosha më e mirë për të filluar dikë që do të donte që të merren profesionalisht me shah është mes 6 dhe 9. Për shkak se shahu është si një gjuhë, atë që keni mësuar para  moshës dhjetë vjeç është si hardware qëndron aty përgjithmonë. Shahu ju ndihmon të mbikëqyrni një situatë dhe të përmirësoni mënyrën e marrjes së vendimeve”.



Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!

Ετικέτες

ενημέρωση (2161) ενημέρωση-informacion (1427) Αλβανία (904) ορθοδοξία (422) ιστορία-historia (374) Εθνική Ελληνική Μειονότητα (366) ελληνοαλβανικές σχέσεις (311) ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks (277) Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek (253) Β Ήπειρος (239) ορθοδοξία-orthodhoksia (234) ορθόδοξη πίστη (222) εθνικισμός (195) διωγμοί (162) τσάμηδες (122) shqip (119) Κορυτσά-Korçë (118) Κορυτσά Β Ήπειρος (103) informacion (100) Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος (97) ορθόδοξη ζωή (96) ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse (76) διωγμοί - përndjekje (61) ορθόδοξο βίωμα (59) εθνικισμός-nacionalizmi (56) ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας (55) Ελλάδα-Αλβανία (48) Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë (45) ανθελληνισμός (44) Ελληνικό Σχολείο Όμηρος (43) πολιτισμός - kulturë (43) besimi orthodhoks (40) Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά (39) Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare (37) ιστορία ορθοδοξίας (36) βίντεο (34) Shqipëria (32) ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821 (32) κομμουνισμός- komunizmi (30) πνευματικά (27) Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës (24) πολιτική-politikë (23) απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës (22) αλβανικά (21) εκπαίδευση (21) Αρχαία Ελλάδα (20) helenët-Έλληνες (19) κομμουνισμός (19) Greqia (17) Βλαχόφωνοι Έλληνες (15)