Κυριακή 19 Απριλίου 2015

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΆ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΛΑΣΓΌΣ: Απειλούν την Αλβανία τα ελληνικά του Αρχιεπίσκοπου; - A përbën greqishtja e kryepeshkopit kërcënim për Shqipërinë?

Jordan Jorgji (Ιορδάνης Γιώργης)
Ωθούμενος από το άρθρο του κ. Μπεν Μπλούσι, όπου εκείνος ασκεί κριτική στον Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο για τον «εκ προθέσεως αποκλεισμό» - όπως το αποκαλεί – της αλβανικής γλώσσας κατά τη διάρκεια του Πάσχα, καθώς και σε άλλες θρησκευτικές τελετές, έχω ως στόχο την αποδόμηση των επιχειρημάτων του προαναφερθέντος άρθρου, όσον αφορά δύο κυρίως όψεις, τις οποίες τονίζει ο κ. Μπλούσι: πρώτον, την αντίληψη ως απαράδεχτο γεγονός ότι ο Αρχιεπίσκοπος δεν ομιλεί μόνο αλβανικά και δεύτερον, το συνδυασμός αυτού του γεγονότος με ενδεχόμενο γεωπολιτικό στόχο της εκκλησίας να υιοθετήσει την ελληνική ως ανώτερη γλώσσα και την παράλειψη της αλβανικής γλώσσας ως κατώτερης. Πρωτύτερα, είναι πρέπον να παρατηρηθεί πως η σύνταξη του άρθρου του κ. Μπλούσι έχει εμπνευστεί από σχεδόν αθεϊστικές θέσεις όπου δεν αρκεί μονάχα ο διαχωρισμός κράτος-θρησκείας – φαινόμενο που χαρακτηρίζει τα έθνη-κράτη – αλλά αμφισβητείται η ίδια η ύπαρξη του Θεού. Αυτή η αγνωστική και σχεδόν αθεϊστική αντίληψη συνδυάζεται με την άλλη, παλαιά αντίληψη, εκείνη της άρνησης της αλβανικής ταυτότητας και γλώσσας από την ελληνική, η οποία έρχεται να επιβληθεί ακριβώς για αυτό το στόχο. Η υποβληθείσα πραγματικότητα θυμίζει την περίοδο της εθνικής αφύπνισης, συγκεκριμένα σε σχέση με τα εμπόδια ως προς την ανάπτυξη της αλβανικής εθνικής ταυτότητας, τα οποία σχετίζονταν με τις ξένες γλώσσες καθώς και με τη θρησκεία, η οποία σταθερά έχει αντιμετωπιστεί ως ξένο φαινόμενο. Αυτή η ανασφάλεια ή η απειλή κατά της εθνικής ταυτότητας, μαζί και με το κομμουνιστικό δόγμα, επηρέασαν αργότερα τη γέννηση της διαδικασίας του σοσιαλιστικού αθεϊσμού. Η θρησκεία καθ’αυτή συνιστά μία πρωτοεθνική ιδεολογία. Δεν υπήρχαν έθνη κατά την περίοδο της γέννησης της θρησκείας. Οι θρησκευτικές κοινότητες διέθεταν ετερογενή χαρακτήρα όσον αφορά τη σύσταση τους, δηλαδή τις πολλαπλές εθνοτικές ομάδες και κοινότητες. Αρκεί να αναφερθεί ότι επί της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, η ορθόδοξη κοινότητα ή μιλέτ, συμπεριλάμβανε μαζί Έλληνες, Αλβανούς, Βούλγαρους, Σέρβους, Αρμένιους κτλ. Κατά συνέπεια, οι θρηκευτικές οδηγίες γράφτηκαν σε μία συγκεκριμένη γλώσσα: η Παλαιά Διαθήκη στα αραμαϊκά, η Καινούργια Διαθήκη στα ελληνικά, το Κοράνι στα αραβικά και ούτω καθεξής. Αργότερα, η ίδρυση του έθνους-κράτους οδήγησε στην ‘κρατικοποίηση’ ή ‘εθνικοποίηση’ των θρησκευτικών θεσμών, απειλώντας και περιορίζοντας την οικουμενικότητα της θρησκείας. Δίπλα στην κίτρινη σημαία του Βυζαντίου με το δικέφαλο αετό, τοποθετήθηκαν οι εθνικές σημαίες, ενώ τα ιερά κείμενα μεταφράστηκαν στις εθνικές γλώσσες. Ωστόσο, η εθνική πλευρά δεν μπορεί να εξαφανίσει εντελώς την οικουμενική. Οι μουσουλμάνοι σ΄όλο τον κόσμο απευθύνονται στο Θεό απαραίτητα σε μερικές, τουλάχιστον, εκφράσεις στα αραβικά, ενώ μία φορά στη ζωή τους, είναι πρέπον να επισκέπτονται τη Μέκκα και τη Μεδίνα, ως ιερούς τόπους. Οι καθολικοί διατηρούν ιεραρχικές σχέσεις τους με τον Πάπα και το Βατικανό, ενώ σχεδόν σε όλες τις ορθόδοξες εκκλησίες στον κόσμο, ακόμη και στην Αφρική που αναφέρει ο κ. Μπλούσι, κατά τη διάρκεια της τελετής της ανάστασης του Χριστού, ακούγονται οι λέξεις «Χριστός ανέστη, αληθώς ανέστη». Επίσης, είμαι βέβαιος ότι ο κ. Μπλούσι, τουλάχιστον μία φορά στη ζωή του, έχει ακούσει τον ιμάμη να προφέρει τα ξημερώματα πρωί, τις λέξεις στα αραβικά “Bismillah ir rahman ir rahim”, που σημαίνουν «Εις το όνομα του Αλλάχ, του ελεήμονος, του οικτίρμονος». Ως εκ τούτου, όσο και αν το ελληνικό κράτος χρησιμοποιεί την ορθοδοξία για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων του, παντού στον κόσμο θα προφέρονται ιερά κείμενα επίσης και στην ελληνική γλώσσα. Εν αναφορά προς τον Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο, αποτελεί γνωστό γεγονός ότι εις βάρος του διοχετεύεται συσσωρευμένη αντιπάθεια του ανθελληνισμού καθώς και της αντι-ορθοδοξίας. Το τελευταίο παρατηρείται σε σημαντικό μέρος των Αλβανών του Κοσσόβου και της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, οι οποίοι, έχοντας ταυτίσει την ορθοδοξία με το σλαβικό στοιχείο, δεν μπορούν να αποδείξουν ουσιαστική συμπάθεια ως προς τους ορθόδοξους ομοεθνείς τους. Εάν οι εθνικιστές και οι άθεοι της Αλβανίας βλέπουν την ορθοδοξία ως απειλή για την εθνική ταυτότητα, την ανεξαρτησία και την κυριαρχία, οι Αλβανοί που έμειναν εκτός συνόρων το 1912, τη χαρακτηρίζουν ως ‘σλαβορθόδοξη’ απειλή. Αυτό όμως, σταδιακά μπορεί να ενισχύσει ένα νέο είδος εθνικής ταυτότητας, μουσουλμανικής καθαρά φύσεως, θέτοντας σε κίνδυνο τις εύθραυστες ισορροπίες που διαθέτει η σημερινή διαθρησκευτική εθνική ιδέα. Ο Αρχιεπίσκοπος ιερουργεί στην αλβανική γλώσσα, εντός και εκτός της Αλβανίας. Τα θρησκευτικά κηρύγματα στην ελληνική, δεν απειλούν καθόλου ούτε την ορθοδοξία, ούτε την Αλβανία. Εάν οι ομιλίες στα ελληνικά του Αναστασίου κρύβουν μέσα τους το στόχο της μεταβολής των ορθόδοξων Αλβανών σε Έλληνες, τότε γιατί άραγε δεν τα έχει καταφέρει, παρόλο που είναι ιδιαίτερα μορφωμένος άνθρωπος; Εάν στην εκκλησία ο Αναστάσιος υιοθέτησε τα ελληνικά ως ανώτερη γλώσσα και τα αλβανικά ως κατώτερη, τότε γιατί άραγε η συντριπτική πλειοψηφία των Αλβανών ορθόδοξων δεν γνωρίζουν ούτε μία λέξη στην ελληνική γλώσσα, παρόλο που ο Αρχιεπίσκοπος διαθέτει σημαντική ακαδημαϊκή πορεία; Εάν ο Αρχιεπίσκοπος συνειδητά και πεισματικά αρνείται τη χρήση της αλβανικής γλώσσας στην εκκλησία, καθώς και την αυτοκεφαλία της ιδίας της εκκλησίας, τότε γιατί άραγε σε δημόσιες συνεντεύξεις του στην Ελλάδα καταδίκασε ρητά το ρατσισμό και τις διακρίσεις, απευθύνοντας έκκληση για ισότητα και αδελφικότητα ανάμεσα στους Έλληνες και τους Αλβανούς; Ο ισχυρισμός ότι ο Αρχιεπίσκοπος πρέπει να ομιλεί μόνο αλβανικά αποτελεί έκφραση της επιθυμίας για τη τοποθέτηση της θρησκείας υπό τον απόλυτο έλεγχο του κράτους και της εθνικής ιδεολογίας. Επίσης, εκφράζει την επιθυμία για τον περιορισμό του κάθε τύπου θρησκευτικού οικουμενισμού, αν και κάθε μέρα αναζητάμε τον οικουμενισμό εις τις κοινές αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και του ευρω-ατλαντισμού. Επιπροσθέτως, το να αρνείσαι τη μητρική γλώσσα σε ένα ξένο κληρικό, δείχνει έλλειψη ανεκτικότητας, θρησκευτικής και ευρύτερης, φαινόμενο που χαρακτηρίζει το πολιτικό γίγνεσθαι αλλά και την αλβανική κοινωνία γενικά. Στη συνέχεια, ο κ. Μπλούσι συνδέει τη σταθερή συμπεριφορά του Αρχιεπίσκοπου με την υπερτόνιση των υπαρχόντων διακρίσεων και στερεοτύπων που χαρακτηρίζουν τους ορθόδοξους Κορυτσαίους ως Έλληνες. Ωστόσο, αυτές οι διακρίσεις υπάρχουν δεκαετίες και αιώνες πριν καν γεννηθεί ο Αναστάσιος. Η ενδυνάμωση της συλλογικής, εθνικής ταυτότητας δεν εξαφάνισε εντελώς, μέχρι σήμερα, την ιστορική ετερογένεια της αλβανικής κοινωνίας. Το 19ο αιώνα, όταν ένας ξένος περιηγητής πήγε στο βορρά της σημερινής Αλβανίας και ρώτησε έναν κάτοικο τί άποψη είχε για τους ορθόδοξους και τους τόσκηδες (tosk), έλαβε την απάντηση πως αυτοί δεν είναι Αλβανοί αλλά Έλληνες. Επίσης, οι Αρβανίτες, θεωρούσαν τους Αλβανούς μουσουλμάνους ως τούρκους, ενώ συγκρούστηκαν κατά τη διάρκεια της ελληνικής επανάστασης. Ως εκ τούτου, είναι γνωστό ότι οι πρωτοεθνικές ταυτότητες προϋπήρχαν του Αναστασίου και δεν ευθύνεται ο τελευταίος για αυτές, ούτε για την αποτυχία εξαφάνισής τους. Αυτές οι διακρίσεις μπορούν να ελαχιστοποιηθούν μονάχα μέσω ενός τουλάχιστον μηχανισμού και μεθόδου: της ενδυνάμωσης της εθνικής ταυτότητας καθώς και της οικονομικής και κοινωνικής ευημερίας του λαού. Είναι ευρέως γνωστό ότι πολλοί Αλβανοί μετανάστες στην Ελλάδα, όχι μόνο μιλούν την ελληνική γλώσσα και συνεννοούνται σ’αυτήν, όπως εξηγεί ο κ. Μπλούσι, αλλά πηγαίνουν μέχρι το άκρο της απόκρυψης και άρνησης της αλβανικής καταγωγής τους. Προσωπικά έχω γνωρίσει παρόμοιες περιπτώσεις. Γι’αυτό, όμως, δεν ευθύνονται τα ελληνικά που ο Αναστάσιος χρησιμοποιεί σε θρησκευτικά κηρύγματα, αλλά η παντελή έλλειψη ηθικής και ανεκτικότητας στους Αλβανούς πολιτικούς, καθώς και η κοινωνικο-οικονομική αποτυχία. Εάν στην Αλβανία σημειώνονται καθημερινά φόνοι, εάν ο λαός δεν έχει να φάει ενώ μία μικρή ολιγαρχία υπερπλουτίζεται, ελέγχοντας παράνομα όλη τη χώρα, αυτά είναι ακριβώς που αποδυναμώνουν την εθνική ταυτότητα και όχι η ορθοδοξία ή ο Αναστάσιος. Η φτώχεια, η εγκληματικότητα, η διαφθορά, αποτελούν αληθινές και σημαντικές προκλήσεις και απειλές που πρέπει να μάς απασχολούν όλους!
Jordan Jorgji
Marr shkas nga kritika e z. Ben Blushi në shtypin shqiptar ndaj kryepeshkopit Anastas për “mospraktikimin e qëllimshëm”-siç e quan ai-të gjuhës shqipe gjatë Pashkës apo dhe ceremonive të tjera fetare. Qëllimi im është kundërargumentimi i shkrimit të lartpërmendur për sa i përket dy aspekteve kryesore që ngre z.Blushi: së pari, aspektit të cilësimit si të papranueshëm të faktit që kryepeshkopi nuk flet vetëm shqip dhe së dyti në lidhjen e këtij “fakti” me ndonjë qëllim gjeopolitik të kishës për ta bërë gjuhën greke superiore mbi atë shqiptare dhe në këtë mënyrë të greqizojë besimtarët ortodoksë shqiptarë. Paraprakisht, nevojitet të vëzhgohet se shkrimi formulohet nga pozita pothuajse ateiste, ku nuk mjafton që feja të jetë vetëm e ndarë nga ideologjia politike-fenomen që karakterizon shtetet kombëtare-por ku vihet në dyshim vetë ekzistenca e Zotit. Ky aspekt agnostik, pothuajse ateist, kombinohet me aspektin tjetër, atë të mohimit të identitetit kombëtar dhe gjuhës shqipe nga greqishtja, duke u imponuar, për këtë qëllim, kjo e fundit. Ky realitet i paraqitur, të kujton periudhën e rilindjes kombëtare në lidhje me pengesën e zhvillimit të identitetit kombëtar shqiptar nga gjuhët e huaja si dhe nga feja, e cila gjithashtu është paraqitur si një fenomen i huaj. Kjo pasiguri apo kërcënim për identitetin kombëtar ndikoi më vonë te procesi i ateizmit socialist, në përputhje edhe me doktrinën komuniste. Feja në vetvete përbën një ideologji paranacionale. Nuk ekzistonin kombet në periudhën e lindjes së fesë. Vetë komunitetet fetare ishin heterogjene për sa i përket grupeve apo komuniteteve etnike. Mjafton të përmendet se te perandoria osmane, komuniteti ose mileti ortodoks përmblidhte së bashku grekë, shqiptarë, bullgarë, serbë, armenë etj. Si rrjedhoj, udhëzimet fetare u shkruajtën në një gjuhë të caktuar: testamenti i vjetër në aramaikisht, testamenti i ri në greqisht, kurani në arabisht e kështu me radhë. Formimi i shtetit kombëtar më vonë çoi vetvetiu në shtetëzimin ose kombëtarizimin e institucionit fetar, duke kërcënuar dhe kufizuar aspektin ekumenik që karakterizonte fenë. Pranë flamurit të verdhë me shqiponjën dykrenare të perandorisë bizantine, i cili simbolizonte organizimin e fesë ortodokse, u vendosën flamujt kombëtarë, ndërsa shkrimet fetare u përkthyen në gjuhët kombëtare. Megjithatë, aspekti nacional nuk mund ta shuajë plotësisht atë ekumenik. Myslimanët e të gjithë botës nevojitet që ti drejtojnë Zotit të paktën disa fjalë në arabisht, ndërsa një herë në jetën e tyre duhet të vizitojnë Mekën dhe Medinën si vende të shenjta. Katolikët ruajnë lidhje hierarkike me Papën dhe Vatikanin, ndërsa te pothuajse të gjitha kishat ortodokse të botës, qoftë dhe në Afrikën që përmend z. Blushi, gjatë ceremonisë së Pashkës dëgjohen fjalët në greqisht “Hristos anesti, alithos anesti”, që do të thotë “Krishti u ngjall, vërtet u ngjall”. Gjithashtu, jam i sigurt se z. Blushi e ka dëgjuar të paktën një herë në jetën e tij hoxhën në mëngjes, i cili citon fjalët në arabisht “Bismillah ir rahman ir rahim”, që në shqip do të thotë “Në emër të Allahut mëshiruesit, mëshirëbërësit”. Prandaj, sado që shteti grek ta përdorë fenë ortodokse për interesat e tij, gjatë predikimeve kudo në botë do të dëgjohet edhe ndonjë fjalë greke. Për sa i përket kryepeshkopit Anastas, është e ditur tashmë se në kurriz të tij mund të shprehet shumë lehtë delli i akumuluar i anti-greqizmit por edhe i anti-ortodoksisë. Kjo e fundit vihet re te një pjesë e mirë e shqiptarëve të Kosovës dhe të Ish-Republikës Jugosllave të Maqedonisë, të cilët, duke e lidhur ortodoksinë me elementin sllav, ndihen të rezervuar në simpatinë e tyre karshi ortodoksëve shqiptarë. Nëse nacionalistët apo ateistët e Shqipërisë e shohin aspektin ekumenik të ortodoksisë si kërcënim për identitetin kombëtar, pavarësinë dhe sovranitetin, Shqiptarët e mbetur jashtë kufijve i vendosin ortodoksisë etiketën e “kërcënuesit sllavo-ortodoks”. Veprimi i fundit, mund të forcojë gradualisht një lloj identiteti të ri kombëtar, atë mysliman, duke vënë në rrezik ekuilibrat e brishta të identitetit ekzistues, i cili disponon karakter ndërfetar. Kryepeshkopi meshën e mban në gjuhën shqipe, si brenda ashtu dhe jashtë Shqipërisë. Predikimet e mbajtura nga ai në gjuhën greke nuk e kërcënojnë aspak ortodoksinë dhe as Shqipërinë. Nëse ndonjë fjalim i Anastasit në greqisht fsheh si qëllim kryesor kthimin e ortodoksëve shqiptarë në grekë, atëherë përse ai nuk ja ka arritur qëllimit, edhe pse është njeri i mirëshkolluar? Meqënëse Anastasi e paska kthyer greqishten në gjuhë superiore dhe shqipen në gjuhë inferiore në aspektin kishtar, atëherë përse pjesa dërmuese e ortodoksëve shqiptarë nuk dinë pothuajse asnjë fjalë greqisht, edhe pse kryepeshkopi disponon eksperience akademike? Në qoftë se ky kryepeshkop e mohon me vetëdije dhe kokëfortësi gjuhën shqipe në kishë dhe si pasojë autoqefalinë e vetë kishës, atëherë përse në intervistat e tij publike në Greqi ka dënuar ashpër racizmin, diskriminimin dhe ka bërë thirrje për barazi dhe vëllazërim midis grekëve dhe shqiptarëve? Kërkesa që kryepeshkopi të flasë vetëm shqip përbën shprehje të vendosjes së fesë nën kontrollin e plotë të shtetit apo ideologjisë kombëtare, të kufizimit të çdo lloj ekumenizmi fetar, edhe pse ekumenizmin e kërkojmë çdo ditë te vlerat e përbashkëta të BE-së apo te ato euro-atlantike. Gjithashtu, ti mohosh një kleriku të huaj gjuhën e tij të origjinës, tregon mungesë tolerance, fetare por edhe më gjerë, fenomen që karakterizon klasën politike por edhe shoqërinë shqiptare më përgjithësi. Në vazhdim, z. Blushi e lidh sjelljen e kryepeshkopit me forcimin e dallimeve dhe stereotipeve ekzistuese ndaj ortodoksëve korçarë si grekë. Mirëpo ndarjet përbëjnë një fenomen që ekziston disa dhjetëvjeçarë deri në shekuj përpara se të lindte Anastasi. Forcimi i identitetit kolektiv kombëtar nuk e ka zhdukur plotësisht, akoma edhe sot, heterogjenitetin historik të shoqërisë shqiptare. Kur një udhëtar i huaj shkoi në veri të Shqipërisë së sotme gjatë fundit të shekullit të 19 dhe pyeti një banor se çfarë mendimi kishte për ortodoksët apo toskët, banori iu përgjigj se ata nuk ishin shqiptarë por grekë. Gjithashtu, vetë arvanitasit i konsideronin myslimanët shqiptarë si turq dhe u ndeshën me ta në luftë gjatë revolucionit grek. Prandaj, identitetet parakombëtare ekzistonin kohë më parë dhe nuk i solli Anastasi. Ato mund të minimalizohen vetëm me anën e të paktës një mekanizmi dhe të një metode: forcimin e identitetit kombëtar dhe rritjes së mirëqenies ekonomike dhe sociale të shoqërisë. Duhet të dihet se shumë emigrantë shqiptarë në Greqi, jo vetëm që flasin e merren vesh në greqisht, siç përmend z. Blushi, por kalojnë deri në mohimin e origjinës së së vendlindjes së tyre. Personalisht kam ndeshur disa raste të tilla. Dhe fajin për këtë, nuk e ka fjalimi në greqisht nga Anastasi te predikimet fetare, por imoraliteti i klasës politike shqiptare, intoleranca dhe dështimi ekonomikosocial. Në qoftë se në Shqipëri vrihet e prihet çdo ditë, nëse populli s’ka të hajë bukë ndërsa një oligarki e vogël mbytet në pasuri dhe kontrollon në mënyrë të pistë vendin, kjo është ajo që dobëson identitetin kombëtar dhe jo ortodoksia apo Anastasi. Varfëria, kriminaliteti, korrupsioni janë kërcënimet e mëdha të cilat duhet të na shqetësojnë të gjithëve. shekulli

Σάββατο 18 Απριλίου 2015

Aλβανός αρχαιολόγος παραδέχεται την ελληνικότητα της Αλβανίας!

Από τα σωθικά της,  η Ελληνική γη συνεχίζει να τους  διαψεύδει με τα ίδια τα ευρήματά τους.
Καταρρέει το Αλβανικό όνειρο της Ιλλυρόπελασγορωμαϊκής ιστοριας. Ας το πει κάποιος στο δίδυμο Γκιτσάλι-Σπαχίου.. αλλά με τρόπο!


Αντιγόνεια Χαονίας Ένας από τους σημαντικότερους αρχαιολόγους της Ευρώπης, που μίλησε πριν μερικές ημέρες στα Γιάννινα, ο Αλβανός Νεριτάν Τσέκα, παραδέχεται... την ελληνική προέλευση των αρχαιολογικών ευρημάτων στην Αλβανία! Ο σπουδαίος αρχαιολόγος παρουσίασε το ανασκαφικό έργο στην περιοχή της Χαονίας, το οποίο εξελισσόταν παράλληλα με τις ανασκαφές που έκανε ο Σωτήρης Δάκαρης στην Ήπειρο. Οι Χάονες θεωρούνται σαν το αρχαιότερο από τα δεκατέσσερα ηπειρωτικά φύλα. Λαός ιδιαίτερα σκληρός και μαχητικός, διακρινόταν για το σύστημα αυτοδιοίκησης που βασιζόταν όχι στη βασιλεία μα στο αιρετό χαρακτήρα της. Οι Χάονες κατόρθωσαν να κυριαρχήσουν σε όλη την Ήπειρο, η οποία τα πανάρχαια χρόνια ονομαζόταν και Χαονία. Στη συνέχεια, γνώρισαν την παρακμή για να περιοριστούν στα φυσικά όρια της προέλευσής τους. Τον 5ο π.Χ.αιώνα, Χάονες μετοίκησαν στην Καλαβρία και τη Σικελία, όπου πολύ αργότερα τους συναντάμε με την ονομασία Χώνες
Η αρχαία Χαονία εκτεινόταν από τις βόρειες όχθες του ποταμού Καλαμά (Θύαμι) μέχρι τα ενδότερα της σημερινής Βορείου Ηπείρου, τα Ακροκεραύνια Όρη. Σημαντικότερες πόλεις της ήταν η Φοινίκη, ο Ογχησμός (σήμερα Αγ.Σαράντα), η Χίμαιρα (σήμερα Χειμάρρα) και η Πολιανή (σήμερα Πολύτσανη). Η περιοχή αυτή, σε μεγάλο βαθμό, συμπίπτει με το χώρο επιβίωσης του ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΥ ΠΟΛΥΦΩΝΙΚΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ.
Κάτοψη

The greater, broken Albania - Η Μεγαλύτερη, χαλασμένη Αλβανία - Shqipëria më e Madhe e Prishur!



Φαίνεται ότι να παίζεις το κυνηγητό με την Ευρωπαϊκή Ένωση γίνεται όλο και πιο δημοφιλές άθλημα μεταξύ των ηγετών των  χωρών του Τρίτου Κόσμου ».
Το πρωτάθλημα για να γοητεύει κανείς , χαρακτηριστικό των κυρίων  νότια του Δούναβη έχει πια και την  πρόσφατη προσθήκη της, με το  πρόσωπο του Αλβανού πρωθυπουργού Έντι Ράμα.
Σε κοινή συνέντευξη με τον υπουργό Εξωτερικών  του Κοσσυφοπεδίου (και πρώην PM), Χασίμ Θάτσι, ο Ράμα είπε ότι «η ενοποίηση των Αλβανών της Αλβανίας και του Κοσόβου είναι αναπόφευκτη και αδιαμφισβήτητη", το μόνο ερώτημα είναι πώς θα συμβεί.
"Θα συμβεί στο πλαίσιο της ΕΕ ως μια φυσική διαδικασία και κατανοητή από όλους, ή θα συμβεί, ως αντίδραση στην τύφλωση  και την τεμπελιά της ΕΕ», αναρωτήθηκε ο Ράμα.
Αυτές οι σκέψεις ειπώθηκαν  στο πλαίσιο του θέματος για την απελευθέρωσης των θεωρήσεων του Κοσσυφοπεδίου. Πρέπει η ΕΕ να συνεχίσει να αρνείται την επέκταση ενός καθεστώτος χωρίς θεωρήσεις  για τους Κοσοβάρους, ο Ράμα άφησε να εννοηθεί,  ότι τα σύνορα στα Βαλκάνια μπορούν για άλλη μια φορά να επανασχεδιαστούν.
Η δύσπιστο ευρωπαϊκό κοινό θα μπορούσε να κινηθεί προς απορρίψει αυτές τις απειλές, όπως όλα τα καπέλα, χωρίς να δώσει σημασία, αλλά, το νου σας, υπάρχει ένα πλήρωμα από επίδοξους πολιτικούς πίσω από τα κάγκελα της φυλακής Scheveningen του οποίου το σχέδιο μιας Μεγάλης Σερβίας ήταν κάποτε πρώτη μέριμνα και δείτε που τους οδήγησε.
Αυτό δεν είναι  να προτείνουμε πως η αδικαιολόγητη παράνοια είναι ο πιο παραγωγικός τρόπος για να προσεγγίσεις την ρύθμιση των συνόρων στο μέλλων.
Αλλά η μνήμη της εθνικιστικής υστερίας και επιθετικών  τελεσίγραφων η οποία, ξανά και ξανά, κατάφερε να τινάξει την  πυριτιδαποθήκη της περιοχής θα πρέπει να οδηγήσει σε μία προσεχτική  εξέταση του τρόπου για το πόσο  αξιόπιστη είναι  η  απειλή του Αλβανού πρωθυπουργού στην πραγματικότητα.
Ένα «Μεγαλύτερο Αλβανικό» Κράτος.
Ότι υπάρχει ένα πρόβλημα είναι προφανές: μια δημοσκόπηση που διεξήχθη μεταξύ των Αλβανών το 2010 αποκάλυψε ότι το 62 τοις εκατό από αυτούς στην Αλβανία, το 81 τοις εκατό στο Κοσσυφοπέδιο και 52 τοις εκατό στην ΠΓΔΜ υποστήριξε την ιδέα για την δημιουργία μιας «Μεγάλης Αλβανίας".
Μία υπεροπτική  αξιολόγηση είναι πως   αυτοί οι αριθμοί δείχνουν , στην καλύτερη περίπτωση, μεγάλη ανευθυνότητα.
Όμως, η σωστή κατανόηση του αλβανικού επεκτατισμού πρέπει, νομίζω, να πάει πέρα ​​από την σύντομη αναφορά ενός θέματος και γεγονότος που συνδέεται με την ασφαλεία.
Η έντονη αντίθεση ανάμεσα στο μεγαλείο της ιδέας της Μεγάλης  Αλβανίας - ένα εθνικό κράτος που περιλαμβάνει την Αλβανία, το Κοσσυφοπέδιο, τμήματα της Μακεδονίας, το Μαυροβούνιο και τη Σερβία - και την πραγματικότητα της ζωής μέσα σε αυτά τα μυθικά σύνορα της  Μεγαλύτερης Αλβανίας είναι σημαντικό να κατανοηθούν.
Αυτή η αντίθεση δεν  είναι πουθενά πιο εμφανής από ό, τι στο κέντρο των Τιράνων.
Θυμάμαι που επισκέφτηκα την χώρα πριν από δύο χρόνια? η τεράστια εθνική οδό που με πήγε από τα βόρεια σύνορα της χώρας στην πρωτεύουσα ήταν γεμάτη από καταφύγια και οχυρώσεις, πραγματικά μνημεία της τρέλας του ολοκληρωτισμού  που τους ερέθιζε.
Λίγα τετράγωνα μακριά από το εσωτερικό κέντρο των Τιράνων εμφανίζεται  η συνηθισμένη παρτίδα – καλλίγραμμων  κτιρίων με χαμηλό φωτισμό προσόψεων, φαρδύς δρόμοι, μια ευρύχωρη πλατεία με τον έφιππο ανδριάντα του εθνικού ήρωα και ένα ξενοδοχείο Sheraton.
Ωστόσο, προχωρώντας λίγο πιο κάτω στο  δρόμο και γνώρισα τη χαοτική κίνηση, την σάπια αρχιτεκτονική, και την εξαθλίωση των υποβαθμισμένων γειτονιών.
Αυτή η φούσκα του κέντρου της πόλης, αποτελεί στην ουσία θωράκιση της φαντασίας της τάξης και δύναμη για  μια πραγματικότητα η οποία δεν υπάρχει, θυμίζει αυτές τις κολοσσιαίες λεωφόρους παρέλαση στο Βουκουρέστι και πρώην Ανατολικό Βερολίνο - Grand προσόψεις κατασκευασμένες για να κρύψουν τη φτώχεια, την κακή διακυβέρνηση και η διαφθορά.
Μου φαίνεται ότι, κατά κάποιο τρόπο, το όνειρο Μεγάλη Αλβανία είναι ένα άλλο στρώμα της πρόσοψης.
Εθνο-ιμπεριαλισμός
Αυτή η διέγερση του επιθετικού επεκτατισμού είναι ένα αποτελεσματικό αντίδοτο στην εγχώρια δυσφορία και δυσαρέσκεια υπήρξε ένα από τα θλιβερά γεγονότα της ιστορίας.
Το έχουμε δει, όχι πολύ καιρό πριν, στην περιοχή, όταν πολεμοχαρείς κλήσεις για μια εθνικά καθαρή Μεγάλη Σερβία είχε δημιουργηθεί με επιτυχία  στη μέση μιας προβληματικής διαδικασίας της μετάβασης στην δημοκρατία  και  μέσα σε μια τεράστια οικονομική κρίση.
Βλέπουμε ένα παρόμοιο περιστατικό στην Ρωσία, το καθεστώς της οποίας είναι (αρκετά πρόσφατα) στρέφεται  προς το εμφανές εθνο-ιμπεριαλισμό το οποίο έχει, τουλάχιστον εν μέρει, υποκινηθεί  από τα παράπονα που διατυπώθηκαν  από το κύμα του 2011 των αντι-Πούτιν διαδηλώσεων.
Όπως Walter Benjamin θα το βάλει, «πίσω από κάθε φασισμό, υπάρχει μια αποτυχημένη επανάσταση».
Στην Αλβανία, η πτώση της ολοκληρωτικής δικτατορίας το 1991 και τα επόμενα έτη της αναρχίας οδηγούν σε μια μεταβατική διαδικασία, η οποία απέδωσε κατά πολύ παρόμοια αποτελέσματα όπως και αλλού στη νοτιοανατολική Ευρώπη - αδύναμους θεσμούς, ραγδαία αύξηση της εγκληματικότητας, ανεξέλεγκτη διαφθορά, ανελεύθερες κυβερνήσεις, και ψεύτικες εκλογές.
Εν τω μεταξύ, ο μέσος Αλβανός πολίτης ζει με λιγότερα από 400 € το μήνα.
Στο Κοσσυφοπέδιο, η μετα-ανεξαρτησίας ευφορία, αν και ακόμη ισχυρή, αντιμετωπίζει μια όλο και πιο τρομερή πρόκληση - την πραγματικότητα μιας βαθιάς δυςλειτουργικότητας του κράτους, με το ένα τρίτο της χώρας και πάνω από το ήμισυ των νέων ανέργων, και τρία στους 10  Κοσοβάρους ζουν επίσημα  σε συνθήκες φτώχειας.
Είναι μέσα σε αυτήν την δυσάρεστη κατάσταση που το οπιούχων της Μεγαλύτερης Αλβανίας βρίσκει τον τρόπο του να κυκλοφορεί στο αίμα ενός απογοητευμένου λαού. Δεδομένου ότι η δυσαρέσκεια δυναμώνει, οι πολιτικές ελίτ θα πρέπει να αναμένεται να καταφύγουν σε αυτό το ηρεμιστικό με την αύξηση πάθους.
Επικρίσεις του Ράμα σχετικά με  «τύφλωση ή τεμπελιά της ΕΕ"  δεν είναι, ως εκ τούτου, μόνο μια προσπάθεια εκβιασμού  της Ευρωπαϊκή Ένωση ("αν δεν χορηγηθεί στο Κοσσυφοπέδιο ένα καθεστώς χωρίς βίζα, θα οδηγήσετε  την περιοχή σε ένα άλλη γύρο των εθνοτικών εντάσεων") .
Είναι, επίσης, μια πανικόβλητη αντίδραση σε μια πρόκληση τοποθέτηση των ισχυρισμών αυτο-νομιμοποίησης  των Αλβανών Κοσοβάρων και των πολιτικών ηγετών τους, που εκδηλώνεται εξαιτίας των κυμάτων  της μαζικής μετανάστευσης από την Αλβανία και το Κοσσυφοπέδιο.
Έξοδος
Κατά τα τελευταία 25 χρόνια, το ένα τέταρτο του πληθυσμού της Αλβανίας έχει εγκαταλείψει τη χώρα.
Από τον Αύγουστο του 2014 τουλάχιστον 100.000 Κοσοβάροι έχουν καταφύγει στην Ευρώπη - 7 τοις εκατό του ενήλικου πληθυσμού της χώρας, σε λιγότερο από ένα χρόνο.
Οι άνθρωποι συσκευάζουν τα υπάρχοντά τους σε αθλητικές τσάντες και συγκεκαλυμμένα  επιβιβάζονται  μεσάνυχτα σε λεωφορεία, και  προσπαθούν να ξεφύγουν από το πλασματικό βασίλειο της Μεγάλης Αλβανίας σε λιγότερες ρομαντικές, αλλά περισσότερο ευημερούσες χώρες.
Θυμίζει τον ισχυρισμό Μίλτον Φρίντμαν ότι η μετανάστευση είναι ψήφος  με τα πόδια  - αν ναι, το υποθετικό κόμμα του Κοσσυφοπεδίου που αποφάσισε πρόσφατα να μεταναστεύσουν θα είναι η τρίτη μεγαλύτερη και, μακράν, η ταχύτερα αναπτυσσόμενη πολιτική δύναμη στο Κοσσυφοπέδιο.
Αν Ράμα και Θάτσι δήλωσε ότι θέλουν να γίνουν πραγματικότητα τα σύνορα της ΕΕ ήταν πλήρως ανοικτά, μπορεί κανείς να φανταστεί πόσο άδειος θα γινόταν το υποτιθέμενο έδαφος της Μεγάλης Αλβανίας .
Η επόμενη έξοδος θα ήταν, κατά κάποιο τρόπο, είναι μια αυτοδίκαιη ψήφος μη εμπιστοσύνης για τις κοινωνίες των οποίων οι προοπτικές δεν εμπνέουν αισιοδοξία και πολιτικές ελίτ που δεν προσφέρουν λύσεις.
Χτυπώντας  τα τύμπανα του πολέμου δεν  θα κάνει κανένα καλό και μπορεί να προκαλέσει μεγάλη ζημιά - όσο πιο γρήγορα Ράμα και Θάτσι το καταλάβουν αυτό, τόσο το καλύτερο θα είναι για όλους.
Leuven university in Belgium. Send him a tweet at@FedjaPavlovic.

It seems as though playing chicken with the European Union is becoming an ever more popular sport among Third World countries’ leaders.
The league of charming, if assertive gentlemen south of the Danube has gotten its most recent addition, in the person of Albanian PM Edi Rama.
In a joint interview with Kosovo’s foreign minister (and ex-PM), Hashim Thaci, Rama said that “the unification of the Albanians of Albania and Kosovo is inevitable and unquestionable”, the only question being how it will happen.
“Will it happen in the context of the EU as a natural process and understood by all, or will it happen as a reaction to EU blindness or laziness”, wondered Rama.
These meditations came in the context of Kosovo’s visa liberalisation issue. Should the EU continue to refuse extending a visa-free regime to Kosovars, Rama hinted, borders in the Balkans may once more be redrawn.
The sceptical European publikum might move to dismiss these threats as all hat, no cattle, but, mind you, there's a crew of would-be statesmen behind the bars of Scheveningen’s prison whose project of a Greater Serbia was once lowballed as self-deluded idle talk (see how that turned out).


This is not to suggest that undue paranoia is a particularly productive way of approaching all future border-setting ploys.
But the memory of the nationalist hysteria and aggressive ultimata which, time and again, managed to combust the region’s powder keg should invite careful consideration of how credible the Albanian PM’s threat really is.

A 'Great Albanian' state

That a problem exists is evident: a Gallup poll conducted among ethnic Albanians in 2010 revealed that 62 percent of them in Albania, 81 percent in Kosovo and 52 percent in Macedonia supported the formation of a "Great Albanian" state.
A cavalier assessment of what these numbers suggest is, at best, grossly irresponsible.
But, a proper understanding of Albanian expansionism must, I think, go beyond the matter-of-fact reporting of a security brief.





The stark contrast between the grandeur of the Greater Albanian idea - an ethnic state encompassing Albania, Kosovo, parts of Macedonia, Montenegro and Serbia - and the reality of life within these mythical Greater Albanian borders is important to grasp.
This contrast is nowhere more apparent than in downtown Tirana.
I remember visiting the place a couple years ago; the robust highway which took me from the country’s northern border to the capital was dotted with bunkers, concrete monuments to the totalitarian madness which erected them.
The few blocks of Tirana’s inner centre display the usual lot - shapely buildings with dimly lit facades, wide streets, a spacious square with the national hero’s equestrian statue and a Sheraton hotel.
However, venture a little further down the road and you will witness the chaotic traffic, the decaying architecture, and the squalor of run-down neighbourhoods.
This inner-city bubble, shielding the fiction of order and strength from a reality in which neither exists, is reminiscent of those colossal parade boulevards in Bucharest and former East Berlin - grand facades built to conceal poverty, misgovernance, and corruption.
It seems to me that, in a certain sense, the Greater Albania dream is another layer of this facade.

 

 

 

 

Ethno-imperialism

That the arousal of aggressive expansionism is an efficient antidote to domestic distress and discontent has been one of the sad facts of history.
We have seen it, not so long ago, in the region, when bellicose calls to an ethnically pure Greater Serbia were (successfully) made in the midst of a failing process of democratic transition and a massive economic crisis.
We are seeing a similar occurrence in Russia, whose regime’s (fairly recent) turn towards overt ethno-imperialism has been, at least in part, motivated by the grievances articulated by the 2011 wave of anti-Putin protests.
As Walter Benjamin would put it, “behind every fascism, there is a failed revolution”.
In Albania, the fall of totalitarian dictatorship in 1991 and the subsequent years of anarchy lead to a transitional process which yielded much similar results as elsewhere in south-eastern Europe - frail institutions, soaring crime, rampant corruption, illiberal governments, and false elections.
Meanwhile, the average Albanian citizen lives on less than €400 per month.
In Kosovo, the post-independence euphoria, though still strong, is encountering an increasingly formidable challenge - the reality of a deeply dysfunctional state, with a third of the country and over half of the youth unemployed, and three out of 10 Kosovars officially living in poverty.
It is within this predicament that the Greater Albanian opiate finds its way into the bloodstream of a disenchanted populace. As the discontent grows stronger, the political elites should be expected to resort to this sedative with increasing ardour.
Rama’s criticism of “EU blindness or laziness” is not, therefore, solely an attempt at blackmailing the European Union (“if you don’t grant Kosovo a visa-free regime, we will drag the region into another round of ethnic tensions”).
It is also a panicked reaction to a mounting challenge to the self-legitimising narratives of Albanian and Kosovar political leaders, manifested by the waves of mass emigration from Albania and Kosovo.

 

 

 

 

 

Exodus

In the past 25 years, a quarter of Albania’s population has left the country.
Since August 2014, at least 100,000 Kosovars have fled to Europe - 7 percent of the country’s adult population, in less than a year.
People are packing their belongings in sports bags and covertly boarding midnight busses, fleeing from the fictitious realm of Greater Albania into less romanticized, but more prosperous countries.
One is reminded of Milton Friedman’s assertion that migration is voting with one’s feet - if so, the hypothetical party of Kosovars who recently decided to emigrate would be the third largest and, by far, the fastest growing political force in Kosovo.
If Rama and Thaci’s declared wish came true and EU borders were fully open, one can only imagine how much emptier the supposed Greater Albanian territory would become.

The ensuing exodus would, in a way, be an ipso facto vote of no-confidence to societies whose prospects inspire no optimism and political elites that offer no solutions.
Beating the war drums will do no good and may cause much harm - the sooner Rama and Thaci realised this, the better off everyone will be.
Fedja Pavlovic is a philosophy student at Leuven university in Belgium. Send him a tweet at@FedjaPavlovic.
“Euobserver” i ka lënë sot hapësirë opinionit të Fedia Pavloviç, student filozofie në Universitetin e Leuvenit. Pavloviç shkruan për idenë e Shqipërisë së Madhe, pompuar së fundmi në media nga një deklaratë e kryeministrit shqiptar. Nuk thuhet se cilat janë kredencialet e Pavloviç në njohjen e realiteteve shqiptare, por një pikë e opinionit të tij, është objektive. Dhe kjo është diferenca mes shpalljeve të tilla për bashkim territorial me përvojën shtetërore dhe menaxhuese në Shqipëri dhe në Kosovë. Matës më i mirë për këtë është rritja e numrit të emigrantëve nga të dyja vendet, çka dëshmon dështimin e politikës. “Nëse dëshira publike e Ramës dhe e Thaçit bëhet realitet dhe kufijtë e BE-së do të hapeshin tërësisht, është e lehtë të imagjinohet sesa do të boshatisej territori i Shqipërisë së Madhe”, shkruan Pavloviç. Opinioni i adresohet publikut europian, që mund të lexojë këtu me shqetësim se pas tullumbaceve të Ramës dhe Thaçit, qëndron një minë e re emigracioni, e cila siç vë re me të drejtë artikullshkruesi, është në vetvete një “votë mosbesimi për qeveritë”. Emigracioni është fakt në Shqipëri dhe në Kosovë, madje ai perceptohet qartë si dëshirë e një pjese të madhe të popullsisë. Por nëse studenti i fillozofisë, indirekt apelon për një “izolim” të ri të botës shqiptare, në emër të shpërthimit migrator, në Tiranë, qeveria vijon të flasë për mashtrime nga agjenci turistike. Krijohet përshtypja se qytetarët shqiptarë janë mbyllur në çarkun e refuzimit europian dhe paaftësisë së qeverive të tyre për të lehtësuar situatën, apo për ta pranuar dhe menaxhuar atë. Është një tension që do të kërkojë shfryrjen e vet, kuptohet në pikën më të dobët dhe sigurisht, në kohën që jetojmë qeveria shqiptare, që e ka ekzistencën veresie, nuk ka më luksin e dikurshëm kur thjesht bënte spektatorin, hapte portet dhe linte njerëzit të merrnin arratinë.
s.z
respublica.al

Ο Ομπάμα στην Ελληνική Εθνική Εορτή στο Ούασιγκτον!

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ-ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ. Κατά την δεξίωση για την ελληνική ανεξαρτησία στο Λευκό Οίκο, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Μπάρακ Ομπάμα εξέφρασε τη συμπαράστασή του στον ελληνικό λαό στις δύσκολες οικονομικές στιγμές που περνά και τόνισε ότι οι ΗΠΑ «ως φίλη και σύμμαχος χώρα θα συνεχίσουν να υποστηρίζουν τις προσπάθειές των Ελλήνων και της κυβέρνησής τους για ένα πιο φωτεινό μέλλον». Μίλησε, μάλιστα, με τον υπουργό Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη, που εκπροσωπούσε την κυβέρνηση στην εκδήλωση και εμφανίσθηκε να τον ακούει με προσοχή, ενώ τόνισε ότι παρακολουθεί στενά το θέμα.
Δείτε τον Μπαράκ Ομπάμα να λέει «Ζήτω η Ελλάς»:
Κατά τον χθεσινό χαιρετισμό του, ο αμερικανός πρόεδρος αναφέρθηκε στους μακρόχρονους δεσμούς μεταξύ των δύο χωρών και εξέφρασε τη συμπαράσταση των ΗΠΑ στον ελληνικό λαό. Οπως είπε χαρακτηριστικά, «οι ρίζες που μοιραζόμαστε είναι βαθειές, οι δεσμοί μεταξύ μας έχουν διαμορφωθεί κατά τη διάρκεια των αιώνων, και στεκόμαστε δίπλα στους φίλους και συμμάχους μας στην Ελλάδα σήμερα καθώς συνεχίζουν να περνούν πολύ δύσκολες οικονομικές στιγμές.

Κατά την ολιγόλεπτη συνομιλία τους, ο αμερικανός Πρόεδρος και ο κ. Βαρουφάκης αντάλλαξαν εμπειρίες από την αμερικανική και την ελληνική κρίση, με τον κ. Ομπάμα να τονίζει ότι όλοι πρέπει να κάνουν συμβιβασμούς για την επίλυση της κρίσης, όπως έκανε και ο ίδιος κατά την διάσωση της Γουόλ Στρητ.
«Κάναμε μια σύγκριση της δικής μας εμπειρίας που ειναι αντίστοιχη και πολύ διαφορετική ταυτοχρονα», ανέφερε ο κ. Βαρουφακης και πρόσθεσε ότι υπήρξε μια ανταλλαγή απόψεων για το σημαίνει αυτό, για τις δυσκολίες που ειχε εκείνος, στην δική του περιπτωση με την κατασταση στην Γουολ Στριτ, ενώ στην περίπτωση της ελληνικής κρισης το θέμα ήταν η μεταφορα των ζημιών στους ώμους των φορολογουμένων της Ελλαδας και της Ευρωζώνης.
«Εξετάσαμε και την αναγκη αναζητησης πρακτικών και ουσιαστικών τρόπων για το πώς μπορεί να αποφευχθεί μια αποσταθεροποίηση, είτε από ατύχημα είτε από μη ελεγχόμενες διαδικασίες», τόνισε ο κ. Βαρουφάκης που υπογράμμισε οτι ο Αμερικανός πρόεδρος εξέφρασε την προσωπική του συμπαράσταση και αυτή της κυβέρνησής του, ενώ παράλληλα είπε ότι πρέπει οι εταιροι να δείξουν ευελιξία, για να προσθέσει απο την πλευρα του ο κ. Βαρουφακης ότι και η Ελλάδα είναι έτοιμη να κάνει το ιδιο και να συμβιβαστεί σε μεγάλο βαθμό, αλλά όχι σε βαθμό υποτέλειας.

Κατά τον κ. Βαρουφακη, ο οποίος αργοτερα σημερα θα συναντηθεί με τον Αμερικανό ομόλογό του, Τζακ Λιου, ειναι ξεκάθαρο οτι ο ίδιος ο κ. Ομπάμα και η κυβέρνησή του εκδηλώνουν «την απόλυτη συμπαράστασή τους στο έργο της ελληνικής κυβέρνησης».
Μεγάλη προσέλευση
Μεγάλη ήταν η προσέλευση εκπροσώπων της ελληνοαμερικανικής κοινότητας στην Ανατολική Αϊθουσα (East Room) του Λευκού Οίκου, όπου έγινε ο καθιερωμένος εορτασμός της ελληνικής ανεξαρτησίας.

Η εκδήλωση ξεκίνησε στις 17.15 τοπική ωρα Ουάσιγκτον με σύντομο σχόλιο του Αντιπροέδρου Τ. Μπάιντεν.
Την ομογένεια εκπροσώπησε ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Δημήτριος ενώ και άλλοι γνωστοί Ελληνοαμερικανοί, ανάμεσά τους και ο ηθοποιός John Stamos, έδωσαν το παρών. 

Καθημερινή 

Αλβανικό δημοσίευμα: Ο Βαγγέλης Ντούλε με τον μητροπολίτη Κόνιτσας

Στη φωτογραφία  με κόκκινους αριθμούς είναι 1. Ο Βαγγέλης Ντούλε, 2. Ο μητροπολίτης  Σεβαστιανός και 3. Ο επικεφαλής της ΣΦΕΒΑ.

Απρίλιος 17, 2015.

 Αλβανικό δημοσίευμα εν όψει της προεκλογικής περιόδου των δημαρχιακών εκλογών του Ιουνίου,   φιλοξενεί σήμερα φωτογραφία του προέδρου του Κόμματος της Ένωσης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Βαγγέλη Ντούλε, που τραβήχτηκε στις αρχές του 1990 που τον δείχνει με τον μητροπολίτη Κόνιτσας, Σεβαστιανό.


Γράφει συγκεκριμένα: 

«Ο Βαγγέλης Ντούλε στις αρχές του 1990, είχε τακτικές επαφές με τον Μητροπολίτη της Κόνιτσας, τον Σεβαστιανό, έναν φανατικό αντι-αλβανό και ιδρυτή της Φοιτητικής Ένωσης ΣΦΕΒΑ για την απελευθέρωση της Βορείου Ηπείρου και  της ΠΑΣΥΒΑ (Πανελλήνιος Σύλλογος Βορειοηπειρωτικού αγώνα).

Ο Ντούλε είχε συναντήσεις με τον πρόεδρο του υποκαταστήματος ΣΦΕΒΑ Θεσσαλονίκης, Grigori Drigoja, ο οποίος ήταν ο διοργανωτής των  εξτρεμιστικών ομάδων των φοιτητών για την προσάρτηση στην Ελλάδα της νότιας Αλβανίας.


Η φωτογραφία που παρουσιάζεται είναι του 1992 και είναι πιθανόν να λήφθηκε στη Θεσσαλονίκη,  σε αυτήν είναι ο αναπληρωτής πρόεδρος του αλβανικού Κοινοβουλίου, κ. Βαγγέλης Ντούλε, που δείχνει τη θέση του στην οργάνωση ΣΦΕΒΑ, γράφει η αλβανική Lajm, που δημοσιεύει  υλικό από του  A.Llalla.

Ο κ Llalla μάλιστα σήμερα αφού μας έστειλε αρκετές φωτογραφίες ως σχόλια σε δημοσιοποιημένο που αναφερόταν σ' αυτόν, αφού σχολίασε με διάφορους τρόπους στο τέλος μας είπε "θα δεις ζωντανοί θα είμαστε και εγώ θα σας βρω..." το οποίο μάλλον αποτελεί έμμεση απειλή. Φυσικά εμείς του είπαμε πως δεν φοβόμαστε, όμως πολλοί εξτρεμιστές στην χώρα αυτή θεωρούν πως δημοκρατία είναι όλοι να τους ακούν χωρίς να αντιλέγουν λες και κατέχουν την απόλυτη αλήθεια. 

Παρασκευή 17 Απριλίου 2015

Ερώτημα Νικολόπουλου για το κλείσιμο του Προξενείου στην Κορυτσά

Την έντονη αντίθεσή τους εκφράζουν οι Βορειοηπειρώτες, στις πληροφορίες που φέρουν το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών αποφασισμένο, να αναστείλει για οικονομικούς λόγους, μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2015, τη λειτουργία του Γενικού Προξενείου στην Κορυτσά.
Όπως κατήγγειλαν οι ως άνω στην Συντονιστική Επιτροπή των ΑΝΕΛ, στα Ιωάννινα, την αγωνία τους για την συγκεκριμένη πρόθεση του ΥΠ. ΕΞ. ενισχύει το γεγονός, ότι ο σημερινός Γενικός Πρόξενος της Ελλάδας στην Κορυτσά, κ. Ιωάννης Πεδιώτης, παραμένει στη θέση του, ενώ η θητεία του κανονικά έχει λήξει από τον Νοέμβριο του 2014, όταν και συμπλήρωσε τρία έτη στην συγκεκριμένη υπηρεσία.
Όπως αναφέρει ο βουλευτής των ΑΝΕΛ Νίκος Νικολόπουλος σε σχετική ερώτησή του, σύμφωνα με πληροφορίες, η αντικατάσταση του Έλληνα διπλωμάτη, δεν έχει πραγματοποιηθεί, επειδή δεν προβλέπεται να αναλάβει κάποιος άλλος διπλωμάτης τη θέση του και ως εκ τούτου, παραμένει εκεί μέχρι να κλείσει οριστικά το Ελληνικό Προξενείο.
«Το Ελληνικό Προξενείο στην Κορυτσά αποτελεί έναν ισχυρό πυλώνα φάρο για το Βορειοηπειρωτικό Ελληνισμό, σε μία Περιφέρεια που το αλβανικό κράτος δεν αναγνωρίζει πουθενά ύπαρξη Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας, σύμφωνη με τα ανάλογα δικαιώματα που προβλέπουν οι διεθνείς συμβάσεις. Επίσης, οι Βορειοηπειρώτες επισημαίνουν, ότι στην ευαίσθητη εθνικά περιοχή της Κορυτσάς, οργιάζει η Ρουμανική προπαγάνδα σε βάρος του βλαχόφωνου πληθυσμού, όπως αυτή διεξάγεται από το Ρουμανικό Προξενείο, που έχει εγκαταστήσει εκεί το Βουκουρέστι, εδώ και περίπου δύο χρόνια. Ταυτόχρονα, εξαπλώνεται η ισλαμική προπαγάνδα, μέσω του τουρκικού θρησκευτικού εκπαιδευτηρίου που λειτουργεί στην Κορυτσά, ενώ συνεχίζεται απρόσκοπτα η προπαγάνδα των Σκοπιανών γύρω από την «μακεδονική» μειονότητα στις όχθες της Πρέσπας».
Ο κ. Νικολόπουλος ρωτά: Σχεδιάζει το Υπουργείο Εξωτερικών το κλείσιμο του Ελληνικού Προξενείου στην Κορυτσά; Αν δεν υπάρχει τέτοια πρόθεση, γιατί δεν διαψεύδονται οι σχετικές πληροφορίες;

ΚΕΑΔ Σχετικά με τις τελευταίες επιθέσεις εναντίων του Αρχιεπισκόπου Αναστασίου - PBDNJ në lidhje me sulmet e fundit kundër Kryepiskopit Anastas!

Αναφορικά με δημόσιες παρεμβάσεις δημοσίων προσώπων και συνέχεια παροξυντικών δημοσιευμάτων στα έντυπα, ηλεκτρονικά, αλλά και δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης  που αφορούν στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας και ζητήματα που άπτονται της λατρευτικής της ζωής, επανερχόμαστε άλλη μια φορά στη θέση μας ότι τέτοια φύσης θέματα είναι πολύ σοβαρά και οφείλουμε όλοι ως τέτοια να τα αντιμετωπίζουμε.
 Σε ότι ειδικά αφορά στη γλώσσα της λατρείας στη λειτουργική της Ορθοδόξου Εκκλησίας οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα έχουν ορθώς οριστικοποιηθεί στο Καταστατικό αυτής που έχει  αναγνωριστει και απ’ την πολιτεία . Στο Καταστατικό αυτ΄, όπως και στο Σύνταγμα και την εγχώρια νομοθεσία για τις μειονότητες που συμπεριλαμβάνονται στο ποίμνιο της Ορθοδόξου Εκκλησίας, ιδιαίτερα δε της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας το δικαίωμα αυτό της δημόσιας χρήσης της μητρικής της Ελληνικής γλώσσας,  είναι αναγνωρισμένο δικαίωμα από συστάσεως του σύγχρονου Αλβανικού κράτους.
 Τονίζουμε άλλη μια φορά ότι τα δικαιώματα που χαίρουν οι συμπολίτες μας,   που ανήκουν σε μειονότητες και απορρέουν  απ’ τη διεθνή πρακτική και το πνεύμα των κειμένων, ειδικά των ευρωπαϊκών , δεν εισδέχονται γεωγραφικούς περιορισμούς.
 Σε ότι αφορά λογικές που θέλουν  μονόχρωμη κατάσταση στο εσωτερικό της Ορθοδόξου Εκκλησίας στη χώρα να τους επισημάνουμε ότι αυτό αποτελεί βλακώδη αγνόησή της πραγματικότητας για τη σύνθεση του ποιμνίου της Εκκλησίας και τυχοδιωκτισμό για τις συνέπειες μιας τέτοιας λογικής.
Οι χειρισμοί του Αρχιεπισκόπου Αναστασίου έχουν διασφαλίσει ένα πρωτοφανή κλίμα ενότητας στο εσωτερικό της Εκκλησίας διατηρώντας αυτή την σύνθετη εικόνα της σεβόμενοι την εθνική καταγωγή και γλωσσική ιδιαιτερότητα των πιστών της. Το αντίθετο  θα επέφερε κατακερματισμό και διείσδυση στη χώρα διαφόρων εκκλησιαστικών ρευμάτων που θα καταδίκαζαν οριστικά τη συνοχή.
 Εκφράζοντας τις ανησυχίες μας αυτές άλλη μια φορά απευθυνόμαστε προς όλους για περισσότερη σοβαρότητα και αυτοσυγκράτηση σε τέτοιας φύσης θέματα, υπεύθυνη και ουσιαστική ενημέρωση του κοινού και όχι ψεύδη και σηκοφαντίες. Η καλύτερη υπηρεσία στην υπόθεση της ειρηνικής διαθρησκευτικής συνύπαρξης είναι ο σεβασμός στην συνταγματικά κατοχυρωμένη ανεξαρτησία των θρησκευτικών κοινοτήτων.
Τίρανα, 17 Απριλίου 2015
Γραφείο Τύπου
.................
DEKLARATË PËR SHTYP
Në lidhje me disa ndërhyrje personash publik, por edhe të politikës në çështje të kishës Ordhodhokse dhe të jetës se saj si edhe disa artikujve nervozë që vijuan në disa media por edhe në rrjetet sociale, shprehim edhe njëherë qëndrimin tonë   konstant se këto çështje janë të një natyre shumë serioze, të ndjeshme dhe delikate dhe të gjithë e kemi për detyrë ti trajtojmë si të tilla.
Në mënyrë të veçantë për sa i përket gjuhës adhuruese në jetën liturgjike të kishës Orthodhokse, të drejtat dhe detyrimet janë përcaktuar qartë në statutin e KOASH i cili është i njohur edhe nga shteti. Në këtë statut sikurse edhe në kushtetutë dhe legjislacionin e vendit, minoriteteve që përfshihen në grigjën Orthodhokse, në veçanti besimtarëve nga radhët e minoritetit etnik grek, u njihet e drejta e përdorimit publik të gjuhës së tyre amtare, përfshirë edhe jetën kishtare, e drejtë kjo e sanksionuar që nga krijimi i shtetit modern shqiptar.
Theksojmë sërish se të drejtat që u takojnë bashkëqytetarëve tanë, pjesëtarë të minoriteteve  që burojnë nga fryma dhe gërma e dokumentave përkatëse dhe praktikave ndërkombëtare, në veçanti europiane, nuk mund ti nënshtrohen mentaliteteve të kufizimit gjeografik.
Logjikat që pretendojnë një situatë njëngjyrëshe në gjirin e kishës Orthodhokse në vend përbejnë një injorim naiv të realitetit për sa i përket përbërjen e grigjës të kësaj kishe dhe aventurizëm për nga pasojat e tyre.
Trajtimi i çështjeve të kësaj natyre nga ana e Kryepiskopit  Anastas, kanë garantuar një klimë të paprecedentë uniteti në gjirin e kishës, duke ruajtur konfigurimin e saj kompleks dhe respektuar njëherësh përkatësinë nacionale dhe veçoritë gjuhësore të besimtarëve të saj. E kundërta do të kishte për pasojë përçarjen dhe instalimin e rrymave kishtare të cilat do të prishnin përfundimisht koherencën e saj.
Duke shprehur këto shqetësime u drejtohemi të gjithëve për më shumë seriozitet dhe vetëpërmbajte në trajtimin e çeshtjeve të kësaj natyre, informim real dhe kompetent të opinionit dhe jo shpifje dhe gënjeshtra. Shërbimi më i mirë që mund ti bëjmë simbiozës harmonike ndër-fetare është respektimi i pavarësisë së komuniteteve fetare, siç ajo sanksionohet në kushtetutë.

Tiranë, 17 Prill 2015
                                                                                                                               Zyra e Shtypit

Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!

Ετικέτες

ενημέρωση (2161) ενημέρωση-informacion (1479) Αλβανία (907) ορθοδοξία (422) ιστορία-historia (396) Εθνική Ελληνική Μειονότητα (366) ελληνοαλβανικές σχέσεις (312) ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks (280) Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek (258) Β Ήπειρος (240) ορθοδοξία-orthodhoksia (239) ορθόδοξη πίστη (222) εθνικισμός (195) διωγμοί (162) τσάμηδες (122) Κορυτσά-Korçë (121) shqip (119) Κορυτσά Β Ήπειρος (109) informacion (100) Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος (97) ορθόδοξη ζωή (96) ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse (76) διωγμοί - përndjekje (62) ορθόδοξο βίωμα (59) εθνικισμός-nacionalizmi (58) ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας (55) Ελλάδα-Αλβανία (48) Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë (47) ανθελληνισμός (44) πολιτισμός - kulturë (44) Ελληνικό Σχολείο Όμηρος (43) besimi orthodhoks (40) Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά (40) Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare (39) ιστορία ορθοδοξίας (36) βίντεο (35) Shqipëria (32) ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821 (32) κομμουνισμός- komunizmi (30) πνευματικά (27) Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës (24) πολιτική-politikë (24) απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës (22) αλβανικά (21) εκπαίδευση (21) Αρχαία Ελλάδα (20) helenët-Έλληνες (19) κομμουνισμός (19) Greqia (17) Βλαχόφωνοι Έλληνες (15)