Σύμφωνα με τα αλβανικά ΜΜΕ. Η είδηση για την κατάρριψη του ρωσικού βομβαρδιστικού από τα
τουρκικά αεροπλάνα, την έδωσε ο αλβανός
πιλότος, ο οποίος ειδοποίησε την στρατιωτική βάση της Άγκυρας και ύστερα τον
Τούρκο Πρόεδρο Ερντογάν. Η Άγκυρα υπερασπίστηκε
τις δηλώσεις που είχαν γίνει σχετικά με το θέμα μέσω των οποίων
ειδοποιούσε τις ρώσικες αρχές να μην πετάξουν στο τουρκικό εναέριο χώρο.
Εντωμεταξύ δικαιολόγησε το πιλότο ο οποίος είχε λάβει διαταγές για την
προάσπιση του Τουρκικού εναέριου χώρου. Αλλά ποιος είναι ο αλβανός πιλότος ?
Ονομάζεται Κούρτη και ανήκει στην ομάδα “Yalnizca Turk”, και είναι
ειδικός στους πολεμικούς ελιγμούς με το F-16. Ο Κούρτης έχει καταγωγή από Πρέσεβο.
Είναι γεγονός πως ο Κούρτη είναι μόνο ένας από τους πολλούς αλβανούς που
υπηρετούν στο Τουρκικό στρατό. Κατά χιλιάδες είναι οι Στρατηγοί, αξιωματικοί
και οι πιλότοι, αλβανικής καταγωγής.
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΉ ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΉ ΙΣΤΟΡΙΚΉ ΟΡΘΌΔΟΞΗ ΤΩΝ ΚΟΡΥΤΣΑΙΩΝ ΗΠΕΙΡΩΤΏΝ - GAZETË ELEKTRONIKE, KULTURORE, HISTORIKE, ORTHODHOKSE E KORÇARËVE EPIROTË
Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2015
Αλβανός (τουρκαλβανός) ο πιλότος που έριξε το ρωσικό βομβαρδιστικό!
Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2015
Εξαφανίζονται 671 εικόνες που κατασχέθηκαν πριν από δύο χρόνια από έναν ιερόσυλο, "συλλέκτη" - Zhduken 671 ikona nga koleksioni i Gjergji Thimios
Μετά από δύο χρόνια στην κατάσχεση στις αποθήκες της Εθνικής Πινακοθήκης της Αλβανίας, οι εικόνες που είχαν κλαπεί από τον Γεώργιο Θύμιο , τον δήθεν συλλέκτη , και ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ανήκουν και είναι προϊόν το ελληνορθόδοξου πνεύματος, μεταφέρθηκαν στο Ιστορικό Εθνικό Μουσείο της Αλβανίας. Μετά από την έναρξη της διαδικασίας μετακίνησης, με σκανδαλώδες τρόπο, όπου οι εικόνες μεταφέρθηκαν σας καυσόξυλα, το Υπουργείο Πολιτισμού αναγκάστηκε μετά από πίεση των ΜΜΕ, να σταματήσει και να αναδιοργανώσει την μετακίνηση, ώστε να γίνου σεβαστοί οι κανόνες μεταφοράς και προστασίας τους. Εχτές το Υπουργείο ενημέρωσε πως τελείωσε η μεταφορά διευκρινίζοντας πως οι εικόνες και τα άλλα ιερά κειμήλια βρίσκονται στο Εθνικό Μουσείο και ότι σύνολο είναι 476 εικόνες ενώ πριν από δύο χρόνια ενημερωθήκαμε πως είχαν κατασχεθεί 1147 εικόνες. Γεννάτε εύλογο το ερώτημα: Που πήγαν οι υπόλοιπες 671 εικόνες από την "συλλογή" του Θύμιου;
..........................................
Dy vjet pasi qëndruan nën sekuestro në ambientet e Galerisë Kombëtare të Arteve, ikonat qindravjeçare të koleksionistit të arrestuar Gjergji Thimio, u transferuan në Muzeun Historik Kombëtar. Pas nisjes së zhvendosjes dy javë më parë në kushte skandaloze, duke i trajtuar ato vlera të trashëgimisë si “dru për zjarr”, Ministria e Kulturës u detyrua pas këmbënguljes së mediave, të ndalojë transportin dhe ta riorganizonte duke respektuar më në fund procedura të mbrojtjes së tyre. Dje Ministria lajmëroi se e ka përfunduar transferimin duke saktësuar se ikonat dhe artefaktet tashmë të mbrojtura në Muzeun Kombëtar janë gjithsej 477 ikona (në fakt janë 476 sepse një ikonë ishte regjistruar dy herë). Por gati 2 vjet më parë policia njoftoi se kishte sekuestruar 1147 ikona. Lind pyetja ku shkuan 671 ikona të sekuestruara në koleksionin e Thimios?
Πτήσεις επιτήρησης άρχισε η Αεροπορία Στρατού στα σύνορα με την Αλβανία
Πτήσεις επιτήρησης στην περιοχή ευθύνης της 8ης Ταξιαρχίας στα Ιωάννινα ξεκίνησε η Αεροπορία Στρατού σε μία προσπάθεια να αυξηθεί το αίσθημα ασφάλειας των κατοίκων, αλλά και να σταλεί το μήνυμα στην απέναντι πλευρά πώς τα σύνορα της χώρας δεν είναι "ξέφραγο αμπέλι".
Το ελικόπτερο UH-1 πραγματοποίησε χαμηλές πτήσεις πάνω από τα επιτηρητικά φυλάκια, από τα ακριτικά χωριά της μεθορίου, καθώς και από την πόλη των Ιωαννίνων.
Η πτήση του ελικοπτέρου εντάσσεται στα μέτρα που εξήγγειλε ο ΥΕΘΑ Πάνος Καμμένος μετά την περιοδεία που πραγματοποίησε τον Ιούνιο στην Ήπειρο και τη Δυτική Μακεδονία, αναφορικά με την ενίσχυση του αισθήματος ασφαλείας των κατοίκων της περιοχής. Στα εν λόγω μέτρα εντάσσονται επίσης, η ενίσχυση του προσωπικού των Επιτηρητικών Φυλακίων και των Μονάδων της περιοχής, γεγονός που ήδη έχει επιτευχθεί με τις στοχευμένες παρεμβάσεις στις μεταθέσεις των δύο τελευταίων σειρών οπλιτών.
Ακόμη, η συνεχής εκτέλεση Τακτικών Ασκήσεων Μετά Στρατευμάτων (ΤΑΜΣ), όπως η πρόσφατη ΤΑΜΣ «ΠΕΝΤΑΛΩΝΙ – 2015», αλλά και οι συνεκπαιδεύσεις Μονάδων της περιοχής με τμήματα Ειδικών Δυνάμεων, η εκτέλεση αναγνωρίσεων και εκπαιδεύσεως στην περιοχή από Ειδικά Τμήματα Καταδρομών και οι πτήσεις επιτήρησης ελικοπτέρων.
Πηγή: http://www.himara.gr
Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2015
Η Ε.Ε. κατακεραυνώνει την Αλβανία για την κατεδάφιση του Αγίου Αθανασίου
Για μια ακόμη φορά, η Αλβανία απέτυχε να πάρει θετική σύσταση για την ένταξη της στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η υπόθεση κατεδάφισης του Ιερού Ναού του Αγίου Αθανασίου ήταν ένας από τους λόγους που η Έκθεση Προόδου της Αλβανίας για το 2015, ήταν αρνητική για την Αλβανία.
Αναλυτικά, στην Έκθεση Προόδου της Αλβανίας για το 2015, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που δημοσιεύθηκε πρόσφατα, στην παράγραφο σχετικά με τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, σελίδα 57 της έκθεσης, η επιτροπή αναφέρει:
"Τον Αύγουστο, μια Ορθόδοξη Εκκλησία στις Δρυμάδες κατεδαφίστηκε από τις αλβανικές αρχές με την αιτιολογία ότι χτίστηκε παράνομα, προκαλώντας διαμαρτυρίες από την κοινότητα της Εκκλησίας."
Για ακόμη μια φορά το Αλβανικό κράτος απέτυχε να πείσει τους Ευρωπαίους ότι θέλει να εντάχθει στην Ευρωπαϊκή κοινότητα των προοδευτικών κρατών, αλλά κατάφερε άθελά της να δείξει αντί-δημοκρατική και εθνικιστική δράση με την κατεδάφιση του Ιερού Ναού του Αγίου Αθανασίου στις Δρυμάδες.
Ο Εκσκαφέας
Πηγή: http://www.himara.gr
Ο Πρόεδρος των τσάμηδων θέλει να εξηγήσει την ιστορία στην Ελλάδα....(Τι να πει κανείς;)
Δεν... έφεξε...
Επιθυμία να… επισκεφθεί την Ελλάδα, είτε ο ίδιος ως αντιπρόεδρος της Αλβανικής Βουλής, είτε το μέλος του κόμματός του που έχει διορισθεί υφυπουργός Εξωτερικών στην αλβανική κυβέρνηση, δήλωσε ο αρχηγός του κόμματος των Τσάμηδων Σπετίμ Ιντρίζι, ο οποίος όλο και ενισχύει τον ρόλο του στο πολιτικό σκηνικό της Αλβανίας.
Ο Ιντρίζι το έχει μάθει το μάθημά του και έτσι σε συνέντευξή του σε αλβανική εφημερίδα αποκαλύπτει ότι θα ήταν πολύ χρήσιμο να επισκεφθεί την Ελλάδα με την ιδιότητα του αντιπροέδρου της Βουλής ώστε να εξηγήσει το θέμα των Τσάμηδων στην ελληνική πλευρά.
Δεν του φθάνει όμως η συζήτηση για το Τσαμικό. Θέλει να ανοίξει τη συζήτηση, όπως λέει, και για τους «ορθόδοξους Τσάμηδες που ζουν στην Ελλάδα και δεν έχουν κανένα δικαίωμα», να αρχίσει συζήτηση για τους Αρβανίτες αλλά και για τη νέα… αλβανική διασπορά, όπως ονομάζει ο κ. Ιντρίζι τους αλβανούς μετανάστες στην Ελλάδα.
Ο Ιντρίζι δηλώνει ότι η Αλβανία πρέπει να επιμείνει στην άρση του εμπόλεμου και ότι θα πρέπει η κυβέρνηση να παραμείνει συνεπής στη δέσμευσή της για επίλυση του Τσαμικού εφαρμόζοντας το γνωστό ανθελληνικό ψήφισμα της Αλβανικής Βουλής.
• Καταλαβαίνετε μόνο και μόνο από αυτά πόσο καλλιεργείται το ανθελληνικό κλίμα στα Τίρανα αλλά και την ατζέντα που επιχειρούν να επιβάλουν ορισμένοι κύκλοι στις ελληνοαλβανικές σχέσεις με μοναδικό σκοπό να υπονομεύσουν την εξομάλυνση των σχέσεων των δύο γειτονικών χωρών. Προς όφελος, προφανώς, κάποιων… τρίτων.
• Δημοσιεύτηκαν οι συνταξιοδοτήσεις λόγω συμπλήρωσης 35ετίας και του 60ού έτους ηλικίας για τους πρέσβεις: Χ. Σαλαμάνη, Α. Δενδούλη, Αθ. Καλλιδόπουλο, Δ. Κουντουρέα, Κ. Ζαγοριανού-Πρίφτη, Π. Μαυρομιχάλη, Π. Καρκαμπάση, Γ. Παπαδόπουλο και Α. Βλαβιανό.
• Στους Αγίους Σαράντα άγνωστοι κατέβασαν και έκαψαν την ελληνική σημαία από τα γραφεία της μειονοτικής οργάνωσης Ομόνοια. Είχε προηγηθεί κι άλλο ανάλογο επεισόδιο, όπου πάλι άγνωστοι είχαν κατεβάσει από τα γραφεία της Ομόνοιας την ελληνική σημαία και τη σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης…
• Πολύ ενδιαφέρον θα έχει η πρώτη επίσκεψη του νεοεκλεγέντα τούρκου πρωθυπουργού Αχμέτ Νταβούτογλου στο εξωτερικό, καθώς συμφώνα με όλες τις ενδείξεις θα γίνει στα Κατεχόμενα, όπου αναμένεται ακόμα και σήμερα.
• Θα είναι η πρώτη επίσημη επίσκεψή του στο εξωτερικό μετά τις εκλογές και θα έχει και έναν ιδιαίτερο συμβολισμό καθώς στις 15 Νοέμβριου εορτάζεται η επέτειος ανακήρυξης του ψευδοκράτους.
Τα μηνύματα που θα εκπέμψει ο κ. Νταβούτογλου θα είναι κρίσιμα και καθοριστικά για τα επόμενα βήματα της διαδικασίας των συνομιλιών.
• Πρωτοφανής αμερικανική παρέμβαση και πρόκληση, καθώς η αμερικανίδα πρέσβης Καθλίν Αν Ντόχερτι δέχθηκε σε δεξίωση που παρέθεσε στο ξενοδοχείο Μέριτ στην κατεχομένη Λευκωσία τον αρχηγό των Δυνάμεων της Ειρήνης, όπως ονομάζεται ο τουρκικός κατοχικός Στρατός, στρατηγό Ι. Μπόζκουρτ και άλλους ανώτερους τούρκους αξιωματικούς.
Το ερώτημα φυσικά δεν είναι μόνο γιατί προσκάλεσε τους τούρκους αξιωματούχους που εκπροσωπούν τον κατοχικό Στρατό, αλλά έχει να κάνει με το ότι κανείς δεν είδαμε να εξεγείρεται στη Λευκωσία για το γεγονός ότι η αμερικανίδα πρέσβης, διαπιστευμένη στην Κυπριακή Δημοκρατία, όχι μόνο περιφέρεται στα Κατεχόμενα αλλά παραθέτει και δεξιώσεις…
Ο εξωφρενικός
ΕΠΕΤΕΙΑΚΟ - Η Απελευθέρωση της Κορυτσάς...
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ Θ. ΥΦΑΝΤΗΣ
* Η Κορυτσά «Το Παρίσι των Βαλκανίων», όπως προσφυώς ονομάστηκε, και η ύπαιθρος χώρα που την περιβάλλει, για αιώνες παραμένει σιωπηλή στην ατελεύτητη ροή των χρόνων.
Οι Κορυτσαίοι και γενικά η «Εθνική Ελληνική Μειονότητα» έχουν σαφή συναίσθηση της ύπαρξής τους και εκπεφρασμένη αντίληψη της διαφοράς από το αλβανικό υπόστρωμα. Η ελληνική συνείδηση είναι εκείνη που τους διαφοροποιεί. Το αποκλειστικό κριτήριο της εθνικότητας δεν αποτελεί μόνο η γλώσσα, αλλά το εθνικό φρόνημα, η εθνική συνείδηση. Η συσκότιση αυτής της αλήθειας δημιουργεί παραπλανήσεις και αλλοιωμένες εντυπώσεις.
Ο 19ος αιώνας βρίσκει την Κορυτσά με καθαρή ελληνική συνείδηση η οποία προσδιορίζεται από την εκπαίδευση, τη γλώσσα, την ορθοδοξία, τις παραδόσεις και τις διαχρονικές ελληνικές αξίες. Η εκπαίδευση παρουσιάζει αυξημένη δυναμική και τα σχολεία της Κορυτσάς γίνονται φυτώρια της ελληνικής παιδείας, σε αντίθεση με τα αλβανικά σχολεία, τα οποία ποτέ δεν μπόρεσαν να αναπτυχθούν από έλλειψη μαθητών και δασκάλων και όταν κατόρθωσαν να λειτουργήσουν σχολεία, λειτούργησαν χάρη στη συμπαράσταση του ξένου παράγοντα.
Η πόλη έφτασε στο απόγειο της ακμής της χάρη στους Έλληνες καθ’ όλη τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας. Αποτελούσε το κέντρο της ελληνικής κίνησης και ζωής. Η φιλοπατρία των Κορυτσαίων και η επιθυμία τους για ίδρυση και λειτουργία ελληνικών σχολείων τους οδήγησε στη σύσταση του περίφημου «Λάσου», του ειδικού δηλαδή κοινοτικού ταμείου που είχε ως κύριο σκοπό τη συντήρηση των σχολείων και τη βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας τους.
Η φιλοπατρία αυτή μεταγγίζεται στις ψυχές των απόδημων Κορυτσαίων, οι οποίοι με τις προσφορές και ενισχύσεις τους, προσέβλεπαν σε ευτυχή διέξοδο από τα δεινά. Στο σύντομο αυτό άρθρο δεν θα αναφερθούμε στην ίδρυση και την ακμή της πόλης, στη διοίκηση, τη γλώσσα, τα ήθη και έθιμα, στην προσφορά της εκκλησίας, στην εκπαίδευση, στους ευεργέτες, στη συμμετοχή των Κορυτσαίων στα προεπαναστατικά κινήματα και την προσφορά τους στην Επανάσταση του 1821, ούτε και στους νεότερους αγώνες για την απόκτηση της ελευθερίας τους. Θα περιοριστούμε σε δύο σημαντικές χρονολογίες, οι οποίες σημάδεψαν την πορεία της πόλης. Η πρώτη χρονολογία αναφέρεται στη διάρκεια των Βαλκανικών πολέμων και η δεύτερη κατά τον Ελληνοϊταλικό πόλεμο.
Α) 7 Δεκεμβρίου 1912
Η Κορυτσά απελευθερώθηκε από την οθωμανική δουλεία πριν από την απελευθέρωση των Ιωαννίνων. Η οθωμανική αυτοκρατορία είχε καταστεί ετοιμόρροπη και πλησίαζε το τέλος της. Κληρονόμοι της οι παλιοί ραγιάδες, τα Βαλκανικά κράτη. Έπειτα από αμφίρροπους αγώνες απελευθερώνονται οι σκλάβοι και αποκτούν την ελευθερία τους.
Το χρονικό της απελευθέρωσης της Κορυτσάς έχει ως εξής: Τα τουρκικά στρατεύματα υπό τον Τζαβήτ Πασά, μετά την απελευθέρωση της Καστοριάς, οπισθοχώρησαν στην Κορυτσά. Ο ελληνικός στρατός με τον υποστράτηγο Κωνσταντίνο Δαμανιό, έπειτα από σκληρές μάχες έκαμψαν την αντίσταση των Τούρκων. Το πρωί της 7ης Δεκεμβρίου 1912 το 12ο Σύνταγμα της 3ης Μεραρχίας έμπαινε θριαμβευτικά στην πόλη. Τα υπολείμματα του στρατού του Τζαβήτ Πασά αποσύρονταν προς την Ερσέκα και Μπορύβα.
Οι κάτοικοι της Κορυτσάς υποδέχτηκαν με θερμές εκδηλώσεις τους απελευθερωτές. Ο Μητροπολίτης Γερμανός, οι πρόκριτοι της πόλης και όλοι οι κάτοικοι βγήκαν να προϋπαντήσουν τους Έλληνες στρατιώτες. Μετά από αιώνες σκλαβιάς και ανείπωτης ταπείνωσης πανηγύριζαν την Ανάστασή τους. Στα τέλη του Ιανουαρίου 1913 διορίστηκε ο πρώτος Έλληνας διοικητής στην Κορυτσά, ο Πέτρος Καψαμπέλης.
Νέο κύμα χαράς και ενθουσιασμού σκέπασε την Κορυτσά όταν στις 3 Μαρτίου επισκέφτηκε την πόλη ο τότε διάδοχος Γεώργιος. Δυστυχώς όμως παρ’ όλους τους αγώνες των Κορυτσαίων, το μοιραίο δεν αποτράπηκε. Πυκνά μαύρα σύννεφα παρουσιάστηκαν στον ορίζοντα. Οι τότε Μεγάλες Δυνάμεις απεφάσισαν η Κορυτσά να περιέλθει στην επικυριαρχία της Αλβανίας. Η Κορυτσά όπως και τα άλλα Ελληνικά τμήματα του Αργυροκάστρου και των Αγίων Σαράντα, αποτέλεσε μέρος του νεοσύστατου αλβανικού κράτους.
Β) 22 Νοεμβρίου 1940
Η ιστορία επαναλήφθηκε μετά από 28 χρόνια, όταν ο ελληνικός στρατός απωθούσε τα ιταλικά στρατεύματα του Ρωμαίου ψευδοκαίσαρα από το Ηπειρωτικό έδαφος και απελευθέρωνε τη μια μετά την άλλη τις βορειοηπειρωτικές πόλεις. Στις 22 Νοεμβρίου 1940 τμήματα του ελληνικού στρατού εισέρχονται απελευθερωτές της Κορυτσάς. Ο κόσμος βγήκε στους δρόμους και ζητωκραύγαζε: «Πήραμε την Κορυτσά». Η απελευθέρωση της Κορυτσάς ήταν η τελευταία μεγάλη επιτυχία του ελληνικού στρατού στο Βορειοηπειρωτικό μέτωπο.
Την πόλη της Κορυτσάς την υποστήριζαν ισχυρές ιταλικές δυνάμεις (Μεραρχία Τριέστι Πιεμόντε Βενέτσια – Αρέστο με δύο τάγματα μελανοχιτώνων – με το τάγμα των Βερσαλιών και ένα τάγμα Αλβανών).
Ο αγώνας για την κατάληψη της Κορυτσάς κράτησε οχτώ μέρες και ήταν πολυαίμακτος. Πρώτος αξιωματικός που εισήλθε στην πόλη ήταν ο Ιωάννης Μεργέτης. Σύμφωνα με έκθεσή του η επίθεση του Ελληνικού στρατού άρχισε στις 14 Νοεμβρίου αιφνιδιαστικά. Στην πρώτη επίθεση συνελήφθησαν και οι πρώτοι 40 Ιταλοί. Μέχρι τις 21η Νοεμβρίου η επίθεση εξακολουθούσε. Αιχμαλωτίζεται ένα ιταλικό τάγμα, ένα ορεινό χειρουργείο και άλλο πολεμικό υλικό.
Στις 7.45’ της 22ης Νοεμβρίου το τάγμα του Αθανασίου Παλαιοδημόπουλου μπαίνει στην Κορυτσά και λίγα λεπτά αργότερα ο Συνταγματάρχης Ιωάννης Μεργέτης, ο οποίος ανεκοίνωσε με ένα λιτό σήμα στην 9η Μεραρχία την κατάληψη της Κορυτσάς. Το σχετικό σήμα είναι το εξής: «Ώρα 7.45’ ημέτερον απόσπασμα κατέλαβε Κορυτσά. 1. Μεργέτης. Συνταγματάρχης».
Το σήμα έφτασε σύντομα στην κυβέρνηση. Με ειδική ανακοίνωση η κυβέρνηση γνωστοποίησε στον ελληνικό λαό την απελευθέρωση της Κορυτσάς. Ο λαός των Αθηνών και ολόκληρος ο ελληνισμός πανηγύρισε με ενθουσιασμό την απελευθέρωση της πόλης. Η Κυανόλευκη κυμάτιζε στο Διοικητήριο της Κορυτσάς και σκόρπιζε συγκίνηση. Οι θυσίες και το αίμα που χύθηκε άφθονο, προς στιγμή λησμονήθηκαν και άκρατος ενθουσιασμός κατέλαβε τον λαό.
Με διθυραμβικούς τίτλους οι εφημερίδες των Αθηνών ανήγγειλαν την προέλαση του ελληνικού στρατού και την απελευθέρωση της Κορυτσάς. Ο Παύλος Παλαιολόγος απεσταλμένος του «Ελεύθερου Βήματος» στο μέτωπο απέστειλε την παρακάτω ενθουσιώδη ανταπόκριση:
«ΜΕΤΩΠΟΝ ΗΠΕΙΡΟΥ, 22 Νοεμβρίου (του απεσταλμένου μας). Η Ήπειρος ολόκληρος εις μίαν ψυχήν πανηγυρίζει ενθουσιωδώς την κατάληψιν της Κορυτσάς. Ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων Σπυρίδων, εθναπόστολος, περιερχόμενος το μέτωπον, με ησπάσθη ψιθυρίζων: «Ωμίλησεν ο θεός. Ούτοι εν άρμασιν, ούτοι εν ίπποις, ημείς εν’ ονόματι θεού». Οι στρατιώται αγκαλιάζουν αλλήλους. Με ψυχήν πλημμυρισμένην από συγκίνησιν και υπερηφάνειαν, συγκεντρώνω από τραυματίας αξιωματικούς στοιχεία από τας προχθεσινάς και χθεσινάς μάχας εις το μέτωπον της Ηπείρου.
Χρειάζεται νέος Όμηρος δια την περιγραφήν της σημερινής εποποιίας. Ζώμεν εις μίαν ατμόσφαιραν μέθης και παραληρήματος».
Αυτά για να θυμόμαστε και να μην ξεχνούμε. Μπορεί το όνειρα να ναυάγησαν, οι ελπίδες όμως και οι προσδοκίες των Κορυτσαίων παραμένουν.
πηγή
πηγή
Κυριακή 22 Νοεμβρίου 2015
ΤΟ ΣΑΡΑΝΤΑΛΕΙΤΟΥΡΓΟ (α)
π. Δημητρίου Μπόκου
Στὶς
15 Νοεμβρίου ἀρχίζει τὸ σαρανταήμερο,
ἡ χριστουγεννιάτικη νηστεία. Ἡ νηστεία αὐτὴ ἀνήκει στὶς ἐλαφρὲς
νηστεῖες τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους, ἐφόσον ἐπιτρέπεται νὰ τρῶμε λαδερὰ
φαγητὰ καὶ ψάρι (ὄχι βέβαια Τετάρτες καὶ Παρασκευὲς) μέχρι καὶ τὶς 17
Δεκεμβρίου, γίνεται δηλαδὴ κατάλυσις ἰχθύος,
ὅπως σημειώνουν τὰ βιβλία τῆς Ἐκκλησίας. Δὲν τρῶμε κατὰ τὴ νηστεία αὐτὴ
κρέας, γάλα, τυρὶ καὶ αὐγά.
Στὶς
14 Νοεμβρίου, ἑορτὴ τοῦ ἁγίου Φιλίππου καὶ παραμονὴ τῆς νηστείας
(ἀποκριά), ἂν τύχει Τετάρτη ἢ Παρασκευή, τρῶμε μόνο ψάρι καὶ ὄχι
κρέας. Κατὰ τὴν
πρώτη ἑβδομάδα τῆς νηστείας (15-21 Νοεμβρίου), κατὰ παράδοση
ἄγραφη τοῦ Ὀρθοδόξου λαοῦ, νηστεύουμε καὶ ἀπὸ ψάρι, ἐπειδὴ παλαιόθεν
οἱ Χριστιανοὶ εἶχαν τὴν εὐλαβῆ συνήθεια νὰ κοινωνοῦν στὴν πλειονότητά
τους κατὰ τὴ μεγάλη ἑορτὴ τῶν Εἰσοδίων τῆς Θεοτόκου (τῆς Παναγίας τῆς
Πολυσπορίτισσας, ὅπως τὴν ξέρει ὁ λαός μας).
Ὁ
κανόνας τῆς νηστείας δὲν εἶναι βέβαια ὁ ἴδιος γιὰ ὅλους. Ἡ διδασκαλία
τῆς Ἐκκλησίας διέπεται πάντα ἀπὸ φιλάνθρωπα κριτήρια. Οἱ ἅγιοι διδάσκουν
νὰ νηστεύει ὁ καθένας ἀνάλογα μὲ τὶς δικές του δυνατότητες, τὴν ἡλικία
δηλαδή, τὴν κατάσταση τῆς ὑγείας του, τὴν ὅλη του ψυχοσωματικὴ ἀντοχὴ
καὶ ἰδιοσυγκρασία. Ὁ καθένας πρέπει νὰ συμβουλεύεται ἀπαραιτήτως τὸν
πνευματικό του καὶ νὰ ἔχει τὴ σύμφωνη γνώμη καὶ εὐλογία του γιὰ τὸν κανόνα
τῆς νηστείας ποὺ θὰ κάνει.
Ἡ
πνευματικὴ προετοιμασία γιὰ τὴ μεγάλη ἑορτὴ τῶν Χριστουγέννων δὲν
ἐξαντλεῖται φυσικὰ στὴ λιγοστὴ νηστεία. Ὁ Χριστιανὸς ἀγωνίζεται νὰ ἀπέχει
συνολικὰ ἀπὸ κάθε πάθος, κάθε κακία. Ταυτόχρονα φροντίζει νὰ ἐξομολογεῖται
τακτικά, γιατὶ μόνο ἔτσι λαμβάνει «ἄφεσιν
ἁμαρτιῶν» καὶ ἐλαφρύνει τὴν ψυχή του. Τὸ ρηχὸ ἐπιχείρημα «δὲν ἔχω
κάνει τίποτα», ἂς τὸ ἀφήσουμε γιὰ πωρωμένους ἐγωιστὲς καὶ ἀνεγκέφαλους
ποὺ θεωροῦν ὅτι τὰ ξέρουν ὅλα. Ἐμεῖς ἂς ἀκούσουμε τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ,
ποὺ λέει ὅτι καὶ μία μέρα νὰ εἶναι ἡ ἐπίγεια ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου, θὰ ἁμαρτήσει
(Ἰώβ,
14, 4-5).
Καὶ ὅτι ἀπὸ τὴ μικρὴ ἀκόμα ἡλικία ἡ σκέψη τοῦ ἀνθρώπου ρέπει πρὸς τὰ πονηρὰ
(Γεν.
8, 21). Ἁμαρτία
δὲν εἶναι μόνο ὁ φόνος καὶ ἡ κλεψιά, ἀλλὰ κάθε βλέμμα, κάθε σκέψη, κάθε
λόγος ποὺ ἐκκλίνει ἀπὸ τὸ φρόνημα τοῦ Θεοῦ (Ματθ. 5, 28).
Κατὰ
τὴ διάρκεια τοῦ σαρανταημέρου (ἀπὸ 15 Νοεμβρίου μέχρι 24 Δεκεμβρίου)
γίνεται καθημερινὰ Θεία Λειτουργία,
τὸ λεγόμενο σαρανταλείτουργο. Πολλοὶ νομίζουν ὅτι αὐτὸ
γίνεται ἀποκλειστικὰ γιὰ τοὺς νεκρούς, τοὺς κεκοιμημένους. Ἡ Θεία
Λειτουργία ὅμως (ὅπως δείχνουν οἱ πολλές της δεήσεις καὶ κυρίως ἡ ἀκολουθία
τῆς Προσκομιδῆς, δηλαδὴ ἡ προετοιμασία τῶν Τιμίων Δώρων ὅπου
μνημονεύονται καὶ τὰ ὀνόματα) προσφέρεται γιὰ ὅλο τὸν κόσμο, «ὑπὲρ τοῦ σύμπαντος κόσμου», ζώντων
καὶ τεθνεώτων. Οὐδέποτε τελεῖται Θεία Λειτουργία, χωρὶς νὰ μνημονευθούν καὶ
οἱ ζῶντες καὶ νὰ ἐξαχθοῦν μερίδες καὶ γι’ αὐτούς. Γι’ αὐτὸ μποροῦμε νὰ βάλουμε
καὶ τὰ ὀνόματα τῶν ζώντων στὸ σαρανταλείτουργο, παρὰ τὴ σχεδὸν ἑδραιωμένη
ἀντίληψη ὅτι αὐτὸ γίνεται κυρίως ὑπὲρ τῶν κεκοιμημένων.
Ἄσχετα
πρὸς αὐτό, ἡ ἀξία τῆς Θείας Λειτουργίας εἶναι τεράστια γιὰ ὅλους. Οἱ
ψυχὲς τῶν κεκοιμημένων ἰδιαίτερα βοηθοῦνται τὰ μέγιστα ἀπὸ τὴν τέλεσή της.
Ἄλλωστε οἱ προσευχὲς
(ἀτομικὲς καὶ ἐκκλησιαστικὲς-τρισάγια, μνημόσυνα καὶ κυρίως ἡ Θεία Λειτουργία)
μαζὶ μὲ τὶς ἐλεημοσύνες,
εἶναι τὰ μοναδικά,
ἀλλὰ καὶ σπουδαιότατα πράγματα ποὺ μποροῦμε νὰ κάνουμε γιὰ τοὺς κεκοιμημένους
μας. Εἶναι οἱ «ἀποσκευές» τους ποὺ φροντίζουμε ὁπωσδήποτε νὰ τὶς στείλουμε
ξοπίσω τους, ἀφότου ἐκεῖνοι ἔχουν φύγει. Αλλιῶς θὰ μᾶς κατηγορήσουν κατὰ τὴ
Δευτέρα Παρουσία πὼς τοὺς ἀμελήσαμε (ἅγ. Ἰω. ὁ Χρυσόστομος).
(Σημ. γιὰ τοὺς ἐνορίτες μας. Στὴν
ἐνορία μας διατηροῦμε ἀρχεῖο μὲ τὰ ὀνόματα ποὺ μνημονεύουμε στὸ
σαρανταλείτουργο, γραμμένα σὲ εἰδικὸ ἔντυπο μὲ δύο στῆλες, μία γιὰ
τοὺς ζῶντες καὶ μία γιὰ τοὺς κεκοιμημένους. Πάνω στὸ ἔντυπο αὐτὸ πρέπει
νὰ ἀναγράφετε ὁπωσδήποτε τὸ ἐπώνυμο τῆς οἰκογένειάς σας, γιὰ τὴν ἀλφαβητικὴ
ταξινόμηση καὶ τὴν εὔκολη ἀνεύρεσή του. Μπορεῖτε νὰ ζητᾶτε ὁποιαδήποτε
στιγμὴ τὸ ἔντυπο ποὺ ἔχετε συμπληρώσει, γιὰ νὰ σημειώνετε τυχὸν ἀλλαγὲς
ἀπὸ γεννήσεις καὶ θανάτους ἢ γιὰ προσθῆκες ὀνομάτων γνωστῶν καὶ φίλων
σας).
Τὸ
σαρανταλείτουργο, ὅπως καὶ κάθε ἄλλη ἱεροπραξία, τελεῖται δωρεάν.
Δὲν χρειάζεται νὰ προσφέρετε χρήματα. Χρειάζεται ὅμως ὁπωσδήποτε
ἡ προσωπική συμμετοχή σας σ’ αὐτό. Ἡ Θεία Λειτουργία δὲν γίνεται μὲ
τὸν παπά μονάχα. Εἶναι ἔργο τοῦ λαοῦ (λεῖτος [=λαὸς] + ἔργο), δηλαδὴ ὅλων
μας. Δὲν ἀρκεῖ νὰ «διαβάζει» μόνος ὁ παπὰς τὰ «γράμματα» καὶ τὸ χαρτάκι
μὲ τὰ ὀνόματα γιὰ νὰ λυθοῦν μαγικὰ τὰ προβλήματά μας. Χρειάζεται
α)
καὶ
νὰ εἴμαστε παρόντες στὴν κοινὴ προσευχή, ἀλλὰ
β)
καὶ νὰ προσπαθοῦμε νὰ διορθώνουμε τὴ ζωή μας κατὰ
τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ. Χωρὶς τὸν ἀγώνα αυτὸν μάταια πασχίζουμε. Δὲν ἀγοράζονται
ὅλα μὲ τὰ λεφτά. Δὲν χτίζουν σχέση μὲ
τὸν Θεό. Χωρὶς αλλαγὴ ζωῆς (μετάνοια), δὲν ἔχουν πέραση πουθενά. Καὶ εὐτυχῶς
δηλαδή, γιατὶ ἀλλιῶς, ὁ Παράδεισος θά ’ταν μόνο γιὰ τοὺς πλούσιους (ποὺ θὰ
μπορούσαν νὰ τὸν ἀγοράσουν μὲ λεφτά).
Ἡ
Θεία Λειτουργία λοιπὸν δὲν ἐνεργεῖ ποτὲ μὲ τρόπο μαγικό. Ἀντιθέτως!
Ἐκκλησιαζόμαστε
ὅλοι ἀπολύτως συνειδητὰ καὶ συμπροσευχόμαστε μὲ τὸν ἱερέα σὰν μιὰ
οἰκογένεια, σὰν μέλη τοῦ ἑνὸς Σώματος τοῦ Χριστοῦ. Φροντίζουμε ὅλοι
γιὰ ὅλους, ὄχι μόνο γιὰ τοὺς δικούς μας. Καὶ ὅπου ἐμεῖς εἴμαστε ἑνωμένοι
καὶ ἀγαπημένοι, χωρὶς καμμιὰ ἔχθρα μεταξύ μας, ἐκεῖ παρευρίσκεται
ἀοράτως καὶ ὁ Θεός μας, πλημμυρίζοντάς μας μὲ τὴν εὐλογία καὶ τὴ Χάρη του.
ΚΑΛΟ
ΣΑΡΑΝΤΑΗΜΕΡΟ - ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ!
Σαρανταήμερο 2014
Ἀ
ν τ ι ύ λ η
Ἱ.
Ναὸς Ἁγ. Βασιλείου, 481 00 Πρέβεζα
Τηλ.
26820-25861/23075/697-280.9268
Διαδίδω τὴν «Ἀ ν τ ι ύ λ η»
Ἐκτυπώνω/προωθῶ σὲ φιλικά μου e-mails
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!
Ετικέτες
ενημέρωση
(2161)
ενημέρωση-informacion
(1419)
Αλβανία
(904)
ορθοδοξία
(422)
ιστορία-historia
(373)
Εθνική Ελληνική Μειονότητα
(366)
ελληνοαλβανικές σχέσεις
(311)
ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks
(277)
Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek
(253)
Β Ήπειρος
(238)
ορθοδοξία-orthodhoksia
(232)
ορθόδοξη πίστη
(222)
εθνικισμός
(195)
διωγμοί
(162)
τσάμηδες
(122)
shqip
(119)
Κορυτσά-Korçë
(118)
Κορυτσά Β Ήπειρος
(103)
informacion
(100)
Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος
(97)
ορθόδοξη ζωή
(96)
ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse
(75)
διωγμοί - përndjekje
(61)
ορθόδοξο βίωμα
(59)
εθνικισμός-nacionalizmi
(56)
ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας
(55)
Ελλάδα-Αλβανία
(48)
ανθελληνισμός
(44)
Ελληνικό Σχολείο Όμηρος
(43)
Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë
(43)
πολιτισμός - kulturë
(43)
besimi orthodhoks
(40)
Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά
(39)
Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare
(37)
ιστορία ορθοδοξίας
(36)
βίντεο
(34)
Shqipëria
(32)
ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821
(32)
κομμουνισμός- komunizmi
(30)
πνευματικά
(27)
Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës
(23)
απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës
(22)
πολιτική-politikë
(22)
αλβανικά
(21)
εκπαίδευση
(21)
Αρχαία Ελλάδα
(20)
helenët-Έλληνες
(19)
κομμουνισμός
(19)
Greqia
(17)
Βλαχόφωνοι Έλληνες
(15)