Σάββατο 21 Ιουλίου 2018

Κοτζιάς: «Αυτοί που παριστάνουν τους υπερπατριώτες είναι προσκυνημένοι»

Κράτησε χαμηλούς τόνους στο θέμα της Ρωσίας και διαχώρισε τον σερβικό λαό από τους εθνικιστικούς κύκλους στο Βελιγράδι.
Ο υπουργός Εξωτερικών μίλησε για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, τους ενεργειακούς δρόμους της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, τη νέα πρωτοβουλία του γ.γ. του ΟΗΕ για το Κυπριακό, αλλά και τη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται στο προσφυγικό.

Η ένταξη της ΠΓΔΜ στο ΝΑΤΟ δεν ευχαριστεί ιδιαίτερα ούτε τη Ρωσία. Υπήρχε ρωσική δυσαρέσκεια; Είναι αυτό η αιτία για την απέλαση των δύο Ρώσων διπλωματών;

«Κριτήριο στην πολιτική μας είναι τα εθνικά μας συμφέροντα. Η Ρωσία πρέπει να αντιληφθεί ότι δεν μπορεί να ασεβεί ως προς τα εθνικά συμφέροντα άλλου κράτους επειδή νιώθει ισχυρότερη απέναντί του.
»Μια τέτοια στάση δεν θα την αποδεχτούμε, και το έχουμε αποδείξει, ούτε από τη Δύση ούτε από την Ανατολή.
»Από την άλλη, πρέπει να σας πω ότι περισσότερο με ενδιαφέρουν οι εσωτερικές αντιδράσεις που δεν λαμβάνουν υπόψη αυτά τα συμφέροντα.
»Όταν έθεσα ζήτημα απομάκρυνσης των κατοχικών στρατευμάτων από την Κύπρο, με κατηγόρησαν και με προέτρεπαν να δείξω κατανόηση στις απαιτήσεις της Τουρκίας να διατηρήσει κατοχικά στρατεύματα στη μεγαλόνησο.
»Όταν θέλησα να λύσω το πρόβλημα του ονοματολογικού και κατά συνέπεια να βάλω τέρμα στις βλέψεις τρίτων στην περιοχή -και πριν από όλα στους ισλαμιστές-, με κατηγόρησαν ψευδόμενοι ότι παρέδιδα την ελληνική Μακεδονία.
»Τώρα, με εγκαλούν να δείξω ανεκτικότητα σε κατασκοπευτικές δράσεις τρίτων στη χώρα.
»Όλοι αυτοί που λένε τα πιο πάνω, παριστάνουν τους υπερπατριώτες, ενώ στην πραγματικότητα είναι προσκυνημένοι».

Κοτζιάς: «Αυτοί που παριστάνουν τους υπερπατριώτες είναι προσκυνημένοι»

Για τη Συμφωνία των Πρεσπών, μίλησε ο Νίκος Κοτζιάς σε συνέντευξη του στην «Εφ.Συν.» και έστειλε μήνυμα στους απλούς πολίτες που διαφωνούν, ενώ άσκησε κριτική στην αντιπολίτευση, στην Αθήνα και στα Σκόπια («ασκούν κριτική μίσους», είπε χαρακτηριστικά), ενώ έκανε λόγο και για προσκυνημένους υπερπατριώτες.

Η Συμφωνία των Πρεσπών προκάλεσε πολιτικές αντιδράσεις στο εσωτερικό και των δύο χωρών και μάλιστα η αντιπολίτευση χρησιμοποίησε και στις δύο χώρες σχεδόν τα ίδια επιχειρήματα. Σας απασχολεί μήπως αυτή η πόλωση έχει ευρύτερες επιπτώσεις, τουλάχιστον στην Ελλάδα;

«Η αντιπολίτευση στις δύο χώρες είναι αντιπολίτευση που χρησιμοποιεί από κοινού ρητορική μίσους.
»Καλλιεργούν το πολιτικό μίσος σε όλες του τις διαστάσεις: τόσο στο εσωτερικό όσο και για τις διακρατικές σχέσεις.
»Η Ν.Δ. απορρίπτει τη Συμφωνία με το επιχείρημα ότι τα παραδώσαμε όλα στα Σκόπια.
»Ο Ιβάνοφ και το κόμμα του δεν επικυρώνουν τη Συμφωνία διότι τάχα με αυτήν υποτάσσεται η χώρα του στην Ελλάδα.
»Αν τα συνδυάσει κανείς, μπορεί εύκολα να καταλήξει ότι πρόκειται και στις δύο χώρες για κόμματα που θρέφονται από αυτή τη ρητορική, από τη μη λύση των προβλημάτων, από την αδράνεια.
»Δεν έχουν καταλάβει τίποτα από την ιστορία, από τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή· ενώ δεν κατανοούν ως προς τη Συμφωνία ούτε μία παράγραφο από το διεθνές δίκαιο».
Πηγή: «Εφημερίδα των Συντακτών – Σαββατοκύριακο»

Προσκυνημένοι επί της ουσίας αυτοί που κάνουν τους υπερπατριώτες, λέει ο υπουργός Εξωτερικών


«Η συμφωνία των Πρεσπών εμφάνισε τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στις δυνάμεις που έχουν προσκολληθεί στο χθες και σε πολλά θέματα επιλέγουν την αδράνεια και στις δυνάμεις που πιστεύουν, όπως εμείς, σε μια ενεργητική δημοκρατική εξωτερική πολιτική που δραστήρια επιδιώκει να αλλάξει τις συνθήκες της περιοχής μας προς το καλύτερο» τονίζει ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς σε συνέντευξή του που δημοσιεύεται σήμερα στην Εφημερίδα των Συντακτών. Αναφερόμενος ειδικότερα στην αντιπολίτευση των δύο χωρών επισημαίνει ότι «είναι αντιπολίτευση που χρησιμοποιεί από κοινού ρητορική μίσους» και ότι «πρόκειται για κόμματα που θρέφονται από αυτή τη ρητορική» και «δεν έχουν καταλάβει τίποτα από την ιστορία, από τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή, ενώ δεν κατανοούν ως προς τη συμφωνία ούτε μια παράγραφο από το διεθνές δίκαιο». Παράλληλα υποστήριξε ότι «το ψέμα και η απάτη έχουν κοντά ποδάρια» και έστειλε μήνυμα στους διαφωνούντες πολίτες «να διαβάσουν, να μελετήσουν καλύτερα τη συμφωνία, να ακούσουν και την άλλη γνώμη, να παρακολουθήσουν πρακτικά αν οι κίνδυνοι που επικαλείται τμήμα της αντιπολίτευσης είναι πραγματικοί». Ερωτηθείς αναφορικά με τη ρωσική δυσαρέσκεια για την ένταξη των Σκοπίων στο ΝΑΤΟ ο υπουργός Εξωτερικών υπογράμμισε ότι «η Ρωσία πρέπει να αντιληφθεί ότι δεν μπορεί να ασεβεί ως προς τα εθνικά συμφέροντα άλλου κράτους, επειδή νιώθει ισχυρότερη απέναντί του. Μια τέτοια στάση δεν θα την αποδεχτούμε, και το έχουμε αποδείξει, ούτε από τη δύση, ούτε από την ανατολή». Κληθείς να περιγράψει κάποιες κομβικές στιγμές της διαπραγμάτευσης αναφέρθηκε στη δυσκολία να πείσει «την ΕΕ και τον ΟΗΕ να μας αφήσουν να βρούμε εμείς την ατζέντα και τις λύσεις». Σχετικά με την ελληνο-αλβανική συμφωνία και τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης και στις δυο χώρες ο υπουργός Εξωτερικών εξέφρασε την ελπίδα «να υπάρξει μεγαλύτερη ωριμότητα ως προς τις λύσεις των θεμάτων που έχουμε». Εξέφρασε την άποψη ότι «η αντιπολίτευση, και στις δύο πλευρές των συνόρων προσπαθεί να δουλέψει με το θυμικό των πολιτών. Να αναπαράγει αρνητικά στερεότυπα και προκαταλήψεις ανάμεσα στους λαούς». Ερωτηθείς σχετικά με την πορεία των ελληνοτουρκικών σχέσεων μετά τις εκλογές ο υπουργός Εξωτερικών ανέφερε τη σημασία που έχει «να μην εξελιχθούν επιπλέον αρνητικά» διατυπώνοντας την εκτίμηση ότι «σειρά προβλημάτων που έχουμε μαζί τους θα πρέπει να λυθούν στη βάση του διεθνούς δικαίου. Ότι είναι απαραίτητη η ειρηνική ανάπτυξη των σχέσεων μας και η εγκατάλειψη κάθε είδους προκλήσεων, όπως, επίσης, η παραπέρα ανάπτυξη των οικονομικών-κοινωνικών σχέσεων προς όφελος των λαών μας». «Να πάψουν να ονειρεύονται οι γείτονες μας τα νησιά του Αιγαίου και να κατανοήσουν ότι η ελληνική μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης αυγάτισε σε αντίθεση με όσα έκαναν οι τούρκοι σε βάρος της ομογένειας» είπε χαρακτηριστικά επισημαίνοντας ότι είναι «μεγάλης σημασίας, και συμβολικής, η Τουρκία οφείλει άμεσα να απελευθερώσει τους δύο Έλληνες στρατιωτικούς». Ερωτηθείς τι καινούργιο περιμένει από τη νέα πρωτοβουλία του ΓΓ του ΟΗΕ για επανάληψη των συνομιλιών για το Κυπριακό ο Ν. Κοτζιάς είπε ότι για πρώτη φορά τώρα «πάμε στη νέα διαπραγμάτευση με καλύτερους όρους» «έχοντας ως κρατούμενο τη θέση ότι οι συνθήκες των εγγυήσεων και της συμμαχίας δεν θα μπορούν, πλέον, να διατηρηθούν» για την οποία δήλωσε περήφανος. 21/07/2018 13:03 ΑΠΕ-ΜΠΕ Αθήνα, Ελλάδα Share this:

Πηγή: Προσκυνημένοι επί της ουσίας αυτοί που κάνουν τους υπερπατριώτες, λέει ο υπουργός Εξωτερικών https://hellasjournal.com/

Πέμπτη 19 Ιουλίου 2018

Θέμα τσάμηδων από τα …Σκόπια

http://alfa.mk/Upload//Video/Krstic_-_CAMI_Albanija_15_07_201871517580.mp4

Η μεγαλύτερη βαλκανική σύγκρουση, είναι ξεχασμένη και αγνοημένη, αλλά ωστόσο ενεργή, τουλάχιστον στα χαρτιά. Στην Ελλάδα παραμένει σε ισχύ ο νόμος για τον πόλεμο με την Αλβανία που αποφασίσθηκε το 1940.

Ιούλιος 16, 2018. 18:26

Η σκοπιανή τηλεόραση ‘Άλφα’ παρουσίασε χθες ένα ρεπορτάζ που είχε θέμα «Τσάμηδες και Αιγαιΐτες (Εγκείτσιτε)  μια παρόμοια ιστορία με διαφορετική μεταχείριση- στην Αλβανία κορυφαίο θέμα, στη ‘Μακεδονία’ ξεχασμένο».



 «Είναι παράλογο για δύο χώρες – μέλη του ΝΑΤΟ να έχουν ένα τόσο ανοιχτό ζήτημα», λέει ο πρέσβης Σαμπάν Μουράτι.


Η εμπόλεμη κατάσταση εξακολουθεί να υπάρχει για έναν κύριο λόγο – λέει ο πρέσβης Μουράτι που θεωρείται καλός ειδικός σε θέματα διεθνούς δικαίου και ειδικότερα στις σχέσεις μεταξύ των βαλκανικών κρατών.


«Είναι Αλβανοί Μουσουλμάνοι που ζούσαν στο βόρειο τμήμα της Ελλάδας. Εκδιώχθηκαν στο τέλος του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου με την κατηγορία της συνεργασίας με τους ΝΑΖΙ, αυτός είναι ο συλλογικός ισχυρισμός,  που δεν τεκμηριώνεται και δεν υποστηρίζεται από καμία διεθνή συμφωνία», εξηγεί ο πρέσβης Σαμπάν Μουράτι.


Οι τσάμηδες υποστηρίζουν ότι ο νόμος του πολέμου εξακολουθεί να ισχύει μόνο για να τους εμποδίσει να αναζητήσουν τα ακίνητα τους στην Ελλάδα.


«Έχουμε τίτλους ιδιοκτησίας και έγγραφα από την τουρκοκρατία, αλλά οι ελληνικές αρχές δεν τα δίνουν σημασία», λέει ο Σφετίμ Ιντρίζι, που στέκεται μπροστά στο κοστούμι της γιαγιάς του που κατόρθωσε να το φέρει με τη φυγή της στον πόλεμο.


«Δεν πρέπει  να ισχυρίζονται ότι υπήρξαν όλοι φασίστες», λέει και προσθέτει:  «οι γέροι και τα παιδιά δεν μπορούσαν να συμμετάσχουν στην σύγκρουση εκείνη την εποχή».


Το σκοπιανό κανάλι παρουσιάζει  τις θέσεις του προέδρου του κόμματος των αλβανοτσάμηδων στην Αλβανία.


«Δεν είναι μόνο οι Αλβανοί τσάμηδες, είναι οι ‘Μακεδόνες’, οι Ρομά, οι Τούρκοι και άλλες μειονότητες που έχουν απελαθεί από την Ελλάδα. Είναι το μόνο κράτος που δεν αναγνωρίζει τις μειονότητες, δεν επικυρώνει τις μειονοτικές συνθήκες», δήλωσε ο Σφετίμ Ιντρίζι.


Ο Σκοπιανός παρουσιαστής θα πει: 

«Η απέλαση των τσάμηδων μοιάζει με αυτήν των Αιγαιϊτών  από πολλές απόψεις- οι πρώτοι ήταν ως σύνολο επιφορτισμένοι με τη συνεργασία τους με τους ΝΑΖΙ, οι δεύτεροι είχαν συνεργασθεί με τους κομμουνιστές. Και στα δύο μέρη, η Ελλάδα άλλαξε τα ονόματα των πόλεων και των χωριών και τώρα  διατάζει την Αλβανία και τη ‘Μακεδονία’, να χρησιμοποιούν τα τοπωνύμιά τους».


«Αυτός που ξεχνά αυτό το ζήτημα θα αντιμετωπίσει σοβαρές συνέπειες, ριζικές και σκληρές απαντήσεις… Είμαστε έτοιμοι να καλέσουμε μποϊκοτάζ των ελληνικών προϊόντων και των ελληνικών τραπεζών… Δεν ζητάμε αλλαγή συνόρων, αλλά θέλουμε να επιστρέψουμε στα σπίτια των προγόνων μας», λέει ο Ιντρίζι.


«Έχουμε παραδείγματα από το παρελθόν, όταν η Ελλάδα χρησιμοποίησε τη θέση της ως χώρα μέλους της ΕΕ για να απειλήσει, σίγουρα όχι άμεσα, αλλά έμμεσα και κατέστησε σαφές στην Αλβανία ότι αν δεν αποδεχθεί κάτι θα επιλέξει το βέτο στη διεύρυνση», είπε η δημοσιογράφος Φατιόνα Μέϊντίν στα Τίρανα.


Ωστόσο, για την Ελλάδα το ζήτημα αυτό έχει κλείσει και η εμπόλεμη κατάσταση με την Αλβανία είναι ξεχασμένη στο συρτάρι, σημειώνεται χαρακτηριστικά.


(Στοιχεία από alfa.mk)


--
               

Μεσογαίας Νικόλαος: «Είμαι πολίτης Κονίτσης και συμπολίτης του μακαριστού Σεβαστιανού και του οσ. Παϊσίου»

Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος μιλάει σε εκδήλωση αφιερωμένη στον όσιο Παΐσιο που έλαβε χώρα στην αίθουσα τελετών του Δημαρχείου Κόνιτσας στο πλαίσιο των τριήμερων εκδηλώσεων (10-12 Ιουλίου 2018) προς τιμήν του Αγίου Παϊσίου στην Κόνιτσα και διοργάνωσαν η Ιερά Μητρόπολη Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κόνιτσης και ο Δήμος Κόνιτσας.

Δείτε το βίντεο…

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ

Image may contain: 7 people
Κάπως έτσι λειτουργούσε το δικτατορικό σύστημα στην Αλβανία. Αν σ' έβλεπε να είχες ελεύθερο χρόνο σ' έβαζε σε δουλειά.
Σε κούραζε.
Ώστε να μην μπορούσες να σκεφτείς σωστά, λάβεις κάποιες "πονηρές" αποφάσεις.
... Εκείνο το καλοκαίρι του '60 μαθητές, φοιτητές, δάσκαλοι έκαναν διακοπές και στην Καλογοραντζή.
-Τσαπί όλοι έχετε στο σπίτι σας, - τους είπαν. - Αύριο το πρωί το παίρνετε και ροβολάτε στον κάμπο να τσαπίσετε!
Την επόμενη όλη η ομάδα της φωτογραφίας, τραβηγμένη από το Γιάννη Τσιούρη, που έπαιρνε τότε σβάρνα τα χωράφια, σκάλιζε το καλαμπόκι στις "Λαδαριές".
Στους όρθιους απ' τ' αριστερά προς τα δεξιά είναι οι:
Λεωνίδας Μπέης, Παντελής Γκόλες, Μιχάλης Κέντρος, Θοδωρής Κουρούνης, Τάκης Παππάς, Παντελής Κουρούνης, Κώτσιος Πάσχος, Λεωνίδας Κάτσης.
Στους καθισμένους είναι οι:
Φώτης Παππάς, Λουίζα Μπέη, Χρυσάνθη Μπεζάτη, Λουίζα Λιάρου, Φριδερίκη Μάλλιου και Βασίλης Κονόμης. 
Ενδιάμεσα είναι ο Γιάννης Σιούκουρας.
Δύο είναι δάσκαλοι, δύο φοιτητές και οι υπόλοιποι μαθητές σε διάφορες μεσαίες σχολές.
Είναι μέσα στην ομάδα κι ένας εργαζόμενος σε υφαντουργείο στα Τίρανα, που περνούσε την άδεια στο χωριό. 
Τον έβαλαν κι αυτόν μπροστά.
(Η φωτογραφία είναι από το προσωπικό αρχείο του Παντελή ΓΚΟΛΕ).

Mbi racizmin skandaloz për “gjelat e zinj”


Nga Bled KOMINI
Sistemi ndërkombëtar në të cilin po jetojmë, ka ngritur disa vlera universale të cilat për fat të mirë respektohen prej pjesës më të madhe të kombeve dhe shteteve në glob. Janë këto vlera që nga ana tjetër i kanë dhënë tiparet dalluese këtij sistemi politik, ekonomik, kuturor, edukativ, sportiv etj.
Afërmendsh që të gjitha përputhjet apo vlerat e pranuara nuk kanë ardhur brenda një dite, por si rezultat i një procesi shumë të gjatë, i cili diku është pranuar gjerësisht dhe pa asnjë kundërshtim, e diku ka hasur përplasje e kundërshtime të ndryshme. Normalisht nuk do doja që të zgjatesha në theksimin e vlerave të sistemit global, të induktuara ndjeshëm në të, prej atij që njihet si Qytetërim Perëndimor, pasi do duhej kohë dhe shumë faqe për të analizuar atë sesi ka evoluar apo si i është imponuar vendeve të ndryshme ky qytetërim.
Në antitezë me këtë gjë, unë do doja të ndalesha tek një fenomen aspak pozitiv, por që me nuancat e tij negative ka dëmtuar e po vijon të dëmtojë shoqërinë njerëzore anekënd botës. Ky fenomen nuk njeh prejardhje, civilizim, qytetërim, fe, dogmë apo kredo. Ai ka ekzistuar në të gjitha qytetërimet, në një formë apo një tjetër, ka hedhur rrënjë në të gjitha shoqëritë, kontinentet dhe e ka shoqëruar njerëzimin në çdo moment të shoqërisë njerëzore.
Ky fenomen është racizmi i lëkurës, i ngjyrës, i prejardhjes!
Ngjarja që më shtyu të shkruaj për këtë temë, ajo që realisht më grishi mendimet, mori hov teksa lexoja komentet e shumta e me ngjyrë të zezë, raciste e ksenofobe, mbi lojtarët e kombëtares fraceze të futbollit, pas ndeshjes në finale e Kupës së Botës, “Rusi 2018”. Një lum komentesh negative, ofenduese, raciste u hodhën mbi lojtarët e kombëtares francese, për ngjyrën e tyre, për faktin se ata nuk ishin “gjela të bardhë” dhe se Franca fitoi pikërisht prej meritës së tyre dhe jo prej lojtarëve të bardhë.
Që Franca ka qenë një shtet kolonizator kjo tashmë është e ditur, dhe nga këtu nis një rrugëtim i gjatë debatesh, pështjellimesh si dhe përplasjesh për rolin e etnive të tjera në ngritjen apo shërbimin ndaj Republikës franceze. Por vende kolonizatore kanë qenë edhe Britania, Belgjika, Hollanda, Spanja, Portugalia, Italia, Gjermania etj. E megjithatë për këto vende nuk u tha asnjë fjalë! Edhe në kombëtaret e këtyre shteteve kishte të nacionalizuar qoftë me ngjyrë apo prej kombësive të tjera. Sërish asnjë fjalë!
Por, sado që ne mundohemi të institucionalizojmë një debat mbi “etninë e kulluar”, pamundësia për t’i dhënë atij kahun “e duhur”, ose atë sipas nesh, është minimale. Sot proceset globalizuese si dhe ekonomia e tregut e kanë deformuar aq shumë konceptin e “etnisë së kulluar” saqë kur lufta e Bosnjes përfundoi me marrëveshjen e Dejtonit në ‘95, Perëndimi kuptoi sesa i vlefshëm ishte integrimi, pranimi i vlerave universale si dhe njohja e tjetrit.
Etnitë e kulluara kanë treguar se janë gjakatare, vrastare, e shkaktojnë gjenocide.
E duke ricikluar një debat të vjetër, të sjellë më shumë prej politikës së ditës sesa të ngritur mbi kulturën e mainstream-it aktual, është e domosdoshme të theksohet se kohët e fundit politika evropiane ka kaluar nga politikat publike me sfond ndihmën e shtresave të ndryshme sociale dhe kulturore, drejt atyre agresive të së djathtës ekstreme, sidomos karshi emigrantëve të ardhur nga Afrika apo Lindja e Mesme.
Ndoshta është ky “incipiti” (fakti/shtysa) që ka nxitur reagime të shumta, ndoku të drejta e ndoku të padrejta për mënyrën sesi përdoren “qytetarët e dorës dytë” në vendet evropiane. Por përpara se ta përdorim këtë term, i cili mund të na duket shumë i bukur, shumë komunitar e solidar njëkohësisht, duhet të shtrojmë disa pyetje të tjera. P.sh. a janë ndjerë vet lojtarët që luajnë me kombëtaren franceze qytetarë të dorës dytë? A janë ndjerë ata të pavlerësuar? A janë ndjerë të përdorur dhe të nëpërkëmbur?
Kuptohet që përgjigja e të tëra këtyre pyetjeve është retorike. Nëse ata do ishin ndjerë, askush prej tyre s’do këndonte himnin francez në fillim të ndeshjes, s’do kishte pranuar të vishte fanellën e “Gjelave”, si dhe do kishte zgjedhur të kthehej e të luante për kombëtaren e vendit të tij të origjinës.
Shumë të tillë e kanë bërë! Përse të mos e bënin edhe Pogba, Umtiti, Matuidi, Mbappe…
Ndikimi i politikës së ditës dhe vështirësitë që po kalon Bashkimi Evropian, situatë ku nuk kanë munguar reagimet e shumta sidomos për valën e re të emigracionit prej Afrikës dhe Lindjes Mesme drejt Evropës, i fryn edhe më shumë zjarrit të ndezur gjatë Botërorit “Rusi 2018”. Më herët, vet FIFA ishte përpjekur që moto e saj të ishte “Thuaj Jo Racizmit!”, në të cilën shfaqeshin lojtarët të njohur si Mesi, Ronaldo, Pogba, Benzema, Ribery, Ozil etj., që në videon e shkurtër disasekondëshe, të kërkonin prej sportdashësve dhe jo vetëm, të respektohej kjo moto e çdokush të ndjehej pjesë e show-t sportiv.
Tek shikoja sesi të mëdhenj e të vegjël, shqiptarë e jo shqiptarë merreshin me ngjyrën e lojtarëve e aspak me vlerat që përcjell futbolli, u ndjeva i gozhduar brenda një frustrimi që niste pikërisht nga vet qënia ime shqiptar. Fillova të ndërmend të gjithë emigrantët shqiptarë që dikur morën rrugën drejt Evropës, për të pasur një jetë më të mirë. M’u kujtuan të tëra skenat e dëshmuara, ato në foto si dhe në xhirime të ndryshme sesi ata largoheshin prej këtij vendi, kampet ku ata qëndronin, varfërinë e madhe që përcillnin; lotët, dhimbjen e përcjellë kur zemra largohet prej brigjeve të vendit të vet.
Ne shqiptarët, nuk kemi qenë komb racist. Nuk kemi shfaqur shenja racizmi. Në historinë tonë kemi ndihmuar popuj e kombe të ngrihen, kemi ngritur perandori. Kemi qenë popull që ka dëshmuar se di të bashkëpunojë, të pranoj të ndryshmen, të “shkrihet” pa humbur identitetin, të jetojë mes të tjerëve si dhe të ruaj vetveten kur kanë dashur ta eleminojnë.
A nuk na tregon e kaluara se kemi qenë një popull që ka shërbyer në ushtritë greke e romake në antikitet?! A nuk i kemi dhënë Romës perandorë; Bizantit po ashtu përfshirwë dhe artistë e familje të mëdha; Perandorisë Osmane a nuk i kemi dhënë mbi 30 kryeministra, e dhjetra ministra, arkitektë, piktorë, klerikë e njërëz me famë?
A nuk i kemi dhënë e po i japim Evropës dhe Botës figura të tilla si ajo e Ferid Muratit (nobelist), Stan Dragotit (regjizor), Joseph Dioguardit (kongresmen, ShBA), Alan Shepard (kozmonaut), Tedi Papavramit (violinist), Saimir Pirgut (tenor), James Belushit (aktor), Fadil Berishës (fotograf), Karl Gegës (arkitekt), Aleksandër Moisiut (aktor teatri), Laura Mersini Hugton (shkencëtare), Sami Frashërit, Mehmet Ali Pashës, Nënë Terezës etj.
Të gjitha këto figura, nga dolën? A nuk spikatën nga talenti i tyre dhe mundësia që ju dha për ta shprehur atë talent apo pundësi në një vend të huaj? Nëse racizmi do ishte baza e ndërtimit të marrëdhënieve ndërmjet kombeve, a do e kishin pasur ata këtë fat? Jo! Sigurisht që jo.
Atëherë nga buron ky racizëm?
Nuk kam formulë zbulimi, as statistika shkencore, as të dhëna empirike. Por po e them ashtu siç më vjen natyrshëm. I tërë ky racizëm vjen nga mospërmbushja jonë; nga mungesat e theksuara që kemi në jetën tonë, në qeverisjen tone; nga të tëra ato gjëra që nuk i kemi arritur dot në këto tri dekada demokraci; nga kultura jonë që ka stopuar e nuk po zhvillohet; nga një shoqëri e cila e ka humbur busullën e vlerave, që s’po e gjen dot orientimin nga të shkojë e si të ndryshojë. Për këtë arsye i drejtohemi të tjerëve dhe gjejmë edhe tek ata “njollën e zezë”, krijojmë “gjelat e zinj”.
Por, racizmin nuk e shpikëm ne! Është një plagë që ne nuk e ushqejmë aspak. Ne jemi thjesht viktima të tij! Jemi viktima të diçkaje që na serviret. Nuk meritojmë të përdoremi e të biem pre e një fenomeni, të cilit ne nuk i jemi përulur kurrë. Nuk ju përulëm as kur pritëm me qindra hebrenj që u strehuan në Shqipëri ndërsa vriteshin dhe dhunoheshin kudo gjatë Luftës së Dytë Botërore; kur pritëm grekët që u largoheshin masakrave të luftës civile në vendin e tyre dhe erdhën e u strahuan në mes të viteve ’40 në jug të Shqipërisë. Nuk e kemi treguar as me strehimin dhe mbrojtjen që u bëmë italianëve që mbetën në Shqipëri kur fashizmi u shkërrmoq në 1943 dhe ata përndiqeshin prej trupave naziste. Nuk e kemi treguar asnjëherë, as me hasmin që na zinte derën; as me minoritetet e ndryshme që gjenden brenda këtij shteti të cunguar, edhe pse vendet e tyre ishin shkaktarët që na e bënë këtë gjëmë.
Vet isha me kroatët. Doja që kupa të vinte në Ballkan. Do ishte diçka e mrekullueshme për ata kroatë që ne na quajnë “vëllezër të tyre ilirë”. Do doja shumë…
Por në futboll nuk fitojnë çdoherë ata që duam ne! Zakonisht fitojnë më të përgatiturit, më të mirët, ata që kanë vullnet dhe dëshirë. Ndonjëherë ndodh që të fitojnë edhe më të dobëtit, por ndodh që të fitojnë edhe më cinikët, apo pragmatistët. E kështu ndodhi! /tesheshi

Οδοιπορικό της ThessNews στην Βόρεια Ήπειρο (Α' Μέρος)

Τη μεγάλη ανησυχία της ελληνικής μειονότητας για το τι συζητά, ποια θέματα διαπραγματεύεται και τι πρόκειται να συμφωνήσει ο Νίκος Κοτζιάς με τους Αλβανούς, και κυρίως την οργή τους επειδή κανείς δεν τους ρωτά για τα θέματα τα δικά τους, καταγράφει η ThessΝews, που το προηγούμενο σαββατοκύριακο βρέθηκε στις μαρτυρικές περιοχές της Βορείου Ηπείρου.
Βρεθήκαμε στους Αγίους Σαράντα, το Αργυρόκαστρο, τη Δερβιτσάνη, τους Βουλιαράτες, το Δέλβινο και τις άλλες περιοχές, για να καταγράψουμε τα προβλήματα της μειονότητας και τις θέσεις των εκπροσώπων της αλλά και των απλών πολιτών.
Στις σελίδες που ακολουθούν θα βρει κανείς πληροφορίες και στοιχεία, που περιγράφουν ένα κλίμα ανησυχίας που κυριαρχεί στις τάξεις της ελληνικής εθνικής μειονότητας. Αλλά και κατήφειας και απαισιοδοξίας για το μέλλον του Ελληνισμού εκεί.
Όπως μας είπε κάποιος, «αυτό που δεν κατάφεραν οι Αλβανοί στα 45 χρόνια της κομμουνιστικής δικτατορίας, δηλαδή να ξεριζώσουν τους Έλληνες από τις εστίες τους, θα το καταφέρουν τώρα με δημοκρατικές και φιλελεύθερες υποτίθεται κυβερνήσεις».
Όπου βρεθείς και όπου σταθείς εδώ, έρχεσαι πρόσωπο με πρόσωπο με τις βαθιές και οδυνηρές πληγές που άνοιξε στο σώμα της μειονότητας το ολοκληρωτικό καθεστώς του Χότζα και του Αλία από το 1944 έως το 1990! Κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει το ανελέητο κυνηγητό προς τους Έλληνες, την κατεδάφιση των εκκλησιών, την απαγόρευση της θρησκείας, τις εξορίες και τις φυλακίσεις των «θιγμένων», όπως αποκαλούσαν τους αντιφρονούντες, τους χιλιάδες χαφιέδες της μυστικής αστυνομίας, που κατέδιδαν ακόμη και τους συγγενείς τους για να έχουν έστω και μία μικρή εύνοια από το καθεστώς!
Κύριο πρόβλημα, συνεπώς, της μειονότητας είναι η μετανάστευση. Το 85% των Βορειοηπειρωτών ζει πλέον στην Ελλάδα ή έχει μεταναστεύσει στις ΗΠΑ και πολλές χώρες της Ευρώπης. Η «Ομόνοια» έχει καταγγείλει πολλές φορές ότι το επίσημο αλβανικό κράτος χρησιμοποιεί πλάγιες μεθόδους για να ενθαρρύνει τους ελληνικής καταγωγής πολίτες του να αποδημήσουν και τα υτόχρονα ενθαρρύνει Αλβανούς από τις βόρειες περιοχές της χώρας να μεταναστεύσουν στον Νότο! Η οικονομική καχεξία, η αδυναμία (ίσως ηθελημένη) η περιοχή να αποκτήσει οικονομική ανάπτυξη, τα εμπόδια στη λειτουργία σχολείων, οι φραγμοί και οι δυσκολίες που μπαίνουν στους Έλληνες για τα περιουσιακά στοιχεία είναι όπλα σε έναν ακήρυχτο πόλεμο, που γίνεται τα τελευταία χρόνια για να αφελληνιστεί η Βόρειος Ήπειρος, να μείνει χωρίς Έλληνες!
Δυστυχώς, όπως πικραμένοι μάς δηλώνουν όλοι όσοι συναντήσαμε εδώ, όλα αυτά εξελίσσονται με κύριο χαρακτηριστικό την απουσία της ελληνικής πολιτείας! Η Αθήνα δεν ενδιαφέρεται! Τα Τίρανα δρουν ανενόχλητα!
«Πώς είναι δυνατό να διαπραγματεύονται για μας χωρίς να ακούσουν», «είναι πικρό για μας να καταλαβαίνουμε ότι η πατρίδα μας δεν μας υπολογίζει», «θα μας βάλουν χωρίς να μας ρωτήσουν στην ίδια ζυγαριά με τους Τσάμηδες», είναι κάποια από τα λόγια ανησυχίας και οργής που καταγράφουμε εδώ.
Η THESSΝEWS ΒΡΕΘΗΚΕ ΣΕ ΒΟΥΘΡΩΤΟ, ΑΓΙΟΥΣ ΣΑΡΑΝΤΑ, ΑΡΓΥΡΟΚΑΣΤΡΟ, ΒΟΥΛΙΑΡΑΤΕΣ
Ανησυχία στη Βόρειο Ήπειρο
Καταγράφουμε το κλίμα που επικρατεί στην ελληνική μειονότητα, λίγο πριν ο Νίκος Κοτζιάς ρυθμίσει τα θέματα που την απασχολούν, στη δεύτερη, μετά από αυτή με τους Σκοπιανούς, μεγάλη συμφωνία που ετοιμάζει με γειτονική χώρα. Τι ισχύει με τα μειονοτικά δικαιώματα και με την ανακομιδή των λειψάνων των μαχητών του αλβανικού έπους.
«Ας πούνε ό,τι θέλουν, εμείς τον όρο «Βόρειο Ήπειρο» τον κρατήσαμε και επί Χότζα, δεν πρόκειται να τον απεμπολήσουμε τώρα, που υποτίθεται ότι έχουμε ελευθερία και δημοκρατία»...
Τα λόγια του Μιχάλη Μάνου, αντιδημάρχου Δερόπολης και εμβληματικού προσώπου για την ελληνική μειονότητα της Αλβανίας, αποτυπώνουν με ακρίβεια αυτό που νιώθουν και σκέφτονται οι Έλληνες όταν ακούν πως επίκειται μέσα στις επόμενες εβδομάδες συνάντηση, διαπραγμάτευση και συμφωνία Ελλάδας και Αλβανίας για όλα τα εκκρεμή ζητήματα!
Τα παλιά πολυβολεία, που έσπειρε παντού το καθεστώς Χότζα, είναι ακόμη εμφανή στη σύγχρονη Αλβανία. Σύμφωνα με κάποιους, αποσκοπούσαν κυρίως στην προπαγάνδα, καθώς με την θέα τους παντού ο πληθυσμός ένιωθε διαρκώς την απειλή του πολέμου και το ανθελληνικό κλίμα, κάτι που ήταν και ο στόχος του καθεστώτος.
Ο Μιχάλης έκανε οκτώ χρόνια φυλακή, στις πιο σκληρές και απάνθρωπες φυλακές της χώρας, με την κατηγορία ότι σκεφτόταν να δραπετεύσει στην Ελλάδα. Με τη σοφία που του δίνουν οι αγώνες του για τον Ελληνισμό αλλά και την ευθύνη που νιώθει από την αποδοχή που έχει, δηλώνει επιφυλακτικός. «Θα θέλαμε να ξέρουμε ότι τα ζητήματα που αφορούν την ελληνική εθνική μειονότητα θα μπουν σε πρώτη προτεραιότητα για τον Έλληνα υπουργό. Θέλουμε περισσότερη και καλύτερη επικοινωνία με την πατρίδα, με το εθνικό κέντρο. Εμείς ξέρουμε όλα τα θέματα και δεν τολμάμε καν να φανταστούμε ότι η υπεράσπιση των δικαιωμάτων μας δεν θα μπει με τον σωστό τρόπο στις συζητήσεις αυτές».
Τον συναντήσαμε στους Αγίους Σαράντα, μία όμορφη παραθαλάσσια πόλη, που κάποτε έσφυζε από Ελληνισμό. Ήταν ο πρώτος σταθμός ενός γεμάτου ένταση και συγκινήσεις οδοιπορικού μας στη Βόρειο Ήπειρο, το οποίο κάναμε λίγο πριν επισκεφθεί τα Τίρανα για την ελληνοαλβανική συμφωνία ο Νίκος Κοτζιάς. Ταξιδεύοντας κανείς μόλις λίγα χιλιόμετρα έξω από τα ελληνικά σύνορα, συναντά μία άλλη Ελλάδα! Μία περιοχή στην οποία ακόμη και οι πέτρες μιλούν ελληνικά! Το προηγούμενο σαββατοκύριακο επιχειρήσαμε να ανιχνεύσουμε αυτή την άλλη Ελλάδα, που χειμάζεται από την εγκατάλειψη, τη φτώχεια και τα... κολπάκια των Αλβανών.
Το Αργυρόκαστρο, που ήταν παραδοσιακά η μητρόπολη του Ελληνισμού της Βορείου Ηπείρου, πήρε το όνομα του από το κάστρο που δεσπόζει στο κέντρο της πόλης. Μόλις 2.000 Έλληνες έχουν απομείνει στην πόλη.
Ο όρος «Βόρειος Ήπειρος»
Αυτό που εκνευρίζει τους περισσότερους εδώ στη Βόρειο Ήπειρο είναι όλος αυτός ο θόρυβος που ακούγεται για απαγόρευση της χρήσης του όρου «Βόρειος Ήπειρος». Οι περισσότεροι δεν μπορούν να διανοηθούν ότι ένας όρος, για τον οποίο κάποιοι πέθαναν ή μάτωσαν ή αγωνίστηκαν σκληρά απέναντι σε ένα από τα πιο σκληρά κομμουνιστικά καθεστώτα, θα απαλειφθεί με συναίνεση της μητέρας-Πατρίδας τους!
Όπως σημειώνει ο Λεωνίδας Παππάς, που ήταν έως πρόσφατα πρόεδρος της πολιτικής οργάνωσης της μειονότητας, της «Ομόνοιας», οι Αλβανοί είναι τρομερά αρνητικά φορτισμένοι με τον όρο. «Για αυτούς ο όρος “Βόρειος Ήπειρος” σημαίνει αλυτρωτισμός και διατήρηση της Μεγάλης Ιδέας που θέλει την ενσωμάτωση της Βορ. Ηπείρου στην Ελλάδα. Φυσικά και δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Ο όρος αποτελεί γεωγραφικό προσδιορισμό. Και ως τέτοιον θέλουμε να τον διατηρήσουμε, όχι μόνο για συναισθηματικούς λόγους, αλλά διότι μαρτυρά και κάτι άλλο, ότι δεν είμαστε μία μειονότητα που προέκυψε από αποδημία ή κάτι άλλο, αλλά είμαστε αυτόχθονες και αναπόσπαστο κομμάτι της Ηπείρου. Η Ομόνοια, από την ίδρυση της, στηρίζει την ευρωπαϊκή πορεία της Αλβανίας, γιατί σε αυτό το πλαίσιο προσβλέπουμε και στην επίλυση των δικών μας ζητημάτων. Ο κάθε πολίτης, πολύ περισσότερο ο μειονοτικός, θα ωφεληθεί εάν η χώρα γίνει μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Μία εικόνα εξαιρετικά ντροπιαστική: ένα λαμπρό στρατιωτικό νεκροταφείο, που παραμένει κενό! Την ίδια ώρα, χιλιάδες οστά παραμένουν άταφα ή σκορπισμένα στις περιοχές που αποτελούσαν μέτωπο του ελληνοϊταλικού πολέμου.
Κατά τον ίδιο, το ζήτημα είναι κατά πόσο η εξωτερική πολιτική της Ελλάδος έχει την βούληση και το σθένος να ασχοληθεί ουσιαστικά με το βορειοηπειρωτικό και όχι να αμύνεται παθητικά κάθε φορά που κάποιο ζήτημα αποκτά δημοσιότητα. «Είναι ακατανόητο να εξομοιώσουν το ζήτημα το δικό μας με το λεγόμενο τσάμικο, κάτι που τεχνηέντως επιδιώκει πάντα η Αλβανία. Εδώ συντελείται μία μεθοδευμένη και καλά οργανωμένη εθνοκάθαρση. Στη διάρκεια της κομμουνιστικής δικτατορίας, το αλβανικό κράτος περίμενε υπομονετικά την αφομοίωση της εθνικής ελληνικής μειονότητας και μπορούμε να πούμε μέχρι ενός βαθμού το πέτυχε, κυρίως σε περιοχές εκτός μειονοτικών ζωνών, που αυθαιρέτως είχε ορίσει το αλβανικό κράτος. Τις τρεις τελευταίες δεκαετίες υπάρχει μία ύπουλη και όχι τόσο εμφανής επίθεση, που θέλει να ξεριζώσει από τις πατρογονικές του εστίες το ελληνικό στοιχείο και προσπαθούν να το πετύχουν με μέτρα μίας δημοκρατικής κυβέρνησης», εξηγεί ο κ. Παππάς και προσθέτει: «τρία είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα της μειονότητας: το δημογραφικό με την αλλοίωση του πληθυσμού, το περιουσιακό και το εκπαιδευτικό. Ζούμε εδώ και χρόνια μία προσπάθεια που εξελίσσεται με πλάγιους τρόπους. Δεν λένε ότι θέλουν να μας ξεριζώσουν, ίσα-ίσα! Αλλά με διαφόρους τρόπους, με πολεοδομικά σχέδια, με την ενθάρρυνση μετακίνησης Αλβανών στις περιοχές μας, με νομιμοποίηση αυθαιρέτων που συμπτωματικά ανήκουν σε Αλβανούς, με κατεδάφιση κατοικιών που συμπτωματικά ανήκουν σε Βορειοηπειρώτες, με την οικονομική ασφυξία, με τα εμπόδια στη λειτουργία σχολείων, με χίλιους δυο τρόπους πετυχαίνουν να φεύγει ο κόσμος», τονίζει ο προηγούμενος πρόεδρος της «Ομόνοιας».
Όπως προσθέτει η αναπληρώτρια εκπρόσωπος Τύπου της «Ομόνοιας», Άννα Τσίμου, «ο όρος “Βόρειος Ήπειρος” προβλέπεται από το Πρωτόκολλο της Κέρκυρας του 1913, το οποίο ουδέποτε αναιρέθηκε. Όπως αναγνωρίζει και τη μειονότητα ως ελληνική εθνική μειονότητα! Δεν νομίζω ότι ο κ. Κοτζιάς θέλει να καταργήσει στην πράξη το Πρωτόκολλο αυτό».
Ο αρχαιολογικός χώρος του Βουθρωτού, με κτίσματα και ευρήματα από την παλαιοληθική έως και τη ρωμαϊκή περίοδο είναι πράγματι εντυπωσιακός. Ιδίως το αμφιθέατρο με την υπέροχη ακουστική και τα αφιερώματα στα ελληνικά...
Προσοχή στα λόγια και στα έργα!
Κατά τον κ. Παππά, η Ελλάδα θα πρέπει να προσέξει ιδιαίτερα τις δεσμεύσεις που πρέπει να αναλάβουν οι Αλβανοί! «Μου έκανε εντύπωση πως στα δημοσιεύματα που ανέφεραν τα σημεία διαπραγμάτευσης μεταξύ των δύο χωρών, για την ελληνική μειονότητα υπήρχε μόνο το θέμα του νόμου για τις μειονότητες στην Αλβανία!!! Δεν γνωρίζω αν ισχύει κάτι τέτοιο γιατί δεν ερωτηθήκαμε ποτέ για τα θέματά μας που έπρεπε να τεθούν από τον κ. Κοτζιά στις συνομιλίες του με τους εκπροσώπους του αλβανικού κράτους. Δεν πάσχουμε από έλλειψη νόμων αλλά από την εφαρμογή τους.
Οι Αλβανοί δεν έχουν απολύτως κανένα πρόβλημα να συμφωνήσουν σε οποιονδήποτε νόμο. Είναι διατεθειμένοι να ψηφίσουν και να περάσουν από τη Βουλή τους έναν νόμο, το κείμενο του οποίου θα έχει γράψει ένας Έλληνας. Αλλά απλούστατα μετά δεν πρόκειται να το εφαρμόσουν. Αυτό κάνουν πάντα».
Το νεκροταφείο στους Βουλιαράτες στήθηκε από τους Βορειοηπειρώτες αμέσως μόλις κατέρρευσε το καθεστώς. Αλλά δεν μπορεί να επεκταθεί, συνεπώς όσα οστά ανακαλύπτονται παραμένουν στα μεταλλικά κιβώρια μέχρι νεοτέρας.
Η στήριξη από την Ελλάδα
Στη Δερβιτσάνη, ένα τυπικό ηπειρώτικο κεφαλοχώρι, συναντήσαμε κάποιους από τους σημαντικότερους παράγοντες της ελληνικής μειονότητας: τον πρώην περιφερειάρχη, Σπύρο Ξέρα, τον πρώην δήμαρχο, Β. Μπολάνο, τον δήμαρχο Δερόπολης (ή Δρόπολης), Αχιλλέα Ντέτσικα, και άλλους. Όταν η συζήτηση γυρνά στη στήριξη από την Ελλάδα, οι εκφράσεις αναβλύζουν πίκρα. Η Πατρίδα ποτέ δεν έπαψε να πληγώνει με τη στάση της αυτούς τους ανθρώπους! Από τότε που η περιοχή έγινε δώρο των Μεγάλων Δυνάμεων για να φτιαχτεί ένα νέο κράτος, ή από τότε που απελευθερώθηκε με αίμα τρεις φορές από τον ελληνικό στρατό, αλλά ισάριθμες παραχωρήθηκε χωρίς να πέσει ντουφεκιά! Έως τα κατοπινά χρόνια που οι κυβερνήσεις των Τιράνων, είτε ολοκληρωτικές είτε εκλεγμένες, ρύθμιζαν (πάντα ανεμπόδιστες) με τρόπο παράξενο τις ζωές των μειονοτικών!
Όλοι οι συνομιλητές μας ζητούν στήριξη από την Ελλάδα. Τις περισσότερες όμως φορές οι εκκλήσεις τους είναι μάταιες.
Όλοι λατρευτικοί χώροι έκλεισαν το 1967 στην Αλβανία. Οι χριστιανικοί ναοί είτε κατεδαφίστηκαν, είτε μετατράπηκαν σε στάβλους και αποθήκες, όπως αυτός της Δερβιτσάνης, που κατακλύζεται κάθε Κυριακή από τους πιστούς κατοίκους της.
Το θέμα των λειψάνων
Το ζήτημα της ταφής των 7.976 στρατιωτών που έπεσαν κατά το Αλβανικό Έπος αλλά οι σοροί τους έμειναν άταφες, λόγω της άτακτης υποχώρησης του Ελληνικού Στρατού, θα αποτελέσει ένα ακόμη θέμα της συμφωνίας του κ. Κοτζιά με τον αλβανό ομόλογό του. Το ζήτημα αποτελεί μία διαχρονική ντροπή για την Ελλάδα και τον στρατό της. Η Ελλάδα εγκατέλειψε άταφους τους πολεμιστές της και στη συνέχεια δεν κατάφερε να κάνει μία συμφωνία για την περισυλλογή των οστών με τα Τίρανα. Η Αλβανία έδειξε κάθε άλλο παρά εποικοδομητική στάση όλα αυτά τα χρόνια.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι το εντυπωσιακό στρατιωτικό νεκροταφείο που αναγέρθηκε στα στενά της Κλεισούρας παραμένει κενό επί δέκα χρόνια, αφού δεν έχει υπογραφεί η σχετική συμφωνία. Μετά από καθυστερήσεις πολλών ετών ορίστηκε η διαδικασία και κοινά κλιμάκια ερευνούν τα μέρη όπου έγιναν οι ταφές. Σε ένα από αυτά, το μεγαλύτερο, βρεθήκαμε και εμείς, λίγο έξω από την Κλεισούρα. Πρόκειται για ένα χωράφι, στο οποίο ετάφησαν το 1941 περίπου 350 Έλληνες στρατιώτες. Τώρα, επιχειρούν εδώ Έλληνες και Αλβανοί στρατιωτικοί. Μαζεύουν τα οστά και τα τοποθετούν σε μεταλλικά κιβώτια με την ένδειξη «Άγνωστος Έλληνας Στρατιώτης». Μόλις υπογραφεί η συμφωνία, θα γίνει η ταφή στο στρατιωτικό νεκροταφείο.
Παράλληλα, γίνεται προσπάθεια ταυτοποίησης, καθώς έχει γίνει έκκληση σε συγγενείς πεσόντων να δώσουν δείγμα DNA. Σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές, μέχρι στιγμής έχουν ληφθεί 850 δείγματα και έχουν εντοπιστεί 500 σοροί στρατιωτών!
Στα στενά της Κλεισούρας, μετά από διαδικασίες πολλών ετών έχει στηθεί, βάσει της τελευταίας συμφωνία, εργοτάξιο από μικτό κλιμάκιο που ξεθάβει τις σορούς των μαχητών του αλβανικού έπους. Υπολογίζεται ότι στο χωράφι αυτό είχαν θαφτεί 350 στρατιώτες.
Η προσφορά του Κώστα Γκιουλέκα
Το οδοιπορικό στη Βόρειο Ήπειρο, στο οποίο συμμετείχαν 25 Θεσσαλονικείς, διοργάνωσε ο βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης της ΝΔ, Κώστας Γκιουλέκας, που διατηρεί εδώ και πολλά χρόνια στενές σχέσεις με τους ομογενείς, καθώς παρακολουθεί την πορεία τους από την εποχή που ήταν δημοσιογράφος. «Για μένα είναι μία ηθική υποχρέωση, έτσι το αισθάνομαι. Οι άνθρωποι αυτοί πέρασαν τόσα πολλά κι όμως κράτησαν την Ελλάδα μέσα τους. Προσπαθώ λοιπόν, με όσες δυνάμεις έχω, να τους βοηθώ όπως μπορώ», δηλώνει σχετικά. Ανάμεσα στους τρόπους αυτούς είναι και η διοργάνωση τέτοιων αποστολών, που δίνουν την ευκαιρία σε άτομα από την Ελλάδα να δουν με τα μάτια τους τα προβλήματα.
Μέσα από τέτοιες αποστολές ξεπήδησαν και θαυμάσιες συνεργασίες, φιλανθρωπικές πρωτοβουλίες, κινήσεις υποστήριξης ομογενειακών φορέων κλπ. Ανάμεσα στους ανθρώπους που ταξίδεψαν το προηγούμενο σαββατοκύριακο στη Βόρειο Ήπειρο ήταν και ο πρόεδρος της ΑΔΕΔΥ, Γιάννης Πάιδας. «Ειλικρινά συγκλονίστηκα με τα όσα είδα εδώ! Είναι τραγικό οι συνάνθρωποί μας, λίγα μόλις χιλιόμετρα από τα ελληνικά σύνορα, να τραβούν τόσα επί τόσα χρόνια και η ελληνική κοινωνία να μην έχει αντιληφθεί το παραμικρό. Για μένα ήταν ένα ταξίδι-αποκάλυψη. Μπορεί να με πίκρανε η εικόνα της εγκατάλειψης αλλά με ικανοποίησε αφάνταστα το φρόνημα και ο δυναμισμός των Βορειοηπειρωτών, αυτών των υπέροχων ακριτών του Ελληνισμού»...
Ο Γιώργος Μπάκος είναι ο φύλακας του μοναδικού ελληνικού στρατιωτικού νεκροταφείου της Αλβανίας, που βρίσκεται στους Βουλιαράτες. Σ’ αυτόν καταλήγουν κάποια από τα μεταλλικά κιβώρια με τα οστά πολεμιστών. Αυτός τα φυλά έως ότου ανοίξει το νεκροταφείο της Κλεισούρας.
Η αισιόδοξη προοπτική της Βορείου Ηπείρου απεικονίζεται σ’ αυτά τα νεανικά βλέμματα! Είναι οι δασκαλίτσες της περιοχής, δύο από τις εκπαιδευτικούς που επέλεξαν να υπηρετήσουν εδώ, στις τραχιές συνθήκες και όχι κάπου άνετα κοντά σε συγγενείς και φίλους. «Εδώ οι συνθήκες μπορεί να είναι πιο σκληρές αλλά τα πράγματα είναι πιο αγνά! Εδώ οι άνθρωποι αγωνίζονται για να παραμείνουν Έλληνες. Και είναι πολύ όμορφο να αισθάνεσαι ότι τους βοηθάς σ’ αυτό», λέει η Αγλαΐα Ρίζου και η Ελισάβετ Δήμου συμφωνεί μαζί της...
ΑΠΟΣΤΟΛΗ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ
Από το φύλλο της THESSNEWS #113 (07/07/2018-08/07/2018)

Ακρότητες που επικεντρώθηκαν στην περιοχή της Κονίσπολης όπου μετέβη η αυτοαποκαλούμενη «Κυβέρνηση της Τσαμουριάς.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ακόμη και η Αλβανική Κυβέρνηση αιφνιδιάστηκε από τις ακρότητες των Τσάμηδων το τελευταίες ημέρες. Ακρότητες που επικεντρώθηκαν στην περιοχή της Κονίσπολης όπου μετέβη η αυτοαποκαλούμενη «Κυβέρνηση της Τσαμουριάς» που έχει έδρα την Ολλανδία και προχώρησε σε σειρά εκδηλώσεων και όχι μόνο! Στην περιοχή μεταφέρθηκαν πολλά βαρέα μηχανήματα, όπως μπουλντόζες και άλλα, με σκοπό να προχωρήσουν στην διάνοιξη δρόμου που θα έφτανε μέχρι τους… Φιλιάτες! Το γεγονός από μόνο του δείχνει ότι πίσω από τις ακραίες οργανώσεις υπάρχει άφθονο χρήμα με άγνωστη προέλευση!
Η Αλβανική αστυνομία υποχρεώθηκε να προχωρήσει σε οκτώ προσαγωγές «Τσάμηδων ακτιβιστών», γεγονός  που δεν πτόησε καθόλου τον «Πρόεδρο», τον «Πρωθυπουργό» και άλλους παράγοντες της «Δημοκρατίας της Τσαμουριάς»!
Ένα παλιό και ημιερειπωμένο κτίριο σε χωριό της Κονίσπολης μετατράπηκε σε «έδρα του Κογκρέσο» και σε αυτό κυματίζει η σημαία της Τσαμουριάς δίπλα σε αυτή των Ηνωμένων Πολιτειών!!!
Παράλληλα πραγματοποιήθηκε το πρώτο συνέδριο της «Δημοκρατίας της Τσαμουριάς» με τον αυτοαποκαλούμενο πρωθυπουργό να ανακοινώνει ότι μέσα στον επόμενο χρόνο θα είναι πλήρως οργανωμένη η στρατιωτική δύναμη ο «Απελευθερωτικός Στρατός Τσαμουριάς», τα… λάβαρα του οποίου περίσσευαν στη διάρκεια των εκδηλώσεων.
Αξιοσημείωτο είναι ότι ανάμεσα στους παραβρισκόμενους ήταν αρκετοί Αλβανοί του Κοσσόβου ενώ έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι μία ανάσα από τα σύνορα βρέθηκαν και πρώην μέλη του UCK.
Σε σελίδες που διατηρεί το τσάμικο λόμπι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φιλοξενείται πλήθος υλικού από όσα συνέβησαν τις τελευταίες ημέρες, όπως και στις ιστοσελίδες με άκρως προπαγανδιστικό υλικό που διαχειρίζονται δίκτυα τσάμηδων…
Η Κυβέρνηση Ράμα είναι μάλλον αιφνιδιασμένη από τις εξελίξεις, σε μία περίοδο όπου οι συνομιλίες με την Αθήνα βρίσκονται σε κομβικό σημείο, ενώ η Ελληνική μάλλον κάνει διακοπές..

Δευτέρα 16 Ιουλίου 2018

“Racizmi ynë idiot”

Nga Nezir Kraki
Sonte e keni rastin me pa sa racistë e sa jonjerëzorë janë një numer i madh i shqiptarëve.
Foto-montazhe, statuse, komente raciste dhe të padinjitetshme i pushtuan muret injorante të mendimtarëve fejsbukorë që botën e kanë 2km katror.
E çka është më e keqja, shqiptari kur është racist, është racist idiot. I pavetdijshem, çnjerëzor.
Lojtarët me ngjyrë në ekipin e Francës janë Franca e vërtetë. Gjyshërit e tyre kanë luftu për Francën qysh në Luften e Parë boterore. Këta janë shumica gjenerata e tretë dhe e katërt që lindin këtu. Janë persona që përmes sportit kanë arritë ta thyejnë murin e padukshem të ndarjes klasore që ende është realitet në shumë vende evropiane. Fiks sikur lojtarët shqiptarë të Zvicres apo vendeve tjera.
Ju me këtë racizem primttiv dhe idiot jeni në vijë me rrymat fashiste dhe neonaziste eveopiane që janë duke ju izolu atje ku jeni.
Sa për kujtesë e njohuri:
Franca e Evropa kanë dy shekuj që thithin çdo pasuri nëntokësore afrikane. Çdo afrikan konsiderohet sot moralisht bashkpronar i çdo gjëje evropiane. 90% e uraniumit që e prodhon 70% të rrymes evropiane vjen nga Afrika. Por a dini çka? 75% e afrikaneve janë pa rrymë edhe sot. Nga viti 2030 sipas te gjitha studimeve serioze, emigrimi do ndrrojë kahje. Kontinentet tjera do i versulen Afrikes si tokë e re ku gjithçka duhet të ndërtohet dhe sistemohet, sikur
n’Evropën e vitit 1945. Vetem n’Afrikë do ketë ngritje ekonomile dyshifrore në 50 vitet e ardhshme.
Dhe t’ju them të drejtën, për mua çdo afrikan që arrin n’Evropë i gjallë është hero i vërtetë. Kujtojeni rastin e atij që u ngjit për 25 sekonda në katin e 4 per ta shpetu një francez të bardhe derisa me dhjetra francezë e evropianë shikonin si spektakel në pritje të aktit final tragjik.
Tash merreni telefonin e googloni pak histori mos na ndotni fejsbukun me idiotsira. Dhe mos harroni që kolektivisht jeni duke prit me u shendrru në refugjatë sapo t’ju jepet rasti. Kështu që mos u tallni me refugjatë ose ish refugjatë që sot janë yje, qofshin ata të zi, të bardhë apo të verdhë.
/nk/

http://konica.al

Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!

Ετικέτες

ενημέρωση (2161) ενημέρωση-informacion (1427) Αλβανία (904) ορθοδοξία (422) ιστορία-historia (374) Εθνική Ελληνική Μειονότητα (366) ελληνοαλβανικές σχέσεις (311) ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks (277) Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek (253) Β Ήπειρος (239) ορθοδοξία-orthodhoksia (234) ορθόδοξη πίστη (222) εθνικισμός (195) διωγμοί (162) τσάμηδες (122) shqip (119) Κορυτσά-Korçë (118) Κορυτσά Β Ήπειρος (103) informacion (100) Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος (97) ορθόδοξη ζωή (96) ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse (76) διωγμοί - përndjekje (61) ορθόδοξο βίωμα (59) εθνικισμός-nacionalizmi (56) ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας (55) Ελλάδα-Αλβανία (48) Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë (45) ανθελληνισμός (44) Ελληνικό Σχολείο Όμηρος (43) πολιτισμός - kulturë (43) besimi orthodhoks (40) Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά (39) Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare (37) ιστορία ορθοδοξίας (36) βίντεο (34) Shqipëria (32) ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821 (32) κομμουνισμός- komunizmi (30) πνευματικά (27) Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës (24) πολιτική-politikë (23) απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës (22) αλβανικά (21) εκπαίδευση (21) Αρχαία Ελλάδα (20) helenët-Έλληνες (19) κομμουνισμός (19) Greqia (17) Βλαχόφωνοι Έλληνες (15)