Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου 2018

Ο Έλληνας θείος μου


O γνωστός Αλβανός δημοσιογράφος Mero Baze* γράφει στην ATHENS VOICE ένα αυτοβιογραφικό κομμάτι για τις ελληνοαλβανικές σχέσεις
Δημήτρης ήταν ο Έλληνας θείος μου. Όταν ήμουν μικρός, ούτε που μου πέρναγε από το μυαλό ότι μπορεί να μην ήταν ο φυσικός αδερφός του πατέρα μου. Συνήθως πήγαινα στο σπίτι τους τον Απρίλιο. Έμενε στον πρώτο όροφο μιας τριώροφης πολυκατοικίας στο Τεπελένι. Ποτέ δεν κατάλαβα πώς χωρούσα σε αυτό το σπίτι, με τόσα παιδιά που είχε.
Ο Μάνθος, ο μεγαλύτερος γιος του, ήταν ο κηδεμόνας μου. Τελούσα υπό τις εντολές του όταν σερνόμασταν με τα αυτοσχέδια καροτσάκια ρουλεμάν στους δρόμους της πόλης, όταν παίζαμε μπάλα πίσω από την πολυκατοικία ή όταν μπαίναμε κρυφά στο σπίτι, για να φάμε καμιά φέτα ψωμί, πριν από το οικογενειακό γεύμα.
Ο θείος μου ο Δημήτρης ήταν ένας σιωπηλός άντρας που με έκανε χαρούμενο κάθε φορά που τον άκουγα – μιλούσε πάντα αλβανικά, όταν ήμουν μπροστά του. Η μητέρα του, που ως παιδί δεν μπορούσα να την καταλάβω γιατί δεν ήταν η γιαγιά μου, μιλούσε μόνο ελληνικά. Ζούσε στη Δερβιτσάνη (σ.σ. απο τα πιο γνωστά χωριά της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία). Επισκέπτονταν συχνά τον θείο Δημήτρη, πάντα στεναχωρημένη. Ένας από τους γιους της, ο Μιχάλης, ήταν στη φυλακή. Εγώ, αυτόν δεν τον είχα θείο. Κανείς δεν έλεγε γιατί ήταν στη φυλακή. Θα είχε τσακωθεί με κάποιον τροχονόμο, φανταζόμουν. Όπως και να είχε, μόνο ο Δημήτρης ήταν θείος μου. Εκείνος ερχόταν πάντα στο σπίτι μας, όταν αρραβωνιαζόταν καμία αδελφή ή πέθαινε κάποιος από τους συγγενείς μας.
***
Όταν τέλειωσα το λύκειο, πλέον, φοβόμουν ότι λόγω των προβλημάτων που είχε ο πατέρας μου με το καθεστώς δεν θα μπορούσα να σπουδάσω στο Πανεπιστήμιο (σ.σ. μια απο τις τιμωρίες του κομμουνιστικού καθεστώτος ήταν να απαγορεύσει στα παιδιά των «εχθρών» να σπουδάσουν). Η τύχη του Μάνθου έτρεφε τον δικό μου εφιάλτη. Εκείνος είχε τελειώσει με άριστα το λύκειο αλλά δεν του επέτρεψαν να πάει στο πανεπιστήμιο. Ο θείος Δημήτρης δεν ανέφερε ποτέ την αιτία. Ούτε ο Μάνθος. Δεν χρειάζοταν. Όλοι γνωρίζαμε: είχε σχέση με τον άλλο «θείο», τον αδελφό του Δημήτρη. Εκείνος τελικά δεν είχε τσακωθεί με τροχονόμο, όπως νόμιζα ως παιδί. Είχε μπει φυλακή για «αντικαθεστωτική προπαγάνδα». Ο πατέρας με διαβεβαίωνε ότι δεν θα αντιμετώπιζα κανένα πρόβλημα για να σπουδάσω. Ο Μάνθος, όμως, που ήταν το πρότυπό μου ως προς τα γράμματα, γιατί δεν είχε πάει στο πανεπιστήμιο; Τελικά, πήγα στο πανεπιστήμιο. Για τον Μάνθο έπρεπε να περάσουν άλλα δύο χρόνια, ως που κάποιος στο Κόμμα θυμήθηκε να τον αφαιρέσει από τον «κατάλογο των ανεπιθυμήτων». Έτσι έγινε φοιτητής, «εξ αποστάσεως», όπως έλεγαν εκείνη την κατηγορία φοιτητών. Δούλευε και ταυτόχρονα σπούδαζε στο Αγροτικό Ινστιτούτο στη πόλη Κάμζα (σ.σ. πόλη στα περίχωρα των Τιράνων).
Όταν πήγα στο πανεπιστήμιο, ο πατέρας μού εξήγησε επίσης τους λόγους γιατί ο Δημήτρης ήταν θείος μου.
***
Ο πατέρας μου και ο Δημήτρης είχαν βρεθεί ως στρατιώτες στην Κορυτσά, κατά τη διάρκεια των λεγόμενων «ελληνικών προκλήσεων» του 1949 (σ.σ. το καλοκαίρι του 1949 o Ελληνικός Στρατός βομβάρδισε και επιτέθηκε σε στρατιωτικούς στόχους σε αλβανικό έδαφος, που θεωρούσε ως βάσεις ανεφοδιασμού του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας). Ήταν μέρος μιας επίλεκτης μονάδας του Αλβανικού Στρατού, που δημιουργήθηκε για να αντιμετωπίσει τα ελληνικά στρατεύματα, όταν εκείνα πέρασαν τα αλβανικά σύνορα στις αρχές του Αυγούστου του 1949. Μια άλλη παρόμια μονάδα συνόδευε τα φορτηγά που μετέφεραν όπλα, τα οποία έφθαναν απο τη Σοβιετική Ένωση, από το λιμάνι του Δυρραχίου στους Έλληνες κομμουνιστές στην Κορυτσά. Απο εκεί ο οπλισμός πήγαινε στην Ελλάδα στις δυνάμεις που αγωνίζονταν για την εγκαθίδρυση του κομμουνισμού στη χώρα. Η Αλβανία είχε ουσιαστικά μετατραπεί σε μία γέφυρα για την αποσταθεροποίηση της Ελλάδας.
Μια νύχτα, ο διοικητής της μονάδας κάλεσε τον πατέρα μου και τον Δημήτρη. Στην αρχή κάλεσε μόνο τον πατέρα μου, ως πιο έμπιστο. Επειδή ήταν Αλβανός. Θα τους έστελναν ως κατάσκοπους σε ελληνικό έδαφος. Η αποστολή τους ήταν να μαζέψουν πληροφορίες για τον οπλισμό του Ελληνικού Στρατού.
Ο πατέρας μου μού περιέγραφε με νευρικότητα το σκηνικό. Πριν ξεκινήσουν είχαν αποφασίσει οι δυο τους πως ό,τι και να τους σνέβαινε, θα ήταν πάντα μαζί και πάντα πιστοί ο ένας στον άλλο. Το πρώτο τους «ταξίδι» δεν είχε πάει άσχημα. Είχαν συναντήσει έναν Αλβανό ανθυπολοχαγό που κατέγραφε επί έξι μέρες τις κινήσεις του Ελληνικού Στρτού. Τους ενημέρωσε ότι οι «επαφές μας» στην Ελλάδα είχαν εξουδετερωθεί και επομένως είχαμε χάσει κάθε επικοινωνία. Τους έδωσε αριθμούς σχετικά με τον οπλισμό του Ελληνικού Στρατού. Κοντά στα αλβανικά σύνορα κινούνταν το 9ο Σύνταγμα του 10ου τμήματος των Βασιλικών Δυνάμεων με μισθοφόρους στρατιώτες από την Κρήτη, τους είπε. Η κάθε μονάδα είχε από πέντε κανόνια, 250 μουλάρια, τανκς κ.ά. Ο πατέρας μου και ο Δημήτρης επέστρεψαν πίσω στο αλβανικό έδαφος με αυτές τις πληροφορίες.
Την επόμενη μέρα, πήγαν σε άλλη αποστολή. Νότια των ελληνοαλβανικών συνόρων αυτή τη φορά, κοντά στην αλβανική περιοχή της Ντάρδα. Εδώ τα πράγματα ήταν σκούρα. Επέστρεψαν με άδεια χέρια πίσω, στη στρατιωτική τους βάση. Όταν μπήκαν σε αλβανικό έδαφος ο διοιηκτής τούς ανακοίνωσε τα μαντάτα. Ο βασιλιάς Γεώργιος είχε απειλήσει να εισβάλει στην Αλβανία για να εξουδετερώσει τους Έλληνες κομμουνιστές. Ο Ενβέρ Χότζα είχε πει στον βασιλιά ότι το Σύνταγμα της Αλβανίας τον υποχρέωνε να προστατέψει όσους προσπαθούν να ξεφύγουν από πολέμους και δικτατορίες. Ο βασιλάς Γεώργιος φαίνεται πως απάντησε ότι ήταν απαράδεκτο να προστατεύονται ένοπλοι στρατιώτες. Στη συνέχεια, ο Ενβέρ Χότζα είχε καλέσει τον Ζαχαριάδη και είχε ζητήσει απο τους ενόπλους Έλληνες κομμουνιστές να παραδώσουν τον οπλισμό τους, εάν θέλουν να βρουν καταφύγιο στην Αλβανία. Φαίνεται πως έτσι έγινε. Ο Ένβερ Χότζα, για να σώσει την εξουσία του, πούλησε τους Έλληνες κομμουνιστές.
Σε κάθε περίπτωση, ο πατέρας μου και ο Δημήτρης εξήλθαν ζωντανοί από όλο αυτό.
Απο τότε είπαν ότι είναι αδέλφια για πάντα.
***
Το 1993, βρισκόμουν στην περιοχή της Δρόπολης. Κάποιος Έλληνας ιερέας είχε γίνει το σύμβολο των Ελλήνων εθνικιστών εκεί. Η Αλβανία κατηγορούσε τον Έλληνα ιερέα, Χρυσόστομο Μαϊδώνη, ότι αγωνίζεται για την προσάρτηση του νότου της Αλβανίας στην Ελλάδα.
Ο Σαλί Μπερίσα, μετά απο εισήγηση των Αλβανικών Μυστικών Υπηρεσιών, ζήτησε την απέλαση του ιερέα. Η ένταση μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας αυξήθηκε κατακόρυφα. Μια σχεδόν εμπόλεμη κατάσταση. Σε ένα συλλαλητήριο στη Δερβιτσάνη, στο κέντρο του χωριού, ένας μεσήλικας άντρας ύψωσε τη ελληνική σημαία και είπε: «Θέλουμε την αυτονομία της Βόρειας Ήπειρου». Η συνάδελφός μου, Βρισηίδα Μέμα, που εργαζόταν για το Γαλλικό Πρακτορείο, ήταν εκεί. Και εγώ ήμουν εκεί, διευθυντής τότε του Αλβανικού Πρακτορείου Ειδήσεων. Η είδηση για το σύνθημα της απόσχισης διαδόθηκε. Εμείς απο την πλευρά μας παρουσιάσαμε το γεγονός ως ένα στημένο σκηνικό των εθνικιστών «βορειοηπειρωτών» και ενός εξτρεμιστή ιερέα. Οι Έλληνες το παρουσίασαν ως η «βούληση του λαού της περιοχής». Οι ξένοι δημοσιογράφοι ως σύγκρουση του Σαλί Μπερίσα με τη μειονότητα. Όλα τα βέλη και τα φώτα στράφηκαν σε εκείνον τον άνδρα που είχε φωνάξει «αυτονομία». Ονομαζόταν Μιχάλης Μάσιος. Εγώ ο ίδιος είχα αναφέρει το όνομά του στις ανταποκρίσεις μου. Την επόμενη μέρα, κάποιες εφημερίδες αναδημοσίευσαν τις ανταποκρίσεις μου.
Το Σαββατοκύριακο εκείνο πήγα στο πατρικό μου. Βρήκα τον πατέρα μου να διαβάζει στην εφημερίδα «Ρεπουμπλίκα» ένα σχόλιο δικό μου για το συμβάν, κάπως επιθετικό.
«Δεν ξέφυγε ποτέ απο τους μπελάδες ο Μιχάλης» ψιθύρισε ο πατέρας μου.
«Ποιος είναι ο Μιχάλης;» τον ρώτησα.
«Ο Μιχάλης, αυτός που ζητάει την αυτονομία για τη Βόρεια Ήπειρο. Είναι ο αδελφός του αδελφού μου, του Δημήτρη. Αυτός που έκανε φυλακή» απάντησε.
Έμεινα άφωνος. Σαν να μου έριξε κάποιος έναν κουβά με κρύο νερό στο κεφάλι.
Ελπίζω ο θείος Δημήτρης να μη διαβάσει το άρθρο μου, είπα μέσα μου.
***
Στην απέλαση του Έλληνα ιερέα απο την Αλβανία, η Αθήνα ανταπάντησε με την απέλαση χιλιάδων Αλβανών μεταναστών. Τους μάζευαν απ’ όπου μπορούσαν, τους στοίβαζαν απάνθρωπα σε κλούβες, τους έπαιρναν τα χρήματα και τους έφερναν στην Κακαβιά.
Κάποιος φίλος μου δημοσιογράφος μού ζήτησε τότε βοήθεια. Τον αδελφό του τον είχαν απελάσει με την επιχείρηση «σκούπα» αλλά τα χρήματα του αδελφού είχαν μείνει σε ελληνική τράπεζα.
Θυμήθηκα τον «θείο» Μιχάλη. Ήταν το μόνο πρόσωπο που ήξερα σε αλβανικό έδαφος που διατηρούσε καλές σχέσεις με τους Έλληνες. Έστειλα τοτε τον φίλο μου στον Μιχάλη. Δεν τολμούσα να πάω ο ίδιος μετά το άρθρο που είχα γράψει.
Ο Μιχάλης τον είχε καλοδεχτεί και τον είχε βοηθήσει. Ο αδελφός του πήρε πίσω τα χρήματά του. Κι εγώ ήμουν ευτυχής που ο Μιχάλης δεν είχε διαβάσει μάλλον το άρθρο μου.
Δεν συναντήθηκα ποτέ προσωπικά με τον Μιχάλη. Ρωτούσα κάθε τόσο ανθρώπους που τον γνώριζαν τι κάνει και γιατί διέφερε τόσο πολύ από τον αδελφό του, τον θείο μου τον Δημήτρη. «Είμαι θυμωμένος με κάποιους άχρηστους εδώ στο χωριό που παριστάνουν τους δημοκράτες», είχε πει σε έναν φίλο μου απο τη Δερβιτσάνη. «Νομίζουν τώρα αυτοί ότι είναι καλύτεροι από εμάς, που υποστήκαμε τα πάνδεινα στις φυλακές»…
***
Ένα χρόνο αργότερα, η ένταση έφθασε πάλι στα ύψη μεταξύ των δυο χωρών. Αυτή τη φορά είχαν συμβεί τα γεγονότα της Επισκοπής, τον Απρίλιο του 1994. Ο Φατμίρ, ο αξιωματικός που είχε δολοφονηθεί στο συνοριακό φυλάκιο, ήταν ο διοικητής του τάγματός μου, στο στρατιωτικό κέντρο όπου είχα υπηρετήσει την τρίμηνη στρατιωτική μου θητεία. Εκείνος και άλλος ένας στρατιώτης από την Κεντρική Αλβανία.
Η MAΒΗ, μια οργάνωση-φάντασμα που κρατάει ζωντανές τις ελπίδες για την προσάρτηση της νότιας Αλβανίας, δημοσίευσε στην εφημερίδα «ΣΤΟΧΟΣ» τις φωτογραφίες των «ηρώων» που είχαν επιτεθεί στην Επισκοπή... Δύο χρόνια αργότερα, όταν η ένταση είχε κωπάσει, ελληνικό δικαστήριο τους άφησε ελεύθερους για «έλλειψη στοιχείων». Ήταν η εποχή που ο Σαλί Μπερίσα τα είχε πλέον καλά με την Ελλάδα. Ανάμεσα σε αυτούς που κατηγορούνταν για εμπλοκή στην υπόθεση της Επισκοπής, ήταν και ο Φρέντι Μπελέρι, ένας Έλληνας μειονοτικός, εκ των ηγετών σήμερα της πολιτικής οργάνωσης ΟΜΟΝΟΙΑ. Στις προηγούμενες δημοτικές εκλογές κατέβηκε ως υποψήφιος Δήμαρχος στη Χειμάρρα, με το ψηφοδέλτιο του κόμματος του Σαλί Μπερίσα. Και να σκεφτεί κανείς ότι ο Σ. Μπερίσα, εξαιτίας του Φ. Μπελέρι, είχε οδηγήσει παραλίγο την Αλβανία σε πόλεμο με την Ελλάδα.
***
Το 2010, μια νύχτα του χειμώνα με κακοκαιρία επέστρεφα με το αυτοκίνητό μου στα Τίρανα από την Πέστανη (σσ. περιοχή στην Αλβανία). Κάποιος ηλικιωμένος μού έκανε ωτοστόπ στον δρόμο. Σταμάτησα το αυτοκίνητο και ανέβηκε.
«Πάω στο Κεσαράτι», μου είπε.
Κούνησα το κεφάλι μου χωρίς να πω κουβέντα.
Μετά από λίγο, εξελίχθηκε η συνηθισμένη σκηνή στην Αλβανία: ο επιβάτης σε αναγνωρίζει και αρχίζει να σε ρωτάει για την πολιτική. Εκείνη την περίοδο είχα μια τηλεοπτική πολιτική εκπομπή και το σαββατοκύριακο ήθελα μόνο να χαλαρώσω.
«Εάν συνεχίσεις να με ρωτήσεις για πολιτική θα σε κατεβάσω κάτω», του είπα αστιευόμενος.
«Είμαι ο αδελφός του Φατμίρ» μου είπε βιαστικά, επειδή δεν κατάλαβε ότι έκανα πλάκα. «Του αξιωματικού που σκοτώθηκε στην Επισκοπή. Ξέρω ότι τον γνωρίζετε γιατί μας το είχε πει ο ίδιος».
Ένιωσα τύψεις που είχα κάνει το αστείο και άρχισα να βρίζω τους Έλληνες αλήτες που τον δολοφόνησαν.
«Πρέπει να ριχτεί φως σε αυτή την υπόθεση», μου είπε. «Δεν είναι ακριβώς έτσι όπως λένε. Οι Έλληνες καυχήθηκαν τζάμπα εκεί πέρα».
«Πώς είναι, δηλαδή;» τον ρωτάω.
«Δεν ξέρω πώς ακριβώς είναι, αλλά δεν θα πεθάνω χωρίς να το μάθω» απάντησε. «Αυτοί οι Αλβανοί, δηλαδή οι Έλληνες μειονοτικοί που ενεπλάκησαν στη δολοφονία, είχαν άλλη πρόθεση, ήθελαν να κλέψουν τη στρατιωτική αποθήκη και τα υλικά και τους ξέφυγε η κατάσταση εκτός ελέγχου. Δεν έχει σχέση με καμία Βόρειο Ήπειρο, ήταν θέμα πλιάτσικου», κατέληξε.
«Η Ελλάδα το δέχθηκε όμως», του είπα. «Παραλίγο να καταλήξουν σε πόλεμο οι δυο χώρες για αυτό το πράγμα».
«Ναι, ναι το ξέρω», μου είπε. «Αυτή τη δουλειά έχουν οι κυβερνήσεις και αυτοί που θέλουν να παριστάνουν τους ήρωες, αλλά πρέπει να ριχτεί φως. Εγώ θέλω το δίκιο του αδελφού μου, όχι άλλα κεφάλια για θυσίες». Και άρχισε να μου λέει λεπτομέρειες, για δραματοποιήσεις, για δήθεν ομηρία του δεκανέα, για τους Έλληνες μειονοτικούς που είχαν χτίσει ένα αυθαίρετο στην άκρη του δρόμου, καθώς πηγαίνεις για το Γεωργουτσάτι, για εκείνους που γνωρίζουν τον τάδε.. που ήθελαν να ληστέψουν τον δείνα.. που... που... που.... Ένα εντελώς μπανάλ, ελληνο-αλβανικό σενάριο, μακριά από τον εθνικισμό με τον οποίο γκώσαν και οι δύο πλευρές, εμφανίστηκε μπροστά στα μάτια μου. Στο Κεσαράτι, χαιρέτησα με πόνο τον αδελφό του Φατμίρ. Του έδωσα τον αριθμό του τηλεφώνου μου, για να έρθει να με βρει στα Τίρανα. Μου φάνηκε πάρα πολύ ταλαιπωρημένος από τις καθημερινές έγνοιες της ζωής και την ανημποριά του να βρει την αλήθεια για τον θάνατο του αδελφού του. Η δική του αλήθεια δεν ήταν εκείνη που έλεγαν τα δύο κράτη. Είχα γράψει ένα ολόκληρο βιβλίο για αυτή την κρίση της Επισκοπής, χωρίς να μιλήσω με αυτόν τον άνθρωπο...
Και καθώς εκείνος χάθηκε μεσα στο κρύο και το σκοτάδι, θυμήθηκα τον θείο μου τον Δημήτρη. Τον λιγομίλητο εκείνο άνθρωπο, τον σοφό, με ένα ζευγάρι χοντρά γυαλιά, τα οποία πιο πολύ τον προστάτευαν από τις περίεργες ματιές μας, παρά τον συνέδραμαν στη μυωπία του. Ένας Έλληνας από τη Δερβιτσάνη που πέθανε στο Τεπελένι, που τα περισσότερα παιδιά του παντρεύτηκαν στην Αλβανία, με έναν αδελφό που για το γινάτι του χωριού έγινε πιο Έλληνας και από τους Έλληνες...
Και ξανά στο νου μου ήρθε η κουβέντα με τον αδερφό του Φατμίρ, που σκοτώθηκε στις 10 Απριλίου 1994 στην Επισκοπή. Είναι ο εθνικός μας ήρωας και ο εφιάλτης της οικογένειάς του, η οποία γνωρίζει μιαν άλλη αλήθεια απο αυτήν που πιστεύουμε εμείς, μια αλήθεια που ακόμα και αν επιβεβαιωθεί, εμείς δεν θα την αποδεχτούμε. Γιατί έχουμε ξεκαθαρίσει και αποφασίσει. Πρέπει οπωσδήποτε να νιώσουμε ήρωες ο ένας απέναντι στον άλλο και όχι φυσιολογικοί άνθρωποι. Όπως ένιωθα εγώ κοντά στον Έλληνα θείο μου, τον Δημήτρη.

* Ο Mero Baze / Μέρο Μπάζε είναι Αλβανός δημοσιογράφος και δοκιμιογράφος, ιδρυτής και διευθυντής της αλβανικής εφημερίδας «Gazeta Tema».

Τρίτη 18 Δεκεμβρίου 2018

Φώτο-ιστορίες: Όταν ο Βασίλης Καρράς έκανε πάταγο στην Κορυτσά! - Foto-histori: Kur Vasili Kara korri sukses në Korçë!

Ο Βασίλης Καρράς παρευρέθηκε στην Κορυτσά στις 16 Ιουνίου του 2000 στα πλαίσια της προεκλογικής εκστρατείας του βουλευτή του ΚΕΑΔ κ Γρηγορίου Καραμέλου, και όπως ήταν φυσικό το στάδιο της Κορυτσάς παραγέμισε, όχι όπως την τελευταία φορά που μόνο λίγα άτομα πήγαν. Να μην ξεχάσουμε να αναφέρουμε πως η είσοδος ήταν δωρεάν. Δείτε τις φωτογραφίες, ίσως κάπου να είστε και εσείς. 

Vasili Kara vizitoi Korçën më 16 Qershor të vitit 2000 në kontekstin e fushatës elektorale të deputetit të PBDNJ-së z Ligoraq Karamelo. Ashtu siç ishte e natyrshme e gjithë Korça ishte atje, jo si herën e fundit që shkuan pak njerëz. Mos harrojmë të themi këtu që hyrja ishte e lirë. Shikoni fotografitë, ndoshta diku mund të jeni dhe ju. 



Εκδήλωση για τα Χριστούγεννα, των κατηχητικών σχολείων της Ι Μ Κορυτσάς! - Festa e Krishtlindjes nga shkollat e katekizmit të Mitropolisë së Shenjtë Korçë!


Për të lexuar lajmin në shqip klikoni këtu

Στην ιστοσελίδα του Ελληνοαλβανικού Σχολείου Όμηρος αλλά και στην Ιστοσελίδα της Ι Μ Κορυτσάς μάθαμε για την γιορτή που διοργάνωσαν οι ομάδες των παιδιών του κατηχητικού σχολείου της Μητροπόλεως Κορυτσάς. 
"Τα Εκπαιδευτήρια «Όμηρος» στα πλαίσια της ποικιλόμορφης μόρφωσης που παρέχουν, βοηθάνε και στο κατηχητικό έργο της Μητροπόλεως Κορυτσάς
διευκολύνοντας τα παιδιά που επιθυμούν να παρακολουθήσουν μαθήματα ορθόδοξης κατήχησης έξω από το σχολείο.  Από την δημιουργία του το σχολείο έχει άψογη συνεργασία με την Ι Μ Κορυτσάς και τον Μητροπολίτη κ.κ Ιωάννη, αν και δεν ανήκει στα σχολεία υπό την μέριμνα της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Αλβανίας, διότι θεωρεί πως μέσα από την ορθόδοξη πνευματικότητα οι μαθητές κερδίζουν ένα πνευματικό, ηθικό και πολιτιστικό υπόβαθρο που τους δίνει επιπλέον εφόδια για την ζωή τους.
Οι μαθητές μας που συμμετέχουν οικειοθελώς στις κατηχήσεις παρουσίασαν μια γιορτή με την ευκαιρία των Χριστουγέννων στην αίθουσα του Καθεδρικού Ναού της Αναστάσεως στο κέντρο της πόλης. Την γιορτή την παρακολούθησαν πιστοί και γονείς όπως και ο Μητροπολίτης Κορυτσάς κ. κ Ιωάννης.  Μέσα από αυτήν ακούστηκαν πνευματικά μηνύματα για τις άγιες ημέρες που περνάμε.
Συγχαρητήρια στις δασκάλες τους αλλά και στα παιδιά για τις υπέροχες πνευματικές στιγμές που χάρισαν σε όλους, τιμώντας κατ’ αυτό τον τρόπο τον εαυτό τους, το σχολείο και την Ι.Μ Κορυτσάς"

Εκφράζουμε την χαρά μας για το πνευματικό ορθόδοξο έργο που τελείτε στην ιστορική αυτή πόλη. 

Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου 2018

Χριστός γεννάται. Πως να γιορτάσουμε αληθινά Χριστούγεννα Αρχιμ. Επιφάνιος Χατζηγιάγκου


Το Βορειοηπειρωτικό Ζήτημα, το Πρωτόκολλο της Κέρκυρας και η ιδεοληψία του Νίκου Κοτζιά

Η ιδεοληψία και αφέλεια (;) του κ. Κοτζιά συνεχίζουν να κάνουν κακό στη χώρα

Του Στέλιου Φενέκου*

Με έκπληξη και απαξία ταυτόχρονα ακούσαμε τον πρώην υπουργό εξωτερικών κ. Κοτζιά, να δηλώνει δημόσια σε συνέντευξή του:

«Ο στρατός αρνείται να αναγνωρίσει τα σύνορα Ελλάδας-Αλβανίας. Ο στρατός πρέπει να κάνει κάποιες ενέργειες για να εκφραστεί η αναγνώριση των συνόρων και δεν τις κάνει…..Υπάρχουν δυνάμεις στην Ελλάδα που δεν αναγνωρίζουν το πρωτόκολλο της Φλωρεντίας, των Παρισίων, οι οποίοι ανατρέχουν σε πρωτόκολλα του 1914, όπως είναι αυτό της Κέρκυρας, το οποίο δεν είναι νομικώς ζωντανό.»
Η συνέντευξη αυτή, όπως ήταν φυσικό, έγινε αμέσως αντικείμενο εκμετάλλευσης από την αλβανική πλευρά.

Η θέση του κ. Κοτζιά, πέρα του ότι είναι εσφαλμένη διεθνολογικά (από πλευράς διεθνούς δικαίου), παρουσιάζει τις ένοπλες δυνάμεις της χώρας μας ως επιθετικές προς τους γείτονές τους, ότι δεν υφίστανται πολιτικό έλεγχο και ότι προβαίνουν σε ενέργειες που υπερβαίνουν τις αρμοδιότητές τους και την συνταγματική τάξη της Δημοκρατίας μας.

Επίσης είναι απολύτως αυθαίρετη και εναντίον της εθνικής μειονότητας της Β. Ηπείρου, η επιχειρούμενη από την πλευρά του ακύρωση του πρωτοκόλλου της Κέρκυρας (1914), ενώ ταυτόχρονα αποδέχεται την ισχύ των πρωτοκόλλων της Φλωρεντίας (1913 και 1924).

1. Πως είναι δυνατόν να ισχυρίζεται κάτι τέτοιο, ενώ ταυτόχρονα αποδέχεται τα πρωτόκολλα που όρισαν το αλβανικό κράτος την ίδια εποχή.

2. Αν δεχθούμε το επιχείρημά του, ότι η παλαιότητα και μόνο του Πρωτοκόλλου της Κέρκυρας του 1914, του στερεί την νομική υπόσταση, τότε θα πρέπει να πούμε το ίδιο και για όλες τις συνθήκες της εποχής εκείνης, με τις οποίες έληξαν πόλεμοι, δημιουργήθηκαν κράτη, ρυθμίστηκαν σχέσεις και έγιναν ξεριζωμοί.

3. Το πρωτόκολλο της Κέρκυρας, όταν υπογράφηκε, είχε την αποδοχή των Μεγάλων Δυνάμεων, της Ελλάδος, των Βορειοηπειρωτών και βεβαίως της Αλβανίας η οποία το συνυπέγραψε. Αυτό το γεγονός και μόνο του δίνει ιδιαίτερο κύρος.

4. Δεν έχει ακυρωθεί το περιεχόμενό του από καμία μεταγενέστερη σύμβαση, υπογεγραμμένη από οποιαδήποτε από τις πλευρές που το υπέγραψαν και διακήρυξαν την αποδοχή του.

5. Η μεταγενέστερη συνθήκη των Παρισίων του 1946 ορίζει ξεκάθαρα ότι το Βορειοηπειρωτικό ζήτημα είναι ανοικτό και θα επιλυθεί μετά το Αυστριακό (το οποίο έκλεισε το 1955).Και ποτέ δεν επιλύθηκε.

6. Ταυτόχρονα αποκρύπτει την εντολή των τότε μεγάλων δυνάμεων το 1914 για κατάληψη της Β. Ηπείρου από την Ελλάδα, ως αναγνώριση φυσικά της ταυτότητας και της αυτονομίας της Β. Ηπείρου, αλλά και την ανακατάληψη που έγινε το 1940, γεγονότα που απεικονίζουν τον Ελληνικό χαρακτήρα της περιοχής, ο οποίος αναγνωρίζεται και εξ αυτού προκύπτει και η εκκρεμότητα των συνόρων στην συνθήκη των Παρισίων.

7. Ερμηνεύει συνεπώς την συνθήκη των Παρισίων επιλεκτικά εις βάρος μας, για να επιβεβαιώσει αποκλειστικά και μόνο τις ιδεοληψίες του.

Καταλήγοντας:
Συνεπώς το πρωτόκολλο όχι μόνο ισχύει, αλλά θα πρέπει να το επικαλεσθούμε ως διαπραγματευτικό μας όπλο για να προστατεύσουμε και να υποστηρίξουμε τα δικαιώματα των συμπατριωτών μας στη Β. Ήπειρο.
Η διάσταση που δίνει δημόσια και διεθνώς για τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας, δημιουργώντας υπόνοιες ότι δεν υφίστανται πολιτικό έλεγχο, είναι εξόχως υπονομευτική και δυσφημιστική για την υπόσταση της ίδιας της χώρας, των θεσμών της Δημοκρατίας και της πολιτικής διακυβέρνησης.
Πέραν των διεθνών επιπτώσεων των δηλώσεών του, οι οποίες είναι σοβαρές και θα αξιοποιηθούν σε κάθε περίπτωση από την απέναντι πλευρά, (διότι τις κάνει ένας πρώην υπουργός εξωτερικών), αποκαλύπτει τις κρυφές και άνομες προθέσεις και ιδεοληψίες του εις βάρος των συμφερόντων της χώρας.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Ας δούμε εν συντομία τις συνθήκες με τις οποίες καθορίζονται τα ελληνικά και τα αλβανικά εδάφη στην Ήπειρο.

1. Η Ιταλία και η Αυστροουγγαρία, ήθελαν να υποστηρίξουν τα συμφέροντά τους στα Βαλκάνια, επερχόμενης της πτώση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Τον Δεκέμβριο του 1912, υπόγραψαν μυστική συμφωνία η οποία επισημοποιήθηκε στη Ρώμη, αρχές Μαϊου του 1913, για να διαμοιράσουν την Αλβανία σε σφαίρες επιρροής. Η Ιταλία ήθελε την περιοχή που είναι το λιμάνι της Αυλώνας και η Αυστροουγγαρία, την Αλβανία ως «ειδική ζώνη επιρροής».

2. Την 30η Μαΐου του 1913, με βάση τη Συνθήκη Ειρήνης του Λονδίνου, ανατέθηκε στις Μεγάλες Δυνάμεις η ρύθμιση των συνόρων της Αλβανίας. Τον Ιούλιο του 1913, η συνδιάσκεψη των πρέσβεων με το Πρωτόκολλο του Λονδίνου, ανακήρυξε την Αλβανία ανεξάρτητο κράτος, χωρίς να καθορίσει τα σύνορά της. Η Ελλάδα δεν κατάφερε να υποστηρίξει με συγκεκριμένο σχέδιο τις θέσεις της για την Βόρειο Ήπειρο και το αίτημά της για δημοψήφισμα στη περιοχή και για αυτοπροσδιορισμό, απορρίφθηκε λόγω των αντίθετων συμφερόντων που υπήρξαν. Αποφασίσθηκε η δημιουργία επιτροπής για τον καθορισμό των συνόρων, η οποία μετά από επιμονή της Αυστροουγγαρίας και της Ιταλίας και με την ανοχή της Μεγάλης Βρετανίας και της Γερμανίας, κατέληξε στο να υπογραφτεί το Πρωτόκολλο της Φλωρεντίας τον Δεκέμβριο του 1913, που οριοθετούσε τις Βόρειες περιοχές της Ηπείρου στην κυριαρχία της Αλβανίας, μετονομάζοντάς τες σε «Νότιο Αλβανία», οι δε Έλληνες κάτοικοι της χαρακτηρίστηκαν ως «Ελληνική Μειονότητα».

3. Την παραχώρηση της Βορείου Ηπείρου στην Αλβανία, ακολούθησε ένοπλος αγώνας των Βορειοηπειρωτών εναντίον του αλβανικού στρατού, ο οποίος κατευθυνόταν από Ιταλούς και Ολλανδούς αξιωματικούς, με αποτέλεσμα να κηρυχθεί η αυτονομία της Β. Ηπείρου τον Φεβρουάριο του 1914 και στη συνέχεια να υπογραφεί το Πρωτόκολλο της Κέρκυρας στις 17 Μαΐου 1914.

4. Το πρωτόκολλο αυτό, με το οποίο αναγνωριζόταν η αυτονομία της Βορείου Ηπείρου, υπογράφηκε μεταξύ της αλβανικής κυβέρνησης, επικεφαλής της ήταν ο πρίγκιπας Βηντ, και του προέδρου της «Αυτόνομης Δημοκρατίας της Βορείου Ηπείρου» Γεωργίου Χρηστάκη-Ζωγράφου,. Η κυβέρνηση της Β. Ηπείρου αξίωνε να εγκριθούν και να εγγυηθούν για το πρωτόκολλο οι Μεγάλες Δυνάμεις. Τελικά την 1 Ιουνίου 1914 το επικύρωσαν και λίγες μέρες αργότερα η αλβανική κυβέρνηση αποδέχτηκε τελικά την συμφωνία και στις 23 Ιουνίου 1914, απέδωσε το υπογεγραμμένο επίσημο έγγραφο του πρωτοκόλλου στην αυτόνομη κυβέρνηση. Η αποδοχή της συμφωνίας ανακοινώθηκε στην Διεθνή Επιτροπή Ελέγχου. Το Πρωτόκολλο της Κέρκυρας δεν αναιρέθηκε ποτέ από οιαδήποτε μεταγενέστερη συνθήκη, μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

5. Μετά τον Α’ΠΠ, τον Νοέμβριο του 1921, ακολούθησε διάσκεψη πρέσβεων η οποία αποφάσισε για την ενσωμάτωση της Β. Ηπείρου στην Αλβανία. Η απόφαση αυτή υπογράφηκε τον Δεκέμβριο του 1923 από την Μ. Βρετανία, Ιταλία, Γαλλία και Ιαπωνία. Επίσης αποφασίστηκε η σύσταση τετραμελούς διεθνούς επιτροπής για τη διαχάραξη των νοτίων και νοτιοανατολικών συνόρων της Αλβανίας. Τον Μάρτιο του 1924, η διεθνής επιτροπή υπέβαλε το πόρισμά της και κατέληξε ότι η Ελλάδα έπρεπε να δώσει στην Αλβανία, εκτός της Βορείου Ηπείρου, και πρόσθετο ελληνικό έδαφος, 14 συνολικά χωριά κοντά στις Πρέσπες!

6. Η οριστική απόφαση για παραχώρηση της Β. Ηπείρου και των 14 χωριών στην Αλβανία επικυρώθηκε στις 27/11/1925, με το Δεύτερο Πρωτόκολλο της Φλωρεντίας, που υπογράφτηκε από Ιταλία, Γαλλία, Βρετανία και Ελλάδα.

7. Στις 30 Αυγούστου 1946, η ελληνική κυβέρνηση ζήτησε επίσημα στη Συνδιάσκεψη της Ειρήνης στο Παρίσι, την ένωση της Β. Ηπείρου με την Ελλάδα. Οι εκπρόσωποι της ΕΣΣΔ και της Αλβανίας αντέδρασαν σθεναρά, και κατέθεσαν προσφυγή κατά της χώρας μας. Τα υπόλοιπα κομμουνιστικά κράτη συντάχθηκαν με την Ε.Σ.Σ.Δ. Στις 28 Σεπτεμβρίου 1946, η Αθήνα, υποχρεώθηκε να αποδεχθεί την υπαγωγή του θέματος, υπό τη δικαιοδοσία της Συνδιάσκεψης των τεσσάρων Μεγάλων Δυνάμεων.

8. Έτσι, το τελικό κείμενο της Συνδιάσκεψης, υπογράφτηκε με επιφύλαξη από τον Έλληνα αντιπρόσωπο, ο οποίος δήλωσε ενώπιον της επιτροπής της Συνδιάσκεψης για την Ιταλία, ότι η αναγνώριση της Αλβανίας σε σχετικό άρθρο του σχεδίου Συνθήκης, δεν προδικάζει την έκβαση του ζητήματος των ελληνοαλβανικών συνόρων.

9. Στις 10 Φεβρουαρίου 1947, υπογράφτηκε η Συνθήκη Ειρήνης με την Ιταλία (γνωστή ως Συνθήκη των Παρισίων). Σ’ αυτήν ΔΕΝ περιλήφθηκε όρος για την εδαφική ακεραιότητα της Αλβανίας (όπως επιδίωκαν τα κράτη του ανατολικού μπλοκ) μετά από εντονότατη αντίδραση της Ελλάδας η οποία πρότεινε μόνο την αναγνώριση της κυριαρχίας και της ανεξαρτησίας της Αλβανίας.

10. Επίσης η Ελλάδα πέτυχε να καταχωρηθεί στα πρακτικά η εξής δήλωση: «Προς αποφυγή πάσης αμφιβολίας, η αντιπροσωπεία της Ελλάδος δηλώνει ότι η Ελληνική Κυβέρνηση, προσυπογράφουσα την κυριαρχία και την ανεξαρτησία της Αλβανίας, δεν θα εγκαταλείψει σε καμία περίπτωση και με κανέναν όρο τα προαιώνια και απαράγραπτα δικαιώματά της επί ενός ελληνικού εδάφους, το οποίο το αίμα των παιδιών της ένωσε με την Μητέρα πατρίδα, διατηρούσα στο ακέραιο τις επιφυλάξεις της μέχρι το Βορειοηπειρωτικό Ζήτημα να διακανονισθεί κατά τρόπο σύμφωνο με την δικαιοσύνη».

Το θέμα των συνόρων με την Αλβανία, παραμένει ως σήμερα ανοιχτό, αφού οι διασκέψεις των Μεγάλων Δυνάμεων που ακολούθησαν και στις οποίες είχε παραπεμφθεί το ζήτημα, ολοκληρώθηκαν στη Γενεύη το 1955, χωρίς αυτό να συζητηθεί.

*Ο Στέλιος Φενέκος είναι Υποναύαρχος ε.α. ΠΝ και Πρόεδρος της «Κοινωνίας Αξιών»

Η Αλβανία έμπλεξε – Το ΥΠΕΞ κατήγγειλε στην ΕΕ τις παραβιάσεις των δικαιωμάτων της Ελληνικής Μειονότητας

Η Αλβανία έμπλεξε – Το ΥΠΕΞ κατήγγειλε στην ΕΕ τις παραβιάσεις των δικαιωμάτων της Ελληνικής ΜειονότηταςΕξαντλήθηκε η υπομονή της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στην Αλβανία. Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Κατρούγκαλος απέστειλε επιστολές στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τη Δευτέρα, στις οποίες καταγγέλλει τις παραβιάσεις των δικαιωμάτων της γηγενούς Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας από το αλβανικό καθεστώς και ζητά από την ΕΕ να λάβει τα απαραίτητα μέτρα.
Η πρώτη επιστολή απευθύνεται στην επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας, Φεντερίκα Μογκερίνι και η δεύτερη στον αρμόδιο για τη διεύρυνση Επίτροπο Γιοχάνες Χαν.
Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών καταγγέλλει ότι τα Τίρανα παραβιάζουν τις υποχρεώσεις τους απέναντι στη γηγενή Ελληνική Εθνική Μειονότητα, σχετικά με την ενταξιακή διαδικασία και ζητά να ληφθούν μέτρα από την Ε.Ε.
Τι σημαίνει αυτό; Όπως μετέδωσε το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star, η Αθήνα διαμηνύει ότι κρατά το κλειδί για την ένταξη της Αλβανίας στην Ε.Ε.
Με τον τρόπο αυτό η αλβανική κυβέρνηση θα χάσει και τα χρήματα που παίρνει από την Ευρώπη, προκειμένου να κάνει μεταρρυθμίσεις.
Το δελτίο του Star Channel επίσης μετέδωσε ότι οι σχέσεις των δύο κρατών είναι πλέον στο κόκκινο και έχει κοπεί κάθε γέφυρα επικοινωνίας, ακόμη και αυτή που υπήρχε μεταξύ Τσίπρα και Ράμα.
Σύμφωνα με τα προαπαιτούμενα για την ένταξη της Αλβανίας στην ΕΕ, μη σεβασμός των δικαιωμάτων της Ελληνικής Μειονότητας μπλοκάρει την ευρωπαϊκή της πορεία.

Ο Ράμα οδηγεί την Αλβανία στο περιθώριο

Ο Αλβανός πρωθυπουργός πάντως, καθοδηγούμενος από το ισλαμικό καθεστώς της Άγκυρας, δεν δείχνει μέχρι στιγμής καμία διάθεση να αλλάξει τη στάση του.
Υπενθυμίζουμε, ότι ήταν ο Νίκος Κοτζιάς που πρόσθεσε στα προαπαιτούμενα για την ένταξη της Αλβανίας στην ΕΕ τον πλήρη σεβασμό των δικαιωμάτων της γηγενούς Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας, συμπεριλαμβανομένων και των περιουσιών της.
Το απόγευμα της Δευτέρας ο Γιώργος Κατρούγκαλος δέχθηκε στο υπουργείο Εξωτερικών τον πρόεδρο της ομογενειακής οργάνωσης «Ομόνοια» στη Χειμάρρα, Φρέντη Μπελέρη και ενημερώθηκε για τις πρόσφατες προσπάθειες του αλβανικού καθεστώτος να καταπατήσει ιδιοκτησίες Ελλήνων μειονοτικών.

Ο Φρέντης Μπελέρης στο γραφείο του Γιώργου Κατρούγκαλου στο ΥΠΕΞ το απόγευμα της Δευτέρας 17 Δεκεμβρίου

Ο αναπληρωτής ΥΠΕΞ διαβεβαίωσε τον λαό της Χειμάρρας, στο πρόσωπο του εκπροσώπου του, ότι η Ελλάδα θα προστατεύει τα δικαιώματα των ομογενών μας στην Αλβανία, οι οποίοι εκτός από αναγνωρισμένη ως εθνική μειονότητα έχουν στη συντριπτική πλειονότητά τους ελληνικά διαβατήρια, είναι δηλαδή πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το μεγαλύτερο ατόπημα του Έντι Ράμα είναι ότι στρεφόμενος κατά της Ελληνικής Μειονότητας στρέφεται κατά Ευρωπαίων πολιτών.
Ιδιαίτερα στη Χειμάρρα, τουλάχιστον καμιά 200ρια ομογενείς έχουν και αμερικανικά διαβατήρια, πράγμα που περιπλέκει την κατάσταση και φανερώνει την άγνοια κινδύνου του Έντι Ράμα.
Εάν το δει κανείς αποστασιοποιημένα, λαμβάνοντας υπόψιν τα διαβατήρια, η Χειμάρρα είναι «θύλακας» Ευρωπαίων και Αμερικανών πολιτών και ενάντια σε αυτούς στρέφεται το κοτζαμπάσικο μαφιόζικο καθεστώς των Τιράνων.

Πρόεδρος Ομόνοιας Χειμάρρας: Σχέδιο των Αλβανών να «ξεριζώσουν» τους Έλληνες από τη Β. Ήπειρο

Την περασμένη εβδομάδα ο Φρέντης Μπελέρης κατήγγειλε αλβανικό σχέδιο να «ξεριζώσουν» το ελληνικό στοιχείο από τη Βόρεια Ήπειρο, μιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1.
Όπως τόνισε ο κ. Μπελέρης «αυτό το σχέδιο που κλιμακώνεται τα τριάντα τελευταία χρόνια, αποκορυφώθηκε με την υπουργική απόφαση που απογυμνώνει τα μέλη της ελληνικής εθνικής μειονότητας από περιουσιακά στοιχεία, τους εξαναγκάζει να μην μπορούν να ζήσουν στον τόπο τους και να μεταναστεύσουν.
»Αυτό είναι σχέδιο μη διαπραγματεύσιμο για εμάς, δεν μπορούμε να γίνουμε η τελευταία γενιά Ελλήνων που έζησαν στη Χειμάρρα.
»Ζητάμε την κινητοποίηση του κόσμου, να είναι κοντά στους γονείς τους, να ενδιαφερθούν, τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά.
»Να δείξει και ο κόσμος ότι είναι αντίθετος… υπάρχει συσπείρωση του κόσμου.
»Είναι ένα σχέδιο που γράφει τον επίλογο της Χειμάρρας όπως την ξέραμε» υπογράμμισε μεταξύ άλλων.

Ανακοίνωση Τύπου - DEKLARATË PËR SHTYP

Δημοκρατική Ένωση Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας 

«ΟΜΟΝΟΙΑ»

Αγ. Σαράντα στις 17 Δεκεμβρίου 2018

Ανακοίνωση Τύπου

Θέμα: Απαράδεκτη ενέργεια περιορισμού των ελευθεριών της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας η δήμευση βιβλίων και η απόπειρα δίωξης εις βάρος του Προέδρου του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αργυροκάστρου Π. Μπάρκα
Από κάθε άποψη καταδικαστέες κρίνονται οι ενέργειες τελωνειακών και αστυνομικών αρχών ώστε να δημεύσουν και στη συνέχεια εγείρουν κατηγορία για το περιεχόμενο τους, βιβλία που υπό την ευθύνη του Προέδρου του κ. Παναγιώτη Μπάρκα, μεταφέρονταν για τον εμπλουτισμό της Βιβλιοθήκης του Τμήματος Ελληνικής Γλώσσας, Λογοτεχνίας και Ελληνικού Πολιτισμού στο Πανεπιστήμιο Αργυροκάστρου. Αποτελούσαν δε δωρεές διαφόρων πανεπιστημιακών εδρών και ιδρυμάτων απ’ την Ελλάδα στα πλαίσια συνδρομή για το Τμήμα.
Οι τίτλοι που έχουν δημευθεί δεν έχουν τίποτε το μεμπτό ή επικίνδυνο τόσο για το αλβανικό έθνος, την εδαφική ακεραιότητα ή και την ειρηνική συνύπαρξη μεταξύ των λαών όπως διατείνονται οι αστυνομικές αρχές με το σχετικό πρακτικό δήμευσης και άλλο τόσο τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης που αναπαράγουν την σχετική πληροφορία.
Οι ενέργειες αυτές αποτελούν πράξη κρατικής παρεμβατικότητας για τη χειραγώγηση της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας και αποτελούν βάναυση και απροκάλυπτη παραβίαση του δικαιώματος της στη χρήση της ελληνικής γλώσσας, στην ελεύθερη κατάρτιση και ειδικά στο δικαιώματα επικοινωνίας με τη μητέρα Πατρίδα.
Επί το πλείστον αφήνουν έκθετη την αλβανική πολιτεία σε ότι αφορά γενικότερες δεσμεύσεις της σε αρχές που ισχύουν στην ΕΕ και κατοχυρώνονται από συμβάσεις της ΟΥΝΕΣΚΟ για την διακίνηση άνευ εμποδίων συγγραφικού υλικού με δηλωμένο τα δικαιώματα του δημιουργού και  των ιδεών.
Ως ΔΕΕΕΜ ΟΜΟΝΟΙΑ όχι απλά συμπαραστεκόμαστε στον Πρόεδρο του Τμήματος για την προσπάθεια του εμπλουτισμού της Βιβλιοθήκης, στο εν γένει καλοπροαίρετο έργο όλου του διδακτικού προσωπικού του Τμήματος, αλλά τους παροτρύνουμε ώστε να προβούν σε όλα τα έννομα μέσα καταδίκης της επιχειρούμενης εκστρατείας εκφοβισμού και καταπίεσης της ακαδημαϊκής ελευθερίας.

Bashkimi Demokratik i Minoritetit Etnik Grek

ΟΜΟΝΟΙΑ


DEKLARATË PËR SHTYP

Sarandë, më 17 dhjetor 2018

Tema: Veprim i papranueshëm për kufizim të lirive të Minoritetit Etnik Grek sekuestrimi provizor i librave dhe tentative për penalizim në dëm të Përgjegjësit të Departamentit të Filologjisë Helenike të Universitetit të Gjirokastrës, P. Barka.
 Nga çdo pikëpamje çmohen të dënueshme veprimet e autoriteteve doganore dhe policore që të sekuestrojnë dhe në vijim të ngrenë akuzë për përmbajtjen e tyre, libra që nën përgjegjësinë e Përgjegjësit të tij z. Panajot Barkas, transportoheshin për pasurim të Bibliotekës së Departamentit të Gjuhës, Letërsisë dhe Civilizimit Helenik të Universitetit të Gjirokastrës. Përbëjnë ato dhuratë të katedrave të ndryshme dhe insttitucioneve universitare nga Greqia në kuadrin e kontributit të tyre për Universitetin në fjalë.
Titujt që janë sekuestruar nuk kanë asgjë të dyshimtë ose aq më shumë të rrezikshme si për kombin shqiptar, për tërësinë territoriale ose edhe për koekzistencën paqësore mes popujve, sikundër pretendojnë autoritetet policore me procesverbalin respektiv ose aq më shumë Mjetet e Informimit masiv që riprodhojnë informacionin.
Këto veprime përbëjnë akte ndërhyrjeje shtetërore për manipulimin e Minoritetit Etnik Grek dhe përbëjnë shkelje të hapur dhe të tejet të rëndë të së drejtës së përdorimit të Gjuhës Greke, të arsimimit të lirë dhe në veçanti të së drejtës së sanksionuar për komunikim të lirë me Atdheun amë.
Për më tepër ekspozojnë shtetin shqiptar përsa i përket angazhime të tij më të gjera në parimet që vlejnë në BE dhe sanksionohen nga traktate të UNESCO-s për lëvizjen pa pengesa të librit me të drejta të autorit të deklaruara dhe ideve.
Si BDMEG OMONOIA jo thjesht solidarizohemi me Përgjegjësin e Departamentit për përpjekjen e tij në pasurimin e Bibliotekës, në punën në përgjithësi dhe me predispozicionin më pozitiv të personelit didaktik të Departamentit, por i nxisim ata të ndërmarrin të gjitha hapat ligjorë të dënimit së kësaj fushate në tentativë të frikësimit dhe represionit të lirisë akademike.

Zyra e Shtypit dhe Komunikimit

Κυριακή 16 Δεκεμβρίου 2018

Παράρτημα Ομόνοιας Κορυτσάς Δελτίου Τύπου - Dega e Omonias Korce Njoftim per shtyp

Παράρτημα Ομόνοιας Κορυτσάς
Δελτίου Τύπου
Κορυτσά στις 15 12 2018
Χθες το απόγευμα πραγματοποιήθηκε η πρώτη Διάσκεψη της Νεολαίας της Ομόνοιας του παραρτήματος μας.
Στην Διάσκεψη αυτή από τους 68 εκλεγμένους εκπροσώπους από το Νομό της Κορυτσάς συμμετείχαν 44 άτομα, ενώ οι υπόλοιποι δεν μπόρεσαν να παρευρεθούν λόγο των εμποδίων που υπήρχαν στις εθνικές οδούς εξαιτίας της απεργίας των αγροτών. Η Διάσκεψη ξεκίνησε με τους εθνικούς ύμνους της Ελλάδας και της Αλβανίας και αργότερα οι συμμετέχοντες κράτησαν ενός λεπτού σιγή για τον Κωνσταντίνο Κατσίφα που εκτελέστηκε από τις αστυνομικές δυνάμεις στους Βουλιαράτες. Η τιμή προς την μνήμη του συνοδεύτηκε με χειροκροτήματα και το επιφώνημα "αθάνατος". 
Την Διάσκεψη χαιρέτησε ο πρόεδρος του Παραρτήματος κ Γρηγόρης Καραμέλος, ο οποίος χαιρέτησε την διοργανωτική επιτροπή των νέων για όλη την το πειστικό, οργανωτικό και   διαλεκτικό έργο στις εντυπωσιακές εκδηλώσεις  που έχουν πραγματοποιηθεί από τους νέους. Εξέφρασε την αμέριστη συμπαράσταση του και των μελών του διοικητικού συμβουλίου και τους συμβούλεψε ώστε οι δύο βασικοί πυλώνες  όπου θα βασίζεται το έργο τους για την διαφύλαξη της εθνικής τους ταυτότητας είναι, ο ελληνισμός και η ορθοδοξία.
Θα πρέπει να γνωρίσουμε την ιστορία της περιοχής της Κορυτσάς, τα έργα των προγόνων μας και να εμπνευστούμε από το φωτεινό παρελθόν του έθνους μας.
Με τις ενδιαφέρουσες ομιλίες τους η Ρομίνα, η Ειρήνη, ο Μικέλ, η Στεφανία, η Χριστίνα ο Έντρι εξέφρασαν την χαρά και την περηφάνια τους   ως μέλη της νεολαίας της Ομόνοιας αλλά και την επιθυμία για να συνεχίσουν το έργο που έχει γίνει από την Ομόνοια και τους ηγέτες τους ανά τα χρόνια και συζήτησαν πάνω σε θέματα εκπαίδευσης, την διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και ιστορίας, το παράδειγμα και η πεποίθηση των νέων για να μειώσουν  την τάση των νέων για να απομακρυνθούν από την Κορυτσά. Καταδίκασαν επιπλέον και την ανεξέλεγκτη προπαγάνδα προς τα μέλη μας στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης και στα ΜΜΕ, τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν οι νέοι  μας που έχουν επιχειρήσεις από τις κρατικές υπηρεσίες, δήλωσαν ανοιχτά την υποστήριξη που θα προσφέρει η Ομόνοια στο κόμμα της  για να μπορέσει να έχει πολιτική εκπροσώπηση. Την Διάσκεψη χαιρέτησαν με τα θερμά τους μηνύματα,  ο πρόεδρος του Συλλόγου "Οι Φίλοι του Πολιτισμού" πατήρ Ελευθέριος, η καθηγήτρια του  Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ, Δρ Σωτηρία Ψωμά,  ο φοιτητής του ΑΠΘ Ανδρέας Μάρκου, ο κ Ηλίας Αγρόδημος όπως και φίλοι από Φλώρινα, Καστοριά, Αθήνα και φοιτητές από την Κορυτσά που σπουδάζουν στα Τίρανα.
Τέλος εκλέχθηκε  το Διοικητικό Συμβούλιο της Νεολαίας με 11 μέλη, όπως και η Πρόεδρος, η Γραμματέα και ο αντιπρόεδρος του παραρτήματος. Με το νέο διοικητικό συμβούλιο που μόλις εκλέχθηκε συναντήθηκε ο Πρόεδρος του ΚΕΑΔ και βουλευτής στην Αλβανική Βουλή κ Βαγγέλης Ντούλε, ο οποίος εξέφρασε την λύπη που δεν μπόρεσε να λάβει μέρος στην Διάσκεψη  λόγο του κλεισίματος του δρόμου από τους απεργούς, και ύστερα τους ευχαρίστησε τους ενθάρρυνε και τους ευχήθηκε κάθε επιτυχία στους νέους στο ευγενή τους έργο, που θα ωφελήσει τους ιδίους την κοινότητα, την κοινωνία της Κορυτσάς και ευρύτερα.  
Σας εκφράζω την ευγνωμοσύνη μου κα θα έχετε πάντοτε την υποστήριξη μου αλλά και της Ομόνοιας και του ΚΕΑΔ.

Ο Πρόεδρος του Παραρτήματος  Γρηγόρης Καραμέλος
Dega e Omonias Korce
Njoftim per shtyp
                          
Korce  15.12 2018
Mbreme  u zhvillua Konferenca e pare e Rinise te Omonias te deges sone.
Ne te, nga  68 delegate te zgjedhur nga  prefektura e Korces moren pjese 44 vete,te tjeret u penguan nga bllokimi i akseve rrugore nacionale per shkak te greves te fermereve. Konferenca filloi me himnet kombetare te Greqise e te Shqiperise dhe me pas te pranishmit mbajten nje minute heshtje per Konstandin Kacifen, te vrare nga forcat policore ne Bularat. Nderimi I tij u shoqerua me duartrokitje me thirrjen “I pavdekshem” Konferencen e pershendeti kryetari i deges te Omonias z.Ligoraq Karamelo, i cili pergezoi grupin organizator te rinjve per punen e mire organizuese, bindese, argumentuese  dhe aktivitetet  mbreselenese te zhvilluara nga te rinjte. Ju shprehu mbeshtetjen e pakufishme te tij e te antareve te keshillit drejtues dhe porositi qe dy themelet ku do te mbeshtetet puna juaj jane ruajtja e identitetit etnik, helenizmi dhe orthodoksia. Te njohim historine e treves se Korces, veprimtarine e te pareve tane dhe te frymezohemi nga e kaluara e ndritur e kombit tone. Me diskutimet e tyre mjaft interesante, Romina, Irini, Mikeli, Stefania, Kristina e Endri shprehen gezimin e krenarine e tyre si pjese e rinise te Omonias, deshiren per te vazhduar punen e bere nga organizata e Omoniase drejtuesit e saj ne vite dhe trajtuan  ceshtje si arsimimi, mesimi i gjuhes e historise, shembulli e bindja per te zbehur tendencen e te rinjve per tu larguar nga Korca, denuan propaganden e shfrenuar e urrejtjen nacionaliste ndaj nesh ne rrjetet sociale e ne media, diskriminimin e te rinjve qe merren me biznes nga organet shteterore, theksuan mbeshtetjen elektorale qe do ti japin Omonias e partise se saj  per te rritur perfaqesimin politik. Konferencen e pershendeten me mesazhet e tyre te ngrohta, kryetari I shoqates ”Miqte e Kultures”, papa Eleftherios, profesoria e Universitetit te Kembrixhit, Dr. Sotiria Psoma, student i Universitetit Aristoteli te Selanikut Andrea Marku, z.Ilia Agrodimos, si dhe miq nga Florina, Kastoria, Athina e studente korcare ne Tirane.
Ne fund u zgjodh keshilli drejtues I rinise me 11 antare, si dhe kryetari, sekretari e nenkryetari I deges. Me keshillin e ri te sapo zgjedhur zhvilloi nje bisede edhe kryetari e deputeti i PBDNJ z.Vangjel Dule, i cili shprehu keqardhje per mospjesemarrjen ne konference nga bllokimi i rruges nacionale dhe falenderoi, inkurajoi e ju uroi suksese te rinjve ne misionin e tyre fisnik, ne dobi te vetes, te komunitetit, te shoqerise korcare e me gjere. Ju shpreh mirenjohjen  dhe do te keni mbeshtetjen e perkrahjen maksimale si timen ashtu edhe te Omonias e Partise te te Drejtave te Njeriut.
Kryetari i deges se Omonias Korce
Ligoraq Karamelo.




Image may contain: 1 person, standing

Image may contain: 1 person, standing

Image may contain: 1 person, standing and indoor

Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!

Ετικέτες

ενημέρωση (2161) ενημέρωση-informacion (1418) Αλβανία (904) ορθοδοξία (422) ιστορία-historia (373) Εθνική Ελληνική Μειονότητα (366) ελληνοαλβανικές σχέσεις (311) ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks (277) Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek (252) Β Ήπειρος (238) ορθοδοξία-orthodhoksia (232) ορθόδοξη πίστη (222) εθνικισμός (195) διωγμοί (162) τσάμηδες (122) shqip (119) Κορυτσά-Korçë (118) Κορυτσά Β Ήπειρος (103) informacion (100) Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος (97) ορθόδοξη ζωή (96) ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse (75) διωγμοί - përndjekje (60) ορθόδοξο βίωμα (59) εθνικισμός-nacionalizmi (56) ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας (55) Ελλάδα-Αλβανία (48) ανθελληνισμός (44) Ελληνικό Σχολείο Όμηρος (43) πολιτισμός - kulturë (43) Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë (42) besimi orthodhoks (40) Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά (39) Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare (37) ιστορία ορθοδοξίας (36) βίντεο (34) Shqipëria (32) ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821 (32) κομμουνισμός- komunizmi (30) πνευματικά (27) Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës (23) απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës (22) πολιτική-politikë (22) αλβανικά (21) εκπαίδευση (21) Αρχαία Ελλάδα (20) helenët-Έλληνες (19) κομμουνισμός (19) Greqia (17) Βλαχόφωνοι Έλληνες (15)