Σάββατο 22 Αυγούστου 2020

Η οριοθέτηση των Θαλασσίων Ζωνών Ελλάδας / Τουρκίας

 



Του Βασίλη Μούτσογλου

Πρέσβη ε.τ., Συγγραφέα – Μέλους ΙΗΑ


Από την δεκαετία του 1970, η Τουρκία πρόβαλε διεκδικήσεις επί του Αιγαίου. Το 1923, η Συνθήκη της Λοζάνης με το Άρθρο 12 απέδωσε τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου στην Ελλάδα. Η Ίμβρος, Τένεδος και το Λαγόνησι kαθώς και όλα τα νησιά που βρίσκονται εγγύτερα των 3 ν. μ από τις ακτές της Ανατολίας, δόθηκαν στην Τουρκία. Τα Δωδεκάνησα ανήκαν στην Ιταλία και αποδόθηκαν στην Ελλάδα αργότερα, με την Συνθήκη των Παρισίων (1947). Δηλαδή το σύνορο στο Αιγαίο τέθηκε σε απόσταση 3 ν. μ. από τις ακτές της Τουρκίας, η οποία έλαβε το σύνολο της Ανατολίας από όπου εκδιώχθηκαν όλοι οι Έλληνες, ενώ στην Ελλάδα  αφέθηκε ο γεωγραφικός χώρος δυτικά του συνόρου αυτού. Υπό αυτήν την οπτική γωνία δεν είναι τα νησιά κοντά στις τουρκικές ακτές αλλά οι τουρκικές ακτές κοντά στα Ελληνικά νησιά.  

​Η Ελλάδα από το 1961 είχε δώσει άδειες εξερεύνησης στη θεωρούμενη ως ελληνική Υφαλοκρηπίδα, χωρίς να προκληθούν τότε αντιδράσεις. Η έναρξη της γενικότερης κρίσης στο Αιγαίο τοποθετείται την 1η Νοεμβρίου 1973, με τη δημοσίευση στην επίσημη εφημερίδα της Τουρκικής κυβερνήσεως, ενός χάρτη, ο οποίος έδειχνε τμήματα της Υφαλοκρηπίδας του βορειοανατολικού Αιγαίου που παραχωρούντο στην Τουρκική εταιρεία Πετρελαίου, προς εκμετάλλευση. Η Τουρκική Κυβέρνηση δεν έλαβε υπόψη της το γεγονός ότι η Υφαλοκρηπίδα του Αιγαίου δεν είχε οριοθετηθεί, ούτε ότι τα νησιά, σύμφωνα με τη σύμβαση της Γενεύης του 1958 είχαν δικαιώματα στην Υφαλοκρηπίδα. Η κρίση που προκλήθηκε και η οποία πλησίασε τα όρια θερμής σύγκρουσης, διευθετήθηκε με την Απόφαση Συμβουλίου Ασφαλείας  του ΟΗΕ της 25 Αυγούστου 1976 με την οποία κλήθηκαν τα δύο κράτη να μειώσουν την ένταση στις μεταξύ τους σχέσεις και να διευκολύνουν τις διαπραγματεύσεις για την οριοθέτηση της Υφαλοκρηπίδας. 

Μετά την κρίση αυτή, οι δύο πλευρές συμφώνησαν σε μια διαδικαστική συμφωνία, το Πρακτικό της Βέρνης (11 Νοεμβρίου 1976). Σύμφωνα με το άρθρο 6 του Πρωτοκόλλου που συντάχθηκε, τα δύο μέρη ανέλαβαν την υποχρέωση να απόσχουν από κάθε πρωτοβουλία ή πράξη, σχετική με την Υφαλοκρηπίδα του  Αιγαίου, που θα μπορούσε να παρενοχλήσει τις διαπραγματεύσεις. Με τον τρόπο αυτό η Ελλάδα στερήθηκε του δικαιώματος να πραγματοποιεί έρευνες στο Αιγαίο ακόμη και εγγύς των ακτών της. Παρόλο που η Ελλάδα κήρυξε αργότερα το Πρωτόκολλο ανενεργό, ήταν φανερό ότι οποιαδήποτε ενέργεια στο Αιγαίο θα προκαλούσε σύγκρουση, όπως κινδύνευσε να γίνει τον Μάρτιο 1987. Με την επιστολή του της 8 Απριλίου 1987, ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας συμφώνησε με την τουρκική πρόταση, όπως οι δύο χώρες περιορίσουν τις έρευνες τους εντός των χωρικών τους υδάτων. Εκτιμώντας ότι το Πρωτόκολλο την εξυπηρετεί, η Τουρκία δεν προέβη έκτοτε σε έμπρακτη αμφισβήτηση της Υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο αλλά στη Μεσόγειο.

​Η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θαλάσσης (United Nations Convention on the Law of theSea, UNCLOS) τέθηκε προς υπογραφή την 10 Δεκεμβρίου 1982 και κατέστη ενεργή στις 16 Νοεμβρίου 1994 με την κατάθεση των εγγράφων επικύρωσης 60 κρατών. Λόγω πλέον της υπογραφής και επικύρωσης της Σύμβασης από μεγάλο αριθμό κρατών και της εφαρμογής της για μεγάλο χρονικό διάστημα, θεωρείται ότι έχει καταστεί Εθιμικό Δίκαιο και επομένως, το γεγονός ότι δεν έχει υπογραφεί από την Τουρκία, δεν την απαλλάσσει από την υποχρέωση να την σέβεται.

​Η UNCLOS μεταξύ άλλων προβλέπει χωρικά ύδατα (Αιγιαλίτιδα Ζώνη) 12 ν.μ.

Η Τουρκία ήδη με μήνυμα του Υπουργού Εξωτερικών I. Caglayangil από τις 24 Οκτωβρίου 1979, αναγόρευσε την άσκηση αυτού του διεθνώς παραδεκτού ελληνικού δικαιώματος, σε αιτία πολέμου ενώ και η Τουρκική Εθνοσυνέλευση, στις 8 Ιουνίου 1995, κήρυξε ως casus belli (αιτία πολέμου) την ενδεχόμενη επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων. Κατά την συζήτηση της UNCLOS στο Montego Bay η Τουρκία είχε προβάλει σφοδρές αντιρρήσεις για το εύρος των 12 ν.μ., χωρίς να εισακουσθεί. Η Ελλάδα θεωρεί ότι η επέκταση των χωρικών της υδάτων είναι κυριαρχικό της δικαίωμα και δεν το θέτει υπό διαπραγμάτευση.

​Εντός των χωρικών υδάτων, το παράκτιο κράτος ασκεί κυριαρχία και το μόνο δικαίωμα που έχουν τα άλλα κράτη είναι αυτό της αβλαβούς διέλευσης – της διέλευσης υπό προϋποθέσεις. Αντιθέτως στην Υφαλοκρηπίδα και την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, ΑΟΖ (η στήλη ύδατος πάνω από την Υφαλοκρηπίδα), υπάρχουν απλώς κυριαρχικά δικαιώματα που σχετίζονται με την οικονομική εκμετάλλευση. Σε αντίθεση με την Υφαλοκρηπίδα, όπου το δικαίωμα των κρατών υφίσταται εξαρχής, για την ΑΟΖ απαιτείται κήρυξη, ενέργεια στην οποία δεν προχώρησε η Ελλάδα. Σημειώνεται ότι τα κράτη που δεν έχουν πρόσβαση σε θάλασσα (Άρθρο 69) ή τα κράτη που γεωγραφικά είναι σε μειονεκτική θέση (Άρθρο 70) έχουν επίσης κάποια δικαιώματα στην εκμετάλλευση «προσήκοντος μέρους του πλεονάσματος των ζώντων πόρων» των αποκλειστικών οικονομικών ζωνών των παράκτιων κρατών της ιδίας περιοχής. 

Σύμφωνα με την UNCLOS, Άρθρο 121, τα νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ζωή έχουν τα ίδια δικαιώματα σε Υφαλοκρηπίδα – Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη  με τις ηπειρωτικές ακτές. Η Σύμβαση δεν προβλέπει βαθμούς επήρειας, τα νησιά είτε έχουν πλήρη είτε δεν έχουν καθόλου Υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ, ανάλογα με το αν μπορούν ή όχι να συντηρήσουν ζωή (sustain human habitation or economic life of their own). Αυτό είναι το μοναδικό κριτήριο, ανεξαρτήτως του μεγέθους των νησιών.

Πάντως σύμφωνα και με την UNCLOS, η εκμετάλλευση των πόρων της Υφαλοκρηπίδας προϋποθέτει οριοθέτηση της, είτε μονομερώς εκ μέρους του κράτους σε περίπτωση ανοικτής θάλασσας είτε με συμφωνία των δυο μερών εφόσον οι δυο ακτές κείνται η μια απέναντι από την άλλη (σε απόσταση λιγότερη των 400 ν. μ) ή δίπλα από την άλλη. Η συμφωνία αυτή αποτελεί Διεθνές Δίκαιο το οποίο δεσμεύει όμως, μόνο τα συμβαλλόμενα κράτη (Σύμβαση για το Δίκαιο των Συνθηκών, Άρθρο 34) και όσες τρίτες χώρες συμφωνήσουν εγγράφως ότι δεσμεύονται (Άρθρο 35).

Σε περίπτωση που τα δυο κράτη δεν μπορούν να συμφωνήσουν μεταξύ τους, μπορούν να παραπέμψουν τη διαφορά στο Διεθνές Δικαστήριο. Δεν υπάρχει δυνατότητα μονομερούς προσφυγής της Ελλάδας – η Τουρκία δεν έχει συμφωνήσει στην δικαιοδοσία του Διεθνούς Δικαστηρίου. Στις περιπτώσεις αυτές γίνεται μια διμερής προσυνεννόηση και συντάσσεται ένα συνυποσχετικό για την παραπομπή του θέματος στο Δικαστήριο. Σύμφωνα με το Άρθρο 38.2 του καταστατικού του, το Δικαστήριο μπορεί «να κρίνει μια υπόθεση ex aequo et bono (equity- ευθυδικία), αν οι διάδικοι συμφωνούν σε αυτό». Εφόσον λοιπόν υπάρχει συμφωνία των διαδίκων στο συνυποσχετικό, το Δικαστήριο μπορεί να αποφασίζει περί μειωμένης επήρειας των νησιών. 

Επομένως, αναφορικά με την Τουρκία, ενδεχόμενη παραπομπή του θέματος στο ΔΔ, μπορεί να συνεπάγεται και την αποδοχή της ρήτρας της equity, που είναι όρος sine qua non για την Τουρκία, αλλά ίσως επιζήμιος για την Ελλάδα. Το ζήτημα αυτό είχε εμποδίσει μια προηγούμενη προσπάθεια προσφυγής στο Διεθνές Δικαστήριο το 1974. Εφόσον γίνεται αποδεκτή η προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο, οι δυο χώρες, κατά την σύνταξη του συνυποσχετικού, θα πρέπει να βρουν τρόπους για την αποφυγή δημιουργίας μιας κατάστασης όπου η Τουρκία δεν θα συμφωνούσε σε προσφυγή στο δικαστήριο χωρίς την ρήτρα της ευθυδικίας και η Ελλάδα θα διαφωνούσε σε αυτό. 

Τέλος, δεδομένου ότι το Αιγαίο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ημίκλειστη θάλασσα υπό την έννοια του άρθρου 122 της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας, τα συνορεύοντα κράτη θα πρέπει να συνεργάζονται κατά την άσκηση των δικαιωμάτων τους που προκύπτουν από την εν λόγω Σύμβαση, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 123 της ίδιας σύμβασης. Επομένως, όλες οι πλευρές θα πρέπει να αντιληφθούν ότι η μόνη νόμιμη και επομένως βιώσιμη λύση είναι η ειρηνική οριοθέτηση της Υφαλοκρηπίδας, είτε μέσω διαπραγματεύσεων είτε μέσω του Διεθνούς Δικαστηρίου.

Η Τουρκία προβάλλοντας ότι τα νησιά δεν έχουν δική τους Υφαλοκρηπίδα στοχεύει να περιβάλει τα Ελληνικά νησιά του ανατολικού Αιγαίου εντός της Υφαλοκρηπίδας της Ανατολίας (πολιτική Γαλάζιας Πατρίδας) με απώτερο στόχο την δημιουργία ειδικού καθεστώτος. Έχει σχετική «εμπειρία» αφού κατάφερε να αποτινάξει το ειδικό καθεστώς που είχε προβλεφθεί για την Ίμβρο και Τένεδο και να εκδιώξει τον αποκλειστικά ελληνικό πληθυσμό των νησιών αυτών εκτουρκίζοντας τα. Η Τουρκία δεν είναι χώρα δικαίου αλλά ισχύος – το μόνο που σέβεται είναι η ισχύς. Εάν δεν γνώριζε ότι η Ελλάδα θα αντέτασσε την στρατιωτική της ισχύ, η οποία αν και μικρότερη θα μπορούσε να της προξενήσει ανυπολόγιστες ζημίες, δεν πρέπει να υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία ότι η Τουρκία θα προχωρούσε δυναμικά στα σχέδια της. Και τα σχέδια της προβλέπουν επέκταση προς Δυσμάς. Οι δυσχέρειες στην οικονομία της δεν αποτελούν εμπόδιο, θεωρούνται κάτι προσωρινό ενώ τα  εδαφικά – κυριαρχικά κέρδη, μόνιμα.

Η Ελλάδα δεν αρνείται την ύπαρξη δικαιωμάτων της Τουρκίας επί των θαλασσών που την περιβάλλουν – όσα δικαιούται. Δεν πρόκειται όμως να ενδώσει στις απαιτήσεις της βάσει του ισχυρισμού περί υπεροπλίας της. Η αποφασιστική στάση της Ελλάδας και ο σεβασμός της προς το Διεθνές Δίκαιο μαζί και με την ηθική συμπαράσταση των συμμάχων της αποτελεί την μοναδική αποτρεπτική δύναμη έναντι μια αναθεωρητικής Τουρκίας.  

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του ΙΗΑ εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς – μέλη του ΙΗΑ. Η ιστοσελίδα του ΙΗΑ δεν λογοκρίνει, ούτε επεμβαίνει σε άρθρα – κείμενα των μελών του ΙΗΑ.  

Πηγή: International Hellenic Association

Σταματήστε τον νέο Χίτλερ τώρα!

 

Delaware – USA

http://www.professors-PhDs.com.

    Mail: IHAHellas@gmail.com

August 20 , 2020

Προς : Όλες τις χώρες-μέλη των Ηνωμένων Εθνών και τα μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας

Κοινοποίηση: Όλα τα μέλη του Αμερικανικού Κογκρέσου, της Αμερικανικής Γερουσίας, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Ρωσικού Κοινοβουλίου και τα Διεθνή Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας

Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν αφού έθεσε υπό τον ασφυκτικό έλεγχο του την σημερινή Τουρκία, εξελίσσεται ραγδαία σε νέο Αδόλφο Χίτλερ του εικοστού πρώτου αιώνα, ακολουθώντας μια επεκτατική και αναθεωρητική πολιτική με στόχο να επιβάλλει δια της βίας κυριαρχία σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο. 

Η προπαγάνδα της Τουρκίας περί «Γαλάζιας πατρίδας» στην οποία συμπεριλαμβάνει και μεγάλα τμήματα τα οποία σύμφωνα με την UNCLOS ανήκουν στην Ελληνική και στην Κυπριακή Δημοκρατία, δεν διαφέρει καθόλου από την θεωρία του ζωτικού χώρου Lebensraum των Ναζί. 

Μέχρι σήμερα η Τουρκία υπό την ηγεσία του Ερντογάν, εισέβαλε με στρατιωτική βία στο Ιράκ, στην Συρία, στην Λιβύη, στην Κυπριακή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη και τώρα στην Ελληνική υφαλοκρηπίδα, διακηρύσσοντας αδιανόητους για την εποχή μας στόχους νεκρανάστασης οθωμανικής αυτοκρατορίας και «αποκατάστασης» των εδαφών που είχε την περίοδο της ακμής της.

Οι διάφορες δικαιολογίες που χρησιμοποιούνται για κάθε «ενέργεια» είναι πέρα και έξω από κάθε έννοια διεθνούς δικαίου, διεθνών συνθηκών και ειρηνικής συνύπαρξης γειτονικών λαών.

Οι υποκριτικές τουρκικές προτάσεις για «συζήτηση από μηδενική βάση» θυμίζουν ένα ληστή που με την απειλή όπλων έχει εισβάλει στο σπίτι σου και ζητάει να συζητήσετε ποιο τμήμα του σπιτιού σου θα του παραχωρήσεις μέχρι να ξανα-επιστρέψει δριμύτερος! 

Η σημερινή Τουρκία υπό τον ασφυκτικό έλεγχο του Ερντογάν υποκρίνεται ότι σέβεται τις αποφάσεις των Ηνωμένων Εθνών, αλλά αγνοεί συστηματικά αποφάσεις του ίδιου οργανισμού, δεν αναγνωρίζει την Κυπριακή Δημοκρατία η οποία είναι αναγνωρισμένη από όλα σχεδόν τα κράτη-μέλη του ΟΗΕ και μέλος της Ε.Ε., αγνοεί 189 αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, διακηρύσσει την μονομερή κατάργηση διεθνών συμβάσεων που έχουν υπογράψει πολλές χώρες όπως η Συνθήκη της Λωζάνης, αρνείται εσκεμμένα να προσχωρήσει στη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας του ΟΗΕ την οποία έχουν υπογράψει όλες σχεδόν οι παράκτιες χώρες του κόσμου, εξαπολύει συστηματικά οργανωμένα κύματα παράνομων μεταναστών προς την Ευρώπη – πολλές φορές με την συνοδεία τουρκικών ακταιωρών – και ασκεί τρομοκρατία με την απειλή χρήσης βίας σε ολόκληρη την Ανατολική Μεσόγειο, την Μέση Ανατολή και τα Βαλκάνια.  

Η πολιτική ίσων αποστάσεων μεταξύ του θύτη και των θυμάτων των επιθετικών «ενεργειών» του Ερντογάν φέρνουν πιο κοντά ένα νέο αιματοκύλισμα, με ευθύνη όσων σιωπούν ή παραβλέπουν τα εγκλήματα του τουρκικού καθεστώτος, όπως ακριβώς συνέβη πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο απέναντι στον Αδόλφο Χίτλερ και στοίχισε στην ανθρωπότητα 60 εκατομμύρια νεκρούς.

Η ευθύνη της Διεθνούς Κοινότητας, με εξαίρεση της Γαλλικής Δημοκρατίας, για την επικείμενη γενίκευση του χάους και του αίματος που συστηματικά σπέρνει η σημερινή Τουρκία του Ερντογάν είναι τεράστια και η ολιγωρία που επιδεικνύει απέναντι στην τουρκική δραστηριότητα εντελώς αδικαιολόγητη.

Καλούνται οι χώρες-μέλη των Ηνωμένων Εθνών και τα μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας, να μην επιτρέψουν άλλο αιματοκύλισμα στην Μέση Ανατολή, στην Βόρειο Αφρική και στα Βαλκάνια από τις ολοένα και πιο επιθετικές δραστηριότητες του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. 

Ένας άνθρωπος που χαρακτηρίζεται ανεύθυνος και επικίνδυνος από τους ίδιους τους τούρκους βουλευτές, που χαρακτηρίζεται «κανονικός ισλαμοφασίσας»  από την σύγχρονη τουρκική διανόηση όπως ο Τούρκος καθηγητής Πολιτικών Επιστημών και πρώην διευθυντής του ΟΗΕ στη Σλοβενία, δημοσιογράφος και συγγραφέας Τζενγκίζ Ακτάρ, δεν μπορεί πλέον, υπό την ένοχη ανοχή της διεθνούς κοινότητας να καταπατάει προκλητικά το διεθνές δίκαιο, τις διεθνείς συμφωνίες και να παριστάνει τον χαλίφη με διάφορες ιεροσυλίες σε Βυζαντινούς Ναούς της σημερινής Τουρκίας, με τελευταίο κρούσμα την ιεροσυλία στο παγκόσμιο μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς, τον Ναό της Αγίας του Θεού Σοφίας.  

Καλείται ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών και το Συμβούλιο Ασφαλείας να συστήσουν, με ποινή αποβολής από τον ΟΗΕ, την σημερινή Τουρκία:

1)   Να εφαρμόσει άμεσα τις αποφάσεις των Ηνωμένων Εθνών αποσύροντας από τα εδάφη της Κυπριακής Δημοκρατίας τον τουρκικό στρατό κατοχής. 

2)   Να αποσύρει αμέσως τις στρατιωτικές δυνάμεις και τις εγκαταστάσεις της από τα εδάφη του Ιράκ, σύμφωνα με τις εκκλήσεις της διεθνώς αναγνωρισμένης κυβέρνησης του Ιράκ.

3)   Να αποσύρει  αμέσως τις στρατιωτικές δυνάμεις και τις εγκαταστάσεις της από τα εδάφη της Συρίας σύμφωνα με τις αποφάσεις της διεθνώς αναγνωρισμένης κυβέρνησης της Συρίας.

4)   Να τερματίσει αμέσως την με συνοδεία πολεμικών πλοίων παρουσία της μέσα στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κυπριακής Δημοκρατίας σημαντικά τμήματα της οποίας, σε συνεννόηση με όμορες χώρες και σύμφωνα με όσα καθορίζονται από το διεθνές δίκαιο, έχουν ήδη δημοπρατηθεί σε μεγάλες εταιρείες προς αξιοποίηση.

5)   Να παύσει άμεσα κάθε στρατιωτική παρουσία και προκλητική καταστρατήγηση του εμπάργκο όπλων των Ηνωμένων Εθνών στην Δημοκρατία της Λιβύης με το πρόσχημα της «συνεργασίας» με την Λιβυκή διοίκηση της Τρίπολης, η οποία ανέλαβε με ρητή εντολή «να απομακρύνει τις παραστρατιωτικές και τις ξένες στρατιωτικές δυνάμεις από το έδαφος της Λιβύης» και όχι να τις πολλαπλασιάσει. 

6)   Να τερματίσει αμέσως την με συνοδεία πολεμικών πλοίων παρουσία της μέσα στην υφαλοκρηπίδα της Ελληνικής Δημοκρατίας σημαντικά τμήματα της οποίας, σε συνεννόηση με χώρες της Ανατολικής Μεσογείου και σύμφωνα με όσα καθορίζονται από το διεθνές δίκαιο, έχουν ήδη δημοπρατηθεί σε μεγάλες εταιρείες προς αξιοποίηση.

7)   Να ζητήσει την παραίτηση του προέδρου της 75ης Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ Τούρκου πρέσβη Βολκάν Μπόζκιρ, σαν συμβολική ενέργεια αποδοκιμασίας των επιθετικών ενεργειών της σημερινής Τουρκίας.  

Από το Διοικητικό Συμβούλιο

του INTERNATIONAL HELLENIC ASSOCIATION

Πέμπτη 20 Αυγούστου 2020

Γρηγόρης Καραμέλος: Η Εθνική Ελληνική Μειονότητα δεν μπορεί να είναι διακοσμητικό στοιχείο των αλβανικών κομμάτων!- Ligoraq Karamelo: Minoriteti Etnik Grek nuk mund të jetë element dekorativ i partive shqiptare!

 Ο Γρηγόρης Καραμέλος απαντά σε πορκλητικές δηλώσεις αλβανού ...

Zyra e deputetit     

                                 Korce, me 20.08.2020

 

Ligoraq Karamelo

 

Deklarate per shtyp

 

Marreveshja per krijimin e qeverise se re te paszgjedhjeve te 15 korrikut ne Maqedonine e Veriut, midis LSDM-se se Zaevit dhe BDI te Ahmetit eshte pershendetur ne menyre panigjirike nga presidenti, kryeministri e drejtues te larte politike ne Shqiperi, duke e quajtur “sukses te dukshem te faktorit politik shqiptar ne MV”.

Natyrisht zgjidhja e cdo problemi eshte sukses inkurajues e i merituar, aq me teper kur ky problem ka te beje me qeverisjen e nje vendi dhe drejtuesit e shtetit ne Shqiperi mire bejne qe e vleresojne ate, aq me teper kur ne kete zgjidhje eshte protagonist minoriteti shqiptar ne kete shtet.

Por eshte per te ardhur keq qe veprojne me dy standarte, kur behet fjale per pjesemarrje e minoriteteve, sidomos te minoritetit etnik grek ne qeverisjen e kryeministrit Rama e ne strukturen shteterore ne Shqiperi.

Asnje minister apo drejtues i larte nga minoriteti etnik grek, asnje marreveshje per pjesemarrje ne bashkeqeverisje me minoritetet, askush nuk e permend kete, bile edhe ligji per minoritetet ne Shqiperi ka mbetur “jetim”, pa asnje implementim apo zbatim ne praktike. Hipokrizia me minoritetin etnik grek duhet te demaskohet nga te gjithe ne, tendencat per ta trajtuar ate si satelitet dekor te partive kryesore ne Shqiperi duhet te marrin fund, ashtu si dhe faktori nderkombetar nuk duhet te heshte ne kete dyfytyresi.

Ne situaten e realitetin politik te krijuar ne Shqiperi minoritetet ne pergjithesi, po sidomos minoriteti etnik grek duhet te zgjohet, te riorganizohet, te unifikohet, te bashkohet e te hartoje strategjine e ardhshme elektorale, per t’u bere faktor qeverises ne Shqiperi dhe jo te prese lemosha, ngado qe vijne ato.

Lirite e te drejtat fitohen, askush nuk t’I fal ato! Ka erdhur koha te veprojme te bashkuar!

LIGORAQ KARAMELO

DEPUTET I KORCES

Από το γραφείο του βουλευτή.

Κορυτσά στις 20 08 2020

 

Γρηγόρης Καραμέλος

 

Δελτίο Τύπου

 

Η συμφωνία για την δημιουργία της μετεκλογικής κυβέρνησης στα Σκόπια (Βόρεια Μακεδονία), μεταξύ του κόμματος LSDM του  Ζάεβ και του κόμματος BDI του Αχμέτι, χαιρετήθηκε με πανηγυρικό τρόπο από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον Πρωθυπουργό και άλλους πολιτικούς παράγοντες στην Αλβανία, χαρακτηρίζοντας την συμφωνία «εμφανή επιτυχία του αλβανικού πολιτικού παράγοντα στην ΒΜ».

Φυσικά η επίλυση κάθε προβλήματος αποτελεί μια ελπιδοφόρα και άξια επιτυχία, ιδιαίτερα όταν αυτό το πρόβλημα έχει να κάνει με την διακυβέρνηση μίας χώρας και οι ηγέτες του αλβανικού κράτους, καλά κάνουν και το εκτιμούν όταν μέρος της λύσης είναι η αλβανική μειονότητα στην χώρα αυτή.

Αλλά είναι απογοητευτικό που λειτουργούν με δύο μέτρα και δύο σταθμά., όταν γίνεται λόγος για την συμμετοχή των μειονοτήτων, ιδιαίτερα της ελληνικής μειονότητας στην κυβέρνηση του πρωθυπουργού Ράμα και στην κρατική δομή της Αλβανίας,  

Κανένας υπουργός ή ανώτερος διοικητικός υπάλληλος  από την εθνική ελληνική μειονότητα, καμία συμφωνία για συμμετοχή στην συγκυβέρνηση με τις μειονότητες, κανένας δεν το αναφέρει αυτό, μάλιστα ο νόμος για της μειονότητες στην Αλβανία έμεινε «ορφανό», χωρίς έμπρακτη εφαρμογή. Η υποκρισία με την εθνική ελληνική μειονότητα θα πρέπει να αποκαλυφθεί από όλους εμάς. Οι τάσεις της μεταχείρισής της ως διακοσμητικό στοιχείο των βασικών κομμάτων στην Αλβανία θα πρέπει να τελειώσουν, επίσης ο Διεθνής Παράγοντας δεν θα πρέπει να σιωπά μπροστά σε μία τέτοια διπροσωπία.

Στην πολιτική πραγματικότητα  που έχει διαμορφωθεί στην Αλβανία, οι μειονότητες γενικά  και ιδιαίτερα η ελληνική μειονότητα θα πρέπει να ξυπνήσει να αναδιοργανωθεί, να ενοποιηθεί, να ενωθεί και να σχεδιάσει την επόμενη εκλογική στρατηγική ώστε να μετατραπεί σε παράγοντας διακυβέρνησης στην Αλβανία και όχι απλά να περιμένει ελεημοσύνες, από όπου και να προέρχονται αυτά.

Οι ελευθερίες και τα δικαιώματα κερδίζονται, κανείς δεν σου τα χαρίζει! Ήρθε η ώρα να δράσουμε ενωμένοι!

Γρηγόρης Καραμέλος

Βουλευτής Κορυτσάς.   


Τετάρτη 19 Αυγούστου 2020

Οι σύγχρονες προκλήσεις για τον Ελληνισμό της Κορυτσάς


 Του Θοδωρή Ασβεστόπουλου

Η περιοχή που σήμερα αποτελεί διοικητικά την Περιφέρεια Κορυτσάς στην Βόρειο Ήπειρο, χάρισε στον Ελληνισμό σημαντικές προσωπικότητες όπως τους Εθνικούς Ευεργέτες Ιωάννη Μπάγκα, Γεώργιο και Σίμων Σίνα.

Μάλιστα στη πόλη καταγωγής της οικογένειας Σίνα, την Μοσχόπολη, λειτουργούσε κατά τον 18ο αιώνα, το δεύτερο ελληνικό τυπογραφείο, εφόσον το πρώτο ήταν αυτό του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Κωνσταντινούπολη.

Από την δεκαετία του 1920, το αλβανικό κράτος έκλεισε τα κοινοτικά σχολεία όπου διδασκόταν η ελληνική γλώσσα, ενώ από την εγκαθίδρυση του κομουνιστικού καθεστώτος το 1945 έως σήμερα δεν αναγνωρίζεται στην περιοχή η ύπαρξη εθνικής ελληνικής μειονότητας.

Στις παραμεθόριες περιοχές

Εν έτη 2020, στον νομό Δεβόλη, με έδρα την Βίγλιστα, ο οποίος βρίσκεται ανάμεσα στα σύνορα με την Ελλάδα και τον νομό Κορυτσάς, ο ορθόδοξος πληθυσμός έχει αποψιλωθεί.

Στην απογραφή του 1914 η συγκεκριμένη περιοχή κατοικούταν κατά 55% από Χριστιανούς Ορθόδοξους και 45% από μουσουλμάνους.

Σήμερα όμως οι μουσουλμάνοι αποτελούν το 95% του πληθυσμού εκεί!

Τα χωριά Δέρλεν, Μπράντβιτσα, Γκιούρεσι, Γκράψι και Ρόβι είχαν στην συντριπτική τους πλειοψηφία κατοίκους ελληνο-ορθόδοξους, αλλά σήμερα στην καλύτερη περίπτωση το κάθε χωριό έχει μόλις δύο ορθόδοξες οικογένειες.

Άλλα χωριά του νομού, όπως η Χοτσίστα, το Ζιτσίστι και το Τρένι, κατοικούνται στο 20% από ορθοδόξους, από 90% που ήταν μέχρι το 1990.

Από την εποχή της δικτατορίας του Ενβέρ Χότζα, οι αλβανικές αρχές απομάκρυναν τον ελληνο-ορθόδοξο πληθυσμό από τις παραμεθόριες με την Ελλάδα περιοχές της Περιφέρειας Κορυτσάς, χρησιμοποιώντας διάφορες ήπιες μεθοδεύσεις, όπως υποτροφίες για σπουδές στους νέους και μετεγκαταστάσεις για εργασία σε βιομηχανίες και μεταλλεία στην κεντρική και βόρεια Αλβανία.

Παράλληλα τα χωριά αυτά δεν εντάχθηκαν στα προγράμματα χρηματοδοτήσεων για έργα υποδομής με αποτέλεσμα να ερημώσουν κατά την διάρκεια των τελευταίων τριών δεκαετιών.

Η απογραφή του 2011

Στην τελευταία απογραφή πληθυσμού στην Αλβανία, το 2011, έγινε νοθεία στην καταγραφή των δηλώσεων εθνικότητας των κατοίκων στην Περιφέρεια Κορυτσάς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το χωριό Χοτσίστα, όπου σύμφωνα με έγκυρες πηγές, 180 άτομα δήλωσαν ελληνική εθνικότητα, αλλά αργότερα στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων οι αλβανικές αρχές εμφάνισαν ως Έλληνες εκεί λιγότερους από 20!

Στην πόλη της Κορυτσάς δε, στις συνοικίες 1 και 2, όπως ονομάζονται επίσημα, δήλωσαν Έλληνες το 68% των κατοίκων, ενώ σε όλη την Περιφέρεια Κορυτσάς, σύμφωνα με διπλωματικές εκτιμήσεις, εξέφρασαν ελληνική εθνική συνείδηση τουλάχιστον 25.000 κάτοικοι.

Όμως τα Τίρανα, παρουσίασαν μόλις 2.200 Έλληνες για την Περιφέρεια Κορυτσάς!

Πέρασμα μεταναστών

Σήμερα όμως η περιοχή γνωρίζει για τα καλά και την πρόκληση του μεταναστευτικού…

Από το φθνινόπωρο του 2019 υπήρχαν καταγγελίες από τον Έλληνα βουλευτή Κορυτσάς Γρηγόρη Καραμέλο, από το βήμα της αλβανικής Βουλής προς το Υπουργείο Εσωτερικών στα Τίρανα, για καθημερινά φαινόμενα εισροής μουσουλμάνων μεταναστών από το μεθοριακό σημείο της Ιεροπηγής Καστοριάς, οι οποίοι έρχονταν από την Τουρκία μέσω Ελλάδας.

Οι παράτυποι μετανάστες κατά την διέλευση τους από τις παραμεθόριες περιοχές της Κορυτσάς έμπαιναν για να καταλύσουν παράνομα σε ακατοίκητα σπίτια αλλά και σε εκκλησίες όπου προκαλούσαν φθορές επανειλημμένα.

Και όλα αυτά υπό τα απαθή βλέμματα των ανδρών της αλβανικής αστυνομίας και της FRONTEX.

Από τις αρχές καλοκαιριού του 2020 παρατηρούνται στην περιοχή ξανά τα ίδια φαινόμενα.

Μάλιστα στις αρχές Ιουλίου συνελήφθησαν κοντά στο Πόγραδετς δύο Κοσσοβάροι διακινητές, οι οποίοι μετέφεραν με τα μικρά τους πούλμαν μετανάστες προς την Πρίστινα, με την προοπτική να τους μεταφέρουν από εκεί πιο εύκολα προς την κεντρική Ευρώπη.

Διακοπή υποτροφιών

Και ενώ εξελίσσονται όλα αυτά, τον περασμένο μήνα (Ιούλιος 2020) ήρθε η διακοπή υποτροφιών από το Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας σε φοιτητές ελληνικής καταγωγής από την Κορυτσά.

Η ελληνική Πολιτεία οφείλει να στηρίζει όσο πιο έμπρακτα και δυναμικά τους Έλληνες της Βορείου Ηπείρου, και δη τους μη αναγνωρισμένους από το αλβανικό κράτος, όπως αυτούς της Κορυτσάς, ειδικά αυτή την περίοδο των εθνικών προκλήσεων και ενώ μάλιστα μέρα με την μέρα γίνεται όλο και πιο σφιχτός ο εναγκαλισμός του αλβανού πρωθυπουργού Έντι Ράμα με τον τούρκο πρόεδρο Ερντογάν.

Πρόεδρος Αλβανίας: «Η ευθύνη για την κατάσταση στην Κακαβιά βαραίνει εξολοκλήρου την Αλβανική Κυβέρνηση»

 Ο Αλβανός Πρόεδρος, Ιλίρ Μετά ζήτησε συγγνώμη τη Δευτέρα εκ μέρους της πολιτείας από όλους τους πολίτες που ξεπέρασαν τους εαυτούς τους στο συνοριακό σταθμό της Κακαβιάς με την Ελλάδα, καθώς κατέστησε υπεύθυνη για την κατάσταση μόνο την Κυβέρνηση.

Ακολουθεί η πλήρης δήλωση του Προέδρου της Δημοκρατίας της Αλβανίας, Ιλίρ Μέτα :

Τις τελευταίες μέρες όλοι μας συγκλονιστήκαμε από την απίστευτη ανθρωπιστική κρίση που δημιουργήθηκε στην Κακαβιά, όπου χιλιάδες Αλβανοί μετανάστες και πολίτες, παιδιά αλλά και ηλικιωμένοι, αφέθηκαν για μέρες εγκαταλειμμένοι και σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες.

Πάντα συνεργαζόμουν και θα συνεχίσω να συνεργάζομαι με την κυβέρνηση, για να βοηθήσω τόσο στην ενημέρωση του κόσμου, όσο και στη συνεχή έκκληση στην ατομική ευθύνη, ώστε να ξεπεράσουμε σαν σύνολο, με όσο το δυνατόν μικρότερες απώλειες, την κατάσταση που προκλήθηκε λόγω του COVID-19 στην Αλβανία.

Η καταστάση που δημιουργήθηκε στην Κακαβιά έχει να κάνει αποκλειστικά με τις υποχρεώσεις της αλβανικής κυβέρνησης προς τους πολίτες της, που δεν τηρήθηκαν εγκαίρως.

Όπως έχει συμβεί συχνά, η κυβέρνηση βρίσκει δικαιολογίες ρίχνοντας το φταίξιμο στην άλλη μεριά των συνόρων, ενώ είναι δική της βασική υποχρέωση να λάβει όλα τα μέτρα και τη φροντίδα για τους πολίτες της εν ευθέτω χρόνω.

Τι πληροφορίες και διευκρινίσεις δόθηκαν στους ανθρώπους που ταξίδευαν στο εξωτερικό και συγκεκριμένα σε αυτούς που ταξίδευαν στην Ελλάδα;

Ποιες ήταν οι έγκαιρες προειδοποιήσεις που έγιναν από την πλευρά της αλβανικής κυβέρνησης;

Υπήρξε καμία επίσημη ανακοίνωση από το Υπουργείο Ευρώπης και Εξωτερικής Πολιτικής για το όριο των 750 ατόμων που μπορούν να περνούν τα σύνορα ημερησίως;

Η ευθύνη βαραίνει μόνο την αλβανική κυβέρνηση και το κράτος.

Έχουν υπάρξει μεγάλες ουρές ακόμα και υπό φυσιολογικές συνθήκες στο συνοριακό σταθμό Κακαβιάς, καθώς ο σταθμός αυτός φέρει ένα μεγάλο φορτίο του κυκλοφοριακού με τη γείτονα χώρα, και παραδοσιακά ο Αύγουστος παραμένει υπερφορτωμένος, ειδικά υπό τις ασυνήθιστες συνθήκες της πανδημίας φέτος, όπου απαιτούνταν μια πολύ ειδική μεταχείριση, μέσω της ενημέρωσης, προετοιμασίας και σχεδιασμού, ώστε να αποφευχθεί αυτό που συνέβη και εξέπληξε τους πάντες.

Τα αμέτρητα χιλιόμετρα Αλβανών στα σύνορα, ειδικά κατα τη διάρκεια πανδημίας, είναι αδικαιολόγητα απο μέρους των αρχών μας.

Μια υπεύθυνη κυβέρνηση δεν αντιδρά μετά τη δημιουργία μιας έκτακτης κατάστασης, αλλά προλαμβάνει τέτοιες καταστάσεις, που όχι μόνο παραβιάζουν την ακεραιότητα και την αξιοπρέπεια των πολιτών, αλλά επίσης βάζουν σε κίνδυνο τη ζωή χιλιάδων πολιτών που πέρασαν μέρες και νύχτες σε δύσκολες συνθήκες.

Καμία από τις αρχές δεν ενημέρωσε τους πολίτες πριν φύγουν για τις συνθήκες εισόδου στα σύνορα με τη γειτονική χώρα.

Όυτε για το τεστ που πρέπει να έχει γίνει τις τελευταίες 72 ώρες, ούτε για το ότι τα αποτελέσματα πρέπει να είναι μεταφρασμένα στα αγγλικά, ούτε καμία άλλη πληροφορία δόθηκε.

Επιπλέον, η κυβέρνηση κατηγόρησε τους ίδιους τους πολίτες για τις πολύ μεγάλες ουρές.

Αυτό είναι ασυγχώρητο και απαράδεκτο, γιατί δηλώνει απλά ανευθυνότητα.

Ευχαριστώ τα ΜΜΕ συγκεκριμένα, για τον ξεχωριστό ρόλο που έπαιξαν ως προς την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση του κόσμου όσον αφορά αυτή την κατάσταση και τα όσα υπέφεραν οι Αλβανοί πολίτες.
Ευχαριστώ τους δημοσιογράφους που στάθηκαν στο πλευρό πολλών οικογενειών και σε μία συγκεκριμένη περίπτωση χάρη στη συνδρομή τους η ζωή ενός βρέφους 11 μηνών, σώθηκε.

Είμαστε μια χώρα με πρωτιές όσον αφορά τον αριθμό μεταναστών, κάνω έκκληση σε όλους και ειδικά στον Πρωθυπουργό, το Υπουργείο Εξωτερικής πολιτικής, το Υπουργείο Εσωτερικών, το Υπουργείο Υγείας, όσον αφορά τις συνθήκες λόγω πανδημίας, και όλες τις κύριες δομές, πρέπει να ακολουθήσουν με προτεραιότητα την κίνηση και την κυκλοφορία των πολιτών μας.

Πρέπει να ενημερώνουν και να μεταφέρουν ημερησίως πληροφορίες όσον αφορά τη μετακίνηση στο εξωτερικό και πάνω απ' όλα η κυβέρνηση πρέπει να παρέχει δωρεάν τεστ στους πολίτες μας.

Ένα τεστ των 120 - 140€ είναι κάτι που δεν μπορεί να αντέξει μια πολυμελής οικογένεια. Η αλβανική κυβέρνηση να χορηγήσει τα τεστ και να λάβει άμεσα μέτρα, έτσι ώστε η κατάσταση που έλαβε χώρα στην Κακαβιά να μην επαναληφθεί στο μέλλον σε κανένα συνοριακό σταθμό.

Η χώρα χρειάζεται σήμερα, περισσότερο από ποτέ, ανάληψη ευθυνών και φροντίδα για όλους τους πολίτες μας.

Ζητώ συγγνώμη σαν Πρόεδρος της χώρας, από όλους τους πολίτες, που πέρασαν αυτές τις μέρες και νύχτες με τόση ταλαιπωρία!

Ευχαριστώ!


https://www.himara.gr/

Η δημοκρατία της Μιρντίτα

 

 Η Μιρντίτα είναι περιοχή της βόρειας Αλβανίας. Ορεινή και δασώδης, εκτείνεται βόρεια της κοιλάδας Ορόση που την διασχίζει ο ποταμός Μάτι.
Το όνομα της κοιλάδας προέρχεται από την γειτνιάζουσα περιοχή της Μιρντίτα, το Όρος. Φθάνει κοντά στις ακτές της Αδριατικής όπου παλιά υπήρχαν κτήσεις της Βενετικής δημοκρατίας. Άγιος Ιωάννης Μέδουας (σήμερα Shen Gjin, Αλέσιον (σήμερα Leza) & ΣκόδραΧάρη στην γειτνίαση με τις Βενετικές κτήσεις οι κάτοικοι παρέμειναν χριστιανοί και ακολούθησαν το καθολικό δόγμα. Σαν ορεσίβιοι παρέμεναν ανυπότακτοι. Ακολούθησαν τον πρίγκιπα Γεώργιο Καστριώτη στους πολέμους κατά των Τούρκων εισβολέων όπου έδειξαν τις πολεμικές τους αρετές.
Η λέξη Μιρντίτα στα αλβανικά σημαίνει «καλημέρα» και πιστεύεται πως σε αυτές τις ορεινές περιοχές για πρώτη φορά μιλήθηκε η γκέγκικη διάλεκτος, κάπου στον 12ο ή 13ο αιώνα, από την ανάγκη να συνεννοηθούν διάφοροι αλλόγλωσσοι και αλλόφυλοι που κατοικούσαν σε αυτούς τους ορεινούς όγκους. Λατινόφωνοι, Ελληνόφωνοι, Σλαβόφωνοι κλπ για αιώνες συνυπήρχαν στα βουνά της ΜιρντίταΣτα χρόνια των αγώνων με τον Καστριώτη, κατά
των Τούρκων η χρήση της νέας αυτής γλώσσας γενικεύθηκε και σε άλλες περιοχές οι οποίες έπρεπε επίσης να επικοινωνήσουν.
Χωρίς κάποια κεντρική εξουσία ακολουθούσαν το εθιμικό δίκαιο, τον Κανόνα ή Kanuni. Τα συμβούλια των δημογερόντων των διαφόρων οικισμών φρόντιζαν για την σωστή εφαρμογή του.
Η περιοχή της Μιρντίτα κατά την τουρκοκρατία είχε καθεστώς αυτονομίας και έτσι φτάνουμε στο τέλος του Α’ παγκοσμίου πολέμου. Οι μεγάλες δυνάμεις είχαν αποφασίσει την απόδοση της περιοχής στο νεοσύστατο αλβανικό κράτος, όμως η ιδέα πως θα ανακατευτούν με τους μουσουλμάνους των άλλων περιοχών δεν άρεσε καθόλου στους Μιρντίτες. Διάχυτη υπάρχει η ιδέα στην Μιρντίτα πως «οι Τούρκοι», έτσι αποκαλούν την αλβανική κυβέρνηση, θα κυνηγήσουν τους καθολικούς.
Το 1919 ο καπεντάν (αρχηγός) της Μιρντίτα Πρενκ Μπιμπ Ντόντα πεθαίνει χωρίς να αφήσει απογόνους και ο εξάδελφός του Μάρκο Γκιόνι τον διαδέχεται.
Ο νέος καπεντάν επισκέπτεται το Πρίζρεν του Κοσσυφοπεδίου που ανήκε στο νεοσύστατο βασίλειο των Σέρβων, Κροατών και Σλοβένων  (SHS), αυτό που αργότερα ονομάστηκε Γιουγκοσλαβία. Στο Πρίζρεν ή Πριζρένη ο Γκιόνι συναντιέται με αξιωματούχους του βασιλείου, οι οποίοι του υπόσχονται βοήθεια οικονομική και σε οπλισμό. Η ιδέα πως θα έχουν στα νότιά τους ένα κράτος εξαρτώμενο από αυτούς αρέσει ιδιαίτερα στους αξιωματούχους του νέου βασιλείου οι οποίοι δεν κρύβουν την επιθυμία τους για ενσωμάτωση όλης της βόρειας Αλβανίας.
Στις 17 Ιουλίου 1921 στην Πριζρένη ο Μάρκο Γκιόνι ανακηρύσσει την ανεξαρτησία της Δημοκρατίας της Μιρντίτα στην οποία ο ίδιος ορίζεται ως 1ος πρόεδρος (και μοναδικός). Το βασίλειο των ΣΚΣ αναγνωρίζει αμέσως την νέα δημοκρατία και υπόσχεται στον Γκιόνι πως θα πείσει τις άλλες  ευρωπαϊκές χώρες να πράξουν το ίδιο και ο ίδιος επιστρέφει στην Μιρντίτα με χρήμα και όπλα για να οργανώσει την νέα δημοκρατία.
Πρώτη η Μεγάλη Βρετανία στέλνει έντονη διαμαρτυρία στην κυβέρνηση των ΣΚΣ και ζητάει από την Κοινωνία των Εθνών να επιβάλλει κυρώσεις στο νέο βασίλειο των νότιων Σλάβων. Η ΚτΕ δηλώνει πως αναγνωρίζει μόνο τα σύνορα της Αλβανίας όπως προσδιορίζονται από την σύνοδο της Φλωρεντίας (1913).
Η αλβανική κυβέρνηση στέλνει τον Αχμέτ Ζόγου επικεφαλής δύναμης τακτικού στρατού και ατάκτων οι οποίοι αρχίζουν αποκλεισμό και πολιορκία της νέας δημοκρατίας. Έρχεται σε επαφή με ντόπιους παράγοντες στους οποίους υπόσχεται πως δεν θα υπάρξουν αντεκδικήσεις και πως όσοι συνεχίσουν τον αγώνα θα δικαστούν επί εσχάτη προδοσία. Ο πρόεδρος Μάρκο Γκιόνι εγκαταλείπει την θέση του και βρίσκει καταφύγιο στο βασίλειο των νότιων Σλάβων. Η Μιρντίτα καταλαμβάνεται, χάνει τα μειονοτικά της δικαιώματα, περιοχές της ενσωματώνονται σε γειτονικές επαρχίες με μία πολύ μικρότερη επαρχία της Μιρντίτα στην νέα διοικητική διαίρεση.
Στις 20 Νοεμβρίου 1921 η Δημοκρατία της Μιρντίτα έπαψε να υπάρχει, 4 μήνες και 3 ημέρες μετά την ανακήρυξή της.

Για τις ανάγκες της νεοσύστατης ταχυδρομικής υπηρεσίας της είχαν παραγγελθεί γραμματόσημα τα οποία έφτασαν πολύ αργά και δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ για ταχυδρόμηση. Διέρρευσαν στην φιλοτελική αγορά όπου βρίσκονται και σήμερα σχετικά εύκολα. Ιδιώτες επωφελήθηκαν της περίστασης για να τυπώσουν πλαστά. Τα γνήσια είναι τυπωμένα σε γομμαρισμένο χαρτί ενώ οι «ιδιωτικές ανατυπώσεις» σε χαρτί χωρίς γόμμα.
Τα γραμματόσημα της Μιρντίτα δεν βρήκαν ποτέ καμία θέση σε όσους καταλόγους γραμματοσήμων γνωρίζω.

Δημήτρης Περδίκης   

Κυριακή 16 Αυγούστου 2020

Η Κοίμηση της Θεοτόκου και οι μεσιτείες της Αρχιμ Επιφάνιος Χατζηγιάγκου 15 8 2020


Ο εορτασμός της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Μητρόπολη Κορυτσάς!

 Η Ιερά Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Μπομποστίτσα, άγνωστης χρονολογίας, αποτέλεσε το κέντρο των εορτασμών, όπως άλλωστε για αιώνες, των εορτασμών για το "Πάσχα του Καλοκαιριού", την εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. 

Το απόγευμα της 14ης Αυγούστου τελέστηκε ο εσπερινός και ο Παρακλητικός Κανόνας προς την Παναγιά. Την ημέρα της εορτής τελέστηκε Πανιγυρική Θεία Λειτουργία πρωτοστατούντος του Μητροπολίτη Κορυτσάς κ.κ Ιωάννη. Πλήθος κόσμου από όλη την περιοχή και ιδιαίτερα από την πόλη ήρθαν να προσκυνήσουν και στις δύο μέρες. 

Η Ιερά αυτή Μονή αφού υπέστη τα πάνδεινα κατά την εποχή του κομμουνισμού, επαναλειτούργησε ως πρώτος ναός στην Αλβανία το 1990 όταν ο συγχωρεμένος Μπάμπουλλας Σωτήριος μαζί με τους συγχωριανούς του το καθάρισαν και προσευχήθηκαν ολονυχτίς κατά την εορτή της Παναγίας. Συμπληρώθηκαν από τότε 30 χρόνια. 

Τα τελευταία χρόνια με την βοήθεια και της Αρχιεπισκοπής η Μονή χτίζεται εκ θεμελίων και το μέχρι τώρα αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό. 

Χρόνια πολλά σε όλους. Ευχόμαστε η Παναγιά να μεσιτεύσει για όλους και να μας βοηθήσει σε κάθε δυσκολία. 


Σάββατο 15 Αυγούστου 2020

Δηλώσεις Ράμα για την κατάσταση στην Κακαβιά



Με μια μακροσκελή ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο Αλβανός πρωθυπουργός Έντι Ράμα τοποθετήθηκε για την κατάσταση που επικρατεί τα τελευταία 24ωρα στα ελληνοαλβανικά σύνορα.

«Παρακολουθώ επί ώρες την εξαιρετικά επιβαρυντική κατάσταση στο συνοριακό σταθμό της Κακαβιάς. Έχουμε συνεχή επαφή με το γραφείο του Πρωθυπουργού Μητσοτάκη και άλλων ελληνικών υπηρεσιών. Έχω επίσης εισπράξει κατάρες, βρισιές, προσβολές από πολλούς ανθρώπους, οι οποίες συχνά δεν έχουν καμία σχέση με την ουρά των χιλιομέτρων στην Κακαβιά, αλλά πιστεύουν ότι είναι «πατριωτικό καθήκον» να καταραστούν και να κατηγορήσουν το κράτος και την κυβέρνηση μέσα από το Facebook.

Είναι γεγονός πως σε αυτήν την περίπτωση, δεν πρόκειται για αδικία ή διακρίσεις εναντίον Αλβανών, όπως λένε οι «πατριώτες» που πολεμούν για την αξιοπρέπεια της πατρίδας από το iPhone τους.

Πρόκειται για ένα νέο καθεστώς ελέγχων στα σύνορα, με την υποχρεωτική καταγραφή οποιουδήποτε που διασχίζει τα σύνορα της Ελλάδας, είτε Αλβανών, Σουηδών ή Βρετανών, πολιτών που τίθενται σε δοκιμές σε κάθε αεροδρόμιο της γειτονικής χώρας.

Ακόμη και οι ίδιοι οι Έλληνες πολίτες έχουν την ίδια υποχρέωση και την ίδια μεταχείριση. Από την άλλη πλευρά, αυτή η τρέλα, για να διασχίσει κανείς τα σύνορα, δεν συμβαίνει μόνο στην Κακαβιά σήμερα, χθες, για παράδειγμα, το σημείο διέλευσης στο λιμάνι του Ντόβερ στη Βρετανία ήταν σε πλήρη κατάρρευση και στην ουρά στάθηκαν οι Βρετανοί για να επιστρέψουν στην πατρίδα τους από Γαλλία, για να γλυτώσουν από τον νεοσυσταθέντα κανόνα της υποχρεωτικής καραντίνας. Μισό εκατομμύριο Βρετανοί τουρίστες σε αναμονή για την πατρίδα τους!

Αυτή είναι η καταραμένη στιγμή που ζούμε, όπου η κανονικότητα με την οποία έχουμε συνηθίσει μια ζωή, έχει δώσει τη θέση της στην επιβολή ορισμένων αδιανόητων κανόνων μέχρι χθες, καθώς και σύγχυση στον τρόπο με τον οποίο ρυθμίζονται, προκαλώντας ακόμη καταστάσεις μέσα στην ΕΕ, όπου υπάρχουν διαφορετικοί κανόνες μεταξύ των χωρών, αντιμετωπίζοντας ο ένας τον άλλον διαφορετικά.

Δεν ξέρω ποια είναι η έννοια της υποχρεωτικής τοποθέτησης του ταμπόν (δειγματοληπτικού ελέγχου) σε κάθε άτομο που εισέρχεται σε μια χώρα, επειδή όλοι γνωρίζουμε ότι το ταμπόν δεν δείχνει τίποτα, όταν θα μπορούσατε να έχετε τον ιό την προηγούμενη μέρα και στη φάση επώασης των αρκετών ημερών δεν εμφανίζεται.

Ως εκ τούτου, έχουμε επίσης δει ότι τα ταμπόν δεν ανιχνεύουν πάντα μόλυνση από Covid19.

Αυτό όμως αποφάσισε η Ελλάδα, και όχι μόνο η Ελλάδα, αλλά και πολλές άλλες χώρες, ενώ άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Αλβανίας, δεν έχουν αυτόν τον κανόνα.

Πρόσφατα, ορισμένες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, δήλωσαν ότι θα συνεχίσουν ακόμη και με την αναγκαστική καραντίνα όσων προέρχονται από το εξωτερικό.

Αυτό το γεγονός ώθησε χιλιάδες ανθρώπους στην Κακαβιά σε μια μαζική μετακίνηση, για να ξεφύγουν από την καραντίνα που ξεκινά την επόμενη εβδομάδα στη γειτονική χώρα και ένα ακόμη πιο αυστηρό καθεστώς, όπου η διέλευση των συνόρων θα επιτρέπετε σε συγκεκριμένο αριθμό ατόμων.

Αυτό έχει δημιουργήσει την κατάρρευση της τελωνειακής υπηρεσίας στην ελληνική πλευρά, όπου παρόλο που οι διαδικασίες του δειγματοληπτικού ελέγχου έχουν επιταχυνθεί, η ευκολία της κίνησης δεν είναι καθόλου αισθητή.

Τι μπορούμε να κάνουμε, η Αλβανική κυβέρνηση και το κράτος υπό αυτές τις συνθήκες, όταν επαναλαμβάνω, αυτός είναι ένας γενικός κανόνας του ελληνικού κράτους, που επηρεάζει και τους Έλληνες που επιστρέφουν στην Ελλάδα!

Στην πραγματικότητα, στη γραμμή χιλιομέτρων της Κακαβιάς - όπου η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών είναι κάτοικοι της Ελλάδας και τακτικοί φορολογούμενοι του ελληνικού κράτους - ωστόσο υπάρχουν μερικοί Έλληνες που, όπως όλοι οι άλλοι, έχουν προσπαθήσει να επιστρέψουν για να ξεφύγουν από την καραντίνα που τίθεται σε ισχύ 16 Αυγούστου. Αλλά η ελληνική πλευρά δεν τους αντιμετωπίζει διαφορετικά, ούτε ζητάει να περάσουν χωρίς ουρά.

Από την αρχή ανησυχούσαμε, ασχοληθήκαμε και συμμετείχαμε πλήρως σε αυτό το πρόβλημα, προσπαθώντας να μετριάσουμε όσο μπορούμε με τις αστικές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, τις εθνικές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και τις τοπικές δομές, τους πολίτες που βρίσκονται στον καυτό ήλιο κατά μήκος αυτής της βιβλικής ουράς των οχημάτων.

Συνεχίζουμε να επικοινωνούμε με την ελληνική πλευρά για μεγαλύτερη ανακούφιση και θα συνεχίσουμε να βοηθούμε με όλη μας τη δύναμη στους ανθρώπους σε αυτό το μεγάλο πρόβλημα.

Από την πλευρά μας, εμείς, η Αλβανία, δεν θα επιστρέψουμε στην αναγκαστική καραντίνα για όσους έρχονται από το εξωτερικό, ούτε θα περιορίσουμε την κυκλοφορία ανθρώπων. Όμως θα συνεχίσουμε να επαναλαμβάνουμε ότι αυτός ο αγώνας με τον ιό Covid19 απαιτεί από κάθε πολίτη να ακολουθεί τους κανόνες που έχουν ανακοινωθεί.

Ο ιός θα είναι εδώ για πολύ καιρό και πρέπει να συνηθίσουμε το γεγονός ότι κινδυνεύουμε, και από αυτόν τον ιό και κανείς δεν μπορεί να μας προστατεύσει εάν δεν προστατεύσουμε τον εαυτό μας και ο ένας τον άλλον.

Κανένα κράτος και καμία κυβέρνηση δε μένουν χωρίς κριτική, πόσο μάλλον αυτούς αυτόν τον καιρό του κακού. Αλλά όχι, καμία σχέση δεν έχει η κατάσταση στην Κακαβια με κάτι που μπορεί να εκκρεμεί μεταξύ του κράτους και της κυβέρνησής μας, σε σχέση με την ελληνική κυβέρνηση. 

Γι' αυτό μετά λύπης για εκείνους που βρίσκονται στην τρομερή ουρά, τους διαβεβαιώνω όλους ανεξαιρέτως, πως ούτε τους έχουμε αφήσει και ούτε θα τους αφήσουμε μόνους ούτε λεπτό.»

Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!

Ετικέτες

ενημέρωση (2161) ενημέρωση-informacion (1420) Αλβανία (904) ορθοδοξία (422) ιστορία-historia (373) Εθνική Ελληνική Μειονότητα (366) ελληνοαλβανικές σχέσεις (311) ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks (277) Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek (253) Β Ήπειρος (239) ορθοδοξία-orthodhoksia (232) ορθόδοξη πίστη (222) εθνικισμός (195) διωγμοί (162) τσάμηδες (122) shqip (119) Κορυτσά-Korçë (118) Κορυτσά Β Ήπειρος (103) informacion (100) Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος (97) ορθόδοξη ζωή (96) ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse (75) διωγμοί - përndjekje (61) ορθόδοξο βίωμα (59) εθνικισμός-nacionalizmi (56) ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας (55) Ελλάδα-Αλβανία (48) Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë (44) ανθελληνισμός (44) Ελληνικό Σχολείο Όμηρος (43) πολιτισμός - kulturë (43) besimi orthodhoks (40) Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά (39) Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare (37) ιστορία ορθοδοξίας (36) βίντεο (34) Shqipëria (32) ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821 (32) κομμουνισμός- komunizmi (30) πνευματικά (27) Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës (23) πολιτική-politikë (23) απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës (22) αλβανικά (21) εκπαίδευση (21) Αρχαία Ελλάδα (20) helenët-Έλληνες (19) κομμουνισμός (19) Greqia (17) Βλαχόφωνοι Έλληνες (15)