Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014

Βιβλιοπαρουσίαση: “Η Καταγωγή των Αλβανών και οι Αρβανιτόφωνοι Έλληνες” (22-10-14)

Οι εκδόσεις Ινφογνώμων και ο χώρος πολιτισμού και πολιτικής “Ρήγας Βελεστινλής” σας προσκαλούν την Δευτέρα 22 Οκτωβρίου και ώρα 19:30 στην παρουσίαση του βιβλίου του Δημήτρη Ευαγγελίδη, “Η Καταγωγή των Αλβανών και οι Αρβανιτόφωνοι Έλληνες, Συμβολή στο ζήτημα της εθνογένεσης του αλβανικού λαού“:

Το βιβλίο θα παρουσιάσουν οι:
Σάββας Καλεντερίδης, εκδότης – δημοσιογράφος
Γιώργος Καραμπελιάς, συγγραφέας
και ο συγγραφέας του βιβλίου:
Δημήτρης Ευαγγελίδης
στον χώρο πολιτισμού Ξενοφώντος 4, στην πλ. Συντάγματος.

Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2014

Σειρά αδικαιολόγητων και απρόκλητων επιθετικών ενεργειών βίωσε το βράδυ της 14ης Οκτωβρίου ο Ελληνισμός της Βορείου Ηπείρου.

Συγκεκριμένα στόχος έγινε, για άλλη μια φορά, η Δερβιτσάνη Αργυρόκαστρου, όπου εκατοντάδες φανατικών Αλβανών, αφού πανηγύριζαν (!) για τα επεισόδια στο Βελιγράδι κατά τη διάρκεια του ποδοσφαιρικού αγώνα ανάμεσα στη Σερβία και την Αλβανία, αποφάσισαν να εισβάλλουν με τα αυτοκίνητα τους στο κεφαλοχώρι της Δρόπολης, ανεμίζοντας αλβανικές σημαίες και φωνάζοντας διαρκώς ανθελληνικά και απειλητικά συνθήματα κατά των κατοίκων.
Προέβησαν μάλιστα σε φθορές αυτοκινήτων και καταστημάτων, ενώ πετούσαν πέτρες σε οποιονδήποτε Έλληνα περνούσε από το δρόμο τους.
Οι θρασύδειλοι αλβανοί αποχώρησαν αφού συγκεντρώθηκε μεγάλος αριθμός κατοίκων του χωριού, μετά από τις καμπάνες της εκκλησίας που χτύπησαν, προκειμένου να τους αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά.

Την ίδια ώρα στο κοντινό χωριό Βάνιστα, άλλοι φανατικοί Αλβανοί έβγαλαν με τη βία από το αυτοκίνητο του τον Τ.Δ. από τη Δερβιτσάνη, ο οποίος είχε μεταβεί εκεί, προκειμένου να πάρει το παιδί του που εργάζεται σε τοπική επιχείρηση και στη συνέχεια τον ξυλοκόπησαν και τον χτύπησαν με λοστό στο κεφάλι, με αποτέλεσμα ο άτυχος οικογενειάρχης να οδηγηθεί στο νοσοκομείο με σοβαρά τραύματα.

Επίσης στη Χιμάρα Αλβανοί εργάτες, φερμένοι από άλλες περιοχές, πανηγύριζαν στους δρόμους της πόλης, φωνάζοντας εθνικιστικά συνθήματα.

Παρατηρούμε ότι οι αλβανικές αρχές ενοχλούνται από ειρηνικές πατριωτικές κινήσεις Βορειοηπειρωτών όπως η εμφάνιση εθνικών ιστορικών συμβόλων σε σημαίες και μπλούζες ή από αναγραφή συνθημάτων σε τοίχους και αυτοκόλλητα, αλλά ο ίδιος ο Αλβανός πρωθυπουργός αρέσκεται στο να ρίχνει λάδι στη φωτιά, όσον αφορά στις σχέσεις της χώρας του με γειτονικά κράτη.

Ο Εθνικός Σύλλογος Βόρειος Ήπειρος 1914 καταγγέλλει τις πράξεις εκφοβισμού εις βάρος του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού.
Παράλληλα εκφράζει την απογοήτευση του για το γεγονός ότι ο Υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδος κ. Ευάγγελος Βενιζέλος στις σημερινές του δηλώσεις, δεν έκανε την παραμικρή αναφορά για την επίθεση που δέχθηκαν οι Έλληνες στη Δερβιτσάνη.

Καλούμε άμεσα την κυβέρνηση της μητέρας Ελλάδας να προβεί σε όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε να κάνει σαφές στη αλβανική πλευρά ότι δεν έχει δικαίωμα να επιδεικνύει άθλια συμπεριφορά στους Έλληνες της αλύτρωτης Ηπείρου.  

Προς αυτόν το σκοπό θα προστρέξουμε σε κάθε αρμόδιο διεθνή οργανισμό, με σκοπό τη διαφύλαξη της παρουσίας μας στα πατρογονικά μας εδάφη.


ΕΘΝΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ 1914
15 - 10 - 2014

Το Έπος της Βορείου Ηπείρου 1940 -1941: Εκδήλωση Τιμής και Μνήμης για τους Πεσόντες του Ελληνο-ιταλικού Πολέμου στα βουνά της Ενιαίας Ηπείρου

Τι Κομπάνι - τι Δερβιτσάνη!


Αυτοκίνητο κατοίκου της Δερβιτσάνης ύστερα από το "σέρβις" που του έκαναν οι νεο-Ευρωπαίοι γείτονες Λαζαρατινοί χθες το βράδυ, πάνω στον ενθουσιασμό τους για όσα έγιναν στον ποδοσφαιρικό αγώνα Σερβία - Αλβανία... 
 
Την ίδια ώρα αλβανοί έβγαζαν από το αυτοκίνητο του κάτοικο της Δερβιτσάνης ο οποίος είχε μεταβεί στο χωριό Βάνιστα της Κάτω Δρόπολης, για να πάρει το γιο του που τελείωνε από τη δουλειά του και τον ξυλοκοπούσαν για πολύ ώρα, δείχνοντας ένα δείγμα ευρωπαϊκής συμπεριφοράς και αδελφικής αλληλεγγύης όπως χαρακτηρίζουν τις σχέσεις Ελλήνων και αλβανών. 
 
Κονβόι αυτοκινήτων αλβανών που εισέρχονταν στην Δερβιτσάνη Αργυροκάστρου για να μοιραστούν με τους Βορειοηπειρώτες τη χαρά τους από την... τεράστια επιτυχία της εθνικής τους στο Βελιγράδι!
 
Τα φώτα των αυτοκινήτων στην λήψη φαίνονται σαν αραβική γραφή, ενώ σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες ένα από τα συνθήματα των χαρούμενων γειτόνων ήταν το "θα σας κάψουμε Χριστιανοί!"  
Κανονική επέλαση τζιχαντιστών δηλαδή!
 
Τι Κομπάνι - τι Δερβιτσάνη!!!
 
(οι φωτογραφίες από προφίλ facebook κατοίκου της Δερβιτσάνης)
και μια άποψη από το Κομπάνι, προπύργιο των Κούρδων της Συρίας
 
 
Tην ίδια ώρα στα Τίρανα...
 
Υποδοχή ηρώων στους ποδοσφαιριστές της Αλβανίας

από κόσμο και κυβέρνηση...

 
Περίπου 4000 Αλβανοί πήγαν στο αεροδρόμιο των Τιράνων για να υποδεχθούν και να αποθεώσουν τους ποδοσφαιριστές της εθνικής ομάδας τους που «τίμησαν», όπως αναφέρουν, την χώρα στα επεισόδια που έγιναν στο Βελιγράδι στον αγώνα με τη Σερβία, ο οποίος διεκόπη. 

Στο αεροδρόμιο βρέθηκαν και μέλη της Κυβέρνησης όπως ο αντιπρόεδρος Νίκο Πελέσι και άλλοι υπουργοί.
Μόλις το πούλμαν με τους παίκτες έκανε την εμφάνισή του, οι οπαδοί της Αλβανίας αποθέωσαν τους «ήρωες που προστάτεψαν τη σημαία», η οποία πέταξε πάνω από τον αγωνιστικό χώρο και αποτέλεσε την αφορμή για τις συμπλοκές των παικτών και τη διακοπή του αγώνα.
 



Aftonomi.gr από in.gr / ellogosar.blogspot.gr

Προκλητική επίθεση αλβανών κατά της Ελληνικής Μειονότητας στην Βόρειο Ήπειρο

Προκλητική επίθεση δέχθηκε ο ελληνισμός της Βορείου Ηπείρου στην Δερόπολη χωρίς λόγο και αιτία. Χθες το βραδύ όλοι οι Αλβανοί μετά τα επεισόδια στον αγώνα ανάμεσα στην εθνική ομάδα της χώρας τους με την Σερβία στο Βελιγράδι, για τα προκριματικά του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου 2016 απέδειξαν τον «Ευρωπαϊκό πολιτισμό» τους και τον εθνικισμό τους.
Συγκεκριμένα κάτοικοι του χωριού Λαζαράτι φημισμένου για την παράγωγη χασισοφυτείας δημιουργώντας ένα κομβόι αυτοκινήτων, εισέβαλαν στο χωριό Δερβιτσάνη της Κάτω Δερόπολης της Ελληνικής Μειονότητας φωνάζοντας συνθήματα όπως: «θα σας κάψουμε Χριστιανοί!» θυμίζοντας μας το 1955 τι είχε γίνει στην Κωνσταντινούπολη, συνθήματα κατά της Ελλάδος και του Ελληνισμού.
Δυστυχώς όμως οι Αλβανοί δεν αρκέστηκαν μόνο στα συνθήματα αλλά επιτέθηκαν και τραυμάτισαν κατοίκους του χωριού και για αρκετή ώρα περιφέρονταν με τα αυτοκίνητα τους στους δρόμους του χωριού, εκφοβίζοντας τους κατοίκους όπου εκείνη την ώρα είχαν πιαστεί στον ύπνο και μη έχοντας πολλές επιλογές να αντιδράσουν.
Σύμφωνα με πληροφορίες ακούστηκαν και πυροβολισμοί που προέρχονταν από κατοίκους της Δερβιτσάνης και ρίχτηκαν στο αέρα για εκφοβισμό κατά των Αλβανών. Ενώ κάποιοι κάτοικοι έτρεξαν στην εκκλησία του χωριού χτυπώντας τις καμπάνες ώστε να συγκεντρωθούν και να απαντήσουν στην προκλητική «επέλαση» των Αλβανών.
Φώτης Φράγκος για το himara.gr




Πηγή: www.himara.gr

Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2014

Κωνσταντίνος Σκενδέρης - Konstandin Skenderi

Κωνσταντίνος Σκενδέρης

Ο Κωνσταντίνος Σκενδέρης γεννήθηκε στη Μοσχοπολη, το 1864 και πέθανε στην Αθήνα τον Αύγουστο του 1959.
Φοίτησε στη Μεγάλη του Γένους Σχολή της Κωνσταντινουπόλεως, από την οποία πήρε το πτυχίο το 1888.
Αφού υπηρέτησε ως δάσκαλος σε σχολεία της περιοχής Κορυτσάς- Μοσχόπολης, όπου με τόλμη αντιμετώπισε την Αυστριακή, την Ιταλική και Ρουμανική προπαγάνδα, εγκαταστάθηκε στην Κορυτσά.
Στην Κορυτσά ίδρυσε Βιβλιοπωλείο και Τυπογραφείο. Εκεί εξέδωσε την ελληνική εφημερίδα «Πελασγός», την οποίαν, αργότερα, την εξέδιδε στην Αθήνα μέχρι το έτος 1947 με τον τίτλο «Πελασγός Κορυτσάς».
Εκλέχτηκε δύο φορές βουλευτής Κορυτσάς κατά την περίοδο 1915-1920. Πήρε μέρος στον Βορειοηπειρωτικό αγώνα και στο Ηπειρωτικό Συνέδριο του Δελβίνου, το οποίο επεκύρωσε το «Πρωτόκολλο της Κερκύρας».
Υπήρξε ιδρυτικό μέλος και Πρόεδρος του Βορειοηπειρωτικού Συλλόγου Αθηνών ως και του τοιούτου Συλλόγου «Σελασφόρος».
Έχει τιμηθεί με παράσημα του Μακεδονικού Αγώνος 1903-1909, της Αυτονόμου Ηπείρου1914 και του Βασιλικού Τάγματος του Φοίνικος 1948.
Έργα του συγγραφικά:
Ιστορία της Μοσχόπολης, Αθήναι 1906
Ιστορία του Βορειοηπειρωτικού Αγώνος, Αθήναι 1929,
Το Ημερολόγιο Πελασγός από του έτους 1931-1947(12 τόμοι) και
Το Λεύκωμα και η Ιστορία του Αγίους Όρους.
 Konstandin Skenderi

Konstandin Skenderi u lind në Voskopojë, më 1864 dhe vdiq në Athinë në Gusht të 1959. Studioi në Megalou tou Genous Skoli në Konstandinupojë, nga e cila mori dhe dipllomën më 1888. Pasi shërbehu si mësues në shkollat e Korçës –Moskopolit, ku me guxim përballoi propaganën Rumune dhe Austriake, u vendos në Korçë. Në Korçë themeloi Librarinë dhe Shtypshkronjën. Atje botoi dhe gazetën helene “Pelasgos”, të cilën më vonë e botonte në Athinë deri në vitin 1947 me titullin “Pelasgos Koritsas”. U zgjodh dy herë deputet i Korçës gjatë periudhës 1915-1920. Mori pjesë në luftën për pavarësi të Voriepirit dhe në Konferencën Epirote në Delvinë, e cila konfirmoi “Protokollin e Korfuzit”. Ishte një prej antarëve themelues të Sillogut Vorioepirot të Athinës si dhe të Sillogut “Selasfor”.
Është nderuar me medalje të Luftës Maqedonase 1903-1909, të Epirit të Pavarur më 1914 dhe të Urdhërit Mbretëror të Finiksit më 1948. Vepra dhe shkrime: Historia e Voskopojës, Athina 1906.
Historia e Betejës Vorioepirote, Athinë 1929. Ditari Pelasgos nga viti 1931-1947 (12 vëllime) dhe Shënime dhe Historia e Malit të Shenjtë.

Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2014

Συνέλευση του Συνδέσμου Ορθοδόξων Διανοούμενων της Αλβανίας - U zhvillua Asambleja e Lidhjes së Intelektualëve Orthodhoksë


KISHA ORTHODHOKSE AUTOQEFALE E SHQIPERISE
Tiranë, 13 tetor 2014
Njoftim Shtypi
U zhvillua Asambleja e Lidhjes së Intelektualëve Orthodhoksë


Të ardhur nga qytete të ndryshme të vendit, mbi 400 të diplomuar të shkollave të larta, anëtarë aktivë të Kishës Orthodhokse Autoqefale të Shqipërisë, u mblodhën të shtunën, 11 tetor, në sallën e Qendrës Kulturore të Katedrales së Tiranës “Ngjallja e Krishtit”, në Asamblenë e Lidhjes së Intelektualëve Orthodhoksë të Shqipërisë. Lidhja funksionon në kuadrin e Statutit të Kishës Orthodhokse Autoqefale të Shqipërisë dhe ka për qëllim kultivimin shpirtëror të anëtarëve të saj, zhvillimin e marrëdhënieve ndërpersonale, dëshminë e së vërtetës Orthodhokse, shërbimin social, për mbështetjen e njerëzve në nevojë etj.

Fjalën e hapjes e mbajti Kryepiskopit Anastas, i cili foli rreth temës “Kërkimi fetar në Evropë. Rëndësia e pakicave krijuese”. Në të ndër të tjera u theksua se “…Që Kisha Orthodhokse t’i përgjigjet rolit historik të saj dhe që të kontribuojë në ecurinë shpirtërore të Shqipërisë dhe më gjerë të Evropës, nevojitet para së gjithash që të jetë besnike ndaj karakterit të saj misterial-sotiriologjik.  Të mbetet ajo që është në thelb “Arka e së vërtetës”, - të cilën e zbuloi Perëndia Triadik- shfaqja e misterit të ekonomisë së Perëndisë në Krishtin me anën e Shpirtit të Shenjtë. Vendi ku kryhet metamorfoza e njeriut, kapërcimi i ankthit ekzistencial, bashkimi i tij me Perëndinë e dashurisë. Këtë Orthodhoksi duhet të përfaqësojmë në Shqipëri dhe në tërë botën. Le të mos shqetësohemi pse nuk bëjmë pjesë në shumicën. Ajo që kërkohet është të bëhemi një bërthamë krijuese, që do të ndihmojë vendin tonë, që do të zbulojë dhe do të zhvillojë elementët më të mirë të trashëgimisë evropiane si dhe do të ecë drejt një lulëzimi të ri shpirtëror.”  
    Në pjesën e dytë të veprimtarisë u mbajtën disa referate nga anëtarë të Lidhjes së Intelektualëve Orthodhoksë: Nga Prof. dr. Robert Andoni “Mjekë të shquar orthodhoksë”; nga Anastasia Pite “Gruaja Orthodhokse dhe besimi”, nga Prof.as dr. Pirro Prifti “Veçori të bashkëjetesës fetare” dhe nga Dr. Dritan Shano “Zhvillimet ekonomike dhe sfidat me të cilat përballemi”. Veprimtaria vijoi me diskutime, ku u bënë propozime konkrete për veprimtarinë e ardhshme të Lidhjes.
Në kuadrin e Asamblesë, u bë zgjedhja e anëtarëve të Këshillit Ekzekutiv të saj, me procedura krejtësisht transparente,  nga një listë kandidatësh që u propozuan drejtpërdrejt nga anëtarët e Lidhjes gjatë procesit të votimit (të ndarë në 4 grupe, të Kryepiskopatës dhe të 3 Mitropolive).
    Gjatë kohës së mbajtjes së referateve përfundoi numërimi i votave dhe më pas u bënë të ditura rezultatet. Në Këshillin Ekzekutiv u zgjodhën 4 anëtarë nga Kryepiskopata dhe 3 anëtarë për çdo Mitropoli (nga 13 anëtarët 8 janë burra dhe 5 janë gra).
     Lidhja shprehu qartë nevojën e pjesëmarrjes aktive dhe krijuese të Orthodhoksëve që kanë formim universitar në jetën e Kishës sonë, brenda shoqërisë bashkëkohore shqiptare.
Zyra e Shtypit
e Kishës Orthodhokse Autoqefale të Shqipërisë

ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Συνέλευση του Συνδέσμου Ορθοδόξων Διανοούμενων της Αλβανίας

Προερχόμενοι από διάφορες πόλεις της Αλβανίας πάνω από τετρακόσιοι πτυχιούχοι Ανωτάτων Σχολών, ενεργά μέλη της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Αλβανίας, το Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2014 συνήλθαν στο Πολιτιστικό Κέντρο του Καθεδρικού Ναού της Αναστάσεως του Χριστού στα Τίρανα, για την αρτιότερη οργάνωση του «Συνδέσμου των Ορθοδόξων Επιστημόνων της Αλβανίας». Ο Σύνδεσμος λειτουργεί στα πλαίσια του Καταστατικού της Ορθοδόξου Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Αλβανίας και έχει ως σκοπό την πνευματική  καλλιέργεια των μελών του, την ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων, την μαρτυρία της Ορθοδόξου αληθείας, την κοινωνική διακονία, τη στήριξη όσων έχουν ανάγκη.

Στην εισαγωγική του ομιλία με θέμα «Θρησκευτική αναζήτηση στην Ευρώπη – Η σημασία των δημιουργικών μειονοτήτων» ο Αρχιεπίσκοπος κ. Αναστάσιος τόνισε: «Για να ανταποκριθεί στον ιστορικό ρόλο της η Ορθόδοξη Εκκλησία και να συμβάλλει στην πνευματική πορεία της Αλβανίας,  θα χρειασθεί πριν απ’ όλα να είναι συνεπής στον μυστηριακό - σωτηριολογικό της χαρακτήρα.  Να παραμείνει αυτό που στην ουσία είναι: Κιβωτός της αληθείας,  την οποία απεκάλυψε ο Τριαδικός Θεός· φανέρωση του μυστηρίου της οικονομίας του Θεού εν Χριστώ διά του Αγίου Πνεύματος.  Χώρος όπου τελεσιουργείται η μεταμόρφωση του ανθρώπου,  η υπέρβαση της υπαρξιακής του αγωνίας,  η ένωση του με τον Θεό της αγάπης.  Αυτή την Ορθοδοξία οφείλουμε να εκπροσωπούμε στην Αλβανία και όπου αλλού βρεθούμε.  Ας μην ανησυχούμε διότι δεν ανήκουμε στην πλειοψηφία.  Το ζητούμενο είναι να γίνουμε ένας δημιουργικός πυρήνας που θα βοηθήσει την χώρα να ανακαλύψει και να αναπτύξει τα καλύτερα στοιχεία της ευρωπαϊκής κληρονομιάς της και να προχωρήσει σε μια νέα πνευματική ακμή.»  
Στη συνέχεια αναπτύχθηκαν επίκαιρα θέματα από τέσσερεις ακαδημαϊκούς δασκάλους (καθ. Ρομπέρτ Αντόνη,  «Διάσημοι Ορθόδοξοι γιατροί στην Αλβανία»,  καθ. Αναστασίας Πίτε «Ορθόδοξες γυναίκες και πίστη», καθ. Πύρρο Πρίφτι «Ειρηνική θρησκευτική συνύπαρξη στη χώρα» Δρ. Ντριτάν Σάνο «Οικονομική ανάπτυξη και προκλήσεις της εποχής μας»), ενώ στη συζήτηση που ακολούθησε διατυπώθηκαν συγκεκριμένες προτάσεις για την δραστηριότητα του συνδέσμου.
Στα πλαίσια των εργασιών της Συνελεύσεως έγινε η εκλογή των μελών της Εκτελεστικής Επιτροπής με διαφανής διαδικασίες από τον κατάλογο υποψηφίων που πρότεινε απ’ ευθείας η Συνέλευση σε τέσσερις ομάδες: της Αρχιεπισκοπής και των τριών Μητροπόλεων.
Κατά τη διάρκεια των διαλέξεων ολοκληρώθηκε η καταμέτρηση των ψήφων και ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα.  Στην Εκτελεστική Επιτροπή εξελέγησαν τέσσερα μέλη από την Αρχιεπισκοπή και ανά τρία μέλη από τις υπόλοιπες τρείς μητροπόλεις (από τα 13 μέλη 8  είναι άντρες και 5 γυναίκες). 
Η Συνέλευση κατέστησε σαφή την ανάγκη δημιουργικής συμμετοχής των Ορθοδόξων που διαθέτουν Πανεπιστημιακές γνώσεις στη ζωή της Ορθοδόξου Εκκλησίας μέσα στην σύγχρονη αλβανική κοινωνία.
13 Οκτωβρίου 2014
Γραφείο τύπου της Αρχιεπισκοπής


Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΩΝ ΒΛΑΧΟΦΩΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821


Τοῦ Μιχαήλ Γ. Τρίτου, Καθηγητοῦ Πανεπιστημίου
Οἱ Βλαχόφωνοι Ἕλληνες, οἱ ὁποῖοι πρωτοστάτησαν σέ ὅλους τούς ἐθνικούς ἀγῶνες, δέν ἦταν δυνατόν νά ἀπουσιάσουν ἀπό τήν προετοιμασία καί διεξαγωγή τοῦ μεγάλου ἀγώνα τῆς ἐθνικῆς μας παλιγγενεσίας. Ἡ συμβολή τους στή θετική ἔκβαση τῆς ἐπαναστάσεως τοῦ 1821 ὑπῆρξε πολύπλευρη καί πολυδιάστατη. Σέ ὅλη τή διάρκεια τῆς Τουρκοκρατίας ὁ Βλαχόφωνος Ἑλληνισμός ἔδωσε ἐθνικούς ἀγωνιστές, διδασκάλους τοῦ Γένους, ἐθνικούς εὐεργέτες καί νεομάρτυρες ἁγίους τῆς Ἐκκλησίας μας, οἱ ὁποῖοι πρόσφεραν τά πάντα γιά νά ἔλθει τό "ποθούμενον".
Προεπαναστατικά, τό σύνολο σχεδόν τῶν κλεφταρματωλῶν ἦσαν Βλαχόφωνοι. Ἀπό τήν ἀντίσταση τῶν Βλαχοφώνων κατά τοῦ Τούρκου κατακτητῆ ἀναφέρουμε τίς ἐπαναστατικές πρωτοβουλίες τοῦ Καραμιχάλη στόν Ὄλυμπο τό 1489, τῶν βορειοηπειρωτῶν τό 1752 μέ τόν Ματθαῖο Παπαγιάννη καί τόν Ἀρχιεπίσκοπο Ἀχρίδος Ἰωακείμ καί τήν ἐξέγερση τοῦ Μητροπολίτου Λαρίσης Διονυσίου τοῦ Φιλοσόφου, στήν ὁποία πῆραν μέρος οἱ βλαχόφωνοι τῆς Πίνδου.
Πρέπει νά σημειωθεῖ ὅτι ὁ Διονύσιος εἶχε ἔλθει σέ συνεννόηση μέ τούς Ἀνδεγανούς τῆς Σικελίας καί τόν βλαχοζαγορίσιας ἠπειρωτικῆς καταγωγῆς ἡγεμόνα τῶν Παριστρίων ἡγεμονιῶν Μιχαήλ τόν Γενναῖο, ὁ ὁποῖος τό 1600 εἶχε ξεσηκώσει τά Βαλκάνια μέ τή βοήθεια τοῦ Μητροπολίτου Τυρνόβου Διονυσίου.
Ἐντυπωσιακή ὑπῆρξε ἡ συμμετοχή τῶν Βλαχοφώνων στή Φιλική Ἑταιρεία. Ἐνδεικτικά ἀναφέρουμε τά ὀνόματα τῶν Μετσοβιτῶν Φιλικῶν Δημ. Ἵπατρου, Ἀναστ. Μανάκη, Ἰωάν. Γκαδέλου, Ἀποστ. Χατζῆ, Δημ. Τζίμα, Ἰωάν. Τσάπου καί Δημ. Ζαμάνη, ὁ ὁποῖος διέθεσε ὁλόκληρη τήν περιουσία του γιά τή Φιλική Ἑταιρεία. Δεκάδες Φιλικοί κατάγονταν καί ἀπό μικρά ἀκόμη βλαχοχώρια, ὅπως Συρράκο καί Καλαρρύτες.
Ἐξίσου ἐνδιαφέρουσα, ἐνεργός καί μαζική ὑπῆρξε ἡ δράση τους στή διάρκεια τῆς Ἐπαναστάσεως τοῦ 1821 μέ τήν πολύπλευρη προσφορά τοῦ Ρήγα Φεραίου, τό ὁλοκαύτωμα τοῦ Γεωργάκη Ὀλύμπιου, τοῦ Γιάννη Φαρμάκη, τῶν Κασομούληδων, τοῦ Χριστόδουλου Χατζηπέτρου, τοῦ Θεοδωράκη Γρίβα, τοῦ Ἰωάννη Κωλέττη, τῶν Δαρβάρηδων καί τόσων ἄλλων. Σημαντική ὑπῆρξε καί ἡ προσφορά τῶν Παλάσκα καί Κωλέττη στόν ἐκσυγχρονισμό τοῦ ἑλληνικοῦ πολεμικοῦ στόλου. Δικαιολογημένα ὁ Edmond de Belle, τονίζει ὅτι οἱ Βλαχόφωνοι "ἀρχίζουν τόν ἀγώνα τῆς ἀνεξαρτησίας. Ἐφεξῆς αὐτοί παρέχουν στήν Ἑλλάδα περίφημους ἀρχηγούς. Οἱ δέ Βλάχοι μέ τίς δωρεές τους συμβάλλουν στήν ἐξάπλωση τῆς Μεγάλης Ἰδέας...".
Ἀξιοθαύμαστη ἦταν ἡ ἐπίδοση τῶν Βλαχοφώνων καί στόν τομέα τῆς παιδείας. Σέ ὅλα τά βλαχόφωνα χωριά λειτούργησαν ὑποδειγματικά σχολεῖα ὅλων τῶν βαθμίδων. Ξεχωριστή θέση στόν τομέα αὐτό κατέχει ἡ ἱστορική, βλαχόφωνη πόλη τῆς Μοσχοπόλεως, ὅπου στούς ιζ´ καί ιη´ αἰῶνες λειτούργησαν Ἑλληνική Ἀκαδημία καί Ἑλληνικό Τυπογραφεῖο, τό δεύτερο στήν Τουρκοκρατούμενη Ἑλλάδα μετά τή Σχολή τοῦ Γένους στήν Κωνσταντινούπολη.
Στά σχολεῖα τῆς Μοσχοπόλεως δίδαξαν ἀριστεῖς τῶν Ἑλληνικῶν γραμμάτων. Οἱ δάσκαλοι αὐτοί δέν ἦσαν μόνον φιλόσοφοι καί λόγιοι. Ἦσαν κυρίως ἀπόστολοι τῆς ἐθνεγερσίας, πού μεταλαμπάδευαν στούς μαθητές τους, πέραν τῶν γραμματικῶν γνώσεων, τούς καημούς καί τούς πόθους γιά τήν ἐθνική ἀνάσταση. Ἡ "Νέα Ἀκαδημία" ἀπέβη ἕνα ἀπό τά σπουδαιότερα πνευματικά κέντρα τοῦ ὑποδούλου ἑλληνισμοῦ καί δίκαια ἀποκλήθηκε "ἄκρος στολισμός τῆς πολιτείας, εὐκοσμία τῶν ἠθῶν, τό φῶς τῆς Ἐκκλησίας".
Διαπρεπεῖς διδάσκαλοι τοῦ Γένους καί λόγιοι τῶν χρόνων τῆς Τουρκοκρατίας ἦσαν Βλαχόφωνοι. Ἀντιπροσωπευτικά ἀναφέρουμε τόν μετσοβίτη Νικόλαο Κύρκον ἤ Τζαρζούλη καί τόν μοσχοπολίτη Νεκτάριο Τέρπο.
Ὁ πρῶτος δέν ὑπῆρξε μόνον ἀξιόλογος διδάσκαλος, ἀλλά καί ἕνας πολυγραφότατος συγγραφέας. Τά ἔργα του εἶναι ποικίλου περιεχομένου, ὅπως ἑρμηνευτικά, φιλοσοφικά, μεταφράσεις, λόγοι, ἐπιστολές καί διάφορα ἄρθρα, πού ἀναφέρονται στίς μαθηματικές καί φυσικές ἐπιστῆμες. Στήν Ἀθωνιάδα Σχολή, ὅπου δίδαξε γιά ἕνα μονάχα χρόνο (1759-1760) φιλοσοφικά μαθήματα, εἶχε ὡς μαθητή του τόν Κοσμᾶ τόν Αἰτωλό, ὁ ὁποῖος δέχθηκε πλούσια τήν ἐπίδρασή του, κυρίως σέ ὅ,τι ἀφοροῦσε τήν ἐθνική ἀναγέννηση καί τή Μεγάλη Ἰδέα. Γενικά, ὁ Νικόλαος Τζαρτζούλης ὑπῆρξε κορυφαία μορφή τῆς ἑλληνικῆς διανοήσεως, πού πρωτοστάτησε στήν πνευματική κίνηση τοῦ ιη´ αἰ. Προσφυέστατα ὁμολογεῖται ὅτι "ἡ ἐπιστημονική του κατάρτισις καί ἡ διδασκαλική του δρᾶσις ἀποτελοῦν σταθμόν εἰς τήν ἱστορίαν τῶν προσπαθειῶν πρός ἐξύψωσιν τοῦ ὑποδούλου Ἑλληνικοῦ Γένους". Δικαιολογημένα ὁ Ἰώσηπος Μοισιόδαξ τόν θεωροῦσε ἰσάξιο τοῦ Εὐγενίου Βουλγάρεως καί τοῦ Νικηφόρου Θεοτόκη.
Ὁ δεύτερος, ὁ Νεκτάριος Τέρπος ἀνήκει στούς λογίους καί ἐναρέτους κληρικούς, πού διακρίθηκαν στά μέσα τῆς ιη´ ἑκατονταετηρίδος. Μέ τούς ἀγῶνες καί τή γενικότερη πνευματική του δραστηριότητα συνέβαλε ἀποφασιστικά στήν ἀνάσχεση τοῦ κύματος τοῦ ἐξισλαμισμοῦ καί στήν ἀποφυγή τοῦ ἐκτουρκισμοῦ στίς ΒΔ ἀκριτικές περιοχές τοῦ ἑλληνικοῦ χώρου. Ὑπῆρξε πρόδρομος καί πνευματικός πατέρας τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ, ὁ ὁποῖος ἔδρασε στά ἴδια μέρη, στά ὁποῖα καί ἐκεῖνος ἀγωνίστηκε καί τοῦ ὁποίου τό ἔργο συνέχισε καί ὁλοκλήρωσε.
Τό ἔργο του "Πίστις" γαλούχησε καί ἐμψύχωσε τούς σκλαβωμένους ραγιάδες. Τό πολύτιμο αὐτό βιβλίο κυκλοφόρησε σέ πολλές ἐκδόσεις. Ἀπό αὐτές γνωρίζουμε ἐννέα, πού ἐκδόθηκαν στό διάστημα 1732 μέχρι καί τοῦ 1818. Πρέπει νά σημειωθεῖ ὅτι ἡ τελευταία γνωστή ἔκδοση ἔγινε τίς παραμονές τῆς ἐθνεγερσίας (1818). Μοναδικό φαινόμενο κυκλοφορίας σ' ὁλόκληρη τή νεοελληνική βιβλιογραφία. Ἄν ἐξαιρέσει κανείς τό θούρειο τοῦ Ρήγα, κανένα ἄλλο νεοελληνικό βιβλίο, δέν εἶχε τόσο μεγάλη καί εὐρύτατη κυκλοφορία μέ τόσες πολλές ἐκδόσεις, ὅσες "ἡ Πίστις" τοῦ Νεκταρίου Τέρπου.
Ἀναμφίβολα, ὁ Τέρπος ἀνήκει στούς μεγάλους ἀγωνιστές τῶν χρόνων τῆς σκλαβιᾶς. Ἡ δράση του ὑπῆρξε ἀξιοζήλευτη. Πρόβαλε μέ πάθος τήν ὀρθόδοξη πίστη καί τήν ἰδέα τῆς ἐθνικῆς ἐλευθερίας. Τόνωσε τό ἐθνικό φρόνημα τῶν καταπτοημένων ραγιάδων. Καυτηρίασε μέ σκληρές ἐκφράσεις τίς ἀθρόες ἀλλαξοπιστίες καί ποτέ δέν συμβιβάστηκε μέ τό φαινόμενο τοῦ κρυπτοχριστιανισμοῦ, τό ὁποῖο θεωροῦσε νόθο κατάσταση καί ἀδυναμία εὐθείας καί πεπαρησιασμένης ὁμολογίας τῆς ἀλήθειας. Ὁ ἀνοιχτός ἀγώνας του κατά τῆς τυραννίας καί τοῦ μωαμεθανισμοῦ εἶναι μοναδικό φαινόμενο σέ ὁλόκληρη τήν Τουρκοκρατία, ἀφοῦ οἱ μετέπειτα ἐθνεγέρτες, ὅπως ὁ Ρήγας, ὁ Κοραῆς καί ὁ Ἀνώνυμος Ἕλληνας κρύφτηκαν πίσω ἀπό τήν ἀνωνυμία καί χρησιμοποίησαν ψευδώνυμα.
Ἀλλά καί στόν τομέα τῆς κοινωνικῆς εὐποιΐας οἱ Βλαχόφωνοι ἦσαν πρωτοπόροι. Βλαχόφωνοι ἦσαν οἱ Μεγάλοι Ἐθνικοί Εὐεργέτες Σίνας, Ζάππας, Μπάγκας, Ἀβέρωφ, Τοσίτσας, Στουρνάρας κ.ἄ. Ὅλοι αὐτοί τά πλούτη πού ἀπέκτησαν στήν Αὐστρία, Οὐγγαρία, Ρωσία, Αἴγυπτο, Ρουμανία καί ὁπουδήποτε ἀλλοῦ τά ἄφησαν στήν Ἑλλάδα καί ὄχι ἐκεῖ, γιά νά μᾶς κληροδοτήσουν περίλαμπρα μνημεῖα πολιτισμοῦ, ὅπως τό Παναθηναϊκό Στάδιο, τό Ἐθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνεῖο, τήν Ἀκαδημία Ἀθηνῶν, τό Ἐθνικό Ἀστεροσκοπεῖο, τό Ζάππειο Μέγαρο, τή Σχολή Εὐελπίδων, τό θωρηκτό "Ἀβέρωφ" καί τόσα ἄλλα.
Μέ τίς προσφορές τους αὐτές οἱ Βλαχόφωνοι Ἐθνικοί Εὐεργέτες συνέβαλαν ἀποφασιστικά στήν ἐπιβίωση τοῦ Γένους, στήν πνευματική του ἀναγέννηση καί τήν πολιτική του ἀποκατάσταση. Πέραν ἀπό τήν κάλυψη τῶν στοιχειωδῶν ἀναγκῶν ἔδωσαν προτεραιότητα στήν ἀνάπτυξη τῆς Παιδείας καί ἔγιναν οἱ κατεξοχήν τροφοί καί στυλοβάτες τοῦ Ἑλληνικοῦ διαφωτισμοῦ. Κατά τόν Berard οἱ βλαχόφωνοι Ἐθνικοί Εὐεργέτες "μέ τό πουγκί καί μέ τό αἷμα τους ἀγωνίστηκαν καί ἔφτιαξαν τό νέο ἑλληνικό κράτος καί ἔγιναν οἱ μεγαλύτεροι εὐεργέτες τοῦ Γένους".
Τέλος, μεγάλο μερίδιο στήν ἐθνική μας ἀπελευθέρωση ἔχουν καί οἱ Βλαχόφωνοι νεομάρτυρες, οἱ ὁποῖοι μέ τή μαρτυρική θυσία τῆς ζωῆς τους ἀνέκοψαν τό κύμα τοῦ ἐξισλαμισμοῦ καί ἀποφεύχθηκε ὁ ἐκτουρκισμός. Οἱ Βλαχόφωνοι νεομάρτυρες ἔγιναν σύμβολα ἀντιστάσεως τοῦ λαοῦ, στέργιωσαν τήν πίστη τῶν ραγιάδων καί ἔδωσαν ἐλπίδες καινούργιας ζωῆς. Τό πνεῦμα τῆς αὐτοθυσίας τους παραδειγμάτιζε τό λαό, τόνωνε τό φρόνημά του καί γιγάντωνε τήν ἐθνική του συνείδηση. Τό ἀξιοθαύμαστο παράδειγμά τους ἀπέβη καινούργια πηγή πνευματικῆς ἐνδυναμώσεως τῶν χριστιανῶν στόν ἀγώνα γιά τή διατήρηση τῆς θρησκευτικῆς καί ἐθνικῆς ἐλευθερίας. Στήν κατηγορία αὐτή τῶν μαρτύρων ἀνήκουν ὁ Νικόλαος ἐκ Μετσόβου, ὁ Δημήτριος ἐκ Σαμαρίνης καί ὁ Νικόδημος ἐξ Ἐλμπασάν.
Ὁ νεομάρτυς Νικόλαος γεννήθηκε στό Μέτσοβο τῆς Ἠπείρου. Σέ νεαρή ἡλικία πῆγε στά Τρίκαλα, ὅπου ἐργαζόταν σέ τούρκικο ἀρτοποιεῖο. Ὕστερα ἀπό δύο ἀλλεπάλληλες ἀλλαξοπιστήσεις ἔδωσε τήν "καλήν μαρτυρίαν Ἰησοῦ Χριστοῦ" τήν 17 Μαΐου 1617 πάνω στή φωτιά στήν κεντρική ἀγορά τῶν Τρικάλων. Η κάρα του εἶναι ἀποθησαυρισμένη στήν Ἱερά Μονή Βαρλαάμ τῶν Μετεώρων, εὐωδιάζουσα καί θαυματουργοῦσα.
Ὁ νεομάρτυς Δημήτριος γεννήθηκε στή Σαμαρίνα στά τέλη τοῦ ιη´ αἰ. Σέ νεαρή ἡλικία ἐκάρη μοναχός στήν Ἱερά Μονή Ἁγίας Παρασκευῆς τῆς γενέτειράς του. Ὡς μοναχός ἀκολούθησε τόν ὀνομαστό ἁρματωλό τῶν Χασίων Παπα-Θύμιο Βλαχάβα, στούς ἀγῶνες τοῦ ὁποίου πῆρε ἐνεργό μέρος. Περιόδευσε διάφορα μέρη τῆς Ἠπείρου καί Θεσσαλίας, ἐμψυχώνοντας τούς τρομοκρατημένους ραγιάδες καί εὐαγγελιζόμενος τό ζείδωρο μήνυμα τῆς ἐθνικῆς ἐλευθερίας. Καταγγέλθηκε ὡς δημεγέρτης καί γι' αὐτό συνελήφθη μαζί μέ τόν Βλαχάβα. Δέσμιος ὁδηγήθηκε μπροστά στόν Ἀλῆ Πασᾶ τῶν Ἰωαννίνων. Τήν σύλληψη, ἀνάκριση καί ὅλες τίς φάσεις τοῦ μαρτυρίου του περιγράφει ὁ Pouqueville, ὁ ὁποῖος ἦταν πρόξενος στά Ἰωάννινα. Μαρτύρησε μέ ἐντοιχισμό στά Ἰωάννινα, τήν 18 Αὐγούστου 1808. Ἡ μνήμη του τιμᾶται τήν 18 Αὐγούστου.
Ὁ νεομάρτυς Νικόδημος γεννήθηκε στό Ἐλμπασάν τῆς Ἀλβανίας. Πρώην ἐξωμότης, ἐπανῆλθε στή χριστιανική πίστη ἀπό τόν ὅσιο Ἀκάκιο στό Ἅγιον Ὄρος, ὅπου εἶχε μεταβεῖ γιά νά πείσει τό γιό του νά ἐξισλαμιστεῖ. Μαρτύρησε τήν 11 Ἰουλίου 1722 στό Βελιγράδι μέ ἀποκεφαλισμό, ἐπειδή μετά τήν ἄσκησή του στό Ἅγιον Ὄρος κήρυξε μεγαλόφωνα τό Χριστό στούς ὑπόδουλους Ἕλληνες. Ἡ Ἡ μνήμη του γιορτάζεται τήν 11 Ἰουλίου.
Ἀπό ὅσα ἀντιπροσωπευτικά γράφτηκαν, φαίνεται καθαρά ἡ μεγάλη συμβολή τῶν Βλαχοφώνων Ἑλλήνων στήν Ἐπανάσταση τοῦ 1821. Τῆς γνήσιας αὐτῆς ἑλληνικῆς πληθυσμιακῆς ὁμάδας, πού πρωτοστάτησε στούς ἀγῶνες τοῦ ἔθνους, στήν κοινωνική εὐποιΐα, στήν καλλιέργεια τῶν γραμμάτων καί τῶν τεχνῶν καί γενικά σέ κάθε τομέα τῆς ἑλληνικῆς ζωῆς.

Μπορεί να σβήσει ο Ελληνισμός; Απάντηση από ένα γάλλο συγγραφέα! - Mund të shuhet Helenizmi? Përgjigjia nga një shkrimtar Francez!

Dedikuar çdo antiheleni në Shqipëri - Αφειρωμένο σε κάθε ανθέλληνα στην Αλβανία

Kείμενο (από Γάλλο λογοτέχνη)
Γκρεμίστε όλη την Ελλάδα σε βάθος 100 μέτρων. Αδειάστε όλα τα μουσεία σας, από όλον τον κόσμο.Γκρεμίστε κάθε τι Ελληνικό από όλο τον πλανήτη… Έπειτα σβήστε την Ελληνική γλώσσα από παντού.
Από την ιατρική σας, την… φαρμακευτική σας.
Από τα μαθηματικά σας (γεωμετρία, άλγεβρα)
Από την φυσική σας, χημεία
Από την αστρονομική σας
Από την πολιτική σας
Από την καθημερινότητα σας.
Διαγράψτε τα μαθηματικά, διαγράψτε κάθε σχήμα, κάντε το τρίγωνο-οκτάγωνο, την ευθεία-καμπύλη,σβήστε την γεωμετρία από τα κτίρια σας, τους δρόμους σας, τα παιχνίδια σας, τα αμάξια σας, σβήστε την ονομασία κάθε ασθένειας και κάθε φαρμάκου, διαγράψτε την δημοκρατία και την πολιτική, διαγράψτε την βαρύτητα και φέρτε το πάνω κάτω, αλλάξτε τους δορυφόρους σας να έχουν τετράγωνη τροχιά, αλλάξτε όλα τα βιβλία σας (γιατί παντού θα υπάρχει και έστω μια ελληνική λέξη), σβήστε από την καθημερινότητα σας κάθε ελληνική λέξη, αλλάξτε τα ευαγγέλια, αλλάξτε το όνομα του Χριστού που και αυτό βγαίνει από τα Ελληνικά και σημαίνει αυτός που έχει το χρίσμα, αλλάξτε και το σχήμα κάθε ναού (να μην έχει την ελληνική γεωμετρία), σβήστε τον Μέγα Αλέξανδρο, σβήστε όλους τους Μυθικούς και Ιστορικούς ήρωες, αλλάξτε την παιδεία σας, αλλάξτε το όνομα της ιστορίας, αλλάξτε τα ονόματα στα πανεπιστήμια σας, αλλάξτε τον τρόπο γραφής σας, χρησιμοποιήστε τον αραβικό, διαγράψτε την φιλοσοφία, διαγράψτε, διαγράψτε, διαγράψτε…
Θα πείτε «δεν γίνεται».
Σωστά, δεν γίνεται γιατί μετά δεν θα μπορείτε να στεριώσετε ούτε μία πρόταση!
Δεν γίνεται να σβήσει η Ελλάδα, ο Έλληνας, η προσφορά του πάνω σε αυτόν τον πλανήτη…
Η πρόκληση πάντως ισχύει.
Jean Richepin
Μας το έστειλε φίλος αναγνώστης, δεν ξέρουμε αν ο Jean Richepin έγραψε αυτό το κείμενο.
Ίσως δεν έχει και σημασία. Το σίγουρο είναι ότι:
O Jean Richepin γεννήθηκε στη Μεδέα της Αλγερίας το 1849 και πέθανε στο Παρίσι το 1926. Υπήρξε μυθιστοριογράφος  ποιητής, δημοσιογράφος και μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας. Δημοφιλή έργα του: "La chanson des gueux", "Les caresses", "Les blasphemes". Φύση απείθαρχη και ανήσυχη, δεν δίστασε μετά τις σπουδές του, να εργαστεί σαν ηθοποιός, σαν ναύτης ή λιμενεργάτης.
Υπήρξε σημαντικός μελετητής της αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και έμαθε ελληνικά για να μπορεί να διαβάζει τα δημοτικά μας τραγούδια. Ο συγγραφέας δεν έμεινε ασυγκίνητος από τους μύθους και θρύλους της Αρχαίας Ελλάδας και συνέταξε την  Ελληνική Μυθολογία – μια από τις καλύτερες που κυκλοφόρησαν παγκοσμίως - ένα έργο που τον έκανε ευρύτερα γνωστό στο ελληνικό κοινό. 

Η τελευταία λέξη που θα ακουστεί στη Γη θα είναι…

πηγή: εδώ
Tekst (nga një shkrimtar Francez)
Gërmoni, shkatërroni Greqinë në thellësi prej 100 metrosh.
Zbrazini të gjithë muzetë tuaj, nga e gjithë bota.
Shkatërroni çdo gjë Helene nga e gjithë planeti...
Më pas fshini gjuhën Helene nga kudo.
Nga mjekësia juaj, nga farmaceutika juaj.
Nga matematika juaj (gjeometri algjebër)
Nga fizika juaj, kimia.
Nga astronomia juaj,
Nga politika juaj,
Nga e përditëshmja juaj.
Eliminoni matematikën, eleminoni çdo figurë, bëheni trekëndëshin- tetëkëndësh, vijën e drejtë- të përkulur, eliminoni gjeometrinë nga ndërtesa juaj, nga rrugët tuaja, nga lodrat tuaja, nga makinat tuaja, fshihni emrin e çdo sëmundjeje dhe çdo ilaçi, eliminoni demokracinë dhe politikën, eliminoni forcën e rëndesës dhe kthejini gjërat përmbys,  ndryshoni satelitët dhe vendosini të lëvizin në mënyrë katrore rreth tokës, ndryshoni të gjithë librat tuaj (se kudo do të ketë qoftë dhe një fjalë helene), eliminoni nga e përditëshmja juaj çdo fjalë helene, ndryshoni ungjijtë, ndryshoni emrin e Krishtit që dhe ai vjen nga greqishtja e do të thotë ai që ka krismën, ndryshoni formën e tempujve (që të mos ketë gjeometrinë helene), eliminoni Aleksandrin e Madh, eliminoni të gjithë heronjtë mitikë dhe historikë, ndryshoni edukimin tuaj, ndryshoni emërin e historisë, ndryshoni emrin në univeristet tuaja, ndryshoni mënyrën e të shkruarit, përdorni shkrimin arab, eliminoni filozofinë, eliminoni, eliminoni, eliminoni.....
Do të thoni “nuk bëhet”.
Drejt, nuk bëhet sepse më pas nuk do të mund të formuloni qoftë dhe një fjalë!
Nuk bëhet të shuhet Greqia, Greku, oferta e tij mbi këtë planet....
Megjithë atë ftesa është aktive.
Jean Richepin
Këtë tekst na i dërgoi një lexues, nuk e di nqs Jean Richepin e shkroi këtë tekst. Ndoshta nuk ka rëndësi. E sigurt është që Jean Richepin u lind në Medea të Algjerisë më 1849 dhe vdiq në Paris më 1926. Ishte shkrimtar, poet, gazetar dhe anëtar i Akademisë Franceze. Vepra të tij të njohura: : "La chanson des gueux", "Les caresses", "Les blasphemes".
Natyrë e padisiplinuar dhe në kërkim, nuk ngurroi pas studimeve të tij të punojë si aktor, si marinar dhe punëtor porti. Ishte një prej studiuesve më të rëndësishëm të filologjisë së lashtë helene dhe mësoi greqisht që të mund të lexonte këngët popullore.
Shkrimtari nuk mbeti i pamallëngjyer nga mitet dhe legjendat e Greqisë së Lashtë dhe formuloi Mitologjinë Helene- një prej më të mirave që qarkulloi botërisht- një vepër që e bëri gjërësisht të njohur në publikun helen.
Fjala e fundit që do të dëgjohet në Tokë do të jetë... greqisht.

H πιό πετυχημένη ανάλυση για τους αλβανούς από το Φαν Νόλι - Analiza më e qëlluar mbi shqiptarët nga Fan Noli (1923)




"Në vendin tonë mbretëron konfuzioni i pesë anarkive E para, anarkia fetare: katër fe të ndryshme që s'kanë zënë rrënjë në zemrën e një populli pagan. E dyta, anarkia sociale: këtu s'ka as klasë bejlerësh, as klasë bujqish, as klasë burxhoazie. Këtu bujku është më bej se beu, beu më bujk se bujku. Kini një shembull të bukur në Partinë Popullore, e cila mbahet sot në fuqi prej bejlerëve. E treta, anarkia morale: këtu qeni s'njeh të zotin; këtu karakteret dopësohen, qullosen dhe ndërrojnë forma dita ditën si në kaleidoskop. Këtu ambiciet janë pa fre e pa kufi. Këtu i padituri i di të gjitha dhe i pazoti është i zoti për të gjitha. E katërta, anarkia patriotike: këtu brenda në një ditë, si me magji, trathëtori bëhet patriot dhe patrioti trathëtor. Këtu shohim përpara syve tanë të kapardisen si patriotë të mëdhenj, ata që kanë luftuar për "harfet" e për flamurin e babës, që kanë djegur Shqipërinë e Mesme ose ata që janë puthur me andartët e i kanë ndihmuar për të shkretuar anembanë Toskërinë; këtu si më thoshte një mik, është më mirë të jetë njeriu trathëtor e të shikojë interesin e tij e të jetë i sigurt që të nesërmen do të proklamohet patriot i madh. E pesta, anarkia e idealeve: këtu idealet e errëta, të shtrembra e të mumifikuara të Fanarit e të Buharës përfyten e përleshen në një luftë për vdekje me idealet e gjalla, elegante dhe të ndritshme të Perëndimit; na mungojnë vetëm idealet e antropofagëve. Po për të zënë vendin e ketyre kemi kolltukofagët, krimba të verdhë me kokë të zezë, që rriten me plagët e infektuara të Shqipërisë në lëngim, këpushë, që mund t'i copëtosh, po jo t'i ç'qitësh nga trupi që kafshojnë e thëthijnë. Herodoti na tregon se në betejën navale të Salaminës, një athenian kapi një anije persiane me dorën e djathtë e s'e lëshonte gjersa ia prenë; ahere e kapi me dorën e mëngjër; ia prenë edhe këtë; ahere e kapi me dhëmbë dhe s'e lëshoj gjersa i prenë kokën. Sikur të ngjallej Herodoti përsëri do të shikonte që kolltukofakët tanë janë më të fortë se ky trim legjendar i vjetërsisë greke. Që t'i çqitësh këta tanët nga kolltuku duhet t'u preç jo vetëm duart e kokën, po edhe këmbët e trupin."
Η γνώμη ενός αναγεννητή και απόλυτο ήρωα της Αλβανίας όπως ο Φαν Νόλι για την Αλβανία και τους αλβανούς το 1923. (για την ιστορία ο Φαν Νόλι ήταν ένας έλληνας προδότης και σήμερα όλο το σοι του ζει στην Ελλάδα και τον έχει απαρνηθεί αργότερα θα καταθέσουμε αργότερα). Η γνώμη αυτή ταιριάζει και σήμερα όχι μόνο στην Αλβανία αλλά ίσως και στην Ελλάδα. Η κρίση δική σας.    
Στην χώρα μας βασιλεύει  η σύγχυση των πέντε αναρχιών. Πρώτη, η θρησκευτική αναρχία :  Τέσσερεις διαφορετικές  θρησκείες  που δεν έχουν ριζώσει σε ένα λαό ειδωλολατρικό. Δεύτερη , η κοινωνική αναρχία: εδώ δεν υπάρχει τάξη ούτε φεουδαρχών, ούτε αγροτών ούτε τάξη μπουρζουαζίας. Εδώ ο αγρότης είναι πιο μπέη από τον αγρότη, και ο μπέη πιο αγρότης από τον αγρότη. Έχετε εδώ ένα παράδειγμα στο Λαϊκό Κόμμα, οι οποία διατηρείτε σήμερα στην εξουσία από τους μπέηδες. Τρίτη, η ηθική αναρχία: εδώ ο σκύλος δεν αναγνωρίσει το κύριο του ! Εδώ οι χαρακτήρες αποδυναμώνονται , γίνονται μαλθακή και αλλάζουν μορφές μέρα με την μέρα όπως στον καλειδοσκόπιο. Εδώ  οι φιλοδοξίες είναι ανεξέλεγκτες και χωρίς όρια. Εδώ ο ανόητος ξέρει τα πάντα και ο ανίκανος είναι ικανός για τα πάντα. Τέταρτη η πατριωτική αναρχία: εδώ μέσα σε μία μέρα, μαγικά, ο προδότης γίνετε πατριώτης και ο πατριώτης προδότης. Εδώ βλέπουμε μπροστά μας να περηφανεύονται ως μεγάλοι πατριώτες  , αυτοί που πολέμησαν  για τα πράγματα και την σημαία του πατέρα, που έχουν κάψει την Μέση Αλβανία, η εκείνη που έχουν φιληθεί με τους αντάρτες και έχουν βοηθήσει για να ερημωθεί από την μία άκρη στην άλλη  την Τοσκαρία? Εδώ μου έλεγε ένας φίλος είναι καλύτερα να είναι ο άνθρωπος προδότης και να δει το συμφέρον του και να είναι σίγουρος ότι την επόμενη θα  προωθηθεί ως μεγάλος πατριώτης. Το πέμπτο, η αναρχία των ιδανικών: εδώ οι σκοτεινές ιδέες , μεταμορφωμένα και μουμιοποιημένα του Φαναριού και της Μπουχαρά καταπνίγονται και μαλώνουν σε ένα πόλεμο θανάτου με τα ζωντανά,  κομψά και φωτεινά ιδανικά της δύσης? Μας λείπουν μόνο τα ιδανικά των ανθρωποφάγων. Αλλά για να πάρουμε την θέση αυτών των πολυθρονοφάγων, κίτρινα σκουλήκια με μαύρο κεφάλι, που μεγαλώνουν στις μολυσμένες πληγές της Αλβανίας στον αναστεναγμό, τσιμπούρια που μπορεί να τα κομματιάσεις, αλλά όχι να τα ξεκολλήσεις από το σώμα που δαγκώνουν και ρουφούν. Ο Ηρόδοτος μας αφηγείται ότι κατά την ναυμαχία της Σαλαμίνας, ένα αθηναίος έπιασε ένα περσικό πλοίο με το δεξί του χέρι και δεν το άφηνε ώσπου του το έκοψαν! Τότε το έπιασε με το αριστερό! Του το έκοψαν και αυτό! Τότε το έπιασε με τα δόντια και δεν το άφηνε μέχρι που του έκοψαν το κεφάλι. Αν  Ζωντάνευε ο Ηρόδοτος  πάλι θα έβλεπε ότι η πολυθρονοφάγοι
μας θα είναι πιο  δυνατοί από αυτόν τον θρυλικό παλικάρι της αρχαίας Ελλάδος.  Για να τους απομακρύνεις τους δικούς μας από τις πολυθρόνες πρέπει να τους κόψεις όχι μόνο τα χέρια και τα πόδια, αλλά και το σώμα και τα πόδια»

Κορυτσά: Η παγκόσμια σημασία της απελευθέρωσής της και ο… «Πολίτης Κέιν»! - Korça: Rëndësia universale e çlirimit të saj dhe “Qytetari Kein”!






Κορυτσά: Η παγκόσμια σημασία της απελευθέρωσής της και ο… «Πολίτης Κέιν»!


Στς 22 Νοεμβρίου 1940 λληνικς Στρατς προελαύνει μετ π σκληρς μάχες στν Κορυτσ κα γίνεται δεκτς μέσα σ μία θάλασσα π γαλανόλευκες. Κορυτσ προστίθεται στ σειρτν πόλεων κα χωριν τς Βορείου πείρου πο ποδέχονται γι τρίτη φορ π τ 1912 τνλευθερωτ λληνικ Στρατ καπροδιαγράφει τν ττα τς φασιστικς ταλίας. ντίκτυποςποκτ παγκόσμιες διαστάσεις στπρωτοσέλιδα τν φημερίδων καστ ραδιόφωνο. Ο γελοιογράφοι τν συμμαχικν χωρν μπνέονται τ διάσημα σκίτσα πο σατιρίζουν τν Μουσολίνι. Κορυτσ εναι πρώτη πόλη στν κόσμο ποὺἀπελευθερώνεται π τς δυνάμεις το ξονα.

Τ 1941 ρσον Οὐὲλς γυρίζει τν «Πολίτη Κέιν», σως τν πι ρτια ταινία λων τν ποχν ποσήμερα διδάσκεται στς Σχολς Κινηματογράφου λου του κόσμου.κε λοιπν γι ν δοθε τὸἱστορικ πλαίσιο το 1940 ποδιαδραματίζεται πόθεση, προβάλλονται τ πρωτοσέλιδα τνφημερίδων τς ποχς: «Δύοταλικς μεραρχίες παγιδεύτηκαν στ ψώματα π τν λληνικΣτρατό», «Ο λληνες χτυπον τν ταλία κατ μκος τνψωμάτων τς Κορυτσς» κ.α. Δίπλα λοιπν στ θάνατο το Κέιν διαβάζουμε μ μεγάλους τίτλους τς νίκες το λληνικο Στρατοκα τν κατάληψη τς Κορυτσς! τεράστια σημασία τςλληνικς νίκης στν κβαση τοπολέμου κτιμήθηκε λλωστε καὶἀπ τν διο τν Χίτλερ. H Λένι Ρίφενσταλ μία λλη σημαντικμορφ τς βδομης τέχνης καμούσα το ναζισμο στν ατοβιογραφία της ναφέρει τι Χίτλερ τς επε σ συνάντησή τους στς 30 Μαρτίου 1944: "ν οἱἸταλο δν εχαν πιτεθε  στνλλάδα κα δν χρειάζονταν τβοήθειά μας, πόλεμος θ εχε πάρει διαφορετικ τροπή. Θεχαμε προλάβει ν κατακτήσουμε τ Λένινγκραντ κα τ Μόσχα, πρν πιάσει τ Ρωσικ ψύχος."

Δυστυχς σήμερα ατ μεγάλη νίκη το λεύθερου κόσμου νάντια στ φασισμ γνοεται στν Κορυτσ. ν διοργανώνονται λαμπρο ορτασμο σ διάφορα μέρη π τ Νορμανδία ς τν Ερηνικ γι νάλογα γεγονότα,μες δν χουμε καταφέρει οτε κάν ν θάψουμε τος νεκρούς μαςρωες πο τ κόκαλα τους βρίσκονται σκορπισμένα στβορειοηπειρωτικ βουνά. Εναι καιρς λοιπν λληνικ πολιτεία σ συνεργασία μ τος τοπικος φορες ν ναδείξουν κα ν τιμον τν πέτειο ατή. στω στν ρχμ μία δοξολογία κα να τρισάγιο γι τος ρωες κα μία λιτὴἐκδήλωση που θ κληθον καὶἐπίσημοι κπρόσωποι ξένων χωρν. Τ τοιμο ν λειτουργήσει Στρατιωτικ Κοιμητήριο τς Κλεισούρας, τ φοβερ 731, γραφικ Πολένα, ρωικΜπομποστίτσα κα λλες περιοχςπου σύμφωνα μ μαρτυρίες κόμακούγεται τ «Τ περμάχω» κα ἡἰαχ «έρα» (βλέπε στολόγιο «ρθόδοξη Κορυτσ») θπροσελκύουν χι μόνο σχολεα, συλλόγους, πολεμιστς καὶἀπογόνους τους π τν λλάδαλλ κα πλθος μελετητν καφίλων της στορίας π τὸἐξωτερικό.

Τέλος θ μποροσε κενες τς μέρες ν διοργανώνεται κα να διεθνς πανόραμα κινηματογραφικν ταινιν μ θέμα τ Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Τὸἑλληνικ προξενεο Κορυτσς χειπιδείξει στ παρελθν νάλογη δραστηριότητα, ν πάρχει τὸἑλληνοαλβανικ σχολεο «μηρος» πο παρουσιάζει θαυμάσια ορταστικπρογράμματα. π τν λλη στνδελφ πόλη τς Θεσσαλονίκης ἡἨπειρωτικ στία πο τιμᾶἀνελλιπς τν πέτειο, τ δρυμα Μελετν Χερσονήσου το Αμου, Δμος κα λλοι φορες θσυνέβαλαν στν προσπάθεια. Φλώρινα κα Καστορι σ κτίνα μερικν χιλιομέτρων θ κάλυπταν μ τς ποδομς τους τς νάγκες τν πισκεπτν. Κα ν ατμοιάζουν οτοπικ ς δομε πςκμεταλλεύονται πολιτικ κατουριστικ ο Τορκοι τν μάχη τς Καλλίπολης.

Ο φιλοπρόοδοι κάτοικοι τς Κορυτσς θ ναδείξουν τνστορία τους, τν ταυτότητά τους κα θ ναπτύξουν τν περιοχτους μετ π δεκαετίες διώξεων κα καθυστέρησης.
γράφει ο Δ. Πέτκος

πηγή: εδώ
Korça: Rëndësia universale e çlirimit të saj dhe “Qytetari Kein”!


Më 22 Nëntor 1940 Ushtria Greke përparoi pas betejash të ashpra dhe hyri në Korçë ku u prit me një det me flamurë bardhe e blu. Korça, shtohet në qytetet dhe fshatrat e Epirit të Veriut që pranojnë për herë të tretë që prej vitit 1912 ushtrinë çlirimtare Helene dhe parashikoi mundjen e Italisë fashiste. Jehona u përhap në të gjithë botën, në faqet e para të shumë radiove dhe gazetave. Karikaturistët e vendeve aleate frymëzohen për të krijuar karikaturat e tyre të famshme të për të satirizuar Musolinin. Korça është qyteti i parë në botë që çlirohet nga fuqitë e Boshtit.





Më 1941 Orson Wells xhiroi “Qytetari Kein”, ndoshta filmi më shkëlqyer i të gjitha kohrave që sot mësohet në Shkollat Kinematogarfike në të gjithë botën. Atje pra për t’i dhënë kornizën historike të 1940 në të cilën dhe zhvillohet tema, shfaqen faqe të para të gazetave të kohës: “Dy Divizione italiane ranë u izoluan në disa male nga Ushtria Helene”, “Helenët godasinë Italinë në të gjithë gjatësinë e majrave të Korçës” etj.  Pranë, pra vdekjes të Keinit lexojmë me tituj të mëdhenj fitoret e Ushtrisë Helene dhe marrjen e Korçës! Rëndësia e Madhe e fitore Helene në përfundimin e luftës u çmua dhe nga vetë Hitleri. Leni Rifenstal një nga figurat e rëndësishme të artit të shtatë dhe musë e nazismit në autobiografinë e saj përmendën që Hitleri i tha në takimin e tyre më 30 Mars 1944: “Nqs Italianët nuk do të kishin sulmuar Greqinë dhe nuk do t’iu nevojitej ndihma jonë, lufta do të kishte marrë një rrjedhë tjetër. Do të kishim arritur të pushtonim Leningradin dhe Moskën, para se të vinte dimri Rus.”





Fatkeqësisht sot kjo fitore e madhe e botës së lirë kundër fashizmit është e panjohur në Korçë. Ndërsa organizohen festime të mëdha në vende të ndryshme nga Normandia deri në Paqësor për çështje të ngjashme, ne nuk kemi arritur  as të varrosim heronjtë tanë të vdekur që eshtrat e tyre gjenden të shpërndara në malet e Epirit Verior. Është koha pra që shteti Helen në bashkëpunim me institucionet lokale të nxjerrin në pah dhe të nderojnë këtë përkujtimore. Qoftë dhe si fillim me një dhoksologji dhe një trisai për heronjtë dhe një shfaqje të thjeshtë ku do të thirren dhe përfaqësues të vendeve të huaja. E gatshme, të vihet në funksion Varreza Ushtarake e Këlcyrës, dhe e tmerrshmja 731, Polena karakteristike, Boboshtica Heroike dhe të tjera zona ku sipas dëshmive akoma dëgjohet “Ipermaho-ja “ dhe jehona e “Sulm” (shikoni dhe faqen “Korça Orthodhokse”) do të tërhiqnin jo vetëm shkolla, shoqate, luftëtarë dhe pasardhës të tyre nga Greqia por dhe shumë studiues dhe miq të Historisë nga jashtë shtetit.



Në fund do të mundej në ato ditë të organizohet një panoramë ndëkombëtare e filmave kinematografikë me temë Luftën e Dytë Botërore. Konsullata Greke në Korçë ka treguar në të kaluarën një aktivitet të ngjashëm, ndërsa ekziston dhe shkolla heleno-shqiptare “Omiros” që paraqet programe të mrekullueshme festive. Nga ana tjetër në qytetin vëlla Selanikun Streha Epirote që nderon gjithmonë këtë përkujtimore, Institucioni i Studimeve të Gadishullit të Emit, Bashkia dhe të tjera institucione që ndihmuan në këtë përpjekje. Follorina dhe Kosturi në rreze prej disa kilometrosh do të mbulonin me infrastukturën e tyre nevojat e vizitorëve. Dhe  nqs këto ngjasojmë me utopi le të shohim se si shfrytëzojnë politikisht por dhe nga ana turistike Turqit, betejën e Kalipoit.


Banorët, filo-përparimtarë, të Korçës do të nxjerrin në dritë historinë e tyre, indentitetin e tyre dhe do të zhvillojnë zonën e tyre pas dekadash dhe vonesash.

shkruan Dh Petko

Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!

Ετικέτες

ενημέρωση (2161) ενημέρωση-informacion (1479) Αλβανία (907) ορθοδοξία (422) ιστορία-historia (396) Εθνική Ελληνική Μειονότητα (366) ελληνοαλβανικές σχέσεις (312) ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks (280) Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek (258) Β Ήπειρος (240) ορθοδοξία-orthodhoksia (239) ορθόδοξη πίστη (222) εθνικισμός (195) διωγμοί (162) τσάμηδες (122) Κορυτσά-Korçë (121) shqip (119) Κορυτσά Β Ήπειρος (109) informacion (100) Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος (97) ορθόδοξη ζωή (96) ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse (76) διωγμοί - përndjekje (62) ορθόδοξο βίωμα (59) εθνικισμός-nacionalizmi (58) ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας (55) Ελλάδα-Αλβανία (48) Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë (47) ανθελληνισμός (44) πολιτισμός - kulturë (44) Ελληνικό Σχολείο Όμηρος (43) besimi orthodhoks (40) Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά (40) Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare (39) ιστορία ορθοδοξίας (36) βίντεο (35) Shqipëria (32) ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821 (32) κομμουνισμός- komunizmi (30) πνευματικά (27) Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës (24) πολιτική-politikë (24) απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës (22) αλβανικά (21) εκπαίδευση (21) Αρχαία Ελλάδα (20) helenët-Έλληνες (19) κομμουνισμός (19) Greqia (17) Βλαχόφωνοι Έλληνες (15)