Τετάρτη 1 Νοεμβρίου 2017

Επιστολή Μητσοτάκη προς Γιοχάνες Χαν για τη μειονότητα στην Αλβανία

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Την έντονη ανησυχία του για την κατάσταση που βιώνει η Ελληνική Μειονότητα της Αλβανίας εξέφρασε με επιστολή του στον αρμόδιο Επίτροπο για τη διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κ. Γιοχάνες Χαν, ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκος Μητσοτάκης.
Επισήμανε μεταξύ άλλων ότι τα τελευταία χρόνια οι αλβανικές Αρχές έχουν επιδοθεί σε μια διαρκή προσπάθεια καταπάτησης περιουσιακών και άλλων δικαιωμάτων της Ελληνικής Μειονότητας στην Αλβανία. Προσπάθεια που κορυφώθηκε με τα χθεσινά γεγονότα στην Χειμάρρα, όπου, με την αδικαιολόγητη συνδρομή ισχυρής αστυνομικής δύναμης, επιχειρήθηκε η κατεδάφιση σπιτιών που ανήκουν σε μέλη της Ελληνικής Μειονότητας.
Σημείωσε ακόμη, ότι η Ελλάδα, όπως και τα υπόλοιπα κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμφώνησε στην ενταξιακή πορεία της Αλβανίας, προκειμένου η γειτονική μας χώρα να προχωρήσει ταχύτερα στη υιοθέτηση δημοκρατικών και άλλων μεταρρυθμίσεων, στο σεβασμό στα ανθρώπινα και μειονοτικά δικαιώματα, όπως επίσης και στην καταπολέμηση της διαφθοράς και του οργανωμένου εγκλήματος. Δυστυχώς, όμως, όπως διαπιστώνεται και από τα τελευταία γεγονότα, οι προσδοκίες αυτές τίθενται όλο και συχνότερα εν αμφιβόλω.

Νίκος Κοτζιάς για Βορειοηπειρώτες: «Πρέπει να υπάρχει το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης της μειονότητας» - “Himara”, Kotzias: T’u jepen titujt e pronësisë minoritarëve, objektet e shembura ishin pa pronarë…!

Νίκος Κοτζιάς για Βορειοηπειρώτες: «Πρέπει να υπάρχει το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης της μειονότητας»

Νίκος Κοτζιάς για Βορειοηπειρώτες: «Πρέπει να υπάρχει το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης της μειονότητας»

 

Στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε την Τρίτη ο Νίκος Κοτζιάς στους διπλωματικούς συντάκτες, μετά το πέρας των εργασιών της 2ης Διεθνούς Διάσκεψης για τον Θρησκευτικό και Πολιτιστικό Πλουραλισμό και την Ειρηνική Συνύπαρξη στη Μέση Ανατολή, δέχθηκε ερώτηση δημοσιογράφου για τα σημερινά θλιβερά γεγονότα στη Χειμάρρα, όπου ισχυρές αλβανικές αστυνομικές δυνάμεις «κατέλαβαν» την κυρίως ελληνική πόλη και άρχισαν κατεδαφίσεις ελληνικών ιδιοκτησιών.

Διαβάστε τι απάντησε ο Νίκος Κοτζιάς:

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άκουσα τον Υπουργό Εξωτερικών της Αιγύπτου, κ. Υπουργέ, να μιλά για προβλήματα στις μειονότητες στην Ευρώπη. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, όπως μας είπατε, θα συναντηθείτε με την ηγεσία του αλβανικού Υπουργείου Εξωτερικών. Σήμερα είχαμε στη Χειμάρρα κάποιες κατεδαφίσεις. Θα ήθελα ένα σχόλιό σας επ’ αυτού.
Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Στην απόδοση του καθεστώτος υποψήφιας προς ένταξη στην ΕΕ χώρας στην Αλβανία, δεν τέθηκαν όροι όπως έπρεπε να είχαν τεθεί.
Στη διαδικασία αφετηρίας των διαπραγματεύσεων, η Επιτροπή έθεσε έναν όρο, τη Δικαιοσύνη. Εμείς θέσαμε άλλους τέσσερις και υιοθετήθηκαν.
Και μάλιστα είχαμε χαρακτηρίσει τότε τη διαπραγμάτευση ως ένα είδος «κεντήματος», γιατί ενώ η Επιτροπή επέμενε σε ένα και μοναδικό όρο, εμείς μαζί με όσους είχαν την ίδια αντίληψη, αλλά εμείς βασικά, θέσαμε πέντε όρους.
Σε αυτούς τους πέντε όρους περιλαμβάνεται το θέμα της ιδιοκτησίας και της προστασίας της, καθώς και το θέμα της προστασίας της μειονότητας.
Είμαστε σε διαδικασία διαπραγματεύσεων για το Συμβούλιο Σύνδεσης.
Στον τελευταίο γύρο διαπραγμάτευσης που γινόταν κατά τη διάρκεια που ήμουν εδώ -αλλά παρακολουθώ όπως ξέρετε πάντα και δίνω οδηγίες- νομίζω ότι έχουμε καλές διατυπώσεις στο κείμενο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Βέβαια επισημαίνουμε ότι πρέπει να υπάρχει το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης της μειονότητας, όχι στη βάση των παλαιών πράξεων του καθεστώτος Χότζα που αναγνώριζε τη μειονότητα μόνο σε ζώνες, αλλά όχι εκτός αυτών των ζωνών, καθώς έπρεπε να είναι κανείς γραμμένος στο ληξιαρχείο αυτών των ζωνών.
Υπήρξε μια διάθεση στη γείτονα χώρα να παραμείνουν σε αυτό. Νομίζω ότι η διαπραγμάτευση στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα πάει καλά και θα υπερβούμε δημιουργικά αυτόν τον περιορισμό.
Ο δεύτερος όρος αφορά την ιδιοκτησία. Είχε γίνει η λεγόμενη τότε «κοινωνικοποίηση» από το καθεστώς Χότζα που συμπεριελάμβανε και τη μικρή ατομική ιδιοκτησία.
Όταν έπεσε το καθεστώς Χότζα δεν αποδόθηκαν τίτλοι ιδιοκτησίας.
Τους τελευταίους μήνες παλέψαμε να καθυστερήσει το όποιο πολεοδομικό σχέδιο υπάρχει από την πλευρά των αλβανικών Αρχών ώστε να αποδοθούν οι ιδιοκτησίες.
Η απόδοση των ιδιοκτησιών έχει δυο αγαθά: Πρώτον, μπορεί να πάρεις ασφαλιστικά μέτρα για την προστασία της ιδιοκτησίας σου και δεύτερον, εάν το Δημόσιο κάνει απαλλοτρίωση, όπως σε όλο τον κόσμο, πρέπει να σε πληρώσει. Αλλά στην πραγματική αξία της ιδιοκτησίας, όχι σε ψεύτικη.
Αυτά που κατεδαφίστηκαν σήμερα δεν αφορούν ιδιοκτησίες με διασφαλισμένους τίτλους ή για τις οποίες ζήτησαν ασφαλιστικά μέτρα.
Είναι ιδιοκτησίες ουσιαστικά χωρίς ιδιοκτήτες, ή που οι ιδιοκτήτες τους δεν είχαν ασκήσει ασφαλιστικά μέτρα.
Μία εξαίρεση είναι το βενζινάδικο από το οποίο άρχισαν οι κατεδαφίσεις.
Για το βενζινάδικο έγινε μια συζήτηση στο Υπουργείο Ενέργειας και υπήρξε μια υπόσχεση από την πλευρά του Υπουργού Ενέργειας και του Υφυπουργού του, χτες το απόγευμα αργά, ότι θα δοθεί άδεια να ανοίξει βενζινάδικο αλλού. Εμείς επιμένουμε και θα επιμείνουμε αυτή η υπόσχεση να υλοποιηθεί.
Εμείς δε μπορούμε να απαγορεύουμε την ανάπλαση μιας τρίτης χώρας. Θέλουμε όμως τα δικαιώματα ιδιοκτησίας, ιδιαίτερα της μειονότητας -συνδυασμός δυο παραγόντων- να προστατεύονται.
Προς το παρόν έχουν σταματήσει τις εργασίες κατά τα άλλα. Προς το παρόν, εννοώ πριν είκοσι λεπτά που γνώριζα.


Ministri i Jashtëm grek, Nikos Kotzias, ka komentuar zhvillimet e fundit në Himarë.
Në një deklaratë për mediat pas përfundimit të një konference ndërkombëtare për pluralizmin fetarë, Kotzias tha se Athina kërkon që minoritarëve t’u jepen titujt e pronësisë.
Sipas tij  dhënia e titujve të pronësisë u jep ,mundësi qytetarëve që të mbrojnë në rrugë gjyqësore pronën dhe u siguron edhe dëmshpërblimet.
Ministri i jashtëm grek tha se objektet që u shembën paraditen e të martës në Himarë nuk kishin tituj pronësie. “Në thelb, ishin prona pa pronarë, që pronarët e tyre nuk kishin kërkuar mbrojtje në rrugë gjyqësore”.
Sipas Kotzias garantimi i të drejtës së pronës për minoritetin është një nga pesë kushtet që i janë vënë Shqipërisë për çeljen e negociatave për anëtarësim.
“Ne nuk mund të ndalojmë urbanizimin e një vendi të tretë. Ne duam që e drejta e pronës, veçanërisht për minoritetin, të mbrohet”, përfundoi ministri i jashtëm grek.

Kreu i PBDNJ, Vangjel Dule në Himarë: Rama kërkon shpërnguljen e banorëve

Kreu i PBDNJ, Vangjel Dule ka deklaruar nga Himara se kryeministri Edi Rama po shpërngul banorët himarjotë

Sipas tij, banorët e prekur nga prishjet e ndërtimeve nuk po dëmshpërblehen, ndërsa zgjidhje për ta mbetet vetëm shpërngulja, atë që do edhe kryeministri, shtoi ai. “Situata në Himarë është alarmante. Kryeministri Edi Rama do shpërnguljen e banorëve të Himarës”, tha Dule, ndërsa deklaroi se himarjotët nuk do dorëzohen lehtë. Ai theksoi gjithashtu se banesat që po prishen i takojnë minoritetit etnik grek.
…Sjellja e kryeministrit Rama ndaj Himarës dhe himariotëve mund të krahasohet me sjelljen e një pushtuesi. Prej orëve të mëngjesit, Himara sikurse të jetonim në shtet policorë  është në cdo cep të saj në prani të forcave të policisë. E shikoni po cënohen të drejta stërgjyshore pronësore. Cënohen parime elementare të shtetit të së drejtës…
…Nëpërkëmben në mes të ditës demokracia funksionale dhe respektimi  i të drejtave të pjesëtarëve të minoritetit. Himara që u ka rezistuar shekujve me identitetin dhe idealet e veta, që u ka rezistuar stuhive shumë më të vështira se këto të sotmet nuk do të mund të mposhtet nga perversitetet ligjore dhe institucionale aventureske të zotit Rama….

….Pa asnjë dokument me fuqi ligjore, pa respektuar asnjë procedurë, krijohen situata si këto që po shikoni. Të cilat për komunitetin e Himarës janë të pa pranueshme, asnjë fakt i kryer nga politikat e z. Ramës nuk do të pranohet. Zoti Rama  duhet që ta marri veshë njëherë e mirë  se Himara që ju ka rezistuar shekujve me identitetin e idealet e veta, nuk mund të mposhtet nga perversitetet ligjore  dhe institucionale aventureske të z. Rama. Jemi të gjithë këtu  do vazhdojmë të jemi të gjithë këtu sot dhe deri sa të fitoi dhe të triumfoi e drejtat. Zotërinjtë që kini si të IKMT-së ashtu edhe të Organeve të Rendit operojnë me shkresa njëra të datës 22.02.2017 dhe Forcat e Rendit me një shkresë që është kërkuar mbështetja e tyre me 18 tetor  për datën  23 tetor 2017. Vete mund të konstatoni se vetë kjo histori është në shërbim të interesave shumë të dyshimta të Kryeministrit Rama…




Η παιδαγωγική διάσταση του εορτασμού της 28ης Οκτωβρίου


 
Όταν το παρελθόν παιδεύει…Η παιδαγωγική διάσταση του εορτασμού της 28ης Οκτωβρίου
 Του Αθανάσιου Γκότοβου* από την ιστοσελίδα huffingtonpost.gr
Θεωρητικά ο οπαδός ενός πρωτόγονου ωφελιμισμού θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι η διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς αφορά το παρόν ή το μέλλον και ότι γνώσεις γύρω από το παρελθόν και την εξέλιξή του είναι απώλεια πολύτιμου για άλλα πεδία μάθησης χρόνου. Δεν είναι, άλλωστε, λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι η παιδεία πρέπει να οδηγεί σε κάτι πρακτικό, σε χειροπιαστές δεξιότητες. Ότι πρέπει να έχει εφαρμογές στην καθημερινότητα, να είναι χρηστική και να λειτουργεί ως εργαλείο «επίλυσης προβλημάτων».
Δεν είναι, επίσης, δύσκολο να φανταστεί κανείς α-ιστορικούς (ή ανιστόρητους) ανθρώπους, πολίτες που ούτε γνωρίζουν, αλλά ούτε και ενδιαφέρονται ή επιθυμούν να μάθουν ποιο ήταν το παρελθόν, και που αισθάνονται πολύ άνετα με την κατάσταση αυτή. Τουλάχιστον τόσο άνετα, όσο και εκείνοι που δεν μπορούν να λύσουν εξισώσεις, επειδή δεν είναι μαθηματικοί ή δεν μπορούν να διαβάσουν Θουκυδίδη από το πρωτότυπο, διότι δεν είναι φιλόλογοι.
Έτσι και με την Ιστορία: η ενασχόληση με το παρελθόν, λένε, είναι ιδιαιτερότητα των ιστορικών και η γνώση του παρελθόντος είναιυποχρέωση των ειδικών.
Η σχέση της νέας γενιάς με την Ιστορία στην Ελλάδα – και όχι μόνον εδώ – είναι προβληματική και υπάρχουν λόγοι γι αυτή την εξέλιξη. Ένας από τους πιο βασικούς είναι η κατάσταση που επικρατεί με τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας στο Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο. Για λόγους που δεν μπορούν να συζητηθούν εδώ, η Ιστορία στο σχολείο έγινε ένα αποτυχημένο μάθημα, χωρίς να φταίει η ίδια γι αυτό και μάλλον χωρίς η αποτυχία να βαρύνει πρωτίστως τους διδάσκοντες.
Το παρελθόν, έτσι όπως το προδιαγράφουν τα αναλυτικά προγράμματα και το εμφανίζουν στους μαθητές τα σχολικά εγχειρίδια, προκαλεί φόβους και ενεργοποιεί άμυνες. Αντί να δημιουργεί έλξη και έρωτα για την ιστορία, χαρά στην απόκτηση της ιστορικής γνώσης, εσωτερική ικανοποίηση και ευφορία από την αντικατάσταση του σκότους της άγνοιας για τα συμβάντα με το φως της ιστορικής γνώσης για τη δράση ατόμων, ομάδων και οργανισμών, προκαλεί τάσεις φυγής, περιχαράκωση στο παρόν, έλξη για τις εφαρμογές και τις επιστήμες των εφαρμογών, επιθυμία απαλλαγής από την ιστορική αφήγηση.
Κάποιο μερίδιο ευθύνης για την κατάσταση αυτή έχει και ο ιστορικός λόγος που παράγεται έξω από τον γυάλινο πύργο της επιστημονικής κοινότητας των ιστορικών, δηλαδή η λεγόμενη δημόσια Ιστορία. Και δεν εννοώ με αυτό μόνον τις απλουστεύσεις ή τις ενίοτε δυσεξήγητα σφοδρές αντιπαραθέσεις στον δημόσιο χώρο γύρω από ιστορικά συμβάντα με τις σχετικές αρνήσεις, σιωπές, αφαιρέσεις, προσθήκες και μεταποιήσεις, όσο τη σύγχυση που προκαλούν απόψεις για την ιστορική πραγματικότητα, σύμφωνα με τις οποίες οι απεικονίσεις του παρελθόντος ούτε λίγο ούτε πολύ δεν δεσμεύονται από τα γεγονότα, ότι επομένως είναι ενδεχομενικές, εξαρτώνται ως «κατασκευές» από τη βούληση και τις επιδιώξεις του αφηγητή και κρίνονται εντέλει όχι τόσο από το αν είναι ακριβείς και περιεκτικές απεικονίσεις μιας εποχής, μιας κατάστασης ή ενός γεγονότος, αλλά από το αν υπηρετούν κάποιον πολιτικά επιθυμητό (καλό) σκοπό, όπως π.χ. την καταπολέμηση του ρατσισμού, τη συναδέλφωση των λαών, την προώθηση των ελληνο-τουρκικών σχέσεων – ο κατάλογος των καλών σκοπών είναι ανοικτός.
Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και του νέου κώδικα αξιών που αυτή πρεσβεύει και επιχειρεί να καθιερώσει όπου συναντά πρόσφορο έδαφος, ο ιστορικός σχετικισμός και αγνωστικισμός ενισχύεται από την πολιτική ορθότητα, δηλαδή από τη γνώριμη σε ολοκληρωτικά (πολιτικά ή πολιτισμικά) καθεστώτα επιβολή κανόνων λόγου, οι οποίοι να ενθαρρύνουν συγκεκριμένες αφηγήσεις και εκδοχές – μέχρι και επιλογές λεξιλογίου – και να απαγορεύουν άλλες, καταγγέλλοντάς τες ως «ρατσιστικές», «ξενοφοβικές», «οπισθοδρομικές» κλπ. Ο συνδυασμός των δύο αυτών ιδεολογικών ρευμάτων του ιστορικού σχετικισμού και της πολιτικής ορθότητας τείνει να ακυρώσει οποιαδήποτε προσπάθεια γνήσιας και ανιδιοτελούς ιστορικής παιδείας ως στοιχείου μόρφωσης και διαμόρφωσης της προσωπικότητας του μαθητή και του πολίτη.
Η υπέρμετρη ιδεολογικοποίηση της ιστορικής αφήγησης δεν δημιουργεί μόνο σύγχυση, αλλά και απώθηση της ιστορικής γνώσης. Ποιος θα αποφάσιζε να δαπανήσει χρόνο και να καταβάλει μόχθο προκειμένου να αποκτήσει θεμελιωμένες ιστορικές γνώσεις, για να πληροφορηθεί λίγο αργότερα από κάποιον ειδήμονα και επαΐοντα ότι αυτό που εκείνος θεωρεί έγκυρη γνώση δεν είναι παρά μια απλή εκδοχή για το παρελθόν, ανάμεσα σε πολλές άλλες, «αφήγημα» που προέκυψε μέσα από τις ιδεολογικές επιλογές, τη βούληση, την ταυτότητα, τους σχεδιασμούς, τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις του παραγωγού της ιστορικής αφήγησης, του ιστοριογράφου, και ότι ούτε λίγο ούτε πολύ έχασε το χρόνο του αναζητώντας να ανακαλύψει κάτι που είναι αδύνατον να προκύψει: αντικειμενική απεικόνιση της δράσης των ιστορικών υποκειμένων και ρεαλιστική ερμηνεία των κινήτρων τους;
 Κάπου εδώ βρισκόμαστε, όταν διαβάζουμε και ακούμε ειδικούς και άλλους να προτείνουν την αναθεώρηση εκ μέρους του σχολείου και της κοινωνίας των μέχρι τώρα πρακτικών και παραδόσεων σχετικά με τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου ως εθνικής επετείου, αφού, όπως ισχυρίζονται, η ημερομηνία αυτή σηματοδοτεί κάτι δυσάρεστο – την έναρξη για την Ελλάδα του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου – και όχι κάτι ευχάριστο, όπως είναι η λήξη του πολέμου με την αποχώρηση των γερμανικών κατοχικών δυνάμεων από τη χώρα.
Το ενδιαφέρον στοιχείο αυτής της (όχι και τόσο) νεωτερικής πρότασης για τη μετάθεση του σχολικού εορτασμού από την 28η Οκτωβρίου σε κάποια από τις ημερομηνίες αποχώρησης των γερμανικών στρατευμάτων – οι ημερομηνίες είναι πολλές, και αυτό συνιστά ένα πρακτικό πρόβλημα για τον αριθμό των απελευθερώσεων που θα εορτάζονται – είναι το δηλωμένο, καθώς είναι πιθανό να υπάρχει και άδηλο ή αδήλωτο, σκεπτικό: η αλλαγή γίνεται στο όνομα κάποιας (υπερβατικής) «προόδου» και η «πρόοδος» συνίσταται στην καταπολέμηση του (υποτιθέμενου) εθνικισμού ή εθνοκεντρισμού που μαστίζει το ελληνικό σχολείο.
Ο ελληνοκεντρισμός, σύμφωνα πάντοτε με την άποψη αυτή, προτιμά συγκρουσιακά γεγονότα, όπως είναι π.χ. η ελληνο-ιταλική σύγκρουση στην Ήπειρο το 1940, ενώ το (πολιτικά) ορθό θα ήταν να δίνεται έμφαση στη συνεργασία των λαών και την ειρήνη. Να μην εορτάζεται, λοιπόν, στο σχολείο η 28η Οκτωβρίου, διότι τότε οι Ιταλοί εμφανίζονται ως «εχθροί» και διαταράσσονται οι ελληνο-ιταλικές σχέσεις, ενώ αν υπάρχουν στο σχολείο και μαθητές ιταλικής καταγωγής, η γιορτή θα δημιουργήσει αισθήματα ενοχής και ντροπής στους συγκεκριμένους μαθητές.
Το επιχείρημα για τη διατάραξη των ελληνο-ιταλικών σχέσεων εξ αιτίας του εορτασμού της 28ης Οκτωβρίου δεν χρειάζεται σχολιασμό, αυτοσχολιάζεται. Το επιχείρημα, όμως, της πιθανής δημιουργίας δυσάρεστων ψυχικών καταστάσεων σε μαθητές με ιταλική καταγωγή (και σε άλλες περιπτώσεις εορτασμού ιστορικών γεγονότων στο σχολείο σε μαθητές με άλλες εθνικές ή εθνοτικές ταυτίσεις) χρειάζεται κάποιον σχολιασμό, διότι αυτός είναι ουσιαστικά ο πυρήνας της παιδαγωγικής πολιτικής ορθότητας.
Δεν αποκλείεται πράγματι οι σχολικοί εορτασμοί παρόμοιων επετείων να σχεδιαστούν με τόσο αντιπαιδαγωγικό τρόπο, ώστε η συγκεκριμένη σύγκρουση να παρουσιαστεί ως εθνοτική σύγκρουση, ως πολεμική αντιπαράθεση δύο εθνών (των Ιταλών και των Ελλήνων) για την οποία πρέπει να ντρέπεται κάθε σημερινός Ιταλός και να αισθάνεται υπερήφανος κάθε σημερινός Έλληνας. Ο πρώτος, για την εγκληματική πρωτοβουλία της ιταλικής ηγεσίας να εκδηλώσει στρατιωτική επίθεση εναντίον της Ελλάδας, ενώ ο δεύτερος για την απόφαση της ελληνικής πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας, αλλά και της μεγάλης πλειοψηφίας των Ελλήνων πολιτών, να επιλέξουν ως απάντηση τη σύγκρουση, αντί της συμμόρφωσης στη βούληση της ηγεσίας του ιταλικού φασιστικού καθεστώτος.
Είναι περισσότερο από προφανές ότι ο Ιταλός μαθητής στην Ιταλία ή ο μαθητής με ιταλική καταγωγή στο ελληνικό σχολείο δεν αποτελούν τη «συνέχεια» των ιταλικών δυνάμεων που με τη βοήθεια κάποιων Αλβανών ομοϊδεατών τους επιτίθενται τον Οκτώβριο του 1940 στους Φιλιάτες, τον Παρακάλαμο, το Πωγώνι και το Καλπάκι. Μόνο μια άτσαλη αντιπαιδαγωγική προσέγγιση του σχολικού εορτασμού θα μπορούσε να τον κάνει να αισθανθεί έτσι.
Άλλωστε, αν ακολουθήσουμε αυτό το σκεπτικό της δήθεν προστασίας του μαθητή από τυχόν επικίνδυνες για την ψυχική του υγεία ταυτίσεις εξ αιτίας παιδαγωγικών σφαλμάτων του σχολείου, δεν έπρεπε να μιλάμε στη Γερμανία, αλλά ούτε και στην Ελλάδα όταν υπάρχουν στην τάξη μαθητές με γερμανική καταγωγή, για το Ολοκαύτωμα ή για τα φρικτά «μέτρα εξιλέωσης» των γερμανικών κατοχικών δυνάμεων, από το φόβο τυχόν λανθασμένων ταυτίσεων. Το ζήτημα αυτό η παιδαγωγική επιστήμη το έχει λύσει εδώ και δεκαετίες και μόνον όσοι δεν το γνωρίζουν μπορούν να εκδηλώνουν φόβους ότι ο σχολικός εορτασμός της 28ης Οκτωβρίου οδηγεί στη δημιουργία στερεοτύπων και προκατάληψης εναντίον του «άλλου».
Αναρωτιέμαι, όμως, μήπως οι παραπάνω φόβοι είναι εντέλει προσχηματικοί και μήπως η πραγματική αιτία για την φερόμενη ως αναγκαία μετάθεση της ημερομηνίας εορτασμού και του αντίστοιχου συμβολισμού της είναι κάποιο ενοχλητικό παράδοξο με το οποίο συνδέεται ο εορτασμός της 28ης Οκτωβρίου από της σκοπιά της ιδεολογίας της «προόδου». Από τη σκοπιά αυτής της ιδεολογίας δεν ταιριάζει να είναι – σε επίπεδο ηγεσίας – φορέας της ένοπλης αντίστασης κατά της ιταλικής εισβολής και εισηγητής της στρατιωτικής αναμέτρησης ένας κυβερνήτης που σκιαγραφείται κατά τα άλλα ως η απόλυτη άρνηση στην «πρόοδο». Αυτή η «ανορθογραφία» της Ιστορίας μπερδεύει, και όταν δεν μπορεί να θεραπευθεί, για λόγους ιδεολογικής ευταξίας είναι προτιμότερο να μπαίνει σε παρένθεση. Η πρόταση για μετάθεση της ημερομηνίας του εορτασμού της 28ης Οκτωβρίου ίσως να κρύβει (υποσυνείδητα για ορισμένους, εντελώς συνειδητά για άλλους) και μια απόπειρα τακτοποίησης της ιστορικής μνήμης, ώστε αυτή να είναι συμβατή με την έννοια της «προόδου».
Είναι δυνατόν στην εποχή μας κάποιοι να πιστεύουν ακόμη ότι μπορούν να θεσπίσουν κανόνες μνήμης; Όπως φαίνεται, κάθε εποχή έχει τους δικούς της αιθεροβάμονες.
*καθηγητής Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του βιβλίου "Τα ταξίδια της Φηγού" στη Δερβιτσάνη


Παραμονές του ιστορικού και θρυλικού ΟΧΙ, έγινε στη Δερβιτσάνη και υπό την αιγίδα του Δήμου Δρόπολης, η παρουσίαση του βιβλίου μου "Τα ταξίδια της φηγού" , ήταν η πέμπτη κατά σειρά παρουσίαση και θα έλεγα μια από τις καλύτερες.

Πρόκειται για ένα αξιόλογο κοινό, την αφρόκρεμα της κοινότητάς μας σε Δρόπολη και Αργυρόκαστρο, δείγμα ότι δεν στερεύουμε εύκολα και ποτέ.

Τίμησε την παρουσίαση και χαιρέτισε ο Γραμματέας 'Α της Πρεσβείας μας στα Τίρανα κ. Γρηγόρης Δελαβεκούρας.
Παρευρέθηκε επίσης και η πρόεδρος της επιτροπής μειονοτήτων παρά τω Πρωθυπουργό, Κωνσταντίνα Βεζιάνη.

Ευχαριστώ όλους που μας τίμησαν με την παρουσία τους. (Όχι βέβαια και τους πολιτικούς εκείνους που αρνούνται τα βιβλία γιατί τους χαλάνε την ηρεμία).
Ευχαριστώ ιδιαίτερα τους παρουσιαστές, τον κύριο Ιωάννη Λάμπρο, πολιτικό επιστημών και τον Νίκο Κύργο ερευνητή που ήρθαν από πολύ μακριά γιατί όπως ανέφεραν,θεώρησαν όχι απλώς τιμή αλλά και χρέος.

Ευχαριστώ επίσης τη συντονίστρια της εκδήλωσης, την συνάδελφο κα Μιρέλα Καραντζά, όπως ακόμα τον εκδοτικό οίκο Ελίκρανον, τους ευγενικούς χορηγούς, οι οποίοι επιμένοντας στη διατήρηση της ανωνυμίας είναι περισσότερο τιμημένοι και όσους άλλους συνέβαλαν με τον δικό τους τρόπο στο να βρεθούν τα εφόδια και η δύναμη για την συγγραφή του έργου, στους οποίους αφιερώνεται και το βιβλίο!


Παναγιώτης Μπάρκας
29 Οκτωβρίου 2017

http://apenadi.blogspot.al/ 

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η εκδήλωση "Το Έπος του 1940 μέσα από ένα λογοτεχνικό βιβλίο"


Με επιτυχία και τη συμμετοχή πλήθος κόσμου ολοκληρώθηκε η χθεσινή εκδήλωση <<Το Έπος του 1940 μέσα από ένα λογοτεχνικό βιβλίο>>.

Με τη στήριξη της Δ.Ε.Ε.Ε.Μ. <<ΟΜΟΜΟΙΑ>> και υπό την αιγίδα της Κοινότητάς μας, είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε τη συγγραφέα κα Σταματία Καραγεωργίου - Πάπιστα, η οποία παρουσιάζοντας το αξιόλογο μυθιστόρημά της <<Ξύλινος Σταυρός>>, μας έφερε πιο κοντά στην ιστορία του Έθνους μας!

Την όλη παρουσίαση πλαισίωσε καλλιτεχνικά το συγκρότημα του κ. Αντώνη Τούνη, με τη στήριξη των μαθητών του σχολείου της Δερβιτσάνης.

Αξιοπρόσεκτη ήταν η πολυφωνική του <<κομπανία>>, η οποία τραγούδησε άσματα αφιερωμένα στο Έπος του '40!

Οι άταφοι νεκροί του Μετώπου του '40 - Μια άγνωστη εκκρεμότητα 76 ετών (28/10/2017)



Τρίτη 31 Οκτωβρίου 2017

Κορυτσά, Αργυρόκαστρο, Κλεισούρα, Τεπελένι (στην μνήμη τους): “Ο Στρατηγός του Νεκρού Στρατού”…

ΣΚΙΤΣΟ ΤΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΓΚΟΥΜΑ

Του Αλέξανδρου Μαλλια Πρώην πρέσβη της Ελλάδος στην Αλβανία 

( 1999-2000) Εκείνη η  28η Οκτωβρίου 1999 ήταν για όλους μας μία συγκλονιστική εμπειρία. Μετά την Δοξολογία, κατεβήκαμε πεζή στο νεκροταφείο στους Βουλιαράτες. Στα λίγα μνήματα των ελλήνων πεσόντων στον πόλεμο του 40 που βρίσκονται σε πραγματικό νεκροταφείο. Φόρος τιμής. Παρών και ο Κάρολος Παπούλιας, πρωτεργάτης της Ελληνο -Αλβανικής προσέγγισης ήδη από την δεκαετία του’80. Ξαναδιάβασα πρόσφατα το συγκλονιστικό βιβλίο του Ισμαήλ Κανταρέ ‘’Ο Στρατηγός του Νεκρού Στρατού’’. Σήμερα, 72 χρόνια μετά τη λήξη του πολέμου και 77 χρόνια μετά τις μάχες στο Αργυρόκαστρο, στην Κορυτσά, στην Κλεισούρα και στο Τεπελένι, εξακολουθεί να υπάρχει ένας ολόκληρος άταφος στρατός νεκρών στην Αλβανία. Ο στρατός των Ελλήνων. Διαβάζοντας το βιβλίο, στέκομαι σε μία φράση που ένας Αλβανός γέρος (στην γλώσσα  του αποκαλείται «κρούε πλακ»), λέγει προς τον Ιταλό στρατηγό, ο οποίος είχε αναλάβει το έργο της περισυλλογής των  οστών και της ταφής των Ιταλών που έπεσαν στον πόλεμο: «Κάνεις καλά να περισυλλέγεις τις σορούς και τα υπολείμματα των νεκρών σας στρατιωτών με τον τρόπο που εσύ το κάνεις. Όλα τα πλάσματα του Θεού θα έπρεπε να μπορούν να αναπαυθούν στη γη στην οποία βλάστησαν». Θα περίμενα τα Τίρανα να δείξουν την ευαισθησία που αρμόζει σε μια χώρα της Ευρώπης, μέλος του ΝΑΤΟ, η οποία επιδιώκει να γίνει και μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ένα ζήτημα που αγγίζει τις καρδιές όλου του Ελληνισμού. Πρόκειται για τους πεσόντες Έλληνες στη μάχη κατά του φασισμού και του ναζισμού. Το αναγνωρίζουν ή όχι αυτό τα Τίρανα; Γιατί άραγε η σημερινή Αλβανία και οι πολιτικοί τους επιμένουν ότι οι νεκροί Ιταλοί που έπεσαν το 1940-41 έπρεπε να τύχουν, όπως ήδη έτυχαν, καλύτερης μεταχείρισης από τους Έλληνες νεκρούς που έπεσαν μαχόμενοι απέναντί τους; Μαχόμενοι δηλαδή κατά των δυνάμεων της φασιστικής Ιταλίας στο έδαφος της Αλβανίας μέσω του οποίου εκδηλώθηκε η επίθεση κατά της Ελλάδος; Να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Γνωρίζω ότι είναι σκληρό, αλλά είναι η πραγματικότητα. Όσο η σημερινή Αλβανία αρνείται να τύχουν οι νεκροί της Ελλάδος της αναγνώρισης και της ταφής που τους αρμόζει και τους αξίζει, τότε η κοινή γνώμη της Ελλάδος έχει δικαίωμα να θεωρεί ότι, δυστυχώς, τα Τίρανα, ακόμη και σήμερα, πιστεύουν στην ορθότητα του άρθρου της εφημερίδας ΤΟΜΟΡΙ των Τιράνων που έγραφε, μεταξύ άλλων, στις 21 Δεκεμβρίου 1940: «O αλβανικός λαός, σαν ένας άνθρωπος, αντιλαμβάνεται την σημασία του πολέμου αυτού, ο οποίος είναι και δικός μας πόλεμος. Οι Αλβανοί δεν εκτελούν μόνο προθύμως τις διαταγές των στρατιωτικών αρχηγών, δεν αρκούνται μόνο στην παθητική πειθαρχία, αλλά συμμετέχουν ενεργά, με την ψυχή και το σώμα, στον πόλεμο… Η Αλβανία δίδει την ψυχή της στον πόλεμο αυτό». Φοβούμαι ότι η παραπλανητική στάση και αναβλητική σιωπή των κυβερνητών της Αλβανίας, ειδικά στη σημερινή συγκυρία ενίσχυσης του νεοφασισμού και του νεοναζισμού στην Ευρώπη, μπορεί να τύχει και άλλης ερμηνείας. Αυτό είναι ένα πρόσθετο πολιτικό επιχείρημα το οποίο η ελληνική διπλωματία αξιοποιεί. Εύχομαι και ελπίζω σύντομα τα Τίρανα να με διαψεύσουν. Θα ήμουν ευτυχής. Δημοσιευθηκε στην ΕΣΤΙΑ της 28ης Οκτωβρίου

Πηγή: Κορυτσά, Αργυρόκαστρο, Κλεισούρα, Τεπελένι (στην μνήμη τους): “Ο Στρατηγός του Νεκρού Στρατού”… http://mignatiou.com/

ΣΚΙΤΣΟ ΤΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΓΚΟΥΜΑ

Η Εθνική Ελληνική Μειονότητα στην Αλβανία βρίσκεται σε καθεστώς διωγμού

Φωτογραφία του χρήστη Λεωνίδας Παππάς.

Η Εθνική Ελληνική Μειονότητα στην Αλβανία βρίσκεται σε καθεστώς διωγμού απ’ την αυταρχική και αλαζονική κυβέρνηση του Εντι Ράμα. 
Με επιδεικτικό τρόπο δεν τηρούνται ούτε τα προσχήματα, αφού στις σημερινές κατεδαφίσεις στη Χειμάρρα, παρά τη διεθνή διάσταση που έλαβε το θέμα, δεν εφαρμόστηκανούτε ούτε οι προβλεπόμενες απ’ το νόμο διαδικασίες.
Η έφοδος στις 4:00 τα ξημερώματα, σήμερα 31η Οκτωβρίου 2017, με ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις και τα μηχανήματα κατεδαφίσεων ξυπνούν θλιβερές μνήμες του παρελθόντος.
Η ΔΕΕΕΜ ΟΜΟΝΟΙΆ καταγγέλλει τις τακτικές εκφοβισμού και εκδίωξης του ελληνικού στοιχείου απ’ τις πατρογονικές του εστίες, που εφαρμόζει ο πρωθυπουργός της Άλβανίας και καλεί την Ελληνική Κυβέρνηση καθώς και τον Διεθνή παράγοντα να εντείνουν τις προσπάθειες για την προστασία της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας, πιέζοντας την Άλβανική Κυβέρνηση να σεβαστεί τα ανθρώπινα δικαιώματα και να συμμορφωθεί προς τις υποχρεώσεις της και την κοινή λογική

Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!

Ετικέτες

ενημέρωση (2161) ενημέρωση-informacion (1426) Αλβανία (904) ορθοδοξία (422) ιστορία-historia (374) Εθνική Ελληνική Μειονότητα (366) ελληνοαλβανικές σχέσεις (311) ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks (277) Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek (253) Β Ήπειρος (239) ορθοδοξία-orthodhoksia (233) ορθόδοξη πίστη (222) εθνικισμός (195) διωγμοί (162) τσάμηδες (122) shqip (119) Κορυτσά-Korçë (118) Κορυτσά Β Ήπειρος (103) informacion (100) Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος (97) ορθόδοξη ζωή (96) ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse (76) διωγμοί - përndjekje (61) ορθόδοξο βίωμα (59) εθνικισμός-nacionalizmi (56) ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας (55) Ελλάδα-Αλβανία (48) Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë (45) ανθελληνισμός (44) Ελληνικό Σχολείο Όμηρος (43) πολιτισμός - kulturë (43) besimi orthodhoks (40) Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά (39) Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare (37) ιστορία ορθοδοξίας (36) βίντεο (34) Shqipëria (32) ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821 (32) κομμουνισμός- komunizmi (30) πνευματικά (27) Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës (24) πολιτική-politikë (23) απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës (22) αλβανικά (21) εκπαίδευση (21) Αρχαία Ελλάδα (20) helenët-Έλληνες (19) κομμουνισμός (19) Greqia (17) Βλαχόφωνοι Έλληνες (15)