15
ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ «ΟΜΗΡΟΣ»
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΤΣΑ- ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
Με
πολλή συγκίνηση πληροφορηθήκαμε ότι το σχολείο ΟΜΗΡΟΣ στην Κορυτσά μπαίνει στο 15ο έτος της
λειτουργίας του. Καθώς είχαμε την ιδιαίτερη τιμή ως ΣΦΕΒΑ και ΠΑΣΥΒΑ να στηρίξουμε από την
πρώτη στιγμή μετά την πτώση του αθεϊστικού καθεστώτος στην Αλβανία το 1991,
την ανάσταση της ελληνικής παιδείας στην περιοχή, παρακολουθούμε με μεγάλη
χαρά την πρόοδο και προκοπή της στην περιοχή της Κορυτσάς, πρώτα με την
λειτουργία των φροντιστηρίων ελληνικής γλώσσας και στη συνέχεια με τη
λειτουργία του σχολείου ΟΜΗΡΟΣ που αποτελεί βιτρίνα Ελληνικής παιδείας και
φάρο πολιτισμού για την πόλη και την
περιοχή της Κορυτσάς. Μία περιοχή με σπουδαία ιστορία, της οποίας οι κάτοικοι
αγάπησαν πολύ τα γράμματα και διακρίθηκαν για την φιλομάθειά τους .
Αν
θελήσουμε να κάνουμε μία μικρή ιστορική αναδρομή βλέπουμε ότι ήδη από το 18ο
αιώνα η πόλη και η περιφέρειά της ήταν γεμάτη από ελληνόγλωσσα σχολεία.
-
Το πρώτο της ελληνικό σχολείο, όπου φοιτούσαν μαθητές από την πόλη και από τα γύρω χωριά ιδρύεται
το 1723.
-
Το 1830 λειτουργεί στην πόλη ένα ελληνικό Φροντιστήριο ή “Ελληνοσχολείον” και
ένα αλληλοδιδακτικό σχολείο.
-
Το 1856 λειτούργησε η πρώτη τάξη του Γυμνασίου με την οικονομική στήριξη του
ευεργέτη Ιωάννη Μπάγκα.
-
Το 1857 ιδρύεται το πρώτο παρθεναγωγείο όπου φοιτούσαν τα κορίτσια της πόλης.
-
Το 1867 ιδρύονται δύο αστικές σχολές.
-
Το 1872 ιδρύονται δύο νηπιαγωγεία.
-Το 1887 το γυμνάσιο ονομάζεται «Μπάγκειον Γυμνάσιον Κορυτσάς» και
διατηρείται μέχρι τη συγκρότηση του αλβανικού κράτους το 1912-1913. Λειτούργησε ως εξατάξιο γυμνάσιο με 90
μαθητές και 8 καθηγητές. Διέθετε βιβλιοθήκη, αναγνωστήριο και μια οργανοθήκη
με όργανα φυσικής πειραματικής και χημείας. Επαναλειτουργεί το 1937 με
δαπάνες της Μπαγκείου Επιτροπής ως
ορθόδοξη ιερατική σχολή μέχρι και την κατάληψη της Αλβανίας από τους
Ιταλούς το 1939.
-Την
ίδια χρονιά (1887) λειτουργεί στην πόλη και το πρώτο αλβανικό σχολείο, ενώ
από το 1917 έως το 1939 λειτουργεί στην Κορυτσά, κατά κάποιο τρόπο ως συνέχεια
του Μπάγκειου Γυμνασίου, το Γαλλικό Λύκειο Κορυτσάς, το οποίο παρέχει
ποιοτική εκπαίδευση σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά Πρότυπα.
-
Μέχρι και τη δεκαετία του 1920 στην
περιοχή λειτουργούν ελληνόγλωσσα σχολεία. Ωστόσο με το καθεστώς του βασιλέα
Ζώγκου, σταδιακά αρχίζει η απαγόρευση της ελληνικής παιδείας και το κλείσιμο
των ελληνόγλωσσων σχολείων στην περιοχή.
Αν
και δεν έχει σχέση με τη λειτουργία ελληνικών σχολείων, δεν μπορούμε να μην
σημειώσουμε το πέρασμα για ένα χρόνο (1936-37) από την πόλη με την ιδιότητα
του Προξένου της Ελλάδας, του Νομπελίστα ποιητή μας Γεώργιου Σεφέρη.
Την
περίοδο 1945-1990 κατά τη “βαθειά νύχτα” του κομμουνιστικού καθεστώτος
παράλληλα με την βάρβαρη καταπάτηση κάθε ανθρώπινου δικαιώματος, βεβαίως δεν
γίνεται λόγος ούτε για θρησκευτική
ελευθερία αλλά ούτε και για ελληνική παιδεία στην περιοχή.
Το
1991 μετά την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος και την σχετική αποκατάσταση της δημοκρατίας, γεννήθηκε η
ανάγκη της εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας και η συνέχιση της ελληνόγλωσσης
εκπαίδευσης, που ήταν αναπόσπαστο μέρος του πολιτισμού της πόλης της Κορυτσάς
και για το οποίο η πλειοψηφία των κατοίκων έδειχνε μεγάλο ενδιαφέρον
-
Το 1991-1992 ιδρύθηκαν , με πρωτοβουλία εντόπιων Κορυτσαίων και υπό την
μέριμνα της Ομόνοιας με πρωτεργάτιδα την τότε πρόεδρο κα Ερμιόνη Ανδρέα και
άλλους δασκάλους, τα πρώτα Ελληνικά Φροντιστήρια, τα οποία
χρηματοδοτήθηκαν από συλλόγους και
χορηγούς από την Ελλάδα και επεκτάθηκαν σε όλη την περιφέρεια φτάνοντας τα 35
. Χιλιάδες κάτοικοι, μικροί και μεγάλοι, ομογενείς και μη, έσπευσαν να μάθουν
την ελληνική γλώσσα εκφράζοντας την αγάπη και το ζήλο τους για να μάθουν αυτό
που στερήθηκαν για 7 δεκαετίες. Οι σύλλογοί μας σεμνύνονται γιατί από την
πρώτη στιγμή βρεθήκαμε στο πλευρό των αδελφών μας και στηρίξαμε με αποστολές
σχεδόν σε μηνιαία βάση τον θεσμό των φροντιστηρίων. Την προσπάθεια αυτή
στήριξαν πολλοί σύλλογοι και φορείς κυρίως από τη Βόρειο Ελλάδα, όπως ιερές μητροπόλεις, χριστιανικές
αδελφότητες, τα συνεργαζόμενα γυναικεία σωματεία Θεσσαλονίκης κ.α. φορείς.
Με πολλή συγκίνηση τα χρόνια εκείνα
θυμούμαστε την παρουσία ηλικιωμένων που είχαν προλάβει την λειτουργία των
ελληνικών σχολείων το 1920, να μας
μιλούν σε άψογη καθαρεύουσα και να μας τραγουδούν τραγούδια του μεσοπολέμου,
για να μας δείξουν την αγάπη τους για την Ελλάδα.
-
Μετά από μία παύση κατά το έτος 1994-1995, από το 1996 ξεκίνησαν ξανά τα
φροντιστήρια αλλά με ολοφάνερη τώρα την
ανάγκη για καλύτερο σχεδιασμό και οργάνωση. Η απαίτηση αυτή οδήγησε σε μια ένωση όλων των
ενδιαφερόμενων για την δημιουργία
ενός πολιτιστικού φορέα που θα
αναλάμβανε την οργάνωση της εκπαίδευσης σε πιο επαγγελματική βάση.
Το
1998 ιδρύεται και εγκρίνεται από το Πρωτοδικείο της Κορυτσάς ο Πολιτιστικός και Αθλητικός
Σύλλογος "Αδελφότητα". Η "Αδελφότητα" ανέλαβε τα φροντιστήρια
εκμάθησης ελληνικής γλώσσας και στεγάστηκε
αρχικά στο Κτίριο Κόντη. Υπό το σύλλογο αυτό τα φροντιστήρια
λειτούργησαν σε όλη την περιφέρεια. Δίπλα τους στάθηκαν ευεργέτες όπως ο
Πρόδρομος Εμφιετζόγλου και Σύλλογοι όπως η ΣΦΕΒΑ-ΠΑΣΥΒΑ και "Οι Φίλοι
του Πολιτισμού" με πρόεδρο τον π.
Ελευθέριο Καρακίτσιο. Οι δύο αυτοί σύλλογοι μάλιστα συνεχίζουν έως
σήμερα να προσφέρουν ανιδιοτελώς στην στήριξη της ελληνικής παιδείας στην
περιοχή.
Το 2002, για τις ανάγκες των
ελληνικών φροντιστηρίων, το Ελληνικό Κράτος απέσπασε στην Κορυτσά μία
φιλόλογο και δύο δασκάλες. Η μεγαλύτερη επιτυχία του Συλλόγου, εκείνη την
στιγμή, ήταν το 2003 η έκδοση άδειας
λειτουργίας νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου υπό την ονομασία "Τα αδέλφια
Κόντη". Την ίδια χρονιά το ελληνικό κράτος απέσπασε 5 άλλους δασκάλους.
-
Το 2003 ανέλαβε την διεύθυνση των Ελληνικών Φροντιστηρίων η φιλόλογος
κ.Αυγέρου Άννα, μέλος της Ορθόδοξης Αδελφότητας "ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ
ΕΛΠΙΣ", που ήταν η πρώτη από τις πολλές (σχεδόν 20 ) εκπαιδευτικούς της
Χριστιανικής αυτής Αδελφότητας που πρόσφεραν και μέχρι και σήμερα προσφέρουν
ποικιλοτρόπως στο εκπαιδευτικό έργο του σχολείου, αλλά και γενικότερα στην
κοινωνία της Κορυτσάς με την ιεραποστολική και ορθόδοξή τους δράση, ιδιαίτερα
μέσω των κατηχήσεων.
- Στις 29.12.2004, εκδόθηκε, μετά από άψογη συνεργασία, του
Γενικού Προξένου της Ελλάδας στην
Κορυτσά κ. Ελευθέριου Πρώιου και του
Προέδρου της "Αδελφότητας"
κ.Ανδρέα Μήτσιου, ο ρόλος του οποίου ήταν καθοριστικός, η άδεια λειτουργίας του Ελληνοαλβανικού
Σχολείου "Όμηρος". Εκπληρώθηκε έτσι το πολυπόθητο όνειρο των
ομογενών, η συνέχεια της ελληνόγλωσσης
εκπαίδευσης στην Κορυτσά μετά από σχεδόν έναν αιώνα!
-
Συγχρόνως πρόσφερθηκε στην πόλη ένα σπουδαίο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα που δίνει σε
όλους χωρίς διάκριση ποιοτική εκπαίδευση, μόρφωση με ιδανικά και αρχές που
εμπνέουν εδώ και χιλιάδες χρόνια τον κόσμο, αλλά και στοχεύει στην
καλλιέργεια του πνεύματος της αγάπης, του αλληλοσεβασμού, της
αλληλοκατανόησης, της συναδέλφωσης μεταξύ των λαών και γενικότερα της
ειρηνικής συνύπαρξής τους χτίζοντας γέφυρες.
-
Η Ελληνική Πολιτεία φρόντισε ξεχωριστά για τον χώρο στο οποίο σήμερα
στεγάζεται ο "Όμηρος". Η ανέγερση του σχολείου χρηματοδοτήθηκε με
κονδύλια του Προγράμματος Αναπτυξιακής Συνεργασίας του Ελληνικού υπουργείου
Εξωτερικών - Ελληνικό Σχέδιο για την Οικονομική Ανασυγκρότηση των Βαλκανίων
(ΕΣΟΑΒ).
Τα
εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν στις 15-05-2005 με την συμμετοχή πλήθους λαού,
Προξενικών Αρχών, Αντιπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοικήσεως Κορυτσάς,
Εκκλησιαστικών Αρχών, με τον ίδιο τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο αλλά και εκπροσώπους πολιτικών
και θρησκευτικών Αρχών και των δύο χωρών. Το Ελληνικό Κράτος
εκπροσωπούσε η Υπουργός Εθνικής
Παιδείας και θρησκευμάτων κ. Μαριέττα Γιαννάκου, και ο Υφυπουργός Εξωτερικών κ Ευριπίδης Στυλιανίδης
ενώ το Αλβανικό Κράτος ο υπουργός παιδείας κ Λουάν Μεμούσι.
-
Κατά την σχολική χρονιά 2004-2005 οι μαθητές που μάθαιναν ελληνικά στα
Ελληνικά Φροντιστήρια μαζί με τους μαθητές του σχολείου «Όμηρος» έφθασαν τους
920. Από τότε έως και σήμερα τα Εκπαιδευτήρια «Όμηρος» παρέχουν όλα τα
απαραίτητα εφόδια στους μαθητές τους χωρίς καμία διάκριση. Η πορεία των
εκπαιδευτηρίων είναι ανοδική σε όλα τα επίπεδα, ιδιαίτερα από την στιγμή που
το σχολείο τέθηκε υπό την άμεση
μέριμνα και επίβλεψη του αρμόδιου Συντονιστή Εκπαίδευσης, τον οποίο διορίζει
η Ελληνική Πολιτεία.
Βασικός
στόχος του σχολείου πέρα από
την μόρφωση είναι να παρέχει πάνω από όλα στους μαθητές του πνευματικά
εφόδια. Μέσα από την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, εκτός από την διαφύλαξή
της για τους ομογενείς, τα παιδιά γνωρίζουν και μυούνται στον ελληνικό
πολιτισμό, στο ήθος, τις αρχές, τα ανώτερα ιδανικά, την δημοκρατία, την
ελληνορθόδοξη παράδοση και πολλές
άλλες σημαντικές αξίες που έχουν επηρεάσει την ζωή όλης της
ανθρωπότητας ανά τους αιώνες.
Παράλληλα
η τέχνη και η μουσική παιδεία όπως και ο αθλητισμός και η ευγενής άμιλλα,
είναι μέρος της μόρφωσης των μαθητών.
Δεν είναι αφηρημένες έννοιες, αλλά βιωματικές εμπειρίες που εκπλήσσουν
ευχάριστα στο σχολείο ΟΜΗΡΟΣ. Μάρτυρες γι αυτό οι χιλιάδες θεατές, γονείς και
επισκέπτες, επώνυμοι και ανώνυμοι που έχουν παρακολουθήσει τις εκδηλώσεις στις εθνικές εορτές και
έχουν συγκινηθεί και ενθουσιαστεί! Η
υπέροχη χορωδία αλλά και τα προσεγμένα χορευτικά πλαισιώνουν με τέχνη και
μεράκι τα γεμάτα νόημα θεατρικά δρώμενά με τη
συμμετοχή στις εκδηλώσεις να
είναι μια γλυκιά μόνιμη ανάμνηση για όλους τους μαθητές.
-Το
δίγλωσσο διδακτικό περιβάλλον εφοδιάζει τους μαθητές με δημιουργικές
γλωσσικές ικανότητες που έχουν φέρει στο σχολείο δύο χρυσά βραβεία σε επίπεδο
περιφέρειας και το κατατάσσουν μόνιμα στα άριστα σχολεία της περιοχής. Σε
επίπεδο γνώσεων οι μαθητές όχι μόνο
δεν υπολείπονται σε κάτι σε σχέση με τους άλλους μαθητές της Κορυτσάς, αλλά
έχουν όλες τις προϋποθέσεις για να φτάσουν στο ανώτατο επίπεδο. Οι δομές, τα
εργαστήρια, το γενικότερο διδακτικό και παιδαγωγικό περιβάλλον βρίσκονται στο
ανώτερο δυνατό τους σημείο. Ο συνδυασμός των Ελλήνων εκπαιδευτικών με το
ντόπιο προσωπικό αποτελεί προτέρημα και λειτουργεί πολύ αποδοτικά. Επιπλέον, το διδακτικό προσωπικό
επιμορφώνεται συνεχώς και για τον ίδιο σκοπό φροντίζει και το γραφείο του
συντονιστή μέσω των ποικίλων σεμιναρίων που διοργανώνει.
-
Πάνω από όλα όμως οι μαθητές του σχολείου καλλιεργούν τις ανθρώπινες αρετές
και διαπλάθουν έναν χαρακτήρα που ξέρει να αγαπά τον συνάνθρωπο, να συμπονά
και να προσφέρει σε όσους έχουν ανάγκη. Καλλιεργούν το σεβασμό στην αξία του
ανθρώπου και του πολίτη.
Αν
και πολύ συχνά οι σύλλογοί μας εκφράζουν παράπονα για την απουσία της
επίσημης ελληνικής πολιτείας από τα προβλήματα που απασχολούν τον
Βορειοηπειρωτικό Ελληνισμό, το σχολείο ΟΜΗΡΟΣ της Κορυτσάς αποτελεί μία
επαινετή εξαίρεση. Στα 15 χρόνια της λειτουργίας του, δαπανήθηκαν
αρκετά κονδύλια τα οποία όμως
λειτούργησαν σαν μία πολύ επωφελής επένδυση που απέδωσε τα μέγιστα
ανταποδοτικά οφέλη στους τομείς της
παιδείας και του πολιτισμού αλλά και της στήριξης των ομογενών μας. Το
σχολείο αποτελεί στην ουσία τον καθρέφτη της Ελλάδας στην περιοχή, και αν
πιστέψουμε τις μαρτυρίες όχι μόνο των αδελφών μας εκεί αλλά και των Αλβανών
υπευθύνων, παρά τα όποια προβλήματα, λειτουργεί με απόλυτη επιτυχία και αποτελεί πρώτη
επιλογή των Κορυτσαίων για τη μόρφωση των παιδιών τους.
Είναι
ενθαρρυντικό ότι τα τελευταία χρόνια πολλοί φορείς και σύλλογοι αλλά και
επίσημοι (βουλευτές και στελέχη τοπικής αυτοδιοίκησης) από την Ελλάδα
στηρίζουν με τις επισκέψεις και την κατά δύναμιν συνδρομή τους το σχολείο
ΟΜΗΡΟΣ. Ωστόσο είναι υποχρέωση και της Ελληνικής Πολιτείας, να διαφυλάξει ως
κόρη οφθαλμού αυτό το κύτταρο ελληνικής παιδείας, να στηρίξει όσους ελλαδίτες
και ομογενείς εκπαιδευτικούς προσφέρουν εκεί τις υπηρεσίες τους και να τους
ενισχύσει και θωρακίσει για να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις της σύγχρονης
εποχής. Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να επαναληφθούν ολιγωρίες και
αδιαφορίες που οδήγησαν σε μία
τουλάχιστον περίπτωση, τα τελευταία χρόνια στον κίνδυνο διακοπής της
λειτουργίας του σχολείου.
Με τον τρόπο αυτό τα εκπαιδευτήρια «Όμηρος» θα συνεχίσουν την
όμορφη προσπάθειά τους στην πόλη της
Κορυτσάς μεταδίδοντας τα φώτα και τις
αξίες της ελληνορθόδοξης παιδείας,
κάτι που αποτελεί ευχή και επιθυμία όλων των Κορυτσαίων αλλά και των
ελλαδιτών που από την πρώτη στιγμή στάθηκαν στο πλευρό του σχολείου.
http://www.sfeva.gr/ |
15 VJET SHKOLLA GREKE “OMIROS” NË KORÇË – RRUGËTIMI
HISTORIK.
Me mallëngjim u informuam se
shkolla OMIROS në Korçë hyn në vitin e saj të 15-të të funksionimit. Pasi
kishim nderin e veçantë si SFEVA dhe PASYVA, të mbështetnim që në çastet e para pas
rrënies së diktaturës ateiste në Shqipëri në vitin 1991, ngjalljen e edukimit
helen në zonë, po ndjekim me gëzim të madh përparimin dhe prokopinë e saj në
zonën e Korçës, si fillim me funksionimin e kurseve të gjuhës greke dhe në
vijim me funksionimin e shkollës “Omiros” e cila përbën dhe vitrinën e
edukimit Helen si dhe një far të kulturës në qytetin dhe zonën e Korçës. Një
zonë me histori të madhe, banorës e sëcilës e deshën kaq shumë edukimin dhe u
dalluan për dashurinë e tyre ndaj dijes.
Nëse duam që të bëjmë një
rrugëtim të shkurtër historik, shikojmë se që prej shek. të 18-të qyteti dhe
gjithë zona ishte plot me shkolla në gjuhën helene.
-
Shkolla e parë
helene, në të cilën studionin nxënës nga qyteti dhe fshatrat përreth u
themelua që prej viti 1723.
-
Në vitin 1830
funksion në qytet një kurs helen “Shkollë Helene” dhe një shkollë alilodidaktike.
-
Në vitin 1856
funksioni shkolla e parë e gjimnazit me mbështetjen e bamirësit Jovan Banga.
-
Më 1857
themelohet shkolla e parë e vazhave ku studionin vajzat e qytetit.
-
Në vitin 1872
themelohen dy kopshte.
-
Në vitin 1887
gjimnazi quhet “Gjimnazi Banga i Korçës” dhe vazhdon punën e tij deri në
krijimin e shtetit shqiptar 1912-1913. Funksionoi si një gjimnaz me gjashtë
klasë me 90 nxënës dhe 8 profesorë. Dispononte, bibliotekë, ambient leximi
dhe një dhomë mjetesh (laborator) me mjete për eksperiment për lëndën e
fizikës dhe kimisë. Rifunksionon në vitin 1937 me mbështetjen ekonomike të
Komisionit Banga si shkollë hieratike deri në pushtimin e Shqipërisë nga
Italianët në vitin 1939.
-
Në të njejtin vit
(1887) funksioni shkolla e parë shqipe, ndërsa në vitin 1917 deri në vitin
1939 funksioni në Korçë, në një farë mënyre si vazhdimi i Gjimnazit Banga,
Liceu Francez i Korçës i cili ofronte edukim cilësor sipas modeleve
Europiane.
-
Deri në
dhjetëvjeçarin e viteve 1920 në zonë funksiononin shkolla greke. Ndërkaq me
regjimin e mbretit Zog, hap pas hapi filloi dhe mbyllja e shkollave helene të
zonës.
Mgjth se nuk ka lidhje me
funksionimin e shkollave helene, nuk mund të mos theksojmë kalimin, për një
vit (1936-1937), nga qyteti, me cilësinë e Konsullit të Greqisë, të poetit
Nobelist Jorgo Seferi.
Gjatë viteve 1945-1990 gjatë
“natës së thellë” të pushtetit komunist, paralelisht me shkeljen barbare të
çdo të drejte, sigurisht që nuk bëhet fjalë as për lirinë fetare por as për
edukim helen në zonë.
Në vitin 1991 pas rrënies së
regjimit komunist dhe rivendosjen e pjesshme të demokracisë, lindi nevoja e
mësimit të gjuhës helene dhe vazhdimi i edukimit në gjuhën e helene, i cili
ishte pjesë e pandashme e kulturës së qytetit të Korçës dhe për të cilin
shumica e banorëve të qytetit tregonte interes të veçantë.
-
Në vitin
1991-1992 u themeluan, me iniciativë të disa qytetarëve nga Korça dhe nën
përkujdesjen e Omonias me iniciatore kryetaren e asaj kohe znj Ermioni Andera
e të tjerë mësues, kurset e para greke, të cilat u sponsorizuan nga shoqata e
donatorë nga gjithë Greqia dhe u shtrinë në të gjithë zonën duke arritur në
nr 35. Me mijëra banorë, të vegjël e të mëdhenj, homogjenë apo jo, nxituan që
të mësonin gjuhën helene duke shprehur kështu dashurinë dhe zellin për të mësuar
atë gjuhë e cila iu mohua për 7 dhjetëvjeçarë. Shoqatat tona janë të nderuara
pasi që prej çastit të parë u gjendëm në krah të vëllezërve tanë dhe
mbështetëm me misione pothuajse me bazë mujore institucionin e kurseve. Këtë
përpjekje e mbështetën shumë shoqata e institucione kryesisht nga Veriu i
Greqisë, si Mitropoli të Shenjta, vëllazëri të krishtera, sindikatat e grave
të Thessalonikit të cilat bashkëpunonin dhe institucione të tjera.
Me mallëngjim kujtojmë gjatë
atyre viteve prezencën e të moshuarve që kishin arritur funksionimin e
shkollave në vitin 1920, të cilët na flisnin me një katharevusa të shkëlqyer
dhe na këndonin këngë të periudhës ndërmjet dy luftërave, që të na tregonin
dashurinë e tyre për Greqinë.
-
Pas një ndalese
gjatë viteve 1994-1995, që prej vitit 1996 filluan sërish kurset por tashmë
me nevojën e qartë për një planifikim dhe organizim më të mirë. Kjo nevojë
solli bashkimin e të gjithë të interesuarve për krijimin e një
institucioni kulturor i cili do të
merrte përsipër organizimin e arsimit me një bazë më profesionale.
Në vitin 1998 themelohet dhe aprovohet nga Gjykata e
Shkallës së parë të Korçës, Shoqata Kulturore dhe Sportive “Vëllazërimi”.
Vëllazërimi mori përsipër kurset e mësimit të gjuhës greke dhe u vendos si
fillim në ndërtesën “Kondi”. Nën këtë shoqatë kurset funksionuan në të gjithë
zonën. Pranë tyre qëndruan bamirës si Prodhrom Emfiezoglou dhe Shoqata si
SFEVA-PASYVA dhe “Miqtë e Kulturës” me kryetar p Elefther Karakitsio. Këto dy
shoqata vazhdojnë deri më sot që të ofrojnë pa interes në mbështetje të
edukimit helen në zonë.
Në vitin 2002, për nevojat e
kurseve greke, Shteti Helen dërgoi me shkëputje në Korçë një filologe dhe dy
mësuese. Arritja më e madhe e Shoqatës, në ato çaste, ishte marrja e lejës së
funksionimit të kopshtit në vitin 2003, me emërtimin “Vëllezërit Kondi”. Në
të njejtin vit shteti helen dërgoi dhe 5 mësues.
-
Në vitin 2003
mori drejtimin e Kurseve Greke filologia znj Ana Avgjeru, anëtare e
Vëllazërisë së Krishterë “Shpresa Orthodhokse”, që ishte e para nga shumë (të
paktën 20) arsimtare të kësaj Vëllazërie të Krishterë që ofruan deri më sot
në forma të larmishme në veprën e tyre edukuese në shkollë, por dhe në
përgjithësi në shoqërinë e Korçës me aktivitetin e tyre misionar dhe
orthodhoks në veçanti nëpërmjet katekizmit.
-
Në dt 29.12.2004,
pas një bashkëpunimi të shkëlqyer të Konsullit të Përgjithshëm të Greqisë në Korçë Eleftherio Proio dhe
Kryetarit të “Vëllazërimit” z Andrea Micio, roli i të cilit ishte deçiziv,
leja e funksionimit të Shkollës Shqiptarogreke “Omiros”. Kështu u realizua ëndrra e
homogjenëve, vazhdimi i edukimit në gjuhën helene në Korçë pas pothuajse një
shekulli!
-
Në të ngjejtën
kohë iu ofrua qytetit një Institucion Arsimor i cili iu jep të gjithë, pa
dallim, arsim cilësor, edukim me ideale dhe principe që frymëzojnë këtu dhe
mijra vjet, botën, por gjithashtu synon në përpunimin e frymës së respektit
të ndërsjelltë, mirëkuptimit, vëllazërimit ndër popujt dhe në përgjithësi të
bashkjetesës paqësore duke ndërtuar ura.
-
Shteti Helen u
kujdes në veçanti për ambientin në të cilin sot ndodhet shkolla “Omiros”.
Ngritja e shkollës u financua me investim të Programit për Zhvillim dhe
Bashkëpunim të Minisitrisë së Jashtme Greke për Rimëkëmbjen Ekonomike të
Ballkanit ( P.ZH.B.R.E.B). Inagurimi u realizua më 15-05-2005 me pjesmarrjen
e shumë njerëzve, përfaqësuesve të Konsullatës, përfaqësuesve të Pushtetit
Lokal të Korçës, përfaqësuesve fetarë, me vetë Kryepiskopin Anastas të ishte
prezent, por dhe përfaqësues të besimeve fetare nga të dyja vendet. Shtetin
Helen e përfaqësonte Ministria e Arsimit Kombëtar dhe Feve znj Marieta Janakou
dhe Ministri i Jashtë z Evripidhi Stilianidhi ndërsa Shtetin Shqiptar
ministri i arsimit z Luan Memushi.
-
Gjatë vitit
shkollor 2004-2005 nxënësit që mësonin gjuhën greke në Kurse sëbashku me
nxënësit e shkollës “Omiros” arritën numrin rekord 920. Që atëhere deri më
sot Institucioni Arsimor “Omiros” ofron të gjitha mjetet e nevojshme për
jetën, tek nxënësit e tij pa asnjë dallim. Ky rrugëtim i shkollës është në
ngritje në të gjitha nivelet, sidomos që prej çastit që shkolla u vendos nën
përkujdesjen e drejtpërdrejtë të Koordinatorit të Arsimit, të cilin e cakton
Shteti Helen.
Qëllimi kryesor i shkollës është që të ofrojë para së
gjithash tek nxënësit mjete shpirtërore. Nëpërmjet mësimit të gjuhës greke,
përveç ruajtjes për vetë homogjenët, fëmijët njohin dhe hulumtojnë kulturën
helene, moralin e saj, principet e saj, idealet e saj të larta, demokracinë,
traditën helenoortdhodhokse dhe shumë vlera të tjera të cilat kanë ndikuar në
jetën e të gjithë njerëzimit ndër shekuj.
Në të njejtën kohë arti dhe edukimi muzikor ,
sporti dhe sjellja e denjë në të ,
janë pjesë e edukimit të nxënësve. Nuk janë koncepte teorike, por eksperienca
të përjetuara që të surprizojnë këndshëm në shkollën Omiros. Dëshimtarë të
kësaj janë mijëra spektatorë, prindër dhe vizitorë, të njohur dhe të panjohur
të cilët kanë ndjekur shfaqjet në festat kombëtare dhe janë mallëngjyer dhe
entuziasmuar! Korri i mrekullueshëm por dhe vallet e goditura zbukurojnë
bukur dhe me merak aktet teatrale plot kuptim duke e kthyer pjesmarrjen në to
si një kujtim të ëmbël për të gjithë nxënësit.
-
Ambienti didaktik
dygjuhës iu ofron nxënësve, aftësi
krijuese linguistike të cilat i kanë sjellë shkollës dy medalje ari në nivel
zone dhe e rënditin atë në mënyrë të përhershme në shkollat më të mira të
zonës. Në nivel njohurish nxënësve jo vetëm që nuk ju mungon diçka krahasuar
me nxënësit e tjerë në Korçë, por kanë të gjitha kushtet për të arritur në
nivelet më të larta. Infrastruktura, laboratorët, ambienti i përgjithshëm
didaktik dhe pedagogjik gjenden në nivelet e tyre më të larta. Kombinimi i arsimtarëve
Helenë me personelin vendas përbën përparësi dhe funksionon në mënyrë
konstruktive. Për më tepër, personeli didaktik trajnohet vazhdimisht dhe për
këtë qëllim kujdeset dhe zyra e koordinatorit nëpërmjet seminareve që
organizon.
-
Por, mbi të
gjitha nxënësit e shkollës përpunojnë virtytet njerëzore dhe krijojnë një
karakter i cili di ta dojë të afërmin, të ndjejë dhembshuri dhe të ofrojë tek
të gjithë ata sa kanë nevojë. Përpunojnë respektin në vlerat e njeriut dhe të
qytetarit.
-
Mgjth se shpesh
herë shoqatat tona shprehin ankesa në lidhje me prezencën e shtetit zyrtar
helen nga problemet që shqetësojnë Helenizmin e Vorioepirit, shkolla Omiros
përbën një përjashtim që ja vlen të përmendet. Në këto 15 vjet të
funksionimit të saj, u konsumuan mjaft investime por të cilat funksionuan si
një biznes i dobishëm, që dha fitimet maksimale krahasuar me investimin, në
aspektin e edukimit dhe të kulturës por dhe në mbështetjen e homogjenëve
tanë. Kjo shkollë përbën në esencë pasqyrën e Greqisë në zonë, dhe nëse
besojmë jo vetëm dëshmitë e vëllezërve tanë atje por dhe të personave
përgjegjës të Shqipërisë, përtej problemeve që mund të ketë, funksionon me
sukses të plotë dhe përbën zgjedhjen e parë të Korçarëve në edukimin e
fëmijëve të tyre.
Është mjaft inkurajues fakti,
se vitet e fundit mjaft shoqata si dhe persona publikë (deputetë dhe
përfaqësues të pushtetit lokal) nga Greqia mbështetin me vizitat e tyre por
dhe me sa kanë mundësi shkollën “Omiros”.
Ndërkaq është detyrim i
Shtetit Helen, që ta ruajë si sytë e ballit këtë qelizë të edukimit helen, të
mbështetë ata mësues nga Greqia dhe arsimtarët homogjenë që ofrojnë shërbimin
e tyre si dhe t’i forcojë e t’i mbrojë që t’ia dalin mbanë në të gjitha
sfidat e botës moderne. Nuk duhet në asnjë rast që të ndodhin vonesat dhe
sjelljet indiferente që na çuan në të paktën një rast, gjatë viteve të
fundit, që të rrezikohej me mbyllje shkolla.
Në këtë mënyrë Institucionet
Arsimore “Omiros” do të vazhdojnë përpjekjen e tyre të bukur në qytetin e
Korçës duke shpërndarë dritën dhe vlerat e edukimit helenoorthodhoks, diçka
që është dhe dëshira e të gjithë Korçarëve por dhe e Heladhitëve të cilët që
në momentin e parë u gjendën pranë shkollës.
Përktheu, përgatiti, përshtati: Pelasgos Koritsas |
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΉ ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΉ ΙΣΤΟΡΙΚΉ ΟΡΘΌΔΟΞΗ ΤΩΝ ΚΟΡΥΤΣΑΙΩΝ ΗΠΕΙΡΩΤΏΝ - GAZETË ELEKTRONIKE, KULTURORE, HISTORIKE, ORTHODHOKSE E KORÇARËVE EPIROTË
Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2019
15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ «ΟΜΗΡΟΣ» ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΤΣΑ- ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ - 15 VJET SHKOLLA GREKE “OMIROS” NË KORÇË – RRUGËTIMI HISTORIK.
Πέμπτη 3 Οκτωβρίου 2019
Αλβανοί και Γεωργιανοί δήθεν... πρόσφυγες γέμιζαν επί ΣΥΡΙΖΑ τα νοσoκομεία της χώρας
Όπως αποκάλυψε το Star στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων οι υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας είχαν εντοπίσει αθρόα προσέλευση αλλοδαπών για την έκδοση ΑΜΚΑ κάνοντας χρήση της απόφασης που έλαβε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2016 για τους πρόσφυγες

Το πρόβλημα εντόπισαν οι υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας και το ανέφεραν στη νέα πολιτική ηγεσία λίγο μετά τις εκλογές και για το λόγο αυτό ο νέος υπουργός Εργασίας ζήτησε την υστηροποίηση του καθεστώτος χορήγησης ΑΜΚΑ σε μετανάστες και την αντικατάσταση του πλαισίου που ίσχυε και το οποίο «προέβλεπε ουσιαστικά τη χορήγηση ΑΜΚΑ, αδιακρίτως και χωρίς όρους και προϋποθέσεις».
Οπως αποκάλυψε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star με την Μάρα Ζαχαρέα, η Κάτια Μακρή, η διευθύντρια του υπουργείου Εργασίας Παρασκευή Τσάμη, τρεις ημέρες μετά τις εκλογές ενημερώνει το νέο υπουργό, Γιάννη Βρούτση για τα τεκταινόμενα και του ζητά να καταργήσει τις σχετικές διατάξεις.
Επίσης, όπως αποκάλυψε το Star, σε χειρόγραφο υπηρεσιακό σημείωμα στις 20.6.2019 (λίγο πριν τις εκλογές) προς την Εφη Αχτσιόγλου η γενική διευθύντρια και οι αρμόδιοι τμηματάρχες προειδοποιούσαν πως διαφωνούν με την ρύθμιση γενίκευσης της χορήγησης ΑΜΚΑ τονίζοντας πως δεν είχε προηγηθεί ανταλλαγή απόψεων ούτε είχε ζητηθεί η γνώμη τους.
Αλβανία: Παραιτήθηκε ο Εισαγγελέας που είχε τον φάκελο του Κωνσταντίνου Κατσίφα
Ο Εισαγγελέας Σοβαρών Εγκλημάτων Νιάζι Σεφέρι παραιτήθηκε.
Όπως έγινε γνωστό η παραίτησή του οφείλεται σε λόγους υγείας, ένα αίτημα για το οποίο απευθύνθηκε στην Ανώτατη Εισαγγελία, αναφέρει το αλβανικό ‘Politiko’.
Ο Σεφέρι κρατούσε στο αρχείο του, τον φάκελο του Κωνσταντίνου Κατσίφα, ο οποίος δολοφονήθηκε από την αλβανική αστυνομία στους Βουλιαράτες στις 28 Οκτωβρίου 2018.
Αξιοσημείωτο είναι ότι για την υπόθεση, που κοντεύει ένας χρόνος, δεν έχει περάσει στη διαδικασία εξέτασης, όπως σημειώνεται.
Σύμφωνα, επίσης, με την αλβανική «Dosja», η υπόθεση της δολοφονίας του Έλληνα μειονοτικού ήταν πρόσφατα στο επίκεντρο των ελληνικών αρχών.
Ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας, ζήτησε πρόσφατα την άμεση ολοκλήρωση των ερευνών και εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του για την καθυστέρηση της υπόθεσης από την Αλβανική Εισαγγελία.
--
The Hellenic Information Team
© Βαλκανικό Περισκόπιο -Γιῶργος Ἐχέδωρος
http://www.echedoros-a.gr
Ο Μάικ Πομπέο επικρίνει το αλβανικό λόμπι
«Έχει λάβει εκατομμύρια δολάρια από την Πρίστινα και ανοιχτά εργάζεται για ένα ανεξάρτητο Κοσσυφοπέδιο», ισχυρίζεται ο Σέρβος ΥΠΕΞ
Μία από τις πιο ακραίες ομάδες συμφερόντων του Κοσσυφοπεδίου έχει γίνει στόχος έντονης κριτικής από τον Γραμματέα του Στέιτ Ντιπάρτμεντ , Μάικ Πομπέο, όπως γράφει σήμερα η σερβική Vecernje Novosti.
Τα βέλη στρέφονται κατά του Αμερικανού - μέλος του Κογκρέσου, Έλιοτ Ένγκελ, ο οποίος φέρεται ως ο δημιουργός των ψευδών ειδήσεων, για φερόμενο βιασμό 20 χιλιάδων Αλβανίδων κατά τη διάρκεια του Κοσσυφοπεδίου.
Παρότι, αρχικά η σύγκρουση προέκυψε από αίτημα για καταδίκη του Αμερικανού προέδρου Τραμπ για το σκάνδαλο της Ουκρανίας, η σύγκρουση μεταξύ Πομπέου και Ένγκελ αποκάλυψε στα πρακτικά ‘βρώμικες μεθόδους’ που χρησιμοποιούνταν εδώ και χρόνια από το αλβανικό λόμπι στις ΗΠΑ, σημειώνει το Novosti.
Ο πόλεμος για την εξωτερική πολιτική σε διάφορα μέτωπα, όπως και αυτό της επίλυσης του προβλήματος του Κοσσυφοπεδίου, που υπήρχε μεταξύ του Στέιτ Ντιπάρτμεντ και μελών του Κογκρέσου, κλιμακώθηκε την Τρίτη, με ανοιχτή επιστολή που έστειλε ο Πομπέο στον Ένγκελ και δημοσιεύθηκε στο λογαριασμό του στο Twitter.
Ο Πομπέο προειδοποίησε τον Ένγκελ, ο οποίος είναι πρόεδρος της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων του Σώματος, να σταματήσει «τον εκφοβισμό και να καλέσει τους επαγγελματίες του Στέιτ Ντιπάρτμεντ να δώσουν καταθέσεις».
Ο Σέρβος υπουργός Εξωτερικών, Ίβιτσα Ντάτσιτς, επισημαίνει ότι ο Πομπέο κατέστησε σαφές ότι δεν θα επιτρέψει τον εκφοβισμό των διπλωματών του Στέιτ Ντιπάρτμεντ από τον Ένγκελ.
Όταν ο Ένγκελ ασκεί μια τέτοια πίεση στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ, μπορείτε μόνο να φαντασθείτε τι κάνει σε άλλες χώρες σχετικά με το Κοσσυφοπέδιο.
Έχει λάβει εκατομμύρια δολάρια από την Πρίστινα και ανοιχτά εργάζεται για ένα ανεξάρτητο Κοσσυφοπέδιο, επειδή οι Αλβανοί στις Ηνωμένες Πολιτείες τον υποστηρίζουν και τον ψηφίζουν.
Ενώ, από την άλλη πλευρά, ένας Αμερικανός μέλος του Κογκρέσου, δήλωσε ότι η σερβική διασπορά είναι καλύτερη, επειδή δεν ζητάει τίποτε σε αντάλλαγμα για τις ψήφους της- είμαστε ανόητοι, ψηφίζουμε κάποιον χωρίς να περιμένουμε τίποτε σε αντάλλαγμα, κανείς στον κόσμο δεν το κάνει», δήλωσε ο Ντάτσιτς στη Vecernje Novosti.
--
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση μόνον με αναφορά της ενεργής ηλεκτρονικής διεύθυνσης του ιστολογίου παραγωγής- http://www.echedoros-a.gr
Εγκύκλιος για τις εγγραφές των εισακτέων στα ΑΕΙ Ελλήνων του εξωτερικού

Εκδόθηκε από το υπουργείο Παιδείας η εγκύκλιος που ορίζει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την εγγραφή των εισαγομένων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση Ελλήνων του εξωτερικού και τέκνων Ελλήνων υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 .
Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2019
Παιδεία…λειτουργικώς αναλφάβητη
«Στοιχεία σοκ», έγραφαν πριν από λίγο καιρό οι εφημερίδες. «Λειτουργικά αναλφάβητοι» οι μισοί μαθητές των Λυκείων. Και τι σημαίνει λειτουργικώς αναλφάβητοι; Παρένθεση: Το σωστό είναι λειτουργικώς» και όχι οι νεοφανείς σολοικισμοί του τύπου «ομολογουμένα» και «λειτουργικά» Πώς να εξηγήσεις στους ημιμαθείς κονδυλοφόρους ότι άλλο το επίρρημα αδιακρίτως (χωρίς διάκριση) και άλλο το αδιάκριτα (χωρίς διακριτικότητα, λεπτότητα). Άλλο το περιέργως (παραδόξως) και άλλο το περίεργα (παράξενα, ακατανόητα). Άλλο το τελείως (εντελώς, και είναι κυρίως ποσοτικό) και άλλο το τέλεια (με τελειότητα, και είναι ποιοτικό). Εδώ ισχύει το «ιατρέ, θεράπευσον σεαυτόν».
Λειτουργικώς αναλφάβητος είναι ο άνθρωπος που, με απλά λόγια, δυσκολεύεται στην ανάγνωση, στην γραφή και στο μέτρημα, στην αριθμητική. Tις όμως ή τι πταίει; Εύκολη η απάντηση. «Ιχθύς εκ της κεφαλής όζει». Υπουργείο Παιδείας. Έτσι ακριβώς τιτλοφορείται. Επιμένει ακόμη… Τι σημαίνει Παιδεία; Απάντηση. Να είναι τον Σεπτέμβριο οι δάσκαλοι και τα βιβλία στα σχολεία. Να μην παρατηρούνται «κενά και ελλείψεις». Το περιεχόμενο των βιβλίων; Αδιάφορο. Το ποιών των δασκάλων; Ποιος ασχολείται; Ερωτώ; Μήπως τώρα δρέπουμε τους καρπούς, της εισαγωγής το 2006, των νέων, «σύγχρονων» βιβλίων Γλώσσας, «περιοδικών ποικίλης ύλης», όπως απροκάλυπτα τα ονομάζω; Ότι σιγά-σιγά ξεβράζονται τα δηλητήρια και οι ακαθαρσίες που φιλοξενούν;
Οι μαθητευόμενοι μάγοι του δήθεν προοδευτισμού – ένας απ’ αυτούς γίνεται πάντοτε υπουργός παιδείας – πειραματίστηκαν με τις μίζερες, ξέψυχες και σχιζοφρενικές ιδεοληψίες τους και τα παιδιά νιώθουν την ναυτία που προκαλεί μουχλιασμένη τροφή, η παιδεία της αμάθειας.
Αποτέλεσμα; Ανδρώθηκε μια νεολαία χωρίς μνήμη, γεννημένη από το μηδέν. Μια νεολαία.. βαρβάρων. «Ένα νέο είδος ανθρώπου έχει αναδυθεί τον τελευταίο καιρό: Ο μορφωμένος βάρβαρος-που έχει σπουδάσει είκοσι χρόνια, έχει αποκατασταθεί θαυμάσια επαγγελματικά, αλλά δεν έχει διαβάσει τίποτα, δεν ξέρει ιστορία, αγνοεί οτιδήποτε βρίσκεται εκτός της ειδικότητάς τους», θα γράψει η Βρετανίδα συγγραφέας Ντ. Λέσινγκ. Με λίγα λόγια ουδέποτε υπήρξαν στον κόσμο και στον τόπο μας τόσοι εγγράμματοι και τέτοια φτώχεια πνευματική.
Παιδεία σημαίνει όμως κυρίως γλώσσα. Η λέξη «αναλφάβητος» αυτό κυρίως υπονοεί-τελείως αγράμματος, αστοιχείωτος.
Το 2006, ως γνωστό, άλλαξαν όλα τα βιβλία της εκπαίδευσης, πρώτης και δεύτερης σχολικής βαθμίδας. Μεταξύ αυτών και τα γλωσσικά βοηθήματα. Για πρώτη φορά εξοβελίστηκαν όλοι οι παλαιότεροι σπουδαίοι λογοτέχνες μας και αντικαταστάθηκαν από αξιολύπητα ερεθίσματα και ανάξια λόγου παραθέματα.
Πιο συγκεκριμένα:
Στα 10 βιβλία Γλώσσας της Ε και Στ Δημοτικού, εκπροσωπούνται με ένα μόλις κείμενο πεζό ή ποίημα οι εξής λογοτέχνες μας: Σολωμός, Παλαμάς, Ελύτης, Σεφέρης, Παπαντωνίου, Νιρβάνας, Ξενόπουλος.
Απουσιάζουν: Παπαδιαμάντης, Κόντογλου, Μυριβήλης, Κρυστάλλης, Καρκαβίτσας, Πολέμης, Δροσίνης, Κάλβος, Βαλαωρίτης, Βιζυηνός, Άγρας, Ρώτας, Ουράνης, Σικελιανός, Ψαθάς, Σαμαράκης και άλλοι.
Εξοστρακίστηκαν τα δημοτικά μας τραγούδια «το τελεσφορώτατατον όργανον της εθνικής αγωγής, εκτρέφουσα και συντηρούσα το εθνικόν φρόνημα», γράφει ο μεγάλος Νικόλαος Πολίτης.
Απουσιάζουν κείμενα των αρχαίων κλασσικών, των Πατέρων της Εκκλησίας, οι διδακτικότατοι μύθοι του Αισώπου. Και με τι αντικαταστάθηκαν;
1. Άρθρα εφημερίδων: Πληθώρα άρθρων, σχετικών και άσχετων, ατάκτως ερριμμένα εντός των πολλών σελίδων των νέων βιβλίων, αλλά και κατά συνέπεια εντός των κεφαλιών των μικρών μαθητών. Σε 15 τουλάχιστον μαθήματα υπάρχουν αποκόμματα εφημερίδων (ΕΘΝΟΣ, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, ΝΕΑ, ΧΡΥΣΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ, ΒΗΜΑ, ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ).
2. Ιστοσελίδες. Σε 10 ανέρχονται τα κείμενα που προέρχονται από ιστοσελίδες κυρίως ελληνικών ιστοτόπων (ΦΟΚΟΥΣ, ΠΛΑΝΗΤΑΡΙΟ, ΖΩΟΦΙΛΙΑ ΚΛΠ.).
3. Αλλά εκεί που δείχνουν μια αδυναμία τα νέα βιβλία είναι τα περιοδικά. Όχι ένα, όχι δύο αλλά σαράντα δύο κείμενα σε σύνολο 239 προέρχονται από διάφορα κυρίως παιδικά περιοδικά όπως: KID‘S FUN (3), ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ (4), ΜΙΚΥ (2) και αυτό που εντυπωσιάζει περισσότερο, η πραγματική εμμονή: το Περιοδικό ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ της εφημερίδας ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΉ που εμφανίζεται 15 φορές.
4. Τέλος, υπάρχουν και 15 κείμενα -άχυρα- της συγγραφικής ομάδας και 5 κείμενα με κατασκευές που κατέχουν κεντρική θέση στη διδασκαλία.
5. Και για τη λογοτεχνία τι μένει 102 κείμενα και ποσοστό 42,5 %, ενώ μέσα σε αυτά συμπεριλαμβάνονται και κείμενα ήσσονος σημασίας, αποσπασματικά ή κείμενα που ως βασικό στόχο έχουν την εφαρμογή κάποιων γραμματικών φαινομένων και όπου το κείμενο δεν αντιμετωπίζεται καθόλου λογοτεχνικά, νοηματικά, εννοιολογικά.
6. Μέσα σ’ αυτά τα 102 κείμενα παρελαύνουν συνταγές μαγειρικής. Κείμενα-κουτσουλιές δύσοσμες-του τύπου: «Η Ιταλία μας κήρυξε τον πόλεμο κι εμείς κρυφτήκαμε στο υπόγειο». (Γλώσσα Ε΄ Δημοτικού, α΄ τεύχος, σελ. 44-45).
Συνθέσεις κρανιοκενείς, προσβλητικές για πρόσωπα, σημαίες της εθνικής μας ιστορίας, όπως το βλακώδες με τις τρεις εικόνες του Μεγάλου Αλεξάνδρου, της Κοκκινοσκουφίτσας και του Καραγκιόζη όπου κάποιο κακόγουστο απολειφάδι της νεοταξικής παράνοιας τους θέλει πρωταγωνιστές σε κοινή ιστορία. (Τετράδιο εργασιών Γλώσσας Στ΄ Δημοτικού, β΄ τεύχος, σελ. 39).
Τα ίδια και χειρότερα συμβαίνουν στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Και μετά διαρρηγνύουμε τα ράκη μας για την γλωσσική παιδεία των νέων. Μια από τις σημαντικότερες συνέπειες αυτής της γλωσσικής ανεπάρκειας είναι ότι προτρέπει σε πράξεις βίας, που θα μπορούσαν να αποφθεχθούν μόνο με λόγο. Πολλά παιδιά φτάνουν στην εξαλλοσύνη και την απελπισία ή δραπετεύουν έως εθισμού στον χαώδη κόσμο της εικονικής αυταπάτης και επικοινωνίας γιατί δεν μπορούν να εκφραστούν «πάρε τον λόγο του, δωσ’ μου το χέρι σου» θα πει ο Εμπειρίκος. Οι παλιοί οι παππούδες μας έλεγαν: «να ιδωθούμε», όταν είχαν καιρό να τα πουν. Να κοιταχτούν στα μάτια και να κουβεντιάσουν, ήσυχα και απλά. Αυτό είναι κοινωνία. «Καθ’ ότι αν κοινωνήσωμεν αληθεύομεν, δε αν ιδιάσωμεν ψευδόμεθα». Αληθής βίος είναι αυτός που κοινωνείς με τον άλλον. Ο ψεύτικος βίος είναι να ιδιωτεύσεις ή – με σύγχρονους όρους – όταν επικοινωνείς με λόγια του ή στον αέρα (Ηράκλειτος).
Ας το καταλάβουμε. Σήμερα το σχολείο καλλιεργεί το μίσος για το παρελθόν. Το φανερώνει αυτό η πολεμική κατά της Γλώσσας, της Ιστορίας και των Θρησκευτικών. Γκρεμίσαμε ασυλλόγιστα τις γέφυρες που μας φέρνουν στις ρίζες μας, την μόνη δύναμη που μπορεί να στηρίζει το ελληνικό έθνος στις μεγάλες δοκιμασίες του καιρού μας.
Δημήτρης Νατσιός
δάσκαλος-θεολόγος
Κιλκίς
International Hellenic Association
Τα ονόματα των εισακτέων τέκνων Ελλήνων του Εξωτερικού, τέκνων Ελλήνων υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό και Ελλήνων αποφοίτων ξένων Λυκείων του εξωτερικού
Τα ονόματα των εισακτέων τέκνων Ελλήνων του Εξωτερικού, τέκνων Ελλήνων υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό και Ελλήνων αποφοίτων ξένων Λυκείων του εξωτερικού

Ανακοινώθηκαν σήμερα από το υπουργείο Παιδείας τα ονόματα των εισαγομένων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση τέκνων Ελλήνων του Εξωτερικού, τέκνων Ελλήνων υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό και Ελλήνων αποφοίτων ξένων λυκείων του εξωτερικού.
Τα αποτελέσματα είναι διαθέσιμα στους ενδιαφερόμενους από το διαδίκτυο (στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΙΘ, https://results.it.minedu.gov.gr). Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να πληροφορούνται ονομαστικά τα αποτελέσματα, καθώς και την αναλυτική βαθμολογία, εφόσον πληκτρολογήσουν τον οκταψήφιο κωδικό τους αριθμό και τους τέσσερις αρχικούς χαρακτήρες (Επώνυμο-Όνομα-Πατρώνυμο-Μητρώνυμο).
Στη διαδικασία εισαγωγής, με την ανωτέρω ειδική κατηγορία στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, έλαβαν μέρος 902 συνολικά υποψήφιοι, από τους οποίους εισήχθησαν οι 631. Τα αναλυτικά στοιχεία για κάθε ειδική κατηγορία αναφέρονται στο συνημμένο πίνακα.
Οι εγγραφές των εισαγομένων στα Πανεπιστήμια, ΑΣΠΑΙΤΕ και Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης θα πραγματοποιηθούν από 03-10-2019 μέχρι και 11-10-2019.
Η προθεσμία εγγραφής στις Στρατιωτικές Σχολές και Αστυνομικές Σχολές θα ανακοινωθεί από τις ίδιες τις σχολές.
Επισημαίνεται ότι η ανωτέρω προθεσμία εγγραφής είναι αποκλειστική και όποιος δεν εγγραφεί μέσα σε αυτή χάνει οριστικά το δικαίωμα εγγραφής στη σχολή επιτυχίας.
Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να υποβάλουν αυτοπροσώπως ή με νόμιμα εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό τους σχετική αίτηση στη Γραμματεία της Σχολής ή Τμήματος επιτυχίας τους μέσα στην παραπάνω προθεσμία.
Μαζί με την αίτηση εγγραφής οι επιτυχόντες υποβάλλουν:
- Τρεις (3) φωτογραφίες σε μικρό μέγεθος και
- Υπεύθυνη Δήλωση ότι δεν είναι γραμμένοι σε άλλη σχολή Τριτοβάθμιας Εκπαίδευση της Ελλάδας.
- Υπεύθυνη Δήλωση ότι δεν είναι γραμμένοι σε άλλη σχολή Τριτοβάθμιας Εκπαίδευση της Ελλάδας.
Τα λοιπά δικαιολογητικά που απαιτούντο να διαθέτουν οι υποψήφιοι κατά τη διαδικασία της ηλεκτρονικής υποβολής του μηχανογραφικού δελτίου, τα οποία πρέπει να κατατεθούν στη Γραμματεία της Σχολής ή Τμήματος εισαγωγής για τον τελικό έλεγχο προκειμένου να εγκριθεί και να ολοκληρωθεί η εγγραφή τους μπορούν να αναζητηθούν στις Οδηγίες για την εισαγωγή Ελλήνων του Εξωτερικού και τέκνων Ελλήνων υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό, έτους 2019.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!
-
Κορυτσά το 1994 Korça 1994 Οι φωτογραφίες που ακολουθούν είναι τραβηγμένες το 1994 από το φωτογράφο Josef Koudelka .... Fotogra...
-
Το φαινόμενο Θεοφάνης Μαυρομάτης (Φαν Νόλι) Η σκοτεινή πλευρά της Σελήνης Fenomeni Theofan Mavromati (Fan Noli) Ana e er...
-
[Φωτο: Φιρμάνι του Αλή Πασά, 1810, γραμμένο σε δημοτική γλώσσα. Όλες οι διαταγές και συμφωνίες του Αλή διατυπώνονταν στην καθ...
-
Ο Έντι Ράμα, αδιαφιλονίκητος νικητής των πρόσφατων βουλευτικών εκλογών στην Αλβανία, έχει κατά καιρούς βρεθεί στο επίκεντρο φημών που τον ...
-
Faqja e parë e Gazetës Greko- Shqiptare SOTIRIA-SHPËTIMI, të botuar nga Ismail Qemali. Pjesë nga artikulli i dytë mbi Destinacionin e Hel...
Ετικέτες
ενημέρωση
(2161)
ενημέρωση-informacion
(1569)
Αλβανία
(913)
ιστορία-historia
(427)
ορθοδοξία
(422)
Εθνική Ελληνική Μειονότητα
(366)
ελληνοαλβανικές σχέσεις
(312)
ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks
(291)
Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek
(268)
Β Ήπειρος
(246)
ορθοδοξία-orthodhoksia
(245)
ορθόδοξη πίστη
(222)
εθνικισμός
(195)
διωγμοί
(162)
Κορυτσά-Korçë
(128)
τσάμηδες
(122)
shqip
(119)
Κορυτσά Β Ήπειρος
(112)
informacion
(100)
Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος
(100)
ορθόδοξη ζωή
(96)
ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse
(76)
διωγμοί - përndjekje
(65)
ορθόδοξο βίωμα
(59)
εθνικισμός-nacionalizmi
(58)
ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας
(55)
Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë
(52)
Ελλάδα-Αλβανία
(48)
Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare
(44)
ανθελληνισμός
(44)
πολιτισμός - kulturë
(44)
Ελληνικό Σχολείο Όμηρος
(43)
Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά
(41)
besimi orthodhoks
(40)
βίντεο
(36)
ιστορία ορθοδοξίας
(36)
Shqipëria
(33)
ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821
(33)
κομμουνισμός- komunizmi
(33)
Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës
(27)
πνευματικά
(27)
πολιτική-politikë
(24)
απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës
(22)
αλβανικά
(21)
εκπαίδευση
(21)
Αρχαία Ελλάδα
(20)
helenët-Έλληνες
(19)
κομμουνισμός
(19)
Greqia
(17)
Βλαχόφωνοι Έλληνες
(15)