Δευτέρα 29 Μαΐου 2017

Και πάλι διχασμός στην Εθνική Ελληνική Μειονότητα της Αλβανίας!


Του Συμεών Σολταρίδη
Μέσα σε ένα πολωτικό πολιτικό κλίμα, μια εμπρηστική, ακραία αλβανική εθνικιστική φρασεολογία που προέρχεται από ακραίους εθνικιστικούς κύκλους και σε ένα κλίμα διχασμού, η Ελληνική Εθνική Μειονότητα της Αλβανίας, προχωράει για τις βουλευτικές εκλογές της 25ης Ιουνίου 2017.
Πριν τις εκλογές υπήρξαν πολιτικές διαβουλεύσεις για να πραγματοποιηθούν, αφού η αντιπολίτευση δεν συμμετείχε στις εκλογές και τελικά με την μεσολάβηση Αμερικανού πολιτικού  περιορίστηκαν  τα εμπόδια και πραγματοποιούνται οι εκλογές. Κατά την περίοδο της πολιτικής κρίσης το Εθνικό Ελληνικό Κόμμα ΚΕΑΔ βρέθηκε στις τάξεις των αντιφρονούντων και είχε στενή συνεργασία με το Δημοκρατικό Κόμμα. Ενώ το άλλο Εθνικό Ελληνικό Κόμμα, ΜΕΓΚΑ, παρακολούθησε τις εξελίξεις και τελικά αποφάσισε να κατέβει μόνο του, αποδεχόμενο όμως την Στήριξη του Σοσιαλιστικού Κόμματος.
Στο μεταξύ έγιναν προσπάθειες να υπάρξει συνεργασία μεταξύ των δύο Ελληνικών κομμάτων. Το ΚΕΑΔ δεν αποδέχτηκε την πρόταση η οποία προέρχονταν από την Ομόνοια , γιατί είχε συμφωνήσει με το ΔΚ, ενώ το ΜΕΓΚΑ, σημείωνε ότι δεν μπορούν τα ελληνικά κόμματα να καθορίσουν την Αλβανική πολιτική.
Οι ιθύνοντες της Ομόνοιας και οι ταγοί της Μειονότητας μιλούσαν για κοινή δράση. Ακόμη , όπως έγινε γνωστό, ο πρόεδρος της Ομόνοιας πρότεινε στον πρόεδρο του ΔΚ να συμπεριληφθούν στο Δημοκρατικό Κόμμα, έστω, δύο άλλα άτομα από την μειονότητα, όχι οι πρόεδροι των Ελληνικών κομμάτων, για να εκλεγούν  δύο υποψήφιοι  από την Ομόνοια – ΚΕΑΔ- ΜΕΓΚΑ.  Και αυτή η πρόταση όμως , όπως μας έλεγαν κύκλοι της Ομόνοιας «τορπιλίστηκε από τον Ντούλε».
Από τις εξελίξεις φαίνεται όμως ότι τα δύο μεγάλα κόμματα ΔΚ και ΣΚ είχαν συμφωνήσει  για την αποδυνάμωση των μικρών κομμάτων, και μέσα σε αυτά των δύο Ελληνικών, οπότε το ΔΚ έδωσε εκλόγιμη θέση στην περιφέρεια Αυλώνας στον πρόεδρο του ΚΕΑΔ Βαγγέλη Ντούλε, ενώ το ΣΚ δήλωσε ότι θα στηρίξει το ΜΕΓΚΑ για την εκλογή του προέδρου του Χριστάκη Κίτσιου και πάλι στην περιφέρεια Αυλώνας. Κάτι που θεωρείται αδύνατο.
Στο μεταξύ η συμμετοχή του Βαγγέλη Ντούλε στο ψηφοδέλτιο του ΔΚ παρουσιάζει δύο αρνητικά. Το πρώτο είναι ότι δεν κατεβαίνει σαν ΚΕΑΔ, αλλά σαν ΔΚ, οπότε πλέον σταματά το επιχείρημα για τους άλλους Έλληνες που συμμετέχουν σε Αλβανικά κόμματα ότι είναι «πουλημένοι». Και το δεύτερο θα συνυπάρξει στο ίδιο ψηφοδέλτιο με Τσάμη που θα βρίσκεται στην πέμπτη θέση. Η εκλογή του Τσάμη υποψήφιου έχει μηδαμινές ελπίδες. Αν όμως με τις ψήφους των Ελλήνων που θα ψηφίσουν τον Βαγγέλη Ντούλε, αναδειχτεί και ο πέμπτος στην θέση του ψηφοδελτίου με τις Ελληνικές ψήφους πώς θα αισθάνεται το ΚΕΑΔ και η Αθήνα, αναρωτούνται  κύκλοι της Ομόνοιας.
Όσο για την επιχειρηματολογία που προβάλει ο Βαγγέλης Ντούλε ότι «την επομένη της ανάδειξης του θα ανεξαρτητοποιηθεί και θα συμμετέχει σαν ΚΕΑΔ» κύκλοι της Μειονότητας δήλωναν ότι « δηλαδή όλα γίνονται για το προσωπικό όφελος του πολιτικού, ενώ η κοινή δράση των δύο Ελληνικών κομμάτων και η από κοινού κάθοδος στα πολιτικά δρώμενα θα ήταν πολύ πιο ωφέλιμη για τον Ελληνισμό».
Μέσα σε αυτή την διχαστική ατμόσφαιρα η οποία επί χρόνια καλά κρατεί  φαίνεται ότι το ΚΕΑΔ έκανε συμφωνία με το ΔΚ για να το στηρίξει με τις Ελληνικές ψήφους σε διάφορες περιφέρειες και να αναδείξει Αλβανικής καταγωγής υποψηφίους. Και αυτό γιατί το ΚΕΑΔ δεν έχει άλλη δυνατότητα εκλογής υποψηφίου Ελληνικής καταγωγής. Πολύ περισσότερο με την κίνηση του αυτή θα προσπαθήσει να πάρει Ελληνικούς ψήφους , από τους Ελληνικής καταγωγής υποψηφίους που συμμετέχουν στις εκλογές με Αλβανικά κόμματα σε εκλόγιμες θέσεις.
Η τρίτη θέση στο ψηφοδέλτιο του Δημοκρατικού Κόμματος στην Περιφέρεια της Αυλώνας παραχωρήθηκε στον πρόεδρο του ΚΕΑΔ Βαγγέλη Ντούλε . Η θέση αυτή εξασφαλίζει εκ νέου την παρουσία του στο Αλβανικό κοινοβούλιο.
Τέλος, στην τρίτη θέση του ψηφοδελτίου για το ΔΚ στην περιφέρεια Αργυροκάστρου βρίσκεται ο πρώην Υπουργός της κυβέρνησης Μπερίσα, Κώστας Μπάρκας. «Η κίνηση αυτή στο Αργυρόκαστρο είναι μια απέλπιδα προσπάθεια να καταφέρει να συλλέξει ψήφους από τον ελληνική μειονότητα του Δήμου Δρόπολης κάτι που μοιάζει δύσκολο καθώς στο Δήμο Δρόπολης και στην περιφέρεια Αργυροκάστρου εκλέγεται επί 25 συνεχόμενα χρόνια ο μειονοτικός Βουλευτής Βαγγέλης Τάβος με το LSI», γράφει  ιστοσελίδα της Μειονότητας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο γενικός Πρόεδρος της Ομόνοιας δεν συμμετείχε στις 26/05/2017 στην  κρίσιμη συνεδρίαση του συμβουλίου του ΚΕΑΔ στα Τίρανα, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να δείξει την αντίθεση του στους χειρισμούς Ντούλε, αφού η Ομόνοια απαξιώθηκε και δεν ρωτήθηκε για τις υποψηφιότητες και τους πολιτικούς ελιγμούς.
Τα δύο μεγάλα κόμματα προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν την πολιτική κρίση, με αποτέλεσμα κατεβαίνουν αυτόνομα, όχι με συνασπισμούς, ενώ το ΔΚ έβαλε στον συνδυασμό του στελέχη από πέντε κόμματα. Όχι όμως με κομματικές ταμπέλες.
Σχετικά με τους υποψηφίους Ελληνικής καταγωγής που συμμετέχουν στα Αλβανικά κόμματα, είναι 8 Έλληνες υποψήφιοι που διεκδικούν να μπουν στη Βουλή στις Περιφέρειες κυρίως  Αργυροκάστρου, Αυλώνας και Κορυτσάς. Απ’ αυτούς μόνο ο Βαγγέλης Τάβος του LSI, πρώτος στο συνδυασμό για την Περιφέρεια Αργυροκάστρου, καθώς και ο Πρόεδρος του ΚΕΑΔ, κ. Ντούλες, τρίτος στο συνδυασμό του ΔΚ στην Αυλώνα, έχουν δεδομένη την εκλογή τους.
Ωστόσο, η  Αρτεμίσα Δράλιου, 5η θέση στο συνδυασμό του ΣΚ στο Αργυρόκαστρο, ο κ. Κώστας Μπάρκας, 3ος στο συνδυασμό του ΔΚ στο Αργυρόκαστρο, ο κ. Χριστάκης Κίτσιος, πρώτος στο συνδυασμό του ΜΕΓΚΑ στην Αυλώνα, ο κ.Βάσος Αγγελής 7ος  στο συνδυασμό του LSI στην Αυλώνα, καθώς και ο κ. Γρηγόρης Καραμέλιος  6ος  στο συνδυασμό του ΔΚ στην Κορυτσά, δεν έχουν καμία τύχη εκλογής. Ταυτόχρονα, ο κ. Ανδρέας Μάρτος, 5ος στο συνδυασμό του ΣΚ στην Περιφέρεια της Αυλώνας έχει ελάχιστες πιθανότητες εκλογής.
Όπως γίνεται κατανοητό η Μειονότητα και πάλι διχασμένη μάχεται μεταξύ της ενώ  συνεχίζουν να υπάρχουν αλληλοκατηγορίες, διασπαστικές κινήσεις, οι οποίες μπορούν να διαλύσουν την Μειονότητα.
Στο μεταξύ η Ελλάδα δεν παρεμβαίνει ούτε και  επεμβαίνει. Ιδιαίτερα απέφυγε να «μονιάσει» τα δύο Ελληνικά κόμματα, για να μην διασπαστεί η Ελληνική δύναμη. «Φαίνεται ότι δεν έχει δύναμη να επέμβει», μου έλεγε πολιτικός από την Βόρεια Ήπειρο.
Και συνέχισε «Η συμφωνία όμως Ντούλε με το ΔΚ έχει και άλλες διαστάσεις. Με σκοπό να αποδυναμώσει τον Βαγγέλη Τάβο του LSI συμπεριέλαβε δύο Έλληνες σε μη εκλόγιμες θέσεις για να ενισχύσει τους Αλβανικής καταγωγής υποψηφίους να εκλεγούν με Ελληνικές ψήφους».
Πάντως με την κίνηση του ΚΕΑΔ να συμμετάσχει στις εκλογές όχι ως ΚΕΑΔ, αλλά ως μεμονωμένου ατόμου στο ψηφοδέλτιο του ΔΚ, παύει να ισχύει το δόγμα «εμείς οι Έλληνες, εσείς οι μη Έλληνες». Ίσως να είναι μια νέα αρχή για το καλό της μειονότητας, όπου οι Ελληνικής καταγωγής βουλευτές που βρίσκονται μέσα στις τάξεις των Αλβανικών κομμάτων θα προασπίζονται τις κομματικές τους θέσεις, αλλά δεν θα παραβλέπουν και τα συμφέροντα της Μειονότητας από όπου προέρχονται.

Me 29 maj kujtohet renia e Konstandinopojes


Φωτογραφία του χρήστη Jeta  Orthodhokse.Me 29 maj kujtohet renia e Konstandinopojes ne duart e barbareve osmane.

Qe nga 5 prilli e deri me 26 maj, qyteti qendroi nen rrethim.
Ate te hene te fundit ne historine e Perandorise Romake te Lindjes u lane menjane grindjet dhe mosmareveshjet. Mbi mure valonte puna, por banoret u mblodhen per te kerkuar mbrojtjen e shenjte. U formua nje procesion dhe mbi mure u vendosen ikonat me te nderuara, duke thene lutje ne pikat ku mendohej se do te perqendrohej zjarri i artilerise se sulltanit.
Perandori mblodhi komandantet dhe shtetasit greke duke ju bere nje thirje emocionuese dhe te trishte ne te njejten kohe. U tha se kater jane ceshtje te medha per te cilat ja vlente te vdisje: feja, atdheu, familja dhe sovrani. Tani duhej te ishin gati per te katerta.
Pastaj ju drejtua latineve duke i falenderuar per sa kishin bere ne mbrojtjen e qytetit me shprehje te dashura e plot besim.

Ne muzg, njerez nga cdo cep i qytetit dyndeshin drejt Shen Sofise. Pese muaj te fundit greket i qene shmangur, duke e quajtur te ndotur nga ritet latine, por tani dallimet liturgjike nuk viheshin me hesap. Shen Sofia ishte zemra e Perandorise, sic nuk mund te ishte asnje kishe tjeter.

Ceremonia e fundit te mbremjes ne Kishen e Madhe ishte vertet mallengjyese. Vetem rojet qendruan ne vendet e tyre, pastaj te gjithe te tjere u luten per liri. Ceremonia ende s kishte mbaruar kur hyri perandori. Kerkoi falje per mekatet e tij, para te gjithe peshkopeve, katolike e orthodhokse, pastaj mori kungaten e shenjte. Gjithe qirinjte, pervec atyre te perhershmeve u fiken dhe Kisha mbeti ne terr.Konstandini mbeti vetem i zhytur ne lutje si anje perandor me pare. Pastaj u nda nga familjaret dhe sherbetoret dhe shkoi drejt mureve, perte pritur fundin.

Mehmet Fatihu dha sinjalin per fillimin e sulmeve ne oren nje e gjysem. Heshtja u prish dhe zhurmat e te pafeve bene nje rropame qe do te kishte ngritur dhe te vdekurit nga varet.
Pas luftimeve te egra dhe te tmereshme. Nga ora pese e mengjesit, nje bashibozuk hyri ne qytet e pas tij u sulem turmat e egra te osmaneve. U bene masakra te panumerta, te gjithe u shkuan ne hell, grate u perdhunuan e u vrane. Qyteti kishte rene pergjithmone.

Nga ajo e hene 11 maj 330, kur Konstandini i Madh e themeloi, deri ate te marte 29 maj 1453 kur Mehmet Pushtuesi e pushtoi, perandoria Bizantine jetoi 1123 vjet e 18 dite, nje periudhe vertet e gjate per te gjitha koherat njerezore.

Με μεγάλο σεβασμό για το έργο των διαχειριστών της σελίδας "ΠΕΛΑΣΓΟΣ ΚΟΡΥΤΣΑΣ"



Το παρακάτω σχόλια ήρθε ως μήνυμα στην ιστοσελίδα μας. Έχοντας ως χρέος να γίνουμε ένα βήμα όπου ο καθένας μπορεί να εκφράσει ελεύθερα την γνώμη του για τα θέματα που αφορούν την κοινότητα μας την δημοσιεύουμε. Ευχαριστούμε τον συντάκτη.
……………..
Με μεγάλο σεβασμό για το έργο των διαχειριστών της σελίδας "ΠΕΛΑΣΓΟΣ ΚΟΡΥΤΣΑΣ"  κάνω το παρακάτω σχόλιο ...
Ο ελληνισμός δεν χάνεται όπως δεν χάθηκε ποτέ! Εξάλλου όλα αυτά τα χρόνια υπήρξαν ουκ ο λίγες φορές σκάνδαλα των μελών της Ομόνοιας (2010 βίζες ομογενών , 2012 κατηγορίες για κλοπή ρεύματος  και πολλά άλλα ).Αλίμονο αν πολιτικές κινήσεις ή σκάνδαλα είναι καθοριστικής σημασίας για την ύπαρξη του ελληνισμού στην Κορυτσά και στη Βόρειο  Ήπειρο! Ο ελληνικός πολιτισμός και πληθυσμός απλά θα πρέπει να οργανωθεί περισσότερο και να συμμετάσχει ενεργά στις εκλογές αρχικά εκπροσώπων μιας οργάνωσης που να την εκπροσωπεί δίκαια!!! Να υπάρχει ενημέρωση πολιτών για τις εκλογές που γίνονται στην Ομόνοια Κορυτσάς . Και όχι εικονικές (δεν υπήρξε ενημέρωση για τις φετινές εκλογές των μελών )  οικογενειοκρατικες (γαμπρός της Ερμιόνης πρώην προέδρου Ομόνοιας ...γραμματέας ) . Πριν της εκλογές της Ομόνοιας έψαχνα να ασχοληθώ με την Ομόνοια αλλά είναι τόσο " κλειστή " συντεχνία που ούτε το αίτημα φιλίας μου στο φβ δεν έχουν αποδεχθεί, πόσο μάλλον την ενασχόληση μου που θέλησα να προσφέρω ..αγανάκτηση προφανώς έχει δημιουργηθεί τόσο σε μένει όσο και στους ομογενείς της Κορυτσάς για αυτό και δεν ψηφίζουν εκπρόσωπο της Ομόνοιας. Ποτέ όμως ο ελληνισμός δεν μπορεί να αφανιστεί. Ποτέ δεν θα πάψουμε να είμαστε ομογενείς και να αγαπάμε την Κορυτσάς.. έστω και το βήμα απ την σελίδα σας , η οποία δεν ελέγχεται αρκεί να κρίνει και να τονίζει τα κακώς κείμενα που γίνονται εις βάρος της μειονότητας  και μάλιστα χρησιμοποιώντας την!!!
Συνεπώς η επιλογή Του Ντουλε δεν θα πρέπει να σταματήσει το έργο σας αλλά περισσότερο από ποτέ να είμαστε επικριτικοί.
Φωτογραφία του Pelasgos Koritsas.

Αγαπητέ Άρμπεν, τόλμα και παραδέξου την αλήθεια... - I dashur Arben, guxo dhe prano të vërtetën....


Αγαπητέ Άρμπεν, τόλμα και παραδέξου την αλήθεια...

Κυκλοφόρησε στην αγγλική γλώσσα το βιβλίο του  Αλβανού αρθρογράφου και ιστορικού Άρμπεν Λάλα, που πρωτοεκδόθηκε στην πόλη Τέτοβο των Σκοπίων, όπου ο συγγραφέας – ο οποίος κατάγεται από το Ελμπασάν- ζει από το 2004, με τον τίτλο: "Τhe Greek collaborationists, designers and leaders of the genocide in Chameri (1944-1945)» [Οι Έλληνες συνεργάτες, σχεδιαστές και ηγέτες της γενοκτονίας στην Τσαμουριά (1944-1945)].
Αγαπητέ Άρμπεν.
 Ο τίτλος και μόνο φανερώνει ότι το περιεχόμενο του βιβλίου σου, δεν έχει καμία σχέση με τα ιστορικά γεγονότα. Αγαπητέ Άρμπεν.
Τα ελληνικά αρχεία, που παραθέτεις, τα χρησιμοποιείς και τα ερμηνεύεις διαστρεβλωμένα. Η έρευνά σου δεν είναι ρεαλιστική, αλλά σχετίζεται με έναν άγονο εθνικισμό, που δεν μπορεί να βγάλει πουθενά...
Αγαπητέ Άρμπεν,
 τόλμα και παραδέξου το τι πραγματικά συνέβη την ταραγμένη εκείνη εποχή και μη συγχέεις καταστάσεις και πρόσωπα. Οι Μουσουλμανοτσάμηδες σφαγίασαν τον χριστιανικό πληθυσμό στη Θεσπρωτία κατά την Κατοχή, γι' αυτό και καταδικάστηκαν ως εγκληματίες πολέμου, κάτι, που παραδέχεσαι και εσύ, με τη διευκρίνιση ότι "δεν ήταν όλοι οι Μουσουλμανοτσάμηδες δολοφόνοι και συνεργάτες των Γερμανών", όπως σημειώνεις. Αυτοί, που δεν ήταν και δεν είχαν ενοχές συνείδησης, συμβίωσαν αρμονικά με το ντόπιο στοιχείο, οι υπόλοιποι έφυγαν οικειοθελώς προς την Αλβανία, όπου το καθεστώς Χότζα τους αντιμετώπισε με μεγάλη καχυποψία. Αλλά αυτά έχουν κριθεί και ας ανακαλύψουμε τώρα ό,τι μας ενώνει δημιουργικά. Γράφεις, ελπίζουμε να μην το πιστεύεις, απλώς προπαγανδιστικά να το διατυπώνεις, ότι «χωρίς μια λύση στο ζήτημα του τσάμικου, ποτέ δεν θα υπάρξει ειλικρινή φιλία και καλή γειτονία μεταξύ των δύο λαών. Δεν γνωρίζουμε τι εκπλήξεις επιφυλάσσει το μέλλον, αλλά η αρχή του εικοστού πρώτου αιώνα,  δείχνει  ότι στα Βαλκάνια υπάρχουν περισσότεροι Αλβανοί από τους Έλληνες».

Αγαπητέ Άρμπεν, δεν υπάρχει ζήτημα "Τσάμικο". Και επιπλέον οι λαοί δεν χρειάζονται εξτρεμιστικές φωνές, απαιτούν συνεργασία και φιλία, η οποία δεν μπορεί να οικοδομηθεί με στρατευμένα, ανιστόρητα και οργισμένα κείμενα, αλλά με το να έρθουν κοντά κοινωνικά, εμπορικά, τουριστικά, πολιτιστικά, πνευματικά, ψυχικά.
Αγαπητέ Άρμπεν, το μόνο σίγουρο είναι πως στα Βαλκάνια το ελληνικό πνεύμα όχι μόνο είναι κυρίαρχο, αλλά είναι αυτό, που διασφαλίζει την ειρήνη και τη συνοχή στην περιοχή.
Αγαπητέ Άρμπεν. Αυτό να επιδιώκεις και εσύ. Την ειρήνη, όχι την έχθρα, όχι την ένταση, όχι τις συγκρούσεις. Αυτός είναι ο ρόλος των ανθρώπων των γραμμάτων, των αρθρογράφων και ιστορικών... Αγαπητέ Άρμπεν. Μην ανάβεις φωτιές με αστήρικτους ισχυρισμούς για ανύπαρκτα θέματα.
Αγαπητέ Άρμπεν. Μπορούν οι δύο λαοί να προχωρήσουν μπροστά χωρίς έριδες και άγονους φανατισμούς. Μπορούν να ωφεληθούν ο ένας από τον άλλον, όπως και συμβαίνει. Ας μην υψώνουμε "ξύλινα τείχη". Ας αναγνωρίσουμε την αξία του ελληνικού πολιτισμού, αυτού που φώτισε τον κόσμο και κρύβει πολλή δύναμη, χωρίς βέβαια να αρνούμαστε το σεβασμό στους πολιτισμούς των άλλων χωρών.
 http://katoci.blogspot.al/
I dashur Arben, guxo dhe prano të vërtetën....

Qarkulloi në gjuhën angleze libri i gazetarit shqiptar dhe historianit Arben Llalla, që u botua për herë të parë në Tetovë të FYROM-it, ku dhe vetë shkrimtari- i cili ka prejardhje nga Elbasani- jeton prej 2004-ës, me titullin: “Τhe Greek collaborationists, designers and leaders of the genocide in Chameri (1944-1945)”.
I dashur Arben.
Titulli dhe vetëm tregon që përbërja e librit të tu, nuk ka lidhje me faktet historike.
I dashur Arben.
Arkivat greke, të cilat ti paraqet, i përdor dhe interpreton të shtermbëruara. Kërkimi yt nuk është realist, por lidhet me nacionalizmin shterp i cili nuk të nxjerr gjëkundi...
I dashur Arben, guxo dhe prano ato sa realisht ndodhën në atë kohë që tronditur dhe mos ngatërro situata dhe personazhe.
Çamët myslymanë masakruan popullatën e krishterë në Thesproti gjatë Pushtimit, për këtë dhe u dënuan si kriminelë lufte, diçka, që e pranon dhe ti, me shpjegimin se “nuk ishin të gjithë çamët myslymanë bashkëpunëtorë të gjermanëve”, siç shënon. Ata, të cilët nuk ishin dhe nuk ndjenin brenga në ndërgjegjien e tyre, bashkëjetuan në harmoni me elementin vendas, të tjerët u larguan me dëshirë drejt Shqipërisë, ku dhe rregjimi Hoxha i pëballonte me dyshim. Por, këto janë gjykuar tashmë dhe le të zbulojmë tani ato sa na bashkojnë në mënyrë harmonike. Shkruan , shpresojmë që të mos e besosh, se thjesht e ke formuluar në mënyrë propagandistike, se “pa një zgjidhje të çështjes çame, nuk do të ketë kurrë miqësi të sinqertë dhe fqinjësi të mirë ndërmjet dy popujve. Nuk e dimë se çfarë lloj surprizash na ka përgatitur e ardhmja, por fillimi i shekullit të 21-të , tregon se në Ballkan ekzistojnë më shumë Shqiptarë se Grekë”.
I dashur Arben, nuk ekziston çështje “Çame. Për më tepër popujt nuk kanë nevojë për zërat ekstremë, kanë nevojë për bashkëpunim dhe miqësi, e cila nuk mund të ndërtohet me tekste johistorikë dhe plot zemërim, por duke erdhur pranë nga pikëpamja shoqërore, në fushën e tregëtisë, të turizmit, të kulturës si dhe nga pikëpamja shpirtërore.

I dashur Arben, e vetmja gjë që është e sigurt është se në Ballkan shpirti helen jo vetëm është mbizotërues por, është ai që garanton paqen dhe kohezionin në të gjithë zonën.

I dashur Arben. Këtë të kesh si qëllim, paqen, jo armiqësinë, jo tensionin, jo përplasjet. Ky është roli i njeriut të dijes, i gazetarëve dhe historianëve... I dashur Arben. Mos ndiz zjarre me pretendime të pabaza dhe çështje inekzistente.
I dashur Arben. Munden dy popuj të ecin përpara pa luftëra dhe fanatizëm shterp. Mund të përfitojnë njëri nga tjetri, ashtu siç dhe ndodh në të vërtetë. Mund të ngrejmë “murre druri”. Le të pranojmë vlerën e kulturës helene, vlerën e asaj që ndriçoi botën  dhe fsheh shumë forcë, natyrisht pa mohuar respektin që ju takon dhe kulturave të tjera.



«Πατριωτική λογιστική» - Rreziku nga matrapazët e "patriotizmit"*



 
 «​​Αλβανοί πάτησαν την ελληνική σημαία» ουρλιάζει –και παραπλανά– ο τίτλος πάνω στη μικρή οθόνη, ενόσω η παρουσιάστρια του καναλιού συλλαβίζει μελοδραματικά την είδηση. «Αλβανοί κατέβασαν και ποδοπάτησαν την ελληνική σημαία» συμφωνούν και επαυξάνουν –παραπλανώντας– οι τίτλοι σε κάμποσες από τις λεγόμενες ενημερωτικές ιστοσελίδες. Πού η παραπλάνηση και η «πατριωτική λογιστική»; Στον πληθυντικό αριθμό: «οι Αλβανοί». Γιατί την ελληνική σημαία την κατέβασε και την πάτησε ένας Αλβανός. Και όχι κάποιος τυχαίος, «ένας απ’ όλους». Αλλά ο φανατικός σωβινιστής Ταχίρ Βελίου, επικεφαλής της «Ενωμένης Αλβανίας».

Μπορεί, άλλοτε και αλλού, άλλοι Αλβανοί, ένας ή παρέα, να κατέβασαν και να πάτησαν ελληνική σημαία. Από τον ενικό όμως του συγκεκριμένου επεισοδίου έως τον πληθυντικό υπάρχει κάποια απόσταση. Κι όταν την καλύπτουν η αστόχαστη γενίκευση, η κουτοπόνηρη υπερβολή και η κινδυνολογία, ώστε να εξερεθιστεί το «πατριωτικό φρόνημα» του τηλεθεατή, τότε για το μόνο που δεν μπορούμε να μιλάμε είναι η υπεύθυνη δημοσιογραφία. Οταν, διά του δολίου πληθυντικού, καλλιεργείς την αντιπάθεια και την εχθρότητα απέναντι σε ολόκληρο λαό, ταυτίζοντάς τον συλλήβδην με κάποιον –έναν– σημαιοπατητή, τότε οφείλεις να ξαναρχίσεις να συλλαβίζεις την αλφαβήτα της δημοσιογραφικής δεοντολογίας.

Την «πατρίδα της καρδιάς του» δεν την ονειρεύεται μόνο ο Ταγίπ Ερντογάν, την δε «Ενωμένη Πατρίδα» δεν την ονειρεύεται μόνο ο Ταχίρ Βελίου. Στα Βαλκάνια κυκλοφορούν πολλοί εδαφικώς αχόρταγοι εθνικιστές, που τους στενεύουν τα σημερινά σύνορα και θέλουν να διπλασιαστεί ή να τριπλασιαστεί ο τόπος τους εις βάρος των γειτόνων τους, οι οποίοι είναι πάντα «μοχθηροί» και «άρπαγες». Σε κάθε χώρα τους. Και στην Ελλάδα. Αλυτρωτιστές και μεγαλοϊδεάτες, χαρτογραφούν με την αχαλίνωτη φαντασιοπληξία τους τη «Μεγάλη Τουρκία», τη «Μεγάλη Σερβία», τη «Μεγάλη Αλβανία», τη «Μεγάλη Βουλγαρία», τη «Μεγάλη Ρουμανία», τη «Μεγάλη Ελλάδα», χυδαιολογούν κατά των εθνικών τους αντιπάλων, δέρνουν όποιον ξεμοναχιάσουν, μετατρέπουν τις κερκίδες των ποδοσφαιρικών και μπασκετικών γηπέδων σε «πατριωτικά μετερίζια».

Εμποράκοι «πατριωτισμού», είτε φτιάχνουν «απελευθερωτικά» κομματίδια είτε όχι, που όσο κι αν φαίνεται ότι διαφωνούν μεταξύ τους, σε ένα θα συμφωνούσαν οπωσδήποτε: στην παράδοση στην πυρά του Ρήγα Φεραίου. Κι αν είχαν ακουστά την «Μπαλκανική Συμπολιτεία» του Κωστή Παλαμά, σίγουρα θα τον έκαιγαν κι αυτόν μαζί.

http://www.kathimerini.gr/ 


Pandelis Bukalas

Shqiptarët shkelën flamurin grek” ulërin – dhe krijon ide të gabuar – titulli mbi ekranin e vogël, ndërkohë që prezantuesja e kanalit televiziv transmeton lajmin në mënyrë melodramatike. Shqiptarët hoqën dhe shkelën me këmbë flamurin grek” bien dakord dhe ngrenë zërin edhe portalet informative. Ku ideja e gabuar dhe ku “retorika patriotike”? Në numrin shumës: “shqiptarët”, sepse flamurin grek e shkeli një shqiptar dhe jo një njeri i rastësishëm, një i zakonshëm, por shovinisti fanatik Tahir Veliu, kryetar i “Shqipërisë së Bashkuar”.
Mund të ndodhë që dikush, diku tjetër, shqiptarë të tjerë, një ose disa të shkelin flamurin grek, por të kalosh nga numri njëjës në numrin shumës, ndryshimi është shumë i madh. Dhe kur e mbulojnë me një përgjithësim të pamend, ekzagjerim dinak dhe rrezikshmëri për të ngacmuar “frymën politike” të teleshikuesit, atëherë e vetmja gjë për të cilën nuk mund të flasim është gazetaria e përgjegjshme. Kur përdorimi i numrit shumës, shkakton antipati dhe armiqësi karshi një populli të tërë, duke identifikuar kolektivin me një të vetëm, një flamurshkelës, atëherë do të duhet të rifillojë përcaktimi i abëcësë së etikës së gazetarisë.
“Atdheun e zemrës” nuk e ëndërron vetëm Taip Erdogani,”atdheun e bashkuar” nuk e ëndërron vetëm Tahir Veliu. Në Ballkan qarkullojnë shumë nacionalistë të pangopur me territor, të cilët i ngushtojnë kufijtë e sotëm dhe dëshirojnë të dyfishojnë apo trefishojnë vendin e tyre në kurriz të fqinjëve të tyre, të cilët janë gjithmonë “të egër” dhe “grabitqarë”. Në çdo vend të tyrin. Edhe në Greqi.
Irridentistë dhe megaloideistë hartëzojnë me fantazinë më të shfrenuar “Turqinë e Madhe”. “Serbinë e Madhe”, “Shqipërinë e Madhe”, “Bullgarinë e Madhe”, “Rumaninë e Madhe”, “Greqinë e Madhe”, shajnë kundërshtarët e tyre etnikë, rrahin ata që janë të veçuar, kthejnë portat e futbollit dhe basketbollit në “bastione patriotike”.
Matrapazë të vegjël “patriotizmi”, qoftë kur bëjnë parti të vogla “çlirimtare”, që megjithëse duket se nuk bien dakord ndërmjet tyre, për dicka do ishin patjetër dakord: me traditën në zjarr të Rigas Fereos. Dhe po të kishin të dëgjuar poezinë “konfederata ballkanike” të poetit Kostis Palamas, me siguri do ta digjnin edhe atë bashkë.
 

Përshtati në shqip nga "Kathimerini": Gerta Banushi
Marrë nga "Vizion Plus" 
*Titulli është i ResPublica

Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!

Ετικέτες

ενημέρωση (2161) ενημέρωση-informacion (1426) Αλβανία (904) ορθοδοξία (422) ιστορία-historia (374) Εθνική Ελληνική Μειονότητα (366) ελληνοαλβανικές σχέσεις (311) ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks (277) Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek (253) Β Ήπειρος (239) ορθοδοξία-orthodhoksia (233) ορθόδοξη πίστη (222) εθνικισμός (195) διωγμοί (162) τσάμηδες (122) shqip (119) Κορυτσά-Korçë (118) Κορυτσά Β Ήπειρος (103) informacion (100) Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος (97) ορθόδοξη ζωή (96) ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse (76) διωγμοί - përndjekje (61) ορθόδοξο βίωμα (59) εθνικισμός-nacionalizmi (56) ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας (55) Ελλάδα-Αλβανία (48) Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë (45) ανθελληνισμός (44) Ελληνικό Σχολείο Όμηρος (43) πολιτισμός - kulturë (43) besimi orthodhoks (40) Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά (39) Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare (37) ιστορία ορθοδοξίας (36) βίντεο (34) Shqipëria (32) ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821 (32) κομμουνισμός- komunizmi (30) πνευματικά (27) Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës (24) πολιτική-politikë (23) απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës (22) αλβανικά (21) εκπαίδευση (21) Αρχαία Ελλάδα (20) helenët-Έλληνες (19) κομμουνισμός (19) Greqia (17) Βλαχόφωνοι Έλληνες (15)