Τετάρτη 4 Οκτωβρίου 2017

Ένταση στην Επιτροπή των Νόμων της Αλβανικής Βουλής για το Νόμο Μειονοτήτων [ΒΙΝΤΕΟ]

– Ο Υπ. Εξωτερικών D. Bushati μετέτρεψε τη συζήτηση σε βήμα κατά των γειτονικών χωρών

– Έντονη αντιπαράθεση και με τον Γενικό Πρόεδρο της Ομόνοιας

Παρουσιάστηκε σήμερα (04/10/2017) στην Επιτροπή της αλβανικής βουλής για τους Νόμους το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την Προστασία των Εθνικών Μειονοτήτων. Η συνεδρίαση έγινε παρουσία του Υπ. Εξωτερικών της Αλβανίας και με τη συμμετοχή βουλευτών απ’ όλες τις κοινοβουλευτικές ομάδες καθώς και εκπρόσωπους των Μειονοτήτων.
Την Εθνική Ελληνική Μειονότητα εκπροσώπησε ο Γενικός Πρόεδρος της Ομόνοιας κ. Λεωνίδας Παππάς ο οποίος στην τοποθέτηση του τόνισε πως το νομοσχέδιο για την Προστασία των Εθνικών Μειονοτήτων που προτάθηκε από το Υπουργείου Εξωτερικών αντί να προσαρμόσει στα δεδομένα της χώρας την Σύμβαση Πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρώπης η οποία επικυρώθηκε στο αλβανικό κοινοβούλιο το 1999, προσπαθεί να την «κουτσουρέψει» μεταφέροντας στην ουσία τα δικαιώματα που απορρέουν από τη Σύμβαση στη κρίση του εκάστοτε Υπουργικού Συμβουλίου και των κατά τόπου Δημοτικών Συμβουλίων.
Η Ομόνοια, τον Δεκέμβριο του 2016, κατέθεσε τις δικές της προτάσεις, στο αρμόδιο γραφείο του Υπουργείου Εξωτερικών της Αλβανίας που ανέλαβε την κατάρτιση του Νόμου για την Προστασία των Μειονοτήτων. Την πρόταση αυτή συνυπέγραψαν, το σύνολο των πολιτικών εκπροσώπων της Ε.Ε.Μ. στην Αλβανία, οι πρόεδροι των δύο μειονοτικών κομμάτων ΚΕΑΔ και ΕΕΜΜ-MEGA, τρεις εν ενεργεία βουλευτές όπως και οι δύο μειονοτικοί εκλεγμένοι δήμαρχοι.
Η πρόταση αυτή έγινε με αναφορά το προσχέδιο που είχε παρουσιάσει το ΥΠΕΞ ένα μήνα νωρίτερα, άρθρο προς άρθρο ενώ ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στα τρία κορυφαία ζητήματα αυτού του νόμου όπου είναι: α) η ταυτοποίηση β) η εκπαίδευση και γ) η χρήση της γλώσσας
Στις 12 Απριλίου του 2017, το Υπουργικό Συμβούλιο της Αλβανίας ενέκρινε το προσχέδιο νόμου για την Προστασία των Εθνικών Μειονοτήτων, για να το στείλει προς ψήφιση στη βουλή. Σε αυτό το κείμενο υπάρχουν αρκετές αλλαγές από το αρχικό draft του ΥΠΕΞ αλλά προς την αρνητική κατεύθυνση και χωρίς να ληφθεί υπόψη καμία από τις προτάσεις της Ομόνοιας.
1. Δικαιούστε αλλά
Τα άρθρα δεν ορίζουν με σαφήνεια τα δικαιώματα αλλά περιγράφουν ένα γενικόλογο πλαίσιο δικαιωμάτων για τα οποία κάθε φορά θα πρέπει να αποφανθεί το Υπουργικό Συμβούλιο για το αν είναι εφικτό και αν είναι αναγκαίο να εφαρμοστεί.
2. Δικαιώματα χρήσης μητρικής γλώσσας.
Για την δημόσια χρήση της μητρικής γλώσσας στο προσχέδιο του Νοεμβρίου προβλεπόταν η έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου εφόσον ο μειονοτικός πληθυσμός μιας διοικητικής μονάδας υπερβαίνει το 20%, Στην τροποποίηση του Απριλίου αντί για «κάθε διοικητική μονάδα» (χωριό, δήμος, περιφέρεια) θα εξετάζονται μόνο τα «ποσοστά του δήμου» και μάλιστα για αυτό το δικαίωμα θα απαιτείται και η έγκριση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Οι εκπρόσωποι της ΕΕΜ θεωρούμε δίκαια και ιδανική την πρόταση μας στην οποία προβλέπεται:
1. Εάν ο μειονοτικός πληθυσμός υπερβαίνει το 1/3 να υπάρχει ισοτιμία της μειονοτικής και κρατικής γλώσσας. 
2. Εάν ο μειονοτικός πληθυσμός υπερβαίνει το 15% να υπάρχει παράλληλη χρήση της μειονοτικής γλώσσας.
Η Δημοκρατική Ένωση Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας «ΟΜΟΝΟΙΑ», καταγγέλλει την προκλητική στάση στη σημερινή συνεδρίαση του Υπ. Εξωτερικών κ. Ditmir Bushati ο οποίος «απαντώντας» στις παρατηρήσεις και προτάσεις του Γ. Προέδρου της Ομόνοιας, συνέστησε στους εκπροσώπους των μειονοτήτων να μεταφέρουν στα μητρικά τους έθνη την παραδειγματική στάση της Αλβανίας έναντι των μειονοτήτων!!!
Ο Γενικός Πρόεδρος της Ομόνοιας παρέδωσε στην Γραμματεία της Επιτροπής των Νόμων της Αλβανικής Βουλής, το ακόλουθο κείμενο:

Ενημέρωση – Προτάσεις για το Νόμο Μειονοτήτων

Η Ομόνοια, τον Δεκέμβριο του 2016, κατέθεσε τις δικές της προτάσεις, στο αρμόδιο γραφείο του Υπουργείου Εξωτερικών της Αλβανίας όπου ανέλαβε την κατάρτιση του Νόμου για την Προστασία των Μειονοτήτων. Την πρόταση αυτή συνυπέγραψαν, το σύνολο των πολιτικών εκπροσώπων της Ε.Ε.Μ. στην Αλβανία, τρεις βουλευτές όπως και οι δύο μειονοτικοί εκλεγμένοι δήμαρχοι.
Η πρόταση μας γίνεται με αναφορά το προσχέδιο που μας είχε παρουσιάσει το ΥΠΕΞ ένα μήνα νωρίτερα, άρθρο προς άρθρο. Στην αρχή του κειμένου υπάρχει και μία περίληψη όπου επικεντρωνόμαστε στα τρία κορυφαία ζητήματα αυτού του νόμου όπου είναι: 1) Η ταυτοποίηση 2) Η εκπαίδευση και 3) Η χρήση της γλώσσας
Στις 12 Απριλίου του 2017, το Υπουργικό Συμβούλιο της Αλβανίας ενέκρινε το προσχέδιο νόμου για την Προστασία των Εθνικών Μειονοτήτων, για να το στείλει προς ψήφιση στη βουλή. Σε αυτό το κείμενο υπάρχουν αρκετές αλλαγές από το αρχικό draft του ΥΠΕΞ αλλά προς την αρνητική κατεύθυνση και χωρίς να ληφθεί υπόψη καμία από τις προτάσεις της Ομόνοιας.
Παρατηρήσεις – προτάσεις:
Οι κάτωθι προτάσεις αφορούν αποκλειστικά και μόνο στα πιο σημαντικά προβλήματα του νόμου. Για πιο λεπτομερή καταγραφή των συνολικών προτάσεών μας παραπέμπουμε στο κείμενο που είχαμε υποβάλει τον Δεκέμβριο του 2016.
1. Επικύρωση «μειονοτικών ζωνών», δικαίωμα αυτοπροσδιορισμού και νόμος περί απογραφής
Περισσότερα από 25 έτη μετά την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος, οι Χοτζικές «μειονοτικές ζώνες» που περιόριζαν την άσκηση των μειονοτικών δικαιωμάτων σε ένα ελάχιστο τμήμα της αλβανικής επικράτειας όχι μόνο συνεχίζουν να υφίστανται στην πράξη[1] αλλά και τυγχάνουν επικύρωσης από το σχέδιο νόμου που υποτίθεται ότι προστατεύει τα δικαιώματα των μειονοτήτων.
Συγκεκριμένα, το δικαίωμα του ελεύθερου προσδιορισμού εξαρτάται άμεσα (Άρθρο 6 παρ. 1) από τα έγγραφα που τηρούν τα Ληξιαρχεία της χώρας, όπου ως μέλη μειονοτήτων μπορούσαν να εγγραφούν μόνο κάτοικοι ελάχιστων χωριών των καλούμενων «μειονοτικών ζωνών»[2].
Μέθοδος αυτή περιορισμού του δικαιώματος αυτοπροσδιορισμού χρησιμοποιήθηκε και κατά τη διάρκεια της απογραφής του 2011 από το αλβανικό κράτος. Τρεις μήνες πριν την διενέργεια αυτής, τροποποιήθηκε ο σχετικός νόμος που πλέον προέβλεπε την επιβολή προστίμου ύψους 100.000 ALL (περίπου 1000 αμερικανικών δολαρίων) σε περίπτωση «λανθασμένων απαντήσεων» και όριζε ότι μία απάντηση θα εθεωρείτο ως λανθασμένη αν δεν αντιστοιχούσε στα δεδομένα που τηρούσαν τα ληξιαρχεία[3].
Παρ’ όλα αυτά, σχέδιο νόμου συνδέει άμεσα (Άρθρο 5 παρ.1) το δικαίωμα αυτοπροσδιορισμού με τον νόμο περί απογραφής (που συνεχίζει να ισχύει στην μορφή του 2011), γεγονός που παραβιάζει ουσιωδώς τα δικαιώματα των μειονοτήτων στην Αλβανία.
2. Δικαίωμα εκπαίδευσης στη γλώσσα της μειονότητας.
Σε προηγούμενη εκδοχή του σχεδίου νόμου προβλεπόταν ότι (όλες) οι μειονότητες «χαίρουν του δικαιώματος εκπαίδευσης στη μητρική γλώσσα στα δημόσια προσχολικά, 9χρονα, μεσαία και τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα, βάσει των κριτηρίων που προσδιορίζουν αποφάσεις του ΥΣ».
Παρούσα εκδοχή δεν περιέχει ανωτέρω πρόβλεψη ούτε καν για τα μέλη των εθνικών μειονοτήτων που «κατοικούν παραδοσιακά» σε μονάδες τοπικής αυτοδιοίκησης (Άρθρο 12 παρ.2) και αποτελεί ουσιώδη επιδείνωση των όρων παροχής μειονοτικής εκπαίδευσης ακόμη και σε σύγκριση με την, κάθε άλλο παρά ιδανική, σημερινή κατάσταση[4].
3. Χρήση της μειονοτικής γλώσσας.
Η άσκηση του δικαιώματος χρήσης της μειονοτικής γλώσσας σε «Δήμους όπου πάνω από το 20% των κατοίκων ανήκουν σε εθνικές μειονότητες» αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια των δημοτικών συμβουλίων, γεγονός που το ακυρώνει στην πράξη, παρά την και στο παρελθόν επισήμανση ζητήματος από αρμόδιους διεθνείς οργανισμούς[5].
Επίσης, μετά την εδαφική μεταρρύθμιση του 2014, οι Δήμοι της χώρας μειώθηκαν από 373 σε μόλις 61. Ακριβώς λόγω της «γιγάντωσης» αυτής των Δήμων της χώρας, κρίνεται σκόπιμο η άσκηση του δικαιώματος χρήσης της μειονοτικής γλώσσας να διασφαλίζεται και σε περίπτωση κατά την οποία το κριτήριο του 20% πληρείται και σε επίπεδο «διοικητικών διαμερισμάτων» (njesi administrative), όρια οποίων συμπίπτουν με εκείνα των πρώην Δήμων ή Κοινοτήτων.
4. Μη κατοχύρωση περιουσιακών δικαιωμάτων.
Παρά την δραματική κατάσταση που επικρατεί ως προς την προστασία των περιουσιακών δικαιωμάτων των μειονοτήτων στην Αλβανία (βλ. περίπτωση Χειμάρρας, Φοινίκης κ.ο.κ), ουδεμία απολύτως πρόβλεψη για την κατοχύρωση ή την προστασία των δικαιωμάτων αυτών περιέχεται στο σχέδιο αυτό.
5. Απαγόρευση δημογραφικών αλλοιώσεων.
Πρόβλεψη περί απαγόρευσης λήψης μέτρων που έχουν ως αποτέλεσμα δημογραφική αλλοίωση Δήμων όπου κατοικούν εθνικές μειονότητες (Άρθρο 15), είναι σκόπιμο απαριθμήσει ενδεικτικώς παραδείγματα τέτοιου είδους μέτρων, κατά το πρότυπο «αιτιολογικής Εκθέσεως» (explanatory report) αντίστοιχου Άρθρου 16 Σύμβασης Πλαισίου για την Προστασία των Μειονοτήτων Συμβουλίου της Ευρώπης.
Αυτό γιατί το αλβανικό κράτος χρησιμοποίησε και συνεχίζει να χρησιμοποιεί τέτοιου είδους μέτρα, όπως είναι για παράδειγμα η «μεταβολή διοικητικών ορίων» (περίπτωση Χειμάρρας που συνενώθηκε κατά την εδαφική μεταρρύθμιση 2014 με Λούκοβο και ιδίως Vranisht) ή οι απαλλοτριώσεις, με ή χωρίς αποζημίωση, κατεδαφίσεις οικιών και εξώσεις (περίπτωση Χειμάρρας και όχι μόνον), με σκοπό τον περιορισμό των μειονοτικών δικαιωμάτων.
___________________________________________
[1]Βλ. την πιο πρόσφατη Τρίτη Έκθεση για την Αλβανία της Γνωμοδοτικής Επιτροπής της Συμβάσεως Πλαισίου για την προστασία των Εθνικών Μειονοτήτων (διαθέσιμη στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://rm.coe.int/168008c633)
[2]Για το θέμα βλ. ανωτέρω Έκθεση, π.χ. παρ.16 σελ. 6 και παρ.20 σελ.7).
[3]Όπως ανωτέρω, παρ. 44 σελ.11-12)
[4]Βλ. ως άνω Έκθεση παρ.20 σελ.7
[5]Βλ. ως άνω Έκθεση παρ.139 σελ.24
Εκ του Γραφείου Τύπου και Επικοινωνίας
http://omonoia-deeem.org/ 

Minoriteti grek kundër ligjit të ri, OMONIA: Na heq shumë të drejta.

 
Ligji për minoritetet hasi në kundërshtinë e përfaqësuesve të grupit kryesor, atij grek.
“Do ta quaja fatale, nëse ky ligj do të shkonte nesër ose pasnesër për votim në Parlament. Është një ligj që nuk i shton asgjë konventës kuadër, por i heq, duke ia kaluar kompentecat Këshillit të Ministrave. Heq edhe shumë të drejta që ne i kishim nga konventa kuadër e Këshillit të Europës”, tha Leonidha Papa, kryetar i Shoqatës “OMONIA”.
Në kundërshtimin e paraqitur me shkrim, “OMONIA” kërkon atë që është kërkuar në Maqedoni: dygjuhësinë në njësitë administrative, ku një e treta e popullsisë i përket minoritetit, raporton TCH.
Madje, sipas saj duhet të bëhet dallimi midis minoritetit etnik dhe atij kulturoro-gjuhësor, pasi sipas “OMONIA”-s, minoriteti vlleh nuk është pakicë kombëtare, por gjuhësore, e pjesa më e madhe e tyre u vetëdeklaruan dhe i përkasin minoritetit etnik grek.
Por ministri Bushati ishte i drejtpërdrejtë në përgjigjen për kreun e “OMONIA”-s.
“Me këtë ligj shuhet pozita e privilegjuar e secilës prej pakicave në raport me tjetrën dhe fshihet dallimi që ka ekzistuar deri më sot”, tha Ditmir Bushati, ministër për Europën dhe Punët e Jashtme./lapsi.al

Αντισυνταγματική η διακοπή σύνταξης ανασφάλιστου υπερήλικα που εισέπραττε και στην Αλβανία

Η διακοπή, βάσει του ν. 4093/2012, της σύνταξης ανασφάλιστου υπερήλικα επειδή ο δικαιούχος ελάμβανε από άλλο κράτος ποσό περίπου 90 ευρώ παραβιάζει θεμελιώδη δικαιώματα του ατόμου και αντίκειται στο Σύνταγμα και στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), έκρινε με πρόσφατη απόφασή του το Διοικητικό Εφετείο Λάρισας. Η απόφαση του δικαστηρίου επιβεβαιώνει τις αντιρρήσεις για τις επίμαχες διατάξεις που είχε εκφράσει ο Συνήγορος του Πολίτη ήδη από την ψήφισή τους. Σημειώνεται ότι παρόλο που οι διατάξεις αυτές τελικά τροποποιήθηκαν το 2016, πολλές υποθέσεις που αφορούν την περίοδο 2012-2016 εκκρεμούν στα διοικητικά δικαστήρια.
Συγκεκριμένα, ο νόμος 4093/2012 έθεσε ως προϋπόθεση για την χορήγηση σύνταξης ανασφάλιστου υπερήλικα, να μη λαμβάνει αυτός σύνταξη από οποιονδήποτε φορέα κοινωνικής ασφάλισης ή το Δημόσιο στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ανεξαρτήτως ποσού. Αυτό είχε αποτέλεσμα χιλιάδες ανασφάλιστοι υπερήλικες να χάσουν την παροχή αυτή από την 1η Ιανουαρίου 2013 καθώς ελάμβαναν ιδιαίτερα χαμηλού ύψους κοινωνικές παροχές από άλλους φορείς, ιδίως από φορείς χωρών του εξωτερικού από τις οποίες παλιννόστησαν.
Με πόρισμά του τον Απρίλιο του 2013, ο Συνήγορος του Πολίτη είχε επισημάνει ότι, ενόψει του ιδιαίτερα χαμηλού επιπέδου της σύνταξης που λαμβάνουν οι ενδιαφερόμενοι από την Αλβανία και τις άλλες τρίτες χώρες, η στέρηση της σύνταξης ανασφάλιστου υπερήλικα, ακόμα και εάν εξασφαλίζεται η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, θα τους φέρει σε κατάσταση διακινδύνευσης ή και αναίρεσης της αξιοπρεπούς διαβίωσης, ενώ μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε αδυναμία κάλυψης της ανάγκης για εξασφάλιση τροφής, δηλαδή σε μία κατάσταση η οποία συνιστά απάνθρωπη και εξευτελιστική μεταχείριση, κατά την ΕΣΔΑ, και αντίκειται και στο Σύνταγμα. Ο Συνήγορος είχε τονίσει ότι ο νομοθέτης θα πρέπει να τηρεί τις αρχές της αναλογικότητας, της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης, της αναλογικής ισότητας ενώπιον των δημοσίων βαρών, καθώς και τους κανόνες του διεθνούς δικαίου που έχει κυρώσει η Ελλάδα και να σταθμίζει το δημοσιονομικό συμφέρον με τις κοινωνικές διαστάσεις του δημοσίου συμφέροντος.
Έγγραφο Συνήγορου του Πολίτη
Έγγραφο Εφετείου Λάρισας
ΦΩΤΗΣ ΦΡΑΓΚΟΣ-himara.gr
Πηγή: Himara.gr | Ειδήσεις απ' την Βόρειο Ήπειρο

Εμβέρ Χότζα, ο Κιμ Γιονγκ Ουν της Αλβανίας

Εμβέρ Χότζα, ο Κιμ Γιονγκ Ουν της Αλβανίας
Γεννήθηκε στο Αργυρόκαστρο στις 16 Οκτωβρίου 1908 και κατάγονταν από τη μεσαία τάξη ο πατέρας του ήταν έμπορος υφασμάτων και ταξίδευε συχνά στις ΗΠΑ, για αυτό και ανετράφη από τον θείο του. Από πολύ νωρίς ξεκίνησε την αγωνιστική του δράση κατά του καπιταλισμού και του Αλβανού βασιλιά Ζόγου Α', φοίτησε σε γαλλικό γυμνάσιο.
Κατά τη διάρκεια αυτών των μαθητικών χρόνων διάβασε για πρώτη φορά το "Κομμουνιστικό Μανιφέστο", παράλληλα έμαθε Γαλλικά, Ιταλικά, Σέρβικα και Ρώσικα. Στα 22 του κέρδισε υποτροφία για να σπουδάσει φυσικές επιστήμες στο Μονπελιέ της Γαλλίας.
Μετά από ένα χρόνο εγκατέλειψε της σπουδές του και μετακόμισε στο Παρίσι για να σπουδάσει φιλοσοφία στο πανεπιστήμιο της Σορβόνης, ωστόσο για μια ακόμη φορά τα παράτησε, εκεί προσχωρεί στο Γαλλικό Κομμουνιστικό κόμμα και παράλληλα αρθρογραφεί στην εφημερίδα "Λ΄Ουμανιτέ".

Το 1934 έως το 1936 διατέλεσε γραμματέας του αλβανικού προξενείου στις Βρυξέλλες, μέχρι που απολύθηκε καθώς στο γραφείο του εντοπίστηκαν μαρξιστικά βιβλία. Αποφάσισε να επιστρέψει στην Αλβανία, όπου στην αρχή εργάστηκε ως καθηγητής στην Κορυτσά, ωστόσο στις 7 Απριλίου του 1936, έμελλε να γίνει μάρτυρας της Ιταλικής εισβολής στην χώρα και έχοντας αρνηθεί να γίνει μέλος του Αλβανικού Φασιστικού Κόμματος έχασε την δουλεία του. Λίγο καιρό αργότερα άνοιξε ένα καπνοπωλείο στα Τίρανα, το οποίο αποτέλεσε και μυστικό τόπο συνάντησης των Αλβανών κομμουνιστών.
Ανέλαβε πρόεδρος της Εθνικής Αντιφασιστικής Επιτροπής Απελευθέρωσης της Αλβανίας το 1944, η οποία αποτέλεσε και την πρώτη ανεπίσημη κυβέρνηση μετά τη γερμανική κατοχή. Ωστόσο πάντα το όραμά του ήταν η τέλεια κομμουνιστική χώρα πρότυπο, που θα λειτουργούσε σαν καλολαδωμένη μηχανή και θα εφάρμοζε κατά γράμμα τις ιδεολογίες του Στάλιν και του Μαρξ.
Στα πλαίσια της σύνταξής του κράτους δημιουργεί ένα μονολιθικό καθεστώς, όπου ο ίδιος ασκεί κάθε εξουσία και λαμβάνει κάθε απόφαση, προωθεί προγράμματα για την εκβιομηχάνιση της χώρας και την εκμηχάνιση της γεωργίας. Παράλληλα, καταπολεμά τον αναλφαβητισμό, όπως και τη θρησκεία, καθώς αποφάσισε να γκρεμίσει κάθε εκκλησία, είτε καθολική, είτε ορθόδοξη και κάθε τζαμί , ενώ την ίδια στιγμή απαγόρευσε τη χρήση κάθε θρησκευτικού συμβόλου, κάνοντας την Αλβανία το πρώτο αθεϊστικό κράτος στον κόσμο.
Ο Χότζα και η εξωτερική πολιτική του
Το 1948 τυφλωμένος από την υποταγή του στον Στάλιν καταδίκασε επίσημα το τιτοϊκό καθεστώς της Γιουγκοσλαβίας ενώ διέκοψε οποιαδήποτε διπλωματική σχέση με αυτή. Παράλληλα, δέχεται από τους συμμάχους και φίλους του έντονη κριτική για την ανάμειξή του στον Ελληνικό εμφύλιο πόλεμο στηρίζοντας το "αδελφό" κομμουνιστικό κόμμα Ελλάδος.
Μέχρι το 1961 οι σχέσεις του με την "πατρίδα" του κομμουνισμού, τη Ρωσία ήταν άριστες και οι συνεργασία μεταξύ των δυο χωρών πολύ στενή,ωστόσο τότε ο Αλβανός ηγέτης, που είχε παραχωρήσει τη πρωθυπουργία της χώρας στο στενό συνεργάτη του Μεχμέτ Σέχου, παραμένοντας ωστόσο στην ηγεσία του κομουνιστικού κόμματος και ελέγχοντας τα πάντα, κατηγορεί τη Μόσχα για προδοσία των σοσιαλιστικών ιδεών και συνεργασία με τον ιμπεριαλισμό. 
Λίγα χρόνια αργότερα και μετά από την εισβολή των δυνάμεων του Συμφώνου της Βαρσοβίας στη Τσεχοσλοβακία απέσυρε την χώρα από τη στρατιωτική συμμαχία και κατήγγειλε, για μια ακόμη φορά, την ΕΣΣΔ για προδοσία. Αυτή το η στάση τον οδήγησε στον πλευρό της Λαϊκής Κίνας και του Μαο, μέχρι το 1978 όταν οι σχέσεις μεταξύ των δυο χωρών άρχισαν να ψυχραίνονται, καθώς για άλλη μια φορά ο, πιστός στις ιδέες του Μαρξ, Χότζα έκρινε πως ο σύμμαχός του καλλιεργούσε ένα "αντιμαρξιστικό ιδεολογικό ρεύμα".Μετά από αυτή την εξέλιξη ανακηρύσσει τον εαυτό του ως μοναδικό θεματοφύλακα των μαρξιστικών ιδεολογιών και του κομουνισμού.
Σκληρά ήταν τα μέτρα που έλαβε ο Χότζα και κατά του ελληνόφωνου πληθυσμού της Βόρειας Ηπείρου, που είδε και αυτό τις περιουσίες του να δημεύονται και οι προσπάθειες για διαφυγή στην Ελλάδα να τιμωρούνται με θάνατο. Ωστόσο, ο Χότζα προσέγγισε αρκετούς αντιπροσώπους των Βορειοηπειρωτών και τους ενέταξε στην κυβέρνησή του, σε περίοπτες πολιτικές θέσεις. Παρόλα αυτά, το 1960 όταν ο Σοβιετικός Γενικός Γραμματέας Νικίτα Χρουστσώφ, του ζήτησε να δώσει αυτονομία στην περιοχή το απέρριψε αμέσως.
Παράλληλα, μαίνονταν οι συγκρούσεις μεταξύ Αλβανίας και Σερβίας για τον αλβανόφωνο πληθυσμό του Κοσόβου, οι οποίες συνεχίστηκαν και μετά το θάνατό του.
Οι δαίμονες και οι εμμονές του ηγέτη
Ο Εμβέρ Χότζα είναι παγκόσμια γνωστός όχι μόνο για την πολιτική του δράση, αλλά και για τις εμμονές και τις παράλογες απαιτήσεις και αποφάσεις κατά την ηγεσία του.
Ήταν ένα εξαιρετικός χρήστης της προπαγάνδας καθώς κατάφερε να πείσει τον αλβανικό λαό ότι απειλούνται από τις γειτονικές χώρες με εισβολή, εκμεταλλευόμενος τη γερμανική κατοχή του 1940. Έτσι τους έπεισε ότι ήταν ασφαλείς μόνο εντός των συνόρων του κράτους, ενός κράτους που είχε "πλήρη αυτάρκεια γεωργικών και βιομηχανικών προϊόντων, την ώρα που οι υπόλοιποι λαοί πάθαιναν από την πείνα".
Μάλιστα, για να προστατευθεί ο λαός σε περίπτωση εισβολής ξένων εχθρικών δυνάμεων έχτισε περισσότερα από 600.000 πολυβολεία σε όλη την χώρα και για τον εαυτό του ένα πολυτελές καταφύγιο στα Τίρανα. Τα σκορπισμένα πολυβολεία σε όλη την Αλβανία αποτελούν το "ζωντανό" απομεινάρι της κομμουνιστικής δικτατορίας.
Την ίδια στιγμή, έκλεισε τα σύνορα και απαγόρευσε την έξοδο από τη χώρα, αλλά και τη είσοδο σε αυτή, με αποτέλεσμα όσοι αναζητούσαν την τύχη τους στο εξωτερικό να ανακηρύσσονται εχθροί της πατρίδας και να θανατώνονται, ενώ οι οικογένειές τους που έμεναν πίσω πλήρωναν τη "προδοσία" με φυλακίσεις και εξορίσεις.
Όσον αφορά τους πολιτικούς αντιπάλους ή όσους είχαν διαφορετικές ιδεολογίες από τη κυβέρνηση, ακόμη και αν δεν το δήλωναν, βρίσκονταν αντιμέτωποι με εκκαθαρίσεις. Έτσι, πολύ σύντομα ολόκληρες περιοχές της χώρας βρέθηκαν στο στόχαστρο, όπως και ολόκληρες οικογένειες που αντιμετώπισαν φυλακίσεις και βασανισμούς, εξορίσεις και καταναγκαστική εργασία.
Άλλωστε, ήταν η εποχή που όλα και όλοι ελέγχονταν από το κράτος, τη προπαγάνδα και τους καλοθελητές που δεν δίσταζαν να καταδώσουν στην ασφάλεια τον γείτονα ή ακόμη και τον συγγενή τους προκειμένου να τύχουν μιας καλύτερης αντιμετώπισης από το κομμουνιστικό καθεστώς. Με αποτέλεσμα ολόκληρες οικογένειες να ξεκληρίστουν για τάχα συνωμοσίες κατά του κράτους, ενώ άλλες διαλύθηκαν με τους γονείς ή και τα μεγαλύτερα παιδιά να βρίσκονται στις φυλακές ή εξόριστοι μακριά από τον τόπο τους, δακτυλοδεικτούμενοι και αβοήθητοι.
Ακόμη, ο Χότζα δεν δίστασε να προχωρήσει σε εκκαθαρίσεις ακόμη και μέσα στο κόμμα προκειμένου να αποδείξει την αντικειμενικότητα της κυβέρνησης, που στόχο είχε την ευημερία του λαού. Κάπως έτσι, το 1981 ο επί 27 χρόνια πρωθυπουργός της Αλβανίας Μεχμέτ Σέχου που "αυτοκτόνησε" πυροβολώντας τον εαυτό του στην καρδία΄, με αποτέλεσμα ένα πέπλο μυστηρίου να καλύπτει τον θάνατό του.
Ήταν εκείνος ο ηγέτης που από τα πρώτα χρόνια της κυριαρχίας του ανάγκασε τους Αλβανούς να μάθουν Ρώσικα, γιατί πραγματικά πίστευε στη βαθιά φιλία και συμμαχία των δυο λαών, με αποτέλεσμα ολόκληρες γενιές του αλβανικού λαού όχι μόνο να καταλαβαίνουν, αλλά και να μιλούν άπταιστα ρώσικα.
Παράλληλα, όταν ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας προχώρησε στη δήμευση περιουσιών και την οργάνωση κολχόζ κατά τα σοβιετικά πρότυπα, με αποτέλεσμα ο λαός να εργάζεται πολύ αλλά να αμείβεται με ψίχουλα "για να είναι όλοι ίσοι".
Στο στόχαστρο της κυβέρνησης, όπως ήδη αναφέρθηκε, βρέθηκαν και οι τρεις θρησκείες του Αλβανικού κράτους, που καταργήθηκαν και ο κλήρος φυλακίστηκε, στόχος του Χότζα ήταν να απαλλάξει τον λαό από την πίστη, άλλωστε έπρεπε να έχουν πίστη μόνο στο Κόμμα.
Ο θάνατος του Εμβέρ Χότζα
Ο Χότζα πέθανε στα Τίρανα στις 11 Απριλίου του 1985, καθώς αντιμετώπιζες σοβαρά προβλήματα υγείας μετά από 2 εμφράγματα και παράλυση, βυθίζοντας το κράτος στο πένθος. Η προπαγάνδα που είχε ριζώσει στο μυαλό της πλειοψηφίας του λαού, το έκανε να πιστεύει πως μαζί με το τέλος του Χότζα είχε έρθει και το τέλος της χώρας.
Τη διακυβέρνηση της χώρας αναλαμβάνει ο Ραμίζ Αλία, στενός συνεργάτης και ευνοούμενος του Εμβέρ, που διοργανώνει μια μεγαλοπρεπή κηδεία στην πρωτεύουσα ανακηρύσσοντας τη χώρα σε πένθος και "απαιτώντας" από τους πολίτες να δείξουν τη θλίψη τους για  το χαμό του ηγέτη.
Στην κηδεία, που πραγματοποιήθηκε στις 15 Απριλίου, δεν έδωσε το παρών κανένας από τους συμμάχους και συνεργάτες από το εξωτερικό, μόνο από τη Μόσχα εστάλη συλληπτήρια επιστολή, η οποία επιστράφηκε στους αποστολείς καθώς θεωρήθηκε "απαράδεκτη".
Τα ηνία της χώρας ανέλαβε ο Αλία, που χαρακτηρίστηκε ακόμη πιο επικίνδυνος από τον Χότζα, καθώς παρά τις μικρές μεταρρυθμίσεις που έκανε συνέχισε την ίδια πολιτική που είχε πια εξαντλήσει τον λαό. Με αποτέλεσμα σύντομα να αρχίσουν οι εξεγέρσεις που οδήγησαν στην πτώση του καθεστώτος το 1989, που σφραγίστηκε με την καταστροφή του αγάλματος του Στάλιν.
Οι πληγές που άφησε πίσω της η κομμουνιστική δικτατορία
Οι επίσημες καταγραφές από το τέλος της κομμουνιστικής δικτατορίας κάνουν λόγο για 5.000 άνδρες και 450 γυναίκες νεκρούς, 35.135 φυλακισμένους, εκ των οποίων περισσότεροι από 1.000 έχασαν τη ζωή τους και για πολλές χιλιάδες εξόριστους. Μάλιστα, όπως αναφέρεται μέχρι και σήμερα πολλές οικογένειες δεν γνωρίζουν που είναι θαμμένοι οι σοροί των δικών τους ανθρώπων.
Παράλληλα, ο κομμουνισμός άφησε πίσω του ένα κράτος οικονομικά κατεστραμμένο, οπισθοδρομικό και απομονωμένο από τον κόσμο.

PABESIA E EDI RAMES, NDAJ HIMARIOTEVE

Image result for kosmas karavellas

Stavri Marko
Gazetar
Kryetar i Komunitetit Himariot


Father Kosmas Karavellas, nje qytetar amerikan,  Prift Orthodox, nga Dhermiu i Himares, ne Meriland te Shteteve te Bashkuara, ka kohe qe lutet per Himaren.  Dhe lutjet e nje njeriu te Kishes, jane bere, shume kohe perpara, dhe perpara se Himara, e rethuar nga muret e Diktatures Komuniste,  vendi ku kane lindur prinderit e tij, te thyente Murin e Berlinit ne 1991.

Duhet thene se njeriu i zotit, ka filluar betejen per te patur trashegimnine e vete ne Dhermi, shume kohe perpara, me angazhimin e vete, si qytetar i vendit qe eshte kampion ne lirite dhe te drejtat humane, kur nje dite, ne 2004, mediat e Tiranes, trasmetuan befas, nje kerkese te nje “prifti orthodox amerikan” drejtuar Kryeministrit Fatos Nano, ne nje salle Konferencash ne Washington. Ai iu drejtua Fatos Nanos, per te kerkuar te drejten per te patur token e prinderve te tij ne Dhermi. “Do ti maresh”, iu drejtua Kryeministri shqiptar, qytetarit amerikan, duke iu drejtuar zedhenesit te tij qe te “mbante shenim ankesen, pasi eshte shume serioze”.

Qe nga ajo kohe, kane kaluar disa kryeministra, por do te ndalemi tek i fundit, Edi Rama. Ardhja ne pushtet i nje politikani me prejardhje nga Himara 4 vite me pare, u shtoi te gjitheve nje fare shprese, por jo zhgenjim, pasi pak ishin ata qe kuptonin “Cunin e Tirones”, se ku i punonte mendja. Djali i perkedhelur Ballkanit, nga administrata e Klinton, nen orkestrimin e Soros, do te mohonte se pari, religjionin orthodox, duke fshire nga kujtesa e botes virtuale, gjithe informacionin personal rreth tij, dhe u konnvertua nga orthodox ne katolik. Nen frymen e kesaj elite katoliko te krishtere, ai do te ndjente edhe mbeshtetjen e Merkel por edhe te Erdogan, per te nisur nje karriere politike te gjithe pushtetshme ne Shqiperi. Pike se pari, i duhej treguar botes, se nuk kishte “damar greku”, ashtu sic e akuzojne shpesh ne Kosove, por duhej te fitonte pike ne mbeshtetje te nacionalizmit shqiptar, duke filluar nga Himara.

Duke lene menjane premtimet gjate fushates elektorale post Berisha per te kthyer pronat himarioteve, ai mori persiper te ndertonte nje administrate, zjarrvenese ndaj Himares, duke kthyer zyrat e e tij, ne harta topografike, per te shperblyer oligarket dhe klientet qe financojne gjate fushatave. Me kete rast vuri ne krye te levizjes anti himariote Koco Kokedhimen, si emisar politik ne Jug, per te nisur nje revansh tjetersimi dhe asimilimi ndaj territorit dhe persekutim te popullsise greko himariote. Piku arriti kur rezimi i Kishes se Shen Athanasit, ne Dhermi, qe u be problem Nderkombetar, ndersa prishja e qindra shtepive, deri me sot e dy vjet te shkuara, acaroi mardhenjet me Greqine, duke vene ne rezik integrimin Europian te vendit.

Megjithate, duke u rikthyer tek Father Kosmas, Prifti i urte, prej takimit te Nanos edhe sot, duke perfshire edhe vete Ramen, ka pritur dhe percjelle me bujarine e tij me dhjetra politikane Shqiptare, duke iu lutur per begatine e Shqiperise dhe te Himares ne vecanti, aq sa edhe ai vete, me grupin e himarioteve qe ka themeluar prej vitesh ne Washington, u bene mysafire te denje ne zyrat e politikes amerikane dhe ne Departamentin e Shtetit. Por buzeqeshjet dhe premtimet gjate takimeve ne Washington, jane kthyer ne nje pabesi dhe nje mosmirenjohje te Kryeministrit te Shqiperise Edi Rama, i cili ka ndezur nje lufte te hapur “Vendete” me greket e Himares dhe eliten e saj, aq sa nuk ka frena te ndalet.

Kjo forme lufte ndaj himarioteve, e shoqeruar me nje Strategji kombetare (e koordinuar edhe me opoziten qe ne kohen e Sali Berishes), , u verejt gjate Ndarjes Territoriale, Ligjet per Turizmin dhe Investitoreve Strategjike, te shpronesimit dhe te pervetesimit te akseseve te territorit te Himares, te Pervetesimit te Plazheve dhe ndryshimit te vlerave historike, dhe tashme ne praktike, buldozat dhe betonieret, po cimentojne mbi rrenjet e ullinjve shekullore, me qindra asete vila dhe hotele per oligarket dhe mafian, te cilet po rrembejne cdo gje himariote.

Edi Rama nuk pyeti as kur ne Tirane, mberiten tri Kongresmene Amerikane, qe kishin interest e drejteperdrejte me Himaren, duke u bere karshillek por edhe “pabesi”, as nuk ka degjuar ndonje keshille diplomatike amerikane se “Himariotet kane te drejte, ktheju pronat sic u ke premtuar”, por as edhe tani kur “menaxhimi”, i kaloi drejtepersedrejti interesimit te shtetit Grek, Edi Rama, vazhdon te rendoje anijen e tij duke mare shume uje, dhe duke skenuar situate Vendetash, shkaterrime bisnesi dhe shtetezimeme pronash kudo qe ndodhen himariotet, qe nuk jane donosdoshmerisht dakort me politikat e tij te persekutimit etnik. Edi Rama eshte bere i vogel, aq sa meret me nenat dhe baballaret tane te moshuara qe protestojne per te mbrojtur te drejten e trashegimnise himariote, ti nxjere nga shtepia, prona, por ato do qendrojne fort, aty ku e kane vendin. Dhe kjo eshte Vendete e paster, per hater te oligarklizmit dhe klientelizmit, per hater te "Kosovo Brothers" apo Erdogan po shkaterron nje Krahine te tere, qe ka vlera te kushtueshme per Europen Kristiane.

Eshte shume e trishtueshme te llogaritesh demet qe i jane shkaktuar Himares, territorit dhe natyres, dhimbjeve te njerezve, ekonomise dhe identitetit, duke ndare komunitete dhe familje per pronen dhe shtepine, per shkak te politikave iredentiste dhe diskriminuese, qe nje shtet i tere, nen drejtimin tend me arrogance, perpiqet te beje ndaj himarioteve, kultures dhe historise se tyre.

Edi Rama, nje dite shpejt ose vone, do te lere pushtetin qe i sherbeu tradhetise ndaj himarioteve, por edhe Father Kosmas, dhe “amerikanet” e tjere, heret a vone, do ti marin pronat dhe do te zbresin ne Himare, dhe ndoshta ne nje Himare tjeter, jo si kjo, qe po na lini ju sot.
https://smarkos.blogspot.al/

Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!

Ετικέτες

ενημέρωση (2161) ενημέρωση-informacion (1569) Αλβανία (913) ιστορία-historia (427) ορθοδοξία (422) Εθνική Ελληνική Μειονότητα (366) ελληνοαλβανικές σχέσεις (312) ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks (291) Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek (268) Β Ήπειρος (246) ορθοδοξία-orthodhoksia (245) ορθόδοξη πίστη (222) εθνικισμός (195) διωγμοί (162) Κορυτσά-Korçë (128) τσάμηδες (122) shqip (119) Κορυτσά Β Ήπειρος (112) informacion (100) Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος (100) ορθόδοξη ζωή (96) ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse (76) διωγμοί - përndjekje (65) ορθόδοξο βίωμα (59) εθνικισμός-nacionalizmi (58) ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας (55) Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë (52) Ελλάδα-Αλβανία (48) Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare (44) ανθελληνισμός (44) πολιτισμός - kulturë (44) Ελληνικό Σχολείο Όμηρος (43) Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά (41) besimi orthodhoks (40) βίντεο (36) ιστορία ορθοδοξίας (36) Shqipëria (33) ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821 (33) κομμουνισμός- komunizmi (33) Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës (27) πνευματικά (27) πολιτική-politikë (24) απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës (22) αλβανικά (21) εκπαίδευση (21) Αρχαία Ελλάδα (20) helenët-Έλληνες (19) κομμουνισμός (19) Greqia (17) Βλαχόφωνοι Έλληνες (15)