O πρόεδρος του ΚΕΑΔ Βαγγέλης Ντούλες συνάντησε τον Αντιπρόεδρο των ΗΠΑ Joe Biden στην Νέα Υόρκη, στις 17 Οκτωβρίου στην τελετή απονομής του βραβείου Αθηναγόρας στον κ.Biden.
Το βραβείο δόθηκε στον κ.Biden για την συμβολή του στην προστασία και προαγωγή τον ανθρωπίνων και θρησκευτικών δικαιωμάτων.
Αν και δεν δόθηκαν πληροφορίες για το τι ακριβώς συζητήθηκε στην συνάντηση τους, ο κ. Ντούλε δήλωσε μέσω της ιστοσελίδας του ΚΕΑΔ ότι ευχαρίστησε από κοντά τον κ.Biden για την συμβολή του στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και για το ενδιαφέρον και την υποστήριξη που έχει δώσει.
Επίσης δήλωσε ότι ενημέρωσε τον κ. Biden για την κατάσταση της δημοκρατίας και το σεβασμό των ανθρωπίνων και θρησκευτικών δικαιωμάτων στην Αλβανία.
Αφιερωμένη «στους ήρωες αυτούς που έμειναν άταφοι ή πρόχειρα θαμμένοι στη Βόρειο Ήπειρο, στους ήρωες των οποίων τα οστά παραμένουν μέχρι σήμερα διάσπαρτα στα βουνά και στις πεδιάδες», ήταν η εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2015, στο Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Ναού Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, που διοργάνωσε ο Εθνικός Σύλλογος Βόρειος Ήπειρος 1914 στο πλαίσιο του προγράμματος «Ενορία εν δράσει».
Την εκδήλωση που έγινε σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Επιστημόνων Πειραιώς συντόνισε ο Πρόεδρος του ΣυνδέσμουΠαναγιώτης Χαρατζόπουλος.
Στην εκδήλωση μίλησαν οΚωνσταντίνος Ροδόπουλος,Ταξίαρχος ε.α. και οΓιώργος Σούρλας, πρ. Αντιπρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων και επίτιμος Πρόεδρος της Ενώσεως Τέκνων, Συγγενών και Φίλων Άταφων Πεσόντων Έπους 1940 - ΄41.
Αρχικά ακούστηκε, εμπλουτισμένο με εικόνες το ραδιοφωνικό σκετς "Στο Κούτσι", με πρωταγωνιστή τον Γιάννη Φέρτη, το οποίο περιέγραφε την μάχη που έγινε για την κατάληψη του ομώνυμου υψώματος από το 40ο Σύνταγμα Ευζώνων, δείχνοντας τη φλόγα πατριωτισμού και την αυτοθυσία των Ελλήνων Στρατιωτών στον Ελληνο-ιταλικό Πόλεμο.
Ο πρώτος ομιλητής, ο Ταξίαρχος ε.α. Κωνσταντίνος Ροδόπουλοςαρχικά παρουσίασε video με εικόνες, τις οποίες κατέγραψε όταν βρέθηκε Διοικητής της Ελληνικής Δυνάμεως Αλβανίας, τονίζοντας πως«από τη στιγμή που βρεθήκαμε εκεί και διαβήκαμε τους τόπους της θυσίας, δεν μπορούσαμε να διανοηθούμε ότι τους νεκρούς μας δεν θα τους αναζητούσαμε, δεν θα κάναμε την όποια προσπάθεια 60 χρόνια μετά να τιμήσουμε τη μνήμη τους, αισθανόμενοι συνεχιστές τους, συστρατιώτες τους».
Κατά την διάρκεια προβολής των συγκλονιστικών εικόνων – όπου μεταξύ άλλων Έλληνας Ιερέας της στρατιωτικής διοίκησης, με δάκρυα στα μάτια, έψαλε Τρισάγιο σε τάφο ηρώων - ο κ. Ροδόπουλος αναφέρθηκε σε προσωπικές του εμπειρίες οι οποίες «59 χρόνια μετά έχουν το υπέροχο προνόμιο, τη μεγάλη ευθύνη προορισμένη από αγαθή τύχη, να βρίσκονται εκεί στο πλαίσιο μιας νέας αποστολής ειρήνης».
Μιλώντας για τον ηρωισμό των Ελλήνων «απέναντι σε αυτούς που τόλμησαν να διεκδικήσουν τα Ιερά και τα Όσία τους», υπογράμμισε πως «προσυπέγραψαν την επιταγή των προγόνων τους: Ελευθερία ή Θάνατος».
Επεσήμανε πως «απλοί άνθρωποι έγιναν ήρωες και κήρυκες και πρωτοπόροι της ανθρωπότητος στον αγώνα για ελευθερία, στον αγώνα για να επικρατήσει το φως», προσθέτοντας παράλληλα πως η μαρτυρική Βόρειος Ήπειρος έγινε ένα απέραντο τοπίο ηρώων. «Τάφηκαν άκλαυτοι πολλοί, χωρίς καν ούτε ένα τρισάγιο», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ροδόπουλος, σημειώνοντας πως ήταν πολλές εκατοντάδες οι νεκροί που έμειναν στα πεδία των μαχών, «παγωμένοι μέσα στο χιόνι που σκέπαζε τα πάντα».
«Οι νεκροί ήρωες αναπαύθηκαν εκεί, στους τόπους της θυσίας τους, στο πεδίο της τιμής. 59 χρόνια ησυχίας, αλλά όχι λησμονιάς έστω και αν έτσι φαινόταν», είπε σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο κ. Ροδόπουλος και αναφερόμενος στον ηρωισμό των Ελλήνων της Βορείου Ηπείρου υπογράμμισε πως «παρά τους κινδύνους που τους απειλούσαν, έσπευδαν κρυφά στους τόπους της θυσίας και τα δάκρυα τους ήταν μνημόσυνα και φόρος τιμής για τους ήρωες και ταυτόχρονα καταπραϋντικό για τις βασανισμένες και στερημένες Ελληνικές ψυχές τους».
Μας έκανε κοινωνούς συζητήσεων που είχε με ντόπιους και μιλώντας για ηρωικά περιστατικά και γεγονότα, αναφέρθηκε στην προσπάθεια να ταφούν οι νεκροί αλλά και να ανεγερθεί μνημείο. Μεταφέροντας συγκλονιστικές περιγραφές ηλικιωμένων ανθρώπων, τόνισε με ιδιαίτερη συγκίνηση στα όσα έζησε. «Βάλσαμο ήταν στις ψυχές ζωντανών και νεκρών. Για όλους εμάς εκείνη η αποστολή, εκείνη η συμμετοχή στη διαδικασία είναι έργο ζωής. Οι αθάνατοι νεκροί βρίσκονται παντού...», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ροδόπουλος, κάνοντας λόγο για «καταγεγραμμένους και μη καταγεγραμμένους ήρωες της ελευθερίας».
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του υπογράμμισε:«Το έργο της αναζητήσεως, εντοπισμού, εκταφής και ανακομιδής των οστών των ηρώων που έπεσαν υπέρ πατρίδος και αναπαύονται εκεί στους τόπους της θυσίας, επιβάλλεται να συνεχιστεί και να ολοκληρωθεί, όσες και αν παρουσιαστούν δυσκολίες και αντιξοότητες. Αποτελεί ύψιστο Εθνικό και ανθρώπινο χρέος όλων μας».
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων κ. Γιώργος Σούρλας, ο οποίος επεσήμανε το γεγονός πως βρισκόμαστε σε μια εποχή που «πρέπει να αναδεικνύονται γεγονότα και πρόσωπα, μήπως κρατηθεί αυτός ο λαός όρθιος στα πόδια του, σε μια εποχή που βρήκαν την πλήρη έκφρασή τους τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των Ελλήνων: η ομοψυχία, η πλήρης ομοψυχία σε περιόδους κρίσεως». «Τώρα είναι χειρότερα από τότε» είπε, προσθέτοντας ότι «τότε είχαμε ορατό εχθρό».
Αναφέρθηκε σε γενναίους «που λάμπρυναν την ιστορία της Ελλάδος, μας δόξασαν, μας τίμησαν, προκάλεσαν τον παγκόσμιο θαυμασμό». «Ακόμη και οι αντίπαλοί μας εξεφράσθησαν με τα καλύτερα λόγια για τους αγωνιστές» είπε, «και αυτό μας κάνει υπερήφανους».
«Περπατώντας στην Κορυτσά μπορεί να δεις τα θρυμματισμένα κρανία πεταμένα στα βουνά και στα λαγκάδια», υπογράμμισε με έμφαση ο κ. Σούρλας αναφερόμενος σε προσωπικές εμπειρίες και συζητήσεις που είχε με Έλληνες της Βορείου Ηπείρου «οι οποίοι κάθε βράδυ ανάβουν ένα κεράκι στους ήρωες».
Περιγράφοντας μερικές από τις συγκλονιστικές στιγμές που έζησε στο εκεί οδοιπορικό του και κατά τις οποίες ανακάλυπταν οστά ηρώων, τόνισε πως «ήταν μεγάλος ο θρήνος. Ήταν η πρώτη φορά που αντικρίζαμε αυτό το φαινόμενο».
«Αυτό το οδοιπορικό είναι μακρινό και πολύ επώδυνο για να μπορείς να αντιληφθείς τον πόνο και να περπατάς στα στενά της Κλεισούρας εκεί που ορθώνονται τα ψηλά βουνά», είπε σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο κ. Σούρλας, χαρακτηρίζοντας «σχιζοφρένεια» το γεγονός «να γιορτάζουμε στην Ελλάδα την επέτειο και να κάνουμε παρελάσεις και κάπου αλλού, εκεί στα πεδία των μαχών, να βρίσκονται πτώματα ηρώων άταφα».
Κάνοντας λόγο για «πράγματα που σε επηρεάζουν, σε συγκινούν ακόμα περισσότερο και λες τώρα προχωράω», εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι «ο αγώνας αυτός θα έχει αίσιο τέλος και αυτή η Εθνική εκκρεμότητα θα αποκατασταθεί». «Πρέπει αυτό να αποκατασταθεί. Να συστρατευθούμε», είπε με έμφαση.
Ο κ. Σούρλας σημείωσε ότι «κάποιοι κορυφαίοι πολιτικοί μου είπαν "τι ανακατεύεσαι με όλα αυτά; δεν φτάνουν τόσα προβλήματα που έχουμε, σκαλίζεις και αυτά;" και τελευταία ένας κορυφαίος αξιωματούχος σήμερα είπε "με τους πεθαμένους εγώ δεν ασχολούμαι!". Θα έρθει η ώρα που θα πω και το όνομα του»
Ο πρώην υπουργός επανέλαβε το μήνυμα «δεν θα επιτρέψουμε στην Αλβανία να ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση εάν δεν λύσει το ζήτημα των άταφων πεσόντων», κάνοντας σαφές πάντως ότι την κυριότερη ευθύνη την έχει μάλλον η ελληνική πλευρά στην οποία έχει αμβλυνθεί το πατριωτικό και θρησκευτικό συναίσθημα.
Ολοκληρώνοντας ο κ. Σούρλας σημείωσε πως «τούτη εδώ η περίοδος είναι πολύ κρίσιμη. Χρειάζεται η ομοψυχία όλων των Ελλήνων, όπως τότε», υπογραμμίζοντας πως θα πρέπει «να αξιοποιήσουμε το μήνυμα του ‘40, εκείνο το συγκλονιστικό. Το χρειαζόμαστε και τώρα», ευχόμενος στην επόμενη επέτειο του ΟΧΙ να έχει λυθεί το θέμα του ενταφιασμού των οστών των πεσόντων του Βορειοηπειρωτικού Έπους.
Σύντομο χαιρετισμό απηύθυνε στο τέλος εκ μέρους του Εθνικού Συλλόγου "Βόρειος Ήπειρος 1914", το μέλος της προεδρικής τριανδρίας Ελευθέριος Πρίφτης, ο οποίος δεν παρέλειψε να εγκαλέσει τον κ. Ροδόπουλο για την αναφορά του σε κάποια σημεία της ομιλίας του για "Νότιο Αλβανία".
Όπως σημείωσε ο κ. Πρίφτης σκοπός των εκδηλώσεων για την επέτειο του ΟΧΙ που διοργανώνει ο ΕΣΒΗ 1914 είναι να καθιερωθούν οι όροι "Έπος της Βορείου Ηπείρου" και "Βορειοηπειρωτικά βουνά" αντί των λανθασμένων όρων "Έπος της Αλβανίας" και "αλβανικά βουνά". Παράλληλα πρόσθεσε ότι δίπλα στα οστά των Πεσόντων του 1940 - ΄41, περιμένουν δικαίωση και τα οστά των δολοφονηθέντων Ελλήνων της Βορείου Ηπείρου από το κομουνιστικό καθεστώς, όπως και τα οστά των πεσόντων στον Βορειοηπειρωτικό Αγώνα του 1914.
«Δικαίωση περιμένουν όμως και οι ζωντανοί σήμερα Έλληνες της Βορείου Ηπείρου», είπε επίσης ο εκπρόσωπος του ΕΣΒΗ 1914, εκφράζοντας την ευχή στην επόμενη εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου οι πεσόντες για την πατρίδα να βρουν την ανάπαυση τους και την Ελλάδα στα φυσικά της σύνορα!
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την προβολή βίντεο με το μοιρολόι κλαρίνου στα στενά της Κλεισούρας, όπου έπεσαν ηρωικά περίπου 5.000 Έλληνες Στρατιώτες και τον Εθνικό Ύμνο.
Βίντεο με απόσπασμα από την εκδήλωση
Άποψη από την εκδήλωση
Η προεδρική τριανδρία του ΕΣΒΗ 1914 με τον Επίτιμο πρόεδρο της Ένωσης Τέκνων, Συγγενών και Φίλων Άταφων Πεσόντων 1940 - ΄41
Në muajin shtator të vitit të
ardhshëm do të organizohet kongresi i parë Ndërkombëtar i Çamërisë, qëllimi i
së cilës është përgatitja e katër dosjeve për të zgjidhjen e çështjes Çame,
dosje këto të cilat do kalojnë përmes njohjes nga organizmat ndërkombëtar të
drejtësisë që nga ajo e Hagës e deri në Strasburg.
Kurse, më 28 nëntor në Luksemburg, shoqata
demokratike shqiptare Den-Haag në Holandë do të organizojë një protestë
paqësore për njohjen e gjenocidit ndaj popullsisë shqiptare të Çamerisë.
Sekretari i përgjithshëm i Këshillit Kombëtar të
Çamërisë, Lisen Bashkëkurti, ka deklaruar se synimi i katër këtyre dosjeve
është njohja e gjenocidit në popullin çamë, provat ndërkombëtare kundër
popullit çamë të aplikuar nga qeveritë greke, që nga viti 1913, deri në vitin
1945, ripratrotizimi i popullsisë së shpërngulur me forcë, si dhe rikthimi i
pronave.
Këto deklarata ai i bëri gjatë tryezës shkencore me
temë “Balli Kombëtar, Çamëria dhe Trojet Etnike Shqiptare”, organizuar nga
Shoqata Demokratike Shqiptare “Çamëria” dhe Balli Kombëtar, me të cilëndo të
bëhet sensibilizimi i çështjes së pazgjidhur të popullit shqiptar të
Çamërisë.
Bashkëkurti tha se këto janë të drejta ndërkombëtare
civile të cilat duhet të i njihen dhe të i respektohen shtetit Çamë.
Kryetar i Ballit Kombëtar të Kosovës, Selmon
Berisha, tha se Balli Kombëtar tash e pesë vite është duke punuar për
çështjen çame, platforma e së cilës është Bashkim Kombëtar. Ai tha se çështja
çame për herë të parë po hynë në sistemin amerikan dhe Shtetet e Bashkuara të
Amerikës, bashku me ato të perëndimit e mbështesin qëllimin e Ballit
Kombëtarë, por ai nuk ka konkretizuar se në çfarë mbështetje i kanë dhënë
Shtetet e Bashkuara të Amerikës.
Këshilli Kombëtar për Çamërinë për të parën herë
është themeluar në fund të shtatorit në Holandë, në mënyrë që ky Këshilli të
jep orientimin e tij strategjik që çështja e Çamërisë të kalojë përmes ndërkombëtarizmit,
si dhe organizmave dhe institucioneve ndërkombëtare.
Koment:
1.Nuk mund të mungonin të dështuarit që kërkojnë një rol
atje ku nuk kanë asnjë vlerë gjetën nacionalizmin me çështje inekzistuese.
Kështu Liseni me AKZ dështoi dhe tani u bë kryetar gjetkë, dështimi do
ngushëllim dhe i duke xheç bën pasi aplikon ato sa ka marrë si urdhër nga
babai i tij Erdogan dhe Turqia. E si të mos ishte atje dhe kryehajduti dhe
mashtruesi Nikolla Marko, një person me tregues inteligjence -150 dhe që për
të jetuar ofendon këdo vjedh këdo, me pretekstin e patriotizmit. Pra çeta e
të dështuarve u bashkua me qëllime të mëdha. Të dështuarit vetëm për të
vjedhur diçka mblidhen sepse nuk kanë asnjë aftësi tjetër.
Προσπάθειας
ανάδειξης ανύπαρκτης γενοκτονίας από τους Αλβανούς.
Πρόκειται για ένα
κίνημα από επικίνδυνους και εθνικιστικούς αλβανικούς κύκλους με ύποπτους
ανθρώπους οι οποίοι προσπαθούν να εγείρουν θέμα «γενοκτονίας» τσάμηδων.
Έτσι όπως μεταδίδουν
τα αλβανικά ΜΜΕ του Κοσσόβου κυρίως:
Κατά το μήνα
Σεπτέμβριο του επόμενου έτους θα γίνει το πρώτο Διεθνή Συνέδριο Τσάμηδων με
στόχο να δημιουργηθούν εκεί τέσσερεις φάκελοι για την επίλυση του «Τσάμικου
Ζητήματος», αυτοί οι φάκελοι θα σταλούν στους Διεθνής Οργανισμούς Δικαιοσύνης
όπως η Χάγκη και το Στρασβούργο.
Στις 28 Νοεμβρίου
στο Λουξεμβούργο, ο Δημοκρατικός Αλβανικός Σύλλογος Den-Haag, στην Ολλανδία
θα οργανώσει, ειρηνική διαμαρτυρία για την αναγνώριση της γενοκτονίας του
αλβανικού πληθυσμού της Τσαμουριάς.
Ο Γενικό
Γραμματέας του Εθνικού Συμβουλίου της Τσαμουριάς ο Λισέν Μπασκούρτη, δήλωσε
πως ο στόχος αυτών των φακέλων είναι η αναγνώριση της γενοκτονίας του
τσάμικου λαού, τα διεθνή στοιχεία εναντίων του τσάμικου πληθυσμού που
εφαρμόσθηκαν από τις Ελληνικές Κυβερνήσεις, από το έτος 1913 έως το 1945, ο
επαναπατρισμός του δια της βίας εκτοπισμένου πληθυσμού, όπως και η επιστροφή
των περιουσιών.
Αυτές τις δηλώσεις
έκανε κατά την επιστημονική συζήτηση με θέμα «Το Εθνικό Μέτωπο, η Τσαμουριά
και τα Πατρώα Εθνικά Αλβανικά εδάφη», που διοργανώθηκε από το Δημοκρατικό
Αλβανικό Σύλλογο «Τσαμουριά» και το Εθνικό Μέτωπο, και με οποιοδήποτε τρόπο
να αναδειχθεί το άλυτο πρόβλημα του αλβανικού λαού της τσαμουριάς.
Ο Μπασκεσκούρτη
είπε πως αυτά είναι διεθνή πολιτικά δικαιώματα που πρέπει να αναγνωριστούν
στο Τσάμικο Κράτος.
Ο Πρόεδρος του
Εθνικού Μετώπου του Κόσσοβου, Σελμόν Μπερίσα, είπε πως το Εθνικό Μέτωπο εδώ
και πέντε χρόνια εργάζεται για το «τσάμικο» ζήτημα, βάση της οποίας είναι η
Εθνική Ένωση (Μεγάλη Αλβανία),. Αυτός είπε πως το τσάμικο για πρώτη φορά
εισάγετε στο αμερικανικό σύστημα των ΗΠΑ, μαζί με αυτούς της δύσης που
στηρίζουν το σκοπό του Εθνικού Μετώπου, αλλά αυτό δεν αναφέρθηκε συγκεκριμένα
για το τι είδος βοήθειας του έχουν δώσει οι ΗΠΑ.
Το εθνικό
Συμβούλιο για την Τσαμουριά για πρώτη φορά έχει θεμελιωθεί στο τέλος του
Σεπτεμβρίου στην Ολλανδία με στόχο αυτό το Συμβούλιο να προσανατολίζει στρατηγικά τον αγώνα για την διεθνοποίηση του τσάμικου ζητήματος
σε κάθε διεθνή οργανισμό.
Σχόλιο.
1.Αυτό σημαίνει
αυθάδεια: Να μην έχει ιστορία και να προσπαθείς να φτιάξεις, να είσαι
συνεργάτης των φασιστών και να το παίξεις θύμα.
2.Εμείς αλλάζουμε
την ιστορία, την πραγματικότητα, αρνούμαστε την αλήθεια διά αριστερών
υπουργών και οι αγράμματοι και ανιστόρητοι
αλβανοί, στήνουν με τη βοήθεια των εχθρών ψεύτικες γενοκτονίες.
3.Ο Γραμματέας τους
ο Λυσέν Μπασκούρτη, πρώην πρέσβεις Αλβανίας την Άγκυρα, δίπλα του Κοσσοβάροι εθνικιστές
και δεν έλλειπε ούτε ο ψευτο-παπάς , αρχικλέφτης Νικόλα Μάρκο ορκισμένος
εχθρός του Αρχιεπισκόπου μας αν και πρόκειται για την προσωποποίηση της ανοησίας.
Καταλαβαίνετε τώρα τι γίνεται και ποιος
τους βοηθάει.
4.Ελπίζουμε να
μην οδηγηθούμε στη εξαφάνιση επειδή αρνηθήκαμε και ξεχάσαμε την ιστορία.
Ένα ζήτημα φλέγουσας σημασίας, μια ιδέα, ένα εμβατήριο που όλοι λίγο πολύ ψελλίσαμε κατά τη στρατιωτική μας θητεία για τη Βόρεια Ήπειρο, την σκλαβωμένη αδερφή μας, είναι η αφορμή για περαιτέρω ιστορική αναζήτηση και έρευνα. Είχα ακούσει μια ιστορία για έναν παππού, που όταν απελευθέρωναν οι Εύζωνοι τη Β. Ήπειρο, πετώντας παράλληλα τους Ιταλούς στη θάλασσα το 1940, παρακολουθούσε την προέλαση των ελληνικών στρατευμάτων απαθής και ασυγκίνητος. Ένας στρατιώτης τον πλησίασε και τον ρώτησε απορημένος γιατί δεν χαίρεται που απελευθερώθηκε η σκλάβα πατρίδα και εκείνος ατάραχος του είπε λόγια που μόνο η λαϊκή σοφία δύναται να αντιληφθεί και να αφομοιώσει: «Ξέρω, παιδί μου, πως δεν είναι οριστικό, όπως οριστικό δεν ήταν και τις προηγούμενες φορές». Ο νεαρός στρατιώτης πάγωσε για μερικές στιγμές και μετά συνέχισε την πορεία του και τα καθήκοντά του. Αναλογιζόταν όμως συχνά τις κουβέντες του γέροντα. Και έψαξε. Και έμαθε.
Η ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ
H Χιμάρα, όπως ορθά ορθογραφείται, προερχόμενη ετυμολογικά από τη θεά των καταιγίδων Χίμαιρα, αλλά και τοπολογικά ως εξέλιξη της αρχαίας πόλης Χίμαιρα, βρίσκεται στους πρόποδες των Ακροκεραυνίων. Είναι τόπος που αρχικά ήτο άγονος αλλά με ανθρώπινη παρέμβαση κατέστη εύφορος και κατοικήσιμος.
Πρώτοι κάτοικοι της αρχαίας πόλης ήταν οι Χάονες, μια πελασγική φυλή, που έδωσε το όνομά της στην περιοχή. Η αρχαία ελληνική γραμματεία προσφέρει αδιάσειστες αποδείξεις για την ελληνικότητα της περιοχής. Η πρώτη αναφορά είναι από τον ποιητή Θεοδωρίδα, ο οποίος αναφέρει ότι:
Η παληκαριά τον άντρα στον ουρανό και στον Άδη τον φέρνει.
Έτσι και τον γιο του Σώσανδρου, το Δωρόθεο, μες τη φωτιά το ρίχνει.
Γιατί, ζητώντας λεύτερη στην Φθία μέρα, καραβοτσακίστηκε ανάμεσα στους Σηκούς και στη Χιμάρα.
Ο μεγάλος ιστορικός Θουκυδίδης, αναφέρει επίσης πως οι Χάονες ήταν: «λαός αβασίλευτος, κυβερνιόταν από δύο άρχοντες που εκλέγονταν κάθε χρόνο και προήρχοντο από το αρχαίο βασιλικό γένος του οποίου τα προνόμια είχαν περιοριστεί στην ηγεσία της φυλής αλλά με αιρετούς αντιπροσώπους»(Θουκ.Β 68-91 και Β 80,5). Σύμφωνα με τον Στράβωνα οι Χάονες έλαβαν μέρος στον Πελοποννησιακό Πόλεμο κατά των Ακαρνάνων.
Πλήθος γεγονότων ανά τους αιώνες δημιουργούν τις βάσεις για την άνθιση και την εδραίωση του ελληνικού πολιτισμού στην περιοχή. Παρά τις αναρίθμητες επιθέσεις που δέχεται ο πληθυσμός της, καταφέρνει πάντα να αντιστέκεται και ή να εκδιώκει τον εχθρό, παραμένοντας ανυπόταχτος στις πλείστες των περιπτώσεων ή να πετυχαίνει ευνοϊκούς όρους συνθηκολόγησης.
ΟΙ ΧΙΜΑΡΙΩΤΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
Κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, τα παλικάρια της Χιμάρας έδωσαν των υπέρ πάντων αγώνα, χωρίς να αφήσουν σε ησυχία τους τούρκους ούτε στιγμή. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι πολλοί καπεταναίοι και οπλαρχηγοί, κλέφτες και πολεμιστές της Εθνικής Παλιγγενεσίας κατέφευγαν μετά από επιχειρήσεις στα δύσβατα κορφοβούνια της περιοχής. Πλήθος αγωνιστών της περιοχής στάθηκαν στο πλευρό των αδερφών τους του Νότου: Χειμαριώτης, Σπυρομήλιος, Γκιόκας, Γκιάκας, Γκορέτσης, Δήμας Δημητρίου, Δούκας, Ζάχος, Χαρίσης, μερικά μόνο από τα ονόματα των ηρώων που αψήφησαν τη ζωή τους και τάχθηκαν στην Ιδέα της απελευθέρωσης του Γένους.
Τρανή απόδειξη επίσης για την αδιάσειστη ελληνικότητα της περιοχής αποτελεί και μια τούρκικη απογραφή του 1908 από την οποία προκύπτει ότι στα 13 χωριά της Χιμάρας, κατοικούν 7.218 Έλληνες επί συνολικού πληθυσμού 11.968 κατοίκων, περίπου δηλαδή το 60%.
Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΕΝΩΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Ήταν το 1910, όταν ως απόρροια του κινήματος των νεότουρκων, τουρκικός στρατός εισέρχεται στη Χιμάρα, ασκώντας την ανθελληνική του πρακτική. Τα ελληνικά αντιτορπιλικά Ασπίς και Σφενδόνη που βρίσκονται στα ανοιχτά λειτουργούν ως φόβητρο και οι τούρκοι δεν προχωρούν σε κάποια ενέργεια. Η αρχή των Βαλκανικών Πολέμων βρίσκει την Ελλάδα έτοιμη να πραγματώσει εθνικούς πόθους και να αποκαταστήσει τα εθνικά και εδαφικά της δίκαια, ενώ παράλληλα παρουσιάζεται και η σπάνια ευκαιρία να πετάξει τους αντιπάλους της στην άβυσσο της Ιστορίας. Στις 5 Νοεμβρίου του 1912 ο Σπυρομήλιος, ο θρυλικός καπετάν Μπούας του Μακεδονικού Αγώνα, απελευθερώνει την Χιμάρα μέσα σε συνθήκες απίστευτης στρατηγικής ικανότητας.
Ένα μήνα πριν έχει απελευθερωθεί η Θεσσαλονίκη και άλλες περιοχές της Μακεδονίας. Η Ήπειρος βρίσκεται και αυτή στα σχέδια απελευθερώσεως και οι τρεις αξιωματικοί, Ταγματάρχης Χωροφυλακής Σπύρος Σπυρομήλιος, Τσόντος και Μάνος αποστέλλονται για κατόπτευση και προετοιμασία του μετώπου, δυνάμει της διαταγής υπ’ αριθ. 88263, που είχε εκδώσει η Ελληνική κυβέρνηση. 0 Σπυρομήλιος δεν χάνει ούτε στιγμή και μεταβαίνει στην Κέρκυρα, από όπου οργανώνει εθελοντικά σώματα συμπατριωτών του και σταδιακό εξοπλισμό των Χιμαριωτών. Στις 3 Νοεμβρίου 200 Κρήτες εθελοντές καταφτάνουν ως ενίσχυση του σώματος εθελοντών του Σπυρομήλιου.
Τα ξημερώματα της 5ης Νοεμβρίου το εθελοντικό σώμα των περίπου 2000 εθελοντών, αποτελούμενο από Χιμαριώτες, Κρήτες και άλλους εθελοντές επιβιβάζεται στα ατμόπλοια. Στις 7:30 το πρωί τα ελληνικά τμήματα αποβιβάζονται στα Σπήλιά της Χιμαρας. Ουδεμία αντίσταση άξια λόγου παρατηρείται. Ένα τμήμα κατευθύνεται στον Λογαρά, οι Κρητικοί παραμένουν στο νότιο τμήμα της πόλης ενώ Χιμαριώτες εθελοντές ετοιμάζονται για επίθεση και κατάληψη του Κάστρου της Χιμάρας. Στη σύγκρουση που πραγματοποιείται, οι τούρκοι εγκλωβίζονται και μέσα σε μια ώρα παραδίνονται στους πολιορκητές. Οι απώλειες ήταν τρεις νεκροί Τούρκοι στρατιώτες και ένας τραυματίας Χιμαριώτης, ενώ συλλαμβάνονται 32 τούρκοι και αποστέλλονται στην Κέρκυρα.
Μετά την κατάληψη του Κάστρου, ο Ταγματάρχης Σπυρομήλιος εισέρχεται στο Διοικητήριο της πόλης θριαμβευτής, ενώ η γαλανόλευκη τοποθετείται με πασίδηλη συγκίνηση σε περίοπτο σημείο. Στην Προκήρυξη που ακολουθεί, η Χιμάρα κηρύσσεται «ελευθέραν ως αναπόσπαστον τμήμα της μίας και αδιαίρετου μεγάλης Ελληνικής Πατρίδος». Ωστόσο στις 29 Νοεμβρίου ο Σπυρομήλιος λαμβάνει διαταγή να εγκαταλείψει την περιοχή. Οι Αλβανοί αρχίζουν να εξοπλίζονται και να συγκεντρώνονται για την ανακατάληψη της. Ο Σπυρομήλιος, πιστός στα κελεύσματα της ελληνικής ψυχής, αρνείται να εκτελέσει την διαταγή αποχώρησης και ταυτόχρονα οργανώνει αμυντικές θέσεις και σχέδια απόκρουσης, με τα πλέον θετικά αποτελέσματα.
Το τέλος των Βαλκανικών πολέμων
Με το πέρας τον Βαλκανικών Πολέμων, η Ελλάδα υποχρεώνεται να αποσύρει τον στρατό της από την περιοχή της Βορείου Ηπείρου. Για ακόμη μια φορά, ο Σπυρομήλιος, δεν εκτέλεσε την διαταγή της αποχώρησης, ανακήρυξε την αυτονομία της περιοχής και οργάνωσε τοπικές ένοπλες ομάδες, τους λεγάμενους «Ιερούς Λόχους» ενώ στις 17 Φεβρουάριου 1914 προσχώρησε στην προσωρινή Κυβέρνηση της Βορείου Ηπείρου που ορίστηκε στο Αργυρόκαστρο. Όλο αυτό το χρονικό διάστημα, έθεσε τις ικανότητές του στην υπηρεσία της Πατρίδας και της Σημαίας, αποκρούοντας επιτυχώς κάθε προσπάθεια επίθεσης από πλευράς των αλβανών.
Η ιστορία της Βορείου Ηπείρου και της Χιμάρας θα πρέπει να γεμίζει τον κάθε Έλληνα Εθνικιστή με αισθήματα ανάμεικτα. Νοσταλγία για χώματα ελληνικά, αλληλεγγύη και θαυμασμό για τα σκλαβωμένα αδέρφια μας που διώκονται, οργή και ιερό μένος γιατί βασανίζονται και δολοφονούνται επειδή τολμούν να μιλούν την ελληνική γλώσσα και να διάγουν κατά τον ελληνικό είθισται. Δεν έχει περάσει άλλωστε πολύ καιρός που ο εθνομάρτυρας Αριστοτέλης Γκούμας, έχασε τη ζωή του από τα υπάνθρωπο κτήνη, που τον δολοφόνησαν. Χρέος ιερό όλων ημών, καθίσταται η σπουδή της Ιστορίας και η μεταλαμπάδευση της Ιστορικής αλήθειας στις επόμενες γενιές.
Συνδιάσκεψη για την Προστασία των Εθνικών Μειονοτήτων διοργάνωσε ο Οργανισμός για την Ασφάλεια και την Σταθερότητα στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ), στο Μέγαρο Χόφμπουργκ της Βιέννης, το διήμερο 29-30 Οκτωβρίου. Το παρόν έδωσε και σε αυτή τη διεθνή συνάντηση ο Εθνικός Σύλλογος Βόρειος Ήπειρος 1914. Η έκθεση του Συλλόγου για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Βορειοηπειρωτικός Ελληνισμός σήμερα, παρουσιάστηκε την Παρασκευή 30 Οκτωβρίου, στην τρίτη συνεδρία, με θέμα "Οι Εθνικές Μειονότητες στις διακρατικές σχέσεις και οι συστάσεις του Μπολζάνο / Μπόζεν". Την ανάγνωση έκανε η κυρία Ρέα Κυριακή Gstrein, με καταγωγή από την Πρίγκηπο, η οποία παραβρέθηκε στην συνδιάσκεψη ως εκπρόσωπος της Οικουμενικής Ομοσπονδίας Κωνσταντινουπολιτών, μαζί με τον κ. Παντελή Heinz Gstrein, ο οποίος διάβασε την αντίστοιχη έκθεση για τα ζητήματα του Ελληνισμού της Κωνσταντινούπολης. Στην έκθεση του ΕΣΒΗ 1914, όπως και σε αυτήν της Συνδιάσκεψης της Βαρσοβίας, περιγράφονταν, με προσθήκες τις τελευταίες εξελίξεις, οι καταπατήσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων στα θέματα της ιδιοκτησίας, της δημογραφικής και πολιτιστικής αλλοίωσης, της τρομοκρατίας εναντίων των Βορειοηπειρωτών, από το αλβανικό κράτος και φανατικούς αλβανούς καθώς και των επιθέσεων κατά της Ορθόδοξης Εκκλησίας που τελευταία όλο και πληθαίνουν. Ασφαλώς το κείμενο αρχίζει με σαφή αναφορά στο Πρωτόκολλο της Κέρκυρας.
Ο Εθνικός Σύλλογος Βόρειος Ήπειρος 1914 θα δίνει, όσο είναι δυνατόν, το παρόν στις συνδιασκέψεις των διεθνών οργανισμών που αφορούν τις εθνικές μειονότητες προκειμένου να προβάλει ανά τον κόσμο το Βορειοηπειρωτικό Ζήτημα. Θα θέλαμε παράλληλα να εκφράσουμε τις ευχαριστίες μας στην κυρία Ρέα Κυριακή Gstrein, η οποία ανέλαβε το καθήκον για την ανάγνωση της έκθεσης μας. Ιδιαίτερη ευγνωμοσύνη εκφράζουμε στον πρόεδρο της Οικουμενικής Ομοσπονδίας Κωνσταντινουπολιτών κύριο Νικόλαο Ουζούνογλου, χάρη στην καθοριστική συμβολή και καθοδήγηση του οποίου ο ΕΣΒΗ 1914 συμμετείχε στις Συνδιασκέψεις του ΟΑΣΕ στη Βαρσοβία (1 Οκτωβρίου) και στην Βιέννη (30 Οκτωβρίου). πηγή