Κυριακή 29 Μαΐου 2016

Πρόκληση από Αλβανό ΥΠΕΞ – Κάνει λόγο για «τσάμικο ζήτημα»

 kotzias-bushati-diloseisΔεν υπάρχουν όροι στις σχέσεις Αλβανίας και Ελλάδας, υπάρχει ένας πραγματικός διάλογος, προτάσεις και διερεύνηση του καλύτερου τρόπου να αντιμετωπίσουμε τα μεταξύ μας ζητήματα», δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών της Αλβανίας Ντιτμίρ Μπουσάτι.
Σε συνέντευξή του στο τηλεοπτικό κανάλι Top Channel, ο Αλβανός ΥΠΕΞ χαρακτήρισε πολύ καλές τις διμερείς σχέσεις, οι οποίες όπως είπε «βασίζονται πια στην αμοιβαιότητα και τον δίκαιο και υπεύθυνο διάλογο μεταξύ δύο γειτόνων, μέλη του ΝΑΤΟ, που προσβλέπουν στο κοινό ευρωπαϊκό μέλλον και που σέβονται ο ένας τον άλλο, τις συνταγματικές παραδόσεις και, φυσικά, τηρούν τα πρότυπα που έχουν ως έμπνευση το διεθνές δίκαιο».
«Αν και διαχωρίζονται σε 3 κεφάλαια, τα ζητήματα συνδέονται μεταξύ τους. Αν μιλάμε για κατάργηση του εμπόλεμου από την Ελλάδα, αυτό σχετίζεται με την αναθεώρηση των βιβλίων ιστορίας, με το ζήτημα της ιδιοκτησίας των Αλβανών στην Ελλάδα. Συνδέεται επίσης με την ευλάβεια για τους Έλληνες πεσόντες στο αλβανικό έδαφος, διότι πρέπει να τερματίσει ο πόλεμος, προκειμένου να ξεκινήσουν όλες οι άλλες διεργασίες», δήλωσε ο κ. Μπουσάτι.
«Η κατάργηση έχει άμεσες πολιτικές και νομικές αξίες, και στην αντιμετώπιση του τσάμικου ζητήματος ως θεμελιώδη θέμα ανθρωπίνων ελευθεριών και δικαιωμάτων, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, που θα καλλιεργήσει ένα κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο χωρών μας », προσέθεσε ο Αλβανός υπουργός.
http://aftonomi.gr/politikh/proklisi-apo-alvano-ipex-kani-logo-gia-tsamiko-zitima/

26 Ιουνίου 1914: Η επεισοδιακή Συντακτική Συνέλευση των Βορειοηπειρωτών στο Δέλβινο και η επικύρωση του Πρωτοκόλλου της Κέρκυρας


Σπύρος ΣπυρομήλιοςΜετά από μακρές και δύσκολες συζητήσεις στην Κέρκυρα οι αντιπρόσωποι της Αυτόνομης Πολιτείας και τα μέλη της Διεθνούς Επιτροπής Ελέγχου κατέληξαν στο οριστικό κείμενο των διατάξεων του Πρωτοκόλλου. Για να έχει όμως το κείμενο αυτό το απαιτούμενο κύρος έπρεπε να γίνει αποδεκτό από την αλβανική κυβέρνηση και τους Βορειοηπειρώτες – γιατί οι αντιπρόσωποι τους Γ. Ζωγράφος και Αλ. Καραπάνος είχαν διατυπώσει κατά την υπογραφή τις επιφυλάξεις τους για τη συγκατάθεση των εντολέων τους – και να επικυρωθεί από τις Μεγάλες Δυνάμεις. Η Ελληνική ΚΕλ. Βενιζέλοςυβέρνηση που διέβλεπε τους κινδύνους που διαγράφονταν στον ορίζοντα, ανέλαβε έντονη δραστηριότητα για την επικύρωση του Πρωτοκόλλου και επιδίωξε στενότερη επαφή με την προσωρινή Κυβέρνηση της Β. Ηπείρου. Ο Ελευθέριος Βενιζέλος παρακινούσε επίμονα τον Γεώργιο Χρ. Ζωγράφο να δεχθεί τη συμφωνία και να μην προβάλει μεγαλύτερες αξιώσεις. Σε τηλεγράφημα του προς τον Ζωγράφο ο Βενιζέλος τονίζει αυτή την ανάγκη: «…Προ παντώς φρονώ, ότι δέον αξασφαλίσωμεν κτηθέντα, επιτυγχάνοντες επικύρωσιν συμφωνίας Κερκύρας υπό των Δυνάμεων και της Αλβανίας. Όθεν δέον και δια παντός τρόπου αποφύγωμεν επιμένοντες εις όρους μη γενόμενους εν Κερκύρα δεκτούς. Διατί αν Ηπειρώται σήμερον είτε αποκρούσωσι συμφωνηθέντα είτε προβάλωσι μείζονας αξιώσεις, κίνδυνος υπάρχει διακινδυνεύσωμεν κτηθέντα άνευ πιθανότητος ευρύτερων παραχωρήσεων, ιδίως καθ’ ην στιγμήν Δυνάμεις δεν έχουσι το μέσον ουδέ το χρόνον ν’ ασχοληθώσι με νέας διαπραγματεύσεις. Σήμερον ανάγκη αποφύγωμεν δώσωμεν επιχειρήματα εις Δυνάμειςτυχόν επεμβάσεως. Μεγάλες Δυνάμεις φαίνονται ευνοϊκώς διατιθέμεναι υπέρ επικυρώσεως συμφώνου Κερκύρας…» Γεώργιος Χρηστάκη ΖωγράφοςΠαρά τις επίμονες συστάσεις της Ελληνικής Κυβέρνησης για τη συντομότερη επικύρωση του Πρωτοκόλλου, η προσωρινή Κυβέρνηση της Αυτόνομης Βορείου Ηπείρου αντιδρούσε επειδή στη συμφωνία γινόταν λόγος για δύο μεσημβρινές επαρχίες και όχι για τη Β. Ήπειρο ως ενιαίο ηπειρωτικό χώρο. Γενικά όμως και οι άλλες διατάξεις έκαναν προβληματική την κύρωση της. Ο βασικότερος όμως λόγος ήταν ότι ο Ζωγράφος ήθελε οι Μ. Δυνάμεις όχι μόνον να εγκρίνουν αλλά και να εγγυηθούν την εκτέλεση της συμφωνίας. Η αποδοχή του Πρωτοκόλλου από την Αλβανία στις 10 Ιουνίου και έπειτα η έγκριση του από τις Μ. Δυνάμεις χαιρετίσθηκαν από επίσημους κύκλους της εποχής ως σημαντική ελληνική επιτυχία. Η γνωστοποίηση της εγκρίσεως προς την Ελληνική Κυβέρνηση σήμαινε ότι οι Μ. Δυνάμεις αναγνώριζαν στην Ελλάδα τα δικαιώματα που είχε στη Β. Ήπειρο. Ιδιαίτερη σημασία είχε ότι στο έγγραφο γινόταν λόγος για πληρεξουσίους Ηπειρωτών και για το μελλοντικό πολίτευμα της Ηπείρου. Η ανώμαλη κατάσταση όμως που είχε δημιουργηθεί στην Αλβανία δημιουργούσε ανησυχίες. Ο Ζωγράφος αναγκάσθηκε να διαμαρτυρηθεί στη Διεθνή Επιτροπή Ελέγχου για τις παραβιάσεις της ανακωχής από αλβανικής πλευράς, ενώ και ο ίδιος με δυσκολία συγκρατούσε τις αυτονομιακές δυνάμεις. Σπύρος ΣπυρομήλιοςΣτις 15 Ιουνίου οι αλβανικές δυνάμεις του Κουρβελεσίου επιτέθηκαν αιφνιδιαστικά στη μέση κοιλάδα του Δρίνου (στα βόρεια του Βελίτσα ποταμού) εναντίον των Αυτονομιακών. Ύστερα από σκληρό αγώνα η επίθεση αποκρούσθηκε και μέχρι την επομένη οι Αυτονομιακοί είχαν καταλάβει τις διαβάσεις που οδηγούσαν προς το Κουρβελέσι και το Τεπελένι. Ο Γ. Ζωγράφος μπροστά στις προοπτικές που διανοίγονταν για μια καλύτερη λύση στο Βορειοηπειρωτικό Ζήτημα αισθανόταν και ο ίδιος την ανάγκη να θεωρήσει ότι μετά τις παρασπονδίες των Αλβανών το Πρωτόκολλο της Κέρκυρας ανήκε στην ιστορία. Η Ελληνική Κυβέρνηση όμως και ιδιαίτερα ο Πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος αγρυπνούσαν και οι πιέσεις για την επικύρωση του Πρωτοκόλλου έγιναν πιο έντονες. Η Προσωρινή Κυβέρνηση όμως ήταν αναγκασμένη από τος μέχρι τότε διακηρύξεις της, να συγκαλέσει τους αντιπροσώπους των επαρχιών της Βορείου Ηπείρου για να λάβουν αποφάσεις στο ζήτημα της επικυρώσεως ή όχι του Πρωτοκόλλου της Κέρκυρας. Έτσι έδρα της Συντακτικής Συνελεύσεως ορίστηκε το Δέλβινο όπου προσήλθαν οι αντιπρόσωποι οι οποίοι κατά επαρχία ήταν: – Χιμάρας: Σπύρος Σπυρομήλιος, Δημ. Λέκκας, Νικόλαος Μήλιος – Αγίων Σαράντα: Ιωάννης Κουρεμένος – Δελβίνου: Ευάγγελος Γκιάτης, Ευάγγελος Τρίχας, Παναγιώτης Λέζος – Αργυροκάστρου: Κυριάκος Κυρίτσης, Γεώργιος Τσέλιος, Χαράλαμπος Κάτσης – Τεπελενίου: Πέτρος Χαρίτος, Βασίλειος Ντίλιος – Πρεμετής: Ζαχαρίας Αλεξίου, Χαράλαμπος Δονάτος, Γεώργιος Σύγγελος – Πωγωνίου: Γεώργιος Γκινόπουλος, Παπασπύρος, Δημητριάδης – Λεσκοβικίου: Βασίλειος Σωτηριάδης, Ηλίας Οικονόμου Ρούσης – Ερσέκας: Πέτρος Προντήνης, Δημ. Παπαναστασίου – Κορυτσάς: Ιωσήφ Αδαμίδης, Κωνσταντίνος Σκενδέρης, Μητροπολίτης Κορυτσάς Γερμανός, Κωνσταντίνος Πολένας και 5 άλλοι αντιπρόσωποι επαρχιών της περιοχής Κορυτσάς. Στη Συντακτική Συνέλευση παρέστησαν από μέρους της Προσωρινής Κυβερνήσεως ο...Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ 

Παρασκευή 27 Μαΐου 2016

Στάγειρα: Βρέθηκε ο τάφος του Αριστοτέλη.- Zbulohet në Stagira mauzoleumi i Aristotelit (Foto)




Στάγειρα: Βρέθηκε ο τάφος του Αριστοτέλη;

Στη Θεσσαλονίκη, στα πλαίσιο του συνεδρίου «2400 χρόνια Αριστοτέλης», αναμένονται σήμερα επίσημες ανακοινώσεις


Ένα σπουδαίο ταφικό μνημείο εντοπίστηκε στα αρχαία Στάγειρα, έπειτα από είκοσι χρόνια ανασκαφικής έρευνας. Πρόκειται για τον τάφο του κορυφαίου φιλόσοφου, Αριστοτέλη, η επίσημη ανακοίνωση του οποίου θα γίνει σήμερα το μεσημέρι στη Θεσσαλονίκη από τον διδάκτορα κλασσικής αρχαιολογίας κ. Κώστα Σισμανίδη. 

«Δεν έχουμε αποδείξεις αλλά ισχυρότατες ενδείξεις -φθάνουν σχεδόν στη βεβαιότητα. Η θέση στην οποία κτίστηκε το πεταλωτό οικοδόμημα, μέσα στην πόλη και κοντά στην Αγορά (κατά παρέκκλιση των νενομισμένων), με πανοραμική θέα προς όλες τις κατευθύνσεις. Η εποχή της κατασκευής του στην αρχή-αρχή ακόμη της ελληνιστικής περιόδου. Το ασύμβατο για άλλες χρήσεις σχήμα του. Ο δημόσιος χαρακτήρας του και η μεγάλη βιασύνη που διακρίνεται στην κατασκευή του, με ποιοτικό, άλλα ετερόκλητο οικοδομικό υλικό σε δεύτερη χρήση. Η ύπαρξη βωμού σε τετραγωνισμένο δάπεδο. Ολα αυτά οδηγούν στο συμπέρασμα ότι το σωζόμενο αψιδωτό κτίσμα ήταν ο τάφος-ηρώο του Αριστοτέλη», επισημαίνει ο ανασκαφέας, μελετητής των αρχαίων Σταγείρων, αρχαιολόγος Κώστας Σισμανίδης.

Το ταφικό οικοδόμημα εντοπίστηκε ανάμεσα στη στοά του 5ου αιώνα και στον αρχαϊκό ναό του Διός Σωτήρος και της Αθηνάς Σώτειρας (6ος αιώνας π.Χ.), μεταξύ της αρχαϊκής και της κλασικής πόλης, στη χερσόνησο «Λιοτόπι». Η αψιδωτή του κάτοψη (10 περίπου μέτρα), το σχήμα του, η ύπαρξη ορθογώνιου μαρμαροθετημένου δαπέδου με κενή επιφάνεια-βωμό (1,30x1,70 μ.) είχαν προβληματίσει πολύ τον αρχαιολόγο ερευνητή, καθώς περιβάλλει επακριβώς έναν τετράγωνο βυζαντινό πύργο.

Οι Βυζαντινοί το κατέστρεψαν αναταράσσοντας εντελώς τα αρχαιολογικά στρώματα. Ο ημικυκλικός τοίχος του ταφικού μνημείου, ωστόσο, διατηρείται σε ύψος δύο περίπου μέτρων. Το οικοδόμημα έφερε στέγη με κεραμίδια από το βασιλικό κεραμοποιείο, επιβεβαιώνοντας τον δημόσιο χαρακτήρα του. Υπερυψωμένος, πλατύς κτιστός δρόμος οδηγούσε σε είσοδο του μνημείου, που ήταν προσπελάσιμο για προσφορές και απονομή τιμών.

..............................................

Arkeologët grekë besojnë se kanë gjetur varrin e Aristotelit në Stagira, qytetin e lindjes së filozofit, qytet grek në Maqedoni. “Nuk kemi prova por kemi indikacione të forta” tregon drejtori i këtyre gërmimeve - Konstandinos Sismanidis. Ky i fundit ka prezantuar sot gjetjet në Kongresin “Aristoteli – 2400 vite” në Universitetin e Selanikut.
Ekipi ka ardhur në përfundim se një ndërtesë e gjetur në këto gërmime nuk është asgjë tjetër pos Mauzoleu i Aristotelit. Varri është kupolë 32 këmbë e lartë, me dysheme mermeri që daton nga koha heleniste. Aristoteli i ka dhënë mësim Aleksandrit të madh, i cili e shpërndau filozofinë në Lindjen e Mesme dhe Afrikë.
Në moshën shtatëmbëdhjetë vjeçare, Aristoteli shkoi në Athinë, në akademinë e Platonit, ku qëndroi plot 20 vjet me radhë, derisa vdiq mësuesi i tij Platoni. Sipas Aristotelit, qenia zhvillohet me ndihmën e lëvizjeve të fuqisë formuese. Afirmimi dhe përdorimi i sistemit të Aristotelit në mesjetën evropiane është i njohur si Aristotelizmi.

respublica.al

Συνάντηση Ένωσης Δημοσιογράφων Αλβανίας Ελλάδας στην Κορυτσά - Unionet e Gazetarëve Greqi Shqipëri takim në Korçë



Zgjerimi dhe thellimi I bashkpunimit midis gazetareve greke dhe atyre shqiptare ishte fokusi i nje takimi te organizuar nga Unioni i Gazetareve Shqiptare dhe Unioni i Gazetareve te Greqise Perendimore. Kryetari i UGSH Aleksander Cipa: Ky eshte nje takim i pare i cili synon te ndertoje marredhenie te qendrueshme midis profesionisteve, per nje pasqyrim sa me te drejte e me te sakte te realitetit.
Perfaqesues te Unioneve te Gazetareve nga Shqiperia dhe Greqia kane zhvilluar nje takim me perfaqesues te Pushtetit Vendor te Korces , duke u njohur me mundesite qe ofron qyteti si dhe promovimin e resurseve natyrore dhe kulturore te rajonit.
Υπό την αιγίδα του Δήμου Κορυτσάς και πραγματοποιήθηκε μια συνάντηση μεταξύ της Ένωσης Δημοσιογράφων Αλβανίας και της Ένωσης Δημοσιογράφων της Δυτικής Ελλάδας και είχε ως στόχο την περεταίρω συνεργασίας μεταξύ των ελλήνων και αλβανών  δημοσιογράφων ώστε η αλήθεια να παρουσιαστεί και από τις δύο μεριές όπως είναι. Ο πρόεδρος της Ένωσης Δημοσιογράφων Αλβανίας κ Αλέξανδρος Τσίπας μεταξύ άλλων ανέφερε «πως η πρώτη αυτή συνάντηση έχει ως στόχο να δημιουργήσει σταθερές σχέσεις  μεταξύ των επαγγελματιών, για μια παρουσίαση όσο το δυνατών  πιο κοντά στην αλήθεια της πραγματικότητας.
Εκπρόσωποι των Ενώσεων γνώρισαν  καλύτερα και τις δυνατότητες που προσφέρει η πόλη σε σχέση με την φυσική ομορφιά αλλά και τις πολιτιστικές αξίες στην περιοχή.
Ο Δήμαρχος Κορυτσάς και ο Νομάρχης ευχαρίστησαν και τις δύο Ενώσεις που πραγματοποίησαν την συνάντηση αυτή στην πόλη μας.
Όλοι παραδέχτηκαν πως αυτή η γνωριμία βοηθάει οπωσδήποτε στην καλύτερη συνεργασία και στην εξάλειψη κάθε είδους προκατάληψης


Συνάντηση Μπόλαρη - Ντούλε



Συνεργασία με τον Πρόεδρο του Κόμματος «Ένωση Ανθρωπίνων δικαιωμάτων» της Αλβανίας, κ. Ευάγγελο Ντούλεείχε ο Αναπληρωτής Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Μάρκος Μπόλαρης.
Η συζήτηση εστιάστηκε στα θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και στις συνέργειες που μπορούν περαιτέρω να ξεδιπλωθούν μεταξύ των Κυβερνήσεων των δυο χωρών για την ενίσχυση των ήδη πολύ καλών εισαγωγικών – εξαγωγικών σχέσεων του αγροδιατροφικού τομέα.



Συνάντηση με την Υπουργό Παιδείας Λιντίτα Νικόλα

20160525_134808
Η Συντονιστική Επιτροπή για την Παιδεία της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας, συναντήθηκε εχθές (25/05/2016) με την Υπουργό Παιδείας της Αλβανίας κα. Λιντίτα Νικόλα, παρουσία και του Πρέσβη της Ελλάδος στα Τίρανα, κ. Λεωνίδα Ροκανά.
Στην συνάντηση εργασίας που πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο στα Τίρανα, εκτός της Υπουργού συμμετείχε πολυμελής ομάδα εμπειρογνωμόνων αρμοδίων Διευθύνσεων, όπως της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Μειονοτήτων και Διασποράς, οι Διευθύντριες Εκπαίδευσης Περιφερειών Αυλώνας και Αργυροκάστρου κ.α.
Από πλευράς της Συντονιστής Επιτροπής για την Εκπαίδευση της ΕΕΜ, συμμετείχαν ο Γενικός Πρόεδρος της Ομόνοιας, κ. Λεωνίδας Παππάς, ο Υπεύθυνος του Ελληνικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αργυροκάστρου, κ. Παναγιώτης Μπάρκας, ο Πρόεδρος του ΕΕΜΜ-MEGA , κ. Χριστάκης Κίτσος, ο Βουλευτής Βαγγέλης Τάβος, ο Δήμαρχος Δρόπολης, κ. Αχιλλέας Ντέτσικας και ο Δήμαρχος Χιμάρας, κ. Γιώργος Γκόρος.
Η κα. Νικόλα χαραχτήρισε την συνάντηση αυτή ιστορική, εξέφρασε την πολιτική της βούληση για την επίλυση των προβλημάτων που αφορούν την παιδεία της ΕΕΜ, δήλωσε την πρόθεση της να αναλάβει η ίδια πρωτοβουλία για την κατάρτιση διαπολιτιστικών προγραμμάτων με τη συμμετοχή των μειονοτικών σχολείων και, τέλος, εξέφρασε την αισιοδοξία ότι τα μειονοτικά σχολεία όχι μόνο δεν θα υπολείπονται σε κάτι, αλλά θα αποτελούν πρότυπα σχολεία της χώρας.
Ο κ. Ροκανάς έθιξε όλα τα εκπαιδευτικά ζητήματα που αφορούν την δημόσια και ιδιωτική παιδεία της ΕΕΜ αλλά και το ζήτημα της αφαίρεσης των εθνικιστικών περιεχομένων από τα σχολικά εγχειρίδια. Τόνισε ιδιαιτέρως ότι κάθε απόφαση της αλβανικής κυβέρνησης για τα θέματα της ΕΕΜ, με προεξάρχον το εκπαιδευτικό, θα πρέπει να λαμβάνεται μόνο μετά από διαβούλευση με τους εκπροσώπους της. Σε αυτό το πλαίσιο, υπογράμμισε ότι το αλβανικό Υπουργείο Παιδείας βρίσκει στην Συντονιστική Επιτροπή για την Παιδεία τον φυσικό συνομιλητή του για θέματα μειονοτικής εκπαίδευσης.
Ο κ. Μπάρκας αναφέρθηκε στα ζητήματα που χρίζουν άμεσης αντιμετώπισης, όπως είναι τα βιβλία, ο καλύτερος συντονισμός των αρμοδίων φορέων για να μην υπάρχουν εκ νέου ελλείψεις και η προσαρμογή των σχολικών κειμένων. Τόνισε ότι η εκπαίδευση που πρέπει να παρέχεται στις μειονότητες δεν πρέπει να είναι ακριβής μετάφραση των αλβανικών βιβλίων, αλλά να προσαρμόζεται με σεβασμό στην δική τους ταυτότητα.
Ο κ. Παππάς αναφέρθηκε στα υφιστάμενα διοικητικά και νομικά ελλείμματα. Δήλωσε πως δεν έχουμε απαλλαχτεί από τη νοοτροπία που «κληρονομήσαμε» από το ολοκληρωτικό καθεστώς όσον αφορά την αντιμετώπιση των μειονοτήτων εν γένει και την εκπαίδευση τους ειδικότερα. Τα τελευταία 20 χρόνια δεν έγινε καμία μεταρρύθμιση στην μειονοτική εκπαίδευση που να συμβαδίζει με το πνεύμα των διεθνών συμβάσεων για την προστασία των μειονοτήτων, καθώς τα εκπαιδευτικά ζητήματα της ΕΕΜ ρυθμίζονται ακόμα και σήμερα με την Υπουργική Εγκύκλιο του 1994.
Για την ανάγκη ουσιαστικής συνεργασίας της Συντονιστικής Επιτροπής με το Υπουργείο Παιδείας της Αλβανίας έκαναν λόγο στην τοποθέτηση τους ο Πρόεδρος του Μέγκα, κ. Κίτσος, και ο Βουλευτής του LSI, κ. Τάβος. Ο κ. Κίτσος αναφέρθηκε ακόμα στην ανάγκη αντιμετώπισης εθνικιστικών κρουσμάτων που παρατηρούνται στα μικτά σχολεία και ζήτησε να αντιμετωπιστούν κατάλληλα, παρουσιάζοντας πρακτικές άλλων χωρών.
Τον συντονισμό της εν λόγω Επιτροπής, στην οποία κλήθηκαν να συμμετέχουν όλοι οι Έλληνες εκλεγμένοι Δήμαρχοι και Βουλευτές έχει η Ομόνοια, ενώ οι προτάσεις που αφορούν εκπαιδευτικά ζητήματα γίνονται από το Τμήμα Ελληνικής Γλώσσας του Πανεπιστήμιο Αργυροκάστρου.

ΚΕΑΔ Ανακοίνωση Τύπου

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ  ΤΥΠΟΥ
 Ο Πρόεδρος του Κόμματος Ένωσης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων – ΚΕΑΔ κ. Βαγγέλης Ντούλες, σχετικά με το  τραγικό επεισόδιο, μετά την έκρηξη σήμερα, σε πούλμαν με πιστούς της Ενορίας των Αγίων Θεοδώρων  της Αυλώνας, σήμερα στην πόλη της Κρούγιας εκφράζει τα συλλυπητήρια του και την ευχή για τον περιορισμό των συνεπειών για τη ζωή των επιζώντων και την προσευχή για γρήγορη ανάρρωση.
 Το κείμενο της δήλωσης:
«Τις στιγμές αυτές του τραγικού επεισοδίου με τους Ορθοδόξους πιστούς απ’την Αυλώνα εκφράζουμε τα βαθιά μας συλλυπητήρια για τα θύματα.
Οι εγκάρδιες  ευχές μας είναι για την αντιμετώπιση χωρίς άλλες συνέπειες για τους άλλους συμμετέχοντες στην εκδρομή.
Ο Θεός να αναπαύει εν ειρήνη τις ψυχές των θυμάτων και να ανακουφίζει τον πόνο των οιεκίων!»
   Τίρανα, στις 27 Μαΐου 2016

Συνάντηση της ΠΣΕ με τον Πρόεδρο του ΚΕΑΔ και βουλευτή Βαγγέλη Ντούλε


Κόμμα Ένωση Ανθρωπίνων δικαιωμάτων


Συνάντηση στα γραφεία της Πανηπειρωτικής  Συνομοσπονδίας Ελλάδος, είχε σήμερα Παρασκευή 27 Μαΐου 2016, ο βουλευτής του Αλβανικού Κοινοβουλίου και Πρόεδρος του Κόμματος Ένωσης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΚΕΑΔ) Βαγγέλης Ντούλες, που συνοδευόταν από το στέλεχος της Ομόνοιας στην Ελλάδα και Πρόεδρο της Ένωσης Αδελφοτήτων Αποδήμων Επαρχίας Λιβαδειάς Βορείου Ηπείρου Γιώργο Τζουμάκα,  με τον Πρόεδρο  της κορυφαίας αποδημικής οργάνωσης των Ηπειρωτών Γιώργο Δόση και τον Αντιπρόεδρο Κώστα Κωνή.

Στη συνάντηση έγινε ενημέρωση στον  Βουλευτή του Αλβανικού Κοινοβουλίου, για τις ενέργειες, δράσεις και παρεμβάσεις της Πανηπειρωτικής Ομοσπονδίας Ελλάδος για ζητήματα που άπτονται του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού, του μόνιμα εγκατεστημένου στη χώρα.
Από την  πλευρά του ο Βαγγέλης Ντούλες  ενημέρωσε τους εκπροσώπους της ΠΣΕ, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, οι από την άλλη πλευρά Ηπειρώτες, ως και τη στάση του Αλβανικού Κράτους σε ζητήματα ελληνικών περιουσιών σε όλη την Αλβανία και ειδικά στη  περιοχή της Χιμάρας. Ακόμη ζήτησε από την ΠΣΕ, να παρέμβει στο Ελληνικό Υπουργείο των Εξωτερικών, για να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες, για προάσπιση των ελληνικών συμφερόντων που αμφισβητούνται στο Διεθνές  Δικαστήριο της Χάγης από τους Αλβανούς Τσάμηδες.
Μεταξύ των 2 πλευρών συναποφασίστηκε η συνδιοργάνωση κοινών πολιτιστικών παρεμβάσεων-δράσεων  στην Αλβανία και την Ελλάδα  και η τακτική επικοινωνία και αλληλοενημέρωση, για ζητήματα που άπτονται του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού και των Βορειοηπειρωτών στην Ελλάδα, την Αλβανία και την αλλοδαπή.

Τετάρτη 25 Μαΐου 2016

Ο Χρουσώφ, ο Ενβέρ Χότζα και ... οι Έλληνες της Βορείου Ηπείρου.

Του Θράσου Ευτυχίδη


Ένα άγνωστο στο ευρύ κοινό ιστορικό γεγονός παρουσιάζουμε σήμερα. Σαν σήμερα, 25 Μαίου του 1959 ο Νικήτα Χρουσώφ επισκέφθηκε την Αλβανία. Ανάμεσα στις περιοχές που επισκέφθηκε και η Βόρεια Ήπειρος, όπου αναπόφευκτα συνάντησε τους Έλληνες. 

Ο Νικήτα Χρουσώφ και ο Ενβέρ Χότζα
Το ιστορικό πλαίσιο της επίσκεψης Χρουσώφ στην Αλβανία.

Οι σχέσεις της Αλβανίας με την ΕΣΣΔ παρέμεναν άριστες και ιδιαίτερα στενές μέχρι και της 3 Μαρτίου του 1953, ημέρα κατά την οποία πεθαίνει ο Στάλιν. Η Αλβανική ηγεσία του Αλβανικού Κόμματος Εργασίας (ΑΚΕ) θεωρεί την απώλεια του Στάλιν δυσαναπλήρωτη. Με εντολή του Γ.Γ. της Κ.Ε. του ΑΚΕ, Ενβέρ Χότζα, την ημέρα εκείνη, όλοι οι κάτοικοι των Τιράνων, συγκεντρώθηκαν στην κεντρική πλατεία των Τιράνων, γονάτισαν και έδωσαν όρκο αιώνιας πίστης και ευγνωμοσύνης στο "Μεγάλο Απελευθερωτή", στον οποίο ο Αλβανικός λαός χρωστούσε τα πάντα.

Τον Ιούνιο του 1953 αλβανική κομματική - κυβερνητική αντιπροσωπεία με επικεφαλή τον Ενβέρ Χότζα, επισκέπτεται την Μόσχα με σκοπό να ζητήσει δάνειο οικονομικού και στρατιωτικού χαρακτήρα. Η αντιπροσωπεία συναντήθηκε με τους Σοβιετικούς με επικεφαλή τον Μάλενκοφ και για πρώτη φορά δεν κατάφεραν να συνεννοηθούν. Οι Σοβιετικοί αρνήθηκαν να χορηγήσουν βοήθεια στο ύψος που ζητούσαν οι Αλβανοί.

Μετά από ένα χρόνο, το 1954, ο Ενβέρ Χότζα μαζί με τον αναπληρωτή Πρωθυπουργό Χιουσνί Κάπο επισκέφτονται και πάλι τη Μόσχα και έχουν συζητήσεις για την επίλυση των προβλημάτων της αλβανικής οικονομίας. Σε αυτή την επίσκεψη, ο Χότζα συναντάει για πρώτη φορά τον Χρουσώφ που από το Σεπτέμβριο του 1953 είχε αναλάβει καθήκοντα Πρώτου Γραμματέα της Κεντρικής Επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος της Σοβιετικής Ένωσης.  

Κατά τις συζητήσεις ο Χρουσώφ έθεσε στον Χότζα το ζήτημα του ρόλου του κόμματος και στις αρχές στη βάση των οποίων εκλέγονταν ο ηγέτης του. Ο Χότζα είδε στα λόγια του Χρουσώφ την κεκαλυμμένη προσπάθεια της νέας ηγεσίας να ξεμπερδέυει με τους σταλινικούς ηγέτες των κομμάτων της Ανατολικής Ευρώπης.  Εκτελώντας τις οδηγίες του Χρουσώφ αλλά και τη Σοβιετική εμπειρία συλλογικής διοίκησης της χώρας, η 11η Σύνοδος της Κ.Ε. του ΑΚΕ στις 12 Ιουλίου του 1954 αποφάσισε "να καταργήσει τη θέση του Γενικού γραμματέα του κόμματος ως μη χρήσιμη και περιττή και να δημιουργήσει τη θέση του Πρώτου Γραμματέα της Κεντρικής Επιτροπής". Φυσικά τη νέα θέση ανέλαβε και πάλι ο Ενβέρ Χότζα, παραχωρώντας όμως με δική του επιθυμία τα καθήκοντα του πρωθυπουργού.

Τα πρώτα μετασταλινικά χρόνια ως απάντηση στη σοβιετική πίεση σε όλες τις ανατολικοευρωπαϊκές χώρες για οικονομικές και πολιτικές μεταρρυθμίσεις η Αλβανία έκανε κάποια βήματα. Ένα από αυτά ήταν και η αποκατάσταση των διπλωματικών σχέσεων με τη Γιουγκοσλαβία του Τίτο. Στις 21 Δεκεμβρίου του 1953, η Αλβανία αποκατέστησε τις διαλυμένες από το Νοέμβριο του 1950, διπλωματικές της σχέσεις με τη Γιουγκοσλαβία.

Το 1955 η Σοβιετική ηγεσία αποκαθιστά πλέον απόλυτα τις σχέσεις της με τη Γιουγκοσλαβία και τον Τίτο.
Ο Ενβέρ Χότζα σε προπαγανδιστικό πίνακα
 Το 20ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ.


Καμπή αποτελεί το ιστορικό 20ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ (14 - 25 Φεβρουαρίου 1956). Η αλβανική ηγεσία ασκεί κριτική στην θέσεις Χρουσώφ για της διεθνείς σχέσεις. Θεωρεί ότι ο Χρουσώφ παραιτήθηκε  των Λενινιστικών αρχών του κόμματος και του προλεταριακού διεθνισμού για να συμμετάσχει στην κατανομή σε σφαίρες επιρροής με της ΗΠΑ. Την τελευταία ημέρα του Συνεδρίου, 25 Φεβρουαρίου, σε κλειστή συνεδρίαση, ο Νικήτα Χρουσώφ κάνει την περίφημη πλέον "μυστική εισήγηση" "Για την πρωσοπολατρία και τις συνέπειές της". Οι προσκεκλημένοι στο Συνέδριο ηγέτες ξένων κομμουνιστικών κομμάτων, δεν συμμετείχαν στην κλειστή συνεδρίαση. Ο Χρουσώφ κατήγγειλε την προσωπολατρία και τον μαζικό τρόμο στην ΕΣΣΔ το δεύτερο μισό της δεκαετίας του '30 και των αρχών της δεκαετίας του '50. Ο Ενβέρ Χότζα είδε σε όσα συνέβησαν στο 20ο Συνέδριο την θεωρητική βάση ενός ρεβιζιονιστικού κινήματος που θα μπορούσε να μολύνει όλων των κομμουνιστικό κόσμο.

Στάλιν και Χότζα
Το 3ο Συνέδριο του ΑΚΕ

Τον Απρίλιο του 1956 πραγματοποιείται στα Τίρανα προσυνεδριακή διαδικασία για το 3ο Συνέδριο του ΑΚΕ. Αρκετοί είναι αυτοί που ασκούν κριτική στον Χότζα, ζητούν να συζητηθεί το 20ο Συνέδριο, η προωπολατρία, η υπόιεση του Κότσι Ντζότζε - υποστηρικτή της Γιουγκοσλαβίας που εκτελέστηκε το 1949, η εσωκομματική δημοκρατία και οι συνθήκες ζωής του πληθυσμού. Ο Χότζα ... σταθερός στις θέσεις του, τους διαγράφει από το κόμμα και τους συλαμβάνει μετά το τέλος της διαδικασίας. 

Μετά από ένα μήνα πραγματοποιήθηκε το 3ο Συνέδριο του ΑΚΕ (25 Μίου - 3 Ιουνίου 1956). Σε αυτό δεν ασκήθηκε ανοιχτή κριτική στον Χρουσώφ και στο 20ο Συνέδριο, αλλά καθορίσθηκε ότι το Αλβανικό Κόμμα Εργασίας συνεχίζει απαρέγκλητα στο μαρξιστικό - λενινιστικό δρόμο. Το Σύνέδριο αρνήθηκε την αποκατάσταση του Κότσι Ντζόντζε και επιβεβαίωσε την απόλυτηνκυριαρχία του Ενβέρ Χότζα. Η τελική απόφαση του Συνεδρίου, λήφθηκε τη στιγμή που ξεκινούσε η φιλική επίσκεψη του Τίτο στη Σοβιετική Ένωση (1-21 Ιουνίου). 

Μεχμέτ Σέχου (Πρωθυπουργός), Νικήτα Χρουσώφ και Ενβέρ Χότζα
Τα γεγονότα της Ουγγαρίας - 1956

Σε σχέση με την Ουγγρική εξέγερση τον Οκτώβριο - Νοέμβριο του 1956, δημιουργήθηκαν προβλήματα στις σχέσεις ΕΣΣΔ - Γιουγκοσλαβίας, μια που η τελευταία στήριξε την εξέγερση. Οι σχέσεις της Αλβανίας με την ΕΣΣΔ καλυτέρευσαν λιγάκι.
Στις 8 Νοεμβρίου του 1956, εμφανίσθηκε στην ΠΡΑΒΔΑ άρθρο του Ενβέρ Χότζα για τα 15 χρόνια του ΑΚΕ όπου χωρίς να αναφέρει το όνομα του Τίτο, ασκούσε πρακτική στις ενέργειές του και του έκανε επίθεση. Τρείς μέρες μετά, ο Τίτο απαντούσε εξοργισμένος σε ανοιχτή ομιλία του στην Πούλα με απευθείας προσωπική επίθεση στον Αλβανό ηγέτη. Ο Τίτο ονόμασε τον Χότζα μαθητεύομενο μαρξιστή που πέρα από το να επαναλαμβάνει τις λέξεις "μαρξισμός - λενινισμός" δεν γνωρίζει τίποτε άλλο. Στις 23 Νοεμβρίου με άρθρο στην ΠΡΑΒΔΑ β σοβιετική ηγεσία πήρε θέση υπέρ του Χότζα. 


Η Αλβανία και η Κίνα

Από τις 13 Σεπτεμβρίου έως τις 3 Οκτωβρίου του 1956, ο Ενβέρ Χότζα επισκέπτεται την Κίνα και συμμετέχει στο 8ο Συνέδριο του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας. Ο Χότζα, συναντιέται με τον Μάο Τσε Τουνγκ και παίρνει τεράστια οικονομική βοήθεια που καλύπτει το 21,5% του παθητικού του συνόλου του εμπορικού ισοζυγίου της Αλβανίας.
Μάο Τσε Τουνγκ και Ενβέρ Χότζα

Ο Χρουσώφ για να αντισταθεί στην αυξανόμενη επιρροή της Κίνας, αυξάνει και αυτός με τη σειρά του την οικονομική βοήθεια προς την Αλβανία. Από 1ης Ιανουαρίου 1957, χορηγείται δάνειο στην Αλβανία 18,5 εκατ. δολαρίων. Το Νοέμβριο του 1957 δίνονται άλλα 75 εκατ. δολάρια ως οικονομική στήριξη του τρίου πενταετούς πλάνου (1961-1965) οικονομικής ανάπτυξης της χώρας, καθώς και 8,75 εκατ. δολάρια για την Αλβανική Πετρελαική Βιομηχανία. Η Σοβιετική Ένωση διαγράφει επίσης χρέη της περιόδου 1949-1957, ύψους 105 εκατ. δολαρίων.

Παρά τις προσπάθειες σε οικονομικό επίπεδο η Αλβανο-κινεζική προσέγγιση δε σταμάτησε. 

 Η 3η Σύνοδος της Κ.Ε. του Αλβανικού Κόμματος Εργασίας

Στις 13 Φεβρουαρίου του 1957 στην απόφαση της Συνόδου οι Αλβανοί υπερασπίζονταν τις κατακτήσεις του Σταλινισμού και ασκούσαν έντονη και ανοιχτή κριτική στον Χρουσώφ και στο 20ο Συνέδριο.

Οι Σοβιετικοί εκτίμησαν τις θέσεις του Χότζα, σαν απόλυτη, ηχηρή άρνηση να προχωρήσει στην αποσταλινοποίηση. Ο Χρουσώφ κάλεσε τον Χότζα για διαβουλεύσεις στη Μόσχα τον Απρίλιο του 1957. Στις 15 Απριλίου του '57 ο Χρουσώφ κάλεσε τον Χότζα να καλυτερέυσει τις σχέσεις του με τη Γιουγκοσλαβία και να αποκαταστήσει τα πρώην μέλη του ΑΚΕ που διαγράφηκαν για την υποστήριξη της Γιουγκοσλαβίας και των θέσεων του 20ου Συνεδρίου.

Ο Χότζα αρνήθηκε να κάνει οποιαδήποτε παραχώρηση κάτι που ανάγκασε τον Χρουσώφ να του πεί: "Κατά την άποψή σας θα πρέπει να επιστρέψουμε στις Σταλινικές πρακτικές...; .. Μοιάζετε με τον Στάλιν, που σκότωνε ανθρώπους". Ο Χότζα απάντησε: "Ο Στάλιν σκότωνε προδότες, εμείς επίσης, αυτούς σκοτώνουμε". 

Η Διάσκεψη της Μόσχας το 1957

Το 1957 οι σχέσεις μεταξύ ΕΣΣΔ και Γιουγκοσλαβίας χειροτερέυουν και πάλι, αυτή τη φορά λόγω της άρνησης του Τίτο να παρευρεθεί στη Διάσκεψη των Κομμουνιστικών και Εργατικών κομμάτων στη Μόσχα (14-16 Νοεμβρίου 1957), όπου σχεδιαζόταν να εγκριθεί η γενική γραμμή του διεθνούς κομμουνιστικού κινήματος. Ο Τίτο έστειλε στη θέση του τον αναπληρωτή πρωθυπουργό Έντουαρτ Καρντέλ.

Στη Διάσκεψη, ο Χρουσώφ έκανε υποχωρήσεις, σε μια προσπάθεια να διαφυλαχθεί η ενότητα του κομμουνιστικού κινήματος. Αλβανία και Κίνα διαφοροποιήθηκαν.

Το τελικό κείμενο - απόφαση της Διάσκεψης, δεν το υπέγραψε τελικά μόνο ο εκπρόσωπος της Γιουγκοσλαβίας, γιατί σ' αυτό αναγνωριζόταν ο ρόλος της ΕΣΣΔ ως ηγέτη του διεθνούς κομμουνιστικού κινήματος, παραβιάζοντας κατά την άποψη των γιουγκοσλάβων την πολυκεντρικότητα. Αυτό ενόχλησε τον Χρουσώφ που είχε σ'αυτό ακόμη και τη στήριξη του Μάο Τσε Τούνγκ. Το πάγωμα των σχέσεψν που ακολούθησε με τη Γιουγκοσλαβία είχε θετικό αντίκτυπο στην αντιγιουγκοσλαβική Αλβανία του Χότζα μια που μειώνονταν οι πιέσεις να καλυτερέυσει τις σχέσεις με αυτήν.

Ο Νικήτα Χρουσώφ συνοεύομενος από τον Ενβέρ Χότζα επισκέπτεται υφαντουρψία κατά τη διάρκεια της επίσκεψης το 1959

Πορτοκάλια αντί σιτάρι 

Ένα άλλο σημείο τριβής της αλβανικής ηγεσίας με τον Χρουσώφ ήταν και ο "σοσιαλιστικός  καταμερισμός εργασίας" που επιβαλλόταν στα πλαίσια του Συμβουλίου Οικονομικής Αλληλοβοήθειας. Στην Αλβανία δόθηκε ο ρόλος της παραγωγής εσπεριδοειδών και ορυκτών. Αυτό ενόχλησε ιδιαίτερα τον Ενβερ Χότζα. Ο Χρουσώφ πρότεινε αντί για την εκβιομηχάνηση και ανάπτυξη της πετρελαϊκής βιομηχανίας την παραγωγή εσπεριδοειδών. Σύμφωνα με τον Χρουσώφ η Αλβανία θα έπρεπε να παράγει εσπεριδοειδή για εξαγωγή και όχι σιτάρι, μια που η ΕΣΣΔ θα μπορούσε να καλύψει πλήρως την Αλβανία σε αυτό "μην ανησυχείτε για το ψωμί, φυτέψτε πορτοκάλια, όσο σιτάρι χρειάζεται η Αλβανία, το τρωνε οι αρουραίοι στις αποθήκες σιτηρών μας".  

Η επίσκεψη Χρουσώφ στην Αλβανία.


Τον Μάιο του 1959 ο Χρουσόφ επικεφαλής Σοβιετικής αντιπροσωπείας, επισκέπτεται την Αλβανία. Οι ανταποκρίσεις που δημοσιέυονται στο ρωσικό τύπο, είναι διθυραμβικές. Οι ομιλίες των δύο ηγετών δημοσιέυονται υπό τον τίτλο "Αιώνια Φιλία". Και πραγματικά αυτή την εικόνα προωθούν οι προπαγανδιστικοί μηχανισμοί των δύο χωρών. Οι Αλβανοί προσπαθούν να δείξουν μια καλή εικόνα, σηκώνοντας ακόμη και τα πορτραίτα του Στάλιν από τους χώρους που επισκεπτόταν ο Χρουσώφ.

Ο Χρουσώφ θα παραμείνει στην Αλβανία 11 ημέρες και θα επισκεφθεί ολόκληρη τη χώρα. Η σοβιετική αντιπροσωπεία επισκέφθηκε τον χώρο αρχαιολογικών ανασκαφών στο Μπουτριντί όπου τις προηγούμενες μέρες ειδικά γι αυτό ασφαλτοστρώθηκε ο δρόμος.  Ο Χρουσώφ κοιτώντας τα αρχαιολογικά ευρήματα είπε στον Μαλινόβσκι, Υπουργό Άμυνας της ΕΣΣΔ που τον συνόδευε: "κοίταξε τη θαύμα υπάρχει εδώ! Να σκάψουμε και να πετάξουμε στη θάλασσα όλη αυτή τηνπαλιατζούρα (τα αρχαιολογικά ευρήματα!!!). Εδώ μπορούμε να χτίσουμε μια εξαιρετική βάση για τα υποβρύχιά μας. ... Από εδώ μπορούμε να παραλήσουμε και να επιτεθούμε παντού".

Δύο μέρες αργότερα επισκεπτόμενος την σοβιετική ναυτική βάση στο Πασά Λιμάνι στον Αυλώνα, είπε κάτι ανάλογο: "Τι αξιόπιστος όρμος στους πρόποδες αυτών των βουνών! Αν τοποθετήσουμε εδώ, έναν ισχυρό στόλο, όλη η Μεσόγειος από τον Βόσπορο ως το Γιβραλτάρ, θα είναι στα χέρια μας". 

Ο Χρουσώφ και οι Έλληνες της Βορείου Ηπείρου

Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Αλβανία ο Χρουσώφ επισκέφθηκε και τη Νότια Αλβανία, όπου αναπόφευκτα συναντήθηκε με τον Ελληνισμό της Βορείας Ηπείρου. Γράφει ο Χρουσώφ στις αναμνήσεις του:

«…Κατά την επίσκεψή μου στην Αλβανία κινήθηκα σχεδόν σ’ ολόκληρη τη χώρα και διαπίστωσα μεγάλες διαφορές ανάμεσα στις βόρειες και τις νότιες περιοχές της.

Στη νότια Αλβανία η πολιτιστική ανωτερότητα, αλλά και η εθνική ιδιαιτερότητα είναι καταφανέστατη, αφού ο πληθυσμός στη συντριπτική του πλειοψηφία αποτελείται από ΕΛΛΗΝΕΣ. Σε αντίθεση με τη βόρεια Αλβανία, οι νότιες περιοχές, χάρις στο Ελληνικό στοιχείο, παρουσιάζουν μια πολύ ανώτερη πολιτιστική εικόνα, κάτι το εντελώς ξεχωριστό από την υπόλοιπο χώρα.


Αυτήν την πολιτιστική υπεροχή όμως των ΕΛΛΗΝΩΝ του νότου, οι σύντροφοί μας Αλβανοί φαίνεται, ό,τι ΌΧΙ ΜΟΝΟ ΔΕΝ ΦΡΟΝΤΙΣΑΝ ΝΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΟΥΝ, αλλά, όπως κατάλαβα, ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΜΕ ΚΑΘΕ ΤΡΟΠΟ ΝΑ ΕΞΑΦΑΝΙΣΟΥΝ.
 
Όταν επισκέφθηκα τους Σαράντα (Αγίους Σαράντα), ένα πανέμορφο λιμάνι στην Αδριατική, με υποδέχθηκαν ενθουσιώδη Ελληνικά πλήθη, που ζητωκραύγαζαν συνέχεια στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ. 

Δημιουργήθηκε μια ατμόσφαιρα καθαρά ΕΛΛΗΝΙΚΗ και μόνο οι άγριες φάτσες των Αστυνομικών και οι μορφές των Αλβανών επίσημων, θύμιζαν την Αλβανική κρατική παρουσία.
Εξέφρασα την έκπληξη και τον θαυμασμό μου στον σύντροφο Ενβέρ Χότζα, για την εντυπωσιακή παρουσία των ΕΛΛΗΝΩΝ, ο οποίος, φανερά ενοχλημένος, προσπάθησε να με πείσει, ότι πρόκειται για εξελληνισμένους γλωσσικά Αλβανούς…»

Η συνάντηση Χρουσώφ με το Σοφοκλή Βενιζέλο

Φαίνεται ότι η επαφή του Χρουσώφ με τον Ελληνισμό της Βορείου Ηπείρου επέδρασε θετικά ως προς την άποψη και τη θέση του για την ελληνική μειονότητα της Βορείου Ηπείρου.

Στις αρχές Ιουνίου του 1960, στη Μόσχα, ο Χρουσώφ θα συναντηθεί με τον πρώην Πρωθυπουργό της Ελλάδας, Σοφοκλή Βενιζέλο. Κατά τη συζήτηση των δύο ανδρών εξετάσθηκε το ζήτημα της πολιτιστικής αυτονομίας για την ελληνική μειονότητα στο νότο της Αλβανίας (Βόρεια Ήπειρο).

Ο Χρουσώφ με σκοπό να εξοργίσει τον Χότζα που οι σχέσεις του με την Ελλάδα ήταν σε μόνιμη ένταση, συμφώνησε με την αναγκαιότητα δημιουργίας ελληνικής αυτονομίας για την ανάπτυξη της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού και υποσχέθηκε να συζητήσει το θέμα με τον Χότζα στη συνάντηση της Βουδαπέστης που θα γινόταν στα τέλη Ιουνίου του ίδιου έτους.    


Στη Βουδαπέστη τελικά ... ο Ενβέρ Χότζα δεν πήγε ...

bsgreeks.blogspot.gr

ΟΤΑΝ Η ΚΟΣΟΒΙΤΣΑ ΜΕΤΟΝΟΜΑΣΘΗ ΣΕ ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ

Η ιστορία του χωριού Κοσοβίτσα είναι λίγο πολύ γνωστή. Με τον καθορισμό των ελληνοαλβανικών συνόρων το μισό χωριό παρέμεινε στην ελληνική επικράτεια και το άλλο μισό στο νεοσύστατο τότε κράτος της Αλβανίας. Η απορία που είχα πάντοτε ήταν γιατί το τμήμα του χωριού που ανήκει στην Αλβανία ονομάζεται Κοσοβίτσα και το τμήμα που ανήκει στην Ελλάδα ονομάζεται Άγια Μαρίνα.

 Όπως αναφέρεται σε έκδοση του Υπουργείου Εσωτερικων της Διευθυνσης Τοπικής Αυτοδιοικησεως τον Ιανουάριο του 1929 η μετονομασία πραγματοποιήθηκε βάσει του Ν.Δ της 17 Σεπτεμβρίου 1926 που αφορούσε τη μετονομασία ξενόφωνων ονομάτων. Συγκεκριμένα διαβάζουμε:

 "Δια του Ν.Δ. της 17 Σεπτεμβρίου 1926 περί αθρόας μετονομασίας στα ξενόφωνα ονόματα συνοικισμών, πόλεων ή κωμών, ο οποίος επικυρώθηκε δια του Ν.Δ της 13 Νοεμβρίου 1927 και δημοσιεύτηκε στο υπ αριθμόν 281 τευχος, Α φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως του 1927." Στο άρθρο 7, παράγραφο 2 αναφέρει: "Μετά την δημοσίευσιν των πινάκων τούτων απαγορεύεται απολύτως η χρήσις των παλαιών ονομάτων υπό των δημοσίων αρχών ή οργάνων εν τη επισημω αλληλογραφία αυτων, των συλλόγων, σωματείων, συνεταιρισμών κλπ. Των νομικών προσώπων εν τη αλληλογραφία αυτών." και στην παράγραφο 3 "Η παράβασις της απαγόρευσεως ταυτης αποτελέι πταισματικήν παράβασιν τιμωρουμενην με προστιμον μέχρι 100 δραχμών ή με κράτησιν μέχρι 10 ημερών."

Τρίτη 24 Μαΐου 2016

Η εκπομπή της ΕΤ3 ΔΙΑΣΠΟΡΑ – αφιέρωμα στον Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο - Emisioni Diasopora i ET3- Dedikuar Kryepiskopit Anastas

Την Κυριακή, 29 Μαΐου 2016 και ώρα 15:00 (14:00 ώρα Αλβανίας) η εβδομαδιαία εκπομπή ΔΙΑΣΠΟΡΑ, της ΕΤ3 είναι αφιερωμένη στον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Τιράνων, Δυρραχίου και πάσης Αλβανίας κ. κ. Αναστάσιο. Η συγκεκριμένη εκπομπή της δημοσιογράφου Χρύσα Σάμου αναφέρεται ειδικά σε ζητήματα του απόδημου ελληνισμού της ιστορίας και των σύγχρονων προβληματισμών του.

.................
Të Djelë më 29 Maj 2016 në orën 15:00 (ora 14:00 e Shqipërisë ) emisioni javor Diaspora, e ET3, i është dedikuar Fortlumturisë së Tij Kryepiskopit Anastas. Ky emision do të drejtohet nga Hrisa Samu dhe ka lidhje me çështjet e helenizmit jashtë atdheut, të historië së tij dhe problematikat moderne. Pjesa e dytë do të transmetohet të djelën tjetër më 5 Qershor në të njejtën orë. 

............
Η εκπομπή που αφιερώνεται στον Αρχιεπίσκοπο και που αποτελείται από δύο μέρη (το δεύτερο την επόμενη Κυριακή, 5 Ιουνίου 2016 και την ίδια ώρα) περιλαμβάνει συνέντευξη με τον προκαθήμενο της κατ Αλβανία Ορθόδοξη Εκκλησία αλλά και πλάνα από γυρίσματα που έγιναν προκειμένου να προβληθεί το σπουδαίο έργο που έχει συντελεστεί όλα αυτά τα χρόνια της δικής του ποιμαντορία. Πρόκειται για έργο που αφενός προσβλέπει στην ανασύσταση της Εκκλησίας και των ενοριών της, την ανοικοδόμηση των λατρευτικών χώρων αλλά ταυτόχρονα στη συμβολή της Εκκλησίας στον τομέα της κοινωνικής πρόνοιας και ειδικά της εκπαίδευσης. Στην ουσία πρόκειται για ένα ρεπορτάζ – οδοιπορικό που ολοκληρώνεται με τη συνέντευξη του Αρχιεπισκόπου.
Σύμφωνα με Δελτίο Τύπου των συντελεστών της εκπομπής η συνέντευξη, που έγινε απ’ τη δημοσιογράφο κα. Σάμου στο Συνοδικό Μέγαρο στα Τίρανα, αναφέρεται σε όλα τα ζητήματα τόσο της τοπικής Εκκλησίας όσο και ευρύτερα όπως αυτό της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας που συνέρχεται στην Κρήτη τον Ιούνιο. Ο Μακαριώτατος αναφέρεται τόσο στο έργο που έχει επιτελεστεί στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας όσο και στα τρέχοντα προβλήματα που αντιμετωπίζει όπως αυτό της πρόθεσης της κυβέρνησης να συμπεριλάβει μαθήματα θρησκειολογίας στα δημόσια σχολεία και ειδικά την απραξία στην απόδοση της εκκλησιαστικής και μοναστηριακής περιουσίας.
Συντελεστές της Εκπομπής:
Αρχισυνταξία Παρουσίαση: Χρύσα Σάμου Μητρέγκα
Εικονολήπτης Εικονολήπτης: Αντώνης Κατσουγιαννόπουλος
Ηλεκτρολόγος: Νίκος Μαραγκάκης
Οδηγός: Νίκος Τσιαούσης
Μοντάζ: Νίκος Παπαναστασίου
Διεύθυνση παραγωγής: Θέμης Μαυροπεραστής
Σκηνοθεσία: Τάνια Χατζηγεωργίου

Αλβανία: Περπατώντας ανάμεσα στα ερείπια των πρώτων ελληνικών διδασκαλείων


ellinika-didaskaliaο Κεστοράτι Αργυροκάστρου είναι η γενέτειρα του Ηπειρώτη ευεργέτη Χριστάκη Ζωγράφου. Βρίσκεται μόλις λίγα χιλιόμετρα ανατολικά της πόλης του Αργυροκάστρου, στο αλβανικό τμήμα της Ηπείρου. Εδώ σώζονται ακόμα τα χτίσματα του συγκροτήματος των Ζωγράφειων Διδασκαλείων. Πρόκειται για ένα διώροφο νεοκλασικό κτίριο με συνολικά 35 παράθυρα και τρεις εισόδους.

Τα Ζωγράφεια Διδασκαλεία ήταν τα πρώτα εκπαιδευτήρια συστηματικής μόρφωσης Ελλήνων δασκάλων σε σχέση με το ελληνικό Γένος. Ιδρύθηκαν στα 1874 από τον Ηπειρώτη ευεργέτη κι εκεί φοιτούσαν και τα δύο φύλα.
Την αρχοντιά του κτιρίου δεν μπορεί να «γονατίσουν» ούτε η γκρεμισμένη οροφή, ούτε το σανό που έχουν τοποθετήσει στον δεύτερο όροφο νεόφερτοι κτηνοτρόφοι, ούτε και η κοπριά των ζώων στον πρώτο όροφο. Ωστόσο, η λέσχη θηλέων, τα αρχοντικά του ευεργέτη, ο περικαλλής ναός και άλλα κτίρια που χτίστηκαν από τον Χριστάκη Ζωγράφο έχουν κατεδαφιστεί. Κατεστραμμένοι είναι και οι δρόμοι με τα γνωστά καλντερίμια.
Για να κατανοηθεί η σημασία των Ζωγράφειων Διδασκαλείων θα πρέπει να τονιστεί ότι παρόμοιο διδασκαλείο της Αθήνας ιδρύθηκε τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1878. Δύο χρόνια μετά, το 1880, ιδρύθηκαν τα διδασκαλεία της Τρίπολης, της Κέρκυρας και της Λάρισας. Το ιεροδιδασκαλείο Βελλάς ιδρύθηκε το 1911 και εκείνο των Ιωαννίνων το 1913.
Η λειτουργία των διδασκαλείων στο Κεστοράτι συμπίπτει χρονικά με τις προκλήσεις για την ολοκλήρωση του ελληνικού έθνους κράτους και τους κινδύνους ενσωμάτωσης σ’ αυτό που διατρέχει η Ήπειρος. Η πλούσια εμπειρία των Ηπειρωτών όσον αφορά την συνεισφορά των Γραμμάτων στη Νεοελληνική Ιδεολογία και την απελευθερωτική Επανάσταση, υπαγόρευε στους Ηπειρώτες την ευρύτατη επέκταση και την ποιοτική άνοδο του σχολείου. Μοναδικός στόχος παρέμενε η ενίσχυση και προβολή του Ελληνισμού ως βασικό όπλο για να εμποδιστεί ο ακρωτηριασμός της ενιαίας Ηπείρου.
Σημειώνεται ότι το 1878, έτος του Συνεδρίου του Βερολίνου, στην Ήπειρο λειτουργούσαν 530 ελληνικά σχολεία με 20.000 μαθητές και περισσότερους από 800 δασκάλους. Δεν περιλαμβάνονται σ’ αυτά το σαντζάκι της Κορυτσάς, στο οποίο υπήρχαν 70 ελληνικά σχολεία με 2000 μαθητές (σ.σ. πηγή Βακαλόπουλος Κ., 2003, Η ιστορία της Ηπείρου, Θεσσαλονίκη).
Για την άνθιση της Παιδείας στο βόρειο τμήμα της Ηπείρου, υπήρξε καθοριστική η αμέριστη συνεισφορά των μεγάλων Ηπειρωτών εθνικών ευεργετών Ζωγράφου, Σίνα, Αρσάκη, Ζάππα, Μπάγκα, Δούκα και άλλων.
Ο Χριστάκης Ζωγράφος αποφοίτησε από τη Ζωσιμαία Σχολή Ιωαννίνων. Εργαζόταν στην Κωνσταντινούπολη και στο Παρίσι ως τραπεζίτης. Στήριξε ιδιαίτερα την ελληνική Παιδεία με τη χρηματοδότηση και ίδρυση σχολείων (Ζωγράφεια διδασκαλεία). Οι γενναίες δωρεές που προσέφερε σε κάθε τομέα των Γραμμάτων και των Επιστημών συνέβαλαν αποφασιστικά στη μόρφωση των υπό οθωμανικό ζυγό κυρίως ελληνικών πληθυσμών. Το Ζωγράφειο Λύκειο στην Κωνσταντινούπολη πήρε το όνομά του, λόγω του αστρονομικού ποσού που πρόσφερε για την ανέγερσή του. Από κοινού με τον άλλο συμπατριώτη του ευεργέτη, τον Κ. Ζάππα, ενίσχυσαν τον «Ηπειρωτικό Φιλεκπαιδευτικό Σύλλογο Κωνσταντινουπόλεως» (1872), ο οποίος τελούσε χρέη «αφανούς» υπουργείου Παιδείας της Ελλάδας για την εκπαίδευση στην Ήπειρο.
Το νεοκλασικό συγκρότημα των Ζωγράφειων Διδασκαλείων στο Κεστοράτι καταστράφηκε από τους Αλβανούς εθνικιστές, συνεργάτες των Γερμανών ναζιστών στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Το κομμουνιστικό καθεστώς επισκεύασε τη στέγη και διαρρύθμισε τους εσωτερικούς χώρους για να στεγάσει πλέον το γνωστό αλβανικό γυμνάσιο και λύκειο της περιοχής.
Σε ένα «κομμάτι», στο βορειοανατολικό τμήμα των Διδασκαλείων, εκεί που ήταν η κοινή αυλή με την εκκλησία, το κομμουνιστικό καθεστώς, αφού φρόντισε πρώτα για την... Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ...

ΤΟΥΡΚΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ : «ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ…ΤΟΥΡΚΟΙ!» - PEDAGOG TURK I HISTORISË: "TURQIT NUK JANË....TURQ!"

165331b

artist_99334
kim-bu-trkler-1-638

Ο Bozkurt Güvenç είναι πολύ γνωστός διανοούμενος καθηγητής ιστορίας στην γειτονική χώρα και μάλιστα για ένα διάστημα διατέλεσε και σύμβουλος του υπουργείου Πολιτισμού της Τουρκίας.
Πριν από λίγα χρόνια τάραξε κυριολεκτικά τα νερά στην Τουρκία εκδίδοντας ένα βιβλίο-μελέτη με τον χαρακτηριστικό τίτλο : «Τουρκική ταυτότητα». Η μελέτη αυτή ξεκινά με μια σειρά άκρως ενδιαφερόντων ερωτημάτων όπως, «Ποιοι είναι οι Τούρκοι ; είμαστε Ασιάτες ; είμαστε Ευρωπαίοι ; είμαστε Σαμανιστές ; Είμαστε μουσουλμάνοι ; Είμαστε κοσμικοί ; Τελικά τι είμαστε από που καταγόμαστε και από που ήρθαμε και γίναμε κύριοι της Μικράς Ασίας ;»
Η μελέτη έθετε ριζοσπαστικά ερωτήματα και παρέθετε απόψεις που σίγουρα ανέτρεπαν όλο το καθεστωτικό σκηνικό που είχε στηθεί από την ίδρυση της τουρκικής δημοκρατίας για την προέλευση και ταυτότητα των σημερινών κατοίκων της Μικράς Ασίας. Σε ένα σημείο της μελέτης παρέθετε την έρευνα του Αμερικανού ανθρωπολόγου, Μόρτον, που είχε υποστηρίξει ότι οι Τούρκοι που είχαν έρθει από την Μογγολία και στις στέπες της Κεντρικής Ασίας αναμείχτηκαν με τους Ρωμιούς, Τσερκέζους, Γεωργιανούς και Άραβες και είχαν διαμορφώσει μια τελείως καινούρια φυλή που φυλετικά δεν έχει καμία σχέση με τις καθαρά τουρκομογγολικές φυλές της σημερινής Κεντρικής Ασίας.
Στη συνέχεια παραδέχονταν πως το μεγαλύτερο μέρος της πολιτιστικής παράδοσης των σημερινών Τούρκων, δεν είναι παρά αυτή η πολιτιστική παράδοση που υπήρχε ανέκαθεν στην Μικρά Ασία από τους εντοπίους κατοίκους της δηλαδή Ρωμιοί και Αρμένιοι και ομολογούσε πως οι κάτοικοι αυτοί, δηλαδή οι εγχώριοι, εξισλαμιστήκαν και στην συνέχεια εκτουρκίστηκαν για να αποτελέσουν το σημερινό τουρκικό έθνος.
Στην ιδία μελέτη παραθέτονται πολλές απόψεις διαφόρων ιστορικών Τούρκων και δυτικών, που συνέτειναν όλοι στο ίδιο συμπέρασμα. Ότι δηλαδή ο κυριότερος όγκος των κατοίκων της βυζαντινής αυτοκρατορίας, όταν ήρθαν οι Τούρκοι για διαφόρους λόγους εξισλαμίστηκε και άλλαξε τελείως την φυλετική δομή των πρώτων τουρκομογγολικών φυλών που είχαν εισέλθει με βίαιο τρόπο στην Μικρά Ασία.
Ακόμα και η πρώτη τουρκική αυτοκρατορία, δηλαδή το σουλτανάτο των Σελτζούκων, σύμφωνα με τον Bozkurt Güvenç ήταν μια απομίμηση της βυζαντινής αυτοκρατορίας και σαν πολιτιστικό του πρότυπο είχε την αυτοκρατορία της Κωνσταντινούπολης. Δεν παρέλειπε να αναφέρει και τον γνωστό Βρετανό ιστορικό, Άρνολντ Τουίμπι, που καταλήγει σχεδόν στο ίδιο συμπέρασμα όσον αφορά την σημερινή εθνοφυλετική σύνθεση των κατοίκων της σύγχρονης Τουρκίας.
Το βιβλίο αυτό του Bozkurt Güvenç σίγουρα καταρρίπτει ένα μεγάλο μύθο για την τουρκική δημοκρατία με τον οποίο είχαν ανατραφεί τουλάχιστον τρις γενιές σύγχρονων Τούρκων. Ότι δηλαδή οι Τούρκοι δεν…είναι Τούρκοι!
ΝΙΚΟΣ ΧΕΙΛΑΔΑΚΗΣ
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας-Τουρκολόγος
www.nikosxeiladakis.gr

Bozkurt Güvenç është i njohur si një prej pedagogëve intelektualë të historisë në vendin fqinj dhe bile për një farë kohe ai ishte dhe këshilltar i ministrisë së Kulturës së Turqisë.
Para pak vitesh tronditi ujrat në Turqi kur botoi një libër-studim me titullin: “Identiteti Turk”. Ky studim fillon me një seri pyetjesh interesante si :” Cilët janë Turqit? Jemi Aziatë? Jemi Europianë? Jemi Samanistë? Jemi Myslymanë? Jemi Laikë? Si përfundim çfarë jemi dhe nga vijmë dhe u bëmë zotër të Azisë së Vogël?”

Ky studim vendoste pyetje ekstreme dhe paraqitëte opinione që me siguri përmbysnin të gjithë skenën e pushtetit e cila ishte ndërtuar që prej themelimit të demokracisë turke përsa i përket prejardhjes dhe identitetit të banorëve të sotëm të Azisë së Vogël. Në një pikë të studimit paraqit studimin  e antropologut amerkian, Morton, pretendonte se Turqit që kishin erdhur nga Mongolia dhe stepat e Azisë Qëndrore u ngatërruan me Rumët (bizantinët), Çerkezët, Gjeorgjianët dhe Arabët dhe kishin krijuar një racë krejtësisht të re e cila nga pikëpamja fisnore nuk kishte asnjë lidhje me fiset e pastra turkomongole të Azisë së sotme Qëndrore.

Në vazhdim pranonte se pjesa më e madhe  e traditës kulturore të turqve të sotëm, nuk ishte veçse tradita kulutore që ekzistonte  gjithmonë në Azinë e Vogël nga banorët vendas të saj dmth Rumët dhe Armenët dhe pohonte se këta banorë, dmth vendasit, u islamizuan dhe në vazhdimësi u turqizuan që të përbënin kombin e sotëm turk.

Në të njejtin studim duke prezantuar shumë opinione të historianëve Turq dhe atyre perendimorë , që konkludonin të gjithë në të njejtin përfundim. Se dmth vëllimi më i madh i banorëve të perandorisë bizantine, kur erdhën turqit, për arsye të ndryshme u islamizuan dhe ndryshoi përbërjen fisnore të fiseve turkomongole që kishin hyrë në mënyrë të dhunshme në Azinë e Vogël.

Vetë perandoria e parë turke, dmth sulltanati i Selxhukëve sipas këtij studiuesi, ishte një imitim i perandorisë bizantine dhe si prototip kulturor kishte perandorinë e Konstandinupojës. Nuk harroi të përmendë dhe historianin e njohur Britanik Arnold Tuimbi, i cili del në të njejtin  konkluzion, përsa i përket përbërjes fisnore-kombëtare të banorëve të Turqisë së sotme.

Ky libër i Bozkurt Guvenç me siguri rrëzon një legjendë të madhe për demokracinë turke me të cilën ishin ushqyer të paktë tre breza të turqve modernë. Që dmth Turqit nuk ..... janë turq!.

Nikos Heiladakis
Gazetar – Shkrimtar- Turkolog
  


Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!

Ετικέτες

ενημέρωση (2161) ενημέρωση-informacion (1419) Αλβανία (904) ορθοδοξία (422) ιστορία-historia (373) Εθνική Ελληνική Μειονότητα (366) ελληνοαλβανικές σχέσεις (311) ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks (277) Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek (253) Β Ήπειρος (238) ορθοδοξία-orthodhoksia (232) ορθόδοξη πίστη (222) εθνικισμός (195) διωγμοί (162) τσάμηδες (122) shqip (119) Κορυτσά-Korçë (118) Κορυτσά Β Ήπειρος (103) informacion (100) Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος (97) ορθόδοξη ζωή (96) ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse (75) διωγμοί - përndjekje (61) ορθόδοξο βίωμα (59) εθνικισμός-nacionalizmi (56) ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας (55) Ελλάδα-Αλβανία (48) ανθελληνισμός (44) Ελληνικό Σχολείο Όμηρος (43) Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë (43) πολιτισμός - kulturë (43) besimi orthodhoks (40) Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά (39) Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare (37) ιστορία ορθοδοξίας (36) βίντεο (34) Shqipëria (32) ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821 (32) κομμουνισμός- komunizmi (30) πνευματικά (27) Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës (23) απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës (22) πολιτική-politikë (22) αλβανικά (21) εκπαίδευση (21) Αρχαία Ελλάδα (20) helenët-Έλληνες (19) κομμουνισμός (19) Greqia (17) Βλαχόφωνοι Έλληνες (15)