Τρίτη 14 Μαΐου 2019

Η γενοκτονία των Ποντίων


Πριν από τον όρο «Γενοκτονία» υπήρχε ο όρος «Εγκλήματα κατά της Ανθρωπότητας». Η γενοκτονία ως όρος διαμορφώθηκε κυρίως στη δίκη της Νυρεμβέργης το 1945, όπου δικάστηκε η ηγεσία των ναζιστών εγκληματιών του πολέμου.


Συγκεκριμένα ο όρος σημαίνει τη μεθοδική εξολόθρευση, ολική ή μερική, μιας εθνικής, φυλετικής ή θρησκευτικής ομάδας. Πρόκειται για ένα πρωτογενές έγκλημα, το οποίο δεν έχει συνάρτηση με πολεμικές συγκρούσεις.


Ο γενοκτόνος δεν εξοντώνει μια ομάδα για κάτι που έκανε, αλλά για κάτι που είναι. Στην περίπτωση των Ελλήνων του Πόντου, επειδή ήταν Έλληνες και χριστιανοί.


Το 1915 ήταν μια χρονιά ορόσημο για τον ποντιακό ελληνισμό της Μικράς Ασίας. Τη χρονιά εκείνη, και ενώ όλα τα ευρωπαϊκά κράτη είχαν εμπλακεί στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι Τούρκοι εκπόνησαν ένα σχέδιο εξόντωσης των χριστιανικών πληθυσμών της Μικράς Ασίας. Τον Ιούνιο πραγματοποιήθηκε η εξορία και στη συνέχεια η σφαγή των Αρμενίων, ενώ αρχίζουν οι πρώτες βιαιοπραγίες εναντίον του ποντιακού στοιχείου. Τον Δεκέμβριο του 1916 εκπονήθηκε από τους Τούρκους στρατηγούς Εμβέρ και Ταλαάτ σχέδιο εξόντωσης του άμαχου ελληνικού πληθυσμού του Πόντου που προέβλεπε «Άμεση εξόντωση μόνον των ανδρών των πόλεων από 16 έως 60 ετών και γενική εξορία όλων των ανδρών και γυναικόπαιδων των χωριών στα ενδότερα της Ανατολής με πρόγραμμα σφαγής και εξόντωσης».


Το πρόγραμμα ξεκίνησε 15 ημέρες αργότερα και εφαρμόστηκε κυρίως στις περιοχές της Σαμψούντας και της Πάφρας. Η περιοχή της Τραπεζούντας είχε γλιτώσει από τη μανία των Τούρκων διότι είχε καταληφθεί τον Απρίλιο του 1916 από τον ρωσικό στρατό. Όταν όμως οι Ρώσοι εγκατέλειψαν την πόλη τον Φεβρουάριο του 1918, τότε ο μισός περίπου πληθυσμός της περιοχής εγκατέλειψε τις εστίες του και ακολούθησε τον ρωσικό στρατό κατά την υποχώρησή του. Οι περισσότεροι από τους πρόσφυγες εγκαταστάθηκαν στην περιοχή του Καυκάσου και των παραλίων της Γεωργίας.


Οι Πόντιοι πίστεψαν ότι το τέλος του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου θα έφερνε και οριστικό τέρμα στα δεινά τους, αλλά διαψεύσθηκαν...


Οι εκκλήσεις τους για να συμπεριληφθούν στο ελληνικό κράτος δεν εισακούστηκαν από τον Ελευθέριο Βενιζέλο, ο οποίος θεωρούσε ότι ο Πόντος ήταν πολύ απομακρυσμένος από τις υπόλοιπες ελληνικές περιοχές με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η υπεράσπισή του από τις τουρκικές επιδρομές. Σε αντάλλαγμα πρότεινε να προχωρήσουν οι Πόντιοι στη δημιουργία μιας ομοσπονδίας με τους Αρμένιους, και πράγματι ο αρχιεπίσκοπος Τραπεζούντας Χρύσανθος Φιλιππίδης και ο πρόεδρος των Αρμενίων Αλέξανδρος Χατισιάν υπέγραψαν τον Ιανουάριο του 1920 συμφωνία για τη δημιουργία ποντοαρμενικού κράτους. Όμως τον Νοέμβριο του 1920 ο αρμενικός στρατός ηττήθηκε στο Ερζερούμ από τις δυνάμεις του Κεμάλ με αποτέλεσμα να συνθηκολογήσουν οι Αρμένιοι και να μείνουν οι Πόντιοι μόνοι τους. Έκτοτε και μέχρι τον Αύγουστο του 1922 ο Κεμάλ, έχοντας εκκαθαρίσει τα δευτερεύοντα μέτωπα στη Μικρά Ασία, προχώρησε ανενόχλητος στη σταδιακή εξόντωση του ποντιακού ελληνισμού. Οι πόλεις και τα χωριά κάηκαν, οι χωρικοί σφάχτηκαν, ατιμάστηκαν, εξορίστηκαν ή έφευγαν ομαδικά στα δάση και στα βουνά. Όσοι άνδρες συλλαμβάνονταν προωθούνταν στο εσωτερικό της Μικράς Ασίας. Υπολογίζεται ότι στο διάστημα 1914-1922 εξοντώθηκαν περίπου 200.000 Πόντιοι.


Οι Τούρκοι εκτόπιζαν και εξόριζαν τους Έλληνες μέσα στην βαρύτερη κακοκαιρία, χωρίς να τους επιτρέπουν να παραλάβουν ούτε τρόφιμα ούτε στρώματα. Τα κυβερνητικά όργανα που συνόδευαν τους εκτοπιζόμενους δεν επέτρεπαν στα θύματά τους να σταθμεύουν σε κατοικημένα μέρη, αλλά μόνο σε μέρη έρημα και εκτεθειμένα στις χειμερινές συνθήκες. Ο σκοπός ήταν διπλός: πρώτα να μην μπορούν να στεγασθούν και έπειτα να μην μπορούν να αγοράσουν τρόφιμα. Δεν επέτρεπαν για κανένα λόγο να δώσουν βοήθεια στους γέρους γονείς ή στα ανήλικα παιδιά και στους αρρώστους, οι οποίοι εγκαταλείπονταν στα φαράγγια και στα δάση και πέθαιναν από την πείνα ή αποτελειώνονταν από την λόγχη των Τούρκων. Σε διάφορα μέρη της χώρας ιδρύθηκαν λουτρώνες δήθεν για στρατιωτικούς λόγους. Τα κυβερνητικά και αστυνομικά όργανα που οδηγούσαν τους μετατοπιζόμενους εξανάγκαζαν τους δυστυχείς για λόγους δήθεν υγιεινής να λουστούν. Έβαζαν κατά εκατοντάδες άνδρες, γυναίκες και παιδιά στα λουτρά, γυμνούς, με θερμοκρασία 40 βαθμών. Τα ενδύματα των δυστυχών λεηλατούνταν. Όταν έβγαιναν από το λουτρό, τους εξανάγκαζαν να παρατάσσονται στο χιόνι και με θερμοκρασία κάτω του μηδενός και να περιμένουν επίσκεψη του αστυνόμου για καταμέτρηση, ο οποίος ποτέ δεν ερχόταν πριν από μία ώρα. Έπειτα άλλη μία ώρα περίμεναν τον γιατρό για ιατρική επιθεώρηση.


Κατά την επιθεώρηση χαρακτηρίζονταν άρρωστοι οι νεότεροι και υγιέστεροι, οι οποίοι θανατώνονταν κατά την αποστολή στο νοσοκομείο.


Από την έκρηξη του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου (1914) ως τη Μικρασιατική Καταστροφή (1922), οι Νεότουρκοι με τα σκληρά μέτρα που έλαβαν εναντίον των Ελλήνων του Πόντου με τη μέθοδο των εξοριών, βιασμών, σφαγών, εξανδραποδισμών και απαγχονισμών (κατά τον Πανάρετο Τοπαλίδη) εξόντωσαν:



α. κατά την περίοδο 1914-1918 

170.576 Ποντίους 


β. κατά την περίοδο 1918-1922 

119.122 Ποντίους 


συνολικά 

289.698 Ποντίους 



ποσοστό δηλαδή 41,56% σε σύνολο 697.000 Ελλήνων κατοίκων, ενώ κατά τον Γ. Βαλαβάνη οι απώλειες των Ποντίων σύμφωνα με τη Μαύρη Βίβλο του Κεντρικού Συμβουλίου των Ποντίων στην Αθήνα ανέρχονται σε 303.238 ως το 1922, και 353.000 ως το Μάρτιο του 1924, ποσοστό που ξεπερνά το 50% του ολικού πληθυσμού των Ελλήνων του Πόντου.

Δευτέρα 13 Μαΐου 2019

Γιώργος Μπαμπινιώτης: «Τραγικό εθνικό λάθος η Συμφωνία των Πρεσπών» (video, pics)

Γιώργος Μπαμπινιώτης: «Τραγικό εθνικό λάθος η Συμφωνία των Πρεσπών» (video, pics)
Καθήλωσε το κοινό της Φλώρινας για περισσότερες από δύο ώρες ο Καθηγητής Γλωσσολογίας και πρώην Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Μπαμπινιώτης, στην ομιλία του με θέμα «Η γλώσσα της Μακεδονίας μας και η γλώσσα των Σκοπίων».
Την ομιλία φιλοξένησε ο «Αριστοτέλης» στην ασφυκτικά γεμάτη αίθουσα θεάτρου του και προλόγισε ο πρόεδρος του συλλόγου Κωνσταντίνος Ραπτόπουλος – Χατζηστεφάνου.
Ο κ. Μπαμπινιώτης ανέπτυξε το θέμα διεξοδικά, βασιζόμενος σε πλούσια ιστορικά και γλωσσολογικά στοιχεία, χρησιμοποιώντας πληθώρα παραδειγμάτων για να καταδείξει τις διαφορές των δύο γλωσσών, τονίζοντας πως σε καμία περίπτωση η γλώσσα της γείτονος χώρας δε μπορεί να ονομάζεται «μακεδονική» καθώς στην πραγματικότητα είναι Βουλγαροσερβική ή Σερβοβουλγαρική που ανήκει στην ομάδα των νοτιο-σλαβικών γλωσσών.
Ο κ. Μπαμπινιώτης αναφέρθηκε επίσης στην περίφημη 3η Διάσκεψη του ΟΗΕ του 1977, λέγοντας πως ουδέποτε αναγνωρίστηκε τότε «μακεδονική» γλώσσα, χαρακτηρίζοντας ως «αστείο» αυτό το επιχείρημα.
«Θεωρώ» κατέληξε, «ότι η Συμφωνία των Πρεσπών, αυτή η επίσημη ελληνική αναγνώριση, ήταν ένα τραγικό εθνικό λάθος, το οποίο θα πληρώνουμε συνέχεια και αποτελεί την πιο κραυγαλέα κλοπή της ιστορίας».
Αμέσως μετά την ομιλία του ακολούθησε συζήτηση με το κοινό, με συντονιστή τον δημοσιογράφο – διευθυντή της εφημερίδας «Εστία» Μανώλη Κοττάκη.

Τετάρτη 8 Μαΐου 2019

«Dalaras Classics» στα Τίρανα στις 26 Ιουνίου!- Dalara Classics në Tiranë më 26 Qershor!

«Dalaras Classics» στα Τίρανα στις 26

Στα Τίρανα θα ταξιδέψει ο Γιώργος Νταλάρας, όπου την Τετάρτη 26 Ιουνίου θα δώσει συναυλία στο νέο υπερσύγχρονο αμφιθέατρο της πόλης, με το πρόγραμμα που έχει παρουσιάσει στις μεγαλύτερες αίθουσες της Ευρώπης.
Ο Νταλάρας αποδέχτηκε με χαρά την πρόσκληση για τη συναυλία, η οποία είναι υπό την αιγίδα του Δήμου Τιράνων και της Ελληνικής Πρεσβείας στην αλβανική πρωτεύουσα.
Ο δημοφιλής τραγουδιστής δηλώνει συγκινημένος γι αυτό το ταξίδι… «Έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που τραγούδησα στο Αργυρόκαστρο, αλλά η ανάμνηση και η συγκίνηση είναι ακόμα ζωντανές. Έχω πάει εν τω μεταξύ στα Τίρανα, έχω επισκεφθεί το Αρσάκειο σχολείο, έχω συνεργαστεί με μουσικούς από την Αλβανία, που είναι εξαιρετικοί και ιδιαίτερα με τον Ντάσσο Κούρτι με τον οποίο κάναμε έναν ολόκληρο δίσκο, τα «Έρημα Χωριά», που αγαπήθηκε πολύ στην Ελλάδα και κυκλοφόρησε στην Ευρώπη.Με τιμάει ιδιαίτερα η πρόσκληση του Δήμου Τιράνων και της Ελληνικής Πρεσβείας στα Τίρανα. Νομίζω ότι η συναυλία μας θα γίνει υπό τις καλύτερες συνθήκες και είμαι βέβαιος ότι το τραγούδι θα ενώσει τις φωνές μας σ’ αυτή τη συναυλία».
Είναι η δεύτερη φορά που ταξιδεύει στην Αλβανία, είχε δώσει μια συναυλία στο Αργυρόκαστρο εδώ και πολλά χρόνια. Θυμίζουμε ότι σε αυτή τη συναυλία θα παρουσιαστούν και αποσπάσματα από τα «Έρημα χωριά» του μουσικού Ντάσσο Κούρτι, που ζει και εργάζεται στην Ελλάδα. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης τραγούδια σταθμούς από τη δισκογραφία του Γιώργου Νταλάρα και τη συνεργασία του με τους μεγάλους Έλληνες συνθέτες, ρεμπέτικα και μπαλάντες της Μεσογείου.
Μαζί του στη σκηνή θα βρίσκεται η Ασπασία Στρατηγού, ενώ την ορχήστρα αποτελούν εννιά εξαιρετικοί μουσικοί: Γιώργος Παπαχριστούδης-πιάνο, Γιώργος Μάτσικας και Βασίλης Κορακάκης-μπουζούκι, Θανάσης Σοφράς-μπάσο, Μάνος Γρυσμπολάκης-ακορντεόν, Νίκος Σαμαράς-τρομπέτα, Αποστόλης Βαγγελάκης-πνευστά, Μαρίνος Τρανουδάκης-κρουστά, Δημήτρης Γκαβαρδίνας-τύμπανα.

Ενορχηστρώσεις: Γιώργος Νταλάρας, Γιώργος Παπαχριστούδης.

www.huffingtonpost.gr/
Në Tiranë do të udhëtojë Jorgo Dalara, ku të Mërkurën dt 26 Qershor do të japë një koncert në amfiteatrin super modern të qytetit, me program të cilin ka prezantuar në të gjitha sallat e mëdha Europiane.


Dalara e pranoi me gëzim ftesën për koncert, e cila organizohet nën përkujdesjen e Bashkisë së Tiranës dhe të Ambasadës Greke në kryeqytetin shqiptar.

Këngëtari i dashur për popullin ka deklaruar mjaft i mallëngjyer për këtë udhëtim....
“Kanë kaluar shumë vite që atëhere kur këndova në Gjirokastër, por kujtimet dhe emocionet janë akoma të gjalla. Gjatë kësaj kohe kam shkuar në Tiranë ku kam vizituar shkollën Arsakio, ndërsa kam bashkëpunuar me muzikantë nga Shqipëria që janë të shkëlqyer sidoms me Dashu Kurtin me të cilin kemi bërë një disk të tërë “Fshatra të Shkretuara” i cili u pëlqyer shumë në Greqi dhe qarkulloi në Europë. Më nderon në veçanti ftesa e Bashkisë së Tiranës dhe e Ambasadës Helene në Tiranë. Besoj që koncerti ynë do të bëhet në kushtet më të mira dhe jam i sigurt që kënga do të bashkojë zërat tanë në këtë koncert”.


Është hera e dytë që udhëton në Shqipëri, ka dhën koncert në Gjirokastër këtu e shumë vite më parë. Ju kujtojmë se në këtë koncert do të prezantohen pjesë nga disku “Fshatra të Shkretuara” të muzikantit Dasho Kurti i cili punon dhe jeton në Greqi. Programi do të pëfshijë gjithashtu këngë që përbëjnë stacione në diskografinë e Jorgo Dalarës dhe bashkëpunimin e tij me kompozitorë të mëdhenj helen, rebetika dhe balada të mesdheutë.
Bashkë me të në skenë do të ngjitet Aspasia Stratigou, ndërsa orkestrën e përbëjnë muzikantë të shkëlqyer: Jorgo Papahristoudi – piano, Jorgo Matsikas dhe Vasili Korakaki – buzuk, Thansi Sofras – Bas, Mano Grismpolaki – Firzamonikë, Niko Samara – trombetë, Apostolis Vaggelakis – frymore, Marino Tranoudaki- perkursion, Dhimitri Gkavardina –bateri
Orkestrimet: Jorgo Dalara, Jorgo Papahristoudi.
Përktheu Pelasgos Koritsas.


«Dalaras Classics» στα Τίρανα στις 26

Τρίτη 7 Μαΐου 2019

Γρηγόρης Καραμέλος στην εκπομπή "Χώρα εν Καμίνω" με τον Π. Παναγιωτόπουλο !

Υπαναχώρηση Ράμα: Υπόσχεται επανατοποθέτηση των δίγλωσσων πινακίδων

Υπαναχώρηση Ράμα: Υπόσχεται επανατοποθέτηση των δίγλωσσων πινακίδων

Αρκετά τράβηξες το σχοινί κ. Ράμα

Σε μια κλωστή κρέμεται η ένταση που δημιούργησε ο Αλβανός Πρωθυπουργός Έντι Ράμα με την Εθνική Μειονότητα που ζει στα πατρώα της εδάφη από αιώνες των αιώνων.
Ελπίζαμε με την κατάρρευση της δικτατορίας, που θανάτωσε, φυλάκισε, εξόρισε και κατακρεούργησε εκατοντάδες Βορειοηπειρώτες, θα βλέπαμε να ΄ρχονταν λαμπρές μέρες που σημαίνει απόλυτη εφαρμογή των ανθρωπίνων και μειονοτικών δικαιωμάτων, χωρίς φοβίες και κλοπές, χωρίς περιορισμούς και περιφρονήσεις.
Δυστυχώς, σε μια εποχή που όλες οι πρώην χώρες του σοσιαλιστικού μπλοκ συμμορφώθηκαν και εντάχτηκαν στην μεγάλη Ευρωπαϊκή Οικογένεια, όταν οι χώρες των Βαλκανίων προσπαθούν να δείξουν τον καλό του εαυτό, για να ενταχτούν κι αυτές στην Κοινή Οικογένεια, η Αλβανία κάνει βήματα πίσω.
Έτσι το «σχοινί» αυτό, που είναι ο κρίκος της φιλίας  και σύνδεσης μεταξύ Ε. Ε. Μειονότητας και Αλβανίας, μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας, μεταξύ Ε. Ένωσης και Αλβανίας, αντί να δυναμώσει και να σφυρηλατηθεί, να γίνει ατσάλινο και αδιαπραγμάτευτο, χρονιά με τη  χρονιά, μήνα παρά μήνα  αραιώνει, αδυνατίζει, μετατρέπεται σε κλωστή έτοιμο να εκραγεί, να κοπεί. Ένα κόψιμο, ένα βαθύ χάσμα που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο επιδιώκουν οι εθνικιστές Αλβανοί με μπροστάρηδες τους τουρκοτσάμηδες, για να διώξουν από τα πάτρια εδάφη και τον τελευταίο Βορειοηπειρώτη.
Την οικονομική και πολιτική κρίση, την διαφθορά στην δικαιοσύνη και το ναρκωτικοπέδιο που μαστιγώνουν τη χώρα ο κ. Ράμα προσπαθεί να τα καμουφλάρει με τον εθνικισμό. Να πείσει, όπως ο αλήστου μνήμης Ενβέρ, πως η βάση του κακού είναι η  Ελλάδα κι επειδή δεν μπορεί να τα βάλλει με την Ελλάδα, τα βάζει με την Ελληνική Κοινότητα. Να μην τους αναγνωρίζει και να υφαρπάζει τις περιουσίες των Βορειοηπειρωτών. Να μην αναγνωρίζει και να εφαρμόσει τα κατοχυρωμένα δικαιώματά τους, βάσει των Διεθνών Συμβάσεων και της Σύμβασης Πλαίσιο που υπέγραψε η ίδια η χώρα, ένα από τα οποία αναφέρεται και στην διγλωσσία.  Να καταρτίζει λίστες ανεπιθύμητων και να τους διώχνει από τα σπίτια τους. Να καλλιεργεί κλίμα τρόμου και φοβέρας, ληστειών και απειλών. Να δολοφονεί εν ψυχρώ μέρα μεσημέρι. Να… Πάρα πολλά τα «να».
Σήμερα οι εναπομείναντες στην Βόρεια Ήπειρο περνούν τα πιο δυσκολότερα χρόνια, τις πιο δύσκολες στιγμές. Θα λέγαμε και από την εποχή του Χότζα. Ο φόβος έχει φθάσει μέχρι το κόκκαλό τους. Γιατί ο Πρωθυπουργός έχει λογαριασμούς με την αντιπολίτευση. Γιατί έχει εκλογές μπροστά του. Γιατί εισακούει το κάθε ανθελληνικό σχόλιο, τους εθνικιστές, το παρακράτος, και τον  φίλο του Ερντογάν.
Οι Βορειοηπειρώτες είναι νομοταγείς και ειρηνόφιλοι. Θέλουν καλές σχέσεις με την χώρα που ζούνε. Μην τα βάζετε μ’ αυτούς  κ. Ράμα. Αφήστε τους ήσυχους και σεβαστείτε τους όπως αυτοί σας σέβονται και σας ψηφίζουν. Ανεξαρτήτως από τα μαρτύρια που τους προκαλείτε.
Φτάνει τράβηξες το σχοινί κ. Ράμα.  
(από συνεργάτη της ΣΦΕΒΑ στη Β. Ήπειρο)
http://www.sfeva.gr/

Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!

Ετικέτες

ενημέρωση (2161) ενημέρωση-informacion (1569) Αλβανία (913) ιστορία-historia (427) ορθοδοξία (422) Εθνική Ελληνική Μειονότητα (366) ελληνοαλβανικές σχέσεις (312) ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks (291) Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek (268) Β Ήπειρος (246) ορθοδοξία-orthodhoksia (245) ορθόδοξη πίστη (222) εθνικισμός (195) διωγμοί (162) Κορυτσά-Korçë (128) τσάμηδες (122) shqip (119) Κορυτσά Β Ήπειρος (112) informacion (100) Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος (100) ορθόδοξη ζωή (96) ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse (76) διωγμοί - përndjekje (65) ορθόδοξο βίωμα (59) εθνικισμός-nacionalizmi (58) ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας (55) Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë (52) Ελλάδα-Αλβανία (48) Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare (44) ανθελληνισμός (44) πολιτισμός - kulturë (44) Ελληνικό Σχολείο Όμηρος (43) Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά (41) besimi orthodhoks (40) βίντεο (36) ιστορία ορθοδοξίας (36) Shqipëria (33) ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821 (33) κομμουνισμός- komunizmi (33) Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës (27) πνευματικά (27) πολιτική-politikë (24) απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës (22) αλβανικά (21) εκπαίδευση (21) Αρχαία Ελλάδα (20) helenët-Έλληνες (19) κομμουνισμός (19) Greqia (17) Βλαχόφωνοι Έλληνες (15)