ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΉ ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΉ ΙΣΤΟΡΙΚΉ ΟΡΘΌΔΟΞΗ ΤΩΝ ΚΟΡΥΤΣΑΙΩΝ ΗΠΕΙΡΩΤΏΝ - GAZETË ELEKTRONIKE, KULTURORE, HISTORIKE, ORTHODHOKSE E KORÇARËVE EPIROTË
Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2016
Βραδιά Ελληνικής Μουσικής στην Κορυτσά. - Mbrëmje me Muzikë Greke në Korçë
Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2016
Πρόγραμμα Διασυνοριακής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας παρουσιάστηκε στην Κορυτσάς - Projekti i bashkëpunimit ndërkufitar ndërmjet Shqipërisë dhe Greqisë u shpall në Korçë!
Ne kuader te projektit nderkufitar Shqiperi – Greqi
qe mbeshtet me fondet IPA te Bashkimit Europian jane prezantuar diten e sotme
ne qytetin e Korces projektet e realizuara gjate periudhes 2007 – 2013. Ne
kete prezantim mori pjese edhe ministrja e Integrimit Europian Klajda Gjosha
e cila u shpreh se keto projekte kane nje impakt pozitiv ne zhvillimin e
rajoneve nderkufitare. Portat e bashkimit europian do te jene te hapura per
ne nese shteti Shqipetar permbush kriteret e vendosura per kete qellim.
Keshtu eshte shprehur ministrja e Integrimit Europian Klajda Gjosha ne nje
prononcim per mediat. Nderkohe ne lidhje me mundesine e kalimit te
refugjateve siriane nga vendi yne Gjosha tha se shteti Shqipetar ka mare nje
sere masash per t’u perballur me kete problematike te mundshme.
Kreu I bashkise Korce Sotiraq Filo ka pritur ne nje
vizite kryediplomatin grek ne Shqiperi Leonidhas Rokanas. Filo dhe ambasadori
grek diskutuan sebashku mbi mundesite e zgjerimit te bashkepunimit ne drejtim
te fushes se kultures dhe ekonomise ndersa vleresuan marredheniet e ngushta
dypaleshe midis qytetit te Korces dhe Greqise.
|
Στα πλαίσια της διασυνοριακής
συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας, το οποίο χρηματοδοτείται από το ΙΡΑ της
Ευρωπαϊκής Ένωσης , παρουσιάστηκαν σήμερα στην Κορυτσά τα πραγματοποιημένα
σχέδια κατά την περίοδο 2007-2013. Στην παρουσίας αυτή έλαβε μέρος και η
Υπουργός της Ευρωπαϊκής Ένταξης κ Κλάιντα Γκόσα, η οποία είπε πως αυτά τα
πρότζεκτ έχουν θετικό αντίκρισμα στην ανάπτυξη των διασυνοριακών περιοχών.
Οι πύλες τις ευρωπαϊκής ένωσης θα
είναι ανοιχτές για μας αν ο Αλβανικό κράτος εκπληρώσει όλα τα κριτήρια που
έχουν τεθεί με αυτό το στόχο. Έτσι έχει
εκφραστεί η Υπουργός σε μία δήλωση στα
ΜΜΕ.
Στην εκδήλωση αυτή
έλαβε μέρος και ο Έλληνας Πρέσβης στην Αλβανία κ Λεωνίδας Ροκανάς ο οποίος
αναφέρθηκε στην πολυδιάστατη συνεισφορά αυτών των προγραμμάτων στις σχέσεις
μεταξύ των δύο χωρών και λαών.
Ο κ Ροκανάς
επισκέφτηκε επίσης και τον Δήμαρχο Κορυτσάς κ Σωτηράκη Φίλο. Ο Δήμαρχος και ο Έλληνας Πρέσβης συζήτησαν για τις δυνατότητες
που υπάρχουν σχετικά με την διεύρυνση της συνεργασίας στο
επίπεδο του πολιτισμού και της οικονομίας ενώ αξιολόγησαν τις στενές επαφές της
πόλης της Κορυτσάς και της Ελλάδας.
|
Επίσκεψη Έλληνα Πρέσβη κ Ροκανά στο Ελληνοαλβανικό Σχολείο Όμηρος Κορυτσάς - Vizitë e Ambasadorit të Greqisë në Tiranë në Shkollën Shqiptaro-Greke Omiros në Korçë
Τριήμερη επίσκεψη πραγματοποιεί στην Κορυτσά ο Πρέσβης της Ελλάδας στην Αλβανία κ Λεωνίδας
Ροκανάς στην Κορυτσά.
Πρώτη του στάση, όταν έφτασε το μεσημέρι (24 02 2016), ήταν το Ελληνοαλβανικό Σχολείο της Κορυτσάς «Όμηρος»
και το Λύκειο Πλάτων.
Κατά την επίσκεψη του στα δύο αυτά σχολεία που
αποτελούν στην ουσία και τα καλύτερα σχολεία της περιοχής ίσως και από τα
καλύτερα στην Αλβανία, συνοδευόταν από τον Γενικό Πρόξενο της Ελλάδας στην
Αλβανία κ Γεώργιο Αλαμάνο. Και στα δύο σχολεία των υποδέχτηκαν ομάδα
εκπαιδευτικών.
Κατά την συνάντηση με τους εκπαιδευτικούς στο
Ελληνοαλβανικό Σχολείο Όμηρος όπου ήταν παρών και ο Συντονιστής Εκπαίδευσης κ
Σωτηρούδας Βασίλειος, ο κ Ροκανάς
εξέφρασε την ιδιαίτερη χαρά που βρισκόταν εκεί, ανέφερε πως είναι στο πλευρό
αυτού του σχολείου και πάντοτε είναι ενημερωμένος για τα προβλήματα και τα
επιτεύγματα του σχολείου, αλλά και πως, και στο μέλλον, θα στηρίζει με όλες τις δυνάμεις του ένα σχολείο
που η συνύπαρξη, η συμφιλίωση και η συνεργασία των δύο λαών γίνεται πραγματικότητα.
Τόνισε πως όλοι μαζί και ιδιαίτερα οι δάσκαλοι των Εκπαιδευτηρίων αυτών, όπως
ήδη πράττουν, θα πρέπει να συνεχίσουν
να προσφέρουν με αυτοθυσία για την
δημιουργία γενεών που θα προσφέρουν στον τόπο και θα αποτελέσουν το βασικό
κρίκο της επαφής και συμφιλίωσης των δύο λαών. Η Ελλάδα είναι Πολιτισμός και
είναι ο πολιτισμός που διαμόρφωσε τις αρχές στις οποίες στηρίζεται ο δυτικός
πολιτισμός. Η μόρφωση των νέων πρέπει να βασιστεί στις αιώνιες αρχές του
Ελληνικού Πολιτισμού με στόχο την ειρηνική συνύπαρξη όλων των λαών του κόσμου,
είπε μεταξύ άλλων ο κ Ροκανάς.
Αφού άκουσε κάποιες προτάσεις εκ μέρους των
εκπαιδευτικών επισκέφτηκε το νέο Λύκειο
Πλάτων όπου και τον περίμενε ο αντιπροσωπεία εκπαιδευτικών με τον Διευθυντή κ
Βασίλειο Τούση.
Έφυγε με τις καλύτερες αναμνήσεις και με την
υπόσχεση πως θα ξαναέρθει για να μιλήσει με όλους τους εκπαιδευτικούς.
|
Një vizitë treditore po
zhvillon në qytetin e Korçës Ambasadori i Greqisë në Shqipëri z Leonidha
Rokana.
Stacioni
i tij i parë, në mesditë kur dhe ai mbërriti (dt 24 02 2016), ishte Shkolla
Grekoshqiptare Omiros, por dhe
Liceu-Gjimnazi Platon në këtë qytet.
Gjatë
vizitës së tij në këto dy institucione arsimore të nivelit të lartë u prit
nga një përfaqësi mësuesish, ndërsa shoqërohej nga Konsulli i Përgjithshëm i
Greqisë në Korçë z Gjeorgjio Alamano.
Gjatë
takimit të tij me përfaqësi të mësuesve të Shkollës Shqiptaro-Greke Omiros ku
dhe ishte prezent Koordinatori i Arsimit z Sotirudha Vasili, z Ambasador
shprehu kënaqësinë e madhe që ndodhej atje, përmendi që do to jetë gjithmonë
në mbështetje të kësaj shkolle për të cilën informohet si për problemet ashtu
dhe për arritjet e saj. Gjithashtu tha se do të mbështetë me të gjithë forcat
e tij dhe në të ardhmen këtë shkollë ku bashkjetesa, miqësia dhe bashkëpunimi
i të dy popujve bëhet realitet. Theksoi gjithashtu se të gjithë bashkë dhe në veçanti mësuesit e këtij
institucioni arsimor, ashtu siç kanë bërë për vite me rradhë, duhet të
vazhdojnë që të ofrojnë me vetësakrifikim për krijimin e brezave të cilët do
të ofrojnë në këtë vend dhe do të përbëjnë hallkën lidhëse, pikën e kontaktit
ndërmjet dy popujve. Greqia është Kulturë dhe është kultura e saj që i ofroi
bazat botës moderne. Edukimi i të
rinjëve duhet të bazohet në principet bazë të Kulturës Greke me qëllim
bashkëjetesën paqësore të të gjithë popujve të botës, tha ndër të tjera z
Rokana.
Pasi
dëgjoi disa propozime nga ana e edukatorve, vizitoi Liceun e ri, Gjimnazin
Platon ku dhe e priste një grup mësuesish me drejtorin e tyre Vasil Tushi.
U
largua me kujtimet më të mira dhe me premtimin se do të vijë sërish për të
biseduar me të gjithë mësuesit.
|
Μας κάνει χάρη ο Tahiri
ΟΙ ΕΞΙΣΛΑΜΙΣΜΕΝΟΙ ΤΣΑΜΗΔΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΒΑΝΙΚΕΣ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ
Οι συνεχείς υποχωρήσεις μας στα εθνικά θέματα αποθρασύνουν τους γείτονες. Αντί να διεκδικούμε περισσότερα δικαιώματα για τους Έλληνες της Βορείου Ηπείρου, φτάσαμε στο σημείο να δεχόμαστε συνεχείς προπαγανδιστικές επιθέσεις από τον αλβανικό εθνικισμό. Η γειτονική χώρα, ενώ μάς έχει ανάγκη για να προωθήσει τις σχέσεις της με την Ευρώπη, ακολουθεί μία ανθελληνική πολιτική στο πλαίσιο της ιδεολογίας της Μεγάλης Αλβανίας ή «Φυσικής Αλβανίας».
Η πρόσφατη εξέλιξη (15.2.2016) είναι η κατάθεση πολυσέλιδου Υπομνήματος από τους εκπροσώπους των Τσάμηδων στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο της Χάγης. Στο Υπόμνημα καταγράφονται ανυπόστατες κατηγορίες κατά της Ελλάδος. Δεν πρόκειται για το Δικαστήριο Διεθνούς Δικαίου της ίδιας πόλης, το οποίο δικάζει θέματα όπως η υφαλοκρηπίδα και η ΑΟΖ, αλλά για ένα σχετικά νέο θεσμό, ο οποίος ιδρύθηκε για να δικάζει εγκλήματα πολέμου και γενικότερα τα λεγόμενα «εγκλήματα κατά της Ανθρωπότητος». Όπως μαθαίνουμε από τον ιστότοπο paramythia-online.gr, δικηγόροι, καθηγητές και ιερείς (!) από την Αλβανία κατέθεσαν στο Δικαστήριο 4 αρχεία με τα εξής θέματα:
1. Αναγνώριση της υποτιθέμενης γενοκτονίας του 1944.
2. Αναφορές για τα υποτιθέμενα εγκλήματα των ελληνικών κυβερνήσεων κατά την περίοδο 1913-1945.
3. Διεκδίκηση επανόδου στην Ελλάδα των υποτιθεμένων εκτοπισμένων Τσάμηδων.
4. Απαίτηση για επιστροφή των ακινήτων που δήμευσε η Ελλάδα.
Για να καταλάβουμε την υπόθεση θυμίζω λίγα ιστορικά στοιχεία για τους Μουσουλμάνους Τσάμηδες της Ηπείρου και τώρα της Αλβανίας.
Τι σημαίνει η ονομασία; Με το όνομα Τσάμης εννοούμε μία ομάδα Μουσουλμάνων, οι οποίοι έζησαν στη Θεσπρωτία από τον 17ο μέχρι τα μέσα του 20ού αιώνος. Η λέξη αποτελεί παραφθορά του ονόματος Θύαμις, όπως ήταν γνωστός στην αρχαιότητα ο ποταμός Καλαμάς.
Πώς βρέθηκαν στη Θεσπρωτία; Οι Τσάμηδες είναι απόγονοι εξισλαμισθέντων Ορθοδόξων Χριστιανών της Ηπείρου. Πολλοί από αυτούς εξισλαμίσθηκαν βιαίως μετά τις ατυχείς δύο εξεγέρσεις του Επισκόπου Τρίκκης Διονυσίου Φιλοσόφου ή Σκυλοσόφου, το 1601 και 1611. Άλλοι προσχώρησαν εκουσίως στο Ισλάμ για να αποκτήσουν αξιώματα. Η αλλαγή θρησκεύματος οδήγησε πολύ γρήγορα και στη μεταστροφή της εθνικής συνειδήσεως. Έγιναν Τουρκαλβανοί και φανατικοί διώκτες των Ελλήνων Ορθοδόξων. Τούτο μαρτυρεί ότι η Ορθόδοξη Πίστη αποτελεί ισχυρότατο στοιχείο της εθνικής μας ταυτότητας. Όποιος χανόταν για την Ορθοδοξία χανόταν και για τον Ελληνισμό. Ο εξισλαμισμένος «τούρκευε»!
Πώς παρέμειναν στον ελλαδικό χώρο; Βάσει της συνθήκης της Λωζάννης του 1923 οι Αλβανόφωνοι Μουσουλμάνοι της Θεσπρωτίας κρίθηκαν ως «ανταλλάξιμοι», δηλαδή έπρεπε να φύγουν από την Ελλάδα. Όμως η τότε κυβέρνηση του Στρατηγού Θ. Πάγκαλου δεν τους έστειλε στην Αλβανία με την αφελή εντύπωση ότι αυτή η χειρονομία θα μετρούσε θετικά στις σχέσεις με το νέο αλβανικό κράτος. Δυστυχώς από τότε μέχρι σήμερα η εμπράκτως εκδηλούμενη καλή διάθεση της χώρας μας δεν αποδίδει τα αναμενόμενα.
Γιατί κατηγορούνται για ανθελληνική δράση; Κατά την Ιταλική επίθεση εναντίον της χώρας μας τα τρία από τα δεκατέσσερα αλβανικά τάγματα ήσαν στελεχωμένα από Τσάμηδες που επιδόθηκαν σε ακατονόμαστες βιαιοπραγίες. Στη διάρκεια της Κατοχής του 1941-44 οι Τσάμηδες της ελληνικής Ηπείρου έγιναν οι καλύτεροι συνεργάτες των Ιταλών Φασιστών και διέπραξαν πολλά εγκλήματα εις βάρος των συγχωριανών τους Ορθοδόξων Ελλήνων. Υπό την ηγεσία του Νούρι Μπέη οργάνωσαν την KSILIA, δηλαδή Αλβανική Εθνική Επιτροπή. Το αποκορύφωμα της δράσης τους ήταν η μαζική εκτέλεση των 49 προκρίτων της Παραμυθιάς στις 29/9/1943.
Πώς έφυγαν από την πατρίδα μας; Οι Μουσουλμάνοι Τσάμηδες καταδιώχθηκαν από τις ομάδες Εθνικής Αντιστάσεως του ΕΔΕΣ υπό τον Ναπολέοντα Ζέρβα. Μετά της ήττες τους στη Μενίνα (Νεράιδα) τον Αύγουστο και Σεπτέμβριο του 1944 οι ένοπλοι Τσάμηδες μαζί με τις οικογένειές τους κατέφυγαν στην Αλβανία, όπου ζουν σήμερα οι απόγονοί τους. Σε αντίθεση με την ξεκάθαρη στάση του Ζέρβα η ένοπλη Αριστερά ερωτοτροπούσε μαζί τους, όπως αποδεικνύει ο Νίκος Μαραντζίδης στο βιβλίο του «Δημοκρατικός Στρατός Ελλάδας».
Υπάρχουν καταδίκες εις βάρος τους; Βεβαίως. Το 1945 το Ειδικό Δικαστήριο Δοσιλόγων Ιωαννίνων καταδίκασε ερήμην 1930 Τσάμηδες της Θεσπρωτίας επί συνολικού πληθυσμού 19.000. Ο ένας στους δέκα ήταν εγκληματίας πολέμου! Πολλοί καταδικάσθηκαν σε θάνατο, αλλά είχαν ήδη διαφύγει στην Αλβανία. Η αγροτική περιουσία τους αποδόθηκε βάσει νόμου στους ακτήμονες της περιοχής, οι οποίοι είχαν υποφέρει από την αγριότητα των Τσάμηδων.
Δυστυχώς στο όνομα της ψευδοπροοδευτικότητας ορισμένοι Έλληνες διανοούμενοι οργανώνουν συνέδρια για ανύπαρκτες μειονότητες και στηρίζουν σήμερα τους Τσάμηδες… Αυτά βλέπουν οι οργανώσεις των Τσάμηδων στα Τίρανα και με την υποστήριξη των αλβανικών κομμάτων και του Πρωθυπουργού Έντι Ράμα, προπαγανδίζουν με κάθε τρόπο κατά της Ελλάδος. Αρχικός στόχος των Τσάμηδων και των οπαδών της «Φυσικής Αλβανίας» είναι η δικαίωσή τους από κάποιο Διεθνές Δικαστήριο ή άλλο έγκυρο όργανο, στη συνέχεια η επάνοδός τους στη Θεσπρωτία και στο τέλος η διεκδίκηση της εντάξεως της Θεσπρωτίας στην Αλβανία.
Πίσω από τα μειονοτικά ζητήματα στα Βαλκάνια κρύβονται εδαφικές διεκδικήσεις. Η «Φυσική Αλβανία», βάσει των χαρτών που διδάσκονται στα αλβανικά σχολεία, περιλαμβάνει τμήματα του Μαυροβουνίου, της Σερβίας, των Σκοπίων και της Ελλάδος. Καλό θα ήταν να αντιδράσουμε διεκδικώντας την Αυτονομία της Βορείου Ηπείρου χωρίς αλλαγή συνόρων, βάσει του Πρωτοκόλλου της Κερκύρας του 1914. Να τους δείξουμε ότι ξέρουμε να χορεύουμε και Τσάμικο και Κερκυραϊκό!
Άρθρο μου στην εφημερίδα ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΛΗΘΕΙΑ, Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2016
Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2016
10η Σύνοδος Ολομέλειας Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης Μεσογείου στα Τίρανα 18-19.2.2016 – Επιτυχής παρέμβαση Ελληνικής Αντιπροσωπείας- Βράβευση Δημάρχου Λέσβου, κ. Γαληνού
Παράρτημα Ομόνοιας Θεσσαλονίκης για την ψήφο των Βορειοηπειρωτών
Το λεύκωμα του Μιχάλη Παντούλα για τον Άγιο Κοσμά - Albumi i Mihail Pantulës për Shën Kozmain!
Πρόσφατα ολοκληρώθηκε και βγήκε στην κυκλοφορία μια σπουδαία εργασία
του φιλόλογου, πρώην βουλευτή Ιωαννίνων Μιχάλη Παντούλα. Πρόκειται για κάτι
όχι συνηθισμένο τόσο αυτού καθ εαυτού σαν εργασία όσο και στην υλοποίηση της
σε επίπεδο έρευνας και υλοποίησης της έκδοσης.
Είναι το λεύκωμα στο οποίο περιλαμβάνονται αγιογραφίες
αφιερωμένες στον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό σε τοιχογραφία, φορητές εικόνες κ.α.
υλικό από τον ευρύτερο Βαλκανικό χώρο και κατά την περίοδο απ’ το μαρτύριο
του Αγίου έως την επίσημη αγιοκατάταξη του απ’ το Οικουμενικό
Πατριαρχείο το 1961.
Έργο – αφιέρωμα στην τιμή και τη φήμη ενός τόσο
αγαπητού Αγίου στον ορθόδοξο λαό και ειδικά εδώ στα μέρη της Ηπείρου όπου η
παρουσία του είναι ζωντανή έως σήμερα. Λεύκωμα υψηλής αισθητικής και
ταυτόχρονα ιστορικό ντοκουμέντο. Με την τεκμηρίωση κάθε εικόνας – θέμα που
έχει συμπεριλάβει στο έργο ο κ. Παντούλας μας περπατάει προσεκτικά και με
επιχειρήματα στην ιστορία του τόπου και κάνει την αναδρομή του μνημείου στο
οποίο βρέθηκε η τοιχογραφία ή η φορητή εικόνα.
Δεν έχουμε τις γνώσεις να κρίνουμε. Προφανώς όμως έστω
και ένα γρήγορο ξεφύλλισμα του βιβλίου αφήνει την αίσθηση της υπερηφάνειας.
Πλέον των 20 θεμάτων που παρουσιάζει είναι απ’ το χώρο μας, της Μητροπόλεως
Αργυροκάστρου και ευρύτερα της Μέσης Αλβανίας δηλαδή της Μουζακιάς. Μάλιστα
χωρίς πολλά σχόλια και λόγια, μόνο με την ιστορική τοιχογραφία (1960) απ’ τη
Μπουμπουλίμα της Λούσνιας διαψεύδονται και απορρίπτονται όλα τα ψεύδη
που γράφονται κατά καιρούς σε αλβανικά ΜΜΕ για το ρόλο του Αγίου Κοσμά και
την εκτίμηση που έχαιρε στους πληθυσμούς της ευρύτερης περιοχής εδώ.
Έργο κοπιώδες απ’ τον Μιχάλη Παντούλα να συγκεντρώσει
το όλο υλικό (απ’ την Αλβανία και όλη την Ελληνική επικράτεια) και να το
μελετήσει και ταξινομήσει με πολλαπλά κριτήρια: χρονολογικά, ζωγραφικά,
θεματικές ενότητες κ.α. Αλλά που στο τέλος προφανώς ξεκουράζει.
Μια λαμπάδα στον Άγιο Κοσμά των Ελλήνων και της
Οικουμένης, στον Άγιο τον Σκλάβων που στην ουσία ήταν των Ελεύθερων Άγιος και
Πρεσβευτής. Είναι το τάμα ίσως του ερευνητή για να αποδείξει ότι ο Κοσμάς ο
Αιτωλός είχε απ’ τα πρώτα του κιόλας κηρύγματα και μετά με τον
μαρτυρικό του θάνατο θεωρηθεί άγιος στη συνείδηση του λαού.
Ένα χρήσιμο βιβλίο που απευθύνεται όχι μόνο σε
ανθρώπους με ειδικό ενδιαφέρον την τέχνη, τον πολιτισμό ή την ιστορία.
Στον κάθε πιστό που σέβεται και τιμά τη μνήμη του Αγίου είναι επίσης ένα
ωφέλιμο βιβλίο για τη βιβλιοθήκη του.
|
Kohët
u fundit u përfundua dhe doli në qarkullim një punë e madhe shkencore e filologut,
ish deputetit të Janinës z. Mihal Pandula. Bëhet fjalë për diçka jo kaq të
zakonshme sa për vetë punën si dhe për materializimin e nivelit të kërkimit
dhe materializimin e botimit.
Është
një album tek i cili përfshihen afreske që i janë dedikuar Shën Kozma
Etolosit si në murre ashtu dhe në ikona të lëvizëshme etj, material i
mbledhur në zonën e gjërë të Ballkanit dhe gjatë periudhës nga martirizimi i
Shenjtorit deri në rënditjen e tij ndër shenjtorët nga Patriarkana Ekumenike
më 1961.
Një
punë dedikuar nderit dhe famës së një shenjtori kaq të dashur në popullin orthodhoks dhe në
veçanti këtu në zonën e Epirit ku dhe prezenca e tij është e gjallë deri më
sot. Një album i një estetike të lartë dhe në të njejtën kohë dokument
historik. Me informacion në çdo ikonë – çështje që ka përfshirë në veprën e
tij z Pandula ka ecur me kujdes dhe me argumenta në brendësi të historisë së
vendit dhe bën një rrugëtim të monumentit në të cilin u gjend ikona murale
ose ajo e lëvizëshme.
Nuk
kemi njohuritë që të gjykojmë. Por duket qartë me një shfletim të shpejtë se
libri të le një përshtypje krenarie. Më shumë se 20 nga temat që paraqit janë
nga ambjenti ynë, i Mitropolisë së Gjirokastrës dhe më gjërë në Shqipërinë e
Mesme dmth të Myzeqesë. Bile pa shumë komente dhe fjalë, vetëm me ikonën
murrale të (1960) nga Bubullima e Lushnjës përgënjeshtrohen dhe përjashtohen
të gjitha ato gënjeshtra që shkruhen në kohë të ndryshme në mediat Shqiptare
për rolin e Shën Kozmait dhe vlerësimin që gëzonte ndër popullatat e zonës.
Një
vepër e lodhshme nga Mihali Pandula që
përqëndron të gjithë materialin (nga Shqipëria dhe e gjithë zona Helene) që
ta studiojë dhe ta klasifikojë me kritere të shumëllojshme: kohore,
artistike, kapituj tematikë etj Por që në fund me patjetër që çlodh.
Një qiri
për Shën Kozmain e Helenëve dhe itë Ikumenit,
Shenjtit të Skllevërve, që në esencë
ishte Shenjtori dhe Ambasadori i të
lirëve. Është ndoshta një dedikim i kërkuesit që të vërtetojë se Shën Kozma
Etolosi ishte konsideruar që prej predikimeve të tij të para dhe më pas, me
vdekjen e tij martirizuese, si një
shenjtor në ndërgjegjie popullore.
Një
libër i mirë i cili iu drejtohet jo vetëm personave me interes të veçantë
ndaj artit, kulturës ose historisë. Çdo besimtari që respekton, çmon dhe nderon
kujtimin e Shenjtorit ky libër është i dobishëm për bibliotekën e tij.
Përktheu Pelasgos
|
Έτοιμη η Αλβανία να δεχτεί πρόσφυγες από τη Συρία ως χώρα τράνζιτ- Gati Shqipëria që të pranojë nga Siria emigrantë Tranzit
Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2016
Ομόνοια – ΚΕΑΔ, επιβεβλημένη η συμπόρευσή τους
Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2016
21/2/1913: Ο αιώνιος δεσμός των Κρητών και των Ηπειρωτών…
Ο Κωστής Καπιδάκης, εθελοντής φοιτητής της Νομικής στον «Ιερό Λόχο Κρητών Φοιτητών» και μετέπειτα προϊστάμενος της Γραμματείας του Εφετείου Κρήτης γράφει: «Εκ των 1400 ανδρών του Τάγματος που είχε ενταχθεί ο Λόχος Φοιτητών έμειναν ζώντες 567. Οι λοιποί 833 είχαν πέσει στο πεδίο της Μάχης και το Τάγμα οργανώθηκε σε Διλοχία».
Δεν έχει μάνα να τον κλαίει, κύρη να τον λυπάται,
ούτε αδερφό ουτ΄αδερφή να τον ψυχοπονάται,
μόνο το δεκανέα ντου κι εκείνος τον λυπάται.
και εδώ: http://www.syllogosipirotonkozanis.gr/book/export/html/1570
Αν δεν υπήρχαν οι Ηπειρώτες Ευεργέτες http://www.giannena-e.gr/Eyergetismos/Eyerg/HPEIROTES%20EYERGETES.aspx
δεν θα είχαν γίνει πολλά στην Ελλάδα…
Ζωσιμαία, Καπλάνειο, Βαλάνειο, τα Αρσάκεια, η Ριζάρειος σχολή, Δομπόλης (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων), Ζάππας με το Καλιμάρμαρο και το Ζάπειο (αχ Αθήνα), Αβέρωφ-Τοσίτσας (Θωρηκτό), Γεώργιος Σταύρου (Εθνική τράπεζα) κ.λπ.