Σάββατο 21 Ιουλίου 2018

Δεν είμαστε Βορειοηπειρώτες, είμαστε Ηπειρώτες

Στις μέρες μας το να πραγματεύεται κανείς με θέματα που αφορούν τα εθνικά ζητήματα ή οτιδήποτε άλλο που σχετίζεται με αυτά, είναι σύνηθες φαινόμενο που για μεγάλο μέρος του κόσμου έχει γίνει γραφικότητα.

Μετά μανίας γράφουμε, πότε φέροντας την ευθύνη των όσων διατυπώνουμε και πότε όχι, πολλές φορές έχοντας ως απώτερο σκοπό να γίνουμε το επίκεντρο της κοινής γνώμης. Ωστόσο η διεκδίκηση της αλήθειας μπορεί να επέλθει και δια της ελευθερίας του λόγου, συνεπώς και εκείνης του διαδικτύου.
Ένα σύνηθες φαινόμενο που πολλάκις συναντάται επί των ημερών μας, είναι ο λανθασμένος προσδιορισμός του <<Βορειοηπειρώτη>> από το σύγχρονο (κυρίως) Νεοέλληνα – Ελλαδίτη. Ένας όρος ο οποίος αυθαιρέτως χρησιμοποιήθηκε από το 1913 και έπειτα, τότε όπου οι λεγόμενες <<Μεγάλες Δυνάμεις>> όριζαν τις τύχες των ελληνικών – ηπειρώτικων πληθυσμών που αιφνιδίως αναγκάστηκαν να μείνουν εκτός της επικράτειας του νεοελληνικού κράτους.
Άνθρωποι με ιστορική μνήμη και συνέχεια βγαλμένη από τα βάθη της υπάρξεως των μεγάλων ηγετών της Ηπείρου, γόνοι ευεργετών και άτομα με μια λιτή και δωρική φυσιογνωμία, βίωσαν και συνεχίζουν να βιώνουν διαχρονικά ακόμη και μέσα από το ομηρικό γλωσσικό τους ιδίωμα, την αγάπη τους γι αυτόν εδώ τον τόπο. Κι όμως ετούτοι εδώ οι Έλληνες βαστάζοντας στις πλάτες τους αυτό το αιφνιδίως επιβαλλόμενο από τους εταίρους «σωτήρες» εθνικό προσωνύμιο, άλλοτε αντιμετωπίζονται ως οι αλλοεθνείς μέσα στους λοιπούς Ελλαδίτες και άλλοτε ως οι αλλοεθνείς – έποικοι των ιδίων των εδαφών όπου διαβιούν.
Η ελλιπής ενημέρωση και ο ωχαδερφισμός μας κυβερνά, κάνοντάς μας, ανιστόρητους, μαλθακούς και καχύποπτους. Η Ελληνική Πολιτεία με την επίσημη κατάργηση των όρων <<Βόρεια Ήπειρος>> και <<Βορειοηπειρώτης>>, από τη μια (ακουσίως) χτυπά την αυθαίρετη χρησιμοποίησή του, ενώ από την άλλη (εκουσίως) καταργεί την ταυτότητα των Ελλήνων Ηπειρωτών αυτής εδώ της γης.
Μη νομίζουμε πως ο εν λόγω όρος αφορά μόνον εδαφικά κεκτημένα, διότι τα ίδια τα άτομα που τον φέρουν, τον ξεχωρίζουν πια ως χαρακτηριστικό της εθνικής τους ταυτότητας. Δεν αποτελεί ετικέτα μιας ξεχωριστής εθνικής ομάδας ανθρώπων, αλλά τη δυναμική ισχύ όλων των αγώνων που εκείνη κατέβαλλε στον ρου της σύγχρονης και απομονωμένης ιστορίας της.
Αποτελεί όνειδος να θέλουν να μας ξεριζώσουν από την ψυχή μας ένα στοιχείο που μας τιμά και μας κάνει υπερήφανους που το διαθέτουμε. Ναι μεν στις αρχές του 1990 οι Βόρειο – Ηπειρώτες (δικαιολογημένα) αντιμετωπίστηκαν ως οι <<κακομοίρηδες>> μιας ειδικής περιοχής, όμως τώρα πια τα πράγματα βρίσκουν το δρόμο τους και όλοι έχουν τη δυνατότητα να μας εννοήσουν εις βάθος.
Αν σιωπήσουν οι ιθύνοντες, θα παραγκωνιστούν πολλά από τα δικαιώματά μας και εν καιρώ θα δούμε τα πόδια μας να χωλαίνουν και ο ολοκληρωτικός ξεριζωμός των εδώ Ηπειρωτών θα είναι πια γεγονός.
Σε τούτον εδώ τον τόπο ο ευγενής πολιτισμός δυναμώνει ακόμη με την παρουσία του γηγενούς ελληνικού στοιχείου, το οποίο καταπολεμά με τον τρόπο του κάθε μισαλλοδοξία και συνδράμει στο μέγιστο στον πραγματικό εξευρωπαϊσμό και την αρμονία όλων όσοι τον κατοικούν.
Διαγράφοντας το όνομά μας, σβήνετε την ίδια μας την ύπαρξη, μας θέτετε στο περιθώριο της ελληνικής ιστορίας, εκτελώντας μας υπογείως.
Είθε τα πράγματα να αλλάξουν!
Κλείνοντας σας παραθέτω τρεις στίχους από το υψίστης εθνικής σημασίας ποίημα της Κικής Δημουλά, το οποίο εμπνεύστηκε κατόπιν της λογοτεχνικής της επαφής, με το γλυπτό «Η Βόρειος Ήπειρος» στην πλατεία Τοσίτσα των Αθηνών.
«Θαρρεί κανείς πως έχεις ελαφρά ανακαθίσει
να θυμηθείς ένα ωραίο όνειρο που είδες,
πως παίρνεις φόρα να το ζήσεις.»
Γκοτζιάς Γιώργος
Ήπειρος, Ιούλιος 2018
Εκπαιδευτικός – Φοιτητής Ιστορίας και Αρχαιολογίας

Γ. Σούρλας: Αγανακτισμένοι οι συγγενείς των πεσόντων για τον αποκλεισμό τους από το μνημόσυνο στους Βουλιαράτες

Σε κλίμα συγκίνησης τελέστηκε την Παρασκευή 13 Ιουλίου η επιμνημόσυνη δέηση για τους εκατό Έλληνες στρατιώτες που έπεσαν στον ελληνο-ιταλικό πόλεμο και τα οστά των οποίων μεταφέρθηκαν στο στρατιωτικό νεκροταφείο, στους Βουλιαράτες της Βόρειας Ηπείρου.
Ωστόσο, ο Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης, τέκνων, συγγενών και φίλων άταφων πεσόντων 1940- ΄41,  Γιώργος Σούρλας, μιλώντας στο δημοτικό ραδιόφωνο Πειραιά "Κανάλι Ένα" και την εκπομπή “Δύο Ρεπόρτερ”, εξέφρασε την αγανάκτησή του, για τον αποκλεισμό, των συγγενών των ηρώων, από την τελετή.
«Μετά από δεκατρία χρόνια απέδωσε μία προσπάθεια για να γίνει η ανεύρεση και η εκταφή των οστών των Ελλήνων στρατιωτών από τους ομαδικούς τάφους στο πεδίο της μάχης στη περιοχή της Κλεισούρας», είπε ο κ. Σούρλας, αναφέροντας παράλληλα ότι τον περασμένο Ιανουάριο, η Πρέσβης της Ελλάδας στα Τίρανα Ελένη Σουράνη δεν του επέτρεψε να βρεθεί στο χώρο όπου ξεκινούσαν οι εκταφές.
«Το χειρότερο όμως», όπως σημείωσε, «ήταν το γεγονός ότι οι συγγενείς των πεσόντων δεν ενημερωθήκαμε για την μεταφορά των οστών των εκατό Ελλήνων πεσόντων που βρέθηκαν στην Κλεισούρα στο στρατιωτικό κοιμητήριο νεκροταφείο στους Βουλιαράτες και αποκλειστήκαμε από την επιμνημόσυνη δέηση που πραγματοποιήθηκε εκεί την προηγούμενη Παρασκευή».
Ο κ. Σούρλας ανέφερε ότι δέχεται τηλεφωνήματα από πολλούς συγγενείς πεσόντων οι οποίοι εκφράζουν την αγανάκτηση τους για την πράξη αυτή του Ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών.
Ο Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης, τέκνων, συγγενών και φίλων άταφων πεσόντων 1940- ΄41, δήλωσε ότι για αυτό το λόγο ετοιμάζεται ανοικτή επιστολή διαμαρτυρίας προς τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, από 300 συγγενείς πεσόντων.
Με αφορμή την εξαγγελία του Νίκου Κοτζιά «για επίλυση των διαφορών με την Αλβανία πριν πάει διακοπές», ο κ. Σούρλας με ισχυρές δόσεις πικρίας και ειρωνείας κάλεσε τον Υπουργό Εξωτερικών «να βρει ως ημερομηνία τα γενέθλια κάποιου ξένου διπλωμάτη ώστε να δώσει πανηγυρικό χαρακτήρα, όπως έκανε με τα γενέθλια του Μάθιου Νίμιτς όταν υπέγραφε την επαίσχυντη συμφωνία των Πρεσπών».

Κοτζιάς: «Αυτοί που παριστάνουν τους υπερπατριώτες είναι προσκυνημένοι»

Κράτησε χαμηλούς τόνους στο θέμα της Ρωσίας και διαχώρισε τον σερβικό λαό από τους εθνικιστικούς κύκλους στο Βελιγράδι.
Ο υπουργός Εξωτερικών μίλησε για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, τους ενεργειακούς δρόμους της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, τη νέα πρωτοβουλία του γ.γ. του ΟΗΕ για το Κυπριακό, αλλά και τη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται στο προσφυγικό.

Η ένταξη της ΠΓΔΜ στο ΝΑΤΟ δεν ευχαριστεί ιδιαίτερα ούτε τη Ρωσία. Υπήρχε ρωσική δυσαρέσκεια; Είναι αυτό η αιτία για την απέλαση των δύο Ρώσων διπλωματών;

«Κριτήριο στην πολιτική μας είναι τα εθνικά μας συμφέροντα. Η Ρωσία πρέπει να αντιληφθεί ότι δεν μπορεί να ασεβεί ως προς τα εθνικά συμφέροντα άλλου κράτους επειδή νιώθει ισχυρότερη απέναντί του.
»Μια τέτοια στάση δεν θα την αποδεχτούμε, και το έχουμε αποδείξει, ούτε από τη Δύση ούτε από την Ανατολή.
»Από την άλλη, πρέπει να σας πω ότι περισσότερο με ενδιαφέρουν οι εσωτερικές αντιδράσεις που δεν λαμβάνουν υπόψη αυτά τα συμφέροντα.
»Όταν έθεσα ζήτημα απομάκρυνσης των κατοχικών στρατευμάτων από την Κύπρο, με κατηγόρησαν και με προέτρεπαν να δείξω κατανόηση στις απαιτήσεις της Τουρκίας να διατηρήσει κατοχικά στρατεύματα στη μεγαλόνησο.
»Όταν θέλησα να λύσω το πρόβλημα του ονοματολογικού και κατά συνέπεια να βάλω τέρμα στις βλέψεις τρίτων στην περιοχή -και πριν από όλα στους ισλαμιστές-, με κατηγόρησαν ψευδόμενοι ότι παρέδιδα την ελληνική Μακεδονία.
»Τώρα, με εγκαλούν να δείξω ανεκτικότητα σε κατασκοπευτικές δράσεις τρίτων στη χώρα.
»Όλοι αυτοί που λένε τα πιο πάνω, παριστάνουν τους υπερπατριώτες, ενώ στην πραγματικότητα είναι προσκυνημένοι».

Κοτζιάς: «Αυτοί που παριστάνουν τους υπερπατριώτες είναι προσκυνημένοι»

Για τη Συμφωνία των Πρεσπών, μίλησε ο Νίκος Κοτζιάς σε συνέντευξη του στην «Εφ.Συν.» και έστειλε μήνυμα στους απλούς πολίτες που διαφωνούν, ενώ άσκησε κριτική στην αντιπολίτευση, στην Αθήνα και στα Σκόπια («ασκούν κριτική μίσους», είπε χαρακτηριστικά), ενώ έκανε λόγο και για προσκυνημένους υπερπατριώτες.

Η Συμφωνία των Πρεσπών προκάλεσε πολιτικές αντιδράσεις στο εσωτερικό και των δύο χωρών και μάλιστα η αντιπολίτευση χρησιμοποίησε και στις δύο χώρες σχεδόν τα ίδια επιχειρήματα. Σας απασχολεί μήπως αυτή η πόλωση έχει ευρύτερες επιπτώσεις, τουλάχιστον στην Ελλάδα;

«Η αντιπολίτευση στις δύο χώρες είναι αντιπολίτευση που χρησιμοποιεί από κοινού ρητορική μίσους.
»Καλλιεργούν το πολιτικό μίσος σε όλες του τις διαστάσεις: τόσο στο εσωτερικό όσο και για τις διακρατικές σχέσεις.
»Η Ν.Δ. απορρίπτει τη Συμφωνία με το επιχείρημα ότι τα παραδώσαμε όλα στα Σκόπια.
»Ο Ιβάνοφ και το κόμμα του δεν επικυρώνουν τη Συμφωνία διότι τάχα με αυτήν υποτάσσεται η χώρα του στην Ελλάδα.
»Αν τα συνδυάσει κανείς, μπορεί εύκολα να καταλήξει ότι πρόκειται και στις δύο χώρες για κόμματα που θρέφονται από αυτή τη ρητορική, από τη μη λύση των προβλημάτων, από την αδράνεια.
»Δεν έχουν καταλάβει τίποτα από την ιστορία, από τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή· ενώ δεν κατανοούν ως προς τη Συμφωνία ούτε μία παράγραφο από το διεθνές δίκαιο».
Πηγή: «Εφημερίδα των Συντακτών – Σαββατοκύριακο»

Προσκυνημένοι επί της ουσίας αυτοί που κάνουν τους υπερπατριώτες, λέει ο υπουργός Εξωτερικών


«Η συμφωνία των Πρεσπών εμφάνισε τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στις δυνάμεις που έχουν προσκολληθεί στο χθες και σε πολλά θέματα επιλέγουν την αδράνεια και στις δυνάμεις που πιστεύουν, όπως εμείς, σε μια ενεργητική δημοκρατική εξωτερική πολιτική που δραστήρια επιδιώκει να αλλάξει τις συνθήκες της περιοχής μας προς το καλύτερο» τονίζει ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς σε συνέντευξή του που δημοσιεύεται σήμερα στην Εφημερίδα των Συντακτών. Αναφερόμενος ειδικότερα στην αντιπολίτευση των δύο χωρών επισημαίνει ότι «είναι αντιπολίτευση που χρησιμοποιεί από κοινού ρητορική μίσους» και ότι «πρόκειται για κόμματα που θρέφονται από αυτή τη ρητορική» και «δεν έχουν καταλάβει τίποτα από την ιστορία, από τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή, ενώ δεν κατανοούν ως προς τη συμφωνία ούτε μια παράγραφο από το διεθνές δίκαιο». Παράλληλα υποστήριξε ότι «το ψέμα και η απάτη έχουν κοντά ποδάρια» και έστειλε μήνυμα στους διαφωνούντες πολίτες «να διαβάσουν, να μελετήσουν καλύτερα τη συμφωνία, να ακούσουν και την άλλη γνώμη, να παρακολουθήσουν πρακτικά αν οι κίνδυνοι που επικαλείται τμήμα της αντιπολίτευσης είναι πραγματικοί». Ερωτηθείς αναφορικά με τη ρωσική δυσαρέσκεια για την ένταξη των Σκοπίων στο ΝΑΤΟ ο υπουργός Εξωτερικών υπογράμμισε ότι «η Ρωσία πρέπει να αντιληφθεί ότι δεν μπορεί να ασεβεί ως προς τα εθνικά συμφέροντα άλλου κράτους, επειδή νιώθει ισχυρότερη απέναντί του. Μια τέτοια στάση δεν θα την αποδεχτούμε, και το έχουμε αποδείξει, ούτε από τη δύση, ούτε από την ανατολή». Κληθείς να περιγράψει κάποιες κομβικές στιγμές της διαπραγμάτευσης αναφέρθηκε στη δυσκολία να πείσει «την ΕΕ και τον ΟΗΕ να μας αφήσουν να βρούμε εμείς την ατζέντα και τις λύσεις». Σχετικά με την ελληνο-αλβανική συμφωνία και τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης και στις δυο χώρες ο υπουργός Εξωτερικών εξέφρασε την ελπίδα «να υπάρξει μεγαλύτερη ωριμότητα ως προς τις λύσεις των θεμάτων που έχουμε». Εξέφρασε την άποψη ότι «η αντιπολίτευση, και στις δύο πλευρές των συνόρων προσπαθεί να δουλέψει με το θυμικό των πολιτών. Να αναπαράγει αρνητικά στερεότυπα και προκαταλήψεις ανάμεσα στους λαούς». Ερωτηθείς σχετικά με την πορεία των ελληνοτουρκικών σχέσεων μετά τις εκλογές ο υπουργός Εξωτερικών ανέφερε τη σημασία που έχει «να μην εξελιχθούν επιπλέον αρνητικά» διατυπώνοντας την εκτίμηση ότι «σειρά προβλημάτων που έχουμε μαζί τους θα πρέπει να λυθούν στη βάση του διεθνούς δικαίου. Ότι είναι απαραίτητη η ειρηνική ανάπτυξη των σχέσεων μας και η εγκατάλειψη κάθε είδους προκλήσεων, όπως, επίσης, η παραπέρα ανάπτυξη των οικονομικών-κοινωνικών σχέσεων προς όφελος των λαών μας». «Να πάψουν να ονειρεύονται οι γείτονες μας τα νησιά του Αιγαίου και να κατανοήσουν ότι η ελληνική μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης αυγάτισε σε αντίθεση με όσα έκαναν οι τούρκοι σε βάρος της ομογένειας» είπε χαρακτηριστικά επισημαίνοντας ότι είναι «μεγάλης σημασίας, και συμβολικής, η Τουρκία οφείλει άμεσα να απελευθερώσει τους δύο Έλληνες στρατιωτικούς». Ερωτηθείς τι καινούργιο περιμένει από τη νέα πρωτοβουλία του ΓΓ του ΟΗΕ για επανάληψη των συνομιλιών για το Κυπριακό ο Ν. Κοτζιάς είπε ότι για πρώτη φορά τώρα «πάμε στη νέα διαπραγμάτευση με καλύτερους όρους» «έχοντας ως κρατούμενο τη θέση ότι οι συνθήκες των εγγυήσεων και της συμμαχίας δεν θα μπορούν, πλέον, να διατηρηθούν» για την οποία δήλωσε περήφανος. 21/07/2018 13:03 ΑΠΕ-ΜΠΕ Αθήνα, Ελλάδα Share this:

Πηγή: Προσκυνημένοι επί της ουσίας αυτοί που κάνουν τους υπερπατριώτες, λέει ο υπουργός Εξωτερικών https://hellasjournal.com/

Πέμπτη 19 Ιουλίου 2018

Θέμα τσάμηδων από τα …Σκόπια

http://alfa.mk/Upload//Video/Krstic_-_CAMI_Albanija_15_07_201871517580.mp4

Η μεγαλύτερη βαλκανική σύγκρουση, είναι ξεχασμένη και αγνοημένη, αλλά ωστόσο ενεργή, τουλάχιστον στα χαρτιά. Στην Ελλάδα παραμένει σε ισχύ ο νόμος για τον πόλεμο με την Αλβανία που αποφασίσθηκε το 1940.

Ιούλιος 16, 2018. 18:26

Η σκοπιανή τηλεόραση ‘Άλφα’ παρουσίασε χθες ένα ρεπορτάζ που είχε θέμα «Τσάμηδες και Αιγαιΐτες (Εγκείτσιτε)  μια παρόμοια ιστορία με διαφορετική μεταχείριση- στην Αλβανία κορυφαίο θέμα, στη ‘Μακεδονία’ ξεχασμένο».



 «Είναι παράλογο για δύο χώρες – μέλη του ΝΑΤΟ να έχουν ένα τόσο ανοιχτό ζήτημα», λέει ο πρέσβης Σαμπάν Μουράτι.


Η εμπόλεμη κατάσταση εξακολουθεί να υπάρχει για έναν κύριο λόγο – λέει ο πρέσβης Μουράτι που θεωρείται καλός ειδικός σε θέματα διεθνούς δικαίου και ειδικότερα στις σχέσεις μεταξύ των βαλκανικών κρατών.


«Είναι Αλβανοί Μουσουλμάνοι που ζούσαν στο βόρειο τμήμα της Ελλάδας. Εκδιώχθηκαν στο τέλος του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου με την κατηγορία της συνεργασίας με τους ΝΑΖΙ, αυτός είναι ο συλλογικός ισχυρισμός,  που δεν τεκμηριώνεται και δεν υποστηρίζεται από καμία διεθνή συμφωνία», εξηγεί ο πρέσβης Σαμπάν Μουράτι.


Οι τσάμηδες υποστηρίζουν ότι ο νόμος του πολέμου εξακολουθεί να ισχύει μόνο για να τους εμποδίσει να αναζητήσουν τα ακίνητα τους στην Ελλάδα.


«Έχουμε τίτλους ιδιοκτησίας και έγγραφα από την τουρκοκρατία, αλλά οι ελληνικές αρχές δεν τα δίνουν σημασία», λέει ο Σφετίμ Ιντρίζι, που στέκεται μπροστά στο κοστούμι της γιαγιάς του που κατόρθωσε να το φέρει με τη φυγή της στον πόλεμο.


«Δεν πρέπει  να ισχυρίζονται ότι υπήρξαν όλοι φασίστες», λέει και προσθέτει:  «οι γέροι και τα παιδιά δεν μπορούσαν να συμμετάσχουν στην σύγκρουση εκείνη την εποχή».


Το σκοπιανό κανάλι παρουσιάζει  τις θέσεις του προέδρου του κόμματος των αλβανοτσάμηδων στην Αλβανία.


«Δεν είναι μόνο οι Αλβανοί τσάμηδες, είναι οι ‘Μακεδόνες’, οι Ρομά, οι Τούρκοι και άλλες μειονότητες που έχουν απελαθεί από την Ελλάδα. Είναι το μόνο κράτος που δεν αναγνωρίζει τις μειονότητες, δεν επικυρώνει τις μειονοτικές συνθήκες», δήλωσε ο Σφετίμ Ιντρίζι.


Ο Σκοπιανός παρουσιαστής θα πει: 

«Η απέλαση των τσάμηδων μοιάζει με αυτήν των Αιγαιϊτών  από πολλές απόψεις- οι πρώτοι ήταν ως σύνολο επιφορτισμένοι με τη συνεργασία τους με τους ΝΑΖΙ, οι δεύτεροι είχαν συνεργασθεί με τους κομμουνιστές. Και στα δύο μέρη, η Ελλάδα άλλαξε τα ονόματα των πόλεων και των χωριών και τώρα  διατάζει την Αλβανία και τη ‘Μακεδονία’, να χρησιμοποιούν τα τοπωνύμιά τους».


«Αυτός που ξεχνά αυτό το ζήτημα θα αντιμετωπίσει σοβαρές συνέπειες, ριζικές και σκληρές απαντήσεις… Είμαστε έτοιμοι να καλέσουμε μποϊκοτάζ των ελληνικών προϊόντων και των ελληνικών τραπεζών… Δεν ζητάμε αλλαγή συνόρων, αλλά θέλουμε να επιστρέψουμε στα σπίτια των προγόνων μας», λέει ο Ιντρίζι.


«Έχουμε παραδείγματα από το παρελθόν, όταν η Ελλάδα χρησιμοποίησε τη θέση της ως χώρα μέλους της ΕΕ για να απειλήσει, σίγουρα όχι άμεσα, αλλά έμμεσα και κατέστησε σαφές στην Αλβανία ότι αν δεν αποδεχθεί κάτι θα επιλέξει το βέτο στη διεύρυνση», είπε η δημοσιογράφος Φατιόνα Μέϊντίν στα Τίρανα.


Ωστόσο, για την Ελλάδα το ζήτημα αυτό έχει κλείσει και η εμπόλεμη κατάσταση με την Αλβανία είναι ξεχασμένη στο συρτάρι, σημειώνεται χαρακτηριστικά.


(Στοιχεία από alfa.mk)


--
               

Μεσογαίας Νικόλαος: «Είμαι πολίτης Κονίτσης και συμπολίτης του μακαριστού Σεβαστιανού και του οσ. Παϊσίου»

Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος μιλάει σε εκδήλωση αφιερωμένη στον όσιο Παΐσιο που έλαβε χώρα στην αίθουσα τελετών του Δημαρχείου Κόνιτσας στο πλαίσιο των τριήμερων εκδηλώσεων (10-12 Ιουλίου 2018) προς τιμήν του Αγίου Παϊσίου στην Κόνιτσα και διοργάνωσαν η Ιερά Μητρόπολη Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κόνιτσης και ο Δήμος Κόνιτσας.

Δείτε το βίντεο…

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ

Image may contain: 7 people
Κάπως έτσι λειτουργούσε το δικτατορικό σύστημα στην Αλβανία. Αν σ' έβλεπε να είχες ελεύθερο χρόνο σ' έβαζε σε δουλειά.
Σε κούραζε.
Ώστε να μην μπορούσες να σκεφτείς σωστά, λάβεις κάποιες "πονηρές" αποφάσεις.
... Εκείνο το καλοκαίρι του '60 μαθητές, φοιτητές, δάσκαλοι έκαναν διακοπές και στην Καλογοραντζή.
-Τσαπί όλοι έχετε στο σπίτι σας, - τους είπαν. - Αύριο το πρωί το παίρνετε και ροβολάτε στον κάμπο να τσαπίσετε!
Την επόμενη όλη η ομάδα της φωτογραφίας, τραβηγμένη από το Γιάννη Τσιούρη, που έπαιρνε τότε σβάρνα τα χωράφια, σκάλιζε το καλαμπόκι στις "Λαδαριές".
Στους όρθιους απ' τ' αριστερά προς τα δεξιά είναι οι:
Λεωνίδας Μπέης, Παντελής Γκόλες, Μιχάλης Κέντρος, Θοδωρής Κουρούνης, Τάκης Παππάς, Παντελής Κουρούνης, Κώτσιος Πάσχος, Λεωνίδας Κάτσης.
Στους καθισμένους είναι οι:
Φώτης Παππάς, Λουίζα Μπέη, Χρυσάνθη Μπεζάτη, Λουίζα Λιάρου, Φριδερίκη Μάλλιου και Βασίλης Κονόμης. 
Ενδιάμεσα είναι ο Γιάννης Σιούκουρας.
Δύο είναι δάσκαλοι, δύο φοιτητές και οι υπόλοιποι μαθητές σε διάφορες μεσαίες σχολές.
Είναι μέσα στην ομάδα κι ένας εργαζόμενος σε υφαντουργείο στα Τίρανα, που περνούσε την άδεια στο χωριό. 
Τον έβαλαν κι αυτόν μπροστά.
(Η φωτογραφία είναι από το προσωπικό αρχείο του Παντελή ΓΚΟΛΕ).

Mbi racizmin skandaloz për “gjelat e zinj”


Nga Bled KOMINI
Sistemi ndërkombëtar në të cilin po jetojmë, ka ngritur disa vlera universale të cilat për fat të mirë respektohen prej pjesës më të madhe të kombeve dhe shteteve në glob. Janë këto vlera që nga ana tjetër i kanë dhënë tiparet dalluese këtij sistemi politik, ekonomik, kuturor, edukativ, sportiv etj.
Afërmendsh që të gjitha përputhjet apo vlerat e pranuara nuk kanë ardhur brenda një dite, por si rezultat i një procesi shumë të gjatë, i cili diku është pranuar gjerësisht dhe pa asnjë kundërshtim, e diku ka hasur përplasje e kundërshtime të ndryshme. Normalisht nuk do doja që të zgjatesha në theksimin e vlerave të sistemit global, të induktuara ndjeshëm në të, prej atij që njihet si Qytetërim Perëndimor, pasi do duhej kohë dhe shumë faqe për të analizuar atë sesi ka evoluar apo si i është imponuar vendeve të ndryshme ky qytetërim.
Në antitezë me këtë gjë, unë do doja të ndalesha tek një fenomen aspak pozitiv, por që me nuancat e tij negative ka dëmtuar e po vijon të dëmtojë shoqërinë njerëzore anekënd botës. Ky fenomen nuk njeh prejardhje, civilizim, qytetërim, fe, dogmë apo kredo. Ai ka ekzistuar në të gjitha qytetërimet, në një formë apo një tjetër, ka hedhur rrënjë në të gjitha shoqëritë, kontinentet dhe e ka shoqëruar njerëzimin në çdo moment të shoqërisë njerëzore.
Ky fenomen është racizmi i lëkurës, i ngjyrës, i prejardhjes!
Ngjarja që më shtyu të shkruaj për këtë temë, ajo që realisht më grishi mendimet, mori hov teksa lexoja komentet e shumta e me ngjyrë të zezë, raciste e ksenofobe, mbi lojtarët e kombëtares fraceze të futbollit, pas ndeshjes në finale e Kupës së Botës, “Rusi 2018”. Një lum komentesh negative, ofenduese, raciste u hodhën mbi lojtarët e kombëtares francese, për ngjyrën e tyre, për faktin se ata nuk ishin “gjela të bardhë” dhe se Franca fitoi pikërisht prej meritës së tyre dhe jo prej lojtarëve të bardhë.
Që Franca ka qenë një shtet kolonizator kjo tashmë është e ditur, dhe nga këtu nis një rrugëtim i gjatë debatesh, pështjellimesh si dhe përplasjesh për rolin e etnive të tjera në ngritjen apo shërbimin ndaj Republikës franceze. Por vende kolonizatore kanë qenë edhe Britania, Belgjika, Hollanda, Spanja, Portugalia, Italia, Gjermania etj. E megjithatë për këto vende nuk u tha asnjë fjalë! Edhe në kombëtaret e këtyre shteteve kishte të nacionalizuar qoftë me ngjyrë apo prej kombësive të tjera. Sërish asnjë fjalë!
Por, sado që ne mundohemi të institucionalizojmë një debat mbi “etninë e kulluar”, pamundësia për t’i dhënë atij kahun “e duhur”, ose atë sipas nesh, është minimale. Sot proceset globalizuese si dhe ekonomia e tregut e kanë deformuar aq shumë konceptin e “etnisë së kulluar” saqë kur lufta e Bosnjes përfundoi me marrëveshjen e Dejtonit në ‘95, Perëndimi kuptoi sesa i vlefshëm ishte integrimi, pranimi i vlerave universale si dhe njohja e tjetrit.
Etnitë e kulluara kanë treguar se janë gjakatare, vrastare, e shkaktojnë gjenocide.
E duke ricikluar një debat të vjetër, të sjellë më shumë prej politikës së ditës sesa të ngritur mbi kulturën e mainstream-it aktual, është e domosdoshme të theksohet se kohët e fundit politika evropiane ka kaluar nga politikat publike me sfond ndihmën e shtresave të ndryshme sociale dhe kulturore, drejt atyre agresive të së djathtës ekstreme, sidomos karshi emigrantëve të ardhur nga Afrika apo Lindja e Mesme.
Ndoshta është ky “incipiti” (fakti/shtysa) që ka nxitur reagime të shumta, ndoku të drejta e ndoku të padrejta për mënyrën sesi përdoren “qytetarët e dorës dytë” në vendet evropiane. Por përpara se ta përdorim këtë term, i cili mund të na duket shumë i bukur, shumë komunitar e solidar njëkohësisht, duhet të shtrojmë disa pyetje të tjera. P.sh. a janë ndjerë vet lojtarët që luajnë me kombëtaren franceze qytetarë të dorës dytë? A janë ndjerë ata të pavlerësuar? A janë ndjerë të përdorur dhe të nëpërkëmbur?
Kuptohet që përgjigja e të tëra këtyre pyetjeve është retorike. Nëse ata do ishin ndjerë, askush prej tyre s’do këndonte himnin francez në fillim të ndeshjes, s’do kishte pranuar të vishte fanellën e “Gjelave”, si dhe do kishte zgjedhur të kthehej e të luante për kombëtaren e vendit të tij të origjinës.
Shumë të tillë e kanë bërë! Përse të mos e bënin edhe Pogba, Umtiti, Matuidi, Mbappe…
Ndikimi i politikës së ditës dhe vështirësitë që po kalon Bashkimi Evropian, situatë ku nuk kanë munguar reagimet e shumta sidomos për valën e re të emigracionit prej Afrikës dhe Lindjes Mesme drejt Evropës, i fryn edhe më shumë zjarrit të ndezur gjatë Botërorit “Rusi 2018”. Më herët, vet FIFA ishte përpjekur që moto e saj të ishte “Thuaj Jo Racizmit!”, në të cilën shfaqeshin lojtarët të njohur si Mesi, Ronaldo, Pogba, Benzema, Ribery, Ozil etj., që në videon e shkurtër disasekondëshe, të kërkonin prej sportdashësve dhe jo vetëm, të respektohej kjo moto e çdokush të ndjehej pjesë e show-t sportiv.
Tek shikoja sesi të mëdhenj e të vegjël, shqiptarë e jo shqiptarë merreshin me ngjyrën e lojtarëve e aspak me vlerat që përcjell futbolli, u ndjeva i gozhduar brenda një frustrimi që niste pikërisht nga vet qënia ime shqiptar. Fillova të ndërmend të gjithë emigrantët shqiptarë që dikur morën rrugën drejt Evropës, për të pasur një jetë më të mirë. M’u kujtuan të tëra skenat e dëshmuara, ato në foto si dhe në xhirime të ndryshme sesi ata largoheshin prej këtij vendi, kampet ku ata qëndronin, varfërinë e madhe që përcillnin; lotët, dhimbjen e përcjellë kur zemra largohet prej brigjeve të vendit të vet.
Ne shqiptarët, nuk kemi qenë komb racist. Nuk kemi shfaqur shenja racizmi. Në historinë tonë kemi ndihmuar popuj e kombe të ngrihen, kemi ngritur perandori. Kemi qenë popull që ka dëshmuar se di të bashkëpunojë, të pranoj të ndryshmen, të “shkrihet” pa humbur identitetin, të jetojë mes të tjerëve si dhe të ruaj vetveten kur kanë dashur ta eleminojnë.
A nuk na tregon e kaluara se kemi qenë një popull që ka shërbyer në ushtritë greke e romake në antikitet?! A nuk i kemi dhënë Romës perandorë; Bizantit po ashtu përfshirwë dhe artistë e familje të mëdha; Perandorisë Osmane a nuk i kemi dhënë mbi 30 kryeministra, e dhjetra ministra, arkitektë, piktorë, klerikë e njërëz me famë?
A nuk i kemi dhënë e po i japim Evropës dhe Botës figura të tilla si ajo e Ferid Muratit (nobelist), Stan Dragotit (regjizor), Joseph Dioguardit (kongresmen, ShBA), Alan Shepard (kozmonaut), Tedi Papavramit (violinist), Saimir Pirgut (tenor), James Belushit (aktor), Fadil Berishës (fotograf), Karl Gegës (arkitekt), Aleksandër Moisiut (aktor teatri), Laura Mersini Hugton (shkencëtare), Sami Frashërit, Mehmet Ali Pashës, Nënë Terezës etj.
Të gjitha këto figura, nga dolën? A nuk spikatën nga talenti i tyre dhe mundësia që ju dha për ta shprehur atë talent apo pundësi në një vend të huaj? Nëse racizmi do ishte baza e ndërtimit të marrëdhënieve ndërmjet kombeve, a do e kishin pasur ata këtë fat? Jo! Sigurisht që jo.
Atëherë nga buron ky racizëm?
Nuk kam formulë zbulimi, as statistika shkencore, as të dhëna empirike. Por po e them ashtu siç më vjen natyrshëm. I tërë ky racizëm vjen nga mospërmbushja jonë; nga mungesat e theksuara që kemi në jetën tonë, në qeverisjen tone; nga të tëra ato gjëra që nuk i kemi arritur dot në këto tri dekada demokraci; nga kultura jonë që ka stopuar e nuk po zhvillohet; nga një shoqëri e cila e ka humbur busullën e vlerave, që s’po e gjen dot orientimin nga të shkojë e si të ndryshojë. Për këtë arsye i drejtohemi të tjerëve dhe gjejmë edhe tek ata “njollën e zezë”, krijojmë “gjelat e zinj”.
Por, racizmin nuk e shpikëm ne! Është një plagë që ne nuk e ushqejmë aspak. Ne jemi thjesht viktima të tij! Jemi viktima të diçkaje që na serviret. Nuk meritojmë të përdoremi e të biem pre e një fenomeni, të cilit ne nuk i jemi përulur kurrë. Nuk ju përulëm as kur pritëm me qindra hebrenj që u strehuan në Shqipëri ndërsa vriteshin dhe dhunoheshin kudo gjatë Luftës së Dytë Botërore; kur pritëm grekët që u largoheshin masakrave të luftës civile në vendin e tyre dhe erdhën e u strahuan në mes të viteve ’40 në jug të Shqipërisë. Nuk e kemi treguar as me strehimin dhe mbrojtjen që u bëmë italianëve që mbetën në Shqipëri kur fashizmi u shkërrmoq në 1943 dhe ata përndiqeshin prej trupave naziste. Nuk e kemi treguar asnjëherë, as me hasmin që na zinte derën; as me minoritetet e ndryshme që gjenden brenda këtij shteti të cunguar, edhe pse vendet e tyre ishin shkaktarët që na e bënë këtë gjëmë.
Vet isha me kroatët. Doja që kupa të vinte në Ballkan. Do ishte diçka e mrekullueshme për ata kroatë që ne na quajnë “vëllezër të tyre ilirë”. Do doja shumë…
Por në futboll nuk fitojnë çdoherë ata që duam ne! Zakonisht fitojnë më të përgatiturit, më të mirët, ata që kanë vullnet dhe dëshirë. Ndonjëherë ndodh që të fitojnë edhe më të dobëtit, por ndodh që të fitojnë edhe më cinikët, apo pragmatistët. E kështu ndodhi! /tesheshi

Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!

Ετικέτες

ενημέρωση (2161) ενημέρωση-informacion (1571) Αλβανία (913) ιστορία-historia (427) ορθοδοξία (422) Εθνική Ελληνική Μειονότητα (366) ελληνοαλβανικές σχέσεις (312) ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks (293) Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek (268) Β Ήπειρος (246) ορθοδοξία-orthodhoksia (245) ορθόδοξη πίστη (222) εθνικισμός (195) διωγμοί (162) Κορυτσά-Korçë (129) τσάμηδες (122) shqip (119) Κορυτσά Β Ήπειρος (112) informacion (100) Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος (100) ορθόδοξη ζωή (97) ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse (77) διωγμοί - përndjekje (65) ορθόδοξο βίωμα (59) εθνικισμός-nacionalizmi (58) ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας (55) Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë (52) Ελλάδα-Αλβανία (48) Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare (44) ανθελληνισμός (44) πολιτισμός - kulturë (44) Ελληνικό Σχολείο Όμηρος (43) Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά (41) besimi orthodhoks (40) βίντεο (36) ιστορία ορθοδοξίας (36) Shqipëria (33) ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821 (33) κομμουνισμός- komunizmi (33) Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës (27) πνευματικά (27) πολιτική-politikë (24) απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës (22) αλβανικά (21) εκπαίδευση (21) Αρχαία Ελλάδα (20) helenët-Έλληνες (19) κομμουνισμός (19) Greqia (17) Βλαχόφωνοι Έλληνες (15)