Σταχυολογήματα ἀνεκτιμήτων διδαγμάτων τοῦ πρώην Φλωρίνης Αὐγουστίνου Ὁ ἀνεπανάληπτος ἰδανικὸς ἐργάτης τοῦ Εὐαγγελίου, πρώην Φλωρίνης Αὐγουστῖνος Καντιώτης, σήμερον ἤδη ὑπερεκατοντούτης, δὲν ἦτο «καλοπερασάκιας», ὅπως οἱ περισσότεροι τῶν σημερινῶν Ἐπισκόπων. Παρ’ ὅλον ποὺ οὔτε τὴν ἱκανότητα, οὔτε τὸν χρόνον καὶ χῶρον ἔχομεν διὰ νὰ συγγράψωμεν τόμους διὰ τὸν αὐστηρόν, ἀσκητικὸν βίον καὶ πολιτείαν, καθὼς καὶ διὰ τοὺς σωτηρίους ἀνεκτιμήτους ἀγῶνας του ὡς καὶ διὰ τὰ πολυτιμότατα διδάγματά του, ἐν τούτοις ἐπιβάλλεται νὰ παραθέσωμεν χάριν τῶν ἀναγνωστῶν μας Σταχυολογήματα ἀνεκτιμήτων διδαγμάτων τοῦ πρώην Φλωρίνης Αὐγουστίνου. Ὁ πατὴρ Αὐγουστῖνος δὲν ἐπίστευσεν ποτὲ χρυσόν, ἀλλὰ πάντοτε τὸν Χριστὸν καὶ δὲν ἔζησεν ἀπὸ τὴν Ἐκκλησίαν, ἀλλὰ διὰ τὴν Ἐκκλησίαν∙ ὄχι μόνον δὲν μετέβαινεν εἰς δεξιώσεις, ἑορτὰς καὶ πανηγύρεις, ἀλλὰ οὔτε κἄν ἐπισκέψεις καὶ εἰς τὰ πλέον φιλικά του πρόσωπα δὲν ἔκαμεν εὐχαρίστως καὶ ἀπέφευγεν τοὺς κοσμικοὺς κύκλους καὶ τὰς περιποιήσεις. Ὁ ἀείμνηστος Βασίλειος Κυρίτσης τὸν προσεκάλει συνεχῶς νὰ μεταβῇ εἰς τὴν οἰκίαν του νὰ τοὺς εὐλογήσῃ καὶ νὰ τὸν φιλοξενήσουν. Ὅταν μίαν ἀπὸ τὰς πολλὰς φορὰς ἐκήρυξεν εἰς τὸν Ναὸν δίπλα εἰς τὴν οἰκίαν τοῦ Βασιλείου καὶ ἐπέμενεν νὰ τὸν καλέσῃ εἰς τὴν οἰκίαν του, τοῦ ἔδωσεν τὴν ἑξῆς κατηγορηματικὴν ἀπάντησιν ὁ πατὴρ Αὐγουστῖνος: «ἐγὼ δὲν μετέχω σὲ ἑορτὲς καὶ πανηγύρεις…». Ποτὲ δὲν ἀπεθησαύριζε χρήματα εἰς τὴν ζωήν του. Τὸν μισθόν του, τὸν διέθετε διὰ τὴν σίτισιν ἀπόρων φοιτητῶν καὶ δὲν εἶχεν οὔτε διὰ τὸ εἰσιτήριόν του, τὸ ὁποῖον τοῦ τὸ ἐπλήρωνε πάντοτε κάποιος τῆς συνοδείας του. Συνήρπασεν ὅλους τοὺς εὐλαβεῖς, κεκοπιακότας καὶ πεφορτισμένους καὶ ἐμισεῖτο ἀπὸ τοὺς φαύλους κοσμικοὺς καὶ τὴν ψευδοαριστοκρατίαν, ἡ ὁποία ἐθεωροῦσε τὸν ἑαυτόν της ὡς ἀριστοκρατίαν…Πρὸς τοῦτο, εἰς μίαν δεξίωσιν ἀριστοκρατῶν εἶπαν εἰς τὸν μακαριστὸν Ἀρχιεπίσκοπον Ἀθηνῶν, Σπυρίδωνα Βλάχον νὰ ἔχῃ καὶ τὸν ἱεροκήρυκά του Αὐγουστῖνον μαζί του. Πειθαρχήσας ὁ π. Αὐγουστῖνος συνώδευσεν τὸν μακαριστὸν Ἀρχιεπίσκοπον Ἀθηνῶν Σπυρίδωνα. «Ἀριστοκράτισσες» κυρίες προσέφεραν εἰς τὸν Αὐγουστῖνον τσιγάρον· εὐχαριστήσας ἠρνήθη. Τότε τὸν ἠρώτησαν οἱ «ἀριστοκράτισσες»: «ἕνα ἀθῶον τσιγάρον εἶναι ἁμαρτία;» Ὁ ἐγκρατὴς καὶ σώφρων π. Αὐγουστῖνος τοὺς ἀπήντησεν:«ἐὰν σᾶς ἀπαντήσω μὲ λόγια τοῦ Εὐαγγελίου, θὰ τὰ εἰρωνευθῆτε καὶ θὰ τὰ μυκτηρίσετε, ἀλλὰ ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ λέγει: ‘’Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσὶ μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς,, (Ματθ. 7, 6). Πρὸς τοῦτο, θὰ σᾶς ἀπαντήσω μὲ τὴν διδασκαλίαν τοῦ Σωκράτους, ὅστις ἔλεγεν: ‘’ὅσας ὀλιγωτέρας ἀνάγκας ἔχει ὁ ἄνθρωπος, τόσον πλησιέστερα πρὸς τὸ θεῖον ἐστίν, τὸ γὰρ θεῖον ἀνενδεές ἐστί,,. Εἶμαι βέβαιος, ὅτι τὸν πατέρα τῶν φιλοσόφων δὲν θὰ τολμήσετε νὰ τὸν μυκτηρίσετε καὶ νὰ τὸν εἰρωνευθῆτε». Ὁ ἀείμνηστος Ἀρχιεπίσκοπος Σπυρίδων τοὺς ἀπήντησεν εἰρωνικά: «βλέπετε τὶ ‘’μαντρόσκυλο,, ἔχω ἐγώ, ἐὰν τολμᾶτε ὑποβάλατέ του καὶ ἄλλες ἐρωτήσεις, θὰ σᾶς κολλήσῃ τὸ κεφάλι εἰς τὸν τοῖχον». Ὄντως, οὐδεμία καὶ οὐδεὶς ἐτόλμησεν νὰ εἰπῇ τὸ παραμικρὸν καὶ, ταπεινωμένοι, οἱ πάντες ἄρχισαν νὰ συνετίζωνται… Ἐνῷ ὁ πατὴρ Αὐγουστῖνος ἦτο οὐσιαστικῶς πρᾶος καὶ ταπεινὸς καὶ λίαν φιλόστοργος, εὐεργέτης καὶ ἐπιεικέστατος πρὸς τοὺς ἁπλοὺς καὶ ταπεινοὺς ἀνθρώπους, δὲν ἔκαμεν ποτὲ συμβιβασμοὺς πρὸς οὐδένα εἰς θέματα πίστεως καὶ ἠθικῆς· ἀλλά, ὡς λέων ὠρυόμενος, κατεδίκαζεν τὸ κακόν, ἰδίως ὅταν αὐτὸ προήρχετο ἀπὸ τοὺς ἰσχυροὺς καὶ τοὺς ἐνδόξους τῆς κοινωνίας καὶ δὲν ἐδειλίαζεν ποτὲ νὰ καυτηριάζῃ τὰ δημοσίως γενόμενα καὶ τὸν λαὸν κατασκανδαλίζοντα… Ὅταν ὁ τότε πανίσχυρος ἀστυνομικὸς Διευθυντὴς Ρακιντζής, τὸν ὁποῖον ἔτρεμαν οἱ πάντες, ἐκάλεσεν τὸν π. Αὐγουστῖνον εἰς τὸ Γραφεῖον του καὶ ἐνώπιον δεκάδων Διοικητῶν καὶ Ἀστυνομικῶν Διευθυντῶν προσεπάθησεν νὰ τρομοκρατήσῃ τὸν μικροσκοπικὸν Αὐγουστῖνον, ὁ Αὐγουστῖνος ἐσηκώθη ἐπάνω, ἐπέταξεν τὸ πηλήκιον τοῦ κ. Ρακιντζῆ κάτω καὶ τοῦ εἶπε: «φτού σοῦ μασκαρᾶ, εἶσαι ἀνάξιος νὰ φέρῃς τὸν Τίμιον Σταυρὸν εἰς τὸ πηλήκιόν σου. Τὶ νομίζεις, ὅτι ἔχεις νὰ κάνῃς μὲ κανένα ἀνθρωπάκι ποὺ σὲ τρέμουν οἱ πάντες; Ἐγὼ ἔμαθα εἰς τὴν ζωήν μου νὰ μὴ πτοοῦμαι ἀπὸ κανένα ἀπολύτως, ὅσον ὑψηλὰ και ἄν ἵσταται καὶ ὅσον πανίσχυρος και ἄν εἶναι, εἰ μὴ μόνον τὸν Θεόν. Ἐγὼ γράφω, ὁμιλῶ καὶ ἐνεργῶ σύμφωνα μὲ τὸν Νόμον τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν ἐπιταγήν τῆς συνειδήσεώς μου καὶ οὐδεὶς εἶναι εἰς θέσιν νὰ μέ ‘’φιμώσῃ,,. Θὰ συνεχίσω νὰ γράφω καὶ νὰ ὁμιλῶ σύμφωνα μὲ τὴν ἐπιταγήν τῆς συνειδήσεώς μου καὶ ὅλες οἱ ἀπειλὲς δὲν πρόκειται νὰ μὲ πτοήσουν.» Ὁ πανίσχυρος ἀστυνομικὸς Διευθυντής Ρακιντζής, ὁ φόβος τῶν πάντων τότε, μετὰ τὸν Ἐμφύλιον Πόλεμον, «κατεξηυτελίσθη» ἐνώπιον ὅλων… Ὅταν ἡ «εὐσεβεστάτη» Βασίλισσα Φρειδερίκη συμπεριεφέρετο ἀντιχριστιανικῶς καὶ ἐπανελάμβανε τὴν διδασκαλίαν τοῦ Μ.Α.Τ.Σ.=Μεγάλου Ἀρχιτέκτονος Τοῦ Σύμπαντος, ὡς π.χ.: «ἕν τὸ πᾶν, ὁρατὰ καὶ ἀόρατα πράγματα καὶ ἄνθρωποι εἶναι ἕνα καὶ τὸ αὐτὸ σὲ διαφόρους μορφάς» καὶ λοιπὰς «ἀμπελοφιλοσοφίας», ὁ π. Αὐγουστῖνος ὄχι μόνον δὲν ἐκολάκευσεν, ὅπως οἱ περισσότεροι κληρικοὶ καὶ λαϊκοὶ Χριστιανοὶ-ἀχρίστιανοι κάνουν, οὔτε ἔκανε «στραβὰ μάτια», ἀλλὰ ὕψωσεν στεντορείαν τὴν φωνήν, διέκοψεν τὸ «πολυχρόνιον» κατὰ τὴν Θείαν Λειτουργίαν σὲ στρατῶνα καὶ ὡμίλησεν διὰ τὴν κατάργησιν τοῦ «πολυχρονίου», διότι ἡ Φρειδερίκη δὲν ἦτο «εὐσεβεστάτη» ἀλλὰ «ἀσεβεστάτη». Ἐκμεταλλευόμενοι αὐτὴν τὴν ἀφορμὴν ἀσεβεῖς κληρικοὶ καὶ λαϊκοὶ ἔκαναν τὸ πᾶν νὰ ἔχουν τὴν κεφαλὴν Αὐγουστίνου. Ἡ βασίλισσα Φρειδερίκη μετέβη εἰς τὸν Ἀρχιεπίσκοπον Σπυρίδωνα καὶ τοῦ ἐζήτησεν νὰ τὸν καθαιρέσῃ καὶ νὰ τὸν στείλῃ ἐξορίαν. Τότε ὁ εὐφυέστατος Ἀρχιεπίσκοπος Σπυρίδων τῆς ἀπαντᾶ: «Μεγαλειοτάτη, ἔχω πολὺ ἄσχημα νέα. Συνεχῶς λαμβάνω μηνύματα, ὅτι ὁ εὐλαβὴς λαὸς ἀπὸ ὅλα τὰ μέρη τῆς Ἑλλάδος θὰ ἐπαναστατήσῃ καὶ κινδυνεύει ὄχι μόνον ὁ ἰδικός σας θρόνος ἀλλὰ καὶ ὁ ἰδικός μου. Ἐάν, Μεγαλειοτάτη, θέλετε νὰ μείνετε εἰς τὸν θρόνον σας καὶ νὰ σώσετε καὶ τὸν ἰδικὸν μου θρόνον, τὸ καλὸν ποὺ σᾶς θέλω, νὰ ἀνακαλέσετε ὅλα αὐτὰ τὰ ἀντιορθόδοξα ποὺ κηρύσσετε καὶ νὰ μὴ ἐπαναλάβετε ποτὲ τέτοια πράγματα, ἐὰν προηγουμένως δὲν ἔχετε συμβουλευθῆ ἕνα ὀρθόδοξον κληρικὸν καὶ νὰ ζητήσετε συγγνώμην ἀπὸ τὸν Αὐγουστῖνον, μήπως σωθοῦν οἱ θρόνοι μας». Ἡ βασίλισσα Φρειδερίκη ἐτρομοκρατήθη καὶ ἠκολούθησεν τὴν συμβουλὴν τοῦ μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου Σπυρίδωνος… Ὁ ἀείμνηστος Ἀρχιεπίσκοπος Σπυρίδων δὲν εἶχε τὰς ἱκανότητας τοῦ πατρὸς Αὐγουστίνου, ἀλλὰ ἦτο ἔντιμος καὶ ὄχι μόνον δὲν κατεδίωκεν ἁγνοὺς καὶ ἰδανικοὺς ἐργάτας τοῦ Εὐαγγελίου, ἀλλὰ τοὺς παρεδέχετο καὶ ἀμέσως ἤ ἐμμέσως τοὺς ἐστήριζεν καὶ δὲν τοὺς ἄφηνε νὰ κατατρέχωνται, ὅπως σήμερον… Θὰ ἠδύνατο κανεὶς νὰ ἀναφέρῃ χιλιάδας παρομοίων ἀνεκδότων-βιωμάτων ἀπὸ τὴν δρᾶσιν τοῦ γέροντος Αὐγουστίνου. Ἐμεῖς, ὅμως, περιοριζόμεθα εἰς τὰ παρόντα πτωχά, ὅπως π.χ. τὴν μεγίστην θαλπωρήν, μὲ τὴν ὁποίαν περιέθαλπε τοὺς εἰς τὴν περιοχήν του ἀθιγγάνους. Εὐελπιστοῦμεν ἄλλοι ἱκανοί, οἱ ὁποῖοι συνανεστράφησαν στενῶς καὶ μακροχρονίως μὲ τὸν γέροντα Αὐγουστῖνον, ἄνω τοῦ ἡμίσεος αἰῶνος, νὰ ἀναφέρουν ὅλα αὐτὰ τὰ βιώματα ἐκτενῶς, διὰ νὰ διδάσκωνται καὶ αἱ ἐπερχόμεναι γενεαί. Συνοπτικῶς δυνάμεθα νὰ ἀναφέρωμεν, ὅτι ὁ π. Αὐγουστῖνος διῆγεν ὅλον τὸν βίον αὐτοῦ, ἀσκητεύων, κακουχούμενος, ἀγωνιζόμενος διὰ κάθαρσιν τοῦ ἑαυτοῦ του, τῆς κοινωνίας, τῆς Ἐκκλησίας καὶ τῆς πολιτείας. Καὶ θὰ ἠδύνατο κανεὶς νὰ ἐπαναλάβῃ διὰ τὸν π. Αὐγουστῖνον τὰ τοῦ Παύλου ἀπὸ τὴν Β’ Κορ. 11, 23-33 καὶ τὸ 12ον κεφάλαιον. Ὅλοι οἱ Ἐπίσκοποι τῆς ἐποχῆς μας μαζὶ δὲν ἐδεινοπάθησαν καὶ δὲν εἰργάσθησαν διὰ κάθαρσιν Ἐκκλησίας καὶ κοινωνίας τόσον πολύ, ὅσον ὁ π. Αὐγουστῖνος μόνος του. Πρὸς τοῦτο, οἱ ἀσεβεῖς ἰθύνοντες τῆς Πολιτείας καὶ τῆς Ἐκκλησίας ἔκαναν τὸ πᾶν νὰ τὸν ἀπομακρύνουν ἀπὸ τὴν Ἀθήνα, ὅπου εἶχεν ἀπεριόριστον πεδίον δράσεως καὶ ἦτο εἰς τὸν θρόνον τῶν καρδιῶν τῶν ἐθνικῶς καὶ θρησκευτικῶς ὑγιῶς σκεπτομένων, ὄχι μόνον ὡς Ἐπίσκοπος ἀλλὰ ὡς Ἀρχιεπίσκοπος καὶ Πατριάρχης, καὶ κατώρθωσαν νὰ τὸν ἐκθρονίσουν, ἐκλέγοντες αὐτὸν Μητροπολίτην Φλωρίνης, Ἐορδαίας καὶ Πρεσπῶν, διὰ νὰ εἶναι μακρὰν τοῦ κέντρου, εἰς τὴν ἀπομεμακρυσμένην περιφέρειαν. Ἐὰν ὁ π. Αὐγουστῖνος δὲν ἔφευγεν ἀπὸ τὸ κέντρον εἰς τὴν παραμεθόριον, θὰ εἶχε κάνει χιλιοπλάσιον ἔργον εἰς τὴν Ἀττικήν, ἀπὸ ὅ,τι εἰς τὴν πτωχὴν ἀκριτικὴν Μητρόπολιν Φλωρίνης. Ὅλοι οἱ ὑγιῶς ἐθνικῶς καὶ θρησκευτικῶς σκεπτόμενοι Ἕλληνες στενάζουν διὰ τὸ σημερινὸν ἀθλιώτατον κατάντημα καὶ ἀναφωνοῦν: «Ἄς ἦτο ὁ Αὐγουστῖνος 30-40 χρόνια νεώτερος, μὲ τὰ Μέσα Μαζικῆς Ἐνημερώσεως, ποὺ σήμερον ὑπάρχουν, θὰ μποροῦσε νὰ κατατροπώνῃ φαύλους καὶ ἀντικοινωνικῶς, ἀνθελληνικῶς καὶ ἀντιχριστιανικῶς δρῶντας ἰθύνοντας…». Τώρα εἶναι λίαν ἀνήμπορος ἀκόμη καὶ τὸν ἑαυτόν του νὰ προστατεύσῃ καὶ, δυστυχῶς, εἶναι μερικοὶ «παρατρεχάμενοι», οἱ ὁποῖοι ἐγκληματοῦν τὰ μέγιστα διασύροντες τὴν ἀρίστην ὑστεροφημίαν του… Ὁ ἀνήμπορος πλέον γέροντας Αὐγουστῖνος τὸ μόνον, τὸ ὁποῖον θὰ ἐπαναλαμβάνῃ τώρα, θὰ εἶναι: «ἐγὼ γὰρ ἤδη σπένδομαι, καὶ ὁ καιρὸς τῆς ἐμῆς ἀναλύσεως ἐφέστηκε. τὸν ἀγῶνα τὸν καλὸν ἠγώνισμαι, τὸν δρόμον τετέλεκα, τὴν πίστιν τετήρηκα· λοιπὸν ἀπόκειταὶ μοι ὁ τῆς δικαιοσύνης στέφανος, ὅν ἀποδώσει μοι ὁ Κύριος ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ, ὁ δίκαιος κριτής, οὐ μόνον δὲ ἐμοί ἀλλὰ καὶ πᾶσι τοῖς ἠγαπηκόσι τὴν ἐπιφάνειαν αὐτοῦ.» ( Β’ Τιμ. 4, 6-8). Ὅταν ὁ ὄντως αὐτὸς ἅγιος γέροντας ἀπέλθῃ ἀπὸ τὴν Στρατευομένην Ἐκκλησίαν, ὅπου τώρα δὲν δύναται νὰ προσφέρῃ ἀπολύτως τίποτε, εἰς τὴν Θριαμβεύουσαν, τότε παριστάμενος εἰς τὴν δεξιὰν τοῦ Κυρίου θὰ εἶναι διαπρύσιος πρεσβευτὴς ὅλων τῶν ἁγνῶν ἀγωνιστῶν. Εἴθε ὁ Κύριος νὰ εὐλογῇ τὰς προσπαθείας τῶν Πιστῶν νὰ παραμείνουν ἀγωνιζόμενοι εὐλαβεῖς καὶ ἀκραιφνεῖς πατριῶται ὄρθιοι καὶ νὰ μὴ ὑποκύψουν εἰς τὰς ἀντιχριστιανικὰς καὶ ἀπανθρώπους ἐπικρατούσας στρατηγικὰς καὶ θεωρίας τῆς «νέας ἐποχῆς», τοῦ «οἰκουμενισμοῦ», τῆς «παγκοσμιοποιήσεως», τῆς «νέας τάξεως» κ.λπ. σατανικῶν διδασκαλιῶν… Ἤδη, εἰς τὰς συνειδήσεις τῶν εὐλαβῶν Χριστιανῶν ἔχει ἀνακηρυχθῆ «Ἅγιος» ὁ γέροντας Αὐγουστῖνος καὶ, μετὰ τὴν εἰς Κύριον ἐκδημίαν του, ὀφείλει ἀμέσως ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος νὰ ἐπικυρώσῃ αὐτό, τὸ ὁποῖον ἐπικρατεῖ εἰς τὴν συνείδησιν τῶν εὐλαβῶν Χριστιανῶν, ὅπως πάντοτε ἡ Ἐκκλησία πράττει διὰ τὴν ἀνακήρυξιν ὅλων τῶν Ἁγίων. - See more at: http://www.fotgrammi.gr/index.php/2009-07-31-01-00-24/2009-07-31-01-26-58/79--20-21-#sthash.7EGzr8tv.dpuf
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΉ ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΉ ΙΣΤΟΡΙΚΉ ΟΡΘΌΔΟΞΗ ΤΩΝ ΚΟΡΥΤΣΑΙΩΝ ΗΠΕΙΡΩΤΏΝ - GAZETË ELEKTRONIKE, KULTURORE, HISTORIKE, ORTHODHOKSE E KORÇARËVE EPIROTË
Δευτέρα 12 Οκτωβρίου 2015
Με Ανθελληνικά και Αντισερβικά Συνθήματα Γιόρτασαν την Πρόκριση οι Αλβανοί
Γράφει ο Χρήστος Βαλκάνιος
Η πρόκριση της Αλβανίας για τους τελικούς του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου στη Γαλλία, κυριαρχεί σε όλα τα αλβανικά Μ.Μ.Ε.. Η νίκη χθες το βράδυ της Αλβανίας επί της Αρμενίας στο Έρεβαν είναι πρωτοσέλιδη είδηση όλων των ε/φ, οι οποίες δημιουργούν μια εορταστική ατμόσφαιρα αλλά και ένα εθνικιστικό παραλήρημα τόσο στα Τίρανα όσο και στο Κόσσοβο και την ΠΓΔΜ.
Μετά το τέλος του αγώνα και τη νίκη της Αλβανίας στο Ερεβάν, χιλιάδες Αλβανοί ξεχύθηκαν στους δρόμους των Τιράνων και άλλων μεγάλων πόλεων της χώρας, καθώς και στην Πρίστινα και την Μητρόβιτσα του Κοσσόβου, το Τέτοβο της ΠΓΔΜ, το Ουλκίν του Μαυροβουνίου, αλλά και σε ευρωπαϊκές πόλεις όπως στη Ζυρίχη, το Λονδίνο κ.α. Στα Τίρανα και τη Μητρόβιτσα, οι Αλβανοί εκτός των άλλων, φώναζαν και συνθήματα για την «Μεγάλη Αλβανία», ενώ στο Τέτοβο οι Αλβανοί φώναζαν και «Ubi Serbian – Σκοτώστε τους Σέρβους!».
Μολονότι κανένα αλβανικό Μ.Μ.Ε δεν το ανέφερε, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, στον ποδοσφαιρικό αγώνα μεταξύ των Εθνικών ομάδων Αλβανίας και Σερβίας που έγινε στις 8 Οκτωβρίου στο στάδιο της πόλης του Ελμπασάν, μέλη του Συλλόγου Αλβανών Φιλάθλων «Kuq e Zi -Ερυθρό-μαύροι» και του κόμματος «Aleanca Kuq e Zi – Ερυθρό-μαύρη Συμμαχία» εκτός από συνθήματα εναντίον της Σερβίας, φώναζαν και συνθήματα εναντίον της Ελλάδος. Στο ίδιο πλαίσιο είχαμε αναφερθεί και στο βίντεο που ξαναπροβλήθηκε από Αλβανικούς ιστότοπους, όπου Αλβανοί καθυβρίζουν την Ελλάδα και πυροβολούν την Ελληνική σημαία.
Εν τω μεταξύ το Δικαστήριο Τιράνων, σύμφωνα με μερίδα του σημερινού τύπου, απέρριψε χθες το αίτημα της Εισαγγελίας για προφυλάκιση του 18χρονου Αλβανού Μαρσέλ Κελέσι ( Marsel Qeleshi), που έριξε πέτρες εναντίον του πούλμαν με το οποίο ταξίδευε η Εθνική Σερβίας στα Τίρανα στις 7 Οκτωβρίου και του επέβαλε το μέτρο της «υποχρεωτικής παρουσίασης». Όσο για το άλλο ‘’παλληκάρι’’ τον Ισμαήλ Μπαλίστ Μορίνα που πέταξε πάνω από το στάδιο του Βελιγραδίου στον αγώνα των Εθνικών Σερβίας και Αλβανίας, το χάρτη της Μεγάλης Αλβανίας και έγινε η αφορμή για τα επεισόδια λόγω των οποίων ο αγώνας διακόπηκε, σύμφωνα με μερίδα του σημερινού τύπου, δεκάδες Αλβανοί φίλαθλοι διαδήλωσαν στην κεντρική πλατεία «Σκεντέρμπεης» των Τιράνων, ζητώντας την αποφυλάκιση του, καθόσον στον πρόσφατο αγώνα στο Ελμπασάν η αλβανική αστυνομία τον συνέλαβε για παράνομη οπλοκατοχή.
Θα θέλαμε να συγχαρούμε τους Αλβανούς για την μεγάλη τους πρόκριση, αλλά πιστεύουμε ότι όλη αυτή η ανθελληνική τους συμπεριφορά καθώς και η άρρωστη εθνικιστική προσέγγιση, ακυρώνει την όποια αθλητική διάκριση. Μετά από αυτά θα ευχόμασταν να μην είχαν προκριθεί, προκειμένου να μην ζήσει ο αθλητισμός παρόμοιες συμπεριφορές, στους τελικούς της Γαλλίας πλέον. Θα είναι ευχάριστη έκπληξη αν συμβεί το αντίθετο …
Χρήστος Καλογερόπουλος – Βαλκάνιος
Στρατηγικός Αναλυτής
Εξειδικευμένος σε Θέματα Διεθνούς Ασφάλειας
στη ΝΑ Μεσόγειο
Απογοητευμένη από το πάγωμα σχέσεων με την Σερβία δηλώνει η Αλβανία
Άμεση ήταν η αντίδραση του αλβανικού υπουργείου Εξωτερικών στην απόφαση του Βελιγραδίου να διακόψει κάθε επαφή με τον αλβανό πρέσβη στη σερβική πρωτεύουσα για τους επόμενους έξι μήνες.
Την απόφαση αυτή έλαβαν οι σερβικές αρχές, μετά την άρνηση του Αλβανού διπλωμάτη να παραλάβει τη νότα διαμαρτυρίας για το περιστατικό με τον λιθοβολισμό του λεωφορείου που μετέφερε την εθνική ομάδα ποδοσφαίρου της Σερβίας από το αεροδρόμιο των Τιράνων στο ξενοδοχείο.
Το αλβανικό υπουργείο Εξωτερικών χαρακτήρισε δυσανάλογη την αντίδραση της Σερβίας. Σε δήλωσή του, ο εκπρόσωπος του υπουργείου, Γκλέβιν Ντερβίσι, ανέφερε ότι τέτοιου είδους αντιδράσεις παραβιάζουν τους κανόνες του διεθνούς δικαίου.
«Είμαστε απογοητευμένοι από τις ενέργειες των σερβικών αρχών, που αμφισβητούν τις προσπάθειες και τη βούληση των αλβανικών αρχών για την εξασφάλιση της ομαλότητας του ποδοσφαιρικού αγώνα και τον διαχωρισμό του αθλήματος από την πολιτική», ανέφερε χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος του αλβανικού ΥΠΕΞ.
«Τέτοιες αντιδράσεις, καθώς και η αυθαίρετη ερμηνεία των προνομίων και ασυλιών των διπλωματών, πέραν των κανόνων του διεθνούς δικαίου, θυμίζουν πρακτικές του παρελθόντος», συμπλήρωσε.
Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2015
Η 'Μεγάλη Αλβανία', η έχθρα με τη Σερβία και το ποδόσφαιρο
Οι σχέσεις των δύο χωρών μοιάζουν με ωρολογιακή βόμβα. Μια σπίθα είναι ικανή να τινάξει τα Βαλκάνια στον αέρα. Πώς ένα ποδοσφαιρικό παιχνίδι μπορεί να σταθεί η αφορμή. Τι δήλωσε στο NEWS 247 o διεθνολόγος, ακαδημαϊκός και συγγραφέας Koco Danaj
Με αφορμή τον ποδοσφαιρικό αγώνα μεταξύ Αλβανίας και Σερβίας, στα πλαίσια της προκριματικής φάσης για το Euro 2016 και την υποδοχή με πέτρες της σερβικής ομάδας ποδοσφαίρου στο Ελμπασάν, όπου θα διεξαχθεί και ο αγώνας, ξετυλίγουμε το κουβάρι των σχέσεων των δυο χωρών.
Η αποστολή της Σερβίας που έφτασε στην Αλβανία, έγινε δεκτή στο αεροδρόμιο των Τιράνων με πέτρες και συνθήματα.
Υπενθυμίζουμε ότι ο πρώτος αγώνας μεταξύ των δύο ομάδων είχε διακοπεί στις 14 Οκτωβρίου του 2014, όταν ένα drone με μια σημαία που απεικόνιζε την «Μεγάλη Αλβανία» έκανε την εμφάνισή του μέσα στο γήπεδο.
Αυτό το γεγονός στάθηκε η αφορμή για την αναβίωση της διπλωματικής κρίσης μεταξύ των δυο χωρών, που φαινομενικά είχε εξομαλυνθεί, ωστόσο μια σπίθα ήταν αρκετή για να αναπτερώσει και το ηθικό των εθνικιστών και των δυο χωρών.
Σήμερα, ο Σέρβος πρωθυπουργός Αλεξάνταρ Βούτσιτς, ανακοίνωσε ότι δεν θα ακολουθήσει την αποστολή της χώρας του στην Αλβανία, προκειμένου να αποφευχθεί η περαιτέρω ένταση μεταξύ των δυο χωρών.
Παρόλο, που τα τελευταία δυο χρόνια η σχέση των δυο χωρών έμοιαζε να περνά σε μια άλλη φάση, ίσως και συνεργασίας, λόγω της προσπάθειας των δυο χωρών να ενταχθούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, φαίνεται πως τα κατάλοιπα των προηγούμενων ετών παραμένουν, ξυπνούν και ενισχύονται.
Σε μια προσπάθεια να κατανοήσουμε την υποβόσκουσα διαμάχη μεταξύ των δυο χωρών που έχει τις ρίζες της πολύ βαθιά στο παρελθόν, όμως παραμένει ζωντανή αιώνες αργότερα, ζητήσαμε από τονδιεθνολόγο, ακαδημαϊκό και συγγραφέα Koco Danaj να μας μιλήσει για τις μεταξύ τους σχέσεις.
Πολλοί ιστορικοί αναφέρουν ότι η κόντρα έχει τις ρίζες της από τη σύσταση της Αλβανίας ως κράτος το 1912, όταν τα σύνορά της δεν συμπεριλάμβαναν τους αλβανόφωνους του Κοσόβου. Άλλοι θα πουν ότι η ιστορία των χωρών ξεκινά ακόμη πιο πίσω, στον 15ο αιώνα όταν και ξεκίνησε η μεταξύ τους διαμάχη, αναφορικά με τις εθνικές διεκδικήσεις των δυο χωρών.
Το ιστορικό υπόβαθρο πίσω από την ένταση μεταξύ των δυο χωρών
Άλλοι ιστορικοί και μελετητές αναφέρουν ότι η κόντρα και οι αντιπαλότητα των δυο χωρών ξεκίνησε από τον 15ο αιώνα μετά την ήττα των Σερβικών δυνάμεων από τους Οθωμανούς, ενώ άλλοι υποστηρίζουν ότι όλα ξεκίνησαν μετά τη σύσταση του Αλβανικού Κράτους το 1912 και την αναγνώρισή του το 1913.
"Ήταν τότε που εδάφη από την 'Ανεξάρτητη Αλβανία' δόθηκαν στη Σερβία και την Ελλάδα (εδώ όμως οι απόψεις των ιστορικών της κάθε χώρας διίστανται). Το σημερινό Κόσοβο προσαρτήθηκε στη Σερβία, παρόλο που επρόκειτο για καθαρό αλβανόφωνο πληθυσμό και περιοχή, επειδή όμως εξυπηρετούσε τα συμφέροντα των Μεγάλων Δυνάμεων δεν υπήρξε μεγάλη αντίδραση, εκτός από την Ιταλία που δεν ήθελε και εκείνη για δικό της όφελος τη Σερβία να έχει πρόσβαση στην Αδριατική", αναφέρει ο κ. Danaj.
Κάπου εκεί έγινε η αρχή για τις όχι και τόσο ειρηνικές σχέσεις μεταξύ των δυο χωρών που είναι καταδικασμένες να συνυπάρχουν.
Τα πράγματα μεταξύ των δυο χωρών ξέφυγαν από τον έλεγχο το 1999, όταν το Κόσοβο έχοντας την υποστήριξη της Αλβανίας διεκδίκησε την ανεξαρτησία του, καθώς μέχρι τότε αποτελούσε επαρχία της Γιουγκοσλαβίας. Ήταν τότε, που όλος ο κόσμος κατάλαβε ότι πράγματι εκείνο κομμάτι των Βαλκανίων ήταν μια βόμβα έτοιμη να εκραγεί. "Ήταν ο πόλεμος που ξεσπίτωσε τους κοσοβάρους και τους έδιωξε από την πατρίδα τους και στοίχισε τη ζωή σε άλλους 15.000. Μην ξεχνάμε ότι η πλειονότητα των κατοίκων της περιοχής ήταν πάντα οι αλβανόφωνοι", επισημαίνει ο διεθνολόγος.
Η ανάδειξη του UCK ή απελευθερωτικού στρατού του Κοσόβου
Το UCK συστάθηκε αρχικά αποκλειστικά από κοσοβάρους αντάρτες που πολεμούσαν τους Γιουγκοσλάβους, ενώ αργότερα άρχισαν Αλβανοί να εισέρχονται στους κόλπους της άτυπης στρατιωτικής οργάνωσης. "Ήταν τρομοκράτες, στην αρχή συμπεριλαμβάνονταν μάλιστα στον κατάλογο των τρομοκρατικών οργανώσεων, ωστόσο επειδή η δράση τους τη δεδομένη χρονική στιγμή, δηλαδή το 1997 εξυπηρετούσε τους Αμερικανούς, αφαίρεσαν την οργάνωση από τον κατάλογο", θα πει ο ίδιος. Ο απελευθερωτικός στρατός του Κοσόβου δρούσε υπό την ανοχή του ΝΑΤΟ και των Αμερικανικών δυνάμεων, μάλιστα κατά τη διάρκεια των βομβαρδισμών στο Κόσοβο εκπαιδεύτηκαν και εξοπλίστηκαν από τις Δυτικές Δυνάμεις.
"Το UCK έδινε πραγματικό αγώνα τότε για τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου κράτους, όχι για τη δημιουργία μιας Μεγάλης Αλβανίας, κανείς δεν μπορεί να πετάξει την προσπάθεια και τον αγώνα τους. Αυτός είναι και ο λόγος που ακόμη και σήμερα οι Κοσοβάροι εξυμνούν τους αγώνες του στρατού. Χάρη σε αυτούς είναι σήμερα ελεύθεροι, οπότε είναι κατανοητό ότι υπάρχει ένας ισχυρός δεσμός", συμπληρώνει.
"Αυτή τη στιγμή είναι πολλοί οι δυτικοί που κατηγορούν το UCK για εγκλήματα πολέμου. Στα μάτια των Κοσοβάρων και μιας μερίδας Αλβανών είναι ήρωες", καταλήγει ο κ. Danaj.
Η σχέσεις μεταξύ των δυο χωρών σήμερα
Η διεκδίκηση των εδαφών του Κοσόβου ήταν πάντα το αγκάθι στις σχέσεις των δυο χωρών και φυσικά παραμένει μέχρι και σήμερα. "Αυτή τη στιγμή οι σχέσεις μεταξύ των δυο χωρών περνούν μια από τις χειρότερες φάσεις τους. Έχουμε, σχεδόν απειλητικά τηλεγραφήματα από τους υπουργούς Εξωτερικών, από τους πρωθυπουργούς και πάει λέγοντας", αναφέρει χαρακτηριστικά.
"Δεν είναι τυχαίο ότι σήμερα το υπουργείο Εξωτερικών της Σερβίας ανακοίνωσε ότι θα διακόψει κάθε είδους επικοινωνία με τον Αλβανό Πρέσβη Ilir Bocka. Τι πρέπει να κάνει η κυβέρνηση τώρα; Να διακόψει και εκείνη την επικοινωνία και τις διπλωματικές σχέσεις με τον Σέρβο πρέσβη στα Τίρανα;" διερωτάται ο Koco Danaj.
"Το πιθανότερο είναι το κλίμα να παραμείνει ψυχρό, όσο δεν επιλύεται μια και καλή το θέμα του Κοσόβου, οι σχέσεις θα συνεχίσουν να είναι τεταμένες. Μπορεί για τα μάτια του κόσμου, των Δυτικών χωρών και των μελών της Ε.Ε να μάθουν να συνυπάρχουν, γιατί μην ξεχνάμε ότι και οι δυο χώρες βρίσκονται στον αγώνα για την ένταξη στην Ε.Ε", τονίζει ο ακαδημαϊκός.
"Δεν υπάρχει η Μεγάλη Αλβανία"
Ο Βαλκανολόγος και ακαδημαϊκός Koco Danaj έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι η "Μεγάλη Αλβανία" είναι αδύνατο να υπάρξει, έστω και σαν ιδέα στο μυαλό των Αλβανών Εθνικιστών. Ο ίδιος ξεκαθαρίζει ότι το Κόσοβο και η Αλβανία είναι δυο ενωμένα έθνη, ωστόσο δεν παύουν να είναι δυο έθνη." Αν θέλουμε να το πούμε πιο ξεκάθαρα, υπάρχει ενοποίηση μεταξύ Αλβανίας και Κοσόβου, ωστόσο μιλάμε για δυο διαφορετικά έθνη και όχι για ένα ενιαίο. Κάτι τέτοιο δεν μπορεί να υπάρξει".
Παράλληλα, ο ίδιος δηλώνει ότι η Μεγάλη Αλβανία είναι ένα δημιούργημα των εθνικιστών και όχι των Αλβανών γενικά, εδώ υπάρχει μια διαφορά οι εθνικιστές έχουν υιοθετήσει μια φασίζουσα νοοτροπία, γεγονός που βλέπουμε να συμβαίνει σε κάθε χώρα που παρατηρείται το φαινόμενο". Την ίδια στιγμή η ιδέα της "Μεγάλης Αλβανίας" έχει χρησιμοποιηθεί ουκ ολίγες φορές από τους γείτονες σε μια προσπάθεια κήρυξης μιας αόρατης στην πραγματικότητα απειλής", αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ.Danaj.
Ενώ, συμπληρώνει πως υπάρχει μια Αλβανία, αυτή που δημιουργήθηκε στις 28 Νοεμβρίου του 1912. Αυτά είναι τα εθνολογικά σύνορα της Αλβανίας, καθώς περιλαμβάνονται όλοι οι αλβανόφωνοι πληθυσμοί. "Παρόλα αυτά η διάσκεψη του Λονδίνου τον Ιουλίου του 1913 αναγνώρισε μεν την ανεξαρτησία του κράτους, αλλά συρρίκνωσε τα σύνορα της χώρας αγνοώντας τη δημογραφική πραγματικότητα της εποχής".
"Σήμερα όμως τα σύνορα της χώρας είναι άλλα, και κάθε 'διεκδίκηση' από την Αλβανική πλευρά χαρακτηρίζεται προκλητική, αφενός από τους γείτονες που ηθελημένα βλέπουν μια αόρατη απειλή και αφετέρου από την Ευρώπη, που προσπάθησε πολύ να θέσει υπό έλεγχο την κατάσταση στα Βαλκάνια".
Αυτό που ανησυχεί κυρίως τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης είναι πως μια ανοιχτή εδαφική διεκδίκηση στα Βαλκάνια κινδυνεύει να τινάξει την "ηρεμία" στον αέρα. "Είναι βέβαιο πως έτσι θα ξεκινήσει ένα ντόμινο διεκδικήσεων από όλες τις χώρες των Βαλκανίων. Κάθε χώρα έχει κάτι να διεκδικήσει από τότε που έγινε η μοιρασιά από άλλους", επισημαίνει ο συγγραφέας.
"Η ιδέα της 'Μεγάλης Αλβανίας' πετυχαίνει έναν και μοναδικό στόχο, να γεμίσει με εθνική υπερηφάνεια τους υποστηρικτές του οράματος, όπως κάποτε η Μεγάλη Ιδέα αποτελούσε στόχο του Ελληνικού Κράτους. Μάλλον, ο στόχος ή η επιθυμία του μέσου- σκεπτόμενου Αλβανού πολίτη είναι να νικήσει η Εθνική ομάδα ποδοσφαίρου και να ενταχθεί επιτέλους η χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση", θα πει κλείνοντας.
SHARE:
Η σερβική παρουσία στη Μακεδονία
Η εμπειρία της παρουσίας σερβικών στρατευμάτων στην ελληνική Μακεδονία κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου καθορίστηκε από τρεις κυρίως παράγοντες.
Πρώτα απ’ όλα, από την εξέλιξη των στρατιωτικών επιχειρήσεων στα Βαλκάνια: Μετά τη συνδυασμένη επίθεση εναντίον της Σερβίας από αυστροουγγρικά, γερμανικά και βουλγαρικά στρατεύματα, τον Οκτώβριο του 1915, ο σερβικός στρατός, η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία, καθώς επίσης και χιλιάδες άμαχοι υποχώρησαν προς τον Νότο και στη συνέχεια, διασχίζοντας την Αλβανία, κατέληξαν στην Κέρκυρα.
Από εκεί οι Αγγλογάλλοι μετέφεραν το μεγαλύτερο μέρος του εναπομείναντος σερβικού στρατού στην ελληνική Μακεδονία, προκειμένου να δράσει από κοινού με τις άλλες συμμαχικές δυνάμεις στο Μέτωπο της Θεσσαλονίκης.
Ο δεύτερος παράγοντας ήταν οι ελληνοσερβικές σχέσεις: Η διμερής συνθήκη συμμαχίας του 1913 είχε ενεργοποιηθεί στον δεύτερο βαλκανικό πόλεμο εναντίον της Βουλγαρίας, όχι όμως και κατά την ελληνοτουρκική κρίση του 1913-4, ούτε κατά την κήρυξη πολέμου από τη Βιέννη στο Βελιγράδι τον Αύγουστο του 1914 - χωρίς παρ' όλα αυτά να τεθεί σε αμφισβήτηση η συνεργασία ανάμεσα στις δύο χώρες.
Ωστόσο, η άρνηση του βασιλιά Κωνσταντίνου να συνδράμει τη σύμμαχό της τον Οκτώβριο του 1915, μετά την εμπλοκή της Βουλγαρίας στον πόλεμο, προκάλεσε αγανάκτηση στη Σερβία και βύθισε τις ελληνοσερβικές σχέσεις σε κρίση.
Ο τρίτος παράγοντας που καθόρισε τη σερβική παρουσία στην ελληνική Μακεδονία ήταν οι σερβικές βλέψεις στην περιοχή: Σέρβοι στρατιωτικοί και πολιτικοί αξιωματούχοι είχαν εκφράσει παλιότερα διεκδικήσεις για μέρος των μακεδονικών εδαφών που προσάρτησε η Ελλάδα στα 1912-3, αλλά η διμερής συμμαχία υποβάθμισε τέτοιου είδους σχέδια.
Η «εγκατάλειψη» της Σερβίας από την Ελλάδα το φθινόπωρο του 1915 και η άρνηση του Κωνσταντίνου να συνεργαστεί με την Αντάντ, ανανέωσε το σερβικό ενδιαφέρον για την περιοχή.
Μετά την αποβίβαση των πρώτων αγγλογαλλικών δυνάμεων στη Θεσσαλονίκη τον Οκτώβριο του 1915, η Ελλάδα βρέθηκε σε μια ιδιαίτερη κατάσταση: ενώ επισήμως παρέμεινε ουδέτερη μέχρι το καλοκαίρι του 1917, στην πράξη τα σύνορά της και η κυριαρχία της στη Μακεδονία παραβιάστηκε κατ’ επανάληψη και από τα δύο αντιμαχόμενα στρατόπεδα του πολέμου.
Μάλιστα, μετά τη βουλγαρική εισβολή στην ανατολική Μακεδονία το 1916, ο Γάλλος αρχιστράτηγος των συμμαχικών δυνάμεων στην περιοχή Sarrail ανέλαβε ουσιαστικά τον πλήρη έλεγχο της ελληνικής Μακεδονίας, χωρίζοντάς την σε ζώνες στρατιωτικής κατοχής.
Στην κατοχή αυτή ο σερβικός στρατός συμμετείχε ενεργά, γεγονός που έδωσε τη δυνατότητα για ευρεία προπαγανδιστική δραστηριότητα.
Θα πρέπει βέβαια να πούμε ότι οι σερβικές βλέψεις στην ελληνική Μακεδονία δεν ήταν οι μοναδικές που εκφράστηκαν την εποχή εκείνη: Γάλλοι πολιτικοί και στρατιωτικοί αξιωματούχοι υποστήριξαν τη δημιουργία ενός προτεκτοράτου στην περιοχή, ενώ παρόμοιες σκέψεις για την αυτονόμηση της Μακεδονίας ή τη διεθνοποίηση της Θεσσαλονίκης εξέφρασαν και άλλοι αξιωματούχοι της Αντάντ.
Στην περίπτωση της σερβικής προπαγάνδας τα δεδομένα ήταν διαφορετικά, αφού η Σερβία ήταν ένα βαλκανικό κράτος που συνόρευε με την ελληνική Μακεδονία. Επιπλέον, ο τοπικός σλαβομακεδονικός πληθυσμός μπορούσε θεωρητικά να είναι θετικός απέναντι στην ιδέα της «προστασίας» του από ένα άλλο σλαβικό κράτος.
Η πραγματικότητα ήταν πάντως διαφορετική: Οι Σλαβομακεδόνες της ελληνικής επικράτειας δεν είχαν ποτέ σαφή ή ενιαία στάση απέναντι στην ελληνική, σερβική ή βουλγαρική επιρροή. Επιπλέον, το σερβικό κράτος είχε πολύ κακή φήμη για τον τρόπο που είχε προηγουμένως διοικήσει τους Σλαβομακεδόνες της δικής του επικράτειας.
Οι σερβικές προπαγανδιστικές ενέργειες κινήθηκαν κατά κύριο λόγο σε τρεις τομείς: την αντικατάσταση ελληνόφωνων κληρικών και δασκάλων από Σέρβους, την αντικατάσταση των τοπικών ελληνικών αρχών από τους Σέρβους αξιωματούχους, και την άσκηση προπαγάνδας με στόχο τόσο τον τοπικό πληθυσμό όσο και την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη.
Η σερβική προπαγάνδα έδρασε πρωτίστως στην περιοχή της δυτικής Μακεδονίας -περισσότερο στην περιφέρεια Καρατζόβας (Αριδαία) που ελεγχόταν από τα σερβικά στρατεύματα- και δευτερευόντως στη Θεσσαλονίκη.
Ωστόσο, η επιτυχία της ήταν περιορισμένη για μια σειρά από λόγους. Καταρχήν, εξαιτίας της αυθαιρεσίας της σερβικής διοίκησης εις βάρος του τοπικού πληθυσμού: οι επιτάξεις προϊόντων, ζώων ή μεταφορικών μέσων, οι κατασχέσεις ιδιωτικών περιουσιών, οι παράνομες εισπράξεις φόρων καθώς επίσης και η εκμετάλλευση των χωρικών σε στρατιωτικά έργα προκάλεσε συχνά δυσαρέσκεια ή ακόμα και φυγή ντόπιων από τις ζώνες της σερβικής διοίκησης.
Επιπλέον, η εξουσία που διέθετε ο σερβικός στρατός δεν ήταν απεριόριστη: εξαρτιόταν πάντοτε από τις επιθυμίες τόσο της σερβικής πολιτικής ηγεσίας όσο και της γαλλικής στρατιωτικής διοίκησης· η τελευταία ήταν πρόθυμη να κάνει τα στραβά μάτια στη σερβική προπαγάνδα όσο οι ελληνικές αρχές ελέγχονταν από τον Κωνσταντίνο, αλλά μετά τη συγκρότηση της Προσωρινής Κυβέρνησης στη Θεσσαλονίκη από τον Βενιζέλο, ήταν πολύ περισσότερο προσεκτική.
Για τον ίδιο λόγο και η σερβική πολιτική ηγεσία σταδιακά περιόρισε την υποστήριξη ή την ανοχή προς τις προπαγανδιστικές ενέργειες Σέρβων στρατιωτικών, αν και οι τελευταίοι δεν φάνηκαν πάντοτε πρόθυμοι να υπακούσουν - πρόκειται για μόνο μία παράμετρο της σύγκρουσης τμήματος του σερβικού στρατού με τον διάδοχο Αλέξανδρο και την κυβέρνηση Πάσιτς το 1917.
Ο ρόλος της σερβικής διοίκησης στην ελληνική Μακεδονία πρέπει να εξεταστεί μέσα στο ιστορικό της πλαίσιο: Είναι αλήθεια ότι σε γενικές γραμμές η εμπειρία της σερβικής παρουσίας δεν άφησε πίσω της αρνητικές μνήμες είτε λόγω της καλλιέργειας στη συνέχεια του μύθου περί «ελληνοσερβικής φιλίας» είτε επειδή τελικά οι οποιεσδήποτε παρεμβάσεις και αυθαιρεσίες δεν ήταν ούτε συστηματικές ούτε χειρότερες άλλων διοικήσεων και άλλων εποχών.
Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι η ίδια εμπειρία δεν επηρέασε μακροπρόθεσμα καθόλου τις ελληνοσερβικές σχέσεις.
Φαίνεται ότι μέσα στο ρευστό κλίμα των ανακατατάξεων στα Βαλκάνια κατά τη δεύτερη δεκαετία του 20ού αιώνα και των ανεξάντλητων διεκδικήσεων των βαλκανικών κρατών, που συχνά χρησιμοποιούνταν για τα διπλωματικά «παζάρια» τους ή για την πολιτική επικράτηση στο εσωτερικό τους, η διατύπωση βλέψεων εις βάρος ακόμα και συμμαχικών κρατών δεν θεωρήθηκε εχθρική ενέργεια.
Λουκιανός Χασιώτης
Επίκουρος καθηγητής Ιστορίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμο Θεσσαλονίκης
Συνέντευξη με τον νέο Αναπληρωτή Συντονιστή Εκπαίδευσης, κ. Βασίλη Σωτηρούδα
Himara.gr: Κύριε Σωτηρούδα ξεκινώντας την συνέντευξή μας θα ήθελα να μας πείτε λίγα πράγματα για εσάς ώστε να σας γνωρίσουν καλύτερα οι αναγνώστες μας.
Β.Σ: Κατάγομαι από τη Θεσσαλονίκη, είμαι 45 χρονών και παντρεμένος με τη δικηγόρο Μαρία Τζάγια. Είμαι απόφοιτος του τμήματος εφαρμοσμένης πληροφορικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος του μεταπτυχιακού διπλώματος στην Εκπαίδευση Ενηλίκων από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Μιλάω 3 ξένες γλώσσες (Αγγλικά, Γερμανικά και Αραβικά) και έχω συγγράψει και εκδώσει 2 επιστημονικά βιβλία. Επίσης, έχω συμμετάσχει σε ομαδικές εκδόσεις, ενώ είμαι μέλος της συντακτικής ομάδας σε επιστημονικά περιοδικά. Είμαι μέλος σε πολλές επιστημονικές ενώσεις και έχω κάνει 17 δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια, ενώ είμαι και μέλος της επιτροπής κριτών σε επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια. Τα ενδιαφέροντά μου κινούνται στο χώρο της πληροφορικής και της εκπαίδευσης ενηλίκων. Διατηρώ εδώ και μια πενταετία το ιστολόγιο «Εκπαίδευση Ενηλίκων», το οποίο είναι το μεγαλύτερο ιστολόγιο στην Ελλάδα για την εκπαίδευση ενηλίκων με πάνω από 1.000.000 προβολές μέχρι σήμερα. Στη δημόσια εκπαίδευση διανύω το 15ο έτος, καθώς τα προηγούμενα 7 χρόνια εργαζόμουν ως υπεύθυνος μηχανογράφησης σε πολυεθνικές εταιρείες στην Αθήνα.
Himara.gr: Πως θα χαρακτηρίζατε την εμπειρία σας ως καθηγητής στην Χιμάρα; αντιμετωπίσατε προβλήματα στην καθημερινότητα και το έργο σας;
Β.Σ: Την εμπειρία μου ως καθηγητή στη Χιμάρα θα τη χαρακτήριζα με μία λέξη ως μοναδική. Είχα την ευκαιρία να γνωρίσω πολύ αξιόλογους ανθρώπους σε μια περιοχή που χτυπά πολύ δυνατά η καρδιά της ομογένειας. Η καθημερινή ζωή στη Χιμάρα τόσο σε επαγγελματικό επίπεδο όσο και σε προσωπικό δεν είχε ιδιαίτερες δυσκολίες εάν εξαιρέσει κανείς τις συχνές διακοπές στην ηλεκτροδότηση. Τα μαθησιακό επίπεδο των μαθητών κυμαίνονταν στο μέσο επίπεδο ενός τυπικού σχολείου στην Ελλάδα. Η αντιμετώπιση από τον ντόπιο πληθυσμό ήταν εξαιρετική σε όλα τα επίπεδα, με αποτέλεσμα ο εκπαιδευτικός να αισθάνεται την αναγνώριση της προσφοράς του, γεγονός που είναι θεμελιώδους σημασίας για κάθε εκπαιδευτικό.
Himara.gr: Πως είναι η κατάσταση στα σχολεία ΟΜΗΡΟΣ Κορυτσάς και Χιμάρας; Ποια είναι κατά την γνώμη σας τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και πως θα τα επιλύσετε;
Β.Σ: Η κατάσταση στα δύο σχολεία δεδομένων των συνθηκών είναι σε γενικές γραμμές καλή. Τα προβλήματα ωστόσο είναι αρκετά. Η έλλειψη ενδιαφέροντος από τους εκπαιδευτικούς στην Ελλάδα για απόσπαση στην Αλβανία και τα οικονομικά είναι τα σημαντικότερα από αυτά. Προκειμένου να αντιμετωπιστούν όσο πιο αποτελεσματικά γίνεται, καταβάλλονται όλες οι προσπάθειες σε συνεργασία πάντα με την κεντρική διοίκηση. Έτσι, καταφέραμε να κλείσουμε όλες τις μέχρι σήμερα οικονομικές εκκρεμότητες και να στελεχώσουμε τα σχολεία με αποσπασμένους και ντόπιους εκπαιδευτικούς όσο καλύτερα μπορούσαμε. Φυσικά η προσπάθεια αυτή είναι συνεχής και αναμένονται εξελίξεις το αμέσως προσεχές διάστημα. Επιπλέον, είναι αλήθεια ότι το σχολείο στη Χιμάρα αντιμετωπίζει περισσότερα προβλήματα από ότι το αντίστοιχο στην Κορυτσά. Καταρχήν υπάρχει έντονο στεγαστικό πρόβλημα, με αποτέλεσμα ορισμένες τάξεις να αναγκάζονται να κάνουν μάθημα σε ακατάλληλες αίθουσες. Επίσης, οι συχνές διακοπές στην ηλεκτροδότηση δυσχεραίνουν σημαντικά την εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ δεν υπάρχουν κατάλληλοι χώροι για εκδηλώσεις και δραστηριότητες. Όσον αφορά το στεγαστικό το πρόβλημα είναι εξαιρετικά σύνθετο και η επίλυσή του δεν είναι εύκολη υπόθεση. Ωστόσο, καταβάλλονται προσπάθειες από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς προκειμένου να εξευρεθεί μία λειτουργική λύση. Σχετικά με τις διακοπές στην ηλεκτροδότηση, η άποψή μου μάλλον περισσεύει καθώς εσείς οι ίδιοι βιώνεται το πρόβλημα στην καθημερινότητά σας και γνωρίζετε το μέγεθος των συνεπειών του.
Himara.gr: Πως και γιατί δημιουργήθηκε το πρόβλημα με το λύκειο στο σχολείο της Χιμάρας; θα βρεθεί λύση για τα 25 παιδιά που αναγκάστηκαν να πάνε στο αλβανικό λύκειο;
Β.Σ: Το πρόβλημα με το λύκειο είναι το σημαντικότερο ζήτημα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή η Χιμάρα. Είναι αλήθεια πως είχε δημιουργηθεί η αίσθηση ότι η δημιουργία λυκείου ήταν δεδομένη για την τρέχουσα σχολική χρονιά. Ωστόσο κάτι τέτοιο απεδείχθη ότι δεν ήταν ακριβές. Το αποτέλεσμα σας είναι γνωστό. Οι μισοί περίπου μαθητές έκαναν εγγραφή στο Αλβανικό λύκειο ενώ οι άλλοι μισοί οδηγήθηκαν σε άλλες επιλογές. Η δημιουργία λυκείου στη Χιμάρα είναι περίπλοκη υπόθεση, καθώς απαιτεί την ανέγερση νέου σχολικού συγκροτήματος και την εξασφάλιση της λειτουργικής βιωσιμότητάς του. Η επίλυση αυτών των ζητημάτων όπως αντιλαμβάνεστε είναι πολύπλοκη και χρονοβόρα. Επιπλέον, ο φορέας που θα αναλάβει την εποπτεία του νέου σχολείου απαιτείται να υποβάλλει σχετικό αίτημα στις Αλβανικές αρχές, διαδικασία η οποία είναι επίσης περίπλοκη και χρονοβόρα. Με όλα τα παραπάνω δε θέλω να δημιουργήσω κλίμα απαισιοδοξίας, αλλά δε θέλω να δημιουργήσω και κλίμα υπεραισιοδοξίας. Αυτό για το οποίο μπορώ να σας διαβεβαιώσω είναι ότι όλες οι δυνάμεις κινούνται συντονισμένα προς την αυτή κατεύθυνση, που είναι η δημιουργία λυκείου στη Χιμάρα.
Himara.gr: Κάποιοι μιλούν για ευθύνες του πρώην συντονιστή στο ζήτημα του λυκείου της Χιμάρας, τι λέτε γι’ αυτό;
Β.Σ: Η αναζήτηση ευθυνών στη συγκεκριμένη συγκυρία είναι κυνήγι μαγισσών. Αυτό για το οποίο μπορώ να σας διαβεβαιώσω είναι ότι κανένας από μόνος του δε θα μπορούσε ούτε να ολοκληρώσει το έργο, ούτε να διαβεβαιώσει περί αυτού. Αυτό που έχει σημασία είναι τι γίνεται τώρα, καθώς δεν υπάρχει άλλος καιρός για χάσιμο.
Himara.gr: Ποια η γνώμη σας για το έργο του προκατόχου σας κ. Γιώργου Χρονόπουλου μιας και καλείστε να συνεχίσετε εκεί που ο ίδιος είχε σταματήσει.
Β.Σ: Ο κ. Χρονόπουλος με τη μεγάλη του διοικητική εμπειρία κατάφερε πολλά στο χώρο της Ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στην Αλβανία. Η οικονομική τακτοποίηση πολλών ζητημάτων, η στελέχωση των σχολικών μονάδων, το επίπεδο συνεργασίας με την Αρχιεπισκοπή είναι μερικά από αυτά. Θεωρώ επίσης χρήσιμο να σημειώσω την ενδελεχή ενημέρωσή μου για τα τρέχοντα ζητήματα που αφορούν την Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στην Αλβανία.
Himara.gr: Κάποιοι έκριναν την επιλογή σας ως νέου Συντονιστή Εκπαίδευσης παράνομη και αναξιοκρατική, τι λέτε εσείς γι' αυτό;
Β.Σ: Στην Ελλάδα χρησιμοποιούμε συχνά την έκφραση «το γαρ πολύ της θλίψεως γεννά παραφροσύνη». Η επιλογή μου ως Αν/τη Συντονιστή Εκπαίδευσης έγινε με βάση την παράγραφο 2 του άρθρου 15 του Νόμου 4027 του 2011. Το βιογραφικό μου σημείωμα και τα προσόντα μου είναι δημόσια αναρτημένα στο προσωπικό μου ιστολόγιο στη διεύθυνση edu4adults.blogspot.gr
Himara.gr: Ποιοι θα είναι οι κυρίαρχοι στόχοι σας ως νέου συντονιστή εκπαίδευσης για τα σχολεία ΟΜΗΡΟΣ;
Β.Σ: Πρωταρχικός μου στόχος είναι η βελτίωση του παρεχόμενου επιπέδου εκπαίδευσης στους μαθητές και στις μαθήτριες των σχολείων «Όμηρος», μέσω της επιλογής κατάλληλων ντόπιων και αποσπασμένων από την Ελλάδα εκπαιδευτικών, αλλά και μέσω της βελτίωσης των συνθηκών όπου πραγματοποιείται η διδασκαλία, ώστε τα σχολεία να γίνουν περισσότερο ελκυστικά για τους μαθητές. Επιπλέον, η ενίσχυση της συνεργασίας μου με όλους τους φορείς που εμπλέκονται στην Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στην Αλβανία αποτελεί κύριο μέλημά μου. Θα επιθυμούσα επίσης, να συνδέσω τη θητεία μου με τη δημιουργία λυκείου στη Χιμάρα. Τέλος, θα καταβάλω κάθε προσπάθεια ώστε όλες οι δυνάμεις που πραγματικά ενδιαφέρονται για την Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στην Αλβανία να μπορέσουν να λειτουργήσουν συντονισμένα και μεθοδικά και όχι μεμονωμένα και αποσπασματικά.
Himara.gr: Σας ευχαριστούμε θερμά για την συνέντευξη που μας παραχωρήσατε και ευχόμαστε καλή δύναμη στο έργο σας.
Β.Σ: Σας ευχαριστώ θερμά για την πρόσκληση
- See more at: http://www.himara.gr/4803-synentefksi-me-ton-neo-anapliroti-syntonisti-ekpaidefsis-vasili-sotirouda#sthash.rcW1ectV.dpufΣάββατο 10 Οκτωβρίου 2015
Η ''Περιπατητική Σχολή'' Κορυτσάς του καθηγητή Σπύρου Κόντα - Shkolla "Peripatike*" në Korçë e profesorit Spiro Konda!
Η πιο όμορφη φωτογραφία από την Κορυτσά μιας άλλης εποχής...
Στην μέση (τρίτος από δεξιά) είναι ο τότε διευθυντής του ελληνικού Γυμνασίου Κορυτσάς, ο Σπύρος Κόντας, κορυφαίος Φιλόλογος που είχε σπουδάσει στην Αθήνα, διανοούμενος που γνώριζε και σανσκριτικά. Είχε δημιουργήσει στην Κορυτσά ''Περιπατητική Σχολή'' κατά τα πρότυπα του Αριστοτέλη. Η αναμνηστική φωτογραφία είναι τραβηγμένη σε μια τέτοια στιγμή. Διακρίνεται δίπλα του (αριστερά) ο Κορυτσαίος, γόνος εξέχουσας Μοσχοπολίτικης οικογένειας, Β. Βαλαούρης. [Πηγή: Η. Β. Βαλαούρης]
Σπυρίδων Κόντας
Καθηγητής της Φιλολογίας, απόφοιτος του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εχρημάτισε πρώτον επί δυο έτη εις το εν Καισαρεία Γυμνάσιον και κατόπιν εις το εν Κορυτσά τοιούτον ένθα από 25ετίας και πλέον διδάσκει διακριθείς ως εις των ικανωτέρων Καθηγητών του Γυμνασίου τούτου. Κατά τα πρώτα έτη κατήρτησε και Φιλαρμονικόν Σύλλογον εν Κορυτσά τον οποίον επί ικανά έτη διηύθυνε και εδίδασκε την μουσικήν.
[Πηγή: Από το βιβλίο του παπα Σπύρου Ν. Ζέγκου ''Σύντομος Περιγραφή της Δάρδας'' (βλ. εδώ, σελ. 67) - Δαρδαίοι Επιστήμονες]
...................
Fotografia më e bukur nga një Korçë e një epoke tjetër.
Në mes (i treti nga e djathta) është drejtori i atëhershëm i Gjimnazit Helen të Korçës, Spiro Konda, filolog i madh që kishte studiuar në Athinë, intelektual që njihte dhe sanskritishten. Kishte krijuar në Korçë "Shkollë Peripatike*" sipas prototipit të Aristotelit. Kjo fotografi është nxjerrë në një moment të tillë. Dallohet pranë tij (në të majtë) Korçari, pasardhës i familjes së nderuar Moskopolite V Ballauri (burimi V Ballauri).
Spiridhon Kondas
Profesor i Filologjisë, nxënës i Universitetit të Athinës. Financues fillestar mbi dy vjet në Gjimnazin e Çezarisë dhe më pas në Korçë ku për 25 vjet me rradhë jep mësim duke u dalluar si një prej pedagogëve më të aftë të Gjimnazit të qytetit. Vitet e para krijoi dhe një Shoqatë Filarmonike në Korçë të cilin e drejtoi për disa vite dhe ku jepte mësim muzikën.
(Nga libri i papa Spiro Zegut "Përshkrimi shkurtër i Dardhës" (shiko këtu fq 67 Shkencëtarë Dardharë)
*Peripatike= Nga zakoni që kishin mësuesit të jepnin mësimin duke shëtitur
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!
-
Κορυτσά το 1994 Korça 1994 Οι φωτογραφίες που ακολουθούν είναι τραβηγμένες το 1994 από το φωτογράφο Josef Koudelka .... Fotogra...
-
Το φαινόμενο Θεοφάνης Μαυρομάτης (Φαν Νόλι) Η σκοτεινή πλευρά της Σελήνης Fenomeni Theofan Mavromati (Fan Noli) Ana e er...
-
[Φωτο: Φιρμάνι του Αλή Πασά, 1810, γραμμένο σε δημοτική γλώσσα. Όλες οι διαταγές και συμφωνίες του Αλή διατυπώνονταν στην καθ...
-
Faqja e parë e Gazetës Greko- Shqiptare SOTIRIA-SHPËTIMI, të botuar nga Ismail Qemali. Pjesë nga artikulli i dytë mbi Destinacionin e Hel...
Ετικέτες
ενημέρωση
(2161)
ενημέρωση-informacion
(1570)
Αλβανία
(913)
ιστορία-historia
(427)
ορθοδοξία
(422)
Εθνική Ελληνική Μειονότητα
(366)
ελληνοαλβανικές σχέσεις
(312)
ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks
(293)
Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek
(268)
Β Ήπειρος
(246)
ορθοδοξία-orthodhoksia
(245)
ορθόδοξη πίστη
(222)
εθνικισμός
(195)
διωγμοί
(162)
Κορυτσά-Korçë
(129)
τσάμηδες
(122)
shqip
(119)
Κορυτσά Β Ήπειρος
(112)
informacion
(100)
Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος
(100)
ορθόδοξη ζωή
(97)
ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse
(77)
διωγμοί - përndjekje
(65)
ορθόδοξο βίωμα
(59)
εθνικισμός-nacionalizmi
(58)
ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας
(55)
Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë
(52)
Ελλάδα-Αλβανία
(48)
Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare
(44)
ανθελληνισμός
(44)
πολιτισμός - kulturë
(44)
Ελληνικό Σχολείο Όμηρος
(43)
Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά
(41)
besimi orthodhoks
(40)
βίντεο
(36)
ιστορία ορθοδοξίας
(36)
Shqipëria
(33)
ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821
(33)
κομμουνισμός- komunizmi
(33)
Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës
(27)
πνευματικά
(27)
πολιτική-politikë
(24)
απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës
(22)
αλβανικά
(21)
εκπαίδευση
(21)
Αρχαία Ελλάδα
(20)
helenët-Έλληνες
(19)
κομμουνισμός
(19)
Greqia
(17)
Βλαχόφωνοι Έλληνες
(15)