Δευτέρα, 30 Οκτωβρίου 2017

Το αλβανικό «σύνδρομο»

Του Σταύρου Τζίμας
Αρχές Νοεμβρίου συναντώνται στην Κρήτη ο Νίκος Κοτζιάς και ο Αλβανός ομόλογός του Ντιτμίρ Μπουσάτι, σε μια προσπάθεια να βελτιώσουν τις διακρατικές σχέσεις που, εδώ και πολύ καιρό, έχουν πάψει να κινούνται σε πνεύμα καλής γειτονίας. Θα περίμενε κανείς ότι ενόψει της συνάντησης θα διαμορφωνόταν ένα κλίμα που θα διευκόλυνε τις συζητήσεις ή τουλάχιστον δεν θα τις δυσκόλευε. Αντ’ αυτού, έχουμε συνεχείς αντεγκλήσεις (και) στο διπλωματικό πεδίο, με αφορμή συμπεριφορές της αλβανικής πλευράς σε θέματα της ελληνικής μειονότητας. Τα Τίρανα δίνουν την εντύπωση ότι έχουν ανοίξει βεντέτα με τους Ελληνες στον Νότο. Διακατέχονται από μια μόνιμη καχυποψία ότι η μειονότητα αποτελεί τον «δούρειο ίππο» διά του οποίου η Ελλάδα επιδιώκει τον ακρωτηριασμό της Αλβανίας. Παρότι πέρασαν 35 χρόνια από την πτώση του καθεστώτος Χότζα, το σύνδρομο της εχθρικής περικύκλωσης δείχνει να κατατρύχει ακόμα τη γειτονική χώρα. Ετσι οι αντιδράσεις του ελληνικού στοιχείου, υπερβολικές κάποιες φορές, σε κυβερνητικές επιλογές όταν αισθάνεται ότι πλήττουν τα μειονοτικά του δικαιώματα, διαβάζονται ως κατευθυνόμενες από την Αθήνα, στην οποία δεν αναγνωρίζουν το δικαίωμα να συμπαραστέκεται στους ομοεθνείς της. Δεν ισχύει, φυσικά, το ίδιο για τα Τίρανα, που διατηρούν το δικαίωμα να παρεμβαίνουν ανοικτά υπέρ των Αλβανών της FYROM ή να εξοπλίζουν τον UCK, όπως έγινε στο Κόσοβο.
Η κυβέρνηση Ράμα θα πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι η ελληνική μειονότητα αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο στις σχέσεις με την Ελλάδα. Με το να μεθοδεύει διαρκώς τη συρρίκνωσή της και την εις βάθος χρόνου εθνολογική αλλοίωση των περιοχών στις οποίες υπάρχει από την αρχαιότητα, οι σχέσεις δεν πρόκειται να βελτιωθούν. Καμία κυβέρνηση στην Αθήνα δεν θα ανεχθεί πολιτικές που οδηγούν στον ξεριζωμό της ομογένειας. Με τον πρόσφατο νόμο για της μειονότητες, «φυλάκισε» την ελληνική, τη μοναδική στην πραγματικότητα υπαρκτή, στις περιοχές που είχε καθορίσει ο Χότζα, ενώ αναγνώρισε επισήμως άλλες, ανύπαρκτες, όπως π.χ. τη βουλγαρική.
Παζάρεψε επ’ αυτού με τη Βουλγαρία, που από τις αρχές του χρόνου θα έχει την προεδρία της Ε.Ε., για να στηρίξει η Σόφια το θέμα του καθορισμού ημερομηνίας ένταξης ενταξιακών διαπραγματεύσεων. Γνωρίζει ασφαλώς ο κ. Ράμα ότι για να κάνει αυτό το σημαντικό βήμα η χώρα του, θα πρέπει να συναινέσει και η Ελλάδα. Δείχνει όμως να αδιαφορεί (;), ίσως για να δοκιμάσει τις αντοχές της Αθήνας. Σε τέτοια ατμόσφαιρα τι μπορεί να περιμένει κανείς από τη συνάντηση της Κρήτης;
Kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Διευκρίνηση - Sqarim

Διευκρίνηση- Προς τους αναγνώστες μας

Τα κείμενα και το υλικό, που παρουσιάζει η ιστοσελίδα μας έχουν πηγή τα διάφορα βιβλία και το διαδίκτυο. Αυτά παρουσιάζονται και πολλά μεταφράζονται για να προσφέρουν στους αναγνώστες πνευματική τροφή μέσα από τα κείμενα ορθόδοξης πνευματικότητας αλλά και τροφή για σκέψη και προβληματισμό μέσα από ιστορικά, πολιτιστικά, πολιτικά δεδομένα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Υπάρχουν και κείμενα που δεν συμφωνούμε απόλυτα αλλά τα δημοσιεύουμε προς χάρη της αλήθειας, της ελευθερίας του λόγου, του δικαιώματος της έκφρασης της διαφορετικής άποψης. Σε καμία όμως περίπτωση δεν θέλουμε να σπείρουμε μίσος μεταξύ ατόμων, λαών και κρατών. Εμείς πιστεύουμε στην αγάπη και όχι στο μίσος, η αλήθεια όμως πονάει αλλά σώζει.

Sqarim - Për lexuesit tanë.

Tekstet dhe materialet që paraqet faqja jonë, kanë si burim librat dhe rrjetin e internetit. Ato paraqiten dhe shumë përkthehen që t'iu sjellin lexuesve një ushqim shpirtëror nëpërmjet teksteve të spiritualtitet Orthodhoks dhe një ushqim për mendjen dhe pikëpyetje të ndryshme nëpërmjet materialeve historike, kulturore dhe politke që prezantohen për herë të parë. Ka dhe tekste që me të cilat nuk jemi plotësisht dakort por i publikojmë për hir të së vërtetës, të drejtës së lirisë së fjalës dhe të shprehjes së opinionit ndryshe. POR, NË ASNJË RAST nuk dëshirojmë që të mbjellim urrejtje ndër njerëzit, popujt apo shtetet. Ne besojmë tek dashuria, bashkjetesa dhe në asnjë rast tek urrejtja por, e vërteta shumë herë shkakëton dhimbje por të shpëton ndërsa ai që urren në fillim shkatërron veten e tij.