Οι Τσάμηδες και η Τσαμουριά
Του Χαρίτωνος Κ. Λάμπρου
Ι. Οι άρχοντες με τη λαστιχένια συνείδηση
Ο τόπος
Ανάμεσα στα κράσπεδα των Ακροκεραυνίων, της
επιβλητικής οροσειράς που ενέπνευσε μερικούς από τους ωραιότερους στίχους του
Ορατίου, και τον θρυλικό ποταμό Αχέροντα, εκτείνεται από Νότου προς Βορράν
μια από τις πιο γραφικές περιοχές της Ελληνικής Ηπείρου – η Θεσπρωτία,
φθάνοντας δυτικότερα έως την παραλία του Ιονίου πελάγους και τις ακτές της Αδριατικής.
Ο λαός
Η Θεσπρωτία υπήρξε ανέκαθεν Ελληνική. Από τα
πανάρχαια χρόνια, όταν εγκαταστάθηκε εκεί το Ελληνικό φύλο των Θεσπρωτών
(τους οποίους και ο Όμηρος αναφέρει, καθώς και τον βασιλέα τους Φείδωνα,
περίφημο για τη λαμπρή φιλοξενία που προσέφερε στον Οδυσσέα), έως τις ημέρες
μας, ο Ελληνισμός της ιστορικής ηπειρωτικής επαρχίας διατηρήθηκε ζωτικός και
βασικά αλώβητος. Ούτε η ρωμαιοκρατία ούτε, αργότερα, κατά τον Μεσαίωνα, η
παλίρροια των εθνολογικών περιπετειών της Βυζαντινής αυτοκρατορίας μπόρεσαν να
μεταβάλουν την ελληνικότητα της Θεσπρωτίας.
Το λυκόφως μιας αυτοκρατορίας
Ο πρώτος σοβαρός κίνδυνος για τον εθνικό
χαρακτήρα του Θεσπρωτικού πληθυσμού εμφανίζεται ύστερα από αρκετούς αιώνες,
επί Τουρκοκρατίας, εξ αιτίας της απαραδειγμάτιστης σχεδόν ιδιοτέλειας των
τοπικών μεγαλο-γαιοκτημόνων, υπό τις ακόλουθες συνθήκες:
.
Κατά τον 15ον αιώνα, το υπερήφανο οικοδόμημα της
Βυζαντινής αυτοκρατορίας, αφού επί μία ολόκληρη χιλιετία άνθεξε νικηφόρα στις
αλλεπάλληλες επιθέσεις και εισβολές, άρχισε να καταρρέει υπό τα σφοδρά
πλήγματα των Τούρκων επιδρομέων. Η μοιραία ώρα είχε πια σημάνει για την
κρατική οργάνωση του μεσαιωνικού Ελληνισμού, που με τη βυζαντινή μορφή του
εξεπλήρωσε την πεπρωμένη ιστορική αποστολή του, συνιστώμενη: α) στη διαφύλαξη
και περαιτέρω ανάπτυξη της ατίμητης κληρονομιάς του Ελληνικού πολιτιστικού
θησαυρού, β) στην ανάσχεση της ασιατικής βαρβαρικής πλημμυρίδος και τον
εκπολιτισμό των Σλάβων, και γ) στη μεγαλειώδη σύνθεση του κλασικού Ελληνικού
πνεύματος με τη Χριστιανική διδασκαλία.
Οι Βυζαντινές επαρχίες έπεφταν η μία μετά την
άλλη. Μόνον η Κωνσταντινούπολη, η Βασιλίς των Πόλεων, διατηρούσε μαζί με την
περιεσφιγμένη ενδοχώρα της την ελευθερία, προετοιμαζόμενη για την τελευταία
μάχη κατά των επιδρομέων, που πριν λίγους αιώνες είχαν ξεκινήσει από τις
άξενες περιοχές του Τουρκεστάν και απειλούσαν τώρα τον Ελληνικό προμαχώνα του
Πολιτισμού, εγκαταλελειμμένο και αβοήθητο από τους Χριστιανούς της Ευρώπης.
Σπαχήδες, οι κουίσλιγκ του 15ου αιώνος
Έτσι, δύο περίπου δεκαετίες προ της Αλώσεως,
κατελήφθη και η Θεσπρωτία από τους Τούρκους μαζί με τη λοιπή Ήπειρο.
Ιδιάζουσες περιστάσεις συνετέλεσαν, ώστε οι κατακτητές να σεβασθούν – κατ’
εξαίρεση – τις περιουσίες των εντοπίων αρχόντων. Συγκεκριμένα ο Μέγας Βεζύρης
Σινάν Πασάς όρισε το 1431, ότι τα μεγάλα αγροκτήματα θα παρέμεναν κατά
κυριότητα στους ιδιοκτήτες τους, οι οποίοι συνέχιζαν την παράδοση των
ρωμαϊκών «λατιψουνδίων», εκμεταλλευόμενοι τις γαίες τους κατά το κολληγικό
σύστημα. Σε αντάλλαγμα της τουρκικής εύνοιας, οι γαιοκτήμονες όφειλαν να
συγκροτούν ένοπλα σώματα από τους υποτελείς τους, να τα συντηρούν και να τα
διοικούν στον πόλεμο, κάθε φορά που ο Σουλτάνος είχε ανάγκη των υπηρεσιών
τους…..
|
Çamët
dhe çamëria
Nga
Hariton K Lambrou
I.
Fisnikët
me ndërgjegjie llastike.
Vendi
Ndërmjet
majrave të Akrokeraunëve, të vargmalit i cili frymëzoi disa prej vargjeve më
të bukura të Oratit, dhe lumit legjendar Aheronda, shtrihet nga Jugu për në
Veri një nga zonat më piktoreske të Epirit Helen – Thesprotia, duke mbërritur
më në perëndim deri në brigjet e Detit Joan dhe brigjet e Adriatikut.
Populli.
Thesprotia
ishte gjithmonë helene. Që prej lashtësisë, kur u vendos atje fisi Helen i
Thesprotëve (të cilët Omeri i përmend, si dhe mbretin e tyre Fidhonin, i
njohur për mikpritjen që i ofroi Odisseas), deri në ditët tona, Helenizmi i
kësaj zone epirote historike u mbajt i gjallë dhe kryesisht i pacënuar. As pushteti
romak, as, më vonë, gjatë Mesjetës, zbatica e peripecive etnike të
perandorisë Bizantine, nuk mundën që të ndryshonin identitetin helen të
Thesprotisë.
Dritëhëna
e një Perandorie.
Rreziku
i parë për karakterin e popullatës Thesprotiane u shfaq pas mjaft shekujsh,
në kohën e pushtimit osman, për shkak të vartësisë së pashembull të
interesave të pronarëve të mëdhenj tokash, nën kushtet e mëposhtëme:
Gjatë
shekullit të 15-të, ndërtesa krenare e perandorisë Bizantine, pasi për një
mijë vjet duroi dhe doli fitimtare ndaj sulmeve dhe invazioneve të
njëpasnjëshme, filloi të binte nën goditjet e forta të agresorëve Turq. Momenti
fatal kishte erdhur tashmë për organizimin shtetëror të Helenizmit mesjetar,
që me formën bizantine të tij plotësoi misionin e caktuar nga fati i cili
përbëhej nga:
a)
Mbrojtjen
dhe zhvillimin e mëtejshëm të
trashëgimisë së paçmueshme të thesarit kulturor Helen,
b)
në
përballim të baticës barbare aziatike të sllavëve, dhe
c)
përbërjen
madhështore shpiritit klasik Helen me doktrinën e Krishter.
Zonat
Bizantine binin njëra pas tjetrës. Vetëm Konstandinupoja, mbretëresha e
qyteteve ruante sëbashku me territorin brenda saj , lirinë, duke u përgatitur
për betejën finale me agresorët, që pask shekuj më parë kishin filluar nga
vendet e thella të Turkestanint dhe kërcënonin tashmë pararojën Helene
kulturore, të braktisur dhe të
pandihmuar nga të Krishterët e Europës.
Spahinjtë,
kuislingët e shek të 15-të
Kështu
dy dhjetvjeçarë, përafërsisht, rënies të Konstandinupojës, u pushtua dhe
Thesprotia nga Turqit sëbashku me të gjithë Epirin.
Kushtet
e veçanta, kontribuan, që pushtuesit të respektonin – duke bërë përjashtim –
pasuritë e pronarëve vendas.
Më konkretisht
Veziri i Madh Sinan Pasha caktoi 1431-ëshin, që pronat e mëdha do të
mbeteshin në zotërimin e pronarëve të tyre, të cilët vazhduan traditën e “latipunideve”
romake duke shfrytëzuar tokat e tyre sipas sistemit kolegjial. Në këmbim të
këtij trajtimi pozitiv, pronarët kishin detyrim që të krijonin trupa
ushtarake të nënpunësve të tij, t’i ushqejnë dhe t’i udhëheqin në luftë sa
herë që sulltani kishte nevojë për shërbimet e tyre...
|
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΉ ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΉ ΙΣΤΟΡΙΚΉ ΟΡΘΌΔΟΞΗ ΤΩΝ ΚΟΡΥΤΣΑΙΩΝ ΗΠΕΙΡΩΤΏΝ - GAZETË ELEKTRONIKE, KULTURORE, HISTORIKE, ORTHODHOKSE E KORÇARËVE EPIROTË
Σάββατο 3 Ιουνίου 2017
Οι Τσάμηδες και η Τσαμουριά - Çamët dhe çamëria
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Ενισχύστε οικονομικά την προσπάθεια μας!
-
Το φαινόμενο Θεοφάνης Μαυρομάτης (Φαν Νόλι) Η σκοτεινή πλευρά της Σελήνης Fenomeni Theofan Mavromati (Fan Noli) Ana e er...
-
Αναπληρωτής Εκπαίδευσης στην Κορυτσά κ Μπέστιας Γεώργιος
-
Ξυλοδαρμός με ξύλο, τρύπημα της σάρκας με πυρακτωμένο σύρμα, εισαγωγή αλατιού στη σάρκα, παραμονή σε κρύο νερό, στέρηση ψωμιού μέχρι θανάτ...
-
Ανατριχιαστικό! Προφητεία : Αρχίζουν και κουμπώνουν τα γεωπολιτικά γεγονότα με τις συγκλονιστικές προρρήσεις που δόθηκαν από αγιασμέν...
-
Viennese researchers upset traditionally minded Albanians by pouring cold water on the theory that the Albanian language has its roots in ...
Ετικέτες
ενημέρωση
(2161)
ενημέρωση-informacion
(1556)
Αλβανία
(912)
ιστορία-historia
(422)
ορθοδοξία
(422)
Εθνική Ελληνική Μειονότητα
(366)
ελληνοαλβανικές σχέσεις
(312)
ορθόδοξη πίστη - besimi orthodhoks
(289)
Εθνική Ελληνική Μειονότητα - Minoriteti Etnik Grek
(268)
Β Ήπειρος
(245)
ορθοδοξία-orthodhoksia
(244)
ορθόδοξη πίστη
(222)
εθνικισμός
(195)
διωγμοί
(162)
Κορυτσά-Korçë
(127)
τσάμηδες
(122)
shqip
(119)
Κορυτσά Β Ήπειρος
(112)
informacion
(100)
Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος
(100)
ορθόδοξη ζωή
(96)
ορθόδοξη ζωή- jeta orthodhokse
(76)
διωγμοί - përndjekje
(65)
ορθόδοξο βίωμα
(59)
εθνικισμός-nacionalizmi
(58)
ορθόδοξη εκκλησία της Αλβανίας
(55)
Ι.Μ Κορυτσάς - Mitropolia e Shenjtë Korçë
(51)
Ελλάδα-Αλβανία
(48)
ανθελληνισμός
(44)
πολιτισμός - kulturë
(44)
Ελληνικό Σχολείο Όμηρος
(43)
Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας - Kisha Orthodhokse Autoqefale Shqiptare
(43)
Γενικό Προξενείο Ελλάδος Κορυτσά
(41)
besimi orthodhoks
(40)
ιστορία ορθοδοξίας
(36)
βίντεο
(35)
Shqipëria
(33)
ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821
(33)
κομμουνισμός- komunizmi
(33)
Μητρόπολη Κορυτσάς - MItropolia e Korçës
(27)
πνευματικά
(27)
πολιτική-politikë
(24)
απόδημος ελληνισμός-helenizmi i diasporës
(22)
αλβανικά
(21)
εκπαίδευση
(21)
Αρχαία Ελλάδα
(20)
helenët-Έλληνες
(19)
κομμουνισμός
(19)
Greqia
(17)
Βλαχόφωνοι Έλληνες
(15)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου