Σήμα κινδύνου εκπέμπουν επιχειρηματίες και οδηγοί φορτηγών μετά την απόφαση της κυβέρνησης να βάλει προσωρινό «λουκέτο» στον συνοριακό σταθμό της Κρυσταλλοπηγής, τη δεύτερη σε κίνηση μετά την Κακαβιά συνοριακή διάβαση της χώρας μας με την Αλβανία, ζητώντας την άρση της απαγόρευσης υπό αυστηρές προϋποθέσεις διαφορετικά, όπως αναφέρουν οδηγούνται σε οικονομικό στραγγαλισμό. 

υς ήταν η προσκόμιση στην Αστυνομία: της ηλεκτρονικής φόρμας PLF και το αρνητικό τεστ κορονοϊού με τη μέθοδο PCR από εργαστήρια αναφοράς της χώρας προέλευσης (Αλβανίας). Σύμφωνα με το πρώτο άρθρο παρ. 5 της Δ1α/Γ.Π.οικ. 71354/7.11.2020, επιτρεπόταν η χωρίς αριθμητικό περιορισμό διέλευση οδηγών φορτηγών με εμπορική δραστηριότητα μέσω των συνοριακών σημείων ελέγχου Προμαχώνα, Κακαβιάς, Κρυσταλλοπηγής, Ευζώνων, Νυμφαίας, Ορμενίου, Κήπων και Εξοχής, χωρίς την υποχρέωση προσκόμισης αρνητικού τεστ. Κάτι, που όπως εξηγούν στη «ΜτΚ» επαγγελματίες οδηγοί συμβαίνει σε όλους τους τελωνειακούς σταθμούς. 

«Τα εμπορεύματα που κυρίως μεταφέρονται από το Τελωνείο Κρυσταλλοπηγής εξυπηρετούν πόλεις της βορείου Αλβανίας η οποία σημειωτέον έχει ένα άσχημο οδικό δίκτυο και κατά συνέπεια, η απαγόρευση διελεύσεως φορτηγών συνεπάγεται την αύξηση τόσο του λειτουργικού κόστους όσο και των ωρών ταξιδίου. Ευπαθή εμπορεύματα τα οποία προέρχονται από τη Βόρεια Ελλάδα, κινδυνεύουν με καταστροφή λόγω των αυξημένων ωρών ταξιδιού» αναφέρουν μεταξύ άλλων οδηγοί φορτηγών οχημάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες καθημερινά από τον συγκεκριμένο συνοριακό σταθμό διέρχονται κατά μέσω όρο ημερησίως περίπου 150 οχήματα, αριθμός δηλαδή που είναι διαχειρίσιμος εάν στο σημείο τοποθετηθεί κάποιο κλιμάκιο του ΕΟΔΥ που θα πραγματοποιεί rapid tests.

Το κλείσιμο του τελωνειακού σταθμού δημιουργεί πρόβλημα όμως και σε επιχειρηματίες και δασκάλους της Καστοριάς. Όπως λέει ο κ. Σαββόπουλος γιατρός που διαθέτει τρία διαγνωστικά κέντρα στην Αλβανία, τα οποία μάλιστα στελεχώνονται από Καστοριανούς που στο παρελθόν πηγαινοερχόντουσαν, πλέον καλούνται είτε να μετακινούνται μέσω της Κακαβιάς είτε να μείνουν στην Αλβανία για να μπορούν να δουλέψουν. Δρομολόγια είναι αναγκασμένοι να κάνουν και 8 δάσκαλοι που διδάσκουν σε ελληνικό εκπαιδευτήριο της Αλβανίας και πιο συγκεκριμένα στην Κορυτσά.

SOS και από τους βιοτέχνες

Σήμα κινδύνου εκπέμπουν και οι βιοτέχνες της Β. Ελλάδας. Μάλιστα, το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης σε επιστολή του προς τους υπουργούς Εσωτερικών και Οικονομικών, Τάκη Θεοδωρικάκο και Χρήστο Σταϊκούρα, αντίστοιχα, ζητά να δοθεί η δυνατότητα διέλευσης ανθρώπων και εμπορευμάτων σύμφωνα με όλους τους προβλεπόμενους υγειονομικούς κανόνες και αντίστοιχους ελέγχους. 

«Αντιλαμβανόμαστε τους λόγους που οδηγούν την κυβέρνηση στη λήψη μέτρων για την προστασία της δημόσιας υγείας, τα οποία την ίδια στιγμή επιδεινώνουν την οικονομία και δυσκολεύουν τις εργασίες των επιχειρήσεων. Ωστόσο, μεταφέρουμε την κραυγή αγωνίας των επιχειρήσεων που διατηρούν εμπορικές συναλλαγές με επιχειρήσεις της Αλβανίας», αναφέρεται στην επιστολή. Τονίζεται, δε, πως «στόχος θα πρέπει να είναι, εν μέσω της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας που βιώνουν οι ΜμΕ, η αποφυγή επιβολής οικονομικών ρητρών καθυστέρησης στην υλοποίηση των παραγγελιών και προπάντων η οικονομική τους καταστροφή».

Μιλώντας στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του ΒΕΘ, Αναστάσιος Καπνοπώλης σχολιάζει: «Υπάρχει επιλεκτική διαχείριση της κατάστασης. Δεν γίνεται να κλείνεις το ένα τελωνείο και να κρατάς ανοικτό το άλλο. Η Βόρεια Ελλάδα πλήττεται οικονομικά από κάθε άλλη περιοχή στη χώρα. 

Ενώ στην Αθήνα ανακοινώνονται επενδύσεις και έργα, στη Βόρεια Ελλάδα σφραγίζουν τα σύνορα με κίνδυνο να μην υπάρξουν εξαγωγές» αναφέρει ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης και καταλήγει «Ζητάμε να εφαρμοστεί και στην Κρυσταλλοπηγή, ό,τι ισχύει σε όλα τα τεωνεία της χώρας».

«Θα έπρεπε η Κρυσταλλοπηγή να ανοίξει τουλάχιστον για τα εξαγόμενα εμπορεύματα. Για την είσοδο θα έπρεπε να ανοίξει ο συνοριακός σταθμός αλλά με κλιμάκιο του ΕΟΔΥ. Η λύση θα ήταν απλή. Αυτή τη στιγμή υπάρχει μεγάλη συμφόρηση στην Κακαβιά. Οι νταλίκες περιμένουν» υποστηρίζει από την πλευρά του ο κ. Λυκίδης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29 Νοεμβρίου 2020